Hiiripulina - Sivu 87 (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

13.01.2016 14.48
000113239_r

Nemo: Mulla on menossa metriseen terraarioon yhdeksän hiiren lauma, kunhan pienimmät jäsenet hieman vielä kasvavat (: 

13.01.2016 15.14
022606022_r
Turku

Tarkat mitat tarttee tietää, ennen kun voi sanoa yhtään että monellekko hiirelle on sopiva minkäkin kokonen terraario.

Mulla on taas vauvabuumi tulossa, ja ihan hirvittää jo valmiiksi. Viimesimmät poikueet on nyt 2-3kk iässä ja niitä tuli 13 samalla kertaa, eli hulinaa riitti! Nyt olis taas tulossa iso määrä naaraita astutusikään + vanhempia naaraita täytyy astuttaa uudestaan ennen kun ovat liian vanhoja. Mihin mä tungen kaikki ihanat poikanklopit, joita kuitenkin taas tulvii ovista ja ikkunoista.. -_- 

http://mms-hiirula.blogspot.fi/ Tavoitteellista hiirikasvatusta Turussa.
26.01.2016 10.51
000114224_r

ei kellään sattuisi olemaan uroshiirtä tulossa luovutusikäiseksi tässä kevään mittaan  Lahti-Kuopio haarukassa? :D Ihan kamala hiirikuume! Oman reilu parivuotiaaksi eläneen papan viimeisestä hengenvedosta on jo kohta kolmatta vuotta. ei tämä elo ole mitään ilman hiirikaveria!

Ja sitten toinen kysymys, onko kukaan koskaan rakentanut hiirelle häkkiä alusta loppuun itse, ois kiva nähdä tuotoksia :) Karsastan noita akvaarioita, vaikka ne helppoja olisikin hiirelle muuntaa, ne tuppaa olemaan aina niin pirun painavia.

Muokattu viimeksi: 26.01.16 10.51
26.01.2016 17.42
022669006_r
Helsinki

^ Käypä katsomassa Facebookissa Kesyhiiret-ryhmä, sieltä saat tarjouksia varmaan helpommin. :)

Suosittelen kyllä ehdottomasti terraa, vaikka ne onkin vähän painavia - ne on kuitenkin noin miljoona kertaa häkkiä/dunaa esteettisempiä, ei haise niin paljon, ei sotke pinnojen välistä, on tukevampia. Tietysti mielipiteitä on monia, mutta mä en itse henk. koht. edes harkitsisi hiirilleni häkkiä. :D

http://susiasukit.blogspot.com
26.01.2016 18.07
000114014_r

ja terrat/vanhat akvaariot on vedottomia :) vähän enemmän vaatii taiteilua kiipeilyvirikkeiden laitto (varsinkin jos on "jyrsijäkansi"), mutta kyllä siihenkin aina keinot löytyy

26.01.2016 18.48
022606022_r
Turku

Juu, ehdottomasti terraario hiirille! Muovinen vaikka, jos lasinen on liian raskas. Tosin mun mielestä semmonen 70-80cm akvaario ei paina vielä mitään, vaikka oon tämmönen säälittävä +160cm rimpula :D Helposti tulee yksin kannettua isommatkin terraariot, jos vaan on sen mallinen että saa tukevan otteen.

26.01.2016 20.20
000114014_r

Jep, ei se paino vaan ote. Miulla tekee jo 70 cm terra tiukkaa kun lyhkäset kädet niin ei meinaa saada kunnon otetta. Tarttis saada joku käsien pidennin :D

26.01.2016 22.20
022606022_r
Turku

Tekniikkalaji, tekniikkalaji ;) 

Jonkun tarttis ottaa kuvia kun mä yksinäni siirrän jotain tommosta 70cm akvaariota jossa on 1/3 hiekkaa (=painaa kun synti).. :D

Muokattu viimeksi: 26.01.16 22.21
27.01.2016 10.15
022699893_r
Helsinki
Mä kans tykkään terroista, eikä mulla oo mitään tarvetta sitä siirrellä, siivotessa vaan pyyhin laseja liinalla. Esim. pleksistä vois varmaan rakentaa terraarion ite, tai tietty modata muoviboksista :)
27.01.2016 13.06
000114224_r

Bookissa ei tuu paljoa käytyä mut täytyypä vilasta :)

Akva on juu kyllä kätevä kaikinpuolin, mutta lähinnä mietin sitä säilytystä sitten sen painon suhteen, tyhjänäkin kun painaa hyvästi, koska himassa ei oo eikä saa pöytätilaa joten pitäisi hylly laittaa seinälle eikä tahtoisi mitään teräspalkkia siihen iskeä :D 

Dunia taas karsastan jo koonkin takia ja muutenkin mun mielestä epäkäytännöllisiä ja järkyn värisiä, eläinkaupassa olin aikoinaan töissä ja siellähän kaikki pienet elukat oli duniin laitettu ja mitä vähemmän vei hyllystä tilaa, sen parempi, joten jäänyt ällötys niitä kohtaan.. Häkissä usein se alaosa on niin matala, että purut aika alta yksikön enemmän ulko- kuin sisäpuolella. Ois joku kätevä pohjaosa (just sitä pleksiä kenties?) ja siihen vois väsätä sit verkosta yläosan niin passais mulle. 

Onkos kellään tehty nukkekodista hiirelle kotia? Noi ois niin hienot!

/ ei oo oikeesti mitään ongelmaa joten teen näköjään sen ongelman.. :D taidan sen akvaarion alaosana käyttää kuitenkin niin pääsee helpommalla ja pistää siihen häkkiosan jatkoksi saadakseni korkeutta. Mul ois 30cm leveä/korkea ja 100-110cm pitkä akvaario (taitanee olla 90-95L) joutavana sopivasti kappas vaan. Täytänkö laumalla (montako yksilöä?) koko akvaarion vai jaanko pariin osaan, pleksi välissä puolittamaan alue ja parille pojalle vaikö häh? Tykkään pojista kyllä enemmän, mut taitaa yhelle olla vähän turhan iso.

Muokattu viimeksi: 27.01.16 13.13
27.01.2016 14.13
022606022_r
Turku

Mulla on akvaarioista väsättyjä terraarioita esim. Clas ohlsonilta saatavissa varastohyllyissä. Eihän ne silmää hivele, mutta kestää ja on näppärän kokoisia. Eikä maksa hulluna!

Nukkekodista olisi hankala tehdä hiirelle asumusta, sillä pissi imeytyy rakenteisiin tosi rankasti - ja nopeasti. Pinna pitäisi päällystää hiiriturvallisesti "vedenpitäviksi", alaosa pitäisi pleksittää (että kuiviketta saa riittävästi), joka taas hankaloittaisi siivousta. Noin niinkuin malliltaanhan se olisi kyllä hiirelle mieluisa; suojaisa ja tunneliverkkomainen.

100x30x30cm akvaario olisi vallan mainio asumus yhdelle urokselle tai vaikka vähän isommalle naaraslaumalle, esim. 5-8 yksilölle. Mitään häkkiyläolisia siihen ei mun mielestä kannata viritellä. Lisäkorkeus on tietty plussaa, mutta 30cm riittää kyllä. Virittelyt on aina riskialttiita karkaamisen kannalta, siivoamisesta tulee paljon työläämpää (kalterit kusessa jatkuvasti ja usein hiiret käy yläkerran nurkissa kusella = pissiä myös asumuksen ulkopuolella) ja se vilustumisen riski kasvaa. 

31.01.2016 14.09
000108524_r

Käyn hakemassa ekan hiirulaisen ens kuussa. :3 

01.02.2016 13.08
022698884_r
Taivalkoski

Ihan järkyttävä hiirikuume iski aivan yllättäen! :D Jotain pieniä hyyryläisiä kaipaisin kun viimeinen hamsterikin kuoli vanhuuteen tuossa reilu vuosi sitten ja hiiriäkään ei ole ollut moniin vuosiin enää. Varastossa olisi useampikin terraario odottamassa ihan tyhjillään...

01.02.2016 16.24
022478348_r
Muurame

Raskas huokaus. Nikolai on nyt 2 vuotta ja muutaman kuukauden päälle ja alkaa muistuttaa vanhaa ukkoa. Ei enää jalka nouse kuten ennen ja aistitkaan eivät ole ihan sitä mitä joskus olivat. Pikku hiljaa pitää alkaa varautua siihen että lähtö lähenee.

Mutta mitä sitten? Jo ennen Nikolain tuloa olin sitä mieltä ettei enää hiiriä ja olen jo vähän suunnitellut tuolle terran paikalle muuta käyttöä. Mutta osaako sitä enää elää ilman hiirtä? Muistan seisseeni edellisen hiireni Rommelin mentyä edes joku jyväsatsi kämmenellä keskellä olkkaria ihmettelemässä että kenelle minä nyt nämä annan? Oli se kamalaa.

Tuohon astiakeskusteluun omana lisäyksenäni, että akvaario on kyllä paras kaikista! Mikään pölly ei tunge ulos, hiiri ei pääse karkaamaan ja mikä tärkeintä, mikään muu kotieläin ei pääse lasin taa hiirtä uhkaamaan. Akvaario tuntuu pitävän hajutkin sisällään sillä nuo jyrisijöitä lennosta hoitelevat terrierini eivät kiihdy millään tavoin akvaarion asukista.

Editoidaas tähän että ei olisi pitänyt kirjoittaa Nikolain vanhuudesta yhtään mitään. Äsken löysin sen kuolleena terrastaan. Oli lähtenyt nukkuessaan omia aikojaan hyvin rauhallisen näköisesti. Laskin että se oli 2 vuotta ja viisi kuukautta. Saa nähdä mitä nyt tapahtuu? Eli saanko aikaiseksi kantaa terran varastoon vai käykö niin että uusi vilistäjä on saatava heti tilalle?

Muokattu viimeksi: 01.02.16 22.39
02.02.2016 01.47
022681526_r
Jyväskylä
Zorro kirjoitti:

Raskas huokaus. Nikolai on nyt 2 vuotta ja muutaman kuukauden päälle ja alkaa muistuttaa vanhaa ukkoa. Ei enää jalka nouse kuten ennen ja aistitkaan eivät ole ihan sitä mitä joskus olivat. Pikku hiljaa pitää alkaa varautua siihen että lähtö lähenee.

Mutta mitä sitten? Jo ennen Nikolain tuloa olin sitä mieltä ettei enää hiiriä ja olen jo vähän suunnitellut tuolle terran paikalle muuta käyttöä. Mutta osaako sitä enää elää ilman hiirtä? Muistan seisseeni edellisen hiireni Rommelin mentyä edes joku jyväsatsi kämmenellä keskellä olkkaria ihmettelemässä että kenelle minä nyt nämä annan? Oli se kamalaa.

Tuohon astiakeskusteluun omana lisäyksenäni, että akvaario on kyllä paras kaikista! Mikään pölly ei tunge ulos, hiiri ei pääse karkaamaan ja mikä tärkeintä, mikään muu kotieläin ei pääse lasin taa hiirtä uhkaamaan. Akvaario tuntuu pitävän hajutkin sisällään sillä nuo jyrisijöitä lennosta hoitelevat terrierini eivät kiihdy millään tavoin akvaarion asukista.

Editoidaas tähän että ei olisi pitänyt kirjoittaa Nikolain vanhuudesta yhtään mitään. Äsken löysin sen kuolleena terrastaan. Oli lähtenyt nukkuessaan omia aikojaan hyvin rauhallisen näköisesti. Laskin että se oli 2 vuotta ja viisi kuukautta. Saa nähdä mitä nyt tapahtuu? Eli saanko aikaiseksi kantaa terran varastoon vai käykö niin että uusi vilistäjä on saatava heti tilalle?

Voih.. No hyvään ikään hiiri kumminkin pääsi ja suosittelen ottamaan lisää hiiriä/hiiren. Itellä on 10 hiirtä, 7 naarasta ja 3 urosta. Poikasia syntyy tässä kuussa toivottavasti niin lauma kasvaa. Myös 4 rotta poikaa kotona ja lisää tulee parin kuukauden sisällä. :D
http://rottala.blogspot.fi/
02.02.2016 09.09
000114014_r

Osaanotot Zorrolle Nikolain pois nukkumisesta, oli pitään ikään poika päässyt.

Mie vähän kanssa pohdiskelen mitä hiiriharrastamiselle käy. Syksyllähän miulle tuli se yksi poikue ja aattelin että voisin pikku hiljaa aloittaa taas kasvattamisen (yrittämisen miun track recordilla). Eihän siitä sitten mitään tullutkaan. Kaksi naarasta jäi astuttamatta kiitos ihmissuhdedraaman, yksi kiva bl/f naaras alkoi rohista ja se mikä lopulta katkasi kamelin selän, oli pikku-Reinon löytyminen kuolleena. Reino oli aivan ihana pieni hönö, ehkä justiinsa sen pari kuukautta. Siinä vaiheessa päätin että ei pentele, mie en taas lähde tähän. Vaikka miten päälläni seisoisin, aina joku tuntuu menevän pieleen. Ei miun pää ja sydän sellasta kestä.

Varmaan oottelen että laumat vähän pienenee (olikohan miulla neljä tyttöä jotka justiinsa täytti vuoden) ja yhdistän ne isompaan terraan, jolloin toinen ylhäällä oleva terra lähtis. KIhlatun luona voin varmaan paria hömpötysurosta pitää :D Saa vain nähdä, osaanko kääntää aivot pois siitä "kasvatusmodista" hiirten kohdalla. Kuitenkin miulla on kohta taas joku poikue tulossa :D Tarkotus olis kyllä toisilla jyrsimillä pientä projektia alotella jos vaan saisin alotuseläimet kasaan. Mutta se ehkä vois vähän hillitä miun hiiripoikueita

02.02.2016 12.28
000114224_r

Tuli tuosta kasvatuksesta mieleen, että onko teillä ketkä kasvatte, jotain tietynlaista kasvatusideologiaa/mihin pyritte kasvatuksellanne? :) ainakin nämä minun hiirituttavat on kaikki sellasia, että ei siellä katsella mitään tarkemmin millä astutetaan ja parhaimmillaan vaan eläinkauppaan niitä kasvatellaan. Tai sitten toinen ääripää kasvattaa vain käärmeiden yms. ruoaksi. Hiiriä oon pienestä pitäen omistanut, mutta ei oo tullu aikaisemmin edes pohdittua kun vain omistajana olen aina ollut, että onko hiirissä jotain samanlaista ajatusmaailmaa kasvatuksessa kuin esim. rotukoirissa aina pyritään sitä omaa tietynlaista linjaa periyttää.

Miullakin edellinen pappa eli 2v ja oliko 3kk, katsoin yksi ilta että mitä se kyhjöttää puruissa, nostin syliin ja huomasin että se hengitti tosi raskaasti eikä liikkunut, silmätkin kiinni. Aikaisemmin aamulla oli reipas pirteä itsensä. Silittelin vaan pappaa ja siihen se sitten nukahti ikiuneen syliin <3 Tuli kyllä tippa linssiin mut samalla niin pirun onnellinen, että eli niin pitkän ja hyvän elämän. 

/ aini, onkohan mulla joku "vanha" tieto, että esim. just toi 100x30x30 yhdelle hiiriurokselle olisi "liikaa"..? Oon ihan lapsuudesta saakka kuullu sieltä täältä juttua ja samoiten foorumillakin muistaakseni oli aikoinaan keskustelua, että yhdelle urokselle akva/terra/häkki voi olla oikeasti liian iso = ei uskalla kulkea. Sillä kyselin, että pistäiskö puokkii parille urokselle vai tyttölaumalle. Tykkään kyllä pojista enemmän vaikka haisevatkin, mut ei se oo mulle ongelma jos sitä pissaa on siellä täällä tai vähän pöllähtää. Nuo erakkosielut vaan on kivempia näin itsekin erakkosieluisena :D

Muokattu viimeksi: 02.02.16 12.35
02.02.2016 13.37
022684462_r
Siilinjärvi
Mulla on n.60/30cm terra tuolla pojalla(tahtoisin kyllä isomman), niin sitä on kyllä tosi näppärä siirrellä. Ei paina juuri mitään ja koska hiirikin on hyllyn keskiosassa, niin joudun aina terran nostamaan ruuanlaittoa ja käsittelyä varten. Joku sanoi tuossa, että outoa olla ilman hiirtä. Mulla kun tuo edellinen hiiri jouduttiin lopettamaan, niin tiesin kyllä, että uusi tulee. On nämä pojat vaan niin mahtavia otuksia.
02.02.2016 14.44
022606022_r
Turku
kuukunen kirjoitti:

Tuli tuosta kasvatuksesta mieleen, että onko teillä ketkä kasvatte, jotain tietynlaista kasvatusideologiaa/mihin pyritte kasvatuksellanne? :)

Kasvatuksella tulisi olla aina joku tavote. Oli se sitten tavote saada ruokaa käärmeelle, tavote saada kivoja lemmikkihiiriä omaan laumaan tai tavote saada näyttelymenestyjiä. 

Omat tavoitteet on a) saada aikaan terveitä ja hyväluonteisia hiiriä b) jalostaa omia suosikkimuunnoksia eteenpäin mm. värin ja/tai kuvion osalta ja c) menestyä siinä määrin, että saan aikaan riittävästi laatupalkittuja hiiriä -> voin anoa kasvattajanimeä.

02.02.2016 17.19
022478348_r
Muurame

Hmmmm.... Minä tein tuon saman päätelmän että ei kasvatus ole terveen ihmisen hommaa hevosilla. Oli jonkin verran enemmän rahanmenoa ja luultavasti seuraavan 20 vuotta joudun katselemaan ylijäämiäni tontillani :/ Hiirten elinikä on armeliaan lyhyt niihin verrattuna.

Tällä hetkellä tuntuu että ei enää hiiriä. En saa edes itseäni siivoamaan tuota tyhjentynytta terraa. Mutta mieli voi muuttua... Oikein hyvän värisen satiiniuroksen kohdalla voisi olla vaikeata sanoa ei.

02.02.2016 19.17
022708407_r
Hämeenlinna
Tein tulevalle asukille pari pahvimökkiä. Nyt pitäs vaan saada katto kii. Voiko teippiä käyttää vai onko se myrkyllistä hiirelle / syö varmasti teipin palat. Yritin googlettaa vaikka millä hakusanalla mutta en löytäny tähän vastausta. Vai pitäskö hommaa pikaliimaa vai mitä?
02.02.2016 19.31
022606022_r
Turku

Ei teippiä eikä pikaliimaa. Pahviset virikkeet saa monesti kasaan ihan vaan leikkaamalla niihin halkioita ja sitten pujottelemalla paloja lomittain :) Mutta kuumaliima on myös ihan kätevää, ja myrkytöntä.

02.02.2016 19.35
022708407_r
Hämeenlinna
Juu vedinkin halkiotsydeemillä seinät, mut enää vaan katon tasainen "taso" jonka päälle laittaisin viel /\ katon että pääsee siinä ylätasollaki olemaan. :D eli kuumaliima on ainoa tapa saada "työ" loppuun? :)
02.02.2016 22.13
022606022_r
Turku

Onhan noita muitakin myrkyttömiä liimoja, mutta merkkejä tai tuotenimiä en osaa nyt sanoa. Kun googlaa "myrkytön liima" niin löytyy melkoisesti erilaisia luomuliimoja, lasten askarteluliimoja ja elintarviketeollisuudessakin käytettäviä liimoja.

02.02.2016 23.52
000114274_r
En mä jätäkkään kotiin naaraita vaan poitsun :) Rakastuin siihen, sen valkoiseen pitkään satiinikarvaan ja luonteeseen. Nyt on sit isä ja poika. Eri asumuksissa toki. Jaan väliseinällä sen mun 95cm terraarion. Paljon siistimpi kuin että ois kaksi ihan eri kokoista ja näköistä terraariota.
05.09.2018 11.27
022710784_r
Helsinki
Hiiristä oltu reilu vuosi tauolla ja nyt on taas aika aloittaa hiiriharrastus uudelleen! :)
06.09.2018 13.16
022710057_r
Lahti

Meillä on tällä hetkellä 3 + 1 hoitolainen :D pka blue burmese uros, lka sotku uros ja pksa siamese seal point naaras, josta piti saada poikasia bbn kanssa mut akka päätti syödä ne.. kohta uus yritys. Jyväskylän näyttelystä tulee lisää tyttöjä :D

08.09.2018 19.44
022710784_r
Helsinki
Mä kävin hakemassa 3 tyttöä, lk chocolate tan, lk chocolate tan ja pelkkä lk chocolate. Huonoja kaikki, ettei oo mitää hyvää foxia tai tania, mut just sopivia lemmikiks.
Muokattu viimeksi: 01.11.18 19.08
18.09.2018 14.20
022710057_r
Lahti
Jyväskylän näyttelyssä käyty. Tuloksilla ei juhlittu, mut mukaan tarttui lks ssp mm (hännässä tippi) ja pka ag. En ees muistanut miten pieniä hiirivauvat on :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti