Eläinlääkäreiden väärät diagnoosit (Koirat > Koirien hoitaminen)

28.03.2007 21.46
000030827_r

tuli tuossa yhden kanssa keskustelusta mieleen että kuin monella teistä on käynyt niin että väärä diaknoosi on tullut?

tunteeko lääkärisi rotusi?

tiedän erittäin useita tapauksia missä on vasta 3-4 lääkärin jälkeen saatu oikeita diagnooseja ja saatu oikea hoito.

testaatteko lääkärinne tietoutta ollenkaan? vai uskotteko kaiken mitä se sanoo?

28.03.2007 22.56

toisen ammattia on vähän "inhottava" alkaa kyseenalaistamaan.. en kyllä usko että el.lääkärit osaavat kaikki rotujen ongelmat ulkoa, vaan myös heillä voisi olla kirjoja joista ottaa selvää.

eikös el.lääkäreille ole myös koulutus seminaareja? jossa päivitetään omia tietojaan?

antavathan lääkärit ihmisillekin vääriä diagnooseja. (nimimerkillä: kokemusta on.) en edes kehtaa sanoa mitä paikallinen "LÄÄKÄRI" ehdotti minulle kun suuhuni ilmestyi rakkoja.

^^näin hienosti taas aihetta sivuuttaen :D

28.03.2007 23.09
000030827_r

joo siis ei oo tarkotus dissaa mitenkään lekureita ja joo on niillä seminaareja. mutta aina tulee joka alalla mokia. mutta jotenki hulluu ku jotki uskoo ku pientä jumalaa eläinlääkärin sanaa. ja jokainen el lääkäri on suunatutunut johonkin niin ei mitenkään voi tietää kaikesta kaikkea.

29.03.2007 13.05
Minä ainakin kysyn jos diagnoosissa on jotain mitä jään miettimään. "meidän" eläinlääkäri ainakin tuntee minun rotuni itsellään on myös snautsereita. :D Vähän sama että epäilen kaikkea mitä minulle sanotaan kaikki täytyy miettiä tarkasti mitä jokin sanoi ja epäillä ja sovitella niitä omillekoirille sopiviksi ihan kaikki ei mene läpi. :D Ei vaikka kyse on eläinlääkäristä. Niillekkin satttuu virheitä. :)
29.03.2007 14.07
018464925_r
Kajaani

Noh, eräs eläinlääkäri arvioi koirani vakavan tilanteen vähän alakanttiin.. Antoi sellaiset tilanteeseen tehottomat lääkkeet ja sen seurauksena koirani menetti kohtunsa, koska tilanne pääsi väärällä hoidolla kehittymään niin pahaksi...

En silti kanna mitään kaunaa ell. kohtaan. Parhaansa varmaan yritti tehdä. Ja palvelu oli muuten todella hyvää. Tosin en kyllä hänelle vie enää koiriani hoitoon....

29.03.2007 14.12
021298719_r
Ylitornio

mutta miten ovat koirien tuntemattomat oireilut?

ronilla on toisinaan kramppaavat takajalat... eli suomeksi: yhtäkkiä toinen takajalka (yleensa vasen) menee aivan kivikovaksi ja koira kulkee kyyryssä ja yrittää ulos... normaalisti kramppi kestää ½-2 tuntiin... kerran kesti yli 6h... ja el.lääkäri on neuvoton, kun vietiin koira ilta 8 lääkäriin...

kuulostaako tälläinen tutulta? olisi mukava tietää mikä koiraa vaivaa...

vaihtoehtoja oli, mutta syytä ei tiedetä vieläkään!! nämä syyt kerrottiin esimerkkeinä: suonenveto, paino-ongelman seuraus, selkäongelma jne. ...

tämän asian kanssa olen neuvoton! apu pn tervetullut meille! :]

29.03.2007 22.39

Kirppua käytettiin tutussa eläinlääkärissä pari kertaa kun sen kunto tuntui huonolta ja sillä oli sitkeä flunssa ja lievää lämpöä.

Eläinlääkäri ei huomannut mitään outoa vaikka koira oli kuolemaisillaan. Se eli muutaman viikon sen jälkeen kun eläinlääkäri oli todennut sen sairastavan lievää nuhaa...

Vasta päivystävä eläinlääkäri toisella eläinlääkäriasemalla alkoi epäillä, että jotain on todella pahasti viallla ja sitten löytyikin synnynnäinen munuaisvika.

Kirpun munuaiset olivat lakanneet miltei kokonaan toiminasta ja koiralla ei ollut pienintäkään mahdollisuutta selvitä hengissä. Se lopetettiin kun kaikki verikokeiden tulokset oli tulleet ja ultra tehty ja todettu että munuaiset olivat surkastuneet ja täynnä tummia varjoja.

Jotenkin jäi paha maku eläinlääkäriasemasta joka on ollu meidän kaikkien eläinten lääkäriasemana vuosikausia, koska siellä ei haluttu edes tutkia sen kummemmin vaikka me itse epäilimme että jotain on pahasti pielessä.

Me ei koskaan edes ilmoitettu sinne että näin oli känyt vaan ollaan siitä lähtien käyty rokotukset muualla, muuta lääkärinhoitoa ei koirat ole tarvinneetkaan.

Tuskin veisin sinne enää koiriamme vaikka aikaisemmin ei mitään ongelmaa sen aseman kanssa ollutkaan. Jäi vaaan sellanen olo että en enää voi luottaa siihen paikkaan.

Kirppu oli 7 kuukauden ikäinen kun se kuoli.

30.03.2007 00.05
000030827_r

otan suuresti osaa kirpun osalta.

näitä ikävä kyllä tapahtuu paljon mutta pitää muistaa että ihmisiä me kaikki ollaan niinku taisin tuolla aikasemmin sanoakkin(en muista).

mulla on ollu se onni että mulla on erittäin hyvi rotua tuntevia kasvattajia taustalla (erittäin pitkän linjan kasvattajia) joilta saan yleensä jo oikean diagnoosin ennen lekuriin menoaedes. en toisn oo ku kerran pikkasen turhaan käynyt mutta sillonkin olikasvattajat oikeassa minkä sitten el lääkäri vain vahisti. mutta siis en pelkästään sen ogelman takia menny vaan ihan ropkotukseen jossa otin samalla aiheeksi ogelmamme.

mutta jos mulla ei olisi näitä kasvattajia ympärillä niin jokasella elukallani varmaan olisi oma lääkäri joka olisi perehtynyt juuri rotuuni. ei sekään kyllä takaisi ettei vahinkoa voisi käydä mutta kyllä se pienentää sitä riskiä saada sellainen =)

30.03.2007 12.15
018464925_r
Kajaani

Onhan se niin, että eläinlääkäritkin ovat vain ihmisiä, mutta on olemassa oikeasti ihan idiootteja eläinlääkäreitä. Meillä on täälläpäin sellainen kuntayhtymä kolmen kunnan kanssa, että viikonloppupäivystys on aina viikonloppuisin vain yhdessä näistä kunnista. Yhdessä näistä kolmessa kunnassa on sellainen ns. lehmälääkäri/konitohtori, ettei se oikeasti välitä lemmikkieläimistä. Hänen takiaan eräs paikallinen dalmis kuoli saatuaan vatsalaukunkiertymän, koska tämä konitohtori ei halunnut ottaa koiraa vastaanotolle, koska kyseessä ei ollut hyötyeläin. Koiran omistaja kuitenkin toi koiran väkisellä eläinlääkärin vastaanotolle, mutta kyseinen eläinlääkäri ei suostunut tekemään mitään. Että näin. Tästä aiheesta syntyi todella suuri kohu, mutta minkäs teet..

01.04.2007 10.37
015076063_r
Kuopio

meille ei ole sattunut ONNEKSI tälläistä. MUTTA OTAN SUUUUUUUUUUUUUUUREN SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURESTI KIRPUN LOPETUKSEEN.

01.04.2007 19.03
018872171_r
Kuopio

Eläinlääkärit ovat ruvenneet nykyään tekemään rahaa lemmikeillämme. Olen ollut eri eläinlääkäreillä harjoittelussa ja monet heistä tekevät työtään pelkästään rahan takia. "äkkiä tämä potilas pois jotta pääsen kotiin uudella autollani" Mutta kyllähän niitä vielä muutamia päteviäkin eläinlääkäreitä on :D

Itse olen sen verran tarkka kelle eläimeni vien ja yleensä sanon myös eläinlääkärille mitä haluan hänen tekevän eläimelleni ja mitään ei saa tehdä ellen itse ole paikalla :D Kiitos koulutukseni :D

14.04.2007 14.13

meidän koirille ei ainakaan vielä annettu vääriä diaknooseja mutta kun me asumme Posiolla niin vaikka posiolla on lähin eläinlääkäri niin silti me käytämme koiraamme kuusamon eläinlääkärillä sillä siellä on meidän koirien "oma" eläinlääkäri joka huolehtii meidän koirista..Se lääkäri on perehtynyt koiriin ja osaa todella hommansa..Joten valittamista ei ole ollut :D

19.04.2007 22.00
021117105_r
Rovaniemi
Niki oli kipeänä jokin aika sitten ja olin ollut yhteydessä paikalliseen ell. oli oikein osaava ihminen ja tiesi paljon. viikonlopuksi jouduin lähtemään sitten toiselle paikkakunnalle ja soittamaan toiselle ell. joka oli siellä. mahto täti tietää enemmän lehmistä ku koirista..en sitten vienyt koiraa sinne vaan seurailin tilannetta(olihan koiralla kuitenkin paremman ell. määrämä antibioottikuuri ja kipulääkkeet) ja palasin takaisin kotiin .. että näin.. kannattaa kysellä joo niin näkee vähän mistä kukakin mitä tietää..
24.04.2007 08.57
018844997_r
Porvoo
Tän olen kuullut.. Eli ranskis vietiin kaupungin eläinlääkärille yskän takia, siellä sanottiin koiralla olevan niin paha sydänvika, että se on lopetettava heti. Omistajahan ei tietenkään tahtonut uskoa, onneksi vei sitten yksityiselle lääkärille koiransa ja siellä koira tutkittiin ja tuli ilmi, että olikin vaan paha keuhoputkentulehdus, joka hoidettiin lääkkeillä... Kauheeta jos olis vaan uskonut ensimmäisen lääkärin sanaa..!
06.05.2007 15.35
017326683_r
mä en oikee usko eläinlääkäriä jossa retu kävi.. se on erikoistunut lehmiin ja hevosiin.. minun mielestä semmosen ei kuuluis olla muiden eläinlääkäri.. se ei meidän retuakaa osannu auttaa ku naapurin koira puri sitä kaulaa joten piti vaihtaa lääkäriä :|
06.05.2007 15.45
kotkassa on yks eläinlääkäri, jolla on todella huono maine, oon kerran käyny rokottaas seran, ja loppurahoista veti välistä 10 euroo, kävin ihmettelee et pitäishän mul olla viel kymppi, ku mentii sen jälkee kahville, ei ollu ku 2 euron kolikko, ja se oli yheltä työkaverilta vetäny markka-aikana 50 mk myös.yhelle welsh gorgille oli antanu väärän diagnoosin, ja yhden tutun kissalla "oli suolitukos", määräs parafiiniöljyä...kissa kuoli viikon päästä.Tiedän myös tämän lääkärin muusta yhteydestä, ja ei ole kyllä ihan tervepäinen....
06.05.2007 16.44
000030827_r
Retuli kirjoitti:
mä en oikee usko eläinlääkäriä jossa retu kävi.. se on erikoistunut lehmiin ja hevosiin.. minun mielestä semmosen ei kuuluis olla muiden eläinlääkäri.. se ei meidän retuakaa osannu auttaa ku naapurin koira puri sitä kaulaa joten piti vaihtaa lääkäriä :|
no meitin lääkäri on kans lehmä lääkäri ja kellee muulle en veis omiani. tämä kyseinen siis on kunnan eläinlääkäri jonka kautta enempi toimii lehmien kanssa. parempaa ja viellä siihen päälle halvempaa lekuria en oo tavannu.
06.05.2007 19.58
017326683_r
-^ no voihan jotkut olla hyviä :) mutta tästä on tullu valituksia.. kukaa ei oikee pidä siitä ja se oli aika kovakourainen..
07.05.2007 02.02
000112654_r

Joo, käytiin viimevuoden syksynä Rion kanssa eläinlääkärissä kun se alkoi saada ihme huutamis kohtauksia. Rääkyi suorastaan ja oli selvästi tosi tuskissaan. Käytiin eläinlääkärissä, otti kuvat ja sanoi että on munuaisissa tulehdus. Noh, alettiin sitten lääkittämään ja kipulääkkeitä annettiin (niitä sai antaa kuuden tunnin välein, mutta ne pirut vaikutti vain maksimissaan 5h ja sitten alkoi huuto!). Olin melkein viikon pois koulusta sen takia kun iskä oli töissä ja isosiskoni oli töissä päivisin, jottei Rio joutuisi olemaan yksin kipujensa kanssa.

Ei parantunut mihinkään ja käytiin sitten uudestaan eläinlääkärillä ja määräsi uuden kuurin. Ei auttanut vieläkään ja lääkäri sanoi, että on kolme vaihtoehtoa; leikkaus(toista tuhatta euroa), elämä kipulääkkeiden varassa tai viimeinen piikki. Oli kyllä todella kova paikka meille kaikille.

Ajateltiin kuitenkin käydä toisella eläinlääkärillä hakemassa toinenkin diagnoosi, ja kappas! Löytyikin se oikea vika! Rintarangassa ja kaularangassa luupiikkejä ja yksi selkänikama pullistunut. Nyt sitten aika-ajoin käydään ottamassa Riolle sellainen piikki selkään joka jotenkin puuduttaa sen sellain ettei satu ja Rio on taas yhtä iloinen ja pirteä kuten ennenkin! :)

Mutta voi hitsi että olen vihainen sille eläinlääkärille joka antoi ihan väärän diagnoosin...

08.05.2007 21.27
Tälläinen ongelma poistuu, kun käyttää lemmikkiään sellaisella eläinlääkärillä johon voi luottaa. Pienillä paikkakunnilla ja etenkin maaseuduilla ei kaikki eläinlääkärit ole edes kiinnostuneita pieneläimistä.
17.05.2007 17.16
021117105_r
Rovaniemi
Kiki kirjoitti:
Tälläinen ongelma poistuu, kun käyttää lemmikkiään sellaisella eläinlääkärillä johon voi luottaa. Pienillä paikkakunnilla ja etenkin maaseuduilla ei kaikki eläinlääkärit ole edes kiinnostuneita pieneläimistä.
joskus ei ehkä ole valinnanvaraa ell.suhteen. esimerkiksi hätätapauksissa otetaan pikimmiten yhteyttä lähimpään ell.
30.05.2007 21.06
Niki kirjoitti:
Kiki kirjoitti:
joskus ei ehkä ole valinnanvaraa ell.suhteen. esimerkiksi hätätapauksissa otetaan pikimmiten yhteyttä lähimpään ell.

Ensiavun antaminen on varmasti jokaisen eläinlääkärin hallinnassa ja sen jälkeenhän apua voi pyytää lemmikin omalta lääkäriltä.

Omistajalta olisi myös ihan fiksua selvittää paikallinen eläinlääkäritarjonta esimerkiksi silloin kun on lemmikin kanssa lomailemassa. Apua voi kysyä esimerkiksi tutulta eläinlääkäriltä tähänkin.

30.05.2007 23.01

Mullois tämmönen tarina:

Senna oli jäänyt vanhempieni kanssa mökille ja äiti soittaa että sillä on takapuolessa jotain vikana, se istuu koko ajan tai yrittää nuolla. Äiti oli soittanut eläinlääkärille joka sanoi että sillä on mahdollisesti vikaa anaalirauhasissa (koiralla ikää 10vko).

Vanhempani kuskasivat koiran maaseudun ainoalle eläinlääkärille joka totesikin että sillä on peräsuolenpullistuma ja täytyy leikata välittömästi. Koska hän ei kuitenkaan (Luojan kiitos) uskaltanut alkaa leikata niin pientä otusta hän neuvoi menemään toiselle lääkärille. Lähin, joka suostui ottamaan vastaan löytyi 100km:n päästä, jossa tämä ihana lääkäri joka oli jäänyt Sennan takia ylitöihin sanoi ettei sillä muuta ole kuin pakkasenpurema peräaukon kohdalla (aukon vieressä siis punainen rakkula jota aikaisempi lääkäri oli luullut peräsuoleksi ja yrittänyt 'työntää takaisin'!)

Antibioottikuurin se sai ja jotain voidetta. Kyllä siinä itki koko perhe kun koira oli ollut minulla vasta 2vkoa ja todella säikähdettiin kun sanottiin että se kuolee jos ei heti leikata. Olen kyllä kiitollinen sille ihanalle lääkärille ja myös sille toiselle, joka ei alkanut operoimaan!:D

thumbnail

04.07.2007 14.09
018961688_r
Kuopio
eläinlääkäri antoi bobbylle väärän annostuksen epilepsia lääkettä niin bobby meinasi kuolla siihen. Meidän entisellä koiralla oli kasvain kuonossa eikä eläinlääkäri edes huomannu sitä vaan sanoi koiran kuonossa olevan jokin tulehdus ja kasvain homattiin sitten liian myöhään.
04.07.2007 18.35
015831228_r
Muurame
Ellalla väitettiin olevan virtsateiden tulehdus kun sen maha oliihan turvonnut ja ei pystynyt virtsaamaan Käytettii kolmella eri ell.lääkärillä ja kaikki anto vaan vahvoja antibiootteja. Sit vietiin neljännelle nii se sano et ei oo mitään tehtävis et koira on ihan täynnä kasvaimia. :/ leikkaus ois maksanu jnt 2000e ja toipumisaika ois ollu puol vuotta ja sit se ois eläny sen jälkee arviolta viel puolvuotta nii ei alettu sit siihen :S Ella oli 8 ja puol vuotias ku kasvaimet todettin :/
16.11.2007 23.12
019575873_r
Vantaa
Ciru kirjoitti:

Noh, eräs eläinlääkäri arvioi koirani vakavan tilanteen vähän alakanttiin.. Antoi sellaiset tilanteeseen tehottomat lääkkeet ja sen seurauksena koirani menetti kohtunsa, koska tilanne pääsi väärällä hoidolla kehittymään niin pahaksi...

En silti kanna mitään kaunaa ell. kohtaan. Parhaansa varmaan yritti tehdä. Ja palvelu oli muuten todella hyvää. Tosin en kyllä hänelle vie enää koiriani hoitoon....

Kertoisitko hieman lisää teidän tilanteesta.. ? Meillä pennulla jo neljä kertaa ollut pissatulehdus ja joka kerta määräävät saman lääkkeen. Neljä eri lääkäriä on meillä ollut, kunnalla kun käymme, ja viimeinen viides lääkäri neuvoi menemään meitä hänen omalle vastaanotolleen yksityiselle, ja sanoi vielä että itse ei missään nimessä etes suosittelisi ikinä tätä kyseistä lääkettä mitä olemme pennulle antaneet... ?!

Joka kerralla olen miettinyt että mitäs me nyt teemme, että emme me koko ajan lääkettä voi tyrkyttää jos se aina vain tulee uudestaan..? Joten sanoinpa tästä sille viidennelle lääkärille (joka ei ollut suomalainen) että tahtoisin tutkituttaa nyt pentuni kunnolla ettei sitten tule isompaa vaivaa sitten kasvatessa, niin vastasi vain että no tulkaa minun omalle vastaanotolleni keskiviikkona niin kokeillaan pistoskuuria.

Ensinnäkin, jos on kunnan eläinlääkäri miksi ns "mainostaa pimeästi" , ja edellisellä käynnillä oli kuulema pistänyt omaan taskuunsa meidän maksamat ääkärikäynnin kulut jotka siis olivat tarkoitettu ihan kunnan eläinlääkärille ? Outoa touhoa kyllä..

Mutta tosiaan kiinnostuin nyt tästä Cirun tapauksesta, ja voin kertoa että itse en kyllä luota eläinlääkäreihin oikeastaan sen enempään, kyllä enemmän oma vaisto sanoo että kaikki ei ole kohallaan vaikka lääkäri määrää vain kuurin ja sanoo "kyllä se siitä sitten kuurin jälkeen loppuu"

17.11.2007 09.02
käytänkoiria useimmiten tässä eläinlääkärissä missä oon ollu töissä... jos on syytä epäillä läääkriä oon puhelimitse yhteydessä vähintään kahteen toiseenki lääkäriin mellä ei oo tullu vääriä diagnooseja...
20.11.2007 20.47
020128817_r
Pielavesi

joskus silloin monta vuotta sitten tuntui, kun sekarotuinen ajokoira(, jolla oli silloin ikää n.1 )jäi auton alle, täällä eläinlääkäri sanoi " miettikää tarkoin lähdettekö viemään koiraanne kuopioon leikattavaksi, koska se on täysin arvoton kun sekarotuinen on. eihän tuo tähän mitenkään liittynyt, mutta kuitenkin Täällä tuppukylässä saa miettiä oikeasti luottaako mihinkä eläinlääkäriin... kun jotkut oikeasti osaavat asiansa ja jotkut taas eivät. Kaverin tanskandoggi meni ekalle rokotuksellee, eläinlääkäri sanoi "miten tämä ei ole vielä rokotuksia saanut" ei siis oikein tainnut olla tietämystä roduista..

21.11.2007 14.52
000030827_r
meillä muuton takii joutuu jättää aivan helmi lääkärin ku matka on niin pitkä=(( nyt sit hirvee rumpa ettii uus =////
02.12.2007 17.19

Minä en lihaksia ja luustoa koskevissa kysymyksissä luota eläinlääkäreihin. Heidän koulutuksensa ei riitä aiheen kunnolliseen tarkasteluun. Lihakset hoitaa meillä fysioterapeutti ja rangan osteopaatti. Muutenkin meillä vaihdellaan lääkärin sen mukaan, mistä kenkä puristaa että saataisiin aina parhaan saatavilla olevan lääkärin mielipide.

Lähiklinikallamme on lekuri joka on upea kirurgi, mutta muuten turhan kovasti tutkiva. Hän saa ihan terveiltäkin koirilta välilevyn pullistumaan viittaavan reaktion kun koettelee värin ottein.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti