Mikä hamsteri??? (Yleinen keskustelu > Lemmikkiä hankkimassa)

30.07.2008 14.36
Mikä olis paras hankinta hamstereista jos haluaa pitää niitä sylissä aina välillä..? Syyrialainen,Campbelli,Talvikko vai Roborovski??? Edut,vaikeudet muutenkin..?!
30.07.2008 14.40
000015887_r

Itse minulla on kaksi Talvikkoa. Todella mukavia ja helppohoitoisia ovat. Sylissä eivät hirveästi viihdy mutta tykkäävät juosta lattialla kunhan vahdit sitten silmä kovana. Itse suosittelisin Talvikkoa. Vaikeuksia ei ole tullut vastaan muuten kuin yksi, yöllä on hankala nukkua koska terraariosta kuuluu kauhea kolina. Muuten ovat todella mukavia.

30.07.2008 17.35
Juu..tuo siinä on kun ne mekastaa yöllä.Joskus nuorempana mun sillosella kaverilla oli syyrialainen..ja yhellä toisilla oli joku kääpiöhamsteri..
30.07.2008 17.38
022471421_r
Hämeenlinna

Oletko käynyt Hamsteriyhdistyksen sivuilla? :)

30.07.2008 18.33
Joo olen! Tota onks ne jauhutoukat/madot välttämättömiä hamstereille.Ei kai niistä tuu sille hamsterille "matoja"..?
30.07.2008 20.59
018776363_r
Äänekoski
Ota talvikko, ne on niin ihunii ja jotkut ovat jopa sosiaalisempia kuin syyrialaiset hamsut :) Jostain nöin luin ;) kaverilla oli tämmönen talvikko, se oli valloittava <3 En oo ikin kuullu, et hamsulle pitäs syöttää toukkia tai matoja :O
30.07.2008 22.42

Linkitänpä tämän jälleen kerran: http://www.hamsteriyhdistys.net/foorumi/viewtopic.php?f=4&t=162

Jauhomadot eivät ole välttämättömiä. Ne voidaan korvata oikeanlaisella lihalla, ks. linkki.

Hamsterit ovat yksilöitä, eikä voi yleistää että joku laji olisi kesyin. Roborovskit ovat vilkkaimpia ja enemmän katselulemmikkejä, niitä en suosittele jos tahdot sylihamsterin. Hanki hamsteri hyvältä kasvattajalta, joka on käsitellyt poikasia paljon, en suosittele eläinkauppaa sillä se on vähän arpapeliä. Yleisesti syyrialaiset ja talvikot ovat sosiaalisimpia. Suurin osa riippuu kuitenkin kasvattajasta ja poikasen luonteesta.

31.07.2008 21.22

Aika lailla näyttää menevän tasan syyrialainen ja talvikko..Oonki miettiny et ottasin joko syyrialaisen tai sitten kääpiöhamsterin.. :) Tietäs vaa et kumman,kääpiöt on kyllä sulosempia mun mielestä ja olis kiva kun niitä vois sitte ottaa useemman kun yhden.. :)

31.07.2008 21.24
Mulla menee todennäköisesti syyskuulle ennenkö hankin,et tässä on aikaa äänestellä mikä olis teidän ehdotuksenne!!!
31.07.2008 22.24
Syyrialaisessakin on puolensa :)
31.07.2008 22.31
022471421_r
Hämeenlinna

Tietäs vaa et kumman,kääpiöt on kyllä sulosempia mun mielestä ja olis kiva kun niitä vois sitte ottaa useemman kun yhden.. :)

jos otat useamman samaan terraan, muistathan että sun on oltava valmis erottaa ne jos tappeluita syntyy.

31.07.2008 22.49

Juu oon totakin miettiny.. :/ kinkkinen juttu nyt..

Olis se kiva kun voisin hankkii ne/se, pitää miestä ensin pehmitellä kun se ei vielä haluis.. :/

01.08.2008 11.17
019657685_r
Ite ottaisin jos olis mahdollisuus, valkokirjokilpikonna syyrialaisen =) ne on isompia kuin noi kääpiöt ja siks helpompi käsitellä, mun mielestä.
Never say goodbye, because saying goodbye means going away, and going away means forgetting. -Peter Pan
01.08.2008 12.20
Olisko terra vai pinnahäkki vai umpinainen muovihäkki paras.Pöllyttääkö hamsut kuivikkeen ulos..?
01.08.2008 12.22
Miksi/mikä tekee paremmaksi syyrialaisen-talvikon, talvikon-syyrialaisen..?
01.08.2008 12.41
Nää on mun henkilökohtaisia mielipiteitä, mut jos ekaa hamsutinta haet niin ota syrkki. Isokokoisin lemmikkihamsu -> erakko, helppo käsitellä, kesyyntyy nopeasti ja ovat aika kaikki ruokaisia. Syrkeille sopii sekä terra että häkki, mut häkissä voi tulla ikävä tapa nakertaa pinnoja.
Jos haluat kääpiön ota vkh talvikko, nekin ovat helppoja käsitellä ja kesyyntyvät suht nopeasti. Talvikoille mielummin asumukseksi terra, tykkäävät kaivella ja häkissä saattavat karata pinnojen välistä, jos ovat pienikokoisia hoikkimuksia. =)

... listastasi puuttuu muuten kiinankääpiöhamsteri, en tiedä jätitkö tarkoituksella pois, mut semmonenkin hamsutin on olemassa joskin ovat ehkä "harvinaisempia". :)

*edit
jauhikset eivät kuulu perusruokaan, mutta niitä voi kyllä antaa jos haluaa! =) kaikki hamsterit eivät välttämättä edes syö niitä.
Muokattu viimeksi: 01.08.08 12.43
01.08.2008 13.38
Ai joo en muistanu ollenkaan tota kiinan,pitää lisätä jos vaan pystyy..! Kiitos :)
01.08.2008 13.41
Ei sitä näköjään pysty mutta voi sitäkin äänestää,vaikka laittamalla viestin!!!
02.08.2008 02.03

Meillä on hamsuja ollut joka lajia talvikoita lukuunottamatta mutta jatkossa en enää ottais kuin syrkkejä :) Tosin niitäkään en enää aio hankkia nykyisten hamsujen jälkeen, turhan tylsä lemmikki mun makuuni loppujen lopuksi.

Syrkkiä suosittelen, paljon helpompi käsitelläkin.

Mutta se mikä kannattaa ottaa riippuu siitä mitä itse haluaa.

02.08.2008 12.07
Kannattaa itse tutustua eri vaihtoehtoihin, käydä jossain tutustumassa eri rotuihin paremmin (jos jonnekin pääsee niitä katsomaan) ja miettiä mitä itse haluat. Äänestyttämällä siirrät vastuun muille ja voit joutua sitä katumaan lemmikkiä hakiessa. Tutki rotujen eri piirteitä (luonne, käyttäytyminen..) ja valitse itsellesi se sopivin ^^
02.08.2008 21.00

Oon mä jonkin verran lukenu eriroduista..mut on hankala päättää

Kävin tänää eläinkaupassa katsomassa mut ei siä tainnu olla kun yks kääpiö hereillä

Tuo Emil on tosi söpö kani,hyvin onnistunut kuvakin

02.08.2008 21.18
Kyllä mä ensimmäiseksi hamsteriksi suosittelisin syyrialaista hamsteria, ne ovat lajeista ehkä rauhallisimpia. Toki kyseessä on yksilökysymys, mutta.. Lisäksi ne ovat helppoja käsitellä kokonsa vuoksi. Syrkit ovat useimmiten puhtaita yöeläimiä, jotka heräilevät siinä illalla ja menevät nukkumaan aamuyöstä. Venäjänkääpiöhamsterilajit saattaisivat olla hieman päiväaktiivisemia. Mutta sinä päätät, lue jokaisesta lajista paljon tietoa ja valitse itsellesi sopivin :)
02.08.2008 22.54
Luulen että syyrialainen vois olla hyvä valinta
02.08.2008 23.16
Talvikot ovat muuten noista venäjänkääpiöistä erakoimpia - todella harvassa ovat ne parit, joita ei ole tarvinnut erottaa. Campbellit menevät useammin pareittain, ja robot ovat lajitovereilleen seurallisimpia. En suosittelisi talvikkoparia, mikäli ei ole jo valmiiksi toista asumusta hankittu, ja muutenkin saa koko ajan olla varpaillaan että milloin tappeleminen alkaa.
02.08.2008 23.34
020973699_r
Iisalmi
joo no mie sanoisin syyrialainen! :3 en vaan siks että miulla on! ;D mutta siis ne on suh isoja (verrattuna muihin hamsuihin siis) ja ne on monesti rauhallisempia kun esim. robot...ja no meillä ainakin kummatkin hamsu neidit on pysyny hyvin kädessä ja antanu tutkia....ja no kyllä kai ne joskus on matkustanu pitempäänkin kädessä...(jos laitan hamsulle ruokaa saattaa hamsu ollakun vauva kädessä paitaa vasten...;3 ja silloin vaan pittää kahtoo ettei koira hoksaa että ja nyt hyppään! ;D ) ja no itse olen syrkin jälkeen luultavimmin hankkimassa robo poppoon...ovat niin ihania vipeltäjiä ja kun minulla ei aivan ylnepaattisesti ole aikaa silitellä jne... miulle nuo robot käy :3 mutta että ne on monesti kuulemma kun saippuaa kädessä...tuttuni saa kuulemma just ja just tarkastettua robonsa niin liukkaita kavereita ovat! :D
03.08.2008 13.06
Osaisko joku sanoa mitä merkittävää eroa noilla roduilla hamstereissa on?
03.08.2008 14.24

Jos ottaa kääpiöt niin kummat todennäköisesti viihtyy paremmin yhdessä tytöt vai pojat..?

Kiitos kepponen vinkistä..eli campbelli tai robo..jos kääpiöitä haluaa..Campbelli olis ehkä paras..

Käykö sellanen et hankkii tarpeeks ison terran ja sit jos ne joutuu erottaan niin laittas seinän väliin...?

03.08.2008 14.47
022471421_r
Hämeenlinna
Ite en ainakaan tekisi nuin ^^
03.08.2008 14.56
022471421_r
Hämeenlinna
Yuki kirjoitti:
Osaisko joku sanoa mitä merkittävää eroa noilla roduilla hamstereissa on?

Syrkit on erakoita, kun vkh campbellejä ja vkh roborovskeja voi pitää pareittain. Talvikot on kääpiöistä erakoimpia. Syyrialaiset on suurimpia.(tätähän ei kukaan tiedä :D ) Syrkit kesyyntyy ehkä 'helpoiten', ja sitä on kokonsa takia helpompi käsitellä kuin kääpiöitä. Kääpiöt voivat olla myös päiväaktiivisempia kuin syyrialaiset.

Ohan noita eroja enemmänki.. :D

03.08.2008 18.03
018776363_r
Äänekoski
Kaikki sanoo, et syrkit on siks helpompii käsitellä, ku ne on isoja, mää taas tykkään enemmän käsitellä kääpiöitä, ku ne ei tipu kädestä niin helposti, kun mahtuvat kämmenelle. Hamsut kun ei erota kunnolla korkeus eroja ja siten tallustavat ihan tyytyväisinä kädeltä alas, vaikka pudotus olisi yli metrin. Ainakaan mun käteen syyrialainen ei sovi, olenkohan liian pienikätinen sille? xD Ite aion hankkia talvikon mun kamun kanssa, joko otetaa yks yhteinen tai sitte kaks. Mut toi tappelu puoli vaa mietityttää... No, hommataa sitte kaks häkkii, jos alkavat riehumaan :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti