Hiiripulina - Sivu 86 (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

25.04.2015 11.25
021977250_r
Helsinki

Pari viikkoa sitten meille muutti kolmen hiiritytön lauma. Neidit ovat asuneet mitoiltaan 70x35cm terraariossa ja nyt mietin että uskaltaisiko niitä siirtää suurempaan? Tuo suurempi joka on vapaana, on mitoiltaan 100x50cm. Siihen saisi väsättyä vielä enemmän kiipeilypaikkoja ja juoksentelutilaakin olisi enemmän (nuo kun tosissaan ottavat ilon irti jokaisesta sentistä). Mitä mieltä olette?

Tässä pienemmässä terraariossa on vähän piippailua kuulunut ja jonkun verran tuo yksi neiti on siskojaan jahdannut ja selättänyt mutta silti kaikki nukkuvat samassa pesässä sovussa ja hakeutuvat toistensa seuraan. Juoksevat kolmistaan juoksypyörässäkin. :D Ei vaikuta aggressiiviselta tuo käytös vaan enemmänkin ehkä leikiltä/kiimailulta. Ja ei siis mitään jälkiä ole siskoihin ilmestynyt.

25.04.2015 13.07
022613577_r
Jyväskylä

Minä ostin tällä viikolla terraarion just hiirille ja kävin ulkoa hakemassa keppejä kanssa niille. Onneks löyty hyviä, ainoo vaan et niitä oli ärsyttävä sahata. :D

Lisään tähän samaan eli tänään varasin 4 tyttöhiirtä ja tässä kuva.

''Lisäys'' 27.4.2015 

Varasin tänään vielä 2 poikasta ja nyt varauksessa on poikasia yhteens 6 kpl. ;) Tässä kuvat poikasista.

M2 varauksessa minulle.

N5 varauksessa minulle.

Muokattu viimeksi: 27.04.15 17.00
http://polarbearcassu.blogspot.fi/
27.04.2015 01.10
022590791_r
Espoo

Huomasin että Merillä on toinen silmä oudon näköinen. Se pitää sitä enemmän kiinni ja silmä ei ole tasaisen musta vaan tosi outo ja epämääräinen. Ei rähmi. Voiko sillä olla joku kasvain? Meri on muuten kuitenkin ihan normaali ja temmeltää samaan tapaan kuin aiemmin.

07.05.2015 22.39
022613577_r
Jyväskylä

Ihmeen hiljasta taas.Uusia kuvia hiiristä. 22.5 ne haetaan kotiin sitten. :)

http://polarbearcassu.blogspot.fi/2015/05/hiirulaiset.html

http://polarbearcassu.blogspot.fi/
09.05.2015 12.05
022610944_r
Siilinjärvi
Helmi/en osaa sanoa tytöistä, mut mulla on tää poikahiiri 100/50 terrassa. :) Mutta se olikin aika rohkee alusta asti, eikä ole mikään piileksijä. Ihania hiiriä tulossa Cassulle. :)
ONNI ON PIENEN TASSUN KOSKETUS, ELÄIMEN USKO JA LUOTTAMUS! KOTONA ON 2 KISSAA, 2 MARSUA, 1 SYRKKI JA 1 HIIRI.
13.06.2015 16.25
022633244_r
Jyväskylä

Hain eilen kotia uros hiiren ja nimeksi herra sai Quicksilver(Silver). Nyt hiiriä on 7. :)

http://pienetkesyhiiret.blogspot.fi/
13.06.2015 19.52

^Onnea uudesta hiirestä. :)

Täälläkin tällä hetkellä seitsemän hiirtä, mutta mahdollisesti määrä nousee vielä ainakin parilla hiirellä.

Muokattu viimeksi: 13.06.15 19.53
28.06.2015 16.45
000110114_r

6 hiirtä kotiutuu ensi kuussa. 5 naarasta ja yksi uros.

Tämän hiiren varasin tänään. 

Tässä mun Fuzzy naaras josta ei oo vielä uusi kuvia kun ei oo vielä 3 viikon iässä.

26.6 tapahtu jotain mitä osasinkin odottaa. Naila sai jonkun kohtauksen ja sitten lähdettin kasvattajan luo ja hiiri pääsi juustomaille. <3 RIP Naila.

http://pienetkesyhiiret.blogspot.fi/

15.07.2015 12.27

Mulla on hiiret viimeisen puolen vuoden aikana vähentynyt huimasti. Vielä alle puoli vuotta sitten niitä oli 8-9 nyt enään yksi iäkäs naaras ja yksi teräspappa uros. Tolle yksinäiselle naaraalle en nyt ole enään kaveria hankinnut, kun on niin vanha ja sellanen syöppö muutenkin (läskigeeni) että söis vaan kaikki uusien pikkuhiiri kavereidensa safkat.

Pekka Santeri marraskuussa 2 v, on ehkä vähän laihtunut. Mutta parhaassa kunnossa säilynyt hiireni, ei nuhaa, lihaksikas, sopiva massa, turkki kiiltää ja niin hellyyttävä ja kiltti. 

Nyt on noita rottia mutta jatkossa vois ehkä yhtä urosta pitää noiden rinnalla. Urokset on siitä kivoja, kun ei oo riippuvainen kaverista, ja jos kaveri kuolee niin aina pitäis hankkia uusi.

"Sitä saa mitä vahvistaa"
15.07.2015 14.06
022710784_r
Helsinki

Tico, jos sä Pekka Santerin jälkee vielä otat uroksia nii täällä ois se yks, josta joskus puhuttiin :)

15.07.2015 17.20

Joo Ainiin!  Toki ! 

"Sitä saa mitä vahvistaa"
11.08.2015 19.53
000110114_r

Meille syntyy torstaina tai perjantaina eka poikue. Fawnin vauvamasu. :D

Muokattu viimeksi: 11.08.15 19.55
15.08.2015 18.27
000110114_r

Meille synty 6 katraan poikue tänään. :)

05.09.2015 17.32

Kysymyksiä, jotka kaipaisivat vastauksia:

1. Omistan yhden uroshiiren, ikää nyt noin 9 kk. Minä typerä menin sen ostamaan sitten yhdestä eläinpaikasta (ei ollut eläinkauppa eikä kasvattaja, en osaa selittää), sillä se oli niin suloinen ja säälittävä yksin pienessä boksissaan. Myyjä vakuutti sen kesyyntyvän nopeasti. No, eihän niin käynyt, ei se ole vieläkään kesyyntynyt. Ollaan yritetty kaikkea; herkkua kämmenellä, minun hajuisten kangaspalojen laittoa terraarioon jne. Mikään ei ole auttanut! ''Nipsu'' ei ole agressiivinen, vaan todella säikky. Ei ikinä tule näkyville, jos käden laittaa terraarioon. Voiko tuosta tulla enää kesyä? Tuntuu, että sillä on kaikenmaailman mycoa ja loisiakin, mutta sitä ei voi tarkistaa, kun ei anna ottaa kiinni! Pikaista apua kaivataan.

2. Sitten kun herrastani aika jättää, olen miettinyt hiilaripöntöllä lopettamista. Miltä eläimestä tuntuu kuolla hiilidioksidiin? Olisiko piikki armeliaampaa? Ajattelin vain säästää, piikki eläinlääkärillähän maksaa todella paljon... Ja tiedän, että herra ei taida kuolla pois omia aikojaan, armeliainta lopettaa (Ei nyt sentään vielä! Lopetus vain, jos tulee sairaus tai kasvain). Miten sellainen pönttö rakennellaan?

Muokattu viimeksi: 05.09.15 17.33
05.09.2015 19.55
000114014_r
Yrittääkkö hiiri purra/pureeko? Harva hiiri on niin yltiö kesy, että kipittää terraan laitetulle kädelle (vaikka kyllähän niitäkin on :D). Jos vastaus tuohon miun kysymykseen on ei tai et tiedä, niin reippaasti vaan hiirua terrasta ottamaan :) onko jotain tiettyä syytä miksi epäilet loisia ja mycoa? Ihan vinkiksi ettei yhden hiiren omistajan kannata pönttöä rakentaa ja käydä kylmiltään pöntöttää. Uskaltaisin sanoa että kaikkien kannalta parempi jos lyselet olisko lähellä jyrsijäkasvattajaa joka voisi hiiren pöntöttää
05.09.2015 21.30
Hiiri ei yritä purra. Olen pari kertaa "jahdannut" sitä terraariossa saadakseni sen kiinni ja tarkistuttaakseni sen. Jos pääsen liian lähelle sitä, se "hyökkää", mutta ei ainakaan vielä ole purrut. Epäilen jotain loisia sen takia, kun tämä herra välillä "nykähtälee" silleen nopeasti, näyttää oudolta, en osaa selittää. Se myös aivastelee ja siristelee silmiään.
05.09.2015 22.03
022689457_r
Jyväskylä
Kesyhiirien kasvattajilla on yleensä hiilaripönttöjä. Suosittelen vaikka facen kesyhiiret ryhmässä kysymään onko omalla alueella ketään jolla pönttö. Minulla on 12 hiirtä ja pari vaan tulee kädelle terrasta. Hiiri on kumminkin pieni eläin niin ei ihme että lähtee pakoon kun iso käsi tulee lähemmäs. Jos epäiilet loisia käytä eläinlääkärissä.
08.09.2015 10.09
022606022_r
Turku

Kesyhiiriä ei tarvitse kesyttää. Ne on nimensä mukaisesti kesyjä heti syntymästään lähtien, mikäli kasvattaja vaan on kiinnittänyt luonteeseen huomiota linjoissaan. Ainakin suurin osa omista kasvateistani on olleet todella rohkeita ja uteliaita, ja tulevat itse syliin (ilman herkkujakin).

Hiiren nykiminen, aivastelu ja silmien siristely puolestaan kuulostaa paljon huolestuttavammalta. Kuulostaa siltä että hiiri on sairas. Hiiriä voi yrittää hoitaa antibiooteilla, mutta yleensä niistä ei ole mitään hyötyä, ja hiiri joudutaan lopettamaan..

Yhden tai muutamienkaan lemmikkihiirten takia ei kannata itselle hankkia hiilidioksidikammiota. Helpommalla ja varmasti halvemmalla pääsee kun ottaa selvää lähialueen hiirikasvattajista ja kysyy että saisiko lopetusapua.
Piikkilopetus on noin ylipäätään huono vaihtoehto hiiren kokoiselle eläimelle. Mutta siihen on tietysti turvauduttava mikäli muuta lopetuskeinoa ei ole tarjolla..

http://mms-hiirula.blogspot.fi/ Tavoitteellista hiirikasvatusta Turussa.
08.09.2015 12.02
022478348_r
Muurame

Piikkilopetus ei tosiaan ole hiiren kokoiselle mikään nätti lähtö. Hiilidioksidiin vain nukahtaa ja uni syvenee kuolemaan. Helppo ja vaivaton lähtö johon ei liity mitään kouristelua, kramppeja tai paniikkia.

Useimmilla autoverstaillakin on hiilidioksidipullot ja lopetus sujuu niillä ihan siinä missä hiilaripöntölläkin. Eli et välttämättä tarvitse edes lähintä kasvattajaa, kunhan teet diilin lähimmän autonlaittajan kanssa. Olen lopetuttanut hiireni sen hetken tullessa omalla verstaallani jo kauan, ja lähtö on aina ollut kaunis ja ennenkaikkea hyvin nopea.

08.09.2015 19.04
Tuota en oo tiennytkään että hiiri on luonnostaan kesy! Yritin sitä tänään ottaa syliin, otti kyllä kurpitsansiemeniä käsistäni, välillä puri reiän... En sitten tiedä, onko tuolla jokin käytösongelma. Ja minustakin kuulostaa nuo sen nykimiset ja tirskahtelut pahalta.. Järkeä lopettaa sen takia, mitäs sanotte?
09.09.2015 00.20
022689457_r
Jyväskylä
Minä lopettaisin kun kysessä kumminkin pieni eläin. Ensiksi varmaan käyttäisin hiiren eläinlääkärissä jos kunto ei ole niin paha.
09.09.2015 09.03
022606022_r
Turku

Mäkin lopettaisin suosiolla. Jos hiiri on arka ja arvaamattoman oloinen, ei sitä luonteensakaan vuoksi ole kannattavaa pitää lemmikkinä. Hiiri saattaa itsekin stressata luonteensa vuoksi.

Hiilarilopetuksesta piti korjata sen verran Zorron kommenttia, että useimmat hiiret kyllä kouristelee/sätkii jonkin verran sen jälkeen kun taju on mennyt. Se on luontaista ihan kaikilla eläimillä kaikissa lopetusmuodoissa.
Ja jos johonkin autoverstaalle vie lopetukseen, on otettava selvää että käytettävä kaasu on nimenomaan puhdasta hiilidioksidia. Muuten se on laitonta ja aiheuttaa kärsimystä eläimelle.

http://mms-hiirula.blogspot.fi/ Tavoitteellista hiirikasvatusta Turussa.
09.09.2015 14.28
022478348_r
Muurame

Joo, seoskaasuilla ei saa lopettaa. Mutta hiilidioksidipullossa on puhdasta hiilidioksidia ja sen annostelu on miellyttävää pillin kautta.

Minulla ovat kaikki hiilarilopetetut vaan urvahtaneet uneen ja pois tästä maailmasta ilman kramppeja. Mutta täytyy kyllä todeta että lähtijäni ovat olleet viime aikoina todella iäkästä porukkaa.

Kramppien ja kouristusten määrä riippuu siitä, missä kunnossa lähtijän lihaksisto ja sydän ovat. Oikein kipuileva ja kauan potenut eläin voi ottaa rajun näköisen lähtölaukan kun taas nopeasti kivuistaan poispääsevä, rento eläin lähtee ilman kouristuksia. Aina ei ennakkoon voi tietää, mikä eläin kouristelee ja mikä lähtee rauhassa. Klinikkaolosuhteissa kun isompia eläimiä lopetetaan, pyritään ensin laukaisemaan krampit narkoottisilla aineilla jotta lähtö olisi kauniimpi katsella. Samaa voi tehdä hiilidioksidia annostelemalla niin, että ensin laskee uneen vaivuttavan, rentouttavan annoksen ja vasta sitten kuoleman tuovan.

09.09.2015 18.26
Hiiren kunto ei ole niin paha kuin ehkä tekstistäni olisi voinut päätellä. Se kyllä syö, juo, juoksee juoksupyörää ja touhuilee ahkerasti.
10.09.2015 10.12
022626406_r
Salo

Musta taas tuntuu et terve eläin sätkii enemmän, kun kipee vaan kellahtaa kyljelleen. Muutaman kymmenen kuitenki lopettanu

10.09.2015 11.48
022478348_r
Muurame

Lihasjännitys tosiaan tekee krampit. Oikein kipeä ei ehkä enää jaksa kiihtyä siirrosta ja muusta kun taas terveempää jännittää ja se kramppaa kuollessaan siksi.

Tämä nyt ei niinkään liity hiiriin vaan isompiin eläimiin, mutta aineilla tai kaasulla lopetettaessa määrän säätelyllä saadaan krampit pois jos niitä ei haluta. Esim. juuri joku koiran lopetus jota lopetuksiin tuttumaton omistaja seuraa. Itse eläinhän on jo poissa, sille siis krampit ovat yhdentekevät. Mutta kun lopetetaan äkkilopetuksena eli ampuen tai pulttipyssyllä suuria eläimiä, on loppu se minkä elimistö antaa. Olen ollut hätälopettamassa kahta oikein pahaan kuntoon päässyttä hevosta joista toisella oli jalka poikki ja toisella suolisolmu ja molemmat lähtivät värähtämättä. Vastaavasti omin jaloin lopetuspaikalle kävellyt ja sikäili terveempi täysiveritammani joka poti lihassairautta ja nivelrikkoa otti sellaisen lähtölaukan että se oli jo vaarallinen. Krooninen kipu joka oli ehtinyt jatkua liian pitkään (imettäjä jonka lopetuksen kanssa piti hiukan ajatella jälkeen jäävää varsaakin) ja hevonen kouristeli tavalla, jota en ole ennen enkä jälkeen nähnyt enkä toivottavasti näekään. Se stressiliha ei ollut ihmisravintoa...

Jos koiran kokoluokan lemmikkiä lopetetaan leikkaussaliolosuhteissa, sen voidaan antaa hengittää happea lopetuksen siinä nukahtamisvaiheessa mikä kuulemma rauhoittaa myös krampeilta. Moni lemmikinomistaja kun ei ole tottunut lähtöihin ja saattaisi säikähtää niitä.

Asiasta toiseen: ehdin jo epäillä että hiireni Nikolai olisi sokeutumassa, se kun on jo kahden. Mutta katin kontit. Eilen siivottuani vaihdoin sille vähän järjestystä eikä se herättänyt mitään hämminkiä. Luultavasti se liian tutussa terrassaan ei vaan viitsi katsoa eteensä.

11.09.2015 13.10
022626407_r
Salo

Hiirih'n oikein lopetettuna kuolee muutamassa sekunnissa kun sen hiilaripönttöön laittaa. Terve hiiri sätkii jo siks et sil ehtii sen 2sek olla tunne et se ei saa happea ja sit se vetääki jo tajuttomaks, minkä jälkeen se on sellasta pientä nykimistä mitä lihaksista tulee

11.09.2015 17.59
022699893_r
Helsinki
Mulla on nyt neljä kodinvaihtajana tullutta hiirtä, joista kaksi hakee herkkuja kädestä rohkeasti ja kiipeää kädellekin, ja kaksi on vielä ujoja. Kesytän niitä pitämällä häkkiä ihan paikallaan terrassa ja tarjoan siemeniä kädeltä. Mulle ei ole niin väliä onko hiiret kesyjä vai ei, jos ei ole niin hengailkoot terrassa. Siivotessa nostan ne vessapaperirullalla pois. Onko hiiresi turkki hyvän näköinen? Onko se laihan vai hyvämassaisen näköinen? Aivastelu toisinaan on ihan normaalia. Onko silmissä mitään näkyvää eritettä?
12.09.2015 12.52
Ei ole eritettä, turkki hyvännäköinen. Ihan normaalinkokoinen, uloste normaalia ja käyttäytyminenkin. Harmi, kun en voi nyt tähän laittaa kuvaa.
05.01.2016 05.08
000114274_r
Kääk! Eka hiiripoikue kasvamassa! En malta odottaa että kasvavat! Nyt ikää 5vrk. Juuri karsin 11 muksusta kuuteen. Vain kolme tyttöä , muut poikia. Kaikki tytöt säästin ja kolme poikaa. Loput meni pakkaseen odottamaan josko jonkun käärme kaipaisi ruokaa. Viiti roskiin heittää. Mulle ei pitänyt tulla naarasta, mutta mites kävikään. Kaveri toi kolme naarastaan mun uroksen luo kyläilemään ja ihastuin yhteen ja "pölläsin" sen itselleni ;) Taitaa ehkä kaikki kolme tyttöä jäädä äippänsä kaveriksi. Ei tiedä vielä. Kattoo ny miten luonteen kehittyy. Yksi naaraista tuntuu olevan melko villikko :D Minkä kokoisia laumoja teillä on ollut 95cm terraarioissa? Tarkkoja mittoja en nyt muista mutta suurinpiirtein 95x45x40cm. Liukuovellinen. Pitkään seissyt kellarissa tyhjänpanttina ja ajattelin "täyttää" sen hiirilaumalla :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti