Vetäminen hihnassa - Sivu 35 (Koirat > Koirien koulutus)

09.07.2015 12.07
022703628_r
Tornio
Oodi kirjoitti:

^ päivityksiä edelliseen. Suurinosa ulkoilusta on alkanut sujumaan tosi hienosti, hihna kiristyy välillä, mutta Oodi hoksaa itse höllätä ja jää odottamaan että pääsen vierelle, ennenkuin jatkaa matkaa. Oikeasta käytöksestä palkitaan ja kehutaan kovasti. Kuitenkin edelleen välillä lenkin jossain välissä napsahtaa joku ruuvi päässä, ja alkaa aivan tolkuton seilaus ja jojottelu. Oodi kyllä ymmärtää "reunaan"-käskyn, joka siis ohjaa sen pysyttelemään tietyssä reunassa, mutta tämä oikeastaan onkin ainoa, mitä se noina vaikeina hetkinään muistaa. Palkitsemislinjalla meillä koitetaan mennä, ja vetäessä pysähdytään, ellei tajua/jaksa/osaa/malta itse höllätä hihnaa. En käsitä, miksi juurikin lenkin loppupuolella nuo ongelmat tulee, ja oon neuvoton. Joten, kellään vinkkejä? 

Ihan oikealla tavalla oot mun mielestä lähteny opettamaan. Täällä oli kanssa pentuna ongelmia hihnakäyttäytymisessä, tehtiin juuri tuota että pysähdyttiin kun hihna kiristyi. Opetin ettei vetämisestä seuraa mitään hyvää, ei pääse haistelemaan eikä edetä mihinkään suuntaan ja aika äkkiä tajusi mistä on kyse. Nykyään ei vedä. Mitä nyt välillä nykäisee, mutta pieni huomautus auttaa. Luulen kyllä että myös ikä teki paljon ja niin varmaan teilläkin käy. Oodi on kuitenkin vielä niin pieni.

Missään nimessä älä kuitenkaan vahingossakaan vahvista käytöstä. Älä anna seilata tai muuten anna koiralle periksi, vaikka itseä kuinka turhauttaisi. Mutta näinhän sä vissin jo toimit. :)
http://slkubiegga.blogspot.fi/
09.07.2015 13.26
022643655_r
Tuusula

Joo, itse nyt yön pohdinnan jälkeen aloin kallistumaan siihen, että taidetaan vaatia Oodilta vielä liian pitkän aikaa keskittymistä hihnakäytökseen. Lenkeillä ei koskaan fyysisesti väsytä, mutta kyllä me nyt lähdetään lyhentämään noita lenkkejä. :) se keskittymiskyvyn riittämättömyys varmasti selittää ton lenkkien loppupuolen riehunnan....

Well yeah, the best therapist has fur and four legs.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti