Syyrialaiset hamsterit - Sivu 9 (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

05.02.2012 22.33
000047421_r

Olen huomannut saman... Ja melkolailla aina on sama aihepiirikin (tila ja sen puute+jyrsijöiden äly ym).

Muokattu viimeksi: 05.02.12 22.34
05.02.2012 22.44
000056885_r

Joo niin muuten on :D Voisvat mennä riitelemään muualle niin ei tarvitse täällä purkaa kaikkea...

Mikki on muuten aika pieni, se joutaa nyt lihotuskuurille :D hehe. Ja sen juoksupyöräkin meni rikki

thumbnail

Halkes kokonaan... :/ Maksoi VAAN vajaat 30e ja kesti muutaman kuukauden. Harmittaa.

Ja tuo kolo ei ollut noin iso kun oli Mikillä, vaan se revähti tuollee ku nostin pois häkistä. Nyt nuo 2 kaari osaa on irrallaa kokonaa. Ajattelin että voisin muokata tuota pyörivää osaa ja liittää tuohon jonkun kaaren missä voi juosta.

05.02.2012 22.53
000047377_r
Lynn kirjoitti:

Eilen selailin Huuto.net:istä isompia, halpoja terraarioita Lynnille. No löytyihän tästä läheltä iso terraario, hintaa vaan 150e..

Isän kanssa mietittiin että paljonkohan halvemmaksi tulisi tehdä itse 90*50*40 (pituus*leveys*korkeus) kokoinen terraario pleksistä, kuin ostaa netistä. Isä sitten innoistui ja käy huomenna Keraplastilta kyselemässä hintoja jos rakennetaan Lynnille isompi terraario. (: En kyllä olisi uskonut että oikeasti isä innostuu/suostuu tuommoiseen, kun kotona äiti&isäpuoli olisivat varmaan katsoneet silmät pyöreinä jos olisin ehdottanut terraarion rakentamista itse.

Mutta iloinen olen jos nyt saadaan rakennettua tuon kokoinen terraario! (ja kyllä, tiedämme että saattaa tulla jopa halvemmaksi ostaa netistä käytetty, mutta teemme silti tod.näköisesti itse.)

Jos teette itse niin tehkää nyt samantien vähän isompi esim. 120x50x50. Se ei enää paljon nosta hintaa.

05.02.2012 22.55
000056885_r
^ Mitä jos jollain ei ole vaikka tilaa tehdä noin isoa terraa? ::)
05.02.2012 23.17
000091249_r

Ei tule tänne noin isoa terraariota, ei ole tilaa sille. Ja muutenkin, mitat on päätetty ja that´s it.

05.02.2012 23.19
000056885_r
Lynn kirjoitti:

Ei tule tänne noin isoa terraariota, ei ole tilaa sille. Ja muutenkin, mitat on päätetty ja that´s it.

Niinpä. Minustakin tuon kokoinen on jo sopiva :) Onko terra muuten vaikeaa tehdä itse?

06.02.2012 09.42
000047377_r
Ottoman kirjoitti:
^ Mitä jos jollain ei ole vaikka tilaa tehdä noin isoa terraa? ::)

Öö, sit ei oteta lemmikkiä?

06.02.2012 10.13
022459569_r

Miksi täältä puuttuu se tykkää-nappi :D ?

Itse olen ihan julmasti ja reilusti sitä mieltä, että jos on tilaa vain suositus/minimimitoille sellaisen eläimen kanssa, joka on häkissä suurimman osan ajasta, sitten ei sellaista otusta osta. Itselleni on tulossa fretti, jonka häkin teen itse ja josta ei asunnon tilanpuutteen takia ole tulossa kuin nimenomaan niiden suositusmittojen kokoinen, mutta kyseessä ei tosiaan ole häkkieläin muutenkaan vaan se on aina kotona ollessani vapaalla.

Mikäli minulla ei olisi mahdollisuutta pitää sitä vapaana (eli jos esimerkiksi kilpailuissa juokseva vipukkani ei ymmärrä, ettei se ole viehe), niin siinä tapauksessa fretti menee toiselle omistajalleen. Nimenomaan siksi, että minulla ei olisi tilaa pitää sitä, eikä lemmikin pito ole jokaisen oikeus. Jos ei ole tilaa hyville elinolosuhteille, minusta lemmikkiä ei pitäisi edes hankkia.

Enkä sano, että kaikkien otukset kärsivät, vaikka olisivatkin pienemmissä asumuksissa. En kuitenkaan suosittelisi ketään ottamaan mitään otusta, jos on tarjota vain piani tila, koska aina voi olla, että juuri se yksilö kaipaisikin enemmän.

Pretty is nice but still it's just pretty. Perfect, my dear, is me.
06.02.2012 14.09
000047377_r
^Niinpä. Ja vaikka joku viihtyisikin minimittaisessa niin mun on vain vaikea käsittää mikä sen lemmikin tarkoitus ihmiselle on kun ei sille halua laittaa hienoa asumusta. Ei mua kiinnosta noita pikkujyrsijöitä kouria ja käpälöidä, niitä on kiva katsella hienoissa asumuksissa ja on kiva ajatus, että niillä on tilaa.
06.02.2012 14.25

Eläinsuojelulaissa olevat minimimitat on naurettavia, mutta jotku minimithän pitää asettaa, ettei sen pienempiä tiloja ainakaan oteta käyttöön. Kuitenkaan ei ole tarkoitus mennä niiden minimien mukaan, mitä enemmän tilaa sulla on lemmikille tarjota sen parempi, luonnollisesti.

Hassua sinänsä, että hamsterin ja kanin tarvitsemat tilat tuntuu olevan melkein samat :D tosin nykypäivänä, onneksi, kaneja kuitenkin pidetään enemmän vapaana - ilman häkkiäkin ja kanien olot parantuneet.
mm. hamsterihan sitten on käytännössä aina siellä kopperossaan, joten olisi tärkeää panostaa tilaan ja virikkeisiin. ofc

06.02.2012 15.43
000091249_r

En tiedä oliko nyt osa viesteistä suunnattu minulle mutta vastaan nyt kumminkin.

Ensinnäkin. Me rakennamme isomman terraarion jotta Lynnin olisi parempi olla ja elää. Valitettavasti tuosta (90*50*40) hirmuisen isompaa terraariota ei ole tilaa pitää. Siksi yritän (mitä kaikki eivät edes tee) edes jollain muotoa lisätä aktiviteettia hamsterin päiviin mm. lisäämällä ja vaihtelemalla virikkeitä ja juoksuttamalla sitä. Tiedän, se ei korvaa sitä että jos terraario olisi liian pieni. Mistä kukaan meistä voi vielä tietää, että tuo(kaan) ei riitä Lynnille, vaan pitäisi hommata isompi? Ei kukaan.

En halua haastaa riitaa yms, mutta minä en jaksa/halua että kaikki jyrsijä-keskustelut täyttyvät tila- ja sen puute riidoista. Jokainen (ainakin suurinosa) tietää jo mitä mieltä kukin on näistäkin aiheista ja minä en rupea vaihtamaan terraarion mittoja sen takia että joku niin sanoo netissä lemmikkipalstalla. Voin vain toivoa että tuon kokoinen riittää Lynnille, jos ei riitä niin sitten pitää keksiä jotain.

06.02.2012 15.43

Miksi pitäisi tehdä yhtään isompi mitä on jo päätetty? Jos ei tila riitä yli metriselle, niin silloin sen kokoista ei tehdä, that's it.

Turha ruveta taas mäkättämään et "no sit ei oteta lemmikkiä" , kyllä sulla on noi oudot jutut taas. Kyse nyt on kuitenkin isosta terrasta, joten mikä on se ongelma taas?

Ja siinä ei ole mitään väärää, jos joku haluaa pitää hamsteriaan hamsterdunan kokoisessa asumuksessa.

Muokattu viimeksi: 06.02.12 15.44
06.02.2012 16.04
000056885_r
Samaa mieltä ku Dove ja Lynn! :)
06.02.2012 16.05
021538731_r
Pori
Sehän on oikeastaan jokaisen oma mielipide, onko syrkkiä eettisesti oikein pitää hamsterdunassa. Minä en ehkä pitäisi. Mutta kukin tavallaan, omatuntonsa mukaan.
06.02.2012 16.17
022459569_r
ö Dove RIP kirjoitti:

Miksi pitäisi tehdä yhtään isompi mitä on jo päätetty? Jos ei tila riitä yli metriselle, niin silloin sen kokoista ei tehdä, that's it.

Turha ruveta taas mäkättämään et "no sit ei oteta lemmikkiä" , kyllä sulla on noi oudot jutut taas. Kyse nyt on kuitenkin isosta terrasta, joten mikä on se ongelma taas?

Ja siinä ei ole mitään väärää, jos joku haluaa pitää hamsteriaan hamsterdunan kokoisessa asumuksessa.

Ihan näin muuten puuttumatta enää tilakeskusteluun; täällä kun mielipiteitä lukee (ei pelkästään Doven, ei todellakaan), tulee usein vastaan "älä tunge nokkaas mun asioihin, mä pidän mun hamsteria/gerbiiliä/krokotiilia missä mä haluun, se on mun asiani"-kommentteja.

Se ei ole pelkästään sinun asiasi .Jos joku katsoo sen olevan esimerkiksi eläimen kannalta huono ratkaisu, hänen tulee voida ja pitääkin sanoa asiasta. Eri asia on jäkättää turhista. Itse en väitä, että Lynn syyllistyisi millään tasolla eläinrääkkäykseen, kunhan herättelen keskustelua siitä, miten vähän tilaan tunnutaan kiinnittävän huomiota ja miten on yleisesti hyväksyttävää pitää pienessä tilassa "koska ei meille mahu isompaa häkkiä/terraa" tai "koska oon kasvattaja, kuvittelekko että voisin muuten kasvattaa?". Kuten jo sanoin, itse olen sitä mieltä, että jollei ole tarjota kuin juuri ja juuri suositusmitat tai vähän isompi tila otukselle, jolla usein on kova liikkumisen tarve, tulisi eläimen ottamista harkita.

06.02.2012 16.22

^ Joo no nyt en kyllä ymmärrä alkuunkaan mistä sä ton jutun repäisit. Missään en ole huomannut kenenkään viittaavan sellaista, missä kukaan ei saisi sanoa kantaansa. Se on se juttu MITEN sen ilmaisee. Metsku ei mm. sanoa muita eläinrääkkääjiksi tai huonoiksi omistajiksi sen takia, että itse on eri mieltä asumusten koko asiassa.

Ota hei huomioon, että nyt puhutaan 90*50 kokoisesta asumuksesta, joten mikä on se ongelma?

06.02.2012 16.28
022459569_r
^Minä olen useinkin törmännyt tässäkin keskustelussa, mutta erityisesti minidunakeskustelussa, viesteihin, joiden sisältö on "älä tunge nokkaasn mun asioihin", ihan se ja sama kuinka asian on esittänyt.
06.02.2012 16.31
Mutta se mun kysymys kuului, mikä on ongelma nyt tässä asiassa, kun puhutaan niinkin isosta asumuksesta kuin 90*50? Miksi Lynnin pitäisi rakentaa yhtään isompi (etenkään jos tilat ei riitä)? Eikö mielestäsi (+metskun) tuo ole riittävä hamsterille?
Muokattu viimeksi: 06.02.12 16.31
06.02.2012 16.33
000091249_r
^Samaa mietin.
06.02.2012 16.34
000056885_r

Älä sinäkään nyt nadria alota tätä jankkaamista, pliis. Yhtä vähän tää asia kuuluu sulle ku muillekaan. Annetaan nyt KAIKKIEN OLLA ja jatketaan puhumista Syyrialaisista hamstereista!!!!!!!

Aika jännä, kun otin juoksupyörän pois Mikiltä, niin se tuhos heti yhen kangas pesän :D Liekkö sillä ollu tylsää. Nyt yritän metsästää sille muovista juoksarii halvalla jostain :

ö Dove RIP kirjoitti:
Mutta se mun kysymys kuului, mikä on ongelma nyt tässä asiassa, kun puhutaan niinkin isosta asumuksesta kuin 90*50? Miksi Lynnin pitäisi rakentaa yhtään isompi (etenkään jos tilat ei riitä)? Eikö mielestäsi (+metskun) tuo ole riittävä hamsterille?

Komps!

Muokattu viimeksi: 06.02.12 16.35
06.02.2012 16.50
022459569_r

Minä en jankkaa, minä keskustelen. Se, että osa on liikkeellä kauhean aggressiivisella asialla, muuttaa vain keskustelun nopeasti lähinnä huutamiseksi tekstin välityksellä ja se on sääli.

Minähän sanoin, etten Lynnin tapauksessa pidä tilannetta mitenkään radikaalina, mutta halusin takertua hänen sanoihinsa siitä, ettei hänellä ole tilaa ylläpitää isompaa häkkiä. 90x50 ei suinkaan ole mitenkään surkean mittainen, mutta kysymys olikin siitä, että mitä jos seKÄÄN ei riitä? Käsittääkseni tasoja on kuitenkin vain yksi, kultahamsteri on ainakin oman kokemukseni mukaan aika iso otus, ja jos se vielä liikkuu runsaasti, niin riski on todellakin olemassa.

Siksi haluankin tähdentää, että eläintä hankkiessa pitäisi yrittää välttää sitä tilannetta, jossa oman talon tila ei riitä niin isolle häkille, mitä otus tarvitsisi. Jos tuo on jo ehdoton maksimi, ollaan pulassa, jos se ei riitäkään. 90x50 ei missään nimessä ole surkean pieni häkki, sitä en ole missään vaiheessa väittänyt.

06.02.2012 17.04
000056885_r
Nadira kirjoitti:

Minä en jankkaa, minä keskustelen. Se, että osa on liikkeellä kauhean aggressiivisella asialla, muuttaa vain keskustelun nopeasti lähinnä huutamiseksi tekstin välityksellä ja se on sääli.

Kuka täällä on aggressiivinen? Kysynpähän vaan! :D Ja pitääkö oikeasti asua lissassa jossa hamsteri saa ison häkin että voi ottaa edes koko hamsterin? ::D

Ja btw, se on syyrialainen, ei kultahamsteri, näin nykyään :)

06.02.2012 17.12
022459569_r
^Jokainen kuitenkin tajuaa, mistä on kyse ;). On muurahaiskarhukin nykyään jumpuri, mutta kun muurahaiskarhu on parempi nimi :D
06.02.2012 17.18
Meillä asustaa syrkki 100cmx50cmx50cm kokosessa tilassa ja väitän että on ihan tyytyväinen. Ei esiinny millasta häiriäkäyttäytymistä ja juoksupyöräaddiktiota. Lattialle pääsee seikkailemaan kerran pari päivässä ja kovasti tykkääkin tutkia paikkoja =)

Ja tuo että jos ei ole tilaa sille 2mx2mx2m häkille niin ei ota lemmikkiä!
ööh okei selvä, tässätapauksessa veikkaan ettei kenellään olisi hamsteria..
06.02.2012 17.20
000091249_r

Valitettavasti asia vain on niin kuten aikaisemminkin sanoin, että hirmuisasti isompaa terraariota ei mahdu meille. Ja voihan tuo kannen pureminen jatkua myös isommassakin terraariossa jos siitä on kehittynyt tapa. Tuommoista tapaa on vain aika hankala lähteä poistamaan varsinkaan hamsterilta. Sen kanssa sitten on mielestäni vain elettävä jos mitkään suuremmat asumukset tai muutkaan taikatemput auta.

06.02.2012 17.29
000047377_r

Mielestäni on erittäin hyvä ja loistavaa, että Lynn on tekemässä/hankkimassa isompaa terraa. Aivan niinkun hyvällä kirjoitin, että jos kerran rakentaa niin rakentas samantien vähän isomman mutta kun ei kerran mahdu niin toivotaan, että Lynn viihtyy siinä 90x50. Mulla on vaan niin huonoja kokemuksia noista naarasssyrkeistä itsellä.

Loput jutut ei ollu tarkoitettu kellekään erityisesti.

07.02.2012 14.23
000104559_r

Mielestäni asioista voi keskustella, vaikka ei allekirjoittaisikaan toisen ihmisen väitteitä. Itsestäni eläinten asumuksia ja tilantarvetta koskevat keskustelut ovat aina mielenkiintoisia, kuten myös se millä eri tavoin eri tyyppisiin asumuksiin saa virikkeitä. Mielestäni myös jokaisen lemmikin omistajan on tärkeää pohtia, mikä on se mielekäs tila juuri sille omalle lemmikille. Sekä asumuksen koon, että sisustuksen suhteen - miten eri tavoin eläin pystyy käyttämään asumustaan. Ja miten eläimen tarpeet ja omat resurssit olisivat parhaiten yhteen sovitettavissa. Mielestäni se on paljon tärkeämpää kuin opetella harrastajien suosittelemat minimit ulkoa - joskin nuo minimit ovat tärkeitä suuntaviivoja harrastusta vasta aloitteleville, jotka ovat vasta aloittamassa lajiin tutustumisen.

Asiat menevät väännöksi siinä kohtaa, kun toisilla on joskus turhan provokatiivinen tapa ottaa asioita esille, ja toisilla vastata. Sen sijaan että keskityttäisiin pohtimaan asiaa eri kanteilta sen sijaan, että pyritään vahvistamaan oma näkemys todeksi.

Itse on ainakin saanut metskunkin kanssa käytyä aiheesta ihan asiallista keskustelua, vaikka eri foorumeilla pyöriessä on tullut vastaan useampiakin asioita, mistä en voi sanoa meidän olevan samaa mieltä. Itsekin kun tykkää kuitenkin pyöritellä asiaa ja lukea siitä, vaikka meilläkin on välistä ollut käytännön syistä käytössä modattuja bokseja ja minidunia, enkä koe eläinten niissä mitenkään kärsivän (joskaan en koe niitä myös ideaaleimmiksi asumuksiksi).

07.02.2012 21.16

Tuosta kokoasiasta tunnutaan tässä keskustelussa tehtävän isompi asia kuin mitä se todellisuudessa on. Lähes jokaiselle hamsterille riittää ihan niiden yleisten suosituskokojen mukainen asumus, enkä näe tarpeellisena varautuakaan jättiasumuksen hankkimiseen. Mulla ei ole koskaan näiden 11 vuoden aikana ollut hamsteria, joka ei olisi tullut toimeen siinä asumuksessa, johon sen olen sijoittanut - ja niitä hamsuja on ollut kymmeniä, joista suuri osa on asunut korkeintaan 80x45 cm asumuksissa.

Isompi on toki aina parempi, mutta ei noista suosituskokojen mukaisista pidä nähdä vaivaa, jollei tosissaan koe itse, että tarvitsee hankkia suurempi asumus.

07.02.2012 21.21
021984523_r
Lahti
Samaa mieltä sunkaa Luukas! :)
07.02.2012 21.44
000047377_r

Kyllä se on niin, että todella moni hamsteri häiriökäyttäytyy minimikokoisessa asumuksessa. Toki voi olla, että jos ei ole juoksupyörää eikä pinnoja taikka muovia tarjolla niin omistaja ei häiriökäyttäytymistä huomaa. En tosin halua edes kuvitella miten se hamsteri yön aikana purkaa sitä ahdistustaan :(

Keskusteluissa tässä vuosien varrella on myös huomattu, että moni ei pidä häiriökäyttäytymisenä sellaista käytöstä on selkeää häiriökäyttäytymistä. Hyvin usein se käytös myös eliminoidaan terraariolla/ottamalla juoksupyörä pois vaikka se ei korjaa sitä tosiasiaa, että eläimen ei ole hyvä olla.

Ihan jatkuvasti myös saa lukea häiriökäyttäytyvistä hamstereista. Edelleen noin sadannen kerran pahimpia on naarassyrkit. Toki muutkin hamsterit (ainakin talvikot) häiriökäyttäytyvät.

Mielestäni syrkkien minimiasumuskoko pitäisi olla esim. 100x50x50. On kuitenkin loistavaa, että hamsterduna ei enää yhdistyksen suositusmittoja täytä vaan yhdistyksenkin yleinen ajatus on, että se on liian pieni. Se on hienoa se!!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti