Pentulaatikon kuulumisia (kasvattajat) - Sivu 119 (Koirat > Pennut)

05.07.2015 09.56
022600386_r
Lahti

Chakan omistajalta hyvin sanottu; oman koiran pentu on monen haave, erityisesti jos se on täynnä kivoja ominaisuuksia, mutta pentu ei tule ole olemaan klooni siitä isästä. Tai emästä. Se tulee olemaan eri tavoin yhdistyviä ominaisuuksia kummastakin ja erityisen voimakkaasti vaikuttaa narttu ja kuinka se hoitaa ne pennut siellä pentulaatikossa. Koskaan ei voi tietää mitkä ominaisuudet kolahtaa ja nivoutuu yhteen, voi olla että osa pennuista on ihan jees ja osa onnistuukin perimään koktailin niistä ei niin kivoista puolista. Nämä on tietysti lausuttuja itsestäänselvyyksiä, mutta tulipahan itsekin huomattua miten monimutkaista nuo periytyvät ominaisuudet ja vietit voi olla tuon oman nartun kanssa. Sitä laski monia hyviä puolia ja ajatteli että no niitähän on reilusti enemmän kuin miinuksia ja uros oli mainio, mutta ei mennyt niinkuin satukirjoissa.

Toisekseen, elämän tuottaminen tähän maailmaan on ihan hurja iso vastuu ja raaka todellisuus on se, ettet ikinä tule tietämään millaisiin koteihin ja oloihin ne pennut oikeasti menee tai lopulta päätyy, tai että minkälaisiin pyörteisiin ne joutuu. Täydelliseltä kuulostava koti voi kääntyä painajaiseksi ja pentuja päätyy surullisen usein heti pikkupentuajan jälkeen takaisin markkinoille koteja kiertämään (muuttuneiden elämäntilanteiden, allergioiden ja minkä ikinä vuoksi, samat vanhat) -erityisesti jos sieltä nousee energisiä, kovapäisiä ärrieripuolia.

Kannattaa tosiaan miettiä moneen kertaan onko kannattavaa ja/tai mahdollisten riskitekijöiden arvoista. Tähän maailmaan syntyy niin paljon koiria, ajatuksella ja ajattelematta, että voipi miettiä hyvän tovin mitä on tähän maailmaan tuomassa, miksi sen tekee ja kuinka paljon työtä, vaivaa, vastuuta ja rahaa on siihen valmis uhraamaan. Ihan siis siitä huolimatta onko rotukoira vai sekarotuinen.

05.07.2015 16.32

Chakalla ja Ninjalla hyviä mietteitä.
Nartun löytyminen ei varmasti tuota ongelmaa, mutta se että löydät sellaisen nartun omistajan joka on samalla aaltopituudella, ja saatte aikaiseksi molempia osapuolia tyydyttävän leasing-sopparin, onkin sitten jo vaikeampi löytää.

Riskit ja hyödyt kannattaa tosiaan laskelmoida etukäteen, pennutus kun on tosiaan aina riskinottoa, niin kasvattajan kuin nartunkin puolesta. Ennalta kun on huono tietää, että synnytys ja pentujen hoito sekä hyvien kotien löytyminen menee kivuitta.

Ja mitä luonteeseen tulee, niin eräs monta kymmentä vuotta kasvattanut nainen sanoi että n. 20% luonteesta tulee perimästä ja loput sitten muokkautuu ympäristöstä. Millaiseen paikkaan, laumaan ja omistajalle pentu menee. Ja tottahan se on, pienet palikat alulle toki antaa perimä, mutta hyvin paljon luonteen kehittymiseen vaikuttaa se ympäristö.. 

05.07.2015 22.14
022677283_r
Kuopio

Te kellä pentueita on ollut niiin kuinka työssä/koulussa käynti on onnistunut pentujen synnyttyä? Majailitteko kotona sen kahdeksan viikkoa vai kuinka saitte ajan riittämään? 

Muokattu viimeksi: 05.07.15 22.16
http://lyhyillajaloilla.blogspot.fi/
05.07.2015 22.20

Minä en tiedä ketään joka olisi ottanut lomaa pentujen vuoksi. Onko se kovin tavallista? Minä en toki itse kasvata, kotikotonani kasvatetaan. Aina on eletty normaalia arkea pennuista huolimatta. :) Tosin ensimmäisessä Karan pentueessa oli vesipäinen pentu joka loppuajasta kaipasi erikoishoivaa. Silloin piti vähän miettiä että mitäs tehdään, minulla onneksi sattui alkamaan sitten soppelisti loma niin sain hoivata pientä.

05.07.2015 22.24
022605702_r
Joensuu
Muusa kirjoitti:

Te kellä pentueita on ollut niiin kuinka työssä/koulussa käynti on onnistunut pentujen synnyttyä? Majailitteko kotona sen kahdeksan viikkoa vai kuinka saitte ajan riittämään? 

Ensimmäinen viikko oli lomaa pentujen kanssa ihan siltä varalta jos tapahtuu jotain radikaalia. Jonkun verran myös perheeni kävi hoitamassa pentuja kun halusivat auttaa, ja puolison kanssa meni poissaoloajat niin kivasti yksiin etteivät koirat joutuneet olemaan pitkiä aikoja yksin. Emo ja pennut portin takana omassa huoneessaan pentuaidassa.

Ajankäytön kanssa ei ollut ongelmia, siinähän ne pennut pyöri mukana missä muutkin. Lisää siivoamista toki, valtavasti vieraita ja pentupuuhia, mutta enpä nyt keksi mitä muuta olisin halunnut vapaa-ajallani tehdä :D yhden pennun pentue oli iisi, kun Teemo kulki laumassa mukana heti kun jalat kantoivat. Pennut tottuivat talon rytmiin ja touhuilivat aidassaan kun oltiin poissa, halusivat huomiota kun olimme kotosalla.

Sinä olet minun toiveeni ja haaveeni ja kaikki anteeksi.
06.07.2015 00.17
022647263_r

Sirun pentueen aikana itse kävin normaalisti reilun seitsemän tunnin koulupäivää, mutta äitini oli tuolloin kotona vahtimassa ja syöttämässä koirat. Koko aikaa niiden vieressä ei istuttu, mutta minua ainakin rauhoitti ajatus siitä, että joku melkein koko ajan kotona, vaikken uskonutkaan, että niillä suurempaa hätää tulisi muutenkaan.

Pennut muuttivat neljän viikon iässä alakertaan, jossa ne pääosin asustivat häkissä, mutta vahdittuna viettivät myös paljon aikaa keittiössä vapaana. Täysin yksin niitä jätettiin kotiin vain about neljäksi tunniksi kerrallaan, mutta toki vahtimatta pärjäsivät jonkin aikaa muutenkin, vaikka joku olisikin ollut kotona.

Kukamitähäh?
06.07.2015 09.16
000104879_r
Muusa kirjoitti:

Itse taisin pari päivää saada palkatonta lomaa töistä siihen (ei ollut kertynyt lomia viellä) , ja sitten pikkusiskoni tuli loppu viikoksi meille päivystämään, toisesta viikosta eteenpäin sitten olivat ihan keskenään sen +8h. : ) Kerran vain myöhemmin kun oli enää 3pentua kotona, oli käynyt niin, että narttu oli hypännyt koiraportin yli makkarista (kaataen sen) ja 3x8viikkoista hirviötä pääsi valloilleen ja sen oli talo näkönen.... Sitä ei voi villeimmissä mielikuvissaankaan kuvitella, miten paljon tekemistä ne keksivätkään päivän aikana! :'D

Seuraavankin pentueen kohdalla pyrin takaamaan myös sen, että ainakin ensimmäisen viikonajan joku ihminen on valvomassa eloa. : )

// Muuten aika meni kyllä aikalailla pentujen ehdoilla, 8 pentua todella lateli niitä ehtoja rivarissa asuvalle, kun pihaakaan ei ollut, eli pennut piti aina käytännössä kuljettaa kauvemmaksi ulkoilemaan turvallisesti, mutta saipahan kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun mentiin kylään jonnekin missä aidattu piha, niin saivat pennut sosiaalistua ja ulkoilla samalla (..niin ja matkustaa autolla).
Nykyisin tosin asutaan jo rakkilauman kanssa niiiiin landella, ja jos pentuja meille jossain vaiheessa tulee, niin elämä täällä on huomattavan paljon helpompaa! :p

Muokattu viimeksi: 06.07.15 11.21
06.07.2015 09.33

maalla syntyneitä pentuja varten olen ottanut 2vko loman jotta voin varmistaa niiden olevan ok kriittisimmässä iässään, sitten mennyt normaalisti töihin. Kaupungissa kerrostalossa syntyi yksi pentue ja silloin kun olin töissä, minulla oli jokapäivälle pentu vahti luovutusikään asti.

Muokattu viimeksi: 06.07.15 09.36
06.07.2015 21.37
000056670_r
Sint_tu kirjoitti:
Muusa kirjoitti:

Itse taisin pari päivää saada palkatonta lomaa töistä siihen (ei ollut kertynyt lomia viellä) , ja sitten pikkusiskoni tuli loppu viikoksi meille päivystämään, toisesta viikosta eteenpäin sitten olivat ihan keskenään sen +8h. : ) Kerran vain myöhemmin kun oli enää 3pentua kotona, oli käynyt niin, että narttu oli hypännyt koiraportin yli makkarista (kaataen sen) ja 3x8viikkoista hirviötä pääsi valloilleen ja sen oli talo näkönen.... Sitä ei voi villeimmissä mielikuvissaankaan kuvitella, miten paljon tekemistä ne keksivätkään päivän aikana! :'D

Seuraavankin pentueen kohdalla pyrin takaamaan myös sen, että ainakin ensimmäisen viikonajan joku ihminen on valvomassa eloa. : )

Meillä kävi kanssa noin.. mutta 8 kipaletta 7-8vkon ikäisiä pentuja.. tsiisus! :D

06.07.2015 22.59

Meillä on yleensä äiti ottanut keväällä noin viikon loman siihen pentujen syntymään. Itse koululaisena olen myös hyvin ehtinyt kesälomille pentujen ollessa 6-8viikkoisia. Eli ne ekat kriittiset ajat on joku ollut ns. "koko ajan" kotona, ja sitten loppuaikana kun ovat vaativampia, on joku ollut kotona ja viihdyttänyt pentuja.

Yksinolot ei koskaan olleet kovin pitkiä, sillä isäni käy aina ruokatunnilla kotona (11-12) ja silloin huolehtii pennuista, kun taas äiti pääsee jo parin tunnin päästä tuosta töistään kotiin. Eli aika kivasti on mennyt pentujen kanssa aikatalutu, kun on ollut kolme hoitajaakin

Muoks. Ja tosiaan 6-8 viikon ikäisinä ovat olleet emon kanssa ulkotarhassa jos säät on sallineet, eli tilaa on ollut temmeltää eikä kenenkään ole tarvinnut huolehtia sotkuista.

Muokattu viimeksi: 06.07.15 23.00
07.07.2015 23.10

Lillan on nyt ultrattu tiineeksi! :) Elokuun alkupuoliskolla pitäisi syntyä, nyt jännätään.. <3

The more I get to know people, the more I like my dogs.
08.07.2015 03.53
022681250_r

Me haettiin 2 pentua ulkomailta, tarkoituksena sijoittaa uros muualle ja jättää pelkkä narttu kotiin. Sattumien kautta molemmat jäi kotiin ja nyt pentujen ollessa vähän vajaat 11kk, niin en kadu kyllä että jäivät vaikka vaativia molossirotuisia ovatkin. Tulevaisuudessakin varmasti tullaan ottamaan muutama pentu samaan aikaan (samasta sekä eri pentueesta) enkä näe siinä mitään väärää jos tietää mitä on tekemässä. Toki yksilöt huomioonottaen, kahta dominoivaa koiraa en kotiin jättäisi samaan aikaan kasvamaan, ongelmiahan se vaan tietää.. Tänä vuonna taitaa käydä niin että kohta on taas kaksi uutta kakaraa jaloissa pyörimässä kun kahdesta edellisestä on tullut jo teinejä. Aika näyttää kuinka tässä käy, oma narttu on toivottavasti kolmannella viikolla raskaana ja parin viikon päästä pitäisi uuden tuontipennun jo syntyä :) 

//Pentujen syntymän aikoihin toivotaan viikon lomaa molemmat ja jos ei onnistu niin vaihdellaan vuoroja taas niin että koirien ei tarvitse olla hetkeäkään yksin. Varmuudeksi vielä tulee muutama ihminen tänne pitämään vahtia ensimmäiseksi viikoksi jos itse joudutaan töihin (tai seuraavaksi viikoksi jos itse ollaan vapailla ensimmäinen viikko).

"If you can't own a lion -get Boerboel instead."
08.07.2015 13.14

Voihan unelmauros ja huippu uroksen omistaja, voihan unelmayhdistelmä <3 Eihän tässä enää malta juoksuja odottaa. :)

26.07.2015 13.28
022364518_r
Joensuu

Meillä odotetaan pentuja elokuun loppuun <3

Te jotka ultraatte, onko miten hyvin osunut nappiin ultran arvio pentu määrästä? Meille viime pentueen kohdalla ultrassa näkyi 5, syntyi 8, ja nyt ultrattiin 7.

Sitten astutusajankohta, onko ollut miten suuria heittoja ensimmäisen ja seuraavan pentueen astutusajankohdilla (ilman prokeja)? Demi astutettiin ensimmäisen pentueen kohdalla 9-10vrk, ja nyt 17-18vrk. 

26.07.2015 18.35
000016846_r
Demi kirjoitti:

Meillä odotetaan pentuja elokuun loppuun <3

Te jotka ultraatte, onko miten hyvin osunut nappiin ultran arvio pentu määrästä? Meille viime pentueen kohdalla ultrassa näkyi 5, syntyi 8, ja nyt ultrattiin 7.

Sitten astutusajankohta, onko ollut miten suuria heittoja ensimmäisen ja seuraavan pentueen astutusajankohdilla (ilman prokeja)? Demi astutettiin ensimmäisen pentueen kohdalla 9-10vrk, ja nyt 17-18vrk. 

Mä ultraan sen takia, että tiedän onko narttu tiine. Mulle riittää, jos sattuu näkymään yksikin tyyppi.

Otan sitten myöhemmin röntgenin, josta nään määrän.

Olen huomannut, että mitä vanhemmaksi narttu käy, niin sitä myöhemmin on tärppipäivät.

Muokattu viimeksi: 26.07.15 18.37
26.07.2015 21.14
022583478_r
Suomussalmi

Venuksen ultrassa näkyi kolme mollukkaa ja viisi tuli! 

26.07.2015 23.54
022664377_r
Kuopio

Meillä ultrattiin yhden ainoan kerran. Näkyi neljä, mutta loppupeleissä narttu olikin tyhjä.

Ultra on oikeastaan aika hyödytön. Tiineyden voi todeta jo ihan ulkoisista merkeistä ja pentujen määräkin selviää tarkasti vain röntgenissä, jos sitä tietoa nyt ihan välttämättä tarvitsee.

http://villikettu.blogspot.fi
27.07.2015 09.35
Meillä ell löysi 7, 7 syntyi :-)
27.07.2015 09.47
022677452_r
Riihikoski
Eka kertaa kun Martta astutettiin, niin löytyi kaikki mahdolliset tiineyden merkit. Kahdessa ultrassa käytiin toteamassa, että narttu oli vain valeraskaana. Paljon sitä mietittiin, et oisko voinut imeyttää pentunsa varhaisessa vaiheessa, koska kauan kasvattanut henkilökin totesi että tiine se on eikä itse olisi vienyt edes ultraan. Tokalla kerralla seuraavasta juoksusta ei tullut niin selkeitä tiineyden merkkejä, mutta ultra näytti 3-5 pentua ja 3 tuli.
cheltu.blogspot.fi
27.07.2015 10.16
000039615_r

Omakohtaisia ultria ei ole vielä plakkarissa, mutta systerin pentueissa olen ollut mukana niin... Ekassa pentueessa ell laski 7, tuli 10. Toisessa pentueessa laskettiin 8 ja tuli 9. Kolmannessa pentueessa laski 6 ja tuli 13 :D. Neljännessä oli laskettu 7 ja tuli muistaakseni 9. 

Mitä mieltä muuten porukka on röntgenistä? Siitähän liikkuu vaikka minkälaisia kauhutarinoita, että muumioittaa etc. pentuja pois mahdollisesti tai muuta vastaavaa. Miksi käytät röntgenissä? Miksi et? 

27.07.2015 10.47
022571441_r
Raisio

Me röntgataan ei ultrata pentuja ja kaikki pennut on syntynyt terveinä. Röntgenissä saa varmemman määrän joten mieluummin röntgataan.

27.07.2015 11.17
022364518_r
Joensuu

En miekään siis määrän takia ultraa vaan tiedon onko kantava, muttta kyllä minua silti kiinnostaa miten on muilla käynyt ultraus arvioiden kanssa, että onko osunut oikeaan. (:

Ja mitä rtg:hen tulee, niiin itse suhtaudun siihen jotenkin negatiivisesti, vaikkakin omakohtaista kokemusta ei ole, eikä edes tuttava piirissä ole mitään ongelmia ollut vaikka on rtg:t otettu, mutta jotenkin silti kammottaa - juurikin näiden kauhutarinoiden myötä varmasti.

27.07.2015 13.48
Vilaa ei ultrattu eikä käytetty röntgenissä. Siinä loppu vaiheessa, ennen kuin synnyttämään lähti, pentujen liikkeet tuntui niin hyvin, ettei ollut epäilystäkään, etteikö siellä olis ketään ollu. Neljää veikkasin ja neljä suloista, tasakokoista poikaa sieltä tulikin. Neljäs, kun oli syntynyt, tunnusteltiin mahaa, eikä ketään enää löytynyt paitsi vikan istukka, joka tuli sitten hetken päästä. Eli Viltsun kohdalla ultra ja röntgen ois ollu ihan turhia, kun kaikki selvis tunnustelemalla. Toivottavasti seuraavankin pentueen kohdalla :)
vilanrennotriennot.blogspot.fi
27.07.2015 19.37

Meillä on taidettu ultrata koira kerran, kun ei oltu varmoja tiineydestä. ELL totesi että "vähintään 5 syntyy" ja kuitenkin syntyi vain yksi. Sen takia paniikissa vietiin emää ja pentua päivystykseen, kun ei mitään kuulunut. Päivystyksessä totesi että masu on tyhjä.

Sen jälkeen ei olla koettu tarpeelliseksi käyttää ultrassa eikä röntgenissä koska kyllä niitä sitten syntyy jos on syntyäkseen. Ei sillä määrälläkään ole mielestäni niin paljoa tietoarvoa ja että röntgaisin koiran. Meillä on ollut aina niin paljon pennun ottajia jonossa, niin ei ole tarvinnut murehtia löytyykö kaikille koti

27.07.2015 20.05
022651294_r
Kalajoki

Me ollaan muutaman kerran käytetty röntgenissä, lähinnä selvittämässä onko siellä yksi vai kaksi jos masu on ollut pieni. Kun kyse on pienestä rodusta, jossa kuitenkin synnytysvaikeuksia esiintyy, niin on ollut hyvä käydä varmistamassa pentujen määrä. Samalla myös näkee mitenpäin pennut ovat ja osaa varautua jos joku pentu onkin väärin päin. Ultrassa ei olla käytetty koskaan.

27.07.2015 21.31
022647263_r

Huomenna katsomaan paria kasvattia, nekin mokomat täyttävät jo neljä kuukautta. Mihin se aika oikein meni? Vastahan ne lähtivät...

Kukamitähäh?
27.07.2015 23.16
022394469_r
Lahti

Viime vuonna ultrasin ja ell sanoi silloin 5-6, vaikka mä olin ultraan mennessä ihan varma, että se on tyhjä (ei yhtään tiineyden oireita). Lopulta viisi leikattiin kuolleena ulos herpeksen takia.

Nyt Veila on uudelleen tiine ja ultran mukaan siellä on tällä kertaa 4-5, kuudes mahdollinen.
Koska mulla on huonoa tuuria vaikka muille jakaa, Veila oli kaksi viikkoa astutuksen jälkeen todella kipeä (ensisijainen epäily myrkytys alueelta löytyneiden ansojen takia, tai "vain" raju vatsatauti) ja kävi läpi sekä nesteytyksen että lääkityksen. Ajattelin pentujen menneen siinä kehon rasituksessa kesken, mutta selvisivät. Oma-ell:n suosituksesta ollaan käyty nyt viikoittain (kolmesti tähän mennessä) ultrassa seuraamassa kasvavatko pennut ja säilyvätkö hengissä, toistaiseksi ainakin kasvaneet tasaisesti ja ovat jopa suhteellisen isoja sekä erittäin eläväisiä pikkutyyppejä. En mä ultrassa normaalisti ravaisi jatkuvasti, mutta säilyy itsellä mielenrauha kun näkee pieniä sykkiviä sydämiä ruudulla.
Laskettuun on noin 2½ viikkoa.

Muokattu viimeksi: 27.07.15 23.17
www.viuhku.net/collie
27.07.2015 23.23
022703973_r
Kotka

Veila: Paljon peukkuja lopputiineyteen! Toivottavasti menee paremmin tällä kertaa <3

Saat olla juuri tuollainen, en tahdo valmista, tahdon sinut heikkouksineen
28.07.2015 09.24

Täältäkin hurjasti peukkuja Veilan loppuodotukseen, toivotaan paljon pieniä nahkalapsosia sinne! :)

28.07.2015 09.42
022664286_r
Oulu

Meiltäkin tsempit Veilan loppuodotukseen! <3

http://nokkaelainelamaa.blogspot.fi/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti