Hamstereiden virikkeet (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

15.10.2008 10.13

Juu tää on vaa tällänen kysymys et mitä mää voisin laittaa mun hamsun häkkii lisää ku sillä on siellä ruokakuppi vesipullo nukkumakoppi ja puu-tunneli.

Voisin laittaa jotain Riippuvia juttuja sinne mut en oo varma :"D

Keksikää mulle jotain mitä voisin laittaa sinne.. ;)

15.10.2008 11.20
Käytä mielikuvitustasi - esimerkiksi wc-paperirullat, pahvilaatikot, tyhjät kananmunakennot sun muut ovat loistavia virikkeitä :) Hamsterit eivät niinkään välitä kiipeilystä, ja saattavat satuttaa itsensä kiipeillessään, joten jos laitat riippuvia virikkeitä, kannattaa laittaa ne suht matalalle niin, ettei hamsteri voi pudota korkealta tai minkään kovan tai terävän päälle.
01.11.2008 09.27
meidän hamsuille sain sisustuksen kuntoon onneksi:))kun menin eläinkauppaan niin sieltä löytyi vaikka mitä
01.11.2008 10.28
018907042_r
Karkkila
Itse ripustelin Tupsulle aina villasukkia sun muita katosta roikkumaan. : D
02.11.2008 18.43
000048822_r
Meillä on ticolla häkissä juoksupyörä, juomapullo, ruokakupit, iglu, semmonen moni aukoonen ruukku, kylpyhiekkaa, paperirullia, ja esim eileen tein ticolle narunsa, jossa oli kaikkea herkkua, joka ei ihan heti mee vanhaks. Siinä oli esim. rusinoita, leipää, pähkinää jne. RIpustin sen matalalle häkkiin :P
19.12.2009 01.19
Saako talvikon dunassa olla sanomalehtee meinaa tääl petsies on ainaki pari jol on :o eiks niist voi tulla jotai muste myrkkyy?
Muokattu viimeksi: 19.12.09 01.20
19.12.2009 12.19
000053084_r
^ En ole sanomalehti-asiaan erityisesti tutustunut, mutta olen kuullut että se on jtn kasviperäistä mustetta, eli ei ainakaan pitäisi olla tappavan vaarallista. Mutta ethän itsekään menisi syömään sanomalehteä, etenkin kun se varmasti märkänä takertuu kurkkuun ja vaikka minne. Se voi märkänä myös värjätä.
19.12.2009 13.25
Sanomalehteä ei millekkään eläimelle, on myskyllistä.
19.12.2009 20.58
P kirjoitti:

Juu tää on vaa tällänen kysymys et mitä mää voisin laittaa mun hamsun häkkii lisää ku sillä on siellä ruokakuppi vesipullo nukkumakoppi ja puu-tunneli.

Voisin laittaa jotain Riippuvia juttuja sinne mut en oo varma :"D

Keksikää mulle jotain mitä voisin laittaa sinne.. ;)

Kannattaisi ehkä harkita juoksupyörän ostamista. Yleensä se tarjoaa hyvää ajan vietettä. Varjopuolena siinä kuitenkin on se, että jotkut hamsterit tulevat juoksupyörästä riippuvaisiksi. Myös vessapaperirullista saa askarreltua itse mieleisiään virikkeitä.
19.12.2009 22.26
000057228_r
- kannattaa laittaa reilusti purua jos vaan mahdollista, niin pääsee hamit kaiveleen :)
-paljon pahvilaatikoita tms
-jyrsittävää paljon, heinää, oksia tms.
19.12.2009 23.59
000053084_r
Tiinun vaavit kirjoitti:
Sanomalehteä ei millekkään eläimelle, on myrkyllistä.

Ok, kiitoksia korjauksesta. :)

20.12.2009 12.30
020255896_r
Oulu

Nupulle oon itse tehnyt kookospähkinästä mökin. Sahannut oviaukon ja sitten kaivanut sisukset ulos. Ihan nätti pikku mökki. Sitten on puinen keinulauta, vessapaperirullia, vääntynyt puu pala, puinen taso (itse tehty).

Ja heinää yms. Aika paljon puu painoitteinen tuo terraario on. En viitsi alkaa tunkemaan muovisia tavaroita, koska nuppu kuitenkin jyrsisi ne puhki. Ja ovat muutenkin mielestäni rumia.

27.12.2009 19.35

Paksu puu, jossa yli meno on vaativaa ( selviää Aavistus siitäkin.. ;o ), 3 wc rullaa ( eri kokoisia ), Puu taso, ( jonka olen itse näppäränä yhtenä päivänä rakentanut ), maitopurkki, ( meidän hamsterin lempi järsimistä ), Oma pesämökki joka on puuta, ( Ihan järsitty ) :D, Ja sitten otin mitat ja rakensin kolmannenkin tason, ( tosin aika matalia.. Kääpiö hamsuhan ei saa kiipeillä kauhean korkealla? ) Ja ei meillä muuta.. Paitsi sellainen jätti iso puu terra " :D Jossa on kaikkea, ja sitten tietysti se kaiken tärkein Aavarille, juoksupyörä ! :))

27.12.2009 19.41
020083232_r
Espoo
Tuutikilla on häkissään suhteellisen paljon kaikenlaista.

Mm. kahdet tikkaat (häkissä kaksi tasoa joten ihan suotavia ne tikkaat on), riippumatto pyyhkeestä, kangastunneli, heinäpesä, pieni pahvilaatikko, kukkaruukku, pahvirulla, paksu ja ohut puunoksat...

Juoksupyorää pidän muutaman päivän viikossa häkissä.
29.12.2009 18.35
000053084_r

Nyt muuten olen ruvennut miettimään, että mitä pitäisi tehdä tälle meidän puuhapipsalle. Kyseessä on tämä otus, jolla kirjoittelen, eli muutaman kuukauden ikäinen talvikkonaaras. Ongelmana on ilmeisesti mielenkiintoisten virikkeiden puute.
Asumuksena tytöllä on hamsterkokoinen ferplast-duna, pituutta siis muistaakseni yli 70cm ja leveyttä lähes 40cm. Dunassa on 5-10cm purua, vanerimökki täynnä paperisilppua, puolikas kookos jossa on oviaukko, paksusta puunkuoresta ja kaarnasta tehty "tunneli", jossa on suljetut päät, oviaukko ja katossa myös reikä, saviruukun puolikas, oksa jota jyrsiä, pahvirullia (jotka muuten tuhotaan kohtalaisen nopeasti), ruokakuppi, juomapullo... En muista, löytyikö muita.
Käytökseltään Deisi on erittäin vilkas ja tyhmähkö otus, joka tykkää tulla kädelle. Olen juoksutellut sitä lattialla muutaman kerran, mutta tällä hetkellä talossa ei ole kunnon paikkaa juoksuttaa, ja huoneeseeni on erittäin vaikea järjestää sellaista. Syliin pikkuinen pääsee päivittäin, välillä sängyllekin. Kotona on myös jyrsijöiden lisäksi kaksi kissaa ja koira, joten huoneesta ei oikein voi poistua.
Neiti on erittäin aktiivinen, hereillä se on hyvin epäsäännöllisesti (n. tunti hereillä, pari tuntia nukkumassa, puoli tuntia hereillä, pari tuntia nukkumassa jne.) ympäri vuorokauden. Huoneessani on muuten hyvin rauhallista, ainoa joka siellä viettää kohtalaisen paljon aikaa olen minä, gerbiilit tietysti asuvat huoneessa jatkuvasti. Radio on päivisin päällä gerbiilien vuoksi (huoneessani olisi muuten niin hiljaista, että gerbiilit muuttuisivat aremmiksi) enkä ole huomannut sen vaikuttavan mitenkään huonolla tavalla.
Deisillä on tapana jyystää dunan kovempaa materiaalia olevan kannen nurkkia, mistä lähtee aika hurja ääni. Unta se ei haittaa, mutta minua häiritsee se, ettei tytöllä vaikuta olevan muuta tekemistä. Juoksupyörän päälle Deisi ei ymmärrä yhtään mitään.

Mitä suosittelisitte hyväksi virikkeeksi ylivilkkaalle talvikkotytölle?

29.12.2009 19.46

Paljon kaikkee. Juoksupyörä voi olla yks oiva virike, jota kyllä täytyy sitte vähän rajottaa, eli pitää sitä vaan tietyn aikaa ettei tuu pakkomielle.

Ja sit tosiaan kaikenlaiset tasot ja tunnelit on hyviä.

01.02.2010 22.02
020104794_r
Tampere

Oon hommaamas hamsua ja listasin juttuja mitä tarvitsen:

- Mökki

- tunneli

- ruokakupit

- wc-astia

- juomapullo

- wc-rullia

- kalkkikivi

- juoksupyörä (annan välillä, koska pakkomielle tulee)

- pohjapuruja

- heinäkasa (?)

ja muita virikkeitä tulee ajan mittaan mutta onko ok kamat? vai onko jtn turhaa tai lisättävää?

02.02.2010 06.26
000057228_r
Lissu// Ja jos syrkin hankit ja annat sille noita vessapaperirullia ni muista leikata ne halki ettei vaan hamsu jää jumiin sinne :)
02.02.2010 17.16
020104794_r
Tampere
Antti kirjoitti:
Lissu// Ja jos syrkin hankit ja annat sille noita vessapaperirullia ni muista leikata ne halki ettei vaan hamsu jää jumiin sinne :)

kiitos kun kerroit ajattelinkin miksi kaikki sanoo 'halkaistuja wc-rullia'

voitteko kuvitella että olen 12-vuotias poika ja olen ihan SAIRAAN kiinnostunut hamstereista :)

21.02.2010 18.22
020691874_r
Lahti

ollaan tehty patulle paksuista putkista purujenalainen putkisto jossa se tykkää vipeltää :)

21.02.2010 21.28
020726142_r
Kotka
Napilla on: kaksi heinätunnelia (eri kokoiset), puiset tikkaat, juoksupyörä, puinen keinulauta, pajusilta, "kylpykolo" (sellainen keraaminen koppi, missä on korvat), ja tietysti kaikenlaista nakerreltavaa ja vessapaperia.
22.02.2010 18.41
000053084_r
Aavistus kirjoitti:
maitopurkki, ( meidän hamsterin lempi järsimistä )

Ei maito- tai muitakaan vastaavia purkkeja jyrsijöille! Niissä on sisäpuolella pinnoite, joka estää kosteuden imeytymisen pahviin, ja se on jyrsijöille myrkyllistä. Tätä asiaa on Valioltakin kysytty.

22.02.2010 19.27
020691874_r
Lahti
Gerbiilit kirjoitti:
Aavistus kirjoitti:
maitopurkki, ( meidän hamsterin lempi järsimistä )

Ei maito- tai muitakaan vastaavia purkkeja jyrsijöille! Niissä on sisäpuolella pinnoite, joka estää kosteuden imeytymisen pahviin, ja se on jyrsijöille myrkyllistä. Tätä asiaa on Valioltakin kysytty.

jep, ei maitopurkkeja hamstereillle!

06.03.2010 01.04
Antti kirjoitti:
'

Öö.. meidän syyrialainen on aika iso, eikä ole koskaan jäänyt kiinni wc-paperi rullaan. Hassua, en ole koskaan kuullutkaan että jotkut halkaisee ne...

Hamsuthan menee sieltä mistä niiten pää menee, eli ei kai ne nyt wc-rullaan kiinni jää..ees syyrialaiset... pääsee livahtaa paljon piukemmistakin paikoista

06.03.2010 01.12
Mun mielestä kaikilla hamstereilla pitää olla juoksupyörä koska eihän sillä ole väliä vaikka ne tulisi riippuvaiseks siitä. Mun kaverin hamsteri on riippuvainen ja mun oma sitten taas vaan yöjuoksija. Mut hamsterit pysyy kunnossa jos on juoksupyörä Ja muutenkin ne tarttee paikan missä juosta. Omallani on sellainen ja on joka päivä sylissä ainakin 15min mutta yleensä kauemminkin
06.03.2010 01.16
000057228_r
Yoda kirjoitti:
Antti kirjoitti:
'

Öö.. meidän syyrialainen on aika iso, eikä ole koskaan jäänyt kiinni wc-paperi rullaan. Hassua, en ole koskaan kuullutkaan että jotkut halkaisee ne...

Hamsuthan menee sieltä mistä niiten pää menee, eli ei kai ne nyt wc-rullaan kiinni jää..ees syyrialaiset... pääsee livahtaa paljon piukemmistakin paikoista

mä oon itte kuullu pariki tapausta jossa hami on jääny kiinni, jalka tms. ei ookkaa mahtunu ja sit on jummannu. pahin oli ko hami oli jääny vkl yksin ja jääny kiinni, ni ku omistajat oli tullu kotiin hami oli kuollu nestehukkaan. eli ite pelaan mielummin varman päälle ja leikkaan syrkille noi rullat, ei oo iso homma ja saan itelleni mielen rauhan :D

06.03.2010 09.51
000053084_r
Yoda kirjoitti:
Antti kirjoitti:
'

Ne kuuluisat viimeiset sanat...
Vaikka jokin asia on vaarallinen, ei se tarkoita että se välttämättä näyttää vaaralliselta. Jonkun mielestä juoksupyörä voi olla täysin turvallisen näköinen. Tai myrkyllinen hedelmä ei näytäkään myrkylliseltä.
Uskotko mieluummin muita, vai haluatko oppia asiat kantapäänkautta (mikä taatusti on paljon ikävämpi keino)?
06.03.2010 12.18
Antti kirjoitti:
Yoda kirjoitti:
Antti kirjoitti:
'

mä oon itte kuullu pariki tapausta jossa hami on jääny kiinni, jalka tms. ei ookkaa mahtunu ja sit on jummannu. pahin oli ko hami oli jääny vkl yksin ja jääny kiinni, ni ku omistajat oli tullu kotiin hami oli kuollu nestehukkaan. eli ite pelaan mielummin varman päälle ja leikkaan syrkille noi rullat, ei oo iso homma ja saan itelleni mielen rauhan :D

hUI KAMALA. :o No, meidän syrkin häkissä ei koskaan w-paperirullia olekkaan ollut vakinaisesti:) Ostin sille aikoinaan koottavat muoviputket joista mahtuu tosi hyvin läpi, niin niitä on vaan ollut sit.

06.03.2010 13.02
021141590_r
Tampere
Yoda kirjoitti:
Antti kirjoitti:
'

Ei VIELÄ ole jäänyt jumiin. Kannattaa pelata varman päälle ja leikata ne rullat !

Ja kivoja virikkeitä hamsuille on sellaiset roikku tunnelit/majat niissä on kiva kiikkua ;)

06.03.2010 15.20

^^Ostin meidän syrkille sellasen katosta roikkuvan linnan, ja se menikin kerran sen läpi ja sit unohti sen kokonaan:D ei tainnu olla Yodan tyyliä:P

Juu, alan vastaisuudessa leikkaamaan pahvirullat halki jos laitan häkkiin. Kiitti kun kerroitte tämän faktan! :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti