Vetäminen hihnassa - Sivu 8 (Koirat > Koirien koulutus)

19.03.2010 22.38
022708867_r
Helsinki

Joo tosiaan Daisylle vielä, jos ei ole aikaa eikä halua koiraa kouluttaa, ei sitä koiraa oteta ja hommata mitään välinettä. Se on sama kuin söisi masennuslääkkeitä masennukseen muttei kävisi terapiassa hoitamassa niitä syitä siihen.

Jade: suosittelisin ihan sitä kuonopantaa silti, se auttaa koulutuksen kanssa apuvälineenä. Missään nimessä ei tietenkään pidä jättää koulutusta sen takia pois. Mutta kyllä minä pidin "hermolomaa" lenkillä kuonopannan kanssa, olin vain niin iloinen että Mindi meni kerrankin kiltisti.

http://minskipinski.blogspot.com/
20.03.2010 17.21
022708867_r
Helsinki
Jade: voi olla ihan minkälainen panta tahansa, mulla on ollu normipanta, kuristava ja puolikuristava : ) Mut aa niin joo tossa mun esittämässä tekniikassa. Mä ajattelisin että kuristava ja puolikuristava sopis siihen paremmin, koska ne "kiristyy" ja koira tuntee sen, jolloin kuonopannalla sitten se pään sivuun kääntö. Normipanta ei samalla tavalla kiristy, ennen kuin se jo vetää kurkkuaan. Kuristavaa en kyllä suosittelisi tosiaan käyttämään koiralla joka vetää siinä, voi mennä haittapuoleksi. Mekin kokeiltiin kerran mutta Mindi veti siinäkin ja palattiin tähän kuonopantaan.
20.03.2010 17.47
021889704_r
meillä ei olla kuonopantaa kokeiltu, normi panta meillä yleensä käytössä, harvoin puolkurkkari. kuonopannasta varmaan on hyötyä vetämisen estämiseen, mutta koska A mulla ei oo rahaa ostaa sellasta ja B mielummin kokonaan koulutan vedon pois kuin 'välineurheilen' meillä on menty hyväksi todetulla ''ei liikuta jos hihna ei ole löysällä''periaatteella. toimii, vaikkakin kesti kauan että jedi ymmärsi idean, mutta nykyään menee erittäinkin helposti perille. monta kertaa on parinsadan metrin matkaan käytetty se 45 min, mutta tulokset on kyllä sen arvosia.
20.03.2010 18.02
022708867_r
Helsinki

Jedi: mä oon samaa mieltä, kuononantaa ei pidä ostaa sitä varten että jättäisi sen koulutuksen syrjään, sillä on vain iso ja vahvasti vetävä koira helpompi pitää hallinnassa+kurkku ei vahingoitu. Mindille ei toiminut mikään muu. Ostin ja kokeilinkin kaikkea, mielikuvitus oli mielettömällä käytöllä. Nyt parhaiten toiminut se että on kuonopanta ja jos vetää: u-käännös. Koirien kohtaaminen on myös enemmän hallinnassa meillä, jos on polku jossa ei kannata kääntyä toiseen suuntaan, koska Mindi menee ylikierroksille lähes aina kun koira tulee vastaan.

Mut hyvä Jedi että teillä toimii ihan perusjutut näin! ^^

21.03.2010 12.01
021889704_r

^ meillä toimii tosiaan perusjutut, mutta vaan sillon ku ollaan täällä keskellä mettää tutuissa maisemissa lenkillä, missä ei koskaan tule ketään vastaan.. uudessa ja vieraassa ympäristössä remmikäyttäytymisestä on turha edes puhua, varsinkaan jos koira tulee vastaan. silloin ollaan ihan alkupisteessä.

mutta noin pääsääntöisesti toimii kyllä :>

21.03.2010 13.22

Jotkut käskee opettaa niin, että pistää pulloon esim kiviä, että se kolisee, kun sitä heittää, aina, kun koira vetää, nakkaa sen koiran eteen, niin koira säikähtää.

vikatikit vaan siinä, kun meilläkään asser ei pelkää, jos nuin ois opettanu, siis osaa olla vetämättä kyl joo, mut mulle hieman outo tapa :-)

hihnaa nykyään ihan jokanokalla käytetään, paitsi asserilla, ja rymyllä joskus flexiä, koska ei voi niitä lenkillä irti pitää, niin ois enemmän tilaa mennä :-D

21.03.2010 13.47
021889704_r
Kiba // tätä se on aluks, jatkatte vaan reenaamista niin kyllä se siitä, enemmin tai myöhemmin. kun koira vetää sä pysähdyt ja lähdette liikkeelle vasta kun koira on itse tullut sinuun päin niin, että hihna on löysällä. ja tämä aina kun koira vetää, paljon paljon parempi opettaa vetäminen pois kun koira on vielä nuori, pääsette molemmat paljon helpomalla. tiedän, että vaatii erittäin pitkät hermot, mutta mieti niin päin, että nyt kun 'kärsitte' pysähtelyä, saatte koko koiran loppu elämän kävellä ihan nätisti ilman ongelmia. tosiaan tiedän, että se osaa olla rasittavaa, Jedi oli ihan samanlainen, ikää vain oli jo 1½ vuotta, eli meillä oli vielä kovempi homma. nykyään mennään tosiaan ihan nätisti jo, reenaamista vaan :>
21.03.2010 13.53
022600386_r
Lahti
asser kirjoitti:

Jotkut käskee opettaa niin, että pistää pulloon esim kiviä, että se kolisee, kun sitä heittää, aina, kun koira vetää, nakkaa sen koiran eteen, niin koira säikähtää.

vikatikit vaan siinä, kun meilläkään asser ei pelkää, jos nuin ois opettanu, siis osaa olla vetämättä kyl joo, mut mulle hieman outo tapa :-)

hihnaa nykyään ihan jokanokalla käytetään, paitsi asserilla, ja rymyllä joskus flexiä, koska ei voi niitä lenkillä irti pitää, niin ois enemmän tilaa mennä :-D

Koskaan ei tavallisen tallaajan tulisi suositella sattumanvaraisesti kolinapurkkimenetelmää (mitä tämä matkii jos pitää kerran heittää kiviä pulloon ja heitellä sitä pulloa koiran lähelle), kun ei voi tietää millainen koira on kyseessä, millainen hermorakenne ja miten reagoi tämän tyyppisiin menetelmiin. Pahimmillaan aiheuttaa vain turhaa vahinkoa koiralle kun että oikeasti OPETTAISI sitä olemaan vetämättä.

Ja tämän sanon ihan yleisesti, vaikka asserin tekstiä lainaankin on se vaan tässä esimerkkinä. Hämmentävän moni on heti ehdottamassa kolinapurkkia tai jotain sen variaatiota, oli ongelma mikä hyvänsä. Tämmöisiä menetelmiä tulisi käyttää valvotusti ja ohjatusti, mikäli esimerkiksi alan ammattilainen juuri tätä suosittelee käytettäväksi.

Että jos joku tämmösiä ohjeita noin vain jakaa tai "käskee" noudattamaan tapausta tuntematta niin voi antaa mennä ohi korvien.

Muokattu viimeksi: 21.03.10 13.54
21.03.2010 14.03
022708867_r
Helsinki

^ Ninja ehti taas edelle. En suosittelisi ikinä kolinapurkkia, miksi ihmeessä "kouluttaa" koira pelokkeilla. Se on minusta melkein sama asia kuin löisi ilmaa koiran vierestä raipalla; tehoton ja mahdollisesti haittaa tekevä. En käsitä kolinapurkkia, enkä käyttäisi sitä ikinä.

Okei, perun sanojani. Käyttäisin sitä vain ja ainoastaan koirien tappelussa hämäyskeinona. Mutta harvoin silloin tulee vastaan kolinapurkkia ja olen itse selvittämässä sitä siinä välissä.

21.03.2010 14.35
022708867_r
Helsinki
Kiba kirjoitti:
Jedi // hmm, no ehkä on vain yritettävä sitten. Olen sitä itsekkin miettinyt, että kannattaako kaikkea jättää leikkauksen varaan, kun ei tuo meinaa millään tajuta homman ideaa. Olisi kyllä vähän enemmän toivoa, jos hommalle koulutuksessa tulisi edistystä, mutta kun ei tule. Jos nyt sitten kerään kaiken kärsivällisyyteni ja koetan tuota saada tajuamaan, että pelkkä istuminen pysähtyessä ei riitä.

Jos pelkkä pysähdys ei riitä, niin oletko kokeillut suunnanvaihdosta? Eli ei pysähtymisen jälkeen vaan heti kun vetää.

Itse olen kokenut tämän tehokkaimmaksi (koiralleni joka myös pysähtyessä sitten pysähtyi ja sitten jatkoi taas matkaa hurjana) vaikka joskus olenkin joutunut tekemään u-käännöstä 10metrin välillä sen viisikin kertaa, näyttää huvittavalta muille vain :'D

Entäs kun se on pysähtynyt, sanot sille "paikka" ja kävelet sen vierellä, otat hihnasta niin läheltä kaulaa kiinni kuin olla ja voi ja näin "rajoitat" koiran lähtemistä vauhdikkaaseen syöksyyn.

21.03.2010 15.06
022708867_r
Helsinki

Kiba: no tuopa kuulostaa ihan oikealta suunnalta siis muuten, ei muuta kuin toistoa toiston perään ja ei lipsuta (jos koko perhe käyttää ulkona niin on muiden helpompi laistaa tästä, kaikkienhan sitä pitäisi tehdä). Periaatteessa valjaista saattaisin ehkä luopua, ja hankkia esim. puolikuristavan leveän pannan.

http://www.hurttacollection.com/tuotteet?a=catalog.product.view&product_id=11

esim tällainen. Saattaisi auttaa koiraa tajuamaan että kun mennään nätisti, ei tunnu missään ja ennen pysähdystä se tuntee sen kiristyvän, toisin kuin valjaissa/normi pannoissa.

21.03.2010 15.15
022639294_r
Säkylä
Entäs mitäs U-käännöksen jälkeen pitää tehdä, jos koira haukkuu&kiskoo vaan eikä lakkaa?
21.03.2010 15.24
022708867_r
Helsinki
Vee kirjoitti:
Entäs mitäs U-käännöksen jälkeen pitää tehdä, jos koira haukkuu&kiskoo vaan eikä lakkaa?

olla ihan välittämättä siitä mitä se sitten tekeekään. Haukkuminen (jos kohdistuu omistajaan) vaikuttaa turhautumiselta ja uhmalta. Jos vastaantulevaan koiraan/ihmiseen jatkaa kävelyä poispäin siitä niin kauan/menee paikkaan missä koira ei näe sitä ja lakkaa haukkumisen.

Ja niinkuin sanoin, jos jatkaa u-käännöksen jälkeen vetämistä toistaa sen ja menee niitä 180asteen käännöksiä aina vaikka paikallaan niin monta kuin on tarpeen. Eihän tämä toki kaikille toimi.

21.03.2010 15.29
022639294_r
Säkylä

Ks. koira haukkuu kaikelle, liikennemerkeille, koirille, ihmisille, oudoille kiville&puille jne.

Haukku on kimakkaa ja hieman kiljuvaa, viittaisiko pelkoon (?) Ja kohdistuu aina tiettyyn asiaan, esimerkiksi nyt se toinen koira.

Samaten kouluttajamme neuvo oli kentällä, että käännä koira ja kävele poispäin, 'se ei hauku sitä mitä ei näe'. Toisin menimme nurkan taakse ja jatkoi yhä.

Ja namit eivät kiinnosta tätä, eivätkä muutkaan palkat jos on haukuttavaa näköpiirissä.

Muoks/ joskus saattaa haukkua myös vaikka ei ole mitään mitä haukkua.  

Muokattu viimeksi: 21.03.10 15.44
21.03.2010 16.06
021889704_r

Kiba // kompsin Mindiä, kyllä se siitä kun jaksatte vaan toistaa asian joka ainut kerta. meillä tosiaan kesti se puol vuotta ennekuin jedi ymmärsi edes idean, nyt on vuorossa ymmärryksen soveltaminen käytäntöön. niin monta kertaa on se 200 m matka kestäny sen 30-45 min ja kärsivällisyys on kyllä erittäin kovalla koetuksella, mutta jos ei vaan anna yhtään periksi, on sen koiran pakko jossain vaiheessa alkaa ihan omaksikin parhaakseen rauhottumaan.

kun Kiballa kerran energiaa riittää on vielä tärkeämpää, että ne lenkit olis molemmille mieluisia. kun koira kävelee nätisti jaksaa sitä itsekkin kävellä pitemmän lenkin, kun koira vetää niinku höyryjuna se alkaa ottaa aivoon ja lenkki lyhenee. kun lenkki lyhenee, koira saa purettua vähemmän energiaa eli ei todellakaan lopeta sitä vetämistä. kun koira kävelee nätisti hihnassa, lenkitkin pitenee ja koira pääsee purkamaan energiaansa enemmän mikä tekee koko koirasta rauhallisemman ja keskittyneemmän. eli vielä vähän kannustetta jaksaa reenata, siitä on pelkkää hyötyä ;>

21.03.2010 16.37
022218675_r
Lappeenranta
joo, tosta kolinapurkista vielä.. meillä on ollut se käytössä kun Jade haukkuu esim. ovikelloa.. toiminut siinä tarkoituksessa erittäin hyvin.. lisäksi anopin koiralle käytetty purkkia silloin kun ollaan Jaden kanssa menty kylään, koska se haukkuu ja murisee Jadea.. on toiminut siinäkin.. mutta en suosittele käyttämään lenkkeilyn yhteydessä.. säikyttää vaan koiran turhaa..
I know why God gave her to me. We complement each other.
21.03.2010 19.56
021889704_r
^ teillähän voi edistystä tietysti tapahtua nopeemminki, Kiba on nuorempi kuin mitä Jedi oli ja toiset rodut/koirat oppii nopeammin, eikä Jedi tosiaan ole nopeimmasta päästä :D koiran energiaa kannattaa koittaa purkaa edes vähän ennen kuin meette lenkille, riehutte vaikka vähän aikaa pihalla ensin. ja jos pelkäät omien hermojesi puolesta, voi mennä vähän lyhempiä lenkkejä, mutta useemmin. tsemppiä sinne!:>
21.03.2010 20.20
021889704_r
juurikin näin :>
22.03.2010 02.05
020193696_r
Lahti
Meilläkin tuota vetämisongelmaa tuppaa olemaan. Lenkille lähtiessä pyydän koiran jo heti sisällä sivulle ja koira pysyy vieressä sen ajan,että saan oven auki ja annan luvan lähteä. Vaadin kontaktin jo heti käytävään päästessä (käytävä liukas). Ennen ulko-oven aukaisua odottaminen (minä ensin, sitten koira). Palkkaan joka ainoan kerran kun koira luo kontaktin, vaikka en sitä pyytäisikään. Jos vetää lenkillä, niin ensin kiellän, jos se ei tuota tulosta, nykäisen nopeasti hihnasta ja kiellän ja tämän jälkeen pysähdytään. Tällä hetkellä eniten tepsii sivulle pyyntö kuitenkin. Hemmokaan ei ole niin herkkuihin ehdollistunut, joten yritän sitten äänensävyillä saada huomion ja kehun innostuneesti kun menee hyvin. Ja tätä siis tehdään joka lenkillä, jatkuvasti. Vaikka miten väsyttäisi. Ja sama on iskostettu tuolle puolisollekin. Vapaana ollessakin kutsun koiraa luokseni ja saatan harjoitella seuraamista ja joka kerran palkkaan. Välillä saatan käyttää apuna kosketuskeppiäkin :) Sisälläkin tulee treenattua ja sama treeni jatkuu kun mennään agilitytreeneihin. Varmana taas hyvin sekavasti selitetty, mutta toivottavasti saitte jotain selvää.
"Ajattele koiraksi-ymmärrä koiraasi" Victoria Stilwell
22.03.2010 15.18
021810712_r
Oulu
Ninja kirjoitti:
asser kirjoitti:

Koskaan ei tavallisen tallaajan tulisi suositella sattumanvaraisesti kolinapurkkimenetelmää (mitä tämä matkii jos pitää kerran heittää kiviä pulloon ja heitellä sitä pulloa koiran lähelle), kun ei voi tietää millainen koira on kyseessä, millainen hermorakenne ja miten reagoi tämän tyyppisiin menetelmiin. Pahimmillaan aiheuttaa vain turhaa vahinkoa koiralle kun että oikeasti OPETTAISI sitä olemaan vetämättä.

Ja tämän sanon ihan yleisesti, vaikka asserin tekstiä lainaankin on se vaan tässä esimerkkinä. Hämmentävän moni on heti ehdottamassa kolinapurkkia tai jotain sen variaatiota, oli ongelma mikä hyvänsä. Tämmöisiä menetelmiä tulisi käyttää valvotusti ja ohjatusti, mikäli esimerkiksi alan ammattilainen juuri tätä suosittelee käytettäväksi.

Että jos joku tämmösiä ohjeita noin vain jakaa tai "käskee" noudattamaan tapausta tuntematta niin voi antaa mennä ohi korvien.

Totesinpahan vain, että on olemassa tällainenkin konsti, en kyl kehottanut ketään näin tekemään.

Mullekkin aivan vieras tapa, enkä aio koskaan tällaisella keinolla edes yrittää opettaa....

22.03.2010 15.18
019991675_r
Petäjävesi
En oo nyt varma onko joku muu puhunu tästä samasta aiheesta mut nyt sanon sen kummiski. Meillä on auttanut Petun kanssa se, että heti kun koira vetää niin ympäri ja siihen suuntaan sitten kävellään niin pitkään, että Petu alkaa taas kävellä kunnolla. Tämän jälkeen Petun kanssa käännytään taas siihen "oikeaan" suuntaan. Ton Petu on ehkä alkanu jo pikku hiljaa tajuta, vaikka alussa joutuikin kääntymään tosi monta kertaa.
22.03.2010 17.08
022335875_r
Tampere

Näin tänään kaupungilla ehdottoman nounou -yhdistelmän; sinnetänne hihnassa poukkoilevan koiran ja flexin. :/ Tosi ahdistavaa oli itse katsoa tuota tyttöä, joka ei näyttänyt paljoa edes välittävän siitä että koira vetää joka suuntaan flexi kireällä.. Ei näin.

Toivo ei vedä kovaa, eli ei niin että henki pihisee, mutta varsinkin näin liukkalla huomaa, että koira etenee välillä vähän liian vauhdikkaasti. Meillä onkin nyt menossa koulutus pois tuosta pienestä vetämisestä. Toivo alkaa jo vähitellen tajuta, että jos hihna kiristyy liian pikäksi aikaa, niin silloin täytyy palata takaisinpäin. Itse siis pysähdyn ja otan askelia taaksepäin jos hihna kiristyy häiritsevästi, sillointällöin palkitsenkin kehuilla tai nameilla.

aina on Toivoa.
22.03.2010 17.15
022708867_r
Helsinki
Toivo kirjoitti:

Näin tänään kaupungilla ehdottoman nounou -yhdistelmän; sinnetänne hihnassa poukkoilevan koiran ja flexin. :/ Tosi ahdistavaa oli itse katsoa tuota tyttöä, joka ei näyttänyt paljoa edes välittävän siitä että koira vetää joka suuntaan flexi kireällä.. Ei näin.

Minusta on hassua että flexia ja vetävää koiraa pidetään mahdottomuutena. Itse pidän enemmän Mindillä normi hihnasta, mutta meidän mäyräkoiralle se ei taas sopisi ollenkaan, vaikka koettaakin joskus vetää.
En nyt suoraan Toivon tekstiä lainaile tähän esimerkiksi, usein on helpompi opettaa koiraa olemaan vetämättä ilman sitä flexiä jolla helposti antaa vain enemmän tilaa liikkua koiralle, mutta sekin on mahdollista.

Ihan näin yleisesti yleistystä vastaan sanon ;)

22.03.2010 17.23
020195663_r
Kotka
Meillä taas Rico kulkee flexissä paremmin kuin normi hihnassa!! Saa varmaan flexin kanssa tunteen olevansa "vapaana". Tiedä häntä...mut näin arvelisin!!
22.03.2010 17.28
021889704_r
Mindi// idea siinä että flexi ja vetävä koira on että kun on normi 2m hihna koira tuntee koska se alkaa kiristyä ja myös oppii koska hihna loppuu. flexistä ei tunne koska se loppuu ja jos flexi on sen 5m, on se kaupunki oloissa liian pitkä matka. metsä on tietenkin eri asia.
22.03.2010 17.40
022708867_r
Helsinki
Jedi kirjoitti:
Mindi// idea siinä että flexi ja vetävä koira on että kun on normi 2m hihna koira tuntee koska se alkaa kiristyä ja myös oppii koska hihna loppuu. flexistä ei tunne koska se loppuu ja jos flexi on sen 5m, on se kaupunki oloissa liian pitkä matka. metsä on tietenkin eri asia.

tässä se jännä pointti on, meidän mäyris kyllä tietää milloin flexi loppuu, juoksustakin osaa hidastaa siihen.

Se että on flexi ja se on sen 5m pitkä kaupungille, en tajua mikä siinä on että sitä flexiä ei voi kerätä kokoon? On 2metrinkin hihna minusta ainakin myös liian pitkä koiralle jos on kaupungilla ja ruuhkaa yhtään, yhtälailla minä kerään senkin. : )

22.03.2010 17.42
022335875_r
Tampere
Mindi kirjoitti:
Toivo kirjoitti:

Minusta on hassua että flexia ja vetävää koiraa pidetään mahdottomuutena. Itse pidän enemmän Mindillä normi hihnasta, mutta meidän mäyräkoiralle se ei taas sopisi ollenkaan, vaikka koettaakin joskus vetää.
En nyt suoraan Toivon tekstiä lainaile tähän esimerkiksi, usein on helpompi opettaa koiraa olemaan vetämättä ilman sitä flexiä jolla helposti antaa vain enemmän tilaa liikkua koiralle, mutta sekin on mahdollista.

Ihan näin yleisesti yleistystä vastaan sanon ;)

Ihan sitä vaan tarkoitin, että oli kamalaa katsoa miten tuo koiranulkoiluttaja antoi koiransa poukkoilla miten sattuu vilkasliikenteisen autotien vieressä. Flexi oli niin pitkä, että koira olisi hyvinkin voinut äkkiä päättää juosta autotielle eikä tuo tyttö tilanteeseen olisi ehtinyt mitenkään reagoida. :/ Eipä tuo häntä näyttänyt paljon kiinnostavan, kun ei koiraan minkäänlaista kontaktia yrittänytkään ottaa (muuten kuin flexin stoppinappia painaen.......).
Flexissä kulkeminen muuten ei ole tuomittavaa (vaikkakaan itse en käytä sellaisia Toivolla), kuten Jedi yllä sanoikin, kaupunkioloissa flexin antama liikkumavara on aivan liian iso.

aina on Toivoa.
22.03.2010 17.46
021061200_r
Kuopio

Hei! Meillä on kanssa jonkinasteinen vetämisongelma. On päiviä että Saana kävelee tosi nätisti ja välillä se vetää taukoamatta, vetäminen on suurimmillaan silloin kun se näkee toisen koiran tai mielenkiintoisen ihmisen. Olemme käyneet koirakoulussakin tämän ongelman takia ja keinot alkavat nyt loppua. Viimeisimpänä keinona meillä on ollut, että aina kun Saana vetää käännyn toiseen suuntaan ja palkkaan sen jalan viereen, sitten palataan taas samaan suuntaan takaisin. Mutta tuntuu että ei se ole minnekkään sen avulla edistynyt, mutta minusta kuitenkin tuntuu että kyllä se jutun idean tajuaa. ´
Nyt on mielessä ollut kuonopanta tuohon suunnanvaihtamis-keinon avuksi, sillä olen lukenut että se on auttanut monia lopettamaan vetämisen. Suositttelisitteko siis meille kuonopantaa? Mistä kannattaisi ostaa hyvän laatuinen sellainen ja paljonko kuonopannoilla on hintaa? Miten kuonopanta toimii?

Meillä nyt käytössä puolikuristava panta sekä nahkahihna, flexi ollaan hylätty jo aikoja sitten pölyttymään nurkkaan.

22.03.2010 17.46
022708867_r
Helsinki

Toivo: en juuri sinun viestiä yksittäisesti tarkoittanutkaan, ketjun aihe kuitenkin on "vetäminen hihnassa" ja toin pointtini esille että yhtälailla molemmissa voi kouluttaa ja molemmissa voi vetää.

Tuostaa liikkumavarasta sanoinkin yläpuolella, vaikka se oli 10m flexi, sen voi aina kerätä lyhyelle.

22.03.2010 17.48
021889704_r

voihan sen flexin keriä kokoon, mutta jos on kouluttamassa koiraa oppimaan hidastamaan vauhtia kun hihna on loppumassa, se ei voi oppia koska hihna loppuu jos hihnan pituus vaihtelee koko ajan. meillä on normisti 2m hihnakin vähän kerittynä, eli liikkuma varaa on koiralla ehkä reilu metri, hyväksi havaittu pituus. koira on niin lähellä että se on helppo pitää hallinnassa, muttei niin lähellä että kävelisi sen jalkojen päällä.

flexi voi toimia paremmin koirilla, jotka eivät vedä ihan vaan vetämisen ilosta vaan enemminkin eivät osaa olla ihan omistajassa kiinni, silloin flexi voi olla parempi vaihtoehto JOS koira pysyy silti hallinnassa eikä ole monen metrin päässä, auton allejäämisen riski on huomattavasti pienempi jos koira on lähellä sua koko ajan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti