Degupulina - Sivu 4 (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

27.06.2014 11.28
000110294_r

Meillä on ongelma tuom deguneidin kanssa. 

Kun venla tuli meille, siltä puuttui hännän päästä n.1,5cm mittaiselta alueelta karvat. Nyt tilanne on pahentunut, karvat puuttuu hännästä nyt laajemmalta alueelta, villinä veikkauksena 3cm pituudelta ja punertaa tietyiltä alueilta ja loppu onki aivan vereslihalla. Otin juoksupyörän pois, mutta ei tunnu paranevan tuo häntä. Näyttää erittäin kivuliaalta :/ miten vois saada hännän parempaan kuntoon? :(

27.06.2014 13.49
022255664_r
Tampere
Kekäle kirjoitti:
Meillä käynnistyy häkkiprojekti lähiaikoina. Tarkoitus olisi rakentaa ihka ensimmäinen kaappihäkki, jossa korkeus 185 cm, leveys 150 cm ja syvyys 60 cm. Olisiko kellään käytännönvinkkejä tähän operaatioon?

Päällystä seinät ja tasot, ne pissaantuu. Muista vahvistaa kaikki mahdolliset hampaisiin ulottuvat reunat metallilistoilla. Tasoja kannattaa tehdä, korkeutta on paljon ja voi käydä huonosti, jos joku tippuu tohinassa koko matkan alas.

Venla kirjoitti:
Kun venla tuli meille, siltä puuttui hännän päästä n.1,5cm mittaiselta alueelta karvat. Nyt tilanne on pahentunut, karvat puuttuu hännästä nyt laajemmalta alueelta, villinä veikkauksena 3cm pituudelta ja punertaa tietyiltä alueilta ja loppu onki aivan vereslihalla. Otin juoksupyörän pois, mutta ei tunnu paranevan tuo häntä. Näyttää erittäin kivuliaalta :/ miten vois saada hännän parempaan kuntoon? :(

Kuulostaa siltä, että häntä on jäänyt johonkin väliin. Vereslihalla oleva häntä (onko se karva siis ihan kuoriutunut siitä?) katkee itestään pois, kun kuivuu. Nyt vain seurantaa ja tarvittaessa eläinlääkäriin, mikäli tulehtuu. Onko laumassa kaikki kunnossa?

Moonwell's gerbiilit - virallista gerbiilikasvatusta
29.06.2014 22.10
000110294_r

Ostettiin Venla pois eläinkaupasta, kun joutui yksinään olemaan ahtaassa lasikopissa. Ei olla löydetty kaveria vieläkään neidolle, joten ei ole ainakaan laumassa ongelmia. 

Tässä  Jonkinsortin kuva, yritin puhelimella räpsäistä joten ei näytä yhtä pahalta kuvassa mitä se oikeasti on. En tiedä sainko kuvaa toimimaan..

Muokattu viimeksi: 29.06.14 22.11
30.06.2014 12.37
022255664_r
Tampere

Oioi :/ Näyttää ihan järsityltä. Ootko käynyt eläinlääkärissä? Vois sulkea pois loiset. Sitten tulee mieleen, että voi olla kyse myös stressistä tai ihan vaan jonkun hivenaineen puutteesta.

30.06.2014 18.11
000110294_r

Pari kertaa oon saanut kiiinni järsimisestä. Aluksi epäilin, että johtuu juoksupyörästä. On ollut pitkään poissa tuo juoksupyörä joten siitä ei ainakaan ole kyse. 

Venlalla on suolakiven tapainen mineraalikivi roikkumassa häkin katossa.  Voisin tietty jotain ostaa lisää tuonne jos siitä johtuu. Oon myös laittanut merkille, että venla tykkää yrittää syödä mun geelikynsiä. Eli voisko olla sitten jokin puutos? 

Eläinlääkärihän on viimeinen vaihtoehto, ei se ell pystyis tutkimaan venlaa ainakaan käsin, kovin arka neiti kun on ettei edelleenkään tohdi antaa edes mun ottaa kätösiin.

30.06.2014 19.18
022255664_r
Tampere

Mitä todennäköisemmin sitten kyse on jostain puutoksesta, ei niinkään loisista. Mitä ruokaa syötät? Oothan katsonut Degutopian sivut? :)

01.07.2014 11.18
000110294_r

Ostetaan irtopellettejä, marsu ja chinchillasekotusta. En muista mitä heinä oli, mutta hyvänlaatusta kuitenkin ja deguille sopivaa. 

Saa aina kun on tuoreyrttejä pienissä määrin ja voikukkaa ulkoota. Tuoretta nokkostakin antais jos vaan tohtis itse sellaiseen koskea:)

31.07.2014 11.48
022255664_r
Tampere

Meille tuli eilen kaksi uutta tulokasta : ) Jostain syystä tää petsien kuvien lisääminen kommenttiin taas bugaaa...

http://www.petsie.fi/pets/272301-felix-degu/pictures/22514418

http://www.petsie.fi/pets/272300-gabriel-degu/pictures/22514417

Muokattu viimeksi: 31.07.14 11.49
09.08.2014 01.40

Mitä syötätte deguillenne?

Muutettiin uudelle paikkakunnalle ja eläinkauppojen pelletti valikoimat on nyt katsastettu. Vaihtoehtoina ovat bello, teurlings ja altromin. Mikä näistä olisi paras?

10.08.2014 10.45
022255664_r
Tampere

Teurlings ja Bunny on ainakin ihan ok merkkejä, jos vain niitä tulee vastaan. Altromin pellettejä en itse suosittele pellettimuodon vuoksi.

Meillä degut, kuten muutkin jyrskät, syövät Rapunzelin ruokia. Lisänä sitten kaikenlaisia ostettuja ja itse kuivattuja herkkuja sekä tietenkin hyvälaatuista heinää :) Rapunzelia saa muutamalta jälleenmyyjältä sekä tietenkin sieltä itse tilattuna.

22.01.2015 10.10
000110294_r

Aikasemmin kyselin täällä Venla-neidon hännästä. Nyt tilanne on pahentunut ja paljon. 

Ollaan poistettu juoksupyörä ja annettu Venlalle mineraalisuolakivi ja kalkkikivi. Myös annan Venlalle vitamiinitippoja tämän päivittäiseen pellettiannokseen. Heinä on hyvälaatuista ja vesi vaihdetaan päivittäin. Olen yrittänyt antaa myös monipuolisesti degulle sopivia kasviksia. Ulkoloisia ei nähtävästi ole enkä ole huomannut että raapisi itseään normaalia enemmän. Ollaan yritetty antaa vähemmän kylpyhiekkaa jos olisi vaikuttanut asiaan - ei vaikutusta. 

En ole saanut itseteosta kiinni, että nakertelisi häntäänsä. Ollaan myös yritetty pitää virikkeitä, ettei purkaisi tylsyyttään esim juuri tuohon hännän nakerteluun. 

Hännän pää näyttää erittäin kipeältä ja aivan veripunainen. En viitsi häntään koskea, kun niin kipeältä näyttää. 

http://imgur.com/dmBO10x tässä vähän huonoa kuvaa, voin parempaa yrittää ottaa myöhemmällä ajalla. Tästä nyt saa kuitenkin hieman sellasta kuvaa miltä häntä näyttää..

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti