Vetäminen hihnassa - Sivu 6 (Koirat > Koirien koulutus)

18.12.2009 18.23
021665746_r
Oulunsalo

Jos Xena on oppinut ettei kannata vetää jos kaatuilet, niin kokeile huijata sitä :D Mene jonnekkin vähän syrjemmälle ihan vaan sen takia ettei muut ihmiset niin ihmettelis ja aina kun se vetää kaadu muka niiin pahasti aina ulahda tms. muka niinkuin käviski tosi kipeetä ni jos se oppis että kaadut aina kun remmi kiristyy? :D

18.12.2009 18.43
täytyis hankkii paksut toppa housut... siin olis niin takalisto kuin housut entiset...
18.12.2009 18.44
021665746_r
Oulunsalo
Paitsi eihän sun tartte oikeesti kaatua, vähän näytellä vaan ;)
18.12.2009 18.45

Meillä toimii vetämisee se, et ku koira alkaa vetää, ni pysähtyy ite, ja ootetaa et koira ottaa katse kontaktin ja sit vasta liikkeelle.

Mut ei välttämättä toimi kaikilla koirilla...

18.12.2009 18.56
021511206_r
Forssa
Meillä Niki saattaa joskus vetää jos vaikka ollaan tulossa lenkiltä ja Nemo haukkuu kotona, sillon se vaan vetää ja vetää, eikä usko millään, kerrankin mentiin edes takas 50m matkaa about 10 min ku tää yks ei suostunu oleen kiskomatta, sit vaan laitoin hihnan etujalkojen edestä niin se ei pystyny kiskomaan, raivostuttaa ku se kyllä osaa kulkea hienosti, ja yleensä uskoo joko kiellosta tai nykäsystä mut välillä sillä on noita päiviä että se ei vaan suostu uskomaan että me ei liikuta yhtään minnekkään jos se vetää
18.12.2009 19.00
019935129_r
Jedi kirjoitti:
^ meillä ei ainakaan koskaan auttanu toi hihnan laittaminen mahan ympäri yhtään mitään, mutta tää oliki kyllä niin mahdoton tapaus että..

Meilläkin autto, kun Rico veti pentuna, se on kylläkin se.. että uroksella on kivekset ettei vaan ne vahingoitu. Joten ite en urokselle suosittelisi, mutta siis, Rico pienenä veti , mutta pysähtymällä opetin poes, sekä nyt Rico on sen kokoinen , että ei jaksa vetää, vaikka voimaa sillä on huomattavasti enemmän kun miulla.

18.12.2009 19.00

Nemo/ Meillä käy noin lähinnä jos naapurin koirat haukkuu, eikä sille kertakaikkiaan voi mitään...

24.12.2009 00.11
021240037_r
Kouvola
meilläkin demi vetää hihnassa, ja olisi ihan mukavaa, jos osaisi kulkea hyvin hihnassa:) ajattelin just sitä, että pysähtyy aina kun koira vetää, ja kun hihna löystyy, niin jatkaa matkaa. meillä demi alkaa välillä haukkumaan, kun ei pääse eteenpäin. siinä menee varmaan mulla viidentoista minuutin pituiseen lenkkiin 1tunti, kun heti kun pysähyn, niin demi saattaa tulla vähän muhun päin, mut hyvä että pääsen ees yhtää askelta, kun on taas vetämässä täydellä voimalla..
24.12.2009 08.11
021111698_r
Vantaa
Kärsivällisyys on päivän sana, tässä kaikki-tulokset-heti-näkyviin-maailmassa. ;) Meillä ei Sindi (vahvasti riistaviettinen) aina muista, ja pysähtyessä saattaa alkaa haistelemaan ja katselee ja kuulostelee aika pitkäänkin. Siksi kirjassa oli hyvä ohje, ettei tarvitse koko lenkkiä uhrata työskentelyyn.
25.12.2009 01.55

Jumaalauta ku Luca veti hengen vaarallisessa kohdassa,kaupan toooodella liukkaissa ulko portaissa.Ei varmaan ollut koiruuden vika mutta kumminkin.Nyt on selkä sitten itteltäni paskana!Ihmettelen kyllä KUMMASTI kaupan toimintaa.Miksi ei hiekota noin liukasta kohtaa?Takanani tuli mies ilman koiraa ja hänkin liukastui..Pää olisi voinut mennä halki!No ei noi muuten vedä mutta sitten justiinsa niissä portaissa oli pakko vetää..Suurin syy kyllä oli varmaan kaupan kun eivät hiekota!

Poikkesin asiasta :)

25.12.2009 02.12

Meillä kumpikaan koirista ei vedä, mitä nyt joskus vähä innostuu kun näkee jotain kivaa. Tai Hippu tietysti joskus aina vähä yrittää vetää, mutta sen voi laittaa sen piikkiin, kun se niin pentu vielä on. Demi kulkee yleensä aina nätisti hihnas ilman suurempia ongelmia, ja flexiä ei siis käytetä.

Sitä ihmettelen kuinka monet ihmiset vaihtavat hihnan pois ja ottavat flexin käyttöön sen takia, kun koira vetää. Eihän sillä ongelmista selvitä, ongelmat vaan jää paikoilleen ja voi vaan pahentua. Ja aika monesti lenkillä tulee sellasia vastaan joitten koira vetää, niin ettei henki meinaa kulkea, eihän sellasen koiran kans edes oo kiva kulkee lenkillä.

13.01.2010 19.05
022187495_r
Kajaani

Tämä ei ehkä ihan suoraan aiheeseen liity, mutta annatteko koiran nuuskia/leikkiä hihnassa toisten koirien kanssa? Entä annatteko ihmisten tulla hihnassa koirianne rapsuttelemaan?

Monesti varsinkin pienen pennun kanssa on niin, että kun menet opettelemaan ihmisten ja koirien ilmoille, kovin monetkaan ei malta pysyä erossa kun näkevät niinkin suloisen olennon. Jotkut tulevat ihan kysymättä haisteluttamaan omia koiriaan. Mitä siinä tilanteessa olette tehneet? Tällöinhän koira voi saada käsityksen, että kaikkien koirien luo voi mennä leikkimään kesken lenkin. Vai oletteko opettaneet koiralle erikseen käskyn, jolloin saa mennä tutustumaan?

13.01.2010 19.08
Unna kirjoitti:

Tämä ei ehkä ihan suoraan aiheeseen liity, mutta annatteko koiran nuuskia/leikkiä hihnassa toisten koirien kanssa? Entä annatteko ihmisten tulla hihnassa koirianne rapsuttelemaan?

En anna koirien nuuskia muita koiria lenkillä. Yleensä kävelen tien toisella puolella ripeästi ohi. Ohitukset muutenkin hankalia, joten en turmele sitä lisää opettamalla koirille että kaikkien luokse saa aina mennä.

Jos olen vaan toisen koiran kanssa liikkeellä esim. julkisilla, annan ihmisten rapsuttaa koiraa jos koira ei vetäydy tai muuten näytä pelokkaalta. Usein koira hämmentyy siitä, jos ihminen joka ei ole tottunut koiraa rapsuttamaan tai rapsuttaa väärästä kohdasta. Monet ihmiset rapsuttavat heti koiran pään päältä vaikka kannattaisi mieluummin antaa koiran ensin nuuhkia kättä ja sen jälkeen rapsuttaa kyljestä/kaulasta... Näin on ainakin meidän koirille paljon mukavampaa...

Muokattu viimeksi: 13.01.10 19.11
13.01.2010 19.19
Valtsu kirjoitti:
Unna kirjoitti:

En anna koirien nuuskia muita koiria lenkillä. Yleensä kävelen tien toisella puolella ripeästi ohi. Ohitukset muutenkin hankalia, joten en turmele sitä lisää opettamalla koirille että kaikkien luokse saa aina mennä.

Jos olen vaan toisen koiran kanssa liikkeellä esim. julkisilla, annan ihmisten rapsuttaa koiraa jos koira ei vetäydy tai muuten näytä pelokkaalta. Usein koira hämmentyy siitä, jos ihminen joka ei ole tottunut koiraa rapsuttamaan tai rapsuttaa väärästä kohdasta. Monet ihmiset rapsuttavat heti koiran pään päältä vaikka kannattaisi mieluummin antaa koiran ensin nuuhkia kättä ja sen jälkeen rapsuttaa kyljestä/kaulasta... Näin on ainakin meidän koirille paljon mukavampaa...

Itse en haluaisi että tullaan moikkailemaan kesken kävely lenkin, mutta minkäs teet kun syrjässä asutaan nii ei täällä ihmiset tiiä että se ei oo kaiskista mukavaa, ei se sinänsä Aatua haittaa, mutta koulutuksen kannalta huono, kun haluttaisiin että ohi mentäs ripeään jne.

27.01.2010 11.48

Olen lopettanut kokonaan nuuskimisen hihnalenkillä, koska asun alueella, jossa koiratiheys on suuri. Meni ihan mahdottomaksi päästä eteenpäin ja välillä syntyi hirveitä taistoja, kun vastaantulija alkoikin ärhennellä.

Mutta sanokaapa te muut, jotka asutte kaupungissa, että miten pärjäätte, kun vastaantulija päästää koiransa fleksissä ryntäämään iholle?

Olen opettanut nuorta koiraani ohittamaan käskemällä sen seurata sivulla ja koira totteleekin jo hyvin, jos vastaan tulee asiallinen koirakko. Mutta auta armias niitä tätejä (sorry, mutta useimmat ovat tätejä, kuten minäkin), jotka jo pitkältä matkalta jäävät paikoilleen möllöttämään koiransa kanssa. Sitten, kun tulemme kohdalle, täti päästää koiran fleksissä ryntäämään räyhäten tien yli.

Kyllä tiedän, että minun pitää huolehtia ensisijaisesti oman koirani käytöksestä, mutta voisiko edes Jeesuksen koira säilyttää malttinsa, kun vieras otus ryntää äristen ja haukkuen kohti omaa emäntää ja tulee iholle saakka? Kuljetan koiraani aina niin, että olen itse välissä, kun ohitetaan.

Olen muutaman kerran ystävällisesti yrittänyt sanoa möllöttävälle omistajalle, että voitko ohittaa liikkeessä, niin ei tule rähinöitä. Eräs pikkukoiran omistaja kommentoi kipakasti, että kun ei tämä suostu liikkumaan. - Hah! Oma koirani painaa 36 kiloa, mutta tuleehan se, kun vetää hihnasta ja komentaa.

Ärsyttää, kun tuntuu, että minä olen ainoa, joka yrittää saada koiransa käyttäytymään kauniisti. Ja minun koirani on sitten lopulta se, jota moititaan, kun se puolustaa emäntäänsä. Luulisi, että kun vastaantulija näkee ja kuulee minun komentavan koiraani sivulle, niin vähemmästäkin tajuaa, että kannattaa pysytellä kauempana - syystä tai toisesta. Ellei muuten, niin omaan koiraansa suojellakseen.

Se vasta oli show, kun koirallani oli kennelyskä joulun maissa. Huutelin nimittäin jo kaukaa vastaantulijoille, että älä päästä koiraasi lähelle, tällä on kennelyskä. Voisi kuvitella, että kaikki olisivat kiertäneet meidät kaukaa, mutta mitä vielä! Fleksi vaan liukumaan ja koira kiinni minun koiraani.

Voisin tietysti antaa möllöttäjien oppia kantapään kautta niin, että päästäisin ison koirani kunnolla puraisemaan, mutta en halua sitä. Vastaantuleva koira on syytön, vika on omistajassa. En myöskään salli koirani purevan ketään missään tilanteessa, koska puremisesta tulee äkkiä tapa.

Mitä neuvoisitte? Miten olette itse ratkaisseet tilanteen? Sen verran vielä lisään, että koirani ei muuten ole aggressiivinen lajitovereille, esim. koirapuistossa ei ole koskaan ollut ongelmia muiden koirien kanssa. Sillä on kuitenkin vahva suojeluvietti, joka kohdistuu ennen muuta minuun.

27.01.2010 11.57
Meillä toimii vetämiseen se, että sanon koiran nimen ja pysähdyn (joka on merkki siittä, että pitää istua). koirat (tai no lähinnä Cindy vetää joskus) palaa takaisin rinnalle ja istuu. Meillä toimii, kun olen todennut että toko käskyt ovat ihan kätevä tapa myös arkeen, kuten se, että täytyy omistajan pysähdyttyä istua...
15.02.2010 13.35
020168428_r
Jyväskylä
Voisi olla myös naksutinta käyttäen konkreettisesti näyttää koiralle, mitä se hihnassa kulkeminen on jota siltä halutaan. Tuota voi sitten yhdessä käyttää pysähtymisen kanssa jos vetää ym.
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
15.02.2010 14.50
021573213_r
Rovaniemi
Itse olen tehnyt niin, että jos Manta vetää hihnassa jään paikalleni pyydän sen luokseni ja istutan sen vähäksi aikaa ja lähden taas kävelemään. Tuo on ainakin toiminut tähän saakka todella hyvin. Naksutin on myös todella hyvä keksintö koiran huomion herättämiseksi ja koulutukseen. :)
Anna sille sydämesi, niin se antaa sinulle omansa.
16.02.2010 14.12
019991675_r
Petäjävesi
Demi kirjoitti:
aina kun koira vetää, ja kun hihna löystyy, niin jatkaa matkaa. siinä menee varmaan mulla viidentoista minuutin pituiseen lenkkiin 1tunti, kun heti kun pysähyn, niin demi saattaa tulla vähän muhun päin, mut hyvä että pääsen ees yhtää askelta, kun on taas vetämässä täydellä voimalla.

Meillä on just tää sama ongelma.

Muokattu viimeksi: 16.02.10 14.13
16.02.2010 14.39
Meillä ei oikeen onnistunu nää pysähtelyt yms.
Päädyin kuonopantaan.Tarkoituksena olisi sitten myöhemmin jättää kokonaan
kuonopanta pois.Mutta ainakin vielä näillä liukkaillakeleillä aattelin tuota pitää.
Kuonopannan avustuksella oppinut kävelemään suht nätisti sivulla ja ilman kuonopantaakin menee hyvin:)
16.02.2010 17.21

Pepsu/ vaatiko totuttelua kuonopantaan?

Meillä Ricon kanssa myös pientä veto-ongelmaa havaittavissa, toisinaan vetää miltei kuin vanha kunnon höyryveturi, toisinaan kulkee sitte nätimmin.

Oon miettiny tuota kuonopantaa, että auttaako se oikeesti tuohon vetämiseen, ku jotkut sanoo että ei ollu siitäkään apua...

Meillä ei toinna MITÄÄN se, että ku hihna kiristyy - pysähytään - ku hihna löystyy - jatketaan.

Sama vetäminen jatkuu HETI ku lähetään liikkeelle, ja 30min lenkillä menis tällä metodilla koko päivä, jos Rico vaan sille päälle sattuu :o

Aina, ku pysähyn vetämisen takia, ootan niin pitkään että Rico ottaa kontaktia, ja jatkan vasta sitten.

Menipä siihen kontaktinottoon sitte 2s tai 5min. Yleensä ottaa suht äkkiä sen kontaktin.

Eikä VARSINKAAN auta se, että ku Rico vetää, mie pysähyn ja käsken sen istumaan. Siitä sitte ku jatketaan ni vetää kahta kauheemmin.

Joskus sitte menee about koko lenkki, ettei tarvii puuttua vetämiseen kertaakaan, tai alkumatkasta pari kertaa, muuten kulkee ihan hyvin...

16.02.2010 19.19

Fergus: potkaise seuraavaa fifiä, joka tulee räkyttämään sun jalkoihin. Aika äkkiä alkaa sana raivopäisesta holskusta kiertää, ja muutkin tädit koirineen kiertävät sut ja koirasi kaukaa. [/sarkasmi]

No joo, asun itse koiran kanssa pk-seudulla, ja täällähän näitä koiria (ja tätejä, joilla on koiria) riittää. Mä otan koiran tiukasti sivulle, sanon sille napakasti "Et mee", nykäisen tarvittaessa vähän remmistä ja marssin kovaa muiden koirien ohi vihaisen näköisenä. Toistaiseksi kukaan ei ole päästänyt flexin nokassa kulkevaa elikkoaan meidän kinttuihin, paitsi eräs täti, joka ei huomannut että koiransa lähti meitä kohti. Mua itseäni ottaa suunnattomasti aivoon ne, jotka laskevat koiriaan toisten jalkoihin. Entä jos ihan suoraan valehtelisit vastaantulijoille, että koirasi on vihainen ja puree jos joku rakki tulee teidän kinttuihinne pyörimään? Tuon rotuisen koiran kanssa menisi varmaan ihan täydestä. Tosin silloin myös koirapuistot saattaisivat tyhjetä kun niitä lähestytte, että onhan valheessa huonotkin puolensa.

Sandra vetää vain kotiin ruokakupin luo, mutta Aidanin kanssa vetämisasiasta ollaan painittu kerran jos toisenkin. Meillä toimii aika hyvin ihan se peruspysähtely, tai koiralle kivahtelu/remmistä nyppäiseminen, jos omat hermot eivät montaa pysähdystä kestä. Äärimmäinen, ja tehokkain, keino on se, että viskaan koiran mun selän taakse kulkemaan enkä päästä sitä sieltä pois. Kummasti katoaa kaikki menohalut koiralla, ja sen jälkeen kun pääsee taas kulkemaan vapaasti, on niin kilttiä poikaa että. Mahtaisiko toimia Ricon kohdalla tällainen? :)

16.02.2010 19.28
Sandra kirjoitti:

Äärimmäinen, ja tehokkain, keino on se, että viskaan koiran mun selän taakse kulkemaan enkä päästä sitä sieltä pois. Kummasti katoaa kaikki menohalut koiralla, ja sen jälkeen kun pääsee taas kulkemaan vapaasti, on niin kilttiä poikaa että. Mahtaisiko toimia Ricon kohdalla tällainen? :)

Pitääpä kokeilla, kiitos vinkistä..! :)

Kaikki hyvät neuvot on kyllä tarpeen niinä päivinä, kun Ricolla vintillä vipattaa eikä hihnassa osaa nätisti kulkea metriäkään...

Tarkoitat siis, että humauttaa (nää on näitä miun verbejä...) koira selän taakse, ja pitää huoli että se käveleekin siellä takana, ei tule kuononmittaa vierelle saati mene ohi? :)

Saakohan tällaisen energisen tohottajan pysymään siellä selän takana...?

Ei varmaan auta muu kuin kokeilla... :P

16.02.2010 19.48

^Joo, just näin. Ja mä kyllä ihan kirjaimellisesti humautan tai viskon sen koiran sinne selän taakse kun remmi kiristyy miljoonatta kertaa pysähtymisistä ja ärähtelyistä huolimatta. Aidan oppi aika nopeasti sen, että sieltä takaa ei kannata tulla, kun näpäytin sitä remmillä/kädellä nokalle. En kovaa, mutta tarpeeksi kovaa, että koira uskoi "et tule"-komennon (joka on meillä käytössä muuallakin elämässä).

Aidan on energinen tohottaja, ja sille toimii hyvin.

16.02.2010 19.58
021665746_r
Oulunsalo

Nuille ihanille 'täti-ihmisille' joille pitäis antaa joko metrin normihihna käteen tai flexin käyttöopas, niin sanokaapa seuraavan kerran ku ne on taas päästämässä fifinsä teijän tykö että "Söpö koira sulla mut kannattee varoo, mun rekulla on kirppuja.." tai jotai muuta tarttuvaa hyperällöttävää fifisientä :D Tulee taatusti hätä kiskoa se oma kullannupukka kauemmas.

16.02.2010 20.09
Sandra kirjoitti:

^Joo, just näin. Ja mä kyllä ihan kirjaimellisesti humautan tai viskon sen koiran sinne selän taakse kun remmi kiristyy miljoonatta kertaa pysähtymisistä ja ärähtelyistä huolimatta. Aidan oppi aika nopeasti sen, että sieltä takaa ei kannata tulla, kun näpäytin sitä remmillä/kädellä nokalle. En kovaa, mutta tarpeeksi kovaa, että koira uskoi "et tule"-komennon (joka on meillä käytössä muuallakin elämässä).

Aidan on energinen tohottaja, ja sille toimii hyvin.

Ahaa, pitääkin kokeilla sitten tuota, jos sillä sais tän meijänki tohottajan rauhottumaan ja kulkemaan nätistä :)

Kiitos ja kumarrus! ;)

16.02.2010 20.16
Konna, se hyvä puoli näiden joulukuisessa täitartunnassa oli, että saattoi hyvällä omallatunnolla huudella kaikille "näillä on täitä" ja jos silti päästivät koiransa, niin siinähän saivat itsekin osansa. Hah!
16.02.2010 20.19
021665746_r
Oulunsalo
Ihan oikeen! :D Mutta ei semmosten mielenliikkeitä voi oikeesti ymmärtää jotka ilman lupia päästää koiria toisten tykö.. flexit pitäis kieltää lailla, ite inhoon muuten koko vehjettä mutta jos pyöräilen niin et koiran on pakko olla kiinni nii sillon se on hyvä, ei olla heti nurin jos koira pysähtyy tms.
16.02.2010 20.29

Meilläkin on Matin kans jonkinlaista vetämisongelmaa. Ei paha, mutta raivostuttava, jätkä kun ei ihan mikään minikokoinen ole. Suurimmaks osakshan mä lenkkeilen noiden kaikkien kanssa yhtäaikaa yksinäni, näin homma toimii, yleensä, joskus on liikaa intoa, yleensä kuitenkin riittää et antaa koiralle pallon/hanskan/tms suuhun mussutettavaksi. Matti ei oikein osaa ohittaa vielä, vaan tahtois moikata, mutta se ei ole ongelma ja oppinee ajan kanssa et me ei moikkailla. Varsinkaan vastaan tuleviin koiriin ei ikinä oteta mitään kontaktia, jos mahdollista kierretään vähän kauempaa koska useilla ihmisillä on tapana päästää niitä koiriaan turhan lähelle ja varsinkin Ilona ahdistuu semmosesta ja sit alkaa rähinä.

Matin remmissä riekkuminen alkaa siitä kun se on yksin, varsinkin jos mamma Karoliina ei ole mukana rauhoittamassa. Se vetää joka suuntaan, pomppii jänisloikkia joka ilmansuuntaan, kiskoo moikkaamaan kaikkea, on kerta kaikkisen rasittava talutettava. Vaik on me pysähdelty, vaihdettu suuntaa, treenattu naksuttimellakin sitä oikeaa paikka mut ei niin ei, jos jätkä tahtoo vetää niin sehän sit vetää. Ihan pahinta on lähteä jonkun kaverin + sen koiran kanssa, liikaa kaikkea uutta ja ihanaa pikku Matin päälle. Mut uskoisin et kunhan jätkä aikuistuu ja rauhoittuu niin tääkin alkais loppua. Se vaan tuntuu olevan niin mahdottoman iloinen kokoajan :D

16.02.2010 20.33

Matti/ sama se on meilläkin, on niin ilonen ja pirtee nuori vesseli, että tahtois moikkailla kaikkia ja kaikkea ihmisistä kuusennäreisiin ja tahtos vaan MENNÄ MENNÄ MENNÄ kun on vielä nuori ja terve veijari :)

Mieki TOIVON todella sitä, että iän karttuessa rauhottus ees vähäsen... ;)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti