Naksutin ja -koulutus - Sivu 30 (Koirat > Koirien koulutus)

06.12.2012 08.40
Cheri kirjoitti:

Hohhoi, suhteellisen surullista että ensin tullaan kailottamaan omia mielipiteitä, joita ei sitten kuitenkaan perustella mitenkään muuten kuin että "muiden tapa on väärä".

Niin. Mielipiteitä saa olla, mutta ne pitää perustella. Muuten niillä ei ole arvoa.

Naksutin ei oikein ole mun juttu. Käytän mieluummin ääntä merkkinä oikeasta käytöksestä, vaikka ehkä naksulla saisi ajoitettua paremmin. Hmm.. täytyypä kokeilla vielä.

Muokattu viimeksi: 06.12.12 08.42
06.12.2012 09.26
000051182_r
Nessie kirjoitti:

Turha varmaan taas alkaa königtatzen kanssa vänkäämään. Hänellä tuppaa menemään sekaisin naksutinkoulutus, namitus, houkuttelu ja kovin moni muukin positiiviseen vahvistamiseen liittyvä asia. Niin kuin Kida sanoi, jos on noin kovin vakaasti päättänyt, että asia on näin, piste, niin antaa olla.

Nessieltä mennyt taas pointit ja jutut ohi. Ei ole mikään mennyt sekaisin, mutta sinun luetunymmärtäminen on nollassa. No eipä Nessie muuta osaa kuin "jeesustella" turhasta p*skasta. Nessien juttuja, kun lukee niin tajuaa ettei Nessiellä tule olemaan saumaa ikinä hallita vaikeampia koiria. Kuuntelen viikosta toiseen noita omistajia niin tunnistan heikkoudet ja Nessie sinä olet sitä. Koirasi osaa kuvien perusteella kantaa vain palloa XD Mulla on yksi suomen kontaktikestävimmistä koirista ja ei ole juurikaan saanut mitään pakotteita ja ei naksutinta nähnytkään yms. Silti tuo koira jaksaa ja jaksaa, pyörii kuin hyrrä. Uskallan väittää, että on suomen kontaktikestävin koira minkä tahansa häiriön alla. Voin surutta kulkea vaikka hesan asemalla toisten koirien ohi ja oma ei sinne edes vilkaise vaikka toinen räksyttäisi ym. Miksikö? Koska koira on rohkea ja omistaja hoitaa tilanteet eikä kaivele naksutinta rintaliiveistä;)

No en vaivaudu enempää vänkään, kun en pidä naksuttelua missään arvossa. "Naks naks" ihmisiä on ne jotka ei paremmasta tiedä tai ole kykeneväisiä toteuttamaan muulla tavoin koulutusta.

Nessieltä on mennyt iteltä puurot ja vellit sekaisin, tuloksena sekametelisoppa. Onko esittää tuloksia jollain muotoa tai hyvä koira? Onko jotain eläinalankoulutusta/lajituntemusta taikka pitkä "Koirahistoria" olemassa? Käsittääkseni sinulta ei noita taida löytyä mitään? Kukaan ei ota tosissaan sinun "Koirakirja kopiosontaa" ellei oel mitään näyttöä. Jokainen on joskus aloittelija, mutta Nessie on kuin suurikin guru. Sama kuin Elisa Shopitin myyjä olisikin heti Nokian pääjohtaja XD

Tähän on hyvä lopettaa vänkäys Nessien kaa.

Muokattu viimeksi: 06.12.12 09.36
06.12.2012 09.39

Voi naksutin, saanen nauraa.. oikeesti ihan turhia vempeleitä.. pelleilyä, rahastetaan ihmisiä tyhmillä ideoilla koska se on ihmisistä kivaa sanovat vielä "hyvä apu"  ja jotkut ns. "Kouluttajat" vielä suosittelevat naksutinta -voi tsiisus, missä ihmisten maalaisjärki.

Naksutin tuo pikemminkin ihmiselle sen mielihyvän tunteen, "jee nyt voi naksuttaa ku koira "toimii jotenkuten"..

Muokattu viimeksi: 06.12.12 09.40
06.12.2012 09.55
000064689_r

^Oletko itse kokeillut sitä? Mä en vaan ymmärrä tuota asennetta, että on olemassa vaan yksi ja ainoa tapa kouluttaa koiraa ja se on se mun tapa!1 Pääasia mielestäni on että koiralla on kivaa sekä tottakai omistajalla ja että koira toimii. Toki on olemassa niitä ihmisiä jotka ei oikein ymmärrä koko ideaa eikä se koiraa hyödytä milläänlailla.

Ois kiva nähdä tän königtatze:n treenailuja, että jos on vaikka videota heittää? Onkos sun muut koirat yhtä hyviä?

06.12.2012 10.04
jokumuu kirjoitti:

^Oletko itse kokeillut sitä? Mä en vaan ymmärrä tuota asennetta, että on olemassa vaan yksi ja ainoa tapa kouluttaa koiraa ja se on se mun tapa!1 Pääasia mielestäni on että koiralla on kivaa sekä tottakai omistajalla ja että koira toimii. Toki on olemassa niitä ihmisiä jotka ei oikein ymmärrä koko ideaa eikä se koiraa hyödytä milläänlailla.

Ois kiva nähdä tän königtatze:n treenailuja, että jos on vaikka videota heittää? Onkos sun muut koirat yhtä hyviä?

Yleensä ihmiset jotka kannattavat naksutinta tai sitä käyttävät eivät usein ymmärräkään, eikä mun puolesta tarvitse jos eivät itse halua asenne muutosta. Se on kuitenkin ihan selvää, että se on väline joka on täysin ylimääräinen jota ei todellisuudessa tarvita ollenkaan, kuitenkin se on ihmisillä "MUttakun mä haluun"

Naksutin on aivan turha väline, koira ja ihminen saadaan toimimaan ilman sitä ja koira saadaa tekemään töitä ilman kyseistä välinettä, jos ihmisessä on tarpeeksi.

06.12.2012 11.00
königtatze kirjoitti:
Nessie kirjoitti:

Turha varmaan taas alkaa königtatzen kanssa vänkäämään. Hänellä tuppaa menemään sekaisin naksutinkoulutus, namitus, houkuttelu ja kovin moni muukin positiiviseen vahvistamiseen liittyvä asia. Niin kuin Kida sanoi, jos on noin kovin vakaasti päättänyt, että asia on näin, piste, niin antaa olla.

Nessieltä mennyt taas pointit ja jutut ohi. Ei ole mikään mennyt sekaisin, mutta sinun luetunymmärtäminen on nollassa. No eipä Nessie muuta osaa kuin "jeesustella" turhasta p*skasta. Nessien juttuja, kun lukee niin tajuaa ettei Nessiellä tule olemaan saumaa ikinä hallita vaikeampia koiria. Kuuntelen viikosta toiseen noita omistajia niin tunnistan heikkoudet ja Nessie sinä olet sitä. Koirasi osaa kuvien perusteella kantaa vain palloa XD Mulla on yksi suomen kontaktikestävimmistä koirista ja ei ole juurikaan saanut mitään pakotteita ja ei naksutinta nähnytkään yms. Silti tuo koira jaksaa ja jaksaa, pyörii kuin hyrrä. Uskallan väittää, että on suomen kontaktikestävin koira minkä tahansa häiriön alla. Voin surutta kulkea vaikka hesan asemalla toisten koirien ohi ja oma ei sinne edes vilkaise vaikka toinen räksyttäisi ym. Miksikö? Koska koira on rohkea ja omistaja hoitaa tilanteet eikä kaivele naksutinta rintaliiveistä;)

No en vaivaudu enempää vänkään, kun en pidä naksuttelua missään arvossa. "Naks naks" ihmisiä on ne jotka ei paremmasta tiedä tai ole kykeneväisiä toteuttamaan muulla tavoin koulutusta.

Nessieltä on mennyt iteltä puurot ja vellit sekaisin, tuloksena sekametelisoppa. Onko esittää tuloksia jollain muotoa tai hyvä koira? Onko jotain eläinalankoulutusta/lajituntemusta taikka pitkä "Koirahistoria" olemassa? Käsittääkseni sinulta ei noita taida löytyä mitään? Kukaan ei ota tosissaan sinun "Koirakirja kopiosontaa" ellei oel mitään näyttöä. Jokainen on joskus aloittelija, mutta Nessie on kuin suurikin guru. Sama kuin Elisa Shopitin myyjä olisikin heti Nokian pääjohtaja XD

Tähän on hyvä lopettaa vänkäys Nessien kaa.

No sieltähän ne laadukkaat perustelut sitten tulivatkin. Naksutin on turha, koska minä yksittäisenä koiranomistajana olen tyhmä noviisi ja königtatzen koira on super. :D

Minen jaksa uskoa, että edelleen jaksat olla noin sokea ja takertua yhteen yksittäiseen pieneen tekniikkaeroon, kun loppupeleissä me muuten ollaan aika pitkälti samoilla linjoilla koiranpidon kanssa. Ja voin myöntää ihan avoimesti, että olet luultavasti oikeassa siinä, ettei mulla riittäisi rahkeet vaativan koiran kanssa, ainakaan tällä hetkellä. Mutta se johtuu mun persoonasta ja olemuksesta, ei sillä ole mitään tekemistä mun käyttämän koulutusmetodin kanssa. Se on niin pieni osa koko yhteistyöstä koiran kanssa, kuten olen luullut sinun tietävänkin, että on oikeasti melko naurettavaa takertua siihen yhteen pieneen apuvälineeseen.

Jotenkin saattaisin ymmärtää, jos käyttäisit aikasi moralisoiden ihmisiä, jotka ovat ottaneet itselleen vääränlaisen koiran, tehneet sen kanssa virheitä ja saaneet siitä ongelmakoiran. Täällä kuitenkaan, ainakaan nimenomaan tällä naksuttelupalstalla, ei pahemmin taida olla ongelmakoiranomistajia. Ainakaan minä en ole sulle potentiaalista asiakaskuntaa, mulla on toimiva ja itselleni tähän elämäntilanteeseen soveltuva hyväkäytöksinen koira. :) Se ei johdu siitä, että olisin täydellisen loistava kouluttaja, vaan on lähtenyt ihan jo siitä, että olen osannut valita itselleni sopivan koiran, jonka kanssa minulla on loistavat mahdollisuudet onnistua. En ole (vielä) mikään mestarikouluttaja, jos olisin niin en tuhlaisi aikaa nettifoorumeilla mielipiteideni koettelemiseen. Koska sitähän tämä ainakin minulle on. Olen oivaltanut jotain ja haluan testata saako joku sen kumottua. Toistaiseksi ei ole tullut riittävän hyviä perusteluita siitä, että olisin ajatuksineni väärässä. Niitä odotellessa.

06.12.2012 11.04
000051182_r

En treenaa kuin yhdellä koiralla kaikkea. Yksi on lähinnä terapiakäyttöön ja risa sakemanni on vain jälkikäyttöön tai pieni puruja varten c/d 2/3. Keskityn nyt ainoastaan "junioriin" ja sitten työntekoon terapiakoiran kanssa. Mentin 2008 tammikuussa Sakemannin joka oli mulla 94 vuodesta asti ja en ole eläissäni nähnyt yhtä ainoaa koiraa joka olisi yhtä tasapainoinen. Koira pysyi yön yli paikallaan käskyn alla, ku unohdin sen hevoslaitumelle XD Venaili yli 3h, kun pelasin isäni kanssa korttia sairaalassa jne. Mulla on vaan nuo vertailukoirat pikkasen eri tasoa kuin teillä. Olen saanut myös tutustua upeisiin sakemanneihin kentällä ja huippuohjaajiin jotka on tuonut selkeän mielikuvan millainen ohjaaja "on voittaja". Turhat kitisijät erotan aivan varmasti kentiltä ja lemmikkisaiteilta.

Päätän vappuun mennessä nykyisen koiran 2v koiran kisatulevaisuuden ja tällä hetkellä on vahva mielipide olemassa, että kesällä alkaa 2-vuotinen treeni kohti vuotta 2015.

06.12.2012 11.18
000078609_r

Tämä on kyllä nyt niin ot kuin vain voi, mutta miten se asiakkaan cottoni päätyi sinulle ja millainen se on? Minulla on ollut lähipiirissä cottoni ja se oli huipputyyppi. Olen rodusta kiinnostunut nyt muutenkin, koska äitini harkitsee sellaisen hankkimista. En usko että opetat koirillesi mitään turhanpäiväisiä temppuja, mutta jos opettaisit esim. tälle cottonille niin millaisella tyylillä? Operantilla ehdollistamisella, houkuttelulla, miten? Minusta on ainakin todella mukavaa seurata kun koira hiljalleen keksii mitä sen pitäisi tehdä ja tarjoaa toimintoja. Koulutuskentällä tapa ei ole ihanteellinen, mutta temppujen kanssa homma ei ole niin vakavaa. Tiedän että toimintatavan pystyy opettamaan varsin hyvin ilman naksutinta, mutta edelleen se on näppärä ja täsmällinen tapa merkata oikea toiminta.

Muokattu viimeksi: 06.12.12 11.22
06.12.2012 11.25
000051182_r

Cottonin perheessä oli vauva ja ongelmia Cottonilla monta. Ei ollut aikaa ja ehkä rahaa ruveta sitä itse korjailemaan niin kysyi haluanko sen ja otin sen pois. Eräs toinen elää samanlaisessa tilanteessa ja Cottonia tarjosivat sieltäkin omaksi. Cotton on ollut yllättävän usein "ongelmarotu". Omistajat ei ole olleet hereillä, ku ovat luuulleet rodun olevan helppo ja sitten koirista on tullut remmiräyhiä ja hihnavetureita. Yksi vihainenkin on nähty. Cotton on jo korjattu koira ja nyt kierroksessa on "oma" Dogo Canario. Joka edistyy loistavaa vauhtia. Dogo ja noi Cottonit ym on "talkookoiria" ettei joudu piikille.

Naksutin sopii lähinnä temppujen opettamiseen. Voi sitä muuallakin koulutuksessa käyttää, mutta parempia tapojakin on. Kukin tyylillään;)

Cottonille en opeta temppuja. Palkan saa tehdystä työstä ja palkkaanhan mä koiria, mut en naksutinta käytä merkkaamiseen. Haluan käden vapaiksi XD Multa usein kysytään aika heti "et kai ole näitä jotka tarjoaa naksutinta" XD Kyllä koiraansa saa kouluttaa millä tavalla tahansa ja ihan eri juttu jos koiran saa pentuna eikä siltä tarvi karsia ongelmakäytöstä pois.

Muokattu viimeksi: 06.12.12 11.27
06.12.2012 14.43
022674678_r
Loviisa

Mä käytän naksutinta ihan "temppujen" opettamiseen. Eli jos haluan kaivaa jonkun tietyn liikkeen koiralta, niin naksuttimella se on todella helppoa. Tai juuri tietyn oikean asennon merkkaaminen, tai noudossa naksuttimella merkkaaminen on auttanut todella paljon. Yhden käden ylimääräistä se vie, mutta siinä vaan pääsee niin paljon helpommalla, että koira oppii heti oikein ja täsmällisesti tekemään liikkeet ja temput. Ja koira ymmärtää nopeammin mikä on asian juju. Itse olen palkkaamisessa kuitenkin aivan liian hidas, niin naksuttimella olen saanut hyvin merkattua sen oikean toiminnan (tosin meinaan olla naksuttimellakin liian hidas).

Mutta en itse kyllä naksutinta nyt normaaliin kasvatukseen, rajojen opettamiseen tai vaikka hihnakäytökseen käytä. Vaikka olisi se mahdollista ja koira varmasti oppii nopeasti niissäkin tilanteissa, mutta silloin tosiaan pitää ollakin kokenut naksuttimen käyttäjä. Mä käytän lähinnä just tiettyjen temppujen rakentamiseen naksutinta.

- porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
06.12.2012 14.50
000078634_r

Tällaiselle tumpelolle, jolta kaikki tavarat lentää käsistä, naksutin on kaikkea muuta kuin kätevä :)

06.12.2012 15.43

Ostin pari vuotta sitten naksuttimen, koska oli halpa ja sattui olemaan vieläpä tarjouksessa (oikea hinta 5€, tarjouksessa 50cnt.) Noh, koiralle ei ole opetettu yhtäkään temppua sen avulla. Oli meille melkoisen turha väline, mutten sitä kuitenkaan täysin torju ja hauku. Varmasti toimii monilla ja sopii hyvin aloitteleville koiranomistajille, jotka ei osaa/pysty käyttämään ammattilaisen otteita. Ja naksutin sopii hyvin temppujen opettamiseen. Tosin voihan sen naksuttimen äänen korvata oikeastaan ihan millä vain äänellä, minkä opettaa koiralle ja koira tulkitsee sen palkkioksi (kuten esimerkiksi naksautus suulla, sytkärin naksautus on hankala mutta se ääni lähinnä, sormien napsautus, mikä vain mistä tulee helppo ja nopea ääni).

Alkoi muuten huvittaa tuolla edellisellä sivulla, kun königtatze sanoi Nessielle: "Koirasi osaa kuvien perusteella kantaa vain palloa" ja siitä tulikin mieleen, että saa Tatsinkin kuvista hyvin selville, että on kyllä kyseessä Suomen kontaktikestävin koira... (;

06.12.2012 18.46
meermaid kirjoitti:

Tällaiselle tumpelolle, jolta kaikki tavarat lentää käsistä, naksutin on kaikkea muuta kuin kätevä :)

Itse käytän naksutinta silloin kun sen käyttö on kätevää. Toisinaan käytän "jep"-sanaa naksuttimen äänen tilalla. Tosin aina en edes käytä jep-sanaakaan vaan koulutus tapahtuu vain namilla/kehuilla/lelulla/tmv.

Ei se naksutin ole se juttu vaan se positiivisen käytöksen vahvistus (ja ei-halutun käytöksen negaus) on homman ydin. Tai näin olen itse asian ymmärtänyt ja toimiihan se.

Muokattu viimeksi: 06.12.12 22.52
06.12.2012 18.56
000051182_r
Muru kirjoitti:

Alkoi muuten huvittaa tuolla edellisellä sivulla, kun königtatze sanoi Nessielle: "Koirasi osaa kuvien perusteella kantaa vain palloa" ja siitä tulikin mieleen, että saa Tatsinkin kuvista hyvin selville, että on kyllä kyseessä Suomen kontaktikestävin koira... (;

Sellasta se on;) No jotkut koirat kantaa pieniä sateenkaaren värisiä palloja ja toiset koirat kantaa Nessien omistajan painosia tyttöjä XD

06.12.2012 21.18
000078634_r
Raff kirjoitti:
meermaid kirjoitti:

Itse käytän naksutinta silloin kun se käyttö on kätevää. Toisinaan käytän "jep"-sanaa naksuttimen äänen tilalla. Tosin aina en edes käytä jep-sanaakaan vaan koulutus tapahtuu vain namilla/kehuilla/lelulla/tmv.

Ei se naksutin ole se juttu vaan se positiivisen käytöksen vahvistus (ja ei-halutun käytöksen negaus) on homman ydin. Tai näin olen itse asian ymmärtänyt ja toimiihan se.

Joo, meilläkin on tietty äänimerkki käytössä merkkaamassa oikeaa toimintaa ja mielestäni se on kätevämpi, kun se oma ääni on aina mukana ja niinkuin königtatze sanoi, kädet jää vapaaksi muuhun. Onhan siinä naksuttimessa toki hyvänä puolena se, että se ääni on erittäin selkeä.
07.12.2012 08.48
königtatze kirjoitti:
Muru kirjoitti:

Sellasta se on;) No jotkut koirat kantaa pieniä sateenkaaren värisiä palloja ja toiset koirat kantaa Nessien omistajan painosia tyttöjä XD

Hahhah :')

Ja tämähän oli niin OT kuin olla ja voi.

11.01.2013 20.44

Kävimpä ostamassa uuden naksuttimen. Lukaisin äsken tekstin rasian takakannesta ja meinasin pudottaa silmäni. Eipä ihme, kun jengi käyttää naksutinta totaalisen väärin..................

"Naksautin koirasi palkitsemiseksi. 
Naksutin on helpompi ja nopeampi kuin perinteiset tavat palkita eläimiä. Aloittaminen on erittäin helppoa. Kun eläin tekee jotakin oikein, palkitse eläin naksautuksella ja antamalla herkkupala. Jonkin ajan kuluttua herkkupalan voi jättää pois, sillä pelkkä naksautus riittää. Naksautus palkitsee tarkemmin ja juuri oikeassa vaiheessa."

Kyllä, ajattelin laittaa sähköpostia asiasta.

http://wipoe.blogspot.com
19.01.2013 13.28
000052584_r

Me ollaan käytetty naksutinta pennusta asti. toimii meillä tosi hyvin : ), kun koira 

ei muuten ole kauhean miellyttämisen haluinen. Alussa en oikein osannut käyttää

joten ei toiminut , mutta nyt toimii tosi hyvin kun luin pari kirjaa.. 

20.01.2013 20.14
Kida kirjoitti:

Kävimpä ostamassa uuden naksuttimen. Lukaisin äsken tekstin rasian takakannesta ja meinasin pudottaa silmäni. Eipä ihme, kun jengi käyttää naksutinta totaalisen väärin..................

"Naksautin koirasi palkitsemiseksi. 
Naksutin on helpompi ja nopeampi kuin perinteiset tavat palkita eläimiä. Aloittaminen on erittäin helppoa. Kun eläin tekee jotakin oikein, palkitse eläin naksautuksella ja antamalla herkkupala. Jonkin ajan kuluttua herkkupalan voi jättää pois, sillä pelkkä naksautus riittää. Naksautus palkitsee tarkemmin ja juuri oikeassa vaiheessa."

Kyllä, ajattelin laittaa sähköpostia asiasta.

Ei oo totta... :D

Mulle on tullut vähän kammo käyttää naksutinta julkisesti. Se vaikuttaa koulutusvälineenä olevan tosi muodissa, mutta harva tuntuu oikeasti tietävän, mitä naksutinkoulutus on. Nessie on treenitilanteissa yleensä ihan suurinpiirtein edukseen ja välillä tuntuu että ihmiset kuvittelevat sen olevan pelkän naksuttimen ansiota. "Ai sää käytät tuota, oon kuullut siitä, munkin varmaan pitäis hankkia, se vois toimia munkin koiralle." Kovasti yritän aina mainostaa että "Joo, onhan tää näppärä kun oppii oikein käyttämään. Kannattaa perehtyä kunnolla ennen kuin ottaa itse käyttöön, saa nimittäin äkkiä pilattua paljon hyvää jos ei ole aivan perillä siitä mitä tekee". Nimimerkillä kokemusta on... :D

Jos tuollaisia älynväläyksiä lukee ihan koulutusvälineen käyttöohejissakin, niin korostuu vaan se pohjatyön merkitys ennen kuin aloittaa uutta koulutusmenetelmää. Pätee toki muuhunkin kuin naksutinkoulutukseen. Jos ei ole aivan satavarma siitä mitä tekee, saa äkkiä päinvastaista tulosta kuin mitä hakee...

16.02.2013 16.28
000054064_r

mulla on naksutin, mutten ole vielä käyttäny sitä 

01.04.2013 15.19
000109054_r

mie käytän lähinnä seuraamisessa, jäävissä ja tempuissa joissa palkan pitäis olla tosi nopee. ja tästä en tiijä kui on oppinu, mut jos sillä on pallo tai joku ulkona, nii se antaa sen mulle ku kuulee sen naksun. Varmaankin sen takia et tietää saavansa sen namin varmasti. Muuten namilla lahjominen ei aina auta

Tosi kätevä kapistus! lenkilläkin saa huomion pikku naksauksella :)

20.05.2013 16.45
000053369_r

Miulla ollut naksutin käytössä koko Donskoin elämän ajan. Ja onhan sillä saanut reilu 40 temppua opetettua tuolle mainiosti. Helpompi naksuttimella on temppuja treenata, kun oma ääni on käheänä :)

20.05.2013 17.03
022585484_r

Meillä naksutin käytössä rally-tokossa ja olen muutamia temppuja naksuttimella tuolle opettanut.

http://pienipinseri.blogspot.fi/
20.05.2013 17.11

Täälläkin käytetään naksutinta, tosin ainoastaan tempuissa ja tokon seuruussa. Perus arkiasioiden täytyy sujua luonnostaan ja niihin ei käytetä naksua. Temppujen opettamiseen onkin sitten kätevä, kun koira oppii että se tekee oikein naksautuksen aikaan eikä sitten kun omistaja saa namin kaivettua taskustansa tai huomaa palkata.

06.06.2013 12.44
022516282_r
Pyhäjärvi

Joikun kanssa käytän naksutinta, ja on toiminut hyvin. Sitä ei häiritse, vaikka muut naksuttelee, se kyllä huomaa milloin minä naksautan. En käytä sitä ihan kaikissa tilanteissa. Seuraamisessa ainakin toimii hyvin, kun Joiku tekee niin paljon kaikkea "turhaakin", niin naksulla saan palkattua sen juuri oikeaan aikaan.

Suomenlapinkoira - niin viisas että osaa esittää tyhmää
09.08.2013 15.45

Naksuttimen avulla olen tuolle seefferin alulle opettanut peruskäskyt. Naksutin on nopeuttanut hommaa huomattavasti kun se on niin paljon tarkempi merkkaamaan sen oikean asian kuin itse äänelläni. Naksutinta tulen käyttämään jatkossakin aina kun uutta käskyä opetellaan tai vanhoja käskyjä korjataan vielä oikeaan muotoon, eli tarkennetaan koiralle se just oikea liike/asento.

Sitten taas hihnakäytös opetellaan ilman mitään herkkuja, samoin ohitukset, rauhoittuminen ynnä muut asiat. Eli peruskäytös ilman herkkuja ja kaikki extra herkkujen ja naksuttimen avulla näin alkuun.  

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti