Sähköaita - Sivu 3 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

21.10.2008 09.41
022471421_r
Hämeenlinna
Femma kirjoitti:

Koira voi olla itsepäinen ja karkailla senkin vuoksi, mutta useimmiten syynä tähän vietit. Mieli tekis lähteä jälkien perään ja kaukana siintävän rusakon kintereille. Joillakin sähköaita toimii ja sehän antaa varoitusta jo paria metriä ennen "aitaa". Toisilla vietit ovat niin kovat, ettei sähköiskukaan pidättele niitä. Olen kuullut paljon juttuja, joissa koira ottaa vauhtia ja juoksee täysillä läpi, eikä välitä pienestä täräyksestä. Sit on monia joilla toimii hyvin. Täysin koirasta kiinni. Sen sanon, että mielestäni tämä ei ole lähelläkään koiran rääkkäystä. Yksi tapa muiden joukossa, suojella koiraa.

Komppaan.

Ja sitten yhtenä karkailemisen syynä voi olla tekemisen puute. Varsinkin aktiivisilla roduilla. Jos koira ei saa aivoilleen tekemistä, tai muutenkaan tekemistä, se alkaa keksiä sitä itse, ja se ei välttämättä ole omistajalle se paras juttu... Ja siis, pelkkä puolentunnin-tunnin hihnalenkki ei aina riitä.

21.10.2008 09.56
Normiaidat ei läheskään aina toimi varsinkaan isommilla koirilla. Koira voi ylittää, alittaa tai kaataa aidan jos kovasti yrittää. Plus vielä portit, jotka nekin saa usein helposti auki tai jäävät vahingossa.
Enkä usko että kaikki sitä aitaa haluaisivat myös esteettisyyden vuoksi. Jos on korkea aita ni maisemat jää pitkälti näkemättä.

Minusta tää sähköaita on aikas hyvä keksintö.
21.10.2008 10.34
Nikke kirjoitti:

Minä kuulin mummoltani tästä sähkö aidasta eläin rääkäystä.Kunnon aita olisi parempi koiralle ja teille,koska koira ei huutaisi jatkuvasti ja koiraa sattu ne sähkärit.Se on aivan väärin koira ei voi luonnolleen mitää että se karkailee.Tietty ei kaikki koirat karkaile vaikka ei olisi aitoja.En ikinä!!!!!EI TODELLAKAAN!!!!!!!!!!!!!!!

Oletkos paljonkin tutkinut tätä kyseistä aitaa ja koirien käyttäytymistä yleensä..?

"eläinrääkkäystä" -Nii millä perusteella? Hevosillakin on sähköaita, jossa jännite on valtava verrattuna tähän aitaan. Nipistäppä itseäsi ja sano tuntuuko se kidutukselta?

"kunnon aita olisi parempi koiralle ja teille, koska koira ei huutaisi jatkuvasti ja koiraa sattuu ne sähärit" -Kaikille tonteille ei ole laillista rakentaa oikeaa aitaa, silloin sitä ei yksinkertasesti voi rakentaa. Ja aita varoittaa koiraa etukäteen, se ei saa iskua yhtäkkiä kuin "salama kirkkaalta taivaalta" vaan pari metriä ennen rajaa panta tärisee, sitten piippaa ja sitten vasta isku. Ja luuletko että koira saa monta iskua päivässä? Ei Todellakaan, se saa ehkä 1-3 iskua koko elämässään koska oppii pian että rajan yli ei saa mennä.

"koira ei voi luonnolleen mitään että se karkailee" -Koiran luonto ei ole karkailla. Koirilla on toki erilaisia viettejä, esim. lähteä jäniksen perään mutta yhdenkään koiran vaisto ei sano että pitää karata laumansa luota. Koira on laumaeläin, ja se pyrkii pysymään yhdessä laumansa kanssa viimeiseen asti. Se karkaa vain jonkin kiinnostavan perään, ei huvinvuoksi. Ja kaiketi oma koirasi saa sitten mennä pitkin ja poikin missä haluaa, mutta muistuttaisin että karannut koita voi liikenteessä aiheuttaa suuriakin vahinkoja ja ihmishenkiä voi menehtyä.

21.10.2008 11.39

kyllä saat rakennettua aidan mistä koira ei mene yli eikä läpi se vaan voi sitte vaatia pikkasen..

ite en nää tät sähköaita hommaa pahana asiana.. onko muuten suomessa sallittu?

samaa mieltä.. yksi tapa muiden joukossa ja todellakin koirakohtasta

21.10.2008 12.03
022471599_r
Lahti

Itse en hankkisi. Itse näen kunnollisen aidan turvallisempana, ajatellen myös koiria jotka tulevat ns. aidan ulkopuolelta (=karanneet koirat) sekä näitä vatipäisiä ihmisiä, jotka varastelevat koiria. Itse tahdon, että koirani saavat olla yksinäänkin pihalla, mikäli itse olen sisällä. Tosin, silloin meillä on aina ulko-ovi auki.

Ainakin täälläpäin rivarialueilla lauta-aita (muistaakseni) on kielletty, mutta se verkkoaita ei.

Ethän tue pentutehtailua?
21.10.2008 12.12
022466698_r
Säkylä

Mua kiinnostaa kans tämä et onks tää suomessa ihan laillinen? Ja minkä hintainen systeemi suunnilleen?

Itse oon luopunut jo aikaa sitten toivosta rakentaa sellasta aitaa josta Bertta ei yli tulis tarvittaessa, on kokeiltu ja nähty kaikenlaista. Ja tosiaan tuo että rakennuslupia ei ihan kaikenlaisille saada edes, omakotitalo alueillekkaan.. Meillä siis koirat pysyy pihassa ihan ok, mutta kyllä varma aina varma on..

Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.
21.10.2008 13.11
On ne ainakin minun käsittääkseni ihan laillisia. Näkymätön aita nimellä taitaavat olla oikeasti.. Hinnat taisi olla jotain 250-300 € luokkaa kun katselin tuossa..
21.10.2008 13.15
022471421_r
Hämeenlinna
Jasu kirjoitti:
On ne ainakin minun käsittääkseni ihan laillisia. Näkymätön aita nimellä taitaavat olla oikeasti.. Hinnat taisi olla jotain 250-300 € luokkaa kun katselin tuossa..

Joo, nimellä "näkymätön aita" niitä myydään.

Muokattu viimeksi: 21.10.08 13.16
21.10.2008 13.17
022466698_r
Säkylä

Okei kiitos Jasu. Täytyy koittaa vaikka googella etsiä kun kerkiää.

Muok. Tattista Bellalle linkistä myös.

Muokattu viimeksi: 21.10.08 13.21
21.10.2008 13.18
022471421_r
Hämeenlinna
Helmi kirjoitti:
Okei kiitos Jasu. Täytyy koittaa vaikka googella etsiä kun kerkiää.

Täältä ainakin löydät, kun laitat hakuun "näkymätön aita".

21.10.2008 14.44

On laillinen, ja melko hinnakashan tuo on mutta ei se oikee aitakaan ilmanen olis. Ja ne pannat on tosi kalliita, eli riippuu hinta siitäkin että kuinka monelle koiralle se panta tarvitsee ostaa. Ja siis Suomessa nimenomaan on laillinen tuo sähköaita/panta yhistelmä, semmonen sähköpanta millä voi antaa iskuja kaukosäätimellä on laiton. :)

Ja Karman viestiin viitaten, toki se oikea aita ois parempi jos vaan sais semmosen rakennettua että massava koirakaan ei jyrää läpi tai mene yli/kaiva ali. Mutta noissa tapauksissa taas on aidankin oltava semmonen "muurimainen", ja niitä kun ei jokapaikkaan saakkaan rakentaa.. Eli kyllä meilläkin oikee aita olis, jos sen rakentaminen onnistuis mutta kun ei onnistu niin on ihan varokeinona toi. Kesällä tosi kätevä, koska meillä on kesäsin ovet auki päivät ja koirat saa mennä pihalle halutessaan.

Muokattu viimeksi: 21.10.08 14.46
21.10.2008 15.30
022466698_r
Säkylä
Juu tosiaan jos miettii isolle pihalle aita materiaalit niin ei ihan ilmaista sekään. Mä en nää tässä mitään pahaa, jos kyse sellaisesta koirasta jolle sopii ja tontin rajat on opetettu muutenkin, eikä käytetä tätä kuin varmisteena. Ihan niin ku "näkyväkin" aita pitäis olla vaan merkkinä rajalle, isompi koirahan menee halutessaan yli melkein mistä vaan.
21.10.2008 15.50
022248835_r
Nousiainen
on laillisia, yhellä tutulla koirillaan tämmönen käytössään.
dogs obsess about you as much as you obsess about them
21.10.2008 16.22

Pantse, suosittelen että laitat itse tuon pannan päähän ja yrität hypätä siitä rajan yli, niin saat varman tiedon siitä, että koira kuin koira saa iskun, koosta riippumatta.

Itselläni ei ole mitään sähköaitoja vastaan, paitsi väärinkäytettyinä. Eläinrääkkääjille oikea herkkupala, mutta onneksi hintaa kanssa löytyy eikä ihan jokainen muukalainen saa säätöillään ostettua.

21.10.2008 17.36
022442541_r
Tampere

Eräällä koiralla oli se käytössä ja kyllä tepsi. Nykyään ei tarvitse mitään 'esteitä' että pysyisi pihassa. Itse en kyllä sähköaitaa käyttäisi, on niin monia muitakin tapoja opettaa koira olemaan nätisti pihassa..

21.10.2008 17.47
Nelli kirjoitti:

Eräällä koiralla oli se käytössä ja kyllä tepsi. Nykyään ei tarvitse mitään 'esteitä' että pysyisi pihassa. Itse en kyllä sähköaitaa käyttäisi, on niin monia muitakin tapoja opettaa koira olemaan nätisti pihassa..

Aika koirakohtasta toikin. Jotku koirat on huomattavasti kovempia kun toiset, ja niillä myös ne vaistot ohjaa enemmän lähtemään asioiden perään.
21.10.2008 18.05
020973699_r
Iisalmi

Itse en ole vastaan mutta sen verran arvokas etten testattavaksi raaski ostaa x') kun en tiedä miten tuo sessu pysyis pihas jos jänis lähtee...ku kyllä toi muuten paitti se riista minkä perään lähtee.... :P Puutarha aita aijotaan laittaa 120 cm korkee mut uskon et siit pääsis jos tosissaan haluis yli mutta ei oo halua yleensä hyppii tollasii pittoi ku näkee aidan läpi liikenteen yms... toisel puolella... ;D ja riistan perään lähtöäkin estää enempi se ku ettei oo mitään...tota olis mukava kokeilla et toimiiko meidän neidille sitten vois ostaakki, mutta mistä sitä kokeilis... Ei oo koirankidutusta kuten jotkut sanoneet...hevosilla yms:kin on...ja eivät ne kuole...ja kyllä jos multa kysytään annan missille mielummin tosissaan pikkutällin ku et se ajaa jänistä ja juoksee ittesä auton alle....tai hävii tietämättömiin ikusuudeks.... :D mutta mielipiteensä kelläkin...Epäilyttää vaan toimisiko missillä, kun sellanen jääräpää jos linnun näkee et tajuuko koko hommaa... :D mutta kokeilla jossain joskus pitäs :D

21.10.2008 19.20
Pantse kirjoitti:
Demi kirjoitti:

Mulla ei itse ole henkilökohtaisesti mitään sähköaitaa vastaan, jos sitä käytetään oikein.
Itellä ei ole tarvetta moiselle, mutta joillakin varmasti ihan kätevä kapine.

Pantella taas ei näytä olevan mitään hajua koko asiasta, joten voisi ottaa pitää suunsa kiinni tai ottaa asioista selvää ennen kuin rupeaa perustelemattomia mielipiteitänsä ilmoille heittelemään.

Ei olekkaan,koska Pantse on vaan koira ja pidä sä se suus kiinni vaan,jos sulla ei ole muuta tekemistä! ja opettele kirjoittamaan oikein edes ja sähköaita juttu on mun mielipide,enkä hyväksy sitä...eikä tarvi alkaa urputtamaan

Pantse, se on mielipideasia kyllä mutta sinun mielipiteilläsi ei tunnu olevan mitään perustaa. Oletko vieläkään edes käsittänyt että sen aidan yli ei voi hypätä? Btw, et itsekkään ihan täydellisesti kirjoita että oleppa sinäkin vaan siitä kirjottamisesta hiljaa.. -.-'

En nyt halua sanoa tätä mitenkään pahalla, mutta miten mulle on Pantse tullu susta vähän semmonen kuva että et millään suostu/kykene peustelemaan mielipiteitäsi faktoilla ja että kun sulle sitten laitetaan eteen faktoja asioista, faktoja jotka jotenkin kumoaa sun mielipitees niin sä "hyökkäät"..?

Muokattu viimeksi: 21.10.08 19.24
21.10.2008 19.22
022471421_r
Hämeenlinna
Pantse kirjoitti:
Demi kirjoitti:

Mulla ei itse ole henkilökohtaisesti mitään sähköaitaa vastaan, jos sitä käytetään oikein.
Itellä ei ole tarvetta moiselle, mutta joillakin varmasti ihan kätevä kapine.

Pantella taas ei näytä olevan mitään hajua koko asiasta, joten voisi ottaa pitää suunsa kiinni tai ottaa asioista selvää ennen kuin rupeaa perustelemattomia mielipiteitänsä ilmoille heittelemään.

Ei olekkaan,koska Pantse on vaan koira ja pidä sä se suus kiinni vaan,jos sulla ei ole muuta tekemistä! ja opettele kirjoittamaan oikein edes ja sähköaita juttu on mun mielipide,enkä hyväksy sitä...eikä tarvi alkaa urputtamaan
Eihän Demi mitään ole urputtanutkaan? Ja jokaiselle tulee välillä kirjoitusvirheitä, eikö? :> Ja siis, Demi vain oikaisi asioita.
21.10.2008 21.18
Miks musta tuntuu että Pantse on kaikkia vastaan vaan vastaanväittämisen ilosta.
21.10.2008 21.27
022312055_r
Hyvinkää

Voi Pantse, pyydän nöyrimmin anteeksi pientä näppäilyvirhettä, toivottavasti henkinen tasapainosi ei kovin pahasti järkkynyt.

Ja kyllä, mäkin olin saanut sellaisen kuvan että Pantsen omistajalla ei ole oikeasti juuri mistään mitään hajua, ei usko faktoja ja inttää vaan vastaan vaikka todelliset faktat kumoaa hänen mielipiteensä. Ne mielipiteet joihin hänellä ei ole mitään perusteluja.

Eli siis vinkki sinulle Pantsen omistaja, ota selvää asioista ennen kuin rupeat mielipiteitäsi esittelemään. Mielipiteitä saa, ja pitääkin olla mutta ne täytyy myös osata edes jollakin tavalla pystyä perustelemaan.

22.10.2008 15.03
Pantse kirjoitti:
Yuki kirjoitti:
Miks musta tuntuu että Pantse on kaikkia vastaan vaan vastaanväittämisen ilosta.
No haha,kai ihmisillä saa mielipiteitä olla ? ja tiedätkö sinä näistä sähköaidoista mitään ??? entisellä naapurin sakemannilla käytettiin tällästä ja niitten karjalankarhukoiralle,niin enköhän nähnyt miten ne siitä kärsi? molemmat tärisivät mennä ulos ja kun näkivät aidat juoksivat kuin villisiat karkuun,niin siinä käy,jos sellaisen kapineen ostaa.Aluksi koirat eivät olleet moksikkaan aidasta,hyppelivät sen yli vaan,minkä kerkesivät.Mutta myöhemmin,kun sen p*erkeleen aita oli antanut niitä sähköiskuja,niin ne alkoivat tosissaan pelkäämään sitä aitaa,mutta kaikilla näin ei käy,mutta huonoimmilla!! jotka eivät kerrasta tajua.Kun niille ei oltu opetettu 5vuoteen rajoja,missä piha kulkee....
Niillä sun tuntemilla hyypiöillä ei taitanut olla sähköaita, josta nyt on puhetta. Koska edelleenkään aidan yli EI voi hypätä ilman, että se ei sitä sähköiskua antaisi.
Muokattu viimeksi: 22.10.08 15.03
22.10.2008 15.12
Pantse kirjoitti:
no se antoi sen sähköiskun,mutta mitä ne sähköiskuista välittää,kun sellaisia jääräpäitä on ;)
Okeih, ymmärsin sitten väärin. Mutta ainekin mua hämää tuo, että ne ei välitä mitään mutta yhtäkkiä ne juoksee pakoon kuin villisiat.. Nojoo.
22.10.2008 16.19
019663376_r
Pantse kirjoitti:
no se antoi sen sähköiskun,mutta mitä ne sähköiskuista välittää,kun sellaisia jääräpäitä on ;)

Oliko se aita sellainen näkymätön? :) Tässä keskustelussa puhutaan aidasta, joka on näkymätön ja antaa pienenpienen nyppäyksen koiran kaulaan. Mietityttää vain, että jos pelkäsivät tätä aitaa, niin juoksivat silti sen yli? Näin itse ymmärsin.

Anteeksi anteeksi kun tulen ilman koiraa tänne puhumaan :D

22.10.2008 16.25
Pantse kirjoitti:
Yuki kirjoitti:
No haha,kai ihmisillä saa mielipiteitä olla ? ja tiedätkö sinä näistä sähköaidoista mitään ??? entisellä naapurin sakemannilla käytettiin tällästä ja niitten karjalankarhukoiralle,niin enköhän nähnyt miten ne siitä kärsi? molemmat tärisivät mennä ulos ja kun näkivät aidat juoksivat kuin villisiat karkuun,niin siinä käy,jos sellaisen kapineen ostaa.Aluksi koirat eivät olleet moksikkaan aidasta,hyppelivät sen yli vaan,minkä kerkesivät.Mutta myöhemmin,kun sen p*erkeleen aita oli antanut niitä sähköiskuja,niin ne alkoivat tosissaan pelkäämään sitä aitaa,mutta kaikilla näin ei käy,mutta huonoimmilla!! jotka eivät kerrasta tajua.Kun niille ei oltu opetettu 5vuoteen rajoja,missä piha kulkee....
jos näin on käynyt, niin ensinnäkin aidan on ollut pakko olla näkyvä (ei se, mistä täällä on puhutu) sähköaita ja voltit liikuneet vähän liian korkealla jos kerran suurta kipua ja traumoja on tullut. Ihan ihmisen tyhmyyttä laittaa niin suuria virtoja menemään kun pieni nipistyskin auttaa.
22.10.2008 16.38
Pantse, miten voit olla niin varma että kaikille koirille tulee traumat ulosmenosta sähköaidasta? Kumma vaan meillä ollut jo kauan, nykyään ei tarvitse edes käyttää mutta koirille ei ole ikinä tullut mitään, ja uskallakkin väittää tästä jotain koska se on fakta, ei mielipide että meidän koirilla ei ole traumoja..
22.10.2008 17.00
019866441_r
Iisalmi

Pitäkää koiria pumpulissa ja antakaa niiden päättää kaikesta, antakaa niille vapautta älkääkä tehkö niille mitään. Koirahan voi sisäisesti kärsiä vaikka tottistelusta. Eikä koiraa nyt tietenkään saa antaa olla astumatta naapurin juoksuista narttua; sehän vain toteuttaa halujaan ja viettejään. Antakaa myös lähteä pois pihasta; koirallahan pitää olla liikkumavapautta.
Ja näin luemme kohtapuoliin koirahyökkäyksistä, häiriökäyttäytymisistä ja aggressiivisista, pomon pallille päässeistä koirista lehdistä! Hienoa, jatkakaa.

provo.

Ymmärsin jo kauan sitten etten tätä maailmaa voi muuttaa, mutta tiedän että kaikki voisi ajatella ikiomaan suuntaansa.
22.10.2008 17.05
019866441_r
Iisalmi
Deli kirjoitti:
hmm... oliko toi joillekkin tietyille tarkotettu?
Ei, vaan kaikille yleisesti.
Kun lueskelin noita viestejä, en kattonu kenen kirjottamia ni tuli semmone jänkskä olo. Nii sitte oli pakko laittaa ;P
Muokattu viimeksi: 22.10.08 17.05
Ymmärsin jo kauan sitten etten tätä maailmaa voi muuttaa, mutta tiedän että kaikki voisi ajatella ikiomaan suuntaansa.
22.10.2008 17.09
022312055_r
Hyvinkää

Niinja hei, eihän toi sähköaita nyt oikeasti mitään pidättele jos koira vietit ottaa vallan ja koira vaan läks. Tarkoitus on olla osana rajaopetusta jne. Toki joku voi aitoja pitää koko ajankin, itse vaan mielummin näkisin sen koulutuksen apuvälineenä.
Jos voltit ei nouse liian koviin lukemiin (mä en tiedä, mutta luulen että noiden maksimi voltti(?)määrä ei nyt mikään hirmuinen kuitenkaan ole) niin mikä ongelma? Itse en näe mitään pahaa, jos edelleenkin osataan käyttää oikein.

Sekoitatkohan Pantse tämän sähköaidan esim. hevosilla käytettäviin aitoihin? Koska edelleenkään, tämän aidan yli EI voi hypätä, EIKÄ sitä voi nähdä.

22.10.2008 17.17
022312055_r
Hyvinkää
Tietysti jos koiralla ei ole perustottelevaisuus hallussa ei sitä pidä pitää vapaana lainkaan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti