Rally toko - Sivu 38 (Koirat > Harrastustoiminta)

13.01.2016 19.06
022601515_r
Oulu

Mekin vissiin eksyttiin lajin pariin, menin treenaustuskissani ilmottaan meidät alo-ryhmään täksi kevääksi. Tiistaina alkaa, ja olikohan kymmenen kerran kurssi. Saa nähdä, kun syksyllä oltiin tokon alo-kurssilla niin puolet koirakoista oli ihan ummikkoja, yksikin luuli tulleensa tottiskurssille, eikä varmaan tajunnut vielä kurssin loputtuakaan että on eri asia. Saa nähdä miten käy tän rallyn kans :D Oon pari kertaa päässy kokeileen ratana, ja mitä selasin noita kylttejä ni ei taida olla kuin pari opelteltavaa kohtaa. No, jospa siellä sais sit oman tason opetusta ja kurssin pohjalta vois koularin hakea :D

Onko siis ihan tosi, että koira on pakko olla remmissä? Treenatessakin? Koiraan ei saa ilmeisesti koskea, mutta entä oma liikehdintä? Ajattelin pitää minimissä tokoa ajatellen, mutta seuraamisessa joutunen vielä korjailemaan. Innostuessaan tuo meinaa alkaa edistään, eli voinko korjata edistämisen a) taputtamalla reittäni b) sanomalla seuraamiskäskyn c) tömäyttämällä toisella jalalla maahan, ilman että kävelytahti muuttuu d) tekemällä keräysliikkeen, eli melkein-pysähdyn-askeleen-ajaksi-jolloin-koira-huomaa-palata-viereen -liikkeen :D ? Vai onko nää kaikki ei-ei? Ilmeisesti katsekontakti ei ole tärkeä, kunhan muuten seuraa lähellä? 

Muokattu viimeksi: 13.01.16 19.07
Tässä on sinun ystäväsi, kumppanisi, puolustajasi, sinun koirasi. Sinä olet hänen elämänsä, hänen rakkautensa ja hänen johtajansa. Hän tulee olemaan sinulle uskollinen viimeiseen sydämenlyöntiinsä asti. Sinun tulee olla hänen omistautumisensa arvoinen.
13.01.2016 19.14

Mä treenaan pääasiassa aina hihnassa, koska vapaana meillä sujuu huomattavasti paremmin. Oon itse tosi kömpelö hihnan kanssa ja koirallakin on jotenkin vire paljon alhaisempi. Se varmaan riippuu ihan siitä mikä itselle sopii. Alokasluokka kuitenkin kisataan hihnan kanssa, joten oon siksi ite pyrkinyt treenaamaan sen hihnan kanssa. Jos tehdään korkeamman luokan ratoja treeneissä niin oon pitänyt koiraa vapaana, koska niissä on semmoisia juttuja joissa hihna on oikeasti tiellä (esim. hyppy).

Muokattu viimeksi: 13.01.16 19.16
13.01.2016 19.53
022643924_r
Kemi

Hihna on pakollinen, mutta vain alokasluokassa. Ylemmissä sitä ei enää saa olla. Liikkeiden opetteluvaiheessa suosittelen jättämään hihnan taskuun, mutta muutoin treenatessa kannattaa pitää hihnaa, niin opit itsekin luontevasti sen kanssa pelaamaan sit kisoissakin. Suosittelen pitämään liikehdinnän minimissä, ihan ylempiä luokkiakin ajatellen. Jo avoimessa luokassa aletaan vähän rokottamaan. 

Alokasluokassa saat taputtaa reittä, toistaa käskyä, tömistellä maata, mutta toi keräysliike on aika epäsuotava kaikissa luokissa. Mä toistaisin käskyä, koska se on sallittu jokaisessa luokassa. Ylemmissä siitä menee yksi virhepiste kontrollin puutteesta.

Varoituksen sananen: RT alo-kursseilla on melkeimpä aina suuri osa ummikkoja.

Muoks: Vielä sen verran, et alokasluokan pääsee 90% varmuudella läpi pelkän yhen kurssin jälkeen jos tietää edes jotain koiran ohjaamisesta. Ylemmät onkin sit asia erikseen.

Muokattu viimeksi: 13.01.16 19.55
Herder, heeler, biter, protector. And her dogs.
13.01.2016 21.22
022659165_r

Minä ajattelin käyttää tuollaista vanhaa pentuhihnaa, tai sitten katson jos kaapeista löydän erään talvella ostamani ohuen ja kevyen hihnan. :D Aiemmat menty normaalisti käytössä olevalla hihnalla, mutta se on vähän turhan pitkä ja raskas. Panta-asioistakin mietin, mutta kävi niin että löysin muuttolaatikoista Stevielle treenipannan rallytokoon, ja tuo jonka vähän tätä lajia ajatellen tilasin, saa kelvata kisapantana. Tuosta treenipannasta kun en ole täysin varma, onko sääntöjen mukainen kisoihin.

13.01.2016 21.24
022643924_r
Kemi

Meillä kisapantana nahkainen solkipanta tai sit ratia-valjaat ja kisa/koe/treenihihnana 170cm kevythihna, joka mahtuu hyvin pienempäänkin taskuun.

13.01.2016 21.28
022551179_r
Hämeenlinna

Itse tykkään treenata tekniikat ilman remmiä, niin ei ole tiellä. Etenkin kun käytän paljon naksutinta, niin kädethän siinä loppuu kesken :D Mutta sitten otin remmin myös nopeasti mukaan, ettei siitä tule mitään kynnyskysymystä itselle tai koiralle. Enemmän olen kyllä sitä mieltä, että se ongelma on yleensä siellä remmin ihmispäässä kuin koiran päässä. Toki nykyisin treenataan lähes aina ennen remmiä, kun ollaan ylemmissä luokissa. Itse tykkäsin käyttää alokkaassa valjaita, niin remmi ei mennyt niin helposti jalkojen alle. Vaihdoimme pantaan sitten, kun pääsimme avoimeen.

Suosittelen myös hankkimaan aika pian normaalin pannan/ valjaat ihan rallykäyttöön. Säännöllisesti välineistä väännetään facen puolella, että saako olla sitä tai tätä. Kun hankkii kerralla sellaiset, missä ei ole mitään kyseenalaista, niin ei tarvitse myöhemmin miettiä. Esimerkiksi jotkut pitävät vaikka koiran pannassa nimikylttiä normaalisti ja jos se unohtuu pantaa, niin seuraa hylkäys. Tai jos on panta, jonka saa kuristavalle tai normaaliksi, niin hylkäys napsahtaa, jos epähuomiossa kiinnittää väärään. Tämä siis tietty siinä vaiheessa, kun alkaa harkita kisaamista. Treeneissähän voi mennä periaatteessa millä tykkää. 

Katsekontakti ei ole pakollinen, mutta jos koira seilaa kontaktin ja ei-kontaktin välillä, niin siitä saattaa lähteä pisteitä.

Alokkaassa on tosiaan sallittua tehdä paljonkin ohjaamista ja kaikkia avustavia juttuja (esim. taputtaa reittä), mutta niistäkin kannattaa pyrkiä pääsemään äkkiä eroon, etteivät jää päälle. Itse kuljin viime kisoissa käsi halvaantuneena ja tuomari tulkitsi sen jatkuvaksi käskytykseksi (huomasin vasta videolta tehneeni niin). Tämä tosin tapahtui voittajassa. Tempo ei kuitenkaan saa muuttua, paitsi kun kyltti niin edellyttää. Kerran avoimessa minua rokotettiin, kun yritin hakea sopivia askelia tulevaa käännöstä varten ja hidastin ihan vähän.

13.01.2016 22.05
022705913_r
Mikkeli
Mä en treenaa remmin kanssa lainkaan. Eino meni mölleihin treenaamatta hihnassa kertaakaan. Sen kanssa on treenattu niin paljon luopumista, että se luultavasti vaan skarppasi, kun oli sellainen kummallinen kaulasta roikkuva häiriö :D Hihnoina mulla on ollut tavalliset 2 metrin gripit. Einolla menee ihan sen normipanta, kunhan kytkee kiristymättömäksi ja Noelilla sitten Einon pistolukollinen pentupanta :D Musta tuo pantavääntö on jotenkin ihan naurettavaa, miten ihmeessä joku nimilaatta pannassa voisi parantaa koiran suoritusta... Toisaalta yhtä vähän ymmärrän niitä ihmisiä, jotka jatkuvasti vääntää, käykö tämä ja tämä ja tuo panta, kun niitä selkeästi sääntöjen mukaisiakin löytyy. Vaikka sääntö on typerä, niin säännöt on kuitenkin sääntöjä ja niitä tulee noudattaa.
http://easyfellow.blogspot.fi
13.01.2016 23.25
022643924_r
Kemi

Miekää en ymmärrä yhtään jotain nimilaattojen kieltämisiä.. Mutta jaa, helpompaahan se on vaan hankkia sääntöjenmukainen panta kuin ruveta vääntään.

14.01.2016 06.57
000114014_r

Joo, ohan se aika järjettömän kuulosta, ainakin siltä kantilta että mitenkä ne vois häiritä. Oiskohan siinä taustalla jotain, että kun vedetään nollalinja ylimäärästen (panta)härpäkkeiden kanssa, ei tarvitse käydä vääntöä että asia x oli sallittu, niin onko myös melkein samanlainen y ok.

Mie käytän hihnana ihan arkihihnaa, eli se "peruspitunen" nahkahihna. Nuoremmalle ostin arkitottiskurssia varten sellasen nyörimäisen, tosi kevyen ja vähän lyhkäsemmän hihnan ja Nellalla sitä rallyssa pari kertaa kokeilin. Siitä kuitenkin puuttui tietynlainen "tuntuma" keveytensä takia ja oli se rallya varten turhan lyhkänenkin. Mie tartteen tilaa sählätä eikä Nellan seuruukaan ole kaikkein tiiveintä

14.01.2016 08.40
022677966_r
kontiolahti

Hihnana meillä perus rukka, kun ei noissa ylemmissä sitä hihnaa tarvii :D Alossa oli muistaakseni joku nahkaremmi. Yhden kisan kisasin semmosella "just sopivaks" pätkästyllä gripillä ja vituiks meni ku koira sit sillä kertaa halus haistella nii kokoajan oli se hihna tiukalla. Ite tykkään normimitasesta ja sitä suosittelenki et jos siellä kisoissa ei sit toimikkaan niinku normisti, nii on vara antaa siitä hihnasta löysää.

Mie teen kans noissa sivuille tuloissa niin että jos ei tarvii istuu nii lähen vaan liikkelle. En millään muistas eri käskysanoja. 

http://www.niinerilaiset.blogspot.fi/
14.01.2016 11.06
022601515_r
Oulu
Okei, kiitos kaikille vastauksista :) Pitää katsoa sitten treeneissä että herääkö muita kysymyksiä :)
Tässä on sinun ystäväsi, kumppanisi, puolustajasi, sinun koirasi. Sinä olet hänen elämänsä, hänen rakkautensa ja hänen johtajansa. Hän tulee olemaan sinulle uskollinen viimeiseen sydämenlyöntiinsä asti. Sinun tulee olla hänen omistautumisensa arvoinen.
14.01.2016 12.06
022710853_r
Kannus

Meillä on ollut käytössä joko Rukan pistolukkopanta + 2m grippiliina sekä nyt viimesimmät kisat ihan vaan soljellisessa nahkapannassa ja remminä myös ne gripit, jotka myös arkikäytössä. Helppo tunkea liivin takataskuun.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
15.01.2016 19.09
022659165_r

Käytiin Stevien kanssa epiksissä, ei ihan putkeen mennyt, mutta hyvää harjoitusta siinä saatiin. Minun mielestä kuitenkin meni hyvin siihen nähden ettei paljoa olla rallya viimeaikoina treenailtu hallilla tai muualla kuin kotona. :) Muutamien pikkuvirheiden takia lähti vähän enemmän pisteitä, osa sellaisia etten itse edes niitä huomannut. Tuomari kyllä kuitenkin kehui meitä kovasti.

Ei siinä. Seuraavia epiksiä odotellessa!

Ja meillähän alkaa huomenna pitkästä aikaa ohjatut treenit rallytokosta.

16.01.2016 21.00
022601515_r
Oulu
Paljon saitte pisteitä? Millon virallisiin? :D
17.01.2016 00.48
022685684_r
Oulu
Meillä olisi Masin kanssa viralliset 30.1. Saa nähä jatketaanko meidän nolla tulosta vai saataisko jo tulos. :D
17.01.2016 15.31
022643924_r
Kemi

^Mekin tullaan Ouluun, näillä näkymin b-kisaan. :) Ei olla animagi-areenalta otettu koskaan tulosta, se on aika jännää. :D

17.01.2016 15.33

Mekin ollaan jonossa Oulun kisaan :D Ei olla pahemmin edes treenattu

17.01.2016 15.35
022643924_r
Kemi

^Suosittelen treenaamaan vielä häiriötä, jos on yhtää häiriöherkkä koira. Se oulun halli on aina aika äänekäs ja ovet paukkuu koko aika.. 

Muoks: Lisään viel, et siellä tuntuu porukka päästävän koiria toistensa iholle vähä välii. Joka kerta ollu rähinät siellä joillaki koirilla. 

Muokattu viimeksi: 17.01.16 15.36
17.01.2016 15.41

Joo tiedän kyllä sen hallin ja olosuhteet... :) Kassu treenaa häiriössä viikottain useampaan kertaan, tarkoitin että rally-tokoa emme ole treenanneet liiemmin hetkeen.

17.01.2016 19.01
022705913_r
Mikkeli

Kisasin tänään ensimmäistä kertaa kahdella koiralla virallisissia. Noelille voittajasta 86p ja 3.sija. Oli ihan tosi hieno suoritus Noelilta! Otin -10 tvä ihan omaa tyhmyyttäni ja kerran uusittiin, kun Noel vaihtoi omatoimisesti puolta oikealta vasemmalle :D Lisäksi -1 tvä.

Eino taas korkkasi virallisen kisauransa päivän vajaan vuoden ikäisenä täysillä pisteillä ja voittoajalla! Mitäpä tuohon lisäämään, Eino vaan on niin pätevä :D (Ei se suoritus kyllä täydellinen ollut, mutta riittävän hyvä :P )

Muokattu viimeksi: 17.01.16 19.02
http://easyfellow.blogspot.fi
23.01.2016 00.04
022668017_r
Kannus

Onko Keski-Pohjanmaalla Kannuksessa rally-tokoilijoita jotka haluaisi minun ja Harri koirani (kääpiöpinseri) kanssa treenata joskus yhdessä. Tavoitteena on päästä tänä vuonna 1-4 rally-tokokisaan

Harri
23.01.2016 19.33
022668017_r
Kannus

Kuinka helppoa on opettaa rally-tokon aloluokan jutut koiralle? Minulla olisi tavoitteena päästä 22.3.16 Keski-Pohjanmaalla Kannuksessa pidettävään kokeeseen

Harri
23.01.2016 19.56
022643924_r
Kemi

^Aika helpot minun mielestä.

23.01.2016 20.05
022640055_r
Helsinki
Riippuu millanen harrastustausta koiralla on. Me ollaan käyty tasan kerran treenaamassa rallya ja 3kuukaudessa jerättiin RTK1 ja RTK2. Meillä oli tosin toko ja pk taustaa joten oli helppoja juttuja.
http://ekanoma.blogspot.fi/
23.01.2016 21.15

Kujeen kanssa treenattiin 3 viikkoa ennen koetta, saatiin 88p. Lähtökohta oli se että osasi perusasiat eli istua, mennä maahan ja seurata namia :D Toki sillä tavalla harrastustaustaa että kaikenlaista on puuhasteltu pennusta asti. Kun koira hoksasi ns. lähelläkulkemiskäskyn niin oltiin jo aika pitkällä, edelleenkään ei osaa oikeasti seurata. Vaikeinta oli oppia itse kyltit ja säännöt.

Muokattu viimeksi: 23.01.16 21.16
http://vallatonta.blogspot.com/
23.01.2016 22.01
022668017_r
Kannus

Harrilla ei ole mitään toko taustaa tai muutakaan. Ollaan agia treenattu ja vähän rally-tokoa. Harri tuli minulle 6v.

Harri
23.01.2016 22.04
022710853_r
Kannus

Nutu ei treenannut mitään ennen ekaa koetta, Nalan kanssa tein sisällä pari saksalaista täyskäännöstä, vähän eteentuloa (jota se ei osaa vieläkään) ja oikeelta sivulle tuloa. AVOa ajatellen Nutulle en opettanut mitään, Nalalle sivulla istumisesta seisomisen. Treenataan yksittäisiä kylttejä ilman kylttiä, jos on tarve.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
24.01.2016 13.48
022668017_r
Kannus
Meidän on pakko treenata alon kaikki kyltit koska meillä ei ole tokotaustaa yhtään
Harri
24.01.2016 13.51
022668017_r
Kannus
Jos ei opita kylttejä oikein tekeen niin ei sitten päästä maaliskuun kokeeseen ollenkaan
Harri
24.01.2016 17.17
000114014_r

Ei meilläkään (miulla tai Nellalla) ollut/ole yhtään tokotaustaa kun viime keväänä ekoihin mölleihin mentiin. Agilitya ollaan harrastettu, mutta viimesen kerran harkoissa taidettiin käydä 2009 :D Nella osas tietenki valmiiksi jo jotain ihan perusperusjuttuja, kuten istu ja paikka. Sivulle tulemisen olin aikanaan opettanu vähän sinnepäin joten sitä piti vähän korjata tarkemmaksi ja maahanmeno on edelleen vähän ongelmallinen. maahan-kierrä koira on meillä varman -10 ja liikkeestä maahan on monesti vino. Paikaltaan maahan menee sentään aika varmasti, mitä nyt miun tarttee aika pitkälti kädellä "viedä" Nepu maahan ^^; Oikeastaan eteen tuleminen oli ainoa jonka tartti opettaa. Että koiran osalta homma oli helppo, enemmän tehtävää oli sen suhteen että mie opin kyltit. Mutta youtube on kauheen kätevä sen suhteen, näkee miten ne pitäis tehdä jos on ongelmia optella kyltit pelkkien tekstien perusteella.

Mutta jos vaikka mekin uskallettais tänä vuona virallisiin :D Kuitenkin olis matamin kanssa kiva edes kerran käydä kokeilemassa pysyykö miun pää kasassa, eikä vanhuksella luultavasti enää kamalan montaa vuotta ole jäljellä.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti