Kesyhiiret hyvät ja huonot puolet? - Sivu 2 (Yleinen keskustelu > Lemmikkiä hankkimassa)

26.01.2011 15.46

Tosi harvoin kyllä urokset tulee keskenään toimeen. Ovat erittäin tarkkoja omasta reviiristä. En itse kyllä edes suosittele kokeilemaan, koska jo ihan yön aikana voi toinen kuolla tai haavoittua pahasti. Ei ole aamulla herätessä mikään kiva näky...

Mulla on poikaset luovutusiässä jo alkaneet tapella, kun ovat olleet samassa asumuksessa ennen myyntiä. Pitihän sitten erottaa, kun alkoi käydä pahaksi se kinastelu.

Uros ei aina astu heti naarasta, vaan sihen voi mennä pidempikin aika. Riippuu ihan tapauksesta. Mutta vastuutonta silti pitää urosta ja naarasta samassa (paitsi tietysti harkiten poikasten teetämistä varten se aika mitä tarvitsee).

Ja naaras voi jopa kuolla liian tiheään poikasteluun. Ei ole siis kovin suotavaa antaa naaraan olla jatkuvasti tiinenä, rasittaa aivan liikaa.

23.05.2011 10.52
021000741_r
Espoo
Meillä on neljä kesyhiirtä. Muuten kivoja ja suloisia mutta niin arkoja - edelleen! Joka päivä käsitellään ja paijataan, tuunataan terraariota, laitetaan ruoka ja juoma. Touhutaan niiden kanssa kuten Gerppujen ja Marsupoikienkin kanssa. Mutta edelleen juoksevat sydän kurkussa karkuun. Niitä ei kiusata, ei kolistella laseja turhaan tai muutakaan. Ovat vaan peloissaan jostain syystä.
23.05.2011 11.02
Minulla on muutamaan otteeseen ollut laumallinen hiiriä. Mukavia otuksiahan nuo ovat, mutta minulla suurin ei niiden hankkimiseen on se haju. Olisi saanut moneen kertaan päivässä siivota niiden häkkiä jottei haju olisi levinnyt pitkin kämppää. Tokihan terraario olisi ollut hajun puolesta parempi, mutta ei hiiriä enää minulle
23.05.2011 11.59

^ Mitähän ihme hiiriä sulla on ollut, kun mulla ei naaraiden terra haise kun sen siivoaa säännöllisesti 1-2 kertaa viikossa?

Uroksien hajun ymmärrän (tai siis sen virtsan toki), mutta ei meilläkään haise kovin voimakkaalle vaikka nekin siivoan kerran viikossa.

23.05.2011 12.09
020561804_r
Lahti

Ihan samoja kokemuksia kyllä täälläkin hiirten hajusta. Ne haisee, ja ne alkaa haista tosi äkkiä. Uroksen asumus haisee heti seuraavana päivänä siivoamisesta kamalalta. Tosin urokseni on aika haisevaa sorttia, olen tavannut vähemmänkin haisevia.

Sen takia otin okahiiriä, ja kesyhiiriä minulle ei tule enää kun tästä uroksesta aika jättää. Ikinä ei voi tietää jos saa sen haisuliyksilön, ja se ei sitten todellakaan tuoksu kukkasilta.

23.05.2011 13.05
Dove kirjoitti:

^ Mitähän ihme hiiriä sulla on ollut, kun mulla ei naaraiden terra haise kun sen siivoaa säännöllisesti 1-2 kertaa viikossa?

Uroksien hajun ymmärrän (tai siis sen virtsan toki), mutta ei meilläkään haise kovin voimakkaalle vaikka nekin siivoan kerran viikossa.

Ihan perus kesyhiiriä. Meillä toki hiiret olivat tilavassa häkissä, jolloin haju pystyi leviämään kämppään paremmin kuin terrasta.

23.05.2011 13.40

^ Käsitin siis toki että kesyhiiriä, mutta että naaraat haisee oikeasti jonkun mielestä niin voimakkaalta? :D

Häkissä asumisen nyt vielä ymmärrän, koska haju tosiaan leviää sieltä helpommin ja voivat "ruittia" kaltereidenkin välistä (nähty on).

Mulla on ollut parhaimmillaan 15 naaraan lauma, eikä sekään terra haissut pahalle :)

Mutta joo, ymmärrän kyllä että toiset haisee enemmän kuin toiset ja toisilla ihmisillä se haju pistää nenään herkemmin kuin toisilla.

12.06.2011 16.48
020845408_r
Vantaa

Ku mul on 4 kesyhiirtä ollut jo aika kauan aikaa, niin Minni, Lilli ja Netta juoksee aina karkuun kun otan kannen pois häkin päältä, mutta Enni jää istumaan paikalleen kun olen ottamassa sitä käteeni. Haluaisin että kaikki hiireni olisivat samanlaisia ettei niitä sitten tarvitsisi etsiä ja jahdata mutta Minni on kaikista hankalin se vain juoksee ja juoksee karkuun. Kun olin ulkona hiirieni kanssa meijän takapihalla (omakotitalo) niin minni aina koitti juosta karkuun ja aina kun otin sen kiinni nii se vaa pomppi pois kädestä, onko se normaalia ? Olen miettinyt että onko Minnillä joku ylienergisyys (kuten ADHD) voiko jyrsijöille edes tulla ADHD ? se on todella outoa ja huolestuttavaa tuo minnin käytös.

Mistä tämä johtuu ??

-Huolestunut hiirien äiti-

12.06.2011 16.53
020838525_r
Oulu
^ Älä vie hiiriä enään ulos, stressaantuvat helposti ja voivat äkkiä vilahtaa johonkin koloon tai jokin isompi eläin napata jne.

Naarashiiret ovat yleensä vilkkaita, hiiriä tulee pienestä asti totuttaa käteen niin ovat silloin helpoiten käsiteltävissä. Kärsivällisyydellä myös voit saada hiiret kiipeämään kättä pitkin pois asumuksesta, eli älä heti ala jahtaamaan vaan pidä vai kättä hiirten ulottuvissa että voivat kävellä yli, haistella ym.
12.06.2011 17.03
Minni kirjoitti:

Ku mul on 4 kesyhiirtä ollut jo aika kauan aikaa, niin Minni, Lilli ja Netta juoksee aina karkuun kun otan kannen pois häkin päältä, mutta Enni jää istumaan paikalleen kun olen ottamassa sitä käteeni. Haluaisin että kaikki hiireni olisivat samanlaisia ettei niitä sitten tarvitsisi etsiä ja jahdata mutta Minni on kaikista hankalin se vain juoksee ja juoksee karkuun. Kun olin ulkona hiirieni kanssa meijän takapihalla (omakotitalo) niin minni aina koitti juosta karkuun ja aina kun otin sen kiinni nii se vaa pomppi pois kädestä, onko se normaalia ? Olen miettinyt että onko Minnillä joku ylienergisyys (kuten ADHD) voiko jyrsijöille edes tulla ADHD ? se on todella outoa ja huolestuttavaa tuo minnin käytös.

Mistä tämä johtuu ??

-Huolestunut hiirien äiti-

Kaikki hiiret eivät ole sellaisia sylilöllyköitä ja se on paras hyväksyä. Hiiriäkin on erilaisia ja vaikka niitä kuinka käsittelee, ne vaan ei tykkää. Hyväksy se :)

Toisekseen, älä vie niitä ulos, koska ne ei sinne kuulu!

07.07.2011 14.19
Meillä lopetellaan hiiriharrastusta koska hiiret ei kesyynny kuin esim.rotat.. Meillä on vielä nuo neljä viimeistä eläinkaupan super arkaa paniikki neitoja jäljellä, mutta uusia en enää ota. Siellähän panikoivat keskenänsä, kun ei seura kelpaa Mutta hiirien (tyttöjen) hyvä puoli on se että ne ei haise millekkään! Kerran viikkoon siivous riittää pitämään asumuksen hajuttomana.. Kun taas rotat haisee ihan kiitettävästä jo parin päivän jälkeen siivouksesta, mutta luonne ratkaisee ja rottia sitten saa talossa olla jatkossakin..
07.07.2011 14.23
Kun saiskin rottien luonteella varustetun eläimen tyttöhiirten hajuttomalla boksilla. Siinä ois jyrsijä mun makuuni
08.07.2011 13.41

Minä olenkin ostanut hiiret eläinkaupasta joka saa joltain "kasvattajalta" karsimattomia poikueita.. Olen kuullut jopa jutun jossa ostettiin hiiret ja ne kuoli poikasina sitten kotiin ilman näkyvää syytä, olivat niin huonokuntoisia..:( Hiiriä käsittelin alusta asti päivittäin ja nyt kun ovat puolen vuoden ikäsiä (ja edelleen poikasen kokoisia) olen luovuttanut niiden kesyyntymisen suhteen.. En enää ressaa niitä muuta kuin et tarkistan et kaikki ok päivittäin ja kerran viikossa siivous..Ei se oo kivaa niillekkään kun pelkäävät ihmistä kuollakseen.. Silti ne eivät pure, mikä onkin hiirissä kans se ihana puoli!!

Olen kyllä kuullut että toisten hiiret pysyy kädessä ja nauttiivat seurasta.. Me opittiin kantapään kautta ettei eläinkaupan lemmikit ole sama asi kuin kasvattajien.. Vaikka hiiret on tosi suloisia katseltavia, tykkään enemmän rotista koska ne on niin seurallisia ja niiden kans voi touhuta päivälläkin.. Meidän hiirten rytmi on olla hereillä keskellä yötä ja muu aika nukutaan..Tämäkin voi johtua niiden arkuudesta..

Kyllä mä mun hiiristä silti tykkään, ne on niin pieniä ja söpösiä, siistejä ja hiljaisia lemmikkejä.. Mutta ollaan päätetty että meillä asustaa vakituisesti vain yhtä lajia jyrsimiä ja nuo rotat on vieneet mun sydämmen peruuttamattomasti.. Sitä ei voi selittää miten mahtavia tyyppejä ne on.. Hiiret hoidetaan kyllä kunnialla niiden lyhyen elämän loppuun saakka, ettei kukaan luule et tällä vaihdetaa lennosta lemmikkiä kun entinen kyllästyttää..

Mistä tuli mieleen, kun en jatka enää hiirien kanssa, onko ok etten hommaa sille viimeiselle enää kaveria sitten kun muut on kuolleet tai anna eteenpäin toiseen laumaan? Ne on kaikki samaa poikuetta ja varmaan samoja aikoja menevät paremmille juustomaille..

08.07.2011 15.51
000047377_r

Itse en ole huomannut hiirissä mitään eroa oli ne kasvattajalta tai kaupasta. En minkäänlaista.

Mä en hiirten kohdalla edes odota niiden olevan mitään rottia jotka odottavat emäntäänsä luukulla valmiina seurustelemaan. Hiirten kanssa on kiva seurustella vaikka ne eivät mitään maailman kesyimpiä olekaan.

09.07.2011 19.58
Vaikuttaahan siihen sekin mistä sinne eläinkauppaan tullaan ja kauan ne ehtii siellä kaupassa olla.jos tulee asialliselta kasvattajalta ja ovat eläinkaupassa vain päivän tai kaksi niin nehän on tottuneet ihmiseen.
11.07.2011 23.00
000047377_r
^No, mulla on sitten tullut käsiteltyjä hiiriä eläinkaupasta ja kasvattajalta.
24.07.2011 10.45
000057803_r
En tiedän olenko nyt oikeassa keskustelussa kysymässä mutta onko vielä mitään vaihtoehtoa uros hiiren hajun välttämiseksi kun se haisee niin kamalalle ja muu perhe uhkaa että se lopetetaan koska ne ei kestä sitä hajua . Onko kellään mitään ideaa miten välttää uros hiiren hajun Minulla on kissan heikkaakin häkissä mutta haju ei muutu ! mitä voin tehdä !!
24.07.2011 11.26

Ei sitä miksikään voi muuttaa, se on ihan luonnollinen uroshiiren haju. Ei sitä pysty vähentämään.

Ja ota ihmeessä se kissanhiekka pois, se ei sovi hiirille. Syötynä vaarallista.

24.07.2011 12.07
022341554_r
Imatra
Elmeri: Turve-puru seosta kannattaa kokeilla. turve imee aika hyvin hajuja, mut ei tuokaa kaikkee hajua hävitä.
25.12.2011 00.24

kesyhiiri naaraissaon se huono puoli että ne vähän haisevat:D

mutta hyvä puoli on se että ne ovat aika kiltteijä eivätkä pure paljon ainakaan minun hiireni,ja niitten hyviä puolia on niitten uteliaisuus :)) hiiret ovat mahtavia luonteeltaa

25.12.2011 00.28

MITÄ EI HIIRIÄ KANNATA VIEDÄ MIHINKÄÄN ULOS!!! HIIRETHÄN OVAT SISÄELÄIMIÄ,NO AINAKIN KESYT-.- MUTTA KUITENKIN EI NIITÄ ULOS KANNATA VIEDÄ

25.12.2011 01.18
021253842_r
Pori
Softis, lue keskustelualueen säännöt. Floodaaminen (useiden viestien kirjoittaminen peräkkäin lyhyellä aikavälillä) on kiellettyä. Jos sinulle tulee mieleen jotain lisättävää viestiisi, niin voit muokkaa-nappia käyttämällä muokata viestiä. Ja viestejä ei kuulu korostaa kokonaan boldaamalla ja alleviivaamalla. Ne ovat tarkoitettu yksittäisten sanojen korostamiseen, ei koko viestin.
25.12.2011 11.27
Softis kirjoitti:

kesyhiiri naaraissaon se huono puoli että ne vähän haisevat:D

mutta hyvä puoli on se että ne ovat aika kiltteijä eivätkä pure paljon ainakaan minun hiireni,ja niitten hyviä puolia on niitten uteliaisuus :)) hiiret ovat mahtavia luonteeltaa

Naaraat eivät kyllä yleensä haise, vaan urokset. Toki naaraidenkin terra löyhkää, jos sitä ei siivoa tarpeeksi usein ja säännöllisesti.

Kiltteys riippuu suvusta, linjoista. Ja eivät pure paljon? Kesyhiiren ei kuulu purra koskaan. Meillä joutaa purevat hiiret suosiolla pakkaseen (ensin toki lopetetaan ja sit pakkaseen).

12.06.2015 16.27
022660848_r
Jyväskylä

Minulla on 6 naarasta ja tänään tai huomenna tulee uros hiiri ja noi naaraat ei ainakaan haise hirveesti. :D

http://pienetkesyhiiret.blogspot.fi/ Blogissa seikkailee 7 kesyhiirtä. :)
16.06.2015 04.07

+ Ei vaadi suuria hoitotoimenpiteitä, joten helppoja hoitaa. 
+ Vie vähän tilaa verrattuna muihin jyrsijöihin.
+ Ovat aktiivisia myös päivällä. 
+ Pärjäävät yksin 2-4 päivää, kunhan huolehtii että ruokaa ja vettä on tarjolla riittävästi.
+ Turkkimuunnoksia, kuvioita ja värejä on paljon erilaisia ja tiedetään paljon niiden genetiikasta ja periytymisestä.

- Sairaudet ja käyttäytymiseen liittyvät ongelmat melko yleisiä.
- Lyhyt elinikä (itseäni tämä ei toisaalta haittaa)
- Saattaa haista.

Muokattu viimeksi: 16.06.15 04.10
16.01.2016 17.30
021799068_r
Keminmaa

Onkohan tämä jo turhankin vanha ketju, mutta jos joku vielä täältä tietoa etsii, niin kirjoitanpa tännekin tälläisen sepostuksen. :D Minulla on ollut nyt vain muutama naaraslauma ja 2 uroshiirtä, että mikään elämänmittaisen koulun asiantuntija en ole. Kokoajan oppii jotain uusiin asioihin törmätessä :) Pohdin taas hiirien hankkimista (pienen naaraslauman) ja tässä itsekin muistelen hyviä ja vähäisiä huonoja puolia samalla.

Minulla kaikista kesyin hiiri on eläinkaupasta ostettu. Ei pidä aina paikkaansa tuo, että olisivat arkoja :D Muut olivat yksityisiltä ja kaikki kesyjä. Eivät juosseet karkuun dunassa, söivät kädestä, tulivat itsekin kädelle että sai nostettua pois dunasta, kipittelivät käsivarsia myöten, jne.

Lukuunottamatta sitten sitä yhtä arkajalkaa, yksityiseltä sekin. Epäilin että myytiin mulle liian nuorena, vaikka syntymäajaksi väitettiin muuta :/  Sitä kyllä pystyi pitämään kädellä, mutta saattoi välillä yllättäen puraista, kun käden laittoi dunaan haisteltavaksi. Ei tosin kipeästi, mutta silleen.. Pelkäsi kuitenkin ja kipitti karkuun. Vaikutti myös hiukan avuttomammalta kuin muut, ihan kuin ei olisi saanut emoltaan kaikkia "ohjeita" mitä hiiri oppia voi. Kiikkuminen esimerkiksi huonompaa, oli hyvin arka siellä orsilla keikkuessaan, myös muita hiiriä tuntui arastelevan. Vaikea kuvailla.

Hiiret on hauskasti erilaisia kaikki, eikä pelkästään ulkonäöllisesti.. (värit, karvamuunnokset, isot korvat, pienemmät korvat, silmien muoto ja koko, viikset, hännän pituus, ym-ym :D) Osa on laiskempia ja tykkäävät mässäillä, ensimmäisenä tai vaan ihan aina ruokakupilla istuksimassa. ;) On hiukan kömpelömpiä kiikkumaan.. Osa tosi taitavia sitten taas. Osa rauhallisempia ja jotkut ihan kokoajan liikkeessä :D

Olen täysin tyytyväinen itse siihen miten kesyyntyvät. Useimmista saa aivan kivoja käsikesyjä lemmikkejä vain tarpeeksi seuraa viettämällä. Varokaa ottamasta liian nuoria hiiriä, koska se aiheuttaa ongelmia. Muistakaa ottaa lauma naaraita tai yksi uros (hetkellisesti veljekset, mutta ne voi joutua erottamaan) ja varautukaa siihen, että ne ei kaikki ehkä tulekaan toimeen keskenään edes totuttelun kanssa. Katsokaa myös keneltä niitä hankitte, jos kyseisellä myyjällä esimerkiksi on kokoajan myynnissä kaikenlaisia lemmikkejä, niin se on aikamoista tehtailua sitten. Täälläkin näkynyt monta koirien, kissojen, pupujen, marsujen, hamsterien, rottien, hiirien, gerbiilien "kasvattajaa" (esim yhdellä kaikki nuo) ja ne ei tosiaan niitä vaan itellä pidä lemmikkeinä vaan myy eteenpäin. Eikä mitään pelastustoimintaakaan, "pelastin tämän vääristä olosuhteista/ulkoa ja nyt etsin parempaa kotia"  >.<

Pidin hiiristäni aivan valtavasti, mutta ainoat miinuspuolet niille on kasvaimet, ulko- ja sisäloiset (vaikka häätämällä saakin pidettyä kurissa) ja lyhyt ikä.

Ikä ei sinänsä varmaan kaikkia haittaa, jotka ei tahdo pitkäikäiseen lemmikkiin sitoutua.. Mutta kun hiireenkin kiintyy (tosin osan käytöksen perusteella eivät kaikki) ja kun se parin vuoden päästä lähtee paremmille juustomaille, nii kyllä se häiritsee. Sitten  varsinkin naaraslaumassa, jossa yleensä samanikäisiä vähintään kolme niin on melko lyhyen ajan sisällä sitten kolme menossakin.

Joku saisi kehittää hiirille ihmelääkkeen, että elävät pitempään. ;) Toki kunhan niiden lyhyestä elämästä tekee niille mieluisaa ja lajinmukaista, niin kyllähän sitä sillon saa voimaa siitä, että ovat ainakin eläneet hyvin. Tosin kuin osa väärissä olosuhteissa elävistä tai vaikka poikaskoneena käytetyistä hiiristä esimerkiksi.

Sukupuolta pohtiville vielä.. Naaraat ei minun mielestä haise ollenkaan. Siihen kuulemma nenä tottuu, mutta en haistanut mitään alussakaan. Sotkua kyllä tulee, kun ne pissailee jokaiseen mökkiin ja karahkaankin ehkä, jos laumassa jokainen ei ole oppinut käyttämään tiettyä nurkkaa vessana :D

Urokset taas minun nenään haisee. Niistä jopa jää käsiin hajua ja monesti hiukan liittainen tunne.

Tulipas siitä pitkä ja huonosti kirjoitettu/muotoiltu sepostus. Laittakaa ihmeessä lisää juttua hiiristä tähänkin ja kaikkiin liittyviin ketjuihin. Tää petsie on taas aika pahasti hiljenny? :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti