Uros vai narttu - Sivu 32 (Koirat > Pennut)

09.03.2014 08.58

Mulla on ollut tämä valinnavaikeus, kuitenkin seuraava koira tulee olemaan narttu :) Uroksetkin kelpaavat, itseasiassa tykkään yhtäpaljon kummastakin.

Under the tree, where the grass don't grow, we made a promise to never get old.
09.03.2014 10.32
022671581_r
Joensuu

Uros. Narttua en juoksujen takia halua ja urokset on luonteeltaan yksinkertaisempia :D

26.04.2014 16.23

Mulle kelpaa niin uros kuin narttukin. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.

Jos olet koirasi mielestä maailman paras tyyppi, älä hanki toista mielipidettä. -Jim Fiebig-
26.04.2014 16.31

Seuraava on narttu. Molemmista kuitenkin tykkään.

01.09.2014 10.19
022687069_r
Hämeenlinna
Seuraava on narttu minullakin, molemmista tykkään mutta nartut tuntuu vaan enemmän omalta (:
14.01.2015 21.55

Mulla ei ole oikein ikinä ollut koiran sukupuolella väliä, vaikka tähän mennessä onkin kotona pyörinyt vaan narttuja. Seuraavakin pentu otetaan sillä ajatuksella, että sukupuolen sijaan etsitään kivaa, meille sopivaa pentua, oli se sitten uros tai narttu.

Molemmissa sukupuolissa on puolensa, eikä minua nartuissa niinkään kiusaa juoksuajat (paitsi jos ne sattuisi olemaan ihan kamalat ja koira on puolet vuodesta ihan hormonitöhöissä..), enemmänkin välillä rassaa se niiden kiero luonne :D Toisaalta meilläkin toinen narttu on todella yksinkertainen ja urosmainen ja toinen taas elää omassa kuplassaan ja on todellakin narttu, eli niitäkin voi tulla ihan laidasta laitaan.. 

15.01.2015 05.45
022708898_r
Iisalmi

Nartut vie voiton täällä! Narttujen luonne on vaan sopivampi minulle. Juoksut ei ole ongelma. :)

15.01.2015 08.29
022646827_r
Mynämäki

Tajusinpa tätä ketjua lukiessani, että itse en ole koskaan miettinyt kummasta sukupuolesta pidän enemmän/kumpia haluan itselleni. Ennen kuin kasvattaja kysyi, että etsitäänkö urosta vai narttua.
Vastasin, että sukupuolella ei ole mitään merkitystä kunhan vain oikea koira löytyy.

Mutta nyt kun miettii, niin todennäköisesti valitsisin nartun, jos olisi kaksi täysin samanlaista koiraa eri sukupuolilla. Eipähän ainakaan häiriinny juoksuisista nartuista, merkkaile tai rähise toisille uroksille. Noin niinkuin yleistäen.

http://better-to-be-together.blogspot.fi/
15.01.2015 10.16

En osaa sanoa,kummassakin plussansa ja miinuksensa. Uros kyl viehättäis ehkä hieman enemmän kun narttu.Mut ei narttukaan ole poissuljettu. Urokset tosiaan suorempia ,nartut kierompia..mikä välillä ärsyttää. Uroksen murrosikä oli tosiaankin hankala mutta sen jälkeen ollut ihan kiltti kultamussukka poika :)

Mulla on nyt siis uros ja narttu :)

Muokattu viimeksi: 15.01.15 10.18
15.01.2015 11.25
022696102_r
Paimio

Odotan innolla, että voi vastata tämän ketjun kysymykseen sitten, kun joskus olen oman uroskoirankin omistanut.

Isäni perheen vinttikoirista urokset oli enemmän mieleen. Tosiaan hieman mutkattomampia ja sellaisia hölmömpiä kuin nartut. Nartut tuntuu myös tavallaan enemmän sisäänpäinkääntyneiltä, kun taas urokset menee rohkeasti seikkailusta toiseen. Nartut on fiksumpia ja itsetietoisempia, kuin urokset.

pk collie Kira
15.01.2015 11.40
000113779_r

Näin urospennun omistajana on saanut kyllä aivan riittävän usein todistettua sitä miten v*ttumaisia nartut osaavat olla. Semmosia kiukuttelevia äkäpusseja, jotka tulevat aukomaan päätään silloin kun niitä ei huomioida ja silloin kun niitä huomioidaan.
Etenkin iäkkäät nartut ovat todella äksyn oloisia. Ja ihan turhaan.

Juoksut eivät nartuissa haittaa niinkään vaan nimenomaa tuuliviiri-tuittupäisyys. Omalla tavallaan niissä on todella paljon luonnetta ja sitten taas omalla tavallaan paljon kestämistä niiden mieltenoikkujen kanssa. Ja tää sama ilmiö toistuu kaikissa eläinlajeissa.
Voisin kyllä narttukoirankin ottaa. Toistaiseksi toi naaraskissa isoine luonteineen kuitenkin riittää, vaikea ajatella toista samanmoista tänne hänen ylhäisyytensä lisäksi poikia pomottamaan :D

Pojat on tommosia hyväntahtoisia hölmöjä ja vähän yksinkertaisia. Ehkäpä jopa tylsiä tyttöihin verrattuna.

31.01.2015 22.00
022584297_r
Tampere

Nyt se on päätetty, tuleva pentu tulee olemaan uros :)

31.01.2015 22.49
022702346_r
Säkylä

Mä haluaisin uroksen, mutta koska Taikaa ei voi leikata niin narttu tulee. Urokset on siitä kivoja että niillä ei ole sitä juoksua ja putkiaivon kouliminen tuntuu helpommalta :D Mutta toisaalta en kestä yhden yhden ainuttakaan kontin nostoa mun kämpässä.

Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
10.02.2015 13.48
022693817_r
Hämeenlinna

Uros. Ei narttua uroslaumaan. 

Ylladian Hello Handsome "Olavi" 03/12 Kurnous Chanoo "Voitto" 02/13 Ylladian Valonkantaja "Mauno" 12/14
12.02.2015 20.35

Mulla on kokemusta kolmesta nartusta ja en kyllä yhtään osaa sanoa, kumman ottaisin mielummin seuraavaksi, uroksen vai nartun. Uroksen ehkä siitä syystä, että haluaisin kokeilla miten sellainen sopii omaan käteen (tietysti paljolti yksikökysymyskin), mutta ei minusta nartuissakaan mitään vikaa ole. Oma perro on aika poikatyttö: juoksut on kerran vuodessa, ei muutenkaan töhöile mitään hormonihuuruissa, on aika simppeli eläin, vaikka tietysti ihan vähän kierokin. Mutta ei pahasti, ollenkaan. Porukoiden lagotto taasen enemmän narttumainen, paljon kierompi kun tämä mun perro ja osaa hienosti vedättää porukoita. Onneksi on luonteeltaan tosi pehmo niin ei tule ongelmia :D Juoksut tulee about 8kk välein ja on silloin hermo hiukan kireällä. Ei minua silti yhtään häiritse että nämä ovat narttuja, ihan mukavia kumpikin! Seuraava pentu tulkoot siis luonteensa, ei sukupuolen perusteella.

19.06.2015 05.07

Näiden kahden perusteella sanon kyllä uros, juoksut itessään ei ole ollut niinkään se ratkaiseva tekijä vaan nuo valeraskaudet joiden kanssa joutuu pelleileen kun yks levottomana pyörii ja hoitaa näkymättömiä pentujaan ja muutenkin jotenkin ailahtelevainen tuo narttu, Nemolta tietää lähes aina mitä odottaa, että milloin se räjähtää ja milloin ei, Nana taas paljon arvaamattomampi ja sen kanssa saa olla vähän varpaillaan kun sen reaktiot vaihtelee ihan sen oman mielen mukaan. 

Urokset jotenkin simppelempiä ja ennakoitavampia ja se on omaan mieleen :D

Uroksissa tosin se huono puoli vaan, että leikkaamattomilla menee helposti juoksuisten narttujen läheisyydestä överiksi ja useamminhan nuo urokset tuntuu olevan niitä samalla sukupuolelle rähisijöitä, mutta itellä tää ei niinkään vaivaa kun aion leikkauttaa kaikki urokseni (helpompi ja halvempi leikkaus kuin nartun) ja ei mun rotuvalinnat oo yleisesti sellaisia missä toisille koirille agre yleistä :)

Urokset siis monien syiden vuoksi, mutta kyllähän mää vielä narttujakin aion omistaa, kyllähän siinä noitten kieroudessakin sitä omaa charmiaan on vaikka urosten yksinkertaisuus viehättääkin enemmän :D

19.06.2015 09.21

En tiedä kumpi tulee seuaavaksi mutta kyllä ton uroksen putkiaivoisuus on vaan jotenkin niin huvittavaa että sentakia uroksen voisin ehkä vielä ottaakin,ku ei sille voi ku nauraa (ainakin mun uros on semmoinen "hölmö" humoristi)=D. Mutta on nartuissakin puolensa. Täytyy sit katsoa kun aika seuraavalle tulee

Muokattu viimeksi: 19.06.15 09.25
19.06.2015 12.08
022710854_r
Kannus

Musta on alkanu tuntumaan siltä, että seuraava on uros. Mä olin aina sitä mieltä, että mulle ei tule urosta. Katsotaan nyt.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
19.06.2015 12.33
022680642_r
Ulvila

mulla tulee todennäköisesti olemaan niin että aina pitää olla yks (leikattu) ämmä talossa, muuten urokset voittaa :D

19.06.2015 12.41
022710222_r

Kolmen nartun omistajana ottaisin edelleenkin narttukoiran. Näillä pienillä on juoksut todella huomaamattomat, enkä ole mielialan heilahtelujakaan huomannut. Uroksista on sen verran kokemusta, että niillä on aina "juoksut". Toisinsanoen juoksuisten narttujen hajut saavat pään sekaisin ja koiran hermostuneeksi. Tyttöjen kanssa on helpompaa. Ne eivät lenkillä merkkaile jokaista tolppaa ja ei ole tarvetta mahtailla. Voisin kyllä ehkä uroksenkin ottoa harkita, mutta en tähän akkalaumaan :D

Muokattu viimeksi: 19.06.15 12.42
19.06.2015 12.47
022680642_r
Ulvila
Halla kirjoitti:

Uroksista on sen verran kokemusta, että niillä on aina "juoksut". Toisinsanoen juoksuisten narttujen hajut saavat pään sekaisin ja koiran hermostuneeksi. Tyttöjen kanssa on helpompaa. Ne eivät lenkillä merkkaile jokaista tolppaa ja ei ole tarvetta mahtailla.

itellä narttu joka merkkailee ja mahtailee ja uros joka ei sekoa juoksusista nartuista, sitä voi jopa juoksuttaa samaan aikaan mettälenkillä sellasen kanssa kunhan nyt ei ihan tärppipäivät oo :D mun oma homppelipoika <3
19.06.2015 18.00
Nova kirjoitti:
Halla kirjoitti:

Uroksista on sen verran kokemusta, että niillä on aina "juoksut". Toisinsanoen juoksuisten narttujen hajut saavat pään sekaisin ja koiran hermostuneeksi. Tyttöjen kanssa on helpompaa. Ne eivät lenkillä merkkaile jokaista tolppaa ja ei ole tarvetta mahtailla.

itellä narttu joka merkkailee ja mahtailee ja uros joka ei sekoa juoksusista nartuista, sitä voi jopa juoksuttaa samaan aikaan mettälenkillä sellasen kanssa kunhan nyt ei ihan tärppipäivät oo :D mun oma homppelipoika <3

Haha, kuulostaa ihan meijän Nemolta :D
19.06.2015 18.15

Päällimmäisenä ollu uros mielessä mutta taidan loppujen lopuks antaa yksilön määrätä :) Narttu ois tosin vaihtelua koska uroksista on paljon enemmän kokemusta. Mutta sen näkee sitten.

19.06.2015 22.37
022681250_r

Jos saisi valita, niin pelkkiä uroksia meillä olisi kotona. Mutta koska tulevaisuudensuunnitelmat ja nykyinen laumakokoonpano on mitä on, niin keskitytään jatkossa narttuihin. Saattaahan se olla että vielä muutama uros lauman jatkoksi joskus liittyy, muttei ainakaan lähiaikoina. Seuraavat muutama tulokas tulevat narttuja olemaan.

"If you can't own a lion -get Boerboel instead."
20.06.2015 00.22
022704499_r
Kuopio
Mielellään ottaisin toisen uroksen, mutta koska elmo on elmo ja tuppaa rähisemään muille uroksille niin seuraava on narttu.
http://lagottoelmo.blogspot.fi/
20.06.2015 10.18
000099859_r

Meillä on kaksi narttua enkä usko, että uroksia tulee olemaan vaikka eihän sitä ikinä tiedä toki...

20.06.2015 11.04
022664377_r
Kuopio

Uros. Jokin siinä uroksen luonteessa viehättää enemmän, plus ei tietenkään ole niitä juoksuja haittaamassa harrastuksia.

http://villikettu.blogspot.fi
19.07.2015 02.45

En oo vielä hankkinu, mutta uros suunnitteilla :D

Päätös tehty ensin tuntuman pohjalta, sen jälkeen lueskelin juttua täältä enkä ollutkaan enää varma joten siirryin arpaan. Kuitenkin kun arpalappuihin kirjoitin UROS ja NARTTU, narttu-lapun saaminen tuntui pelottavalta ja ajattelin pettyväni jos se osuu käteen. Joten ei sitä arpaa tarvitukaan ja uroksen puolelle olen vieläki kallellani :)

19.07.2015 14.03
022659954_r
Tampere

Seuraavaksihan on tulossa uros ja yksi narttu on jo valmiina. En osaa verrata näitä, kun en ennen ole urosta omistanut :/ Luulen kuitenkin että itselleni se sukupuoli on sivuseikka, tärkeintä on että kyseenomaisen koiran luonne on hyvä :)

Stars Can't Shine Without Darkness~

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti