Vetäminen hihnassa - Sivu 4 (Koirat > Koirien koulutus)

10.02.2009 23.41
Meillä kohta 3,5kk vanha perulainen osaa kulkea oikein nätisti, on aina kulkenut. Jos vetää, pysähdytään eikä matkajatku, ennenkuin hihna on löysä. Jos pentu jaa tahallaan taakse tms. meillä nykäistään kunnolla. Ohikulkioiden ohi otetaan hihna tiukalle ja tiukasti vain pidetään kiinni: jos hihna löystää koira oppii, että vetämällä saa hihnaa lisää. Sitten palkitaan, kun kuljetaan vetämättä ohikulkioiden ohitse.
13.02.2009 14.07
019841340_r
Mul on naapuris sellasii 2v koirii ja puuhastelen niitenkaa. Me tehään aina niin, että kun hihna kiristyy, pysähdyttään. Heti kun hihna löystyy annetaan palkkio. Sinä et saa kutsua koiraa luoksesi vaan sen on itse tultava luokse. Älä anna koko ajan herkuja, koska muuten se tulee vain hakemaan herkuja eikä silloin juurikaan opi. Kun ohi kulkee ihminen kiinitä koiran huomio itseesi. Puhu sille ja kun ohikulkia on mennyt ohi ja jos koira pysyi kanssasi, kiitä sitä.
17.02.2009 18.04
Meillä koira vetää vaan jos on muita ihmisiä mukana lenkillä.. Vastaan tulevat saa kyllä olla rauhassa :D Ei millään meinaa oppia kulkeen nätisti ku on muita ihmisiä mukana :S
02.03.2009 21.20

Meidänki kaksi koiraa ku ne vie samaan aikaan lenkille nii ohikulkijat ei innosta vaa ne lähtee juoksemaa ristiinrastiin ja riehuu elämänsä kyllyydestä..mutta sitte ku vie yksittäin nii ne on rauhallisia :D Joskus me vaan pysähdytään ku seinään jos vetäminen ei lopu ja ollaa noin puolminuuttia paikoillaan nii ne joskus lopettaa riehumisen. joskus taas pitää vähä nykiä itteeseen päin tai pistää hihna lyhyelle ja jos seuraa (esim. jos on namupala kädessä) nii parin metrin pääs antaa uudestaan ja uudestaan. ei tietenkää koko ajan :S jos on alkanu oppii nii mä ainaki saan koirat tyytyväisiks rapsuttamalla. harvoin on namuja :)

aika sekamelska teksti :D :D

08.03.2009 15.38

Meillä Rita veti ennen tosi paljo, mut opetin näin:kun lähti vetämään, kiskaisin hihnasta ja toruin. noin se oppi. opettelussa käytettiin ihan normaalia hihnaa. myöhemmin ostettiin flexi, ku oli jo melko hyvin oppinut.

Nykyään jos saa vainun tai muuten vaan josus vetää, mutta ei melkein koskaan. ja sitten jos vetää, pysähdyn ja kunhan Rita on löysänny ite hihnan, niin jatketaan matkaa. Jos vielä vetää, niin sitte kiskasen vähä narusta ja torun.

se tosiaan vähä hämmentää Ritaa, ku koirahiihdossa saa vetää, mut sitte muuten ei saa, mut hyvin on menny =D

08.03.2009 17.54
Meillä auttoi kun opetin käskyn "odota", nykyään pysähtyy > Odottaa että kävelen vierelle > Ottaa kontaktin > Annan luvan jatkaa matkaa.
15.03.2009 10.18
019405084_r

Kun käytin flexiä, koira veti, mutta kun aloin käyttämään hihnaa, Väinö on käyttäytynyt paljon paremmin tiellä, eikä vedä. Luin myös jostain, että aina kun tulee ihminen vastaan, kannattaa kiertää se ensin kaukaa, ettei koira murise/ hauku. Vähitellen vain vähennät etäisyyttä ihmisiin ja koiriin. Olen kuullut, että se auttaa, mutten itse ole kokeillut.. Ja jos koira vetää, pitää aina pysähtyä ja odottaa, että veto lakkaa. Sitten kehut ja jatkat matkaa. Jos se alkaa taas vetämään, pysähdy jne. Tuonkin olen lukenut jostain lehdestä, mutta mulla se ei ainakaan toiminut

15.03.2009 10.20
Meillä osaa koirat kulkea nätisti, mutta Wili nyt uhittelee ohikulkeville koirille, joka on saatu jo paljolti loppumaan. Poju ei välitä ohikulkevista koirista pahemminkaan.
15.03.2009 12.56

Jos sul on flexi, vaiha tavalliseen nahka-, tai naylonhihnaan, jollon koira tietää, kui pitkälle hihna kestää. Pidä hihnaa kädessäs ja kättäs aina samal korkeudel, ettei se heilu askelten tahis. Aina ku hihna kiristyy, pysähy, ja jatka matkaa vasta ku koira o ottanu askeleen suhun kohti nii, et hihna löystyy vähä. Tällön koira ymmärtää, et ku hihna kiristyy, matka tyssää, ja ku se löystyy, ikäänku palkinnoks se saa taas kävellä eteenpäi.

Laral tää ainaki toimi, vaik joskus se vetää vieläki. Sil on vähä sillee, et ku pysähyn, se tietää mitä pitää tehä, muttei tiiä miks xD

16.03.2009 20.08
Laika vetää vaan eläinten yms. peräntään.. :/
25.03.2009 14.01
019679494_r
Järvenpää

Posiitivisin menetelmä on erittäin yksinkertainen, joka toimii ! ;)
Meillä on ainakin auttanut ihan valtavasti se, että ollaan ostettu tuolle kunnon valjaat, (valjaat, jotka eivät paina kaulaa, vaan rintaa) joten koiraan ei satu.
Itse vetäminen vähentyy jo huomattavasti valjaiden vaihdolla, koska koira ei tunne kipua. Tässä jonkinmoinen kuva, aika huono tosin: http://www.koiranelamaa.net/Kuvia/Tuotekuvat/HappyDog/valjaat.jpg

Sitten siihen harjoitteluun:
1. Koiraa vetää
2. Pysähdyt kuin patsaaksi AIVAN HILJAA = ei kieltoja (kiellot ovat koiralle myös palkkio, joten samalla kannustamme sitä vetämään lisää, kun kiellämme)
3. Jatkat matkaa vasta kun hihna on löystynyt, koira siis liikkunut sinua päin

Voimme siis unohtaa kaikki kuristuspannat sun muut, koira ei ajattele loogisesti ja se pyrkii vetämään kivusta pois.

28.03.2009 10.33
019954724_r
meillä on käytetty pysätely taktiikkaa ja alkaa pikkuhiljaa ymmärtää jutun juonen. hiattaako tuossa pysähtelyssä jos käyttää nameja vahvisteena?
http://tuiskun.blogspot.com
30.03.2009 20.03
019434932_r
Rölli vetää älyttömästi hihnassa. Se ärsyttää sillä käsi menee kipeeksi. Nykisin ja vetäisin kuinka monta kertaa tahansa se vain jatkaa. Torun aina nykäisemisen aikana muttei se välitä. Ottaa päähän.. Onko apua? Koirani on poika ja isokokoinen niimpä se voi olla ihan ymmärrettävää.....
30.03.2009 20.35

Jep.. Komppaan Evitaa.. Olen itsekkin kokenut tuon kaikkein parhaaksi (kaikin puolin) tavaksi opettaa koiraa olemaan vetämättä. Koira kuin koira tajuaa kyllä mitä siltä haetaan, toisilla tosin kestää hiukan pidempään, toiset tajuaa lähes heti. Kun koira ei pääse minnekkään sillä vetämisellä, niin se huomaa ettei se ole kannattavaa. Ja tietenkin täytyy pysähtyä aina kun koira vetää, ei vain silloin tällöin.. Näin ei vahvisteta koiralle vetämistä(tamä tietenkin edellyttää myös sen ettei käytetä flexiä). Tuossa vielä mielellään pidetään hihnaa "napakalla", kunnes se koira/sen pää kääntyy taluttajaa päin(eli siis vaikka ihan vähän taaksepäin kävellään/nojaudutaan, kuitenkin niin ettei lähdetä itse vetämään koiraa taaksepäin).

Namiakin voi antaa, mutta älä houkuttele sillä koiraa, vaan palkkaa vasta kun se itse tajuaa tehdä oikein.

Eli Rölli; Voit lopettaa hihnan nykimisen ja riuhtomisen itsekkin, näytät vain koirallesi, ettei vetämisellä pääse eteenpäin. Vaikka tuntuisi epätoivoiselta, niin älä luovuta, kyllä koira sen lopulta tajuaa ja voit jälleen kävellä ilman riuhtovaa koiraa Älä siis toru koiraasi vetämisestä tai muutenkaan puhu sille mitään kun se vetää, kehun voi antaa kun lopettaa, mutta ei kannata siinäkään liikaa innostaa, vaan ihan rauhallinen esim. 'hyvä'.

04.04.2009 09.34

Meillä ilmenee kanssa vetämisongelmaa,kun entisillä omistajilla ei ole ollut minkäänlaista mielenkiintoa kouluttamaan koiraa menemään nätisti hihnassa.

Kokeilin kokokuristuspantaa mutta mielestäni se oli hyvin ikävä kapistus,kun koiramme vain veti eikä välittänyt yhtään,vaikka hengitys alkoi pahasti rahisemaan. Ajattelin siksi hommata vetovaljaat ja kokeilla niitä.

Meidän lenkkeilyt menee hyvin hitaalla tahdilla,kun olemme harjoitelleet juuri täälläkin kerrotulla tavalla,että aina pysähdymme,kun koira vetää. Välillä iskee hyvin epätoivoinen olo, kun tuntuu, että koiramme ei käsitä tuon pysähtymisen tarkoitusta, mutta niinkuin on sanottu tämä vie joiltakin koirilta paljon aikaa.

Koirien ohitus on hyvin ilkeätä. Yleensä haluan välttää tällaisia tilanteita,kun koiramme haukkuu, vetää ja hyppii, jotta pääsisi tapaamaan muita koiria tai saisi muuten vain isotella.

Sen verran ns.pelkään noita tilanteita, että koirani aistii sen ja tämän takia koirien ohitustilanteet vain pahenevat. Ajattelin, että ostaisin kankaisen kuonokopan siksi, että jos koirani sattuu karkaamaan käsistäni ja menee muiden koirien luokse niin ei ainakaan pitäisi päästä tapahtumaan mitään ikävää.

Itselleni tulisi näin varmempi olo muiden koirien ohitus tilanteissa ja pystyisimme varmemmin jatkamaan koulutusta miten koiramme tulisi toimia niissä tilanteissa. Onko tämä kankaisen kuonokopan ostaminen väliaikaiseksi avuksi mielestänne turha?

Luin myös,että jotkut hakevat herkuilla koiran huomiota,silloin kun on näitä koiranohitustilanteita. Silloin,kun olen yksin niin en pystyisi herkkua heiluttelemaan näissä tilanteissa, kun joudun kaksinkäsin pitämään remmistä kiinni. Joten olemme tätä kokeilleet silloin,kun avomieheni on lenkeillä mukana.Mitä te olette tällaisesta tavasta mieltä? Onko kukaan kokeillut?

04.04.2009 10.05

Kuonokoppa toki estäisi karkaustilanteessa oman koirasi puremiset, mutta koskaan ei voi tietää jos se toinen koira onkin aggressiivinen muita koiria kohtaan ja siinä voi omallesi käydä pahastikkin. Kannattaa siis tosiaan olla huolellinen ettei pääsis karkuun.

Oletko harkinnut kuonopantaa? Sitä siis käytetään toisen, tavallisen pannan kanssa ja käytössä on myös kaksi remmiä. Suurin hallinta tapahtuu normaalista pannasta, mutta kuonopannan avulla voit kääntää koiran pään pois toisten luota ja hallita koiraa helpommin.

Kuristuspanta tosiaan on ikävä jos koira ei siitä huolimatta osaa lopettaa vetämistä. Meillä tuo on tosin toiminut, koska emme käytä sitä minkään vetämisen takia vaan se lenkilläkin on aina ihan löysänä.

04.04.2009 12.32

Tuohon kuonokoppa-asiaan pakko kommentoida;

Älä osta ainakaan tuollaista kankaista kuonokoppaa, jos nyt kuonokoppaa olet hankkimassa. Koira ei sellaisessa saa suutaan ollenkaan auki ja varsinkin kesällä se on takuulla enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Jos haluat kuonokopan ostaa varmuuden varalta, niin osta kunnollinen, jämäkkä metallikoppa, jossa kunnon pehmusteet ihoa vasten tulevissa osissa. Sellaisessa koira pystyy normaalisti aukaisemaan suunsa(eli mm. läähättämään) ja on takuulla sille muutenkin mukavampi. Noita kankaisia koppia suosittelisin vain ja ainoastaan hetkellisesti pidettäviksi.

04.04.2009 14.12

Kuonopanta meiltä löytyy ja sen kanssa olemme myös ulkoilleet. Sen käyttö on mielestäni melko hankalaa ja koiramme vetää sen verran paljon ettei tuo ns. hyödytä yhtään mitään. Toki tämä narussa nätisti kulkemisen koulutus kestää kauan mutta ei tuo panta ns. hidasta tahtia.

Mitä tulee karkaamiseen niin toki sitä yritetään estää mutta joskus voi käydä tilanne, että minua vahvempi koira pääsee karkuun. Mielummin maksan oman koirani eläinlääkäri kustannukset,kuin toisen omistaman koiran ja korvausmaksuja toiselle oman koirani tekemisistä. Toki tässäkään itselläni ei ole varmuutta miten koiramme suhtautuu muihin uroskoiriin,sillä se ei ole ollut meillä kauaa ja se ei ole päässyt tutustumaan muihin koiriin,koska sellaista mahdollisuutta ei ole ollut.

Kuonokoppaa olen tosiaan miettinyt ja etsinyt lisätietoja siitä,että käyttääkö koirien omistajat sitä ulkoillessa. Enkä pysyväksi ratkaisuksi sitä hankikkaan. Hyvä kuitenkin saada lisää tietoa kankaisen ja metallisen eroista.

04.04.2009 14.19
020601222_r

Vedonestovaljaat on olemassa.. Tai meillä on ihan tavalliset valjaat, eikä Noora vedä.

Muokattu viimeksi: 04.04.09 14.20
www.noorakultsu.blogspot.com
04.04.2009 14.56

Itse tiedän muutamia, jotka käyttää kuonokoppaa usein lenkkeillessään(juuri tällaisia isompia koiria, joiden kanssa omistajat haluavat ennaltaehkäisee vahinkoja). Näilläkin juuri tuollaisena väliaikaisratkaisuna, koulutuksen yhteydessä.

Enkä ajatellutkaan, että pysyvästi tekään käyttäisitte kuonokoppaa, mutta tarkoitin siis tuolla kankaisen hetkellisellä pidolla esim, hoitotoimenpiteitä tms, jotka kestää todellakin vain sen hetken. Lisäksi siinä on sekin huono puoli, ettei voi palkita koiraa(siis herkuin tms) kangaskoppa päässä, kun eihän se voi edes sitä suutaan aukaista. Metallisessa pystyt kuitenkin verkon välistä heittämään vaikka makkaraa sille suuhun

Meillä tuo kuonopanta toimi hyvin Jasun kanssa räyhäilyä ja vetämistä pois opettaessa, siinä tuntuu että koira on jotenkin paremmin hanskassa(vaikkei se varsinaisesti olisikaan), eli itselläkin oli itsevarmenpi olo. Vaikka toki kesti itselläkin hetken oppia käyttämään sitä kunnolla.. Koko kuristavaa en minäkään suosittele vetävälle/räyhääjälle.

Kuinka läheltä yleensä ohitatte nuo muut koirat..? Kuinka itse käyttäydyt kun koira rupeaa rähjäämään(Bonzoa kohtaan siis)?

Painotan vielä tuon palkkaamisen merkitystä.. Koiralle siis olisi saatava "painettua" päähän joku kivempi(huom. siis koiran mielestä kivempi) toiminto kuin räyhääminen. Ja pitää muistaa varoa vahvistamasta sitä räyhäämistä, mikä sekin saattaa helposti käydä palkatessa väärään aikaan, rankaistaessa tai namilla houkutellessa.. Tämänkin takia tykkään naksuttimesta, koska sillä on helpompi palkata koira heti siitä vähäisestäkin oikeanlaisesta toiminnosta

Ei siis varmastikkaan ole haittaa jos siinä on joku kaveri mukana palkkaamassa, mutta olisi hyvä jos siinä sitten olisi paikalla tai että se joka tapauksessa saataisiin palkittua aina siitä oikeasta toiminnosta varsinkin aluksi. Riskinähän tietenkin on, että koira oppii, että kaksi ihmistä=en räyhää, yksi ihminen=räyhään.. Mutta luultavasti on kuitenkin helpompi lähteä opettamaan sitä yksin ulkoiluttamistakin, kun koiralle olisi saatu joku kiva sijaistoiminto sille räyhäämiselle(tai edes saatu se alkuun).

Niin ja lisäksi uskon, että varmasti tuolla pysähdystekniikalla saatte senkin vetämisen pois opetettua(joten jatkakaa samaan malliin), kun vaan jaksaa sitkeästi pysähtyä jokaikinen kerta ja odottaa että koira kääntyy vähän sinuun päin/katsoo ja löysää itse sitä hihnaa. Vaikka tiedän kyllä miten kauhean turhauttavaa se aluksi on, mutta kyllä se sitten loppupeleissä kannattaa

Toivottavasti joku edes jotain tuosta tekstistä ymmärtää, eli jos tuossa lukee jotain ihan sekavaa, niin älkää ihmetelkö

08.04.2009 22.35
019954724_r
oon ottanu käyttöön uuden taktiikan mikä sopii ittelleni paremmin, koska jos pysähteltäis koirien läheisyydessä seistäis paikallamme varmasti puolituntia. Eli aina kun koira vetää peruutetaan niin kauan että se kääntyy ja lähtee kiltisti seuraamaan, sitten taas kun palkaksi jatketaan matkaa ja sitä sitten toistetaan joka kerta kun vetää. Itte ollaa moista "sahausta" pidetty koulutuksissa, kun käydää lenkillä ja vetää silloin aika paljon ja alkaa toimia kyllä aika nopeesti.
http://tuiskun.blogspot.com
12.04.2009 12.46

Meillä on kolme koiraa jotka vetää perässä ja pienin koiramme Dana vetää melkein aikuisia perässä vaikka on 1½vuotta ja on pienempi kuin beagle.

12.04.2009 18.53
020087075_r
Helsinki
Meillä vetää Alma.Olen käyttänyt molemmilla tekniikkaa:koira vetää=minä pysähdyn=kutsun luokse=sen tullessa luokse käsken istumaan=istuessa annan lähtökäskyn ja sitten jatketaan,ja hyvin on toiminut.Vedonestovaljaisiin en koske pitkällä tikullakaan koska ne repii kainalot auki(ainakin pitkäkarvasilla olen moista nähnyt) vaan käytän ihan vaan nahkaremmejä ja puolikuristavia. Ai miksikö valitsen puolikuristavan valjaiden edelle?vastaus on yksinkertainen:Puolikuristavan kanssa saan paremmin kontaktin koiraan kuin valjaissa.Nahkahinakin tuntuu vain yksinkertaisesti paremmalta kädessä kuin Flexi,ja sillä saa mielestäni paremmin tuntuman koiran liikkeisiin ja mahdollisuuden ennakoida esim mahdollisia spurtteja paremmin.Tämä on siis vain mun mielipiteeni.
Muokattu viimeksi: 12.04.09 18.54
12.04.2009 19.58

Almalla on ihan hyvä neuvo, en usko että pystyisin antamaan parempaa :)

Aatulla ei ole hihnan kaa vetämis ongelmia...

13.04.2009 01.46

Sanoisin että ei missään nimessä flexiä vetävälle koiralle, mutten näe syytä miksi ei voisi vedonestovaljaita käyttää, jos ostaa vaikka pehmustetut jos pelkää että kainalot menee rikki. Kuonopantakaan ei inunmielestä ole huono vaihtoehto, Minulla on toistaiseksi Remin kanssa pahimmat veto ongelmat hihnassa, pyrin käyttämään naperoa yksin ulkona ennenkuin osaa homman kun yksin tämä kulkee vallan mainiosti :)

Itse kuitenkin olen myös sitä mieltä että pannan kanssa saa parempaa kontaktia.

Jos vain on aikaa niin löytyy todella paljon konsteja mitä kannattaa kokeilla, on niitä ikäviä sekä todella aikaa vieviä metodeita.

14.04.2009 21.34
koor kirjoitti:

minkälaista hihnaa käytät.Jos käytössä on flexi niin semmoiset pois koska koira ei tiedä kuinka pitkälle siinä aina pääsee. meillä 4kk vanha pentu ja kulkee aika nätisti hihnassa.ollaan tehty aina sillä tavalla että jos hihna kiristyy niin ollaan pysähdytty ja odotettu että koira itse löysää hihnan.koira ei tarvitse välttämättä kehuja kun se löysää hihnan vaan sille riittää palkkioksi se että pääsee eteenpäin.tässä voi mennä pitkän aikaa.koira ei sitä heti tajua.pitää vaan olla kärsivällinen.

sinun tapauksessasi koira taitaa luulla että muuten ei pääse eteenpäin kuin vetämällä.

Namua ainakin sillä pysähtymis systeemill opetettiin kullä se toimi mut aika pitkään meni mut ei ainakaan enää vedä
19.05.2009 10.31
020168428_r
Jyväskylä

Kun koira haluaa vain tehdä hyvin ja tekee niin parhaansa mukaan ja asia on mahdollista korjata positiivisin ja lempein keinoin niin tehkää ihmeessä niin, tarpeeton (se on tarpeeton kun on olemassa lempeä koulutustapa!) koiran kärsimys on väärin.

Minusta hyvä ohje on aina kun koira vetää pysähtyä ja odottaa että hihna löysyy niin että itse olen paikoillani, sitten palkita koira ja jatkaa eteenpäin ja sama juttu.. Sitten kun koira on oppinut sen hyvin palkitaan enää vain satunnaisesti. Voi olla esim flexi niitä muita lenkityksiä varten, tai muille ihmisille, jotka eivät ole mukana kauniisti kulkemis -koulutuksessa ja sitten käyttää hihnaa vain tuossa koulutuksessa kunnes koira on oppinut kauniisti kulkemaan.

Koiraan sattuu kun se vetää, eikä se vedä mitään ilkeyttään vaan se vaan on oppinut sen tavan kannattavaksi. Pikkuhiljaa koira siedättyy kipuun ja voi vetää entistä kovempaa ja esim henki voi rohista - se sattuu koiraan yhtä lailla kun meihinkin vastaavassa tilanteessa.

Kauniisti kulkemis-koulutus onnistuu vain sitä järjestelmällisesti ja kärsivällisesti tehden.

Muokattu viimeksi: 19.05.09 10.32
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
04.06.2009 22.07
019620464_r
Kuusamo

Kessuki vetää pihalla, ei koko ajan kovin paljoa mutta kuitenki. Ollaan kokeiltu harjotusta mikä löytyy tuolt:

http://ohjelmat.yle.fi/koiralle_koti/hienosti_hihnassa/osa_7_hihnassa_kulkeminen

Hyvin menee sen aikaa ku on niitä namupaloja, mutta heti sen jälkeen jatkuu normaali meno. Että harjotukset jatkuu :)

Kessulla on myös toinen ongelma. Se haukkuu ohi ajaville autoille... Onko se sitten että se pelkää vai mikäköhän siinä vois olla? Ja mitäköhän sille vois tehä. Jonku koirankasvattajan kirjan luin (oisko ollu Jan Fennelin kirja) ja siinä oli, että negatiivista käyttäytymistä ei rankaista, mutta sitten jos koiraan otetaan esim. katsekontakti niin siitä palkitaan. Kessu vaan ei ota sitä katsekontaktia, oon yrittäny saada istumaanki, mutta istuu vasta sitten kun se auto on mennyt ohi. Paikallaan olevia autoja ei hauku ja menee mielellään autoon, eikä ihan hitaasti meneviä autoja, mutta sitten noita jotka ajaa sen 40km/h...Kellään mitään neuvoja? :)

05.06.2009 14.37
020510175_r
Mäntsälä

Nemo vetää kans välillä, mutta ei niin paljon kun ennen. Mä aina pysähdyn kun se vetää, se on auttanut. Nemolla on se huono tapa että se puree hihnaa. se alkaa yhtäkkiä puremaan sitä hihnaa lenkillä.

27.10.2009 17.54
021511206_r
Forssa
Mä teen joko niin että pysähdyn, tai sitten lähden kävelemään toiseen suuntaan, eli siis yhtään ei liikuta, jos ne vetää. Joskus myös vaan nykäsen hihnasta jos ne vähän vetää. Joskus kun Niki on paukapäätuulella niin yksinkertasesti mikään tollate ei toimi, niin laitan sit vaan ton hihnan etujalkojen eteen ni sit se ei voi vetää, turhauttavaa kun joskus ollaan menty vaikka kuinka kauan 20 m matkaa kun Niki ei vaan yksinkertasesti oo suostunu olemaan vetämättä, ja aina siihen ei riitä hermot ja/tai aika ni sit vaan laitan hjihnan tolleen etujalkojen edestä.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti