Vetäminen hihnassa - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

29.01.2008 21.01
021298719_r
Ylitornio

yksi hyvä o näyttelykävely harjoitus, siis kasvattaja neuvoi siitä minulle... eli kävelee vaan päämäärättömasti siten, että koira seuraa AINA sinua... kun menee ohi niin toiseen suuntaan ja taas... kyllähän se aikaa vaatii jo monta harjoittelu kertaa...

ja jos oikeesti on lenkillä, niin ainoa periaate on, että VETÄMÄLLÄ EI PÄÄSE MINNEKKÄÄN!!! ja kannattaa ohjata koiraa nuuskimaan johonkin minne ei ole vetämässä, kuten kävelytiellä toiselle puolelle, minne koira ei ole menossa...

useamman lenkin jälkeen alkaa toimimaan... jos kärsivällisyys riittää ja muistaa että pitää päätöksestä kiinni siis ei pienintäkään lipsumista talutuksen kanssa...

mutta toimi jopa 7vuotta kiskoneelle laikalla!

30.01.2008 00.41
022447567_r
Multia
Nuutti kirjoitti:
Yks mikä on ihan ok keino miusta tossa tapauksessa on pysähtyä aina kun ihminen menee ohi ja jos koira murisee tms uhkaavaa niin torua ja esim kysyä voiko ohikulkia silittää koiraa että se näkis ettei ne ihmiset niin hirmusia ole. :D

Pimulla on kans tuo rähjäämis tapa joko murinalla tai sit räkyttämällä ja tarvii sanoa et se olis kyllä kädessä kiinni jos koskis (siis ei minun)

Se alko sillä jo aika nuorena ja kokeilin kuonopantaa (koska myös hyökkii täysin yllättäen) Pimu leikattiin n.4 vuotiaana ja nyt viimeisen vuoden (pimu nyt 5 ja puol) aikana se on pahentunut olen ollut yhteydessä ongelma kouluttajiin ja nyt ollaan siinä pisteessä et koira on todella tarkkailun alla ja jatkosta ei tietoa

Se on kotonakin jos sanon vain nätisti hiljaisella äänellä et "mene maate" se menee kuin paniikkiin ja etsii paikkaa ja sit pistää korvat luimussa maate...

30.01.2008 17.19
021897017_r
Joensuu
Niin no jos koira käy kiinni niin sitten kannattaa kääntyä viisaamman puoleen. Se on jo vähän isompi ongelma sitten.
02.02.2008 12.44
Laikal on ihan vaa tavallii nahkahihna. Se vetää yleensä koirien, tai muitten eläinten perää. :/
18.02.2008 13.46

Omalla koiralla oli myös vetämistä hihnassa ja jos joku ihminen tuli vastaan niin heti kauhea haukunta.

Kun koira vetää niin pysähdy ja odota niin kauan kunnes koira tulee luoksesi ja jatkat matkaa. Heti kun koira vetää pysähdyt ja odotat. Meillä se ainakin tepsi:)

Sitten ihmisistä. Aina kun näet että joku ihminen kävelee vastaan, niin kiinnität koiran huomion itseesi. Otat vaikka sen lempi lelun mukaan lenkille. Kun ihminen lähestyy ota lelu esiin ja kiinnitä koiran huomio siihen. Kun ihminen on mennyt ohi ilman että koira on alkanut räyhäämään kehu sitä. Ja aina sama kuvio ihmisien lähestyessä. Omalla koiralla ainakin toimi. Kannattaa kokeilla. :)

18.02.2008 13.53
022644852_r
Mynämäki
Kuten Timppa mainitsi, niin tuo toimii useimmilla koirilla hyvin, tuo pysähtyminen. Ongelmana on se, että liian moni koiranomistaja luovuttaa ja jättää homman sikseen. Ei sitä mitään koskaan voi saavuttaa, jos ei yritä kunnolla. Sit ihmetellään ja valitetaan kun koira vetää ja kysytään neuvoja vaikka hyvin itsekin tietää mitä pitäisi tehdä. Se on aika lailla kans viitsimisestä ja kärsivällisyydestä kiinni :) Ei kenellekkään henk. kohtasesti mutta näin yleisesti asia ilmaistuna. :D
"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
18.02.2008 20.04
Osku kirjoitti:
kissakala kirjoitti:
Onko teillä neuvoja, kun meidän 1v labbis vetää kauheasti ja heti nuuskimassa kun ihmisiä tulee?

Eli siis. Meilläkin on labukka, kun lenkität ja alkaa vetämään, pienen, terävän nykäisyn ja vaihdat suuntaa. Jatkat niin kauan aikaa kunnes itselläsi on pää pyörällä (voi ei! oskun kanssa meni monta tuntia kunnes se tajusi!) Oskun kanssa harjoiteltiin, tai sitten vain laitettiin sellainen kuristuskaulapanta kaulaan, ja käveltiin sen kanssa.

Ja jos ei onnistu, niin ei onnistu, ja pitää kävellä pää kolmantena jalkana X_X

IKINÄ EI KURISTUSKAULAPANTAA! Aina kun koira vetää, pysähdyt pikkuinen vetäisy ja sanot EI! Meidän lössykkä oppi sillee.

Jos koira on utelias otan sille puolelle jalkaa joka on pois päin henkilöstä. Ja voit sanoa EI kun koira yrittää mennä ihmisen luo. Ja jos vielä se ei toimi ja niin voit ottaa jopa 10-20m vastaan tulevasta henkilöstä. Ja samat ohjeet mitkä annoin viimeksi, koira sille puolelle joka on pois päin henkilöstä. Ja aina kun koira yrittää mennä ihmisen luo sano kovasti EI!

Toivottavasti auttaa! ;)

18.02.2008 20.41
022644852_r
Mynämäki
Kyllä kuristavaa voi käyttää. Ei sen olekaan tarkotus kuristaa koiralta henkeä pihalle vaan antaa pakote. Toki koiran mukaan tämäkin. Sellanen koira joka valmiiks jo vetää niin et tuntuu et siltä henki meinaa lähteä, niin ei kuistavaa. Meille kasvattaja suositteli puolikuristavaa ja kun vetää, niin pakote ja kielto.
"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
19.02.2008 09.11
018844997_r
Porvoo

Wilman kanssa ollut (ja on vieläkin toisinaan) vetämis ongelmaa.

Jos olen sen kanssa yksin lenkillä kaikki sujuu hyvin ja se osaa kävellä nätisti ja kuuntelee mitä mä sille sanon.
Sitten kun esim. Aku ja isäntä lähtee mukaan Wilmalta katoaa ne korvat ja tuntoaisti jonnekin (ei tunne sitä pantaa, joka painaa kaulaa).. en tiedä onko se sitä, että pitää pyrkiä ensimmäiseksi?
Sen olen huomannut auttavan vähän, että vaihdan suuntaa ja taas vaihdan. Sitä jatkan sen aikaa kunnes huomaan sen seuraavan mun liikkeitä. Tässäkin usein tapahtuu niin, että tulosuuntaan kävellessä se ei vedä, mutta kun käännytään menosuuntaan niin taas alkaa veto..

19.02.2008 10.11

Kun koira vetää niin pysähdy ja odota niin kauan kunnes koira tulee luoksesi ja jatkat matkaa. Heti kun koira vetää pysähdyt ja odotat <- tota voi vielä "tioukentaa" näin... kun koira singahtaa remminpäähän vetäen se saa pakotteen ilman mitään jo siitä että remmi kiristyy niin tiukasti sanoo EI kun näin tapahtuu sittenkun koira tulee vapaaehtosesti sun luo ja remmi löystyy niin voi kehua ja palkata vaikka namilla... kurkkari on kyllä ihan hyvä vaihtoehto mutta hengenhädässä vetäville koirille oon nähny sen tekevän vaan haittaa :S

ja just niinkö femma sano ei pidä lopettaa tämmöstä koulutusta kesken ;D pahimmassa tapauksessa tietyntyyppisen koiran kanssa murentaa vaan ittensä koiran silmissä LUOVUTTAMALLA tämmösessä asiassa...

meillä käytettiin tätä ja saatiin vetäminen pois aluks alotettiin niin että 20min kestävällä korttelirundilla meni yli tunti MIETTIKÄÄ niitäpysähdyksiä... :D mutta nyttei tarvikkun koiraa muistuttaa pysähtymällä ja tiukalla katseella että mites mentiinkään... tietyt tilanteet erikseen mutta suurimpiirtein näillä eväillä mennään...

oon kuullu myös tämmöstä huhua että joillekki koirille kaulapanta on tosi ressaava jonka takia ne vetää kiskoo pois apua PANTA muttaku on vaihettu valjaisiin koira on ollukkin vetämättä ja rauhallisempi... toki kaikki on niin koirakohtasta...

IKINÄ EI KURISTUSKAULAPANTAA! Aina kun koira vetää, pysähdyt pikkuinen vetäisy ja sanot EI! Meidän lössykkä oppi sillee <- tässäki pitää ottaa näiden lössyköiden ja kulmakunnankunkkujen erot huomioon... miten lähteä tätä opettamaan / antamaan pakotetta

olen myös niin paska koiranomistaja että ainakun koira hillu niin kiikutin sen kaulapannasta takasin rappuun ja kävelin takas hissille... (oli siis ongelmana singota ku ohjus rapunovesta pihalle) sitte koska olen niin paska vieläkin käytin tämmöstä... koirat kulkee lenkillä VAAN JA AINOASTAAN lyhyessä remmissä mun sivulla sittenkun annan lupaa saa pissata/kakkia... missään nimessä tämä ei mitään eläinrääkkäystä ollu vaikka siltä voi ääkiseltään kuulostaa mutta tällä tapaa koirille tehtiin selväks että se oon minä joka sielä lenkillä ulkoiluttaa koiria eikä toisimpäin... koirat sai säännöllisin väliajoin käydä nuuskimassa ja ihmettelemässä penkkaa ja tekemässä tarpeitaan... sitte nätisti kävelystä sai nimenomaan palkkioks sen että koira pääs penkalle ihmettelemään ja yleensä lenkin päätteeks pääsvät molemmat vapaaks jonka aikana sai toteuttaa aivottomia itsejään...

Muokattu viimeksi: 19.02.08 10.22
19.02.2008 10.33

Mulla on nykyään hihnassa yks ihana ja yks kauhu.

Valentin kävelee hihna löysällä suunnilleen samaa tahtiin mun kanssa, kun taas Olavi kävelee niin nopeasti kun pääsee, eli vetää hihnassa, ja rähisee vastaantulijoille. Olaville toimii se, kun se vetää niin kävellään pikkusen taakkepäin, mutta eihän sitä itse aina jaksa.

Olen harkinnut menemistä "rähisemättä hihnassa" kurssille, mutta ei se kuitenkaan sitten siellä rähise. En tiedä miten sen tosiaan saisi pois.

Onneksi Valentin ei ole matkinut Olavia! :)

19.02.2008 13.22
Ändi kirjoitti:

Kun koira vetää niin pysähdy ja odota niin kauan kunnes koira tulee luoksesi ja jatkat matkaa. Heti kun koira vetää pysähdyt ja odotat <- tota voi vielä "tioukentaa" näin... kun koira singahtaa remminpäähän vetäen se saa pakotteen ilman mitään jo siitä että remmi kiristyy niin tiukasti sanoo EI kun näin tapahtuu sittenkun koira tulee vapaaehtosesti sun luo ja remmi löystyy niin voi kehua ja palkata vaikka namilla... kurkkari on kyllä ihan hyvä vaihtoehto mutta hengenhädässä vetäville koirille oon nähny sen tekevän vaan haittaa :S

ja just niinkö femma sano ei pidä lopettaa tämmöstä koulutusta kesken ;D pahimmassa tapauksessa tietyntyyppisen koiran kanssa murentaa vaan ittensä koiran silmissä LUOVUTTAMALLA tämmösessä asiassa...

meillä käytettiin tätä ja saatiin vetäminen pois aluks alotettiin niin että 20min kestävällä korttelirundilla meni yli tunti MIETTIKÄÄ niitäpysähdyksiä... :D mutta nyttei tarvikkun koiraa muistuttaa pysähtymällä ja tiukalla katseella että mites mentiinkään... tietyt tilanteet erikseen mutta suurimpiirtein näillä eväillä mennään...

oon kuullu myös tämmöstä huhua että joillekki koirille kaulapanta on tosi ressaava jonka takia ne vetää kiskoo pois apua PANTA muttaku on vaihettu valjaisiin koira on ollukkin vetämättä ja rauhallisempi... toki kaikki on niin koirakohtasta...

IKINÄ EI KURISTUSKAULAPANTAA! Aina kun koira vetää, pysähdyt pikkuinen vetäisy ja sanot EI! Meidän lössykkä oppi sillee <- tässäki pitää ottaa näiden lössyköiden ja kulmakunnankunkkujen erot huomioon... miten lähteä tätä opettamaan / antamaan pakotetta

olen myös niin paska koiranomistaja että ainakun koira hillu niin kiikutin sen kaulapannasta takasin rappuun ja kävelin takas hissille... (oli siis ongelmana singota ku ohjus rapunovesta pihalle) sitte koska olen niin paska vieläkin käytin tämmöstä... koirat kulkee lenkillä VAAN JA AINOASTAAN lyhyessä remmissä mun sivulla sittenkun annan lupaa saa pissata/kakkia... missään nimessä tämä ei mitään eläinrääkkäystä ollu vaikka siltä voi ääkiseltään kuulostaa mutta tällä tapaa koirille tehtiin selväks että se oon minä joka sielä lenkillä ulkoiluttaa koiria eikä toisimpäin... koirat sai säännöllisin väliajoin käydä nuuskimassa ja ihmettelemässä penkkaa ja tekemässä tarpeitaan... sitte nätisti kävelystä sai nimenomaan palkkioks sen että koira pääs penkalle ihmettelemään ja yleensä lenkin päätteeks pääsvät molemmat vapaaks jonka aikana sai toteuttaa aivottomia itsejään...

Joo. Tuo lössykkä sopii kaikille koirille. Lössykkä on vain Zaran LEMPINIMI. Nii et kokeilkaa mun vinkkiä, uskon et toimii. ;)
19.02.2008 14.00

juuu tarkotin lähinnä että kovan, pehmeen, ja siltäväliltä koiran luonne erot pitää ottaa huomioon lähtiessä kouluttaa ihan mitä tahansa.. siitä esimerkki lössykkä ja kulmakunnankingi...

20.02.2008 12.27
021573150_r
Kiiminki

Juu meidän manu kanssa vetää tosi paljon. Sillä on flexi. Ollaan kyllä koitettu sellaista naruakin, mutta ei se auta koska se vetää vielä enemmän. Toivottavasti se vielä oppii. ja kyllä me pysähdytään jos se vetää. minun mielestä on jotenkin väärin vetää täyillä takas..

Manuu<3<3
20.02.2008 12.30
Riki vetää kans remmissä vaikka sillä on flexi ;/ se on jo 7 eli vetäminen tuskin loppuu ennen ku Riki on vanha....
20.02.2008 12.39
fleksillä on paha opettaa vetäminen pois, hihna on siihen tarkoitukseen parempi..
20.02.2008 19.25
021298719_r
Ylitornio

joillekkin voi toimia koirille tarkoitetut päitset...

mutta tässäpä esimerkki kun toimii vaan häpeällisenä koiralle! 

elikkä kun laitoin 7v. laikale päitset päähän sehän oli kuin villihevonen nakkeli niskoja... ja oppi saamaan kuono yli menevän kiristyvän hihnan pois, että päitsistä tuli panta. näin ei onnistunut, mutta sitten opeteltiin kävelemään nätisti niin, että aina kun ei muistanut olla nätisti laitoin päitsistä kiinni (muuten pannasta) ja kun käveltiin nätisti otin jo päitsetkin pois roikkumasta... kyllä harjoittelemalla onnistuu... mutta harjoittelun ohella ei kestä olla välittämättä pikkujutuista ees vähääkään...

Muokattu viimeksi: 20.02.08 19.26
20.02.2008 19.39
022471421_r
Hämeenlinna
Femma kirjoitti:
Kyllä kuristavaa voi käyttää. Ei sen olekaan tarkotus kuristaa koiralta henkeä pihalle vaan antaa pakote. Toki koiran mukaan tämäkin. Sellanen koira joka valmiiks jo vetää niin et tuntuu et siltä henki meinaa lähteä, niin ei kuistavaa. Meille kasvattaja suositteli puolikuristavaa ja kun vetää, niin pakote ja kielto.
Samaa mieltä!
20.02.2008 20.02
021897017_r
Joensuu
Wilma kirjoitti:

Wilman kanssa ollut (ja on vieläkin toisinaan) vetämis ongelmaa.

Jos olen sen kanssa yksin lenkillä kaikki sujuu hyvin ja se osaa kävellä nätisti ja kuuntelee mitä mä sille sanon.
Sitten kun esim. Aku ja isäntä lähtee mukaan Wilmalta katoaa ne korvat ja tuntoaisti jonnekin (ei tunne sitä pantaa, joka painaa kaulaa).. en tiedä onko se sitä, että pitää pyrkiä ensimmäiseksi?
Sen olen huomannut auttavan vähän, että vaihdan suuntaa ja taas vaihdan. Sitä jatkan sen aikaa kunnes huomaan sen seuraavan mun liikkeitä. Tässäkin usein tapahtuu niin, että tulosuuntaan kävellessä se ei vedä, mutta kun käännytään menosuuntaan niin taas alkaa veto..

Se on monella että kun on useempia koiria niin se pomotus iskee sekä laumansuojelu. Meillä ainakin kaikki kolme jos on kerralla niin kukin yrittää vetää koviten ja olla kärjessä ja jos joku koira tulee vastaan niin kauhee mekkala vaikka yksin kaikki menevätkin nätisti. Semmosta se on monesti useemman koiran kans.
23.02.2008 20.05
019983914_r
Ulvila
Marttaa oon opettanu, että kun se vetää hihnassa, nykäisee pikkaisen taakse päin ja pysähtyy. Lähtee sitten vasta eteenpäin kun koira ei vedä. Siten se oppii, ettei vetämällä pääse eteenpäin. Ne ihmiset taas... Kannattaa kiinnittää koiran huomio johonkin muuhun kun ihmisiä tulee. Esim. herkkupalaan. Sitten kun ihmiset ei enää kiinnosta mukaan voi liittää vihjesanan. :) Oon tosin lukenut ton jostain, mutta martalla se ainakin toimii...
27.02.2008 09.33
022644852_r
Mynämäki
Tuolla mainittiin flexi...sehän juuri nimeomaan antaa koiralle vapautta kun se sitä haluaa, eli toisinsanoen opettaa vetämään. Jos flexiä meinaa käyttää niin ei ainakaan ennen kuin koira osaa normaalissa hihnassa kulkea! :)
27.02.2008 10.30
Mä opetin saran kans hihnalla olemaan vetämättä, joka kerta kun naru kiristy pysähdyin ja seisoin paikallani niin kauan et se löysäs hihnan ja katso muhun, sitte kävelin sen viereen ja annoin vapauttavan käskyn, joka kerta vaan sama lenkit tottakai kestää aina kauemmin mut onhan se kivempaa kävellä koiran kanssa joka ei vedä ku et semmosen koiran kanssa joka vetää käden irti ( edellinen koira oli kauhea vetämään ).
27.02.2008 10.34
En oo nyt jaksanu lukee kaikkia viestejä mutta meillä papan koira vetää ihan kauheesti kun me talutetaan eikä se pysähtely oo auttanu yhtään. Onko kellään kokemusta vedonestovaljaista?
27.02.2008 10.43
meillä oli edellisellä koiralla semmoset eikä auttanu yhtään mitään!! jatko vaan vetämistä niinku viimistä päivää.. en tiiä sitte et onko joillakin muilla parempia kokemuksia niistä. ja riippuu tietysti ihan kans koirasta ku kaikkihan on yksilöitä, joillakin ne toimii ja taas toisilla ei olleskaan!
27.02.2008 10.58
020452259_r
Kuopio

Vielä pakko puuttua tuohon kuristavan pannan käyttöön. NOutajatalutinta käytän itse, missä on se kuristavalenkki. JA tuo hihna on ihan mitä paikallinen noutajajärjestön koulutusohjaaja suositteli, niin huoh. Ja olen ajatellut toiseksi pannaksi ostaa sellaisen kuristavan ketjun, johon hihna tulee.

Ja meillä hihnassa kävely onnistuu aina, kun koira on hieman väsynyt. Sitten on taas niitä hetkiä, kun tulen esim. töistä, niin vetoa löytyy aikalailla. Meillä toimii kiitettävästi näissä tilanteissa se suunnanvaihto. Yleensä, kun useamman kerran joutuu tätä tekemään, niin koira tulee jossain vaiheessa ihan viereen kulkemaan ja katsoo mua silleen, mikä ihme tuota eukkoa nyt vaivaa. :D Mut eipähän vedä.

27.02.2008 13.38
Minulle on sanottu, että aivan pienelle pennulle vetäminen on normaalia, koska se ei ole tottunut vielä hihnaan ja pantaan..?
Minkä ikäisenä tai missä vaiheessa koiraa sitten kannattaa alkaa opettaa olemaan vetämättä?
27.02.2008 14.19

joo varmasti ekat muutamat kerrat on normaalia mutta kyllä meilä on totuteltu molempia hihnaan jo ihan 8viikkosesta asti... hyvin paljon ne kulki vapaana melkeen suurimman osan puolvuotiaaks asti

05.03.2008 09.34
022644852_r
Mynämäki
Meilläkin noutajatalutin ;D Harmittaa et kun muut lenkittäjät(perhe, kun olen koulussa) eivät oo huomaavinaankaan vetämistä :/ Voi pitkittyä opetus mutta aika hyvin kulkee kyllä jo, ainakin mun kanssa :D Hiukan kun muistuttaa et kukas sielä narun toisessa päässä olikaan, niin muuttuu kyllä tahti.
Muokattu viimeksi: 05.03.08 09.34
05.03.2008 10.44

Femma // Mulla on kuron koulutuksessa vähän sama ongelma. Eivät porukat kotona ihan ymmärrä että asiat pitäisi aina tehdä kaikkien kanssa samalla tavalla. Mutta toisaalta jotenkin on semmoinen olo, että Kuro on onnellisempi kun sillä on lähes 24/7 joku sen luona ja mun 8tuntisella työpäivän aikana se käy yleensä vähintään kahdesti ulkona, usein useamman tunnin lenkeillä vielä, kuin että se on mun työpäivän yksin pienessä yksiössä :/

Sen takia vaan kestän sen että koulutus ei ole ihan niin johdonmukaista kun sen pitäisi ja että se kestää normaalia pidempään ;)

05.03.2008 13.58
022644852_r
Mynämäki

Niin sama juttu. Täytyyhän sillä lenkittäjä olla mun poissaollessakin, vaikkakin sen takia koulutus kestää.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti