Vetäminen hihnassa - Sivu 7 (Koirat > Koirien koulutus)

16.02.2010 20.35
022570892_r
Lahti

Meillä on testattu tuohon vetämiseen pysähtymistä , suunnan vaihtoa ja nyt käytetään kuristavaa kaulapantaa. Tämäkään ei ole vienyt vetämistä täysin.

Meillä tehdään siis niin että "nypitään" hihnaa eli aina kun neiti vetää pieni nopea nyppäsy hihnasta. Tällä konstilla neiti on edistynyt huomattavasti tuossa vetämisessä mutta ei ole vieläkään täysin vetämättä.

Monet tuntuvat tekevän kuristavan pannan kanssa sen virheen että panta kuristaa koiraa koko ajan mikä ei suinkaan sen tarkoitus ole.

Mastiffi mikä ihana leppoisa jättiläinen
16.02.2010 20.43

Meillä taasen hihnasta "nyppäisyt" yleensä saavat koiran vaan vetämään yhä enemmän :(

Ei tehoa suunnanvaihto, pysähtyminen, hihnasta nykäiseminen taikka suusanallinen kielto, kun sille päälle sattuu.

Ei Rico siis vedä niin kovaa, että se ihan kiskomalla kiskoisi itseään kieli pitkällä eteenpäin. ONNEKS.

Hihna on vain koko ajan "tiukalla" eli koira kulkee miten vaan hihna antaa myöten, eli ihan siellä ääripäässä, olipa hihna ihan pitkänä tai lyhennettynä kiepiks miun käteen.

Koko ajan se tietty "veto" tuntuu, ilman että koira hulluna raahaisi itseään eteenpäin.

No tästähän tuli taas selkeä selostus :P

16.02.2010 22.20
Nitassa huomasin suuren muutoksen kesällä viikon mittaisella leirillä, kun olin käynyt ostamassa sellasen ns. "puolikuristavan" joka on siis kangasta ja siiinä on sellainen metalliosa, josta lähtee pieni ääni kun kiristyy. Ja joku (:DD) koirankouluttajatyyppi piti luentoa, se just suositteli sellasia pantoja koiran kiskomiseen. "Noutajahihnoja" meiltä löytyy kans mutta eipä ne oo juuri mitenkää vaikuttanu.. Eivät kuitenkaa kukaan kisko jos käydään yksin, mutta jos on kaksikin samaan aikaan niin kumpiki neliveto päällä..
Muokattu viimeksi: 16.02.10 22.20
16.02.2010 22.40
022708867_r
Helsinki

Ricolle kuonopannasta että Mindille on vetäminen ollut alusta asti tosi suuri ongelma ja puolikuristavia kokeiltu, vedonestovaljaita ja kaikkia noita muita kikkoja mitä kerroit, ja kuonopanta on ainut mikä auttoi kunnolla. Edes namit ei auttanu ja jos sanoi "hyvä" nätisti kulkemisesta se innostuu ja lähtee uudestaan vetämään. Jossain vaiheessa on tarkoitus luopua kokonaan kuonopannasta, mutta ei ennenkuin tämä on täysin varmasti kontrollissa myös toisten koirien vastaantullessa, koska aika houdini tämä on pääsemään kaikista normipannoista pois, eli kuristava pitäisi olla ettei karkaa tai valjaat. Mutta valjaissa vetäminen on hullua.
Ideahan kuonopannassa on se että (kaikille jotka ei vielä tiennyt) että kun koira vetää, hihna vetäisee koiran pään sivuun jolloin on paljon hankalampi kävellä saati sitten vetää. Mindille kävi vain niin että niskasta tuli tosi vahva ja menee pää ja niska suorassa vaikka vetää jos niin haluaa. Mutta nyt tehokoulutuksella (nami aina kun nimeen/käskyyn reagoidaan ja silloin kun itsekin ottaa minuun kontaktia ihan pyytämättä) mennään vierellä suurin osa lenkistä. Vain koirat on ongelma. Namit eikä mitkään kelpaa.

Mutta siis vaikka olin ihan kauhuissani itse ensin että joudun ostamaan kuonopannan, en kadu, vaikka on tullut kyselyä että onko tämä aggressiivinen kun tuollainen kuono"koppa" on päässä

http://minskipinski.blogspot.com/
16.02.2010 23.14
Mindi kirjoitti:

Ricolle kuonopannasta että Mindille on vetäminen ollut alusta asti tosi suuri ongelma ja puolikuristavia kokeiltu, vedonestovaljaita ja kaikkia noita muita kikkoja mitä kerroit, ja kuonopanta on ainut mikä auttoi kunnolla. Edes namit ei auttanu ja jos sanoi "hyvä" nätisti kulkemisesta se innostuu ja lähtee uudestaan vetämään. Jossain vaiheessa on tarkoitus luopua kokonaan kuonopannasta, mutta ei ennenkuin tämä on täysin varmasti kontrollissa myös toisten koirien vastaantullessa, koska aika houdini tämä on pääsemään kaikista normipannoista pois, eli kuristava pitäisi olla ettei karkaa tai valjaat. Mutta valjaissa vetäminen on hullua.
Ideahan kuonopannassa on se että (kaikille jotka ei vielä tiennyt) että kun koira vetää, hihna vetäisee koiran pään sivuun jolloin on paljon hankalampi kävellä saati sitten vetää. Mindille kävi vain niin että niskasta tuli tosi vahva ja menee pää ja niska suorassa vaikka vetää jos niin haluaa. Mutta nyt tehokoulutuksella (nami aina kun nimeen/käskyyn reagoidaan ja silloin kun itsekin ottaa minuun kontaktia ihan pyytämättä) mennään vierellä suurin osa lenkistä. Vain koirat on ongelma. Namit eikä mitkään kelpaa.

Mutta siis vaikka olin ihan kauhuissani itse ensin että joudun ostamaan kuonopannan, en kadu, vaikka on tullut kyselyä että onko tämä aggressiivinen kun tuollainen kuono"koppa" on päässä

Ahaa, kiitti vinkistä :)

Jotenkin se minuakin "kammottaa" se kuonopannan osto, mutta eihän se nyt mikään merkki ole aggressiivisesta tai jostain pöpinä vetävästä täyskahjosta koirasta, hehee

Meillä on nimittäin aivan samalla tavalla kuin teillä: jos erehdyn kehumaan Ricoa vähääkään sen vetämättä ollessa, se riehaantuu siitä entistä enemmän ja alkaa taas vetää.

Joku "viisas" sanoi, ettei koiraa TARVITSE kehua kun se kävelee vetämättä, koska niin koiran kuuluukin tehdä, eikä koiraa tavallisestikaan kehuta, kun se tekee jotain päivänselvää, esim. hengittää, läähättää, juo vettä tai nukkuu :o

No mie en oikein ole samaa mieltä: vetämättä kulkemisen opettaminenhan on koiralle tavallaan koulutusta, ja onkin. Mistä se tietää tekevänsä oikein, jos sitä ei kehu/palkitse???

Tosin tässä tapauksessa, kun koira vain turhia innostuu kehumisesta, olen jättänyt kehumisen vähemmälle, ja ollut vain ihan hiljaa kun kulkee vetämättä, ja älähdän nopeän "Ä-Ä" äänteen, kun vetää. Meillä tehoaa paremmin kuin ainaisen "ei vedä, ei vedä" hokeminen :)

Tiesinkin tuon kuonopannan periaatteen, että se "vetää" koiran pään sivulle, mutta pitääkö SE paikkansa, että koiralla on oltava myös "oikea" panta tuolloin kaulassa, ja siihen oma hihna myös? :o

Jostain luin että pitää, ja se herätti miussa hieman ihmetystä... :o

16.02.2010 23.27

Rico, tuosta kuonopanta-asiasta on montaa kuppikuntaa: jotkut sanovat että pelkkä kuonopanta, jotkut taas että kuonopanta ja toinen remmi sitten kiinni pantaan/valjaisiin. Ihan mikä itsestä tuntuu mukavalta ja toimivalta. Tuossa kahden remmin tekniikassa taitaa olla se ideana, että kun koira alkaa vetää ja veto tuntuu sen kaulassa, jarrutetaan koiraa kuonopantaremmistä, ja koira oppisi että nimenomaan se kaulaan kohdistuva veto aiheuttaa pään sivuun vetämisen. Kuonopantaahan ei ole tarkoitus käyttää koiran loppuelämän ajan, vaan luopua siitä, ja helposti pelkän kuonopannan kanssa ollut koira palaa vetämiseen kun sille laitetaan normipanta ja kuonopanta jätetään pois.

Kuonopannan ostamista ei pidä pelätä tai aristella, päinvastoin. Etenkin näin liukkailla musta on jopa hyvä asia, että vetävällä koiralla käytetään kuonopantaa ihan vain vaaratilanteiden välttämiseksi. Ajatelkoot muut kanssakulkijat vaikka että koira on raivohullu tappaja joka puree omistajaansakin, minua se ei haittaisi, kunhan koira kulkee nätisti remmissä!

16.02.2010 23.29
022708867_r
Helsinki

Rico: Kohtalonkumppaneita siis, sama "Ä-Ä" käsky meillä on, ja jos menee mahdottomaksi (vielä joskus harvemmin) laitan sen selän taakse kävelemään, niinkuin joku jo taisi keinoksi mainitakin. Hetki riittää siellä ja muistaa taas mites se kävely menikää.

Joo ei ole merkki aggressiivisesta koirasta, Mindi on vaan arka ihmisiä kohtaan joten silittelijät jotka ei ymmärrä koiraa luulee väärin (ne ihanat naapurin mummot..).

Tottakai sitä kehutaan :D itse vähensin sen jossain vaiheessa lähes kuiskaukseksi ja suht rauhallisella äänellä sanon pitkittäen "hyyyyvvvä", sitten se tajuaa että hyvin menee, mutta ei innostu. Joskus innostun sitten itse kehumaan kun menee niin hyvin ja siinä sitä mennään taas

Siinä ei pidä olla omassa pannassa toista hihnaa kiinni, mutta oma kaulapanta missä KUONOPANNASTA menevä remmi kannattaa olla kiinni jos koiralla on yhtään houdini taitoja niin liian löysästä kuonopannasta pääsee irti suht helpostikin tyhmempikin koira. Sen takia usein oma panta on sitten kiinni kuonopannassa, ettei vahinko yllätä ja koira karkaa. Jotkut käyttävät sitä vain koulutuksessa tosi vähän ja vetävät siitä kun koira menee liian kauas oman pannan hihnasta.
Olipas sekavasti selitetty. ^^

17.02.2010 15.03

Sandra/ Joo tuo kyllä kuulostaa järkevältä, että panta kannattaa olla kaulassa jo tuon takia, että siihen kohdistuvan vedon ilmetessä koira yhistää sen pään kääntymiseen sivulle =) Tai no, ainaki miun mielestä ihan loogista...

Mindi/ Oho, no kohtalonkumppaneita tosiaan, mieki nimittäin välillä kuiskaan "hyyyyvääää" ilosella sävyllä, kun OIKEIN tekee mieli toista kehua nätisti kulkemisesta

Ja joskus en malta kuiskailla miekään, vaan kehun ihan kunnolla, ja sitten sitä totisesti männään eikä meinata...! :P

Joo, pitänee hankkia tuo kuonopanta, ja kokeilla myös tuota selän taakse tyrkkäämistä...

Eilisiltana oisin jo kokeillu iltalenkin aikana, mutta tottakai Rico sillon kulkee muutenki ihan nätisti, ni en voinu testailla MITÄÄN vetävään koiraan käytettäviä kikkoja

Muutaman kerran vaan hihna kiristy, ja automaattisesti nyppäisin hihnasta ja sanoin "Ä-Ä" ja koska se tehos, en ees muistanu koko selän taakse humauttamista... =)

17.02.2010 16.12

jostaki sakemannin koulutus kirjasta luin, että- kuristuskaulapantaa ei kannata käyttää,(puhuttiin koko kuristavasta) se ei hyödytä vetämisessä, vaan voi vaurioittaa koiran rintakehän aluetta, (joka on kyllä ihan totta.)

sitte siinä sanottiin, että se voi myös lisätä koiran agressiivisuutta, eikä monienkaan koirat opi vetämisen lopettamista sillä-.

ite suosittelen kuonopantaa, tai sitä tyyliä, että jos koira vetää, kieltää, ja pysähtyy niin pitkäks aikaa, että naru löysenee, jatkaa matkaa jne.

siitä ei saa koskaan laistaa, jos sillä tavalla opettaa.

Muokattu viimeksi: 17.02.10 16.13
17.02.2010 16.15
iines kirjoitti:

jostaki sakemannin koulutus kirjasta luin, että- kuristuskaulapantaa ei kannata käyttää,(puhuttiin koko kuristavasta) se ei hyödytä vetämisessä, vaan voi vaurioittaa koiran rintakehän aluetta, (joka on kyllä ihan totta.)

sitte siinä sanottiin, että se voi myös lisätä koiran agressiivisuutta, eikä monienkaan koirat opi vetämisen lopettamista sillä-.

ite suosittelen kuonopantaa, tai sitä tyyliä, että jos koira vetää, kieltää, ja pysähtyy niin pitkäks aikaa, että naru löysenee, jatkaa matkaa jne.

Ööö... Eihän täällä ole kukaan tainnut puhuakaan mistään kuristuspannoista...?

Meijän Ricolla on puolikuristava nylonpanta, eikä tuo ole aggressiiviseksi tullut. Siitäkään pannasta.

Saahan sitä kukakin suositella ihan mitä vain, mutta kuten tuolla ylempänä minäkin totesin, ei tuo koira vetää - pysähyn - hihna löystyy - jatkan -aina auta meillä, eli turha sitä on kenenkään ainakaan meille suositella.

Koirat on yksilöitä.

Yhelle sopii yks menetelmä, toiselle toinen, ja kyllä tässä ihan ilman koirakirjojen lukemisia tietää jokainen sanoa, mikä siihen omaan mustiin pätee ja mikä ei ;)

17.02.2010 16.40
Rico kirjoitti:
iines kirjoitti:

Ööö... Eihän täällä ole kukaan tainnut puhuakaan mistään kuristuspannoista...?

Meijän Ricolla on puolikuristava nylonpanta, eikä tuo ole aggressiiviseksi tullut. Siitäkään pannasta.

Saahan sitä kukakin suositella ihan mitä vain, mutta kuten tuolla ylempänä minäkin totesin, ei tuo koira vetää - pysähyn - hihna löystyy - jatkan -aina auta meillä, eli turha sitä on kenenkään ainakaan meille suositella.

Koirat on yksilöitä.

Yhelle sopii yks menetelmä, toiselle toinen, ja kyllä tässä ihan ilman koirakirjojen lukemisia tietää jokainen sanoa, mikä siihen omaan mustiin pätee ja mikä ei ;)

siis puhu täällä jtn joku, ja totesin vaan, ja puhuinkin koko kuristavasta, en puoli kuristavasta:)

niin, meillä on tällä konstilla oppineet, enkä kiellä sitä, etteikö koirat oppisi eri tavalla:) onhan se vähän rotukohtaistakin.

että, että.. sillä on useat koirat oppineet, mutta joillekkin ei se konsti tehoa. sitte pitää jotain eri tyyliä testata!:D -kaikki neuvot ovat kalliita:))

17.02.2010 16.50
022708867_r
Helsinki
Rico kirjoitti:
Joo, pitänee hankkia tuo kuonopanta, ja kokeilla myös tuota selän taakse tyrkkäämistä...

Eilisiltana oisin jo kokeillu iltalenkin aikana, mutta tottakai Rico sillon kulkee muutenki ihan nätisti, ni en voinu testailla MITÄÄN vetävään koiraan käytettäviä kikkoja

Muutaman kerran vaan hihna kiristy, ja automaattisesti nyppäisin hihnasta ja sanoin "Ä-Ä" ja koska se tehos, en ees muistanu koko selän taakse humauttamista... =)

Mindille ei suoraan sanottuna toimi se että pysähtyy kun vetää ja odottaa. Puolenvuoden ajan sitä ollaan tehty ja oon nyt päättäny että jätän sen pois koska ei hyödytä mitään. Tuo "Ä-Ä" toimii paremmin ja sitäkin paremmin käsky sivulle tai laitto selän taakse.

Rico muuten jos haluat vielä vinkin niin jos ei vilkas koirasi suostu pysymään selän takana ilman että hihna on kireällä (jolloin omat jalkasi osuu siihen ja ikävöittää asiaa aika paljon, niinkuin meillä kun aloitettiin) lähdin kulkemaan paljon kapeita polkuja. Näin lumen aikaan reunat helpommin estää koiraa työntämästä itseään sivusta edelle kulkemaan. Mindi kyllä yritti kapeasta väylästä huolimatta tunkea päätään haarojen välistä, on se piru vie tuon koiran kanssa joskus

17.02.2010 16.55
Mindi kirjoitti:
Rico kirjoitti:

Mindille ei suoraan sanottuna toimi se että pysähtyy kun vetää ja odottaa. Puolenvuoden ajan sitä ollaan tehty ja oon nyt päättäny että jätän sen pois koska ei hyödytä mitään. Tuo "Ä-Ä" toimii paremmin ja sitäkin paremmin käsky sivulle tai laitto selän taakse.

Rico muuten jos haluat vielä vinkin niin jos ei vilkas koirasi suostu pysymään selän takana ilman että hihna on kireällä (jolloin omat jalkasi osuu siihen ja ikävöittää asiaa aika paljon, niinkuin meillä kun aloitettiin) lähdin kulkemaan paljon kapeita polkuja. Näin lumen aikaan reunat helpommin estää koiraa työntämästä itseään sivusta edelle kulkemaan. Mindi kyllä yritti kapeasta väylästä huolimatta tunkea päätään haarojen välistä, on se piru vie tuon koiran kanssa joskus

Oooo, kiitos taas vinkistä...!

Iltakahvilla isännälle mietinkin ääneen sitä, että miten tuommosen turjakkeen saa pysymään siellä selän takana, kun sille päälle sattuu :)

Että jos sitä läppäsee kuonoon ku yrittää ohitusta, ni saattaa leikkisyyspäissään ottaa sen haasteena leikkiin, ja käy riekkumaan kahta kauheemmin ja SITTENHÄN mie vasta oonkin ihmeissäni sen kansa

Mutta tuo kapealle polulle koikkelehtimaan meno onkin hyvä idea, se auttaa varmasti koiran selän taakse nakittamisessa... Niin... Ellei tääkin tuppaa menemään längistä ohi... :P

17.02.2010 17.03
022708867_r
Helsinki
Rico kirjoitti:
Oooo, kiitos taas vinkistä...!

Iltakahvilla isännälle mietinkin ääneen sitä, että miten tuommosen turjakkeen saa pysymään siellä selän takana, kun sille päälle sattuu :)

Että jos sitä läppäsee kuonoon ku yrittää ohitusta, ni saattaa leikkisyyspäissään ottaa sen haasteena leikkiin, ja käy riekkumaan kahta kauheemmin ja SITTENHÄN mie vasta oonkin ihmeissäni sen kansa

Mutta tuo kapealle polulle koikkelehtimaan meno onkin hyvä idea, se auttaa varmasti koiran selän taakse nakittamisessa... Niin... Ellei tääkin tuppaa menemään längistä ohi... :P

Se mitä oot kyllä kuvaillu vois ajatella että Rico koettais paljonki mennä, mut mie yleensä sillo ite pysähdyn ja laitan jalat tiukasti sen eteen että et muuten mene tästä eteeni. Nyt ehkä ollaan 2-3viikkoa vasta tehty näin ja poluilla menee ihan tosi nätisti takana ja jos vetää edessä ollessa niin heti taakse. Ja hyvästä sivulla menemisestä (ja parhaillaan vielä katsekontaktista automaattisesti koiralta minulle) namit. Joskus olen ylpeä koiran omistaja, joskus tekisi mieli vajota maan alle

17.02.2010 17.08
Mindi kirjoitti:

Se mitä oot kyllä kuvaillu vois ajatella että Rico koettais paljonki mennä, mut mie yleensä sillo ite pysähdyn ja laitan jalat tiukasti sen eteen että et muuten mene tästä eteeni. Nyt ehkä ollaan 2-3viikkoa vasta tehty näin ja poluilla menee ihan tosi nätisti takana ja jos vetää edessä ollessa niin heti taakse. Ja hyvästä sivulla menemisestä (ja parhaillaan vielä katsekontaktista automaattisesti koiralta minulle) namit. Joskus olen ylpeä koiran omistaja, joskus tekisi mieli vajota maan alle

Joo todellakin, joinain päivinä on koiranomistajan ylpeys tipotiessään

Eilen olin kyllä ku Naantalin aurinko ku iltalenkiltä yhentoista jälkeen kotio kurvattiin, ku Rico oli kulkenu suurimman osan matkasta tosi nätisti...

Ehkäpä tämä vielä tästä, ja saatan jopa välttyä sen kuonopannan ostoltakin... ;)

Mitäs sitä kaappiin homehtumaan, jos alkaa mennä viesti perille ihan näillä konstein... Tosin jo tänä iltana voi olla toinen ääni kellossa...

17.02.2010 17.18
022708867_r
Helsinki
Rico kirjoitti:
Mitäs sitä kaappiin homehtumaan, jos alkaa mennä viesti perille ihan näillä konstein... Tosin jo tänä iltana voi olla toinen ääni kellossa...

Tuttuakin tutumpi tunne..

tsemppiä vaan sinne, meki treenataa hirmuisesti täällä

17.02.2010 17.29
Mindi kirjoitti:
Rico kirjoitti:

Tuttuakin tutumpi tunne..

tsemppiä vaan sinne, meki treenataa hirmuisesti täällä

Tsemppiä teille myös! =)

17.02.2010 22.49
022570892_r
Lahti
Rico Meillä tehdään tuota aivan samaa että neiti ei varsinaisesti kisko minua perässään mutta koko ajan pieni veto tuntuu hihnan päässä. Minulle henk. koht. tuo kuono panta on se ihan viho viimeinen ratkaisu mitä olen valmis käyttämään. Ensin hakkaan vaikka ½ vuotta päätäni seinään ja yritän vielä opettaa tuota ilman sitä. Varsinaisesti vika ei ole itse kuono pannassa miksi en sitä halua käyttää vaan vika on siinä miksi minä miellän kuono pannan omassa päässäni. Minä kun olen usein törmännyt tapauksiin joissa aivan väärällä ihmisellä on väärän rotuinen koira jota ei vain ole koulutettu oikein mitenkään ja tällaisilla koirilla minä sitten olen tottunut näkemään kuonopantoja. Joten minä pienessä päässäni yhdistän sen aina tuohon asiaan.
Mastiffi mikä ihana leppoisa jättiläinen
17.02.2010 22.54
Milli kirjoitti:
Rico Meillä tehdään tuota aivan samaa että neiti ei varsinaisesti kisko minua perässään mutta koko ajan pieni veto tuntuu hihnan päässä. Minulle henk. koht. tuo kuono panta on se ihan viho viimeinen ratkaisu mitä olen valmis käyttämään. Ensin hakkaan vaikka ½ vuotta päätäni seinään ja yritän vielä opettaa tuota ilman sitä. Varsinaisesti vika ei ole itse kuono pannassa miksi en sitä halua käyttää vaan vika on siinä miksi minä miellän kuono pannan omassa päässäni. Minä kun olen usein törmännyt tapauksiin joissa aivan väärällä ihmisellä on väärän rotuinen koira jota ei vain ole koulutettu oikein mitenkään ja tällaisilla koirilla minä sitten olen tottunut näkemään kuonopantoja. Joten minä pienessä päässäni yhdistän sen aina tuohon asiaan.

Itse asiassa jotenkin noin minäkin sen näen =)

Tai en tiedä... tulee heti mieleen, kun näkee kuonopannan kanssa kulkevan koirakon, että omistaja on epäonnistunut koulutuksessa... :/

Vaikka eihän se niin ole!

Minkäs sille mahtaa, jos jotkut koirat vain ovat semmosia, ettei niiden kalloon muuten mene, että pitää kulkea vetämättä.

Mieki yritän viimeseen asti saaha tuon Ricon kulkemaan siivosti hihnassa ihan "kotikonstein"...

Ja tosiaan ku meillä, kuten ei teilläkään sitä varsinaista kunnon VETOA edes ole, niin ehkäpä tämä tästä!

Toivotaan ainakin niin ;)

17.02.2010 23.06
022708867_r
Helsinki
Milli kirjoitti:

Meillä tässä on taustalla se että Mindi tuli mulle vasta puolivuotiaana jolla ei ollut minkäännäköistä peruskoulutusta, sisäsiisteydestä-istu-käskyyn. Vetämisestä sitten puhumattakaan. 3kk minä sitä jaksoin sitten iski että ei pysty kun alkoi koskea olkapäihin vedon takia. Sillon kolahti että oma terveys ensin. Opittu tapa on paljon vaikeampi kitkeä pois Uskon että jos Mindi olisi ollut minulla pennusta asti se ei vetäisi ollenkaan, koska nyt saadaan niin hyviä tuloksia (vihdoinkin!).

Onhan sitten niitä jotka eivät tosiaan saa koiraansa kuriin sitten millään.

Muoks. Ja niin tosiaan, Mindillä se ei ole ollut ikinä mitään pientä vetoa, vaan tosiaan sellaista että käsi lähtee irti ja liukkaalla maalla ja kengillä minä menen perässä vaikka muuten saan kuitenkin pidettyä sen. Tämä siis normi pannan kanssa.

Muokattu viimeksi: 17.02.10 23.08
18.02.2010 14.48

Meilläki Ado vetää ja me kokeiltiin Pertti Vlanderin kirjan mukaan sitä kolinapurkkia, et aina ku vetää nii nakata purkki jalkoihin, mut ei auttanu.. Nyt on meneillään koulutus, ja se osaa iha jotenkuten mennä, mutta välillä vetää/kulkee mahd. pitkällä mutta ei niin että se tuntuis:) Mutta yritän opettaa sille että aina kun kävelee nätisti niin että naru roikkuu jonku verran niin saa kehuja ja herkkua.. Ollaan edistytty aika paljon:D Jos vetää, niin napakka nykäisy ja suunnanvaihdos, kun kulkee toiseen suuntaan sitte nätisti niin voidaasn taas jatkaa matkaa toiseen suuntaan..:)

Ja sitten oon yrittäny opettaa katsekontaktia, että kun katsoo silmiin/kasvoihin niin saa namia.. Sekin on vähän puolitiessään mutta edistytty ollaan!!(Kröhöm kröhöm!! Kehun vähän meitä!:D:D) Ei vielä oikeen tajua liikkeessä kattoa mutta kun ei liikuta niin ihan hyvin menee:)

Joskus on kuristuspanta apuna mut yleensä sitä ei tarvita:)

27.02.2010 18.31
019576712_r

PAKKO saada hehkuttaa johonkin. Nyt on nimittäin mielettömän hyvä fiilis.

Habahan siis on aiemmin vetäny ku hinaaja - on kuonopannat ja puolikuristavat mutta silti on voimat koetuksella väliin vieläkin. No se vetäminen on onneks tosiaan vähentyny ja esiintyy enää oikeestaan lenkin ekat 5 minuuttia plus kun tulee muita koiria vastaan ja sillon on sit hyppimistä, haukkumista ym sähläystä. Just tultiin tuossa lenkiltä ja poika oli NIIIIN nätisti!! Voi taivas miten ylpee olin tuosta otuksesta.. Siis kyllähän se haukku paria ihmisryhmää ja kahta koiraa mut kun sain sen niin helposti asettumaan. Nyt taas on enemmän uskoa siihen, että joku päivä me vielä mennään eikä huomatakaan muita liikkujia. Jee, jee-jee..

27.02.2010 18.33

Haba// hieno homma ;)

27.02.2010 18.34
021889704_r
Mindi kirjoitti:
Milli kirjoitti:

Meillä tässä on taustalla se että Mindi tuli mulle vasta puolivuotiaana jolla ei ollut minkäännäköistä peruskoulutusta, sisäsiisteydestä-istu-käskyyn. Vetämisestä sitten puhumattakaan. 3kk minä sitä jaksoin sitten iski että ei pysty kun alkoi koskea olkapäihin vedon takia. Sillon kolahti että oma terveys ensin. Opittu tapa on paljon vaikeampi kitkeä pois Uskon että jos Mindi olisi ollut minulla pennusta asti se ei vetäisi ollenkaan, koska nyt saadaan niin hyviä tuloksia (vihdoinkin!).

Onhan sitten niitä jotka eivät tosiaan saa koiraansa kuriin sitten millään.

Muoks. Ja niin tosiaan, Mindillä se ei ole ollut ikinä mitään pientä vetoa, vaan tosiaan sellaista että käsi lähtee irti ja liukkaalla maalla ja kengillä minä menen perässä vaikka muuten saan kuitenkin pidettyä sen. Tämä siis normi pannan kanssa.

ah kohtalotovereita :D jedi tosin tuli mulle reilu vuoden ikäsenä, peruskäskyt alustavasti hallinnassa, nekin vain jos ei ollut mitään parempaakaan tekemistä.

mekin alettiin saada erittäin lupaavia tuloksia, mentiin ihan nätisti hihnassa. kunnes vietettiin viikko serkun luona, paikka oli koiralle outo ja kotiin jäi vetämättä käveleminen. paha tapa palasi aika pahasti, mutta eiköhän me kohta olla taas voiton puolella.

kun tää veto saadaan kokonaan pannan kanssa kävellessä kitkettyä pois, voidaan alkaa harrastamaan myös vetämistä vähän säännöllisemmin, sitä odotellessa :D

18.03.2010 23.12
022218675_r
Lappeenranta
meillä toimi noi vedonestovaljaat tiettyyn tappiin asti, eli koira alko tottumaan siihen "kipuun" kainaloissa ja siinä vaiheessa huomasinki että valjaat on yhtä tyhjän kanssa. oliskos jollain antaa neuvoja meille, kun tytön kanssa on kokeiltu kaikkea, siis ihan kaikkea, kääntyilyä, nykäisyjä, pysähtelyä, valjaita, kuristavaa, puolikuristavaa, makupaloja yms.. toimiiko kuonopanta? tai siis kannattaako kokeilla.. turhauttavaa kävellä lenkkiä kun koira vetää vieressä itteään hengiltä.. :(
I know why God gave her to me. We complement each other.
18.03.2010 23.19
022708867_r
Helsinki

Jade: kuonopanta toimii. Koska sulla on sellainen koira joka on tottunut vedonestovaljaisiinkin, suosittelen käyttämään kuonopantaa JA normaalia pantaa. Eli kaksi hinaa, toinen kiinni kuonopannassa, toinen pannassa. Kun koira alkaa vetää, kiristyy panta kaulan ympärillä ja silloin vedät koiran pään sivuun kuonopannan avulla. Se on se kuonopannan idea. Se että se jossain vaiheessa yhdistäisi vetämisen pään sivuun kääntymiseen, on tavoite, joten kuonopantaa ei enää tarvittaisi.

Mindi tosin tottui kuonopantaan(kin) ja vetää siinäkin, MUTTA koira on paljon enemmän hallinnassa kuin pannalla, plus ei vahingoita kaulaansa (kunhan ei vedä äkkinäisesti nykiviä liikkeitä).

Suosittelen ostamaan. Ja kun koira ei vedä, palkitsemaan koko ajan. Koiran totutat siihen niin että nappia naamaan kun pantaa laitetaan päähän. Jotkut eivät pidä siitä ollenkaan nimittäin (Mindi tottui tosi helposti). Ja suosittelen että pidät ehdottomana EI:nä sen että koira ei saa edes yrittää ottaa pantaa pois. Ihan sen takia että se oppii siihen että kun kerran vahingossakin lähtee, se lähtee helpommin toisella kerralla pois. JA sen takia että me jouduttiin ell Mindin temppuilujen takia siinä (tassu meni lukkoon ja se "räpylä" osaan se lukko jäi, ei saatu itse pois, koira piti rauhoittaa ja pihtien kanssa ottaa irti).

muuten suosittelen :D

18.03.2010 23.28
021096063_r
Lappeenranta
Jeejee.. Meillä on edistytty tämän vetämisasian suhteen viimepäivinä huomattavasti.
Aluksi kun koira veti, nykäisin hellästi ja/tai sanoin "nätisti", jotta sain koiran katsomaan minua ja heitin palkan koiran suuhun.
Pikkuhiljaa koira yhdisti valjaiden aiheuttaman "paineentunteen" namiin ja alkoi kääntymään oma-aloitteisesti, josta heti palkka.
Nyt Oki ei edes aloita vetämistä vaan jää "odottamaan" minua taikka kävelee kauniisti tien reunassa. Ja nyt palkkaan odottelusta vain satunnaisesti.
19.03.2010 12.21
020188360_r
Helsinki
Jos ei riitä aika/halu kouluttamiseen niin hommaa koiralle vedonestopanta. Se estää siis koiraa yksinkertaisesti vetämästä:) Ei ne maksa eläinkaupassa ku kympin kaks paitsi jos ostat jonkun laadukkaan pannan:)
19.03.2010 12.51
022708867_r
Helsinki
Daisy kirjoitti:
Jos ei riitä aika/halu kouluttamiseen niin hommaa koiralle vedonestopanta. Se estää siis koiraa yksinkertaisesti vetämästä:) Ei ne maksa eläinkaupassa ku kympin kaks paitsi jos ostat jonkun laadukkaan pannan:)

tarkoitatko nyt vedonestopannalla kuonopantaa? Vai jotain toisenlaista? Jos toisenlaista niin laittaisitko kuvan, haluaisin nähdä ihan mielenkiinnosta millainen tämä vedonestopanta on.

19.03.2010 19.59
021096063_r
Lappeenranta
Jade: oletko koettanut tuollaista (tai tuon tapaista) keinoa mistä kerroin viime sivun lopussa? :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti