Saako marsulle antaa mandariinia? - Sivu 2 (Jyrsijät > Jyrsijöiden ruoka)

07.01.2009 15.08
020030239_r
Lohja
Nippu kirjoitti:
Ei c-vitamiini ole vaarallista marsuille,päinvastoin marsut eivät pysty sitä itse valmistamaan, joten sitä on annettava niille joka päivä,tietty liika on liikaa. Itsen muistelen kuulleeni,että marsuille ei saisi antaa citrushedelmiä,ne on aika kirpeitä. Kyllä niitä mansikoita saa antaa, niihään nykyään kaikissa rusinoissa, kurkuissa ja pähkinöissä on nykyään kaiken maailman säilönta aineita jne..
Totta puhut! Tuossa lukee EI c-vitamiini ole vaarallista. Ja ihan totta liika on liikaa! Mistä saitte sellasen kuvan että Nippu ois sanonu et se on vaarallista!
07.01.2009 15.49
Leela kirjoitti:

Voin olla väärässä, enkä nyt löytänyt mitään sivustoa tukemaan väitettäni.

Mutta minulla on sellainen kutina, että joku pieneläinharrastaja tuttavistani olisi joskus sanonut sitrushedelmien vitamiini/whatever pitoisuuksien olevan pienille jyrsijöille niin korkeita, että niistä saattaa helposti saada yliannostuksen.

Hmm, C-vitamiini on vesiliukoinen, joten sitä ei voi saada kasviksista/hedelmistä liikaa. Mutta tehdasvalmisteiset vitamiinit o´n sitten asia erikseen ;)
09.01.2009 10.50

"Itse, jos marsun omistaisin, voisin antaa kerran viikkoon pienen palaisen sitrushedelmää. Turvaamaan sen C -vitamiinin tarpeen talvella. KESÄLLÄ en suosittele kenenkään sitä antavan. Kesällä marsu saa vitamiinit tuoreesta ruohosta tms. joka on suositeltavaa antaa." - Hami

Marsu ei varmaankaan saa yhdestä mandariinin palasta c-vitamiinia viikoksi. Marsulle tulee antaa itse ylimääräistä c-vitamiinia esim. jauheena veteen/kurkkuun annettuna, MYÖS kesällä.

C-vitamiini on vesiliukoinen joten siitä ei tule helposti muutenkaan mitään ongelmia vaikka marsu hetkittäin saisi sitä liikaa.

14.01.2009 00.09
^komppaan Eiramia. Kesällä on kyllä aurinkoa enemmän mutta ei siitä kyllä mitään c-vitamiinia mielestäni saa vaan d-vitamiinia. Että ihan yhtälailla sitä c-vitamiinia täytyy antaa kesällä kuin talvellakin. =)
07.02.2009 17.07
mandariinia saa antaa mutta en kuitenkaan suosittele sillä se on sitrushedelmä. Vaikkakin siinä on paljon c-vitamiinia niin sen sijasta voi antaa keltaista paprikaa joka myös sisältää runsaasti c-vitamiinia.
14.06.2009 14.12

Marsulle ei tule antaa sitrushedelmiä koska ne ei kuulu marsun ruokavalioon. Sitrushedelmät ovat usein happamia eikä marsun vatsa (ja suu) kestä niitä. Miksi sitten pitäisi antaa edes vähän? C-vitamiinia voi antaa turvallisesti ihan vaikka rakeina kurkun päällä. Varmasti turvallisempaa kuin sitrushedelmien antaminen.
Ja marsulle pitäisi antaa hieman enemmän kuin vähän jos meinaa sitrushedelmillä sen c-vitamiinin korvata ;)

20.06.2009 16.29
021198159_r
Hamina
Marsuillekkin on about tuhat ruoka ketjua, ei tartte aina uutta aloittaa. Haku on ystävä
20.06.2009 16.37

Tämänkin kysymyksen olisi voinut laittaa Marsujen ruokinta osioon.

20.06.2009 16.45
019663376_r

^Tarkoititko aihetta, vai keskustelun sijaintia?

Marsulle ei saa antaa sitrushedelmiä, enkä menisi kokeilemaan, että saako vai ei.

20.06.2009 17.23
minä annan paprikaa siinä on eniten c-vitamiinia eikä vaarallista
20.06.2009 18.00
Itse, jos marsun omistaisin, voisin antaa kerran viikkoon pienen palaisen sitrushedelmää. Turvaamaan sen C -vitamiinin tarpeen talvella. KESÄLLÄ en suosittele kenenkään sitä antavan. Kesällä marsu saa vitamiinit tuoreesta ruohosta tms. joka on suositeltavaa antaa. :)

Marsuille ei saa syöttää sitrushedelmiä!
06.07.2009 17.20
018940174_r
Seinäjoki

itse olen antanut mandariinia marsuilleni pieninä määrinä,eikä siitä ainakaan mitään haittaa ole ollut. hyvä c-vitamiinin lähde se ainakin on: )

06.07.2009 19.52
019703279_r
Sulo kirjoitti:
Leela kirjoitti:

Mutta minulla on sellainen kutina, että joku pieneläinharrastaja tuttavistani olisi joskus sanonut sitrushedelmien vitamiini/whatever pitoisuuksien olevan pienille jyrsijöille niin korkeita, että niistä saattaa helposti saada yliannostuksen.

Hmm, C-vitamiini on vesiliukoinen, joten sitä ei voi saada kasviksista/hedelmistä liikaa. Mutta tehdasvalmisteiset vitamiinit o´n sitten asia erikseen ;)

Muistakaamme toki että c-vitamiini on vesiliukoinen eli se liukenee veden kanssa pois, jos sitä liikaa on tullut annettua. Mitään hirmuista vaaraa ei oo, kuten esim. e.vitamiinin kanssa on.

Eikö avokaadoa saa syöttää hamstereille? Mun robot kun sitä syö... Kahdesti oon vasta antanu.

06.07.2009 20.08

Kyllä liiasta c-vitamiinista tulee ongelmia vaikka olisi kuinka vesiliukoinen.

Avokaado on myrkyllinen ainakin gerbiileille. En antaisi sitä muillekkaan pienille jyrsijöille.

07.07.2009 13.05
019703279_r
Eirami kirjoitti:

Kyllä liiasta c-vitamiinista tulee ongelmia vaikka olisi kuinka vesiliukoinen.

Avokaado on myrkyllinen ainakin gerbiileille. En antaisi sitä muillekkaan pienille jyrsijöille.

C-vitamiini yliannostuksena aiheuttaa lähinnä sakkaista pissaa, mutta tämä on vain lyhytaikaisista annostuksista. Yliannostus on sinänäsä hankalaa, että jonkinmoisena rajana on 200mg/kg. Mandariini vitamiininlähteenä on oikeastaan kyseenalainen, sillä kuorineen punnittu keskiverto mandariinissa on n. 32mg (per 100g, joka on mitta-arvo ruoka-aineissa), joten mandariinista tulisi syöttää reilu kolmannes, jotta c-vitamiinin päivittäinen tarve täyttyy. (Finelin käyttö on sallittua, myös maalaisjärki pelittää normaali kansalaisilla) Kuorittuna punnittu mandariini sisältääkin sitten jo n.42mg.
07.07.2009 13.10
019140115_r
Tampere
Sulo kirjoitti:
Leela kirjoitti:

Voi C-vitamiinia saada kasviksista/hedelmistä liikaa. Ihmisen mittakaavassa tulisi syödä aika järkyttävät määrät, että sitä saisi liikaa. Ja marsunkin mittakaavassa, mutta se on mahdollista. :) Joten kohtuu kaikessa, mutta jos saa hedelmistä/kasviksista liikaa C-vitamiinia niin sitä pitää kyllä olla mätetty aika järkyttävästi, joten ei nyt kannata pelästyä.

Minullakin on jonkunlainen kutina noista sitrushedelmistä, mutta ei nyt millään tule mieleen.
Muokattu viimeksi: 07.07.09 13.11
07.07.2009 13.24
019703279_r
Riku kirjoitti:
Sulo kirjoitti:
Leela kirjoitti:

Voi C-vitamiinia saada kasviksista/hedelmistä liikaa. Ihmisen mittakaavassa tulisi syödä aika järkyttävät määrät, että sitä saisi liikaa. Ja marsunkin mittakaavassa, mutta se on mahdollista. :) Joten kohtuu kaikessa, mutta jos saa hedelmistä/kasviksista liikaa C-vitamiinia niin sitä pitää kyllä olla mätetty aika järkyttävästi, joten ei nyt kannata pelästyä.

Minullakin on jonkunlainen kutina noista sitrushedelmistä, mutta ei nyt millään tule mieleen.
Mä kyllä kans vähän luulen, et marsu kuolee ennen kuin on saanut yliannostuksen kasviksista, tai vähintään joutuu pahan ripulin pauloihin. Korostaen vielä sitruksia.
07.07.2009 13.27
019140115_r
Tampere
Mitro kirjoitti:
Riku kirjoitti:
Sulo kirjoitti:
Leela kirjoitti:

Mä kyllä kans vähän luulen, et marsu kuolee ennen kuin on saanut yliannostuksen kasviksista, tai vähintään joutuu pahan ripulin pauloihin. Korostaen vielä sitruksia.
Jeh, mut kaikki on mahdollista. :) Ja totta on että cee vitamiini on vesiliukoinen, muttei se kuitenkaan tee sitä vaarattomaksi. Mutta hiukan lieventää. Mutta on aika vaikea saada kasviksista ja hedelmistä moista latinkia, mutta tehdasvalmisteisista c-vitamiini systeemeistä saa kyllä.
07.07.2009 13.31
019703279_r
Riku kirjoitti:
Mitro kirjoitti:
Riku kirjoitti:
Sulo kirjoitti:
Leela kirjoitti:

Jeh, mut kaikki on mahdollista. :) Ja totta on että cee vitamiini on vesiliukoinen, muttei se kuitenkaan tee sitä vaarattomaksi. Mutta hiukan lieventää. Mutta on aika vaikea saada kasviksista ja hedelmistä moista latinkia, mutta tehdasvalmisteisista c-vitamiini systeemeistä saa kyllä.
Varmasti kaikkein yleisimmässä c-vitamiini valmisteessa Vitabalansin C-rakeissa on c-vitamiinia grammaa kohden 33mg, joka siis on vähän ja se tl riittää. Yliannostukseen siis pitää antaa lähemmäs SATA lusikallista. Miettikäämme seuraavan kerran toki hiukan tarkemmin...
Muokattu viimeksi: 07.07.09 13.32
07.07.2009 13.33
020601222_r
Saa antaa. Mun tietojeni mukaan.
www.noorakultsu.blogspot.com
07.07.2009 13.33
019140115_r
Tampere
Mitro kirjoitti:
Riku kirjoitti:
Mitro kirjoitti:
Riku kirjoitti:
Sulo kirjoitti:
Leela kirjoitti:

Varmasti kaikkein yleisimmässä c-vitamiini valmisteessa Vitabalansin C-rakeissa on c-vitamiinia grammaa kohden 33mg, joka siis on vähän ja se tl riittää. Yliannostukseen siis pitää antaa lähemmäs SATA lusikallista. Miettikäämme seuraavan kerran toki hiukan tarkemmin...
Mutta se ei toki ole ainoa c-vitamiini valmiste joka on olemassa. ;)
07.07.2009 13.33
019703279_r
Noora kirjoitti:
Saa antaa. Mun tietojeni mukaan.
Toi nyt on jo offia, mieti vähä.
07.07.2009 13.37
Siis mikä pakko sitä mandariinia sitten on antaa kun on muitakin 100% turvallisia ja varmoja hedelmiä, kasviksia, ruokia.....?
07.07.2009 13.37
019703279_r

Murmelin marsula suosittelee:

1. Tällä hetkellä ehkä suosituin marsuille suoraan suunnattu jauhemainen C-vitamiini maassamme on Vitabalansin C-rakeet. Tuote on glukoosilla jatkettu sekoitussuhteeltaan 1:30 askorbiinihappo (vahvuus n. 3%), ja yksi teelusikallinen (5ml) sisältää 100 milligrammaa C-vitamiinia. Tuotteen hyvä puoli on sen helppokäyttöisyys. Miinuspisteitä jauhe saa puolestaan liiallisesta laimeudestaan, sekä epäselvistä ja osin myös virheellisistä käyttöohjeistaan. Tuote sopii hyvin esim. kahden marsun talouteen.
  2. Hieman väkevämpänä muutaman marsun talouteen sopiva tuote on Diafarmin C-Vitamin (1:12 suhde, vahvuus n. 8%), jossa yhteen millilitraan eli siihen pienimpään markettimaustemittaan mahtuu n. 60 milligrammaa C-vitamiinia. Plussaa tuote saa helppokäyttöisyydestään sekä marsukäyttöön ihanteellisesta laimennusasteestaan. Miinuspisteitä puolestaan tulee siitä että tuote on mahdollisesti saatavilla vain Ruotsin puolelta ja tukkureilta joilla sinne yhteyksiä on.
  3. Ehkä kaikkein kustannustehokkain, mutta samalla työläin vaihtoehto on Ferrosanin tai Orionin 500 milligramman ihmiskäyttöön tarkoitetut tabletit, jotka morttelissa murskattuina muuttuvat n. 80 prosenttiseksi C-vitamiinijauheeksi. Yhdessä tabletissa on n. 25 päiväannosta, mikä tekee millilitran maustemitassa täsmälleen saman verran. Plussaa tuote saa kustannustehokkuudestaan. Kahdensadan tabletin purkista riittää n. 5000 päiväannosta, eli päiväykset tahtovat jo tulla vastaan pienemmällä porukalla. Miinusta tuote saa hankalasta jauhamisesta ja annostelusta. Tabletteja murskatessa C-vitamiinipölyä on myös helppo vetää nenään ja se kirvelee.
  4. Yli kymmenen marsun talouksiin missä vitamiini sekoitetaan juomaveteen sopii hyvin C-MAX jauhe (99% askorbiinihappo). 1ml maustemittaan tuotetta mahtuu 700mg, eli noin 35 päiväannoksen verran tuoreen päällä syötettynä. Plussaa purkki saa kustannustehokkuudesta (5000 päiväannosta). Miinuksia puolestaan tulee todella pikkutarkasta annostelun tarpeesta, sekä jo haitallisen ylimalkaisista käyttöohjeista.

Lukekaamme tämä teksti (joka Murmelin Marsulasta lainattiin) ajatuksella ja syvästi mietiskellen. Tänä on totuus ja siitähän me emme toki tingi.
07.07.2009 13.41
019140115_r
Tampere
Mitro kirjoitti:

Murmelin marsula suosittelee:

1. Tällä hetkellä ehkä suosituin marsuille suoraan suunnattu jauhemainen C-vitamiini maassamme on Vitabalansin C-rakeet. Tuote on glukoosilla jatkettu sekoitussuhteeltaan 1:30 askorbiinihappo (vahvuus n. 3%), ja yksi teelusikallinen (5ml) sisältää 100 milligrammaa C-vitamiinia. Tuotteen hyvä puoli on sen helppokäyttöisyys. Miinuspisteitä jauhe saa puolestaan liiallisesta laimeudestaan, sekä epäselvistä ja osin myös virheellisistä käyttöohjeistaan. Tuote sopii hyvin esim. kahden marsun talouteen.
  2. Hieman väkevämpänä muutaman marsun talouteen sopiva tuote on Diafarmin C-Vitamin (1:12 suhde, vahvuus n. 8%), jossa yhteen millilitraan eli siihen pienimpään markettimaustemittaan mahtuu n. 60 milligrammaa C-vitamiinia. Plussaa tuote saa helppokäyttöisyydestään sekä marsukäyttöön ihanteellisesta laimennusasteestaan. Miinuspisteitä puolestaan tulee siitä että tuote on mahdollisesti saatavilla vain Ruotsin puolelta ja tukkureilta joilla sinne yhteyksiä on.
  3. Ehkä kaikkein kustannustehokkain, mutta samalla työläin vaihtoehto on Ferrosanin tai Orionin 500 milligramman ihmiskäyttöön tarkoitetut tabletit, jotka morttelissa murskattuina muuttuvat n. 80 prosenttiseksi C-vitamiinijauheeksi. Yhdessä tabletissa on n. 25 päiväannosta, mikä tekee millilitran maustemitassa täsmälleen saman verran. Plussaa tuote saa kustannustehokkuudestaan. Kahdensadan tabletin purkista riittää n. 5000 päiväannosta, eli päiväykset tahtovat jo tulla vastaan pienemmällä porukalla. Miinusta tuote saa hankalasta jauhamisesta ja annostelusta. Tabletteja murskatessa C-vitamiinipölyä on myös helppo vetää nenään ja se kirvelee.
  4. Yli kymmenen marsun talouksiin missä vitamiini sekoitetaan juomaveteen sopii hyvin C-MAX jauhe (99% askorbiinihappo). 1ml maustemittaan tuotetta mahtuu 700mg, eli noin 35 päiväannoksen verran tuoreen päällä syötettynä. Plussaa purkki saa kustannustehokkuudesta (5000 päiväannosta). Miinuksia puolestaan tulee todella pikkutarkasta annostelun tarpeesta, sekä jo haitallisen ylimalkaisista käyttöohjeista.

Lukekaamme tämä teksti (joka Murmelin Marsulasta lainattiin) ajatuksella ja syvästi mietiskellen. Tänä on totuus ja siitähän me emme toki tingi.
En meinannut todellakaan pelkkiä marsujen valmisteita. Voithan ampua itseäsikin johonkin ruumiinosaan muttet kuole, välttämättä.

Mutta olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, että se on epätodennäköistä saada c-vitamiinimyrkytys, muttei mahdotonta. Ja vaikka ei siitä myrkytystä saisikaan, ei liika ole siltikään hyväksi.

Tuo on totuus ehkä marsujen valmisteista, mutta tiedän kyllä että kaikki ei marsujen valmisteita käytä.
07.07.2009 13.53
020603812_r
Tampere
ja jos syöttää tarpeeks hyvää pellettiä niin marsu ei välttämättä tarvitse ollenkaan c-vitamiini lisiä. mutta kuten joku jo sano ylempänä niin ei siitä haittaa ole koska on vesiliukoinen.
07.07.2009 14.20
^Pelletissä oleva c-vitamiini ei paljoa auta ja c-vitamiinia täytyy antaa vaikka pellettiä syöttäisikin.
07.07.2009 14.23
019703279_r
Judo kirjoitti:
ja jos syöttää tarpeeks hyvää pellettiä niin marsu ei välttämättä tarvitse ollenkaan c-vitamiini lisiä. mutta kuten joku jo sano ylempänä niin ei siitä haittaa ole koska on vesiliukoinen.
Mä en kyllä tiedä kuin yhen pelltin, jossa se vitamiini on. Siinä sitä kyllä sitten on, vaikka muile jakaa... Mut toisaalta ravintoaineet katoo aika nopeest poies, jotne ei sitäkään voi paljoo ostaa.. // Tai siis pitää ostaa pienempiä pussukoita..
Muokattu viimeksi: 07.07.09 14.53
07.07.2009 14.26
^Niin ja marsu ei välttämättä syö niin paljon niitä pellettejä että päivittäinen c-vitamiinin saisi.
07.07.2009 14.32
021198159_r
Hamina
Wenla kirjoitti:
Siis mikä pakko sitä mandariinia sitten on antaa kun on muitakin 100% turvallisia ja varmoja hedelmiä, kasviksia, ruokia.....?
Wenla sen sanoi. Itse olen saanut käsityksen että marsuille ei saa antaa sitrushedelmiä, ja valmisteet ovat paljon parempia.(; (....tai turvalliset ruuat joissa on paljon c-vitamiinia..)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti