Syyrialaiset hamsterit - Sivu 2 (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

18.09.2008 15.22
Meillä ei puuhalaatikkoa käytetty. Netta sai olla ihan vapaana huoneessa.. siellä se pinkoi edestakaisin tutkien kaikkea mahdollista mikä nyt reitin varrelle sattuikaan. Netta tosin on nyt jo edesmennyt.. </3
22.10.2008 15.56
019076073_r
Konnevesi

Ompas täällä vähänlaisesti keskustelua. Keksikää joku kiva aihe mistä tulisi keskustelua, multa on jo ideat loppu

07.11.2008 14.12
019076073_r
Konnevesi
huhuu syyrialaisten omistajat:D keskusteluaaa.. ei ois mitään aihetta mistä riittäis juttua?
14.12.2008 12.14
mistä johtuu että hamsterille laittaa raksuja kuppiin niin se heittää ne pois sieltä?
14.12.2008 13.44

Meilläkin Hipsu kyllä heittelee ruokaa etsiessään lemppareita (: En usko että siinä on sillain mitään pahaa..

Olen hankkimassa aika varmasti syyrialaista hamsteria, joten näitä juttuja on kiva lukea (:

14.12.2008 17.30
no hyvä aattelin vaan ku aina on kuppi tyhjä ku se on heitelly ne ympäri dunaa
12.01.2009 20.16

tuota noin... kun minulla on roborovski, ja olen ajatellut hankkia myös syyrialaisen.'

ja, kun minulla on yksi puuhalaatikko. pitääkö minun tehdä toinenkin erikseen sille syyrikselle vai voiko ne olla samassa (siis ei yhtä aikaa tietenkään )

toivottavasti ymmärsitte pointtini

13.01.2009 15.40
019135295_r
Vantaa
Minä tekisin toisen, koska silloin voisit pitää hamstereita samaan aikaan puuhalaatikoissaan eivätkä ne stressaisi vieraan hamsterin hajusta. Syyrialainen on lisäksi aika paljon roboa isompi, joten sille ei käy samat virikkeet (vessapaperirullat, mökit tms.).
Muokattu viimeksi: 13.01.09 15.40
13.01.2009 17.47

Okei, kiitos<3.

muutes kuinka korkean sen puuhalaatikon pitäis olla syyrialaiselle?

13.01.2009 19.26
Harvemmin hamsterit väliaikaisamuksissa vieraan lajitoverin hajua stressaa. Hyvin voi pitää samassa puuhaboksissa mikäli eläimet ei stressaantumisen merkkejä näytä. Puuhaboksin korkeudella ei ole mitään rajoituksia mutta sen verran korkea boksin tulisi olla, että pohjalle mahtuu (mahdollisimman) paljon purua ja hamsteri ei pääse kiipeämään laidan yli. (Joskin joka tapauksessa hamsteria on vahdittava sen ollessa boksissa, sillä tarpeeksi halutessaan eläin saa hyvinkin nopeasti hamsterinmentävän reiän pahviin!)
Muokattu viimeksi: 13.01.09 19.27
13.01.2009 19.31

Pitääkö hamstereilla olla joku muu puuhalaatikko ?

käykö toinen häkki siihen ?

13.01.2009 19.35

Okei, thanks=)

mitkä ovat stressaantumisen merkit?

13.01.2009 20.09
Montako hamsteria teillä on ollut yhteensä? mulla on ollu 7. Kaikki eli ainakin 2vuotta.
Makkaralla on kaksi päätä, toinen pää ja tää. Kun toista päätä puraisee niin toinen vielä jää... jos jää
13.01.2009 20.34
000052516_r
Täällä ollut 2. :)
14.01.2009 16.17
onks kukaan muu kuullu siitä et jotku ois kehittäny hamstereille pienen telkkarin??? aika järjetöntä mun mielestä! :D
14.01.2009 17.23
en oo kuullu, mut aika järjettömältä tosiaan kuulostaa!!
14.01.2009 20.55
ja sitte vielä ku siihen on nauhotettu jonkun "koehamsterin" ääntelyä, niin sehän voi hamsterille tarkottaa ihan mitä vaan ja eihän hamsut ees kunnolla nää....mutta kiinalaisilta nyt voi oottaa ihan mitä vaan!! :D
Muokattu viimeksi: 14.01.09 20.55
14.01.2009 22.52
019408963_r
Vantaa
Helmi kirjoitti:

Pitääkö hamstereilla olla joku muu puuhalaatikko ?

käykö toinen häkki siihen ?

Ei tarvitse olla puuhalaatikkoa, jos hamsterilla on tilava asunto, juoksupyörä ja sitä on mahdollista pitää vapaana.
Puuhalaatikon voi tehdä vaikka isosta muovilaatikosta. Laatikkoon olisi hyvä saada paljon puruja, joten häkki ei oikein käy.

Minulla on ollut yhteensä 14 hamsteria vuodesta 2001 lähtien.

Muokattu viimeksi: 14.01.09 22.54
19.01.2009 19.44
000018109_r
Mulla on ollu, ööö... No, HIRVEESTI hamstereita.. Tällähetkellä 11. Kymmenen kotona, yks on varattu mut ei ole vielä tullut. Yks naaras (ehkä) tiineenä, katotaan nyt saahaanko kakaroita :) Maaliskuun alussa olis luovutus jos on tiine. Kaks ainakin jätän ittelle :)
21.01.2009 09.49
019076073_r
Konnevesi

paljon on hamstereita mulle riittää ihan nää nykyset kaksikin...

kysyisin semmosta että paljonko yleensä painaa syyrialainen hamsteri? onko paljon eroa uroksen ja naaraan painoilla?

21.01.2009 11.18
019322634_r
Helsinki
^hamsteri painaa 150-250 grammaa, urokset normaalisti pienempiä ku naaraat, koko riippuu perimästä ja ruoansaannista.
so cute and fat
21.01.2009 12.03
Mulla on ollu nyt 2 hamsteria ennen untamoa. Muuten semmonen kysymys, kun untamo on nyt alkanu järsiä juomapulloonsa, siitä lähtee kamala mekkala ja kaikki vedet valuu häkkiin(ja untamon päälle), että olisiko mitään mahdollisuutta saada se loppumaan ja miten? Yleensä olen ottanut juomapullon pois heti järsinnän alkaessa, mutta sitten se joutuu olemaan ilman vettä koko yön(aamulla laitan sen takaisin). Sillä on kyllä järsittävää ja tekemistä häkissä, mutta juomapullo tuntuu kiinnostavan kaikkein eniten..
21.01.2009 15.11
Mä haluuun hamsterin, mut en saaa!!!
21.01.2009 15.19
Untamo kirjoitti:
Mulla on ollu nyt 2 hamsteria ennen untamoa. Muuten semmonen kysymys, kun untamo on nyt alkanu järsiä juomapulloonsa, siitä lähtee kamala mekkala ja kaikki vedet valuu häkkiin(ja untamon päälle), että olisiko mitään mahdollisuutta saada se loppumaan ja miten? Yleensä olen ottanut juomapullon pois heti järsinnän alkaessa, mutta sitten se joutuu olemaan ilman vettä koko yön(aamulla laitan sen takaisin). Sillä on kyllä järsittävää ja tekemistä häkissä, mutta juomapullo tuntuu kiinnostavan kaikkein eniten..
näyttäis olevan liian pienessä dunassa (alle 80x40cm), ja juoksupyörän pinnojen väliin voisit pistää paperia, jotta siinä olis parempi ja mukavampi juosta. voisit myös ulkoota hakea keppejä tai kiven jotta Untamo pääsis kunnolla kiipeilemään, tietenkin eka ne täytyy pestä kuumentaa uunissa ennen ku niitä kannattaa pistää hamsterin dunaan.
21.01.2009 21.02
Tuon yhden kuvan perusteella veikkaisin minidunaksi. Hommaa hamsullesi ennen asianmukaiset tilat ja kysy sitten uudelleen mikäli jyrsiminen vaivaa edelleen.
21.01.2009 21.35
019076073_r
Konnevesi

niin minäkin neuvoisin isomman asumuksen hankkimaan. hamsun mukavempi olla avarammassa, mutta tietty pitää piilopaikkojakin olla!

22.01.2009 00.24
000018109_r

Herranjestas, syyrialainen minidunassa? :o Musta tuntuu että mun hamsterdunatkin on jo liian pieniä :D Meille on rakenteilla iiihana torni, yhteensä 10 syyrialaiselle asumukset siinä (eihän mulla ole niitä nyt vasta kun 3, mutta poikueesta jätän itselleni ja muutama uusi tulossa.. loput siis kääpiöitä..) ja jokaiselle syrkille on silloin 10cm x 45 cm x 39 cm kokoinen asunto siinä. Mä niiiin odotan että se oli valmis kun oikeen omaatuntoo kirveltää kun on syrkit noissa 75 x 40 kokosissa.. Eihän toi 80 senttinen mikään ehto ole, monella kasvattajilla on 70 senttisissäkin, kunhan juoksutaa PALJON ja on paljon tekemistä (onhan se 70 senttiä kyllä hirmu pieni..) mutta mun mielestä on hirveen vastuutonta pistää syyrialainen edes väliaikasesti MINIdunaan (yleensä 59 cm x 39 cm x 27 cm..) kun hamstrille ominaista on kuitenkin juosta yönaikana monia kilometrejä. Noin pienessä asunnossa oleva hamsteri varmasti purkaa stressaantumisen ja tekemisenpuutteen juurikin tuohon tuhoamiseen, ja voin veikata että juoksee myös pyörässä aivan hulluna..

Toinen mikä pistää aina ärsyttämään on se kuinka huonosti ihmiset ruokkii hamsteriaan! Yleensähän syötetään jtn. missä on väriaineita ja säilönta-aineita ihan älyttömästi (+muut lisäaineet) eikä tuoreruokita kun tyyliin kerran viikossa, ja sillonkin jotain salaattia, kurkkua ja vesimeloonia eli näitä täysin ravinneköyhiä ja turhia tuoreita..

Crispy hamster on liian rasvaista (rasvaa 10 %)

Supa Hamsterissa hirveästi väriaineita

omena Osca liian kevyttä (hyvää esim. crispyn kanssa 50-50)

Bunny hamster vähän tuhdimpaa kun omena, sitä voisi lisätä 70-30

Hyvä siemensekoitus on viljaisa, ei niinkään riemun kirjava :) Tuoreruokaakin olisi hyvä syöttää päivittäin ja lihaisia ruokia n. kolmesti viikossa (raaka tai keitetty jauheliha, raejuusto, maitorahka...)tavallinen juusto kovettaa mahaa hirveästi, mutta monet antaa sitäkin! Argh. :D

22.01.2009 20.30
Jei, mä ehkä saanki hamsterin!! :D
22.01.2009 21.43
019076073_r
Konnevesi

joo mua ärrrsyttää ihan samat asiat kun sua, Odessa. mä tykkään et eläimellä on tilaa temmeltää, itte en tahtos olla kaikkia päiviä - ja öitä - sulettuna johonki pieneen koppiin. omat hamsuni juoksee säännöllisesti lattialla, piipi nykyään jopa koko yön. se niin tykkää ja jos siihen juoksutukseen on mahdollisuus, niin mikäs siinä! piipin talokin on mielestäni ihan sopiva, ja jekullakin on tilaa.

mietin tässä että mitäköhän ruokaa pitäs antaa piipille. siis lähinnä minkä merkkistä.. tällä hetkellä on jotain prestigeä sekotettuna johonkin muuhun. piipi tartteis semmosta aika tuhtia ja ehkä vähän rasvastakin ruokaa, kun painoa ei tartteis lähtee yhtään enää pois. mieluummin vois tulla vaikka vähän lisää. niin että oisko teillä vinkkejä?

22.01.2009 22.36
019322634_r
Helsinki

^Prestigen ruoka (varmaankin hamster nature tai mini hamster naturea tarkotat?) on ihan ok perusruokaa nimenomaan laihoille (rasvaa 9%) jos sitä ei sekoita mihinkään vähärasvasempaan, ja tarvittaessa pähkinät ja auringonkukansiemenet ei oo kalliita (ulkolinnuille tarkoitettuja pusseja löytää kaupoista). prestigen ruoka ei pussin kyljen mukaan sisällä mitään eläinperäistä, vaikka se on osa hamsterin ruokavaliota. tällöin siis tulis antaa hiukan enemmän eläinperäsiä tuotteita tuoreruuan muodossa ku normaalisti, eli neljä-viis kertaa viikossa varmaankin ois hyvä. ja hamsterille ei tartte periaatteessa ollenkaan antaa kurkkua tai salaattia koska ne on niin köyhiä ruokia, mieluummin kasviksina käy omena, porkkana jne. crispy hamsterista en tiedä, mutta jos siinä on lihaa, niin sitä ja prestigeä (tai crispyä pelkästään) voi syöttä muuttamatta tuoreruokintaa.

niin ja kai muistat että hamsterille olis hyvä tarjota joka ilta tuoreruokaa, eläinperästä 3 kertaa viikossa, kasviksia neljä.

so cute and fat

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti