Veto! (Koirat > Harrastustoiminta)

27.09.2008 11.23
022251055_r
Vantaa

Onko petsiessä vedätyksen harrastajia?

Eli koira vetää taakkaa perässään, on se sitten omistaja, tyhjä pulkka, omistaja kävellen (:D) tai vaikka pikkunapero koirakärryssä. Keskustellaan veto-harrastuksesta :)

Kiinnostuneet ja harrastelevat ilmoittautukaa :P

Tässä yksi, eli minä. Harrastan taakanvetoa ex-koirani ja oman koirani kanssa, koirakärryillä, pulkalla, potkurilla, suksilla ja joskus lenkilläkin käsken kokeilumielessä "Vedä!". Sysi tykkää hulluna ja panostaa melkein enemmän 13-15 kg painollaan kuin Nuoski 40 kg painollaan.. Nuoskikin tykkää, mutta ei niin intona kuin Sysi..

Muita kohtalontovereita?

27.09.2008 11.50
Meillä vedetään rekeä ja immeisiä on kyydissä. :D
Muokattu viimeksi: 27.09.08 11.51
27.09.2008 12.21

Tarkoitus olis kokeilla taakanvetoa..ehkä jätän sen ens vuoteen ainakin Mossilla, saa tässä talven yli kuntoutua ja kasvatella lihaksia.

Onko kellä tietoa paljon noi vetovaljaat maksaa?

27.09.2008 13.14
019866441_r
Iisalmi
Jere vetää talvisin huskyvaljailla halkoja laavulle/kodalle pulkassa (kätevää niin ei tartte mun tunkee niitä reppuun ku makkaranpaistoon lähtee), tai sitten jotain ihmistä koosta riippumatta.. :)

Moss, huskyvaljaat maksaa 15-30e..
Ymmärsin jo kauan sitten etten tätä maailmaa voi muuttaa, mutta tiedän että kaikki voisi ajatella ikiomaan suuntaansa.
27.09.2008 13.32
022251055_r
Vantaa

Onko teillä vauhti päätä huimaavaa vai "maisemienkatselu/unisatu" vauhtia? Huskyjen kanssa ainakin luulis että voi olla liikaakin vauhtia.. Meillä on nyt uudestaan saatu vauhtia ja intoa :)

Nuoski tykkäs aluksi hulluna, mutta sitten vedätin sitä tyhmyyttäni liian pitkiä matkoja liian kovaa, ja huonoilla valjailla kun olin vielä tietämätön. Komentelin myös liikaa, enkä antanut mennä omaan tahtiin vaan koko ajan piti olla skarppina käskyjen varalta.

Niinpä se sai pienen valjaskammon, eikä lähtenyt enää mielellään vetämään, joten alotin koko homman alusta iloisella meiningillä ja ihan ekana ostin kunnolliset pehmustetut vetovaljaat (sain kirpparilta 15 eurolla, vieläpä sopivan kokoiset).

Niinpä nykyään se tunnistaa, jos näkee ikävät valjaat, jähmettyy paikoilleen ja tulee luo vain kun komentaa (en vedätä sitä niillä enää, vaan käymme vain lenkillä tavan valjailla, yritän ehdollistaa sen uudelleen että ne eivät tarkoita puristusta rinnassa eikä muutakaan ikävää..), mutta kun näkee pehmustetut valjaat, tulee innosta piukeena ja pujottaa itse päänsä läpi..:D Jännä, miten koira voi yhdistää asioita noin ja tunnistaa kahdet hieman erilaiset valjaat..

Nykyään siis Nuoskikin menee iloisesti laukkaa kun pyydän, mutta en laukkuuta kauaa ja kehun joka kerta iloisesti kun noudattaa käskyt. En komentele turhan päiten ja myös palkkaan namein/leikein/pääsee juoksemaan vapaaksi tai uimaan välillä. Eli nykyisin vetoharrastus on yhteistä hauskanpitoa, eikä omistajan päsmäröintiä ja koira tekee työt..

Sysille viisaampana opetin alusta alkaen hyvillä välineillä, vähän kerrassaan ja palkiten enkä rasittanut sitä liikaa tai muuten pistänyt överiksi, joten sillä ei missään vaiheessa ole ollut motivaation puutetta/tottelevaisuusongelmia vedossa..

Nyt kun olen hankkimassa porokoira-bordercollie sekoitusta, tarkoitus olisi opettaa sillekin taakanveto ehkä kun on aikuinen, tällä kertaa kantapään kautta viisastuneena. Voisivat sitten ehkä jopa kolmestaankin vetää joskus :D Siinä kun pyydän laukkaa, varmaan vauhtia riittäisi, huih..

27.09.2008 13.34
Millasella painolla (mitä käytitte painona) olis hyvä totuttaa koira siihen vetämiseen?
27.09.2008 13.38
019866441_r
Iisalmi

Aluks totutin siihe pulkkaan ihan vaan sillä, ettei siellä mitään ollut.. Sen jälkee pistin muutaman halon kyytiin, että oppii pikkupainoon ja kolinaan takaa.. Sit lisäsin painoa, kunnes oltiin siinä että voi laittaa lapsen kyytiin, sen jälkeen sitten kyydissä on ollut kuka vaan, mun kavereita pääsääntöisesti tai sitte mä ihan ite. Tai tosiaan makkaranpaistoreissulla halkoja..

Koskaan ei pidä unohtaa alkulämmittelyä, mä lämmittelin tuota semmosen vartin kakskyt minuuttia ennen ku lähdettiin vetämään. Vauhti vaihtelevaa, välillä mennään tosi lujaa ja välillä sitten hissutellaan. Koiraa ei pidä kuluttaa loppuun, juottotauot on muistettava sekä lepotauot :)

Ymmärsin jo kauan sitten etten tätä maailmaa voi muuttaa, mutta tiedän että kaikki voisi ajatella ikiomaan suuntaansa.
27.09.2008 13.42
021071756_r
Moss kirjoitti:
Millasella painolla (mitä käytitte painona) olis hyvä totuttaa koira siihen vetämiseen?

...Ja miten ylipäänsä olette vaihe vaiheelta opettaneet koiranne vetämään? Koirilla varmasti on erilainen lähtömotivaatio touhuun...

Fannya en koskaan tullut kunnolla opettaneeksi, nyt vähän harmittaa. Tykkään itse hiihtämisestä ja koira on usein mukana, mut en ole varsinaisesti opettanut sitä vetämään. Pöh, olin liian penska silloin kun se olis pitänyt tajuta tehdä

27.09.2008 13.44

Ku mie oon aatelu ihan lihaskunnon ylläpidoks vedättää sitten rengasta, et millähän totuttas siihen että siellä perässä on jotain ja että painoakin sais lisättyä vähän kerralaan, eikä suoraan jostain pienestä totuttelu painosta siirry renkaaseen..

Mulla ei kyllä ole mitään hajua pajon auton rengas painaa..noin suunilleen. Et olisko se Melinalle liian painava vai ok sitten kun se on tottunu hommaan jne... pitäs ottaa selvää paremmin :D

27.09.2008 13.46
019866441_r
Iisalmi
Ihan ekaks Jeremies sai vaan käppäillä sen pulkkansa kanssa ihan minne halus ja tehä mitä halus.. Sit ku lähettii ni viskasin lumipallon ja sanoin "vedä", ja sitte sille tuli mielikuva, että ainaku sanotaan "vedä" ni lentää lumipallo ja se lähtee vetämään :) pitää sitä välillä siitä palkata, ku ei sillä ihan veressä oo tuo vetämistouhu niiku jollakin huskylla tai malamuutilla.. ja sit oon pentuna opettanu sille "oikea" ja "vasen" ni on helppo ohjata koiraa takaa.. ei mene puuhun ku se osaa kääntyä :D :D
27.09.2008 13.47

huskyvaljaita en käyttäis taakanvetoon...

meillä huskyvaljailla vedetään hiihtäjää, ahkiota ja juoksijaa taakanvetoon ostin omat valjaat ku huomasin että huskyt eivät sovellu taakanvetoon

http://www.senefi.fi/wpvaljaat.php

me alotettiin ihan sillä että koira on jo riittävän hyvässä peruskunnossa sitte kunnonvälineet ja puolenlitran pullo täyteen vettä ja koiran perään.. pikkuhiljaa lisättiin liikuntaa ja harjoteltiin näitä vetohommia.. sitte opetin vasemmalle kääntymisen, oikealle kääntymisen, täysiä pinkomisen :D ja pysähtymisen :)

nyt on jääny hiukka vähemmälle taakkavaljaat joku puri rikki ja dacotalla ei oo huskyja että pääsis kimppaan vetämään... hyvä on ollu vedättää tommosella tommoselllaaaaaaa :o potkukelkalla :D mutta nyt ei oo semmostakaan... eikä täälä oikee viimetalvena ollu luntakaan.. mutta ändi rakastaa tätä touhua.. sen ei tarvikkun nähä että otan jommatkummat kaapista :)

27.09.2008 13.50
Ändi kirjoitti:

huskyvaljaita en käyttäis taakanvetoon...

meillä huskyvaljailla vedetään hiihtäjää, ahkiota ja juoksijaa taakanvetoon ostin omat valjaat ku huomasin että huskyt eivät sovellu taakanvetoon

http://www.senefi.fi/wpvaljaat.php

me alotettiin ihan sillä että koira on jo riittävän hyvässä peruskunnossa sitte kunnonvälineet ja puolenlitran pullo täyteen vettä ja koiran perään.. pikkuhiljaa lisättiin liikuntaa ja harjoteltiin näitä vetohommia.. sitte opetin vasemmalle kääntymisen, oikealle kääntymisen, täysiä pinkomisen :D ja pysähtymisen :)

nyt on jääny hiukka vähemmälle taakkavaljaat joku puri rikki ja dacotalla ei oo huskyja että pääsis kimppaan vetämään... hyvä on ollu vedättää tommosella tommoselllaaaaaaa :o potkukelkalla :D mutta nyt ei oo semmostakaan... eikä täälä oikee viimetalvena ollu luntakaan.. mutta ändi rakastaa tätä touhua.. sen ei tarvikkun nähä että otan jommatkummat kaapista :)

No ku mieki mistelin että taakanvetoon on omat valjaat... mut sitä en tiiä mistä niitä saa, vai onko ihan normaali lemmikkitarvike liikkeissä??

Joo mulla kävi kans mielessä että vesipullolla vois alotella..

Muoks. ai ne tehdäänki mittatilaustyönä :D

Muokattu viimeksi: 27.09.08 13.50
27.09.2008 13.50

moss mulla on 4 erikokosta rengasta joissa on jokaisessa vanteet.. isoin painaa muistaakseni yli 10kiloa

*muoks.. tai ehkä jopa reilusti enemmän :o ainaki niitä oli vaikeeta  nostella :D

Muokattu viimeksi: 27.09.08 13.51
27.09.2008 13.51
ok, kiitti tiedos Ändi :D
27.09.2008 13.56

huskyvaljaita en sentakia taakanvetoon koska painopiste tulee sitte niin alas, painaa koiran lonkkia ja selkää

mun ei ändille tarvinu opettaa tota vetämistä se vetijo valmiiks ku pani vetovaljaat :D ainot vaan että sen vauhtia sai opettaa sillä nimittäin oli alkuun yks vaihe ja se oli täysiä.. ja sitte minä joka ei osaa hiihtää meni mukkelis perässä :D

meillä huskyvaljaat makso 45e, Jokke combi huskyvaljas aisa kiinnityksellä.. taakanvetovaljaat tais olla sitte tuplasti enemmän

Muokattu viimeksi: 27.09.08 13.59
27.09.2008 13.59
saakohan noita valjaita muualta ku Ändin antamasta linkistä.. oon kuullu että koiratuotteen porukka on ollu siinä koiratappelu jupakassa mukana eikä innostas tukea sellasta o_o
27.09.2008 14.05
nyt en muista mistä omani hommasin :/ koitavaikka googlettaa
27.09.2008 14.22
019866441_r
Iisalmi

Ja vieläku saisin itteeni niskasta kiinni ni voisin lähtee hiihtää ton koiran kans, tai fillaroimaan... mutta ku ite en oo järin innostunu kummastakaan tekemisestä, vaikka pääkopassa kiinnostaiski. ;P

29.09.2008 08.10
022251055_r
Vantaa

On kyllä harmi, jos ei lunta tuu.. Sit pitää vedättää vaan koirakärryillä..Onkos muilla muuten kesävetovälineitä?

Minä opetin vedätyksen niin, että valjaat päälle, käskin isän taluttaa ja kutsuin koiraa, kun veti luokseni sanoin vedä ja leikittiin tai annoin namin. Sitten myös laitoin herkun maahan ja sanoin "vedä-saat mennä" tai "saat mennä-vedä". Näitä toistelin ja kehuin koiraa, kun se veti. Aluksi ei meinannut vetää, koska olin opettanut ettei saa vetää. Mutta pikku hiljaa tajusi sanan ja sen jälkeen olikin jo helppoa yleistää se myös niin, että itse istuin kyydissä ja koira veti. Edelleenkään ilman Vedä-käskyä ei vedä.

Aloitin tyhjällä pulkalla harjoittelun ja lisäsin taakkaa, ensin pikkusisko 2-v, sitten lopulta minä itse ja raavaat miehetkin. Niin ja aluksi innostin koiraa niin, että joku muu oli kyydissä ja juoksin sen kanssa leikkien. Nuoski oli aluksi ihan intona hommasta ja vauhti oli tosi kova, kun vain luvan sai laukata. Harmi vain, että itse sitten sössin homman ja sen korjaamiseen entiselleen meni kauan. Käskyt oli opeteltu jo etukäteen, eli: reunaan, käänny, stop, odota, käynti, ravia, laukka, prrrr, vedä, täällä, istu, maahan, mene kotiin.

Aluksi vaan ongelma oli, että Nuoski ei osannut kulkea tiellä vaan saattoi vetää puskaankin, mutta äkkiä sai korjattua kun kielsi menemästä muuta kuin suoraan.

Ja Sysiä ei tarvinnut paljoa hommaan opettaa, senku laitoin Nuoskin viereen vetämään, käskin vedä ja Sysi oppi homman Nuoskin avulla. Aluksi se kyllä kiusasi Nuoskia vetäessä ja jouduin komentamaan sitä, jolloin Nuoski luuli että kiellän sitä ja hämmentyi kun "enhän mä mitään tehny..". Onneksi kiusaaminen loppui, kun muutaman kerran sanoin matalasti Sysii, ja jos ei lopettanut, pysäytin ja pidin "puhuttelun".

Miten teidän koirat muuten ohittaa vetäessä?

Nuoski ja Sysi ohittaa tosi nätisti, itse väistävät jos on ihminen edessä ja jos taas koirakko ohitetaan, käsken ohittaa reunassa. Pitihän ohittaminenkin tosin niille opettaa..

29.09.2008 09.27
022273045_r
Joensuu

Meillä rengasta vejetetään ja pulkassa saa sukulaisten lapset kyytiä..

Pimulla ja Rasmukselle pitäs ostaa uudet valjaat, vasta ostin valjaat, mutta ne olikin liian isot, seuraavalla kerralla muistaa ottaa koira mukaan sovitukseen meinasin jos tilais ihan mittatyönä kunnon valjaat..

29.09.2008 11.15

meillä ei oo kärryjä :(

miten koira ohittaa.. hmmhmm... ei tua mitenkään niin intoa täynnä ettei jaksa usein es vilkasta mutta jos toinen alottaa ni sitte kyllä vastaus on kaksinvertanen.. kukanyt kehtaa vetohommienkunkkua häiritä kesken vetämisen! ;D ;)

jere// suksille vaan se on yllättävän helppoa ja hauskaa kun tavallaan on niin paljon siitä liikkeestä sen koiran varassa..

29.09.2008 15.17
022627281_r
Kotka

Enemmän tulee talvisin rekeiltyä koirien kanssa, kumpikaan ei ole päässyt vielä kertaakaan oikean reen eteen, mutta kunhan lunta tulee niin pääsen vedättelemään. Kärryjen edessä Tinka on ollut useastikin, vetää toisen/useamman koiran kanssa hyvin, yksin ei tykkää vetää. Ilona nyt ei ole vielä nuoresta iästä johtuen päässyt vetohommiin vielä mukaan.

Joku viikonloppu mennään eräälle sammarikasvattajalle vähän vetelemään kärryjä. :)

http://ripausmustaavalkoisella.blogspot.fi
29.09.2008 15.21
019888856_r
Kuopio
Meillä vedätetään kärryillä ja reellä ja pentuja kun niitä opetetaan niin laitetaan hiekka purkki ym perään. Myös sitten ahkiota ja sellaista.
03.10.2008 22.42
022627281_r
Kotka
Viikon päästä perjantaina mennään vihdoin kärryttelemään eräälle sammarikasvattajalle Tinkan (ja Ilonankin) kanssa, mukaan lähtee myös näiden kasvattaja koirineen. Kunnon sammaritäytyinen päivä luvassa. :D
04.10.2008 01.35

Leelan kanssa olisi tulevaisuudessa suunnitelmissa harjoittaa jonkinasteista taakanvetoa, mikäli tytön rakenne kasvaa terveeksi :)

04.10.2008 03.35
Judi kiskoo pulkkamäessä pulkkaa perässä ;) tyhjää tietysti xP
10.10.2008 18.01
022627281_r
Kotka

Tänään olin kärryilemässä Tinkan kanssa, kaks koiraa siis kärryn eessä. Oli ihan sopiva näin alkuun (eka kerta kun oon ohjastamassa), Tinka ja sen veli Elvis. Elvis on onneksi vanha tekijä, niin osaa hyvin suunnat yms, Tinkaa en oo niin päässy treenaamaan. Tinkan kuvista (toimintaa-albumista) löytyy kuva tältä päivältä, ei kyllä mikään hääppöinen.

Enkä edes lentänyt nurin, kerran meinas kärry keikata mutta hyvin meni silti, molemmat veti todella hienosti, jopa meidän Tinksu, joka ei yksin tykkää vetää ollenkaan. Elviksen kanssa ne on ennenkin vedellyt mutta taajamassa, nyt ekaa kertaa mettäpoluilla ja hiekkateillä.

Sunnuntaina uudestaan!

10.10.2008 21.22
Lili saa talvella vetää pulkkaa ! :'D
Muokattu viimeksi: 10.10.08 21.22
15.10.2008 11.18
Eiks tää oo vaan isojen koirien juttu? Sane on kyllä vetänyt pulkaa perässään ja nyt on jo konkari, valjaatkin pitäisi ostaa, pienillekkin koirille vetovaljaita löytyy, joten empä uskoisi sen olevan mitenkään vaarallista, kunhan katsoo, mikä määrä siinä on tavaraa siis pulkassa :D
15.10.2008 11.21
019888856_r
Kuopio
Kyllähän sitä voi pienilläkin harrastaa :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti