Saako marsulle antaa mandariinia? (Jyrsijät > Jyrsijöiden ruoka)

07.10.2008 16.25
niin!Saako?Vai onko vaarallista?Kiitos!
07.10.2008 16.48
Mandariinihan on sitrushedelmä eikä marsuille saa muistaakseni antaa sitrushedelmiä. Eli ei, se on vaarallista.
Muokattu viimeksi: 07.10.08 16.48
07.10.2008 17.01
000048835_r
Pepe, googleta ennen kuin vastaat :)
Ite googletin ja löyty monestakin paikkaa että saa antaa.
" Kasviksia joissa on paljon C:tä (mm.):
Persilja, paprika, kukkakaali, mansikka, mandariini, lanttu, nauris."
Marsuharrastajat sivustolta kopioin.
07.10.2008 17.20

Jinky, ehkä kannattaa tarkistaa haut itsekin: marsuyhdistyksen sivuilla, ruokinta-osiossa lukee taas näin:

"Marsulle ei saa antaa perunaa missään muodossa, sipulikasveja, sitrushedelmiä, käsiteltyjä kasviksia (säilöttyjä, pakastettuja tai kypsennettyjä). "

Että oli se pepe ihan oikeassa Outoja marsuharrastajia, voisitko linkittää tuon osoitteen mistä tuon tiedon kopioit? ja kukkakaalin kanssa täytyy muuten olla varovainen, sitä ei saa antaa kovin suuria määriä koska se muodostaa kaasuja vatsaan.

07.10.2008 17.22
ja kaikenlisäksi mansikka ja mandariini ei ole tietääkseni kasviksia
07.10.2008 19.55
000048835_r
07.10.2008 22.01

" Sitrushedelmien sopivuudesta on puhuttu paljon, enkä itsekään anna niitä kuin pienenä herkkupalana (ja lähinnä appelsiinia tai mandariineja tms, ei sitruunaa)."

tuo luki linkittämälläsi sivustolla, eli siis tämä on yksityisen henkilön kotisivu, tarkemmin oikeastaan kasvattajan kylläkin, kotisivu josta tiedot otit. Asia saattaa olla kaksipiippuinen juttu, kyllä niitä kai pienen pieninä makupaloina voi antaa, sitrukset eivät ole uskoakseni kyllä vaarallisia marsuille, mutta uskoisin että tulevat toimeen ilmankin=) itse en antaisi, koska on monen monta muutakin herkkua jota voi hyvällä omalla tunnolla antaa marsulle herkuksi=)

Kiitos linkistä Jinky!

07.10.2008 22.16
000048835_r
Eli kyllä voi mielestäni ainakin antaa, mutta harvoin ja pieninä määrinä :)
Siitä saa kyllä hyvin C-vitamiinia :D
08.10.2008 22.11

saahan siitä juu, mutta niin saa monesta muustakin=) mutta pieninä määrinä silloin tällöin varmasti kohtuullista=) Itse olen vain kovin arka antamaan sitruksia, kun niitä ei meilläkään saisi kovasti antaa, ei kaneille eikä rotillekkaan. Mutta ovat pienen pieniä herkkunököjä joskus saaneet jos on sattunut sopivasti hollilla olemaan=)

09.10.2008 00.26
Mistä syystä sitrukset olisi muka vaarallisia? Täällä ihan huoletta olen antanut rotille ja hiirille, myö edesmenneille marsuille ja kanille annoin silloin tällöin. Mitään oireita ei ollut ja näytti maistuvan hyvin joka iikalle.
09.10.2008 12.57

Mielestäni sitrushedelmät ovat vaarallisia vain siinä mielessä, että ne tekevät reikiä hampaisiin. Mutta miten reiät ovat edes mahdollisia jos marsujen hampaat kuitenkin kasvavat jatkuvasti? Ja jotkut eivät edes pidä niiden mausta (sitruksien)..

09.10.2008 13.16

Voin olla väärässä, enkä nyt löytänyt mitään sivustoa tukemaan väitettäni.

Mutta minulla on sellainen kutina, että joku pieneläinharrastaja tuttavistani olisi joskus sanonut sitrushedelmien vitamiini/whatever pitoisuuksien olevan pienille jyrsijöille niin korkeita, että niistä saattaa helposti saada yliannostuksen.

Muokattu viimeksi: 09.10.08 13.16
09.10.2008 23.27
Leela, miten täällä ei ole semmoista vielä kukaan saanut? En tosin anna kerralla kuin pari viipaletta esim. mandariinia.
09.10.2008 23.55

"Kirpeitä sitrushedelmiä tulee antaa rajoitetusti, sillä ne voivat aiheuttaa huulirupea ja vaikuttaa marsun virtsan koostumukseen huonolla tavalla."

Yritin etsiä tietoa, että mikä niissä sitrushedelmissä on sitten sellaista, ettei niitä voisi marsuille antaa, ainoastaan tuon tiedon löysin siitä.

Linkki

10.10.2008 00.01
Yuki kirjoitti:
Leela, miten täällä ei ole semmoista vielä kukaan saanut? En tosin anna kerralla kuin pari viipaletta esim. mandariinia.

How the hell should I know XD

Kuten sanoin, en mitenkään ole varma tuosta enkä myöskään löytänyt netistä mistään faktaa varmistaakseni asiaa.

Varmasti, jos joku täällä asiasta tietää ja topiccia sattuu lukemaan vahvistaa tai kumoaa. :)

Muokattu viimeksi: 10.10.08 00.02
10.10.2008 07.23
OT: Avokado myös tappavaa linnuille...
09.11.2008 18.29
Okei... No, nyt asia on niin, että... Ootteko te jotka luulette että marsuille sais antaa mandariineja vähän . Ne on SITRUSHEDELMIÄ!!! Haloo!!! Ne on kirpeitä, ja niissä on ihan hirveesti C-vitamiinia. Mutta se C-vitamiini on VAARALLISTA marsuille. Ihmisille se tekee hyvää, mutta hei marsuille? Sitä paitsi se on kirpeetä. Eikä mitään mansikkaa yms. voi todellakaan antaa. Niissähän on säilöntä-aineita ja vaikka olis maasta, niin niissähän voi olla vaikka jotain marsuille vaarallista lannotetta. Vähän edes maaliasjärkee, älkääkä aina vaan kattoko jostain tyylin "Mitä voin antaa marsuilleni" ja osoite on joku: www.kata.fi...
15.11.2008 14.03
Ei c-vitamiini ole vaarallista marsuille,päinvastoin marsut eivät pysty sitä itse valmistamaan, joten sitä on annettava niille joka päivä,tietty liika on liikaa. Itsen muistelen kuulleeni,että marsuille ei saisi antaa citrushedelmiä,ne on aika kirpeitä. Kyllä niitä mansikoita saa antaa, niihään nykyään kaikissa rusinoissa, kurkuissa ja pähkinöissä on nykyään kaiken maailman säilönta aineita jne..
22.11.2008 22.47
^^ tota... Sulla on marsu. Ja ihan nyt oikeesti väität, että c-vitamiini, jota marsu tarvitsee tyyliin pysyäkseen hengissä koska ei pysty sitä itse valmistamaan elimistössään, on VAARALLISTA MARSUILLE? no hohhoijaa sanon minä. Kuka sulle on tollasta mennyt väittämään? et ainakaan kasvattajalta oo marsuasi hankkinut. Vai onko tää joku provojuttu? meinaan tää tuntuu aika mahdottomalta et marsunomistaja väittää muille et c-vitamiini on marsuille vaarallista sitähän just ehdottomasti tarvitsee antaa. Siksi eläinkaupoissakin myydään esim. marsuille c-vitamiinirakeita. Ja mansikkaa voi kyllä antaa, kunhan pysyy kohtuuden rajoissa.
26.11.2008 13.38
Komppaan Kirveliä.

Itse olen omistanut marsun ja yhdyn kyllä kaikkeen edellämainittuun liittyen siihen että marsu tarvitsee EHDOTTOMASTI c-vitamiinia! Ja tuosta mandariinista, kohtuudella voi antaa. Mutta muita sitrushedelmiä, esim. sitruunaa ei tulisi antaa lainkaan. Missään tapauksessa! Se on liian voimakasta.

Vaikuttaisi vähän siltä, että ei olla edes hoito-ohjeisiin perehdytty ennenkuin ollaan eläintä menty hakemaan. :/
26.11.2008 13.53

Ihan mielenkiinnolla olen lueskellut tätä keskustelua ja ajattelin verrata nyt vähän muihin jyrsijöihin.. Esimerkiksi hamstereille saa antaa mietoja sitrushedelmiä silloin tällöin pieniä määriä. Mandariini kuuluu mietoihin sitrushedelmiin ja siksi siitä ei mitään haittaa ole vähän annettuna. Vaikea kuvitella että marsullekaan olisi, vielä isompikin eläin kun on kyseessä.

Minulla ei kuitenkaan pahemmin ole kokemusta marsuista joten parempi on tottakai olla asiantuntijoita uskominen.

26.11.2008 15.03
No huh, totta ihmeessä marsuille annetaan c-vitamiinia :o Ilman sitä vois nimen omaan käydä huonosti ;o
27.11.2008 21.24
^jep, mulla on sellanen käsitys että ilman sitä marsu voi jopa kuolla, koska se ei sitä pysty itse tuottamaan joten ihmisen on siitä huolehdittava, olenko ihan metsässä? ei tietenkää kuole vielä viikosta tai parista (?) mutta pitkällä ajalla. korjatkaa jos puhun omiani tuosta kuolemishommasta mutta joka tapauksessa EHDOTTOMASTI JA PAKKOPAKKO ON C-VITAMIINI MARSUILLE. Veikkaan kyl vahvasti et Lennyn omistaja tuli provoomaan, tai sitten ois erittäin mielenkiintoista tietää mitä sen marsuille kuuluu
Muokattu viimeksi: 27.11.08 21.25
28.11.2008 14.28
Jossain tietokirjassa näin kuvia sairaista marsuista. pari niistä muistaakseni liittyi siihen, ettei marsut ollu saanut tarpeeksi c-vitamiinia, nni näytti aika kauheilta ;o turkki ihan karsea ym.
28.11.2008 19.15
^niin, se varmasti pitää paikkansa, c-vitamiini on tärkeä. Mitä sitten kun sitä ei saisi ollenkaan??
06.01.2009 17.52
Ei marsuillesi kannata antaa mandariiniä/suolakurkkua.
06.01.2009 17.54
019188792_r
Varkaus
mä en ainakaa aatulle antais!!
06.01.2009 20.33
000048835_r
Emppu kirjoitti:
Ei marsuillesi kannata antaa mandariiniä/suolakurkkua.
Mandariini ja suolakurkku ovat kaksi aivan eri asiaa.
Suolakurkkua on uitettu suolavedessä ja on aikalailla mille vain eläimelle haitallista.
Mandariinia ei sentään ole uitettu missään suolavedessä. Itse ainakin uskaltaisin antaa pieninä paloina silloin tällöin mandariinia marsuille.
Muokattu viimeksi: 06.01.09 20.37
06.01.2009 20.52
020495391_r
Seinäjoki

Kyllä minä ainakin omalle marsulle antaisin kohtuudella, niinkun kaikkia..

Marsu ei pysty itse muodostamaan C-vitamiinia ja sen puutoksesta seuraa jos vaikka mitä.

Kauneutta on kaikkialla. Laita vain sydämesi silmiisi. - Hans Taeger
07.01.2009 00.42
000052516_r

Marsuista ei nyt niin ole kokemusta, mutta sivuilta netistä poimittua:

Tavallisimmin puutos on lievä ja näkyy erilaisina oireina, jotka harjaantunut silmä voi havaita suorittamalla lemmikille yksinkertaisen terveystarkastuksen. Merkkejä mahdollisesta C-vitamiinin puutoksesta ovat:
  • Ruokahalu on huono ja paino laskee
  • Etuhampaat katkeavat tai irtoavat helposti
  • Hammaspiikkejä tai epäsuhtaisuutta etuhampaissa esiintyy
  • Ikenet vuotavat verta
  • Karvapeite käy ohueksi vatsapuolelta, paljaita laikkuja esiintyy
  • Marsu kutisee, rapsuttaa tai nyppii karvojaan
  • Iho punoittaa vatsapuolelta, kainaloista ja nivusista
  • Iho on kuiva ja hilseilee runsaasti
  • Karva on likainen, rasvainen ja takkuinen
  • Marsun on vaikea kävellä, se ontuu tai kävely on hyppivää
  • Takajalat ovat halvaantuneet
http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/artikkelit_c-vitamiini.html

Itse, jos marsun omistaisin, voisin antaa kerran viikkoon pienen palaisen sitrushedelmää. Turvaamaan sen C -vitamiinin tarpeen talvella. KESÄLLÄ en suosittele kenenkään sitä antavan. Kesällä marsu saa vitamiinit tuoreesta ruohosta tms. joka on suositeltavaa antaa. :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti