Herppi pulinaa - Sivu 63 (Terraarioeläimet > Yleistä keskustelua terraarioeläimistä)

23.04.2014 17.08
022330599_r
Raisio

^ Kun puhutaan maan matosista ;) Ja nythän siis puhuttiin, että ei sen puoleen :] Ja jotkut lajit tietty vaatiin enemmänkin tilaa.

http://better-to-be-together.blogspot.fi/
24.04.2014 07.19
021960900_r
Kotka
Eli tuo on kohtalaisen hyvä terra? :) Nyt pitäisi enää äiti suostutella, hieman haraa vastaan vaikken ymmärrä miksi. Kaikki tavarat ovat jo valmiina ja käärme löytyy läheltä + minä olen suostunut maksaa kaiken muoks: käärme on nyt varattu ja ensi viikolla olisi haku! :D nimi on Aku :3 Uusimuoks: Kun olette hakeneet käärmeenne, ovatko ne olleet autossa tyynyliinassa vai jossakin laatikossa?
Muokattu viimeksi: 29.04.14 08.24
Se on onnellinen, joka ei ajattele mitä menettää, vaan mitä saa <33
01.05.2014 18.41

Kysele vähän myyjältä, että millaisessa terrassa käärme on hänellä ollessaan asunut. Jotkut kuningaspytonit voivat olla todella ujoja ja stressata herkästi liian suurta tai avonaista terraariota. Tuo terraariosi on oikein hyvän kokoinen kuningaspytonille, riittää kyllä hyvin. Sisusta hyvin, laita paljon suojaisia piiloja ja vaikka tekokasveja niin että terraario on hämyisä ja käärme tuntee olonsa turvalliseksi. Liian kirkasta valaistusta kannattaa myös välttää.

Käärmeen voi laittaa vaikka tyynyliinaan, jonka voi laittaa kiinni vaikka nippusiteellä, tai johonkin sopivan kokoiseen pakovarmaan laatikkoon. Koska ilmat on vielä liian viileät vaihtolämpöisille käärmeille, täytyy paketti vielä suojata kylmältä laittamalla se esim. kylmälaukkuun, jossa on n. 24 asteisella vedellä täytetty "lämminvesipullo". Pelkässä tyynyliinassa tai jossain boksissa kuljetettuna käärme kyllä kylmettyy näillä keleillä ja siinä on sitten iso riski hengitystieinfektiolle.

08.05.2014 19.52

2,5vk kesäloman alkuun, jos sitä ajoittaisi viljiksen poikasen hankinnan tuohon :3 Kuumetta ollut jo puolivuotta putkeen joten "pakko" se on jo luovuttaa ja tehdä asialle jotain.

15.05.2014 09.57

Mun mielestä käärmeen voi lykätä niin isoon terraan, kuin haluaa, kunhan sillä on paljon piilopaikkoja ja suojaa. Mieluummin hyvin tilava, kuin niukka terraario!

15.05.2014 11.41
022330599_r
Raisio

^ Toisaalta aivan totta.

Piilopaikat ja muutenkin sopiva sisustus elikkoa varten on yhtä tärkeää kuin muut olosuhteet (lämmöt, kosteus, valot). Valtavalaa lukaalia on vaan vaikeampi sisustaa enää käytännöllisesti (ihmistäkin ajatellen). Eläimen tavoittaminen terraariosta vaikeutuu, sen ruokinta vaikeutuu, siivottavaa on enemmän jnejne. 
Mutta on myös hyvä muistaa, että terraarion mallilla on suuri vaikutus. Kiipeilevälle lajille ei riitä matala terraario, vaikka siinä olisi pohjapinta-alaa kuinka. Ja maalajille ei voida laittaa korkeaa terraariota, vaikka se olisi 10 kertaa isompi kuin mitä minimi vaatisi.

Aina isompi ei ole parempi. Ja tämä ei päde ainoastaan herppien kohdalla :)

16.05.2014 08.20

Kuten tuossa yllä sanoin, terran koko riippuu täysin käärmeestä. Kaikki eivät kerta kaikkiaan vain toimi isossa, avarassa terraariossa. On siinä sitten hyvä ihastella tyytyväisenä isoa terraariota, kun käärme stressaa siellä itsensä kuoliaaksi.

Kun on kyse aikuisesta käärmeestä, niin hyvä lähtökohta on sen edellinen terraario (oletuksena toki, että se on siinä toiminut niin kuin käärmeen pitää toimia). Toki isompaan on aina hyvä pyrkiä, se on selvä, mutta toivoisin että yhtä selvää on myös se, että kaikki muutokset tehdään sen käärmeen ehdoilla.

Antakaas kun havainnollistan. Tässä kuva käärmeestä, joka oli hädin tuskin elossa mulle tullessaan.

Nälästä riutunut ja äärimmilleen kuivunut. Ei ollut syönyt ties kuinka pitkään aikaan, koska edellinen omistajansa ei osannut luoda sille oikeita olosuhteita eikä myöskään lukea käärmettään. Olipa sitä käynyt kuulemma useampikin kokenut käärmeharrastaja katsomassa ja toteamassa, että kaikki hyvin, kyllä se syö kun tulee nälkä. Ei tarvetta muutoksiin. Lopulta se tuli mulle, koska omistajansa ymmärsi lopulta ettei saa sitä syömään ja halusi luopua siitä ennen kuin se ihan oikeasti kuolee nälkään. Lähdin sen kanssa liikkeelle ihan perusasioista: turvallisuuden tunne, lämpö ja ruoka.  Kun käärme tunsi olonsa turvalliseksi ja perusasiat sen elämässä oli kunnossa, se alkoi toipua. Puolessa vuodessa sen on paino kuusinkertaistunut lähtötilanteesta ja nykyisin se näyttää tältä:

Aina se mahdollisimman suureen tilaan lykkääminen ei todellakaan ole oikea ratkaisu. Ko. käärme asuu edelleen aika pienessä ja erittäin suojaisassa boksissa, suurempaan siirrytään pikku hiljaa. Voi olla, että tästä käärmeestä ei koskaan tule suuren ja kauniin lasiterraarion asuttajaa. Onneksi pääasia ei kuitenkaan ole se, että se olohuoneen nurkassa nököttävä terraario on mahdollisimman näyttävä ja suuri, vaan se että käärme voi hyvin. Nykyisin tämä käärme voi hienosti kuten kuvasta näkyy :)

16.05.2014 13.35

^ Huh mikä muutos! :o

18.05.2014 22.04

^^ Ootpa hienosti saanut toisen takas elämään kiinni :)

Tänään laitoin kasvattajalle viestiä että varaisin erään poikasen jota pääsin eilen käsittelemään, riippuu miten hälle käy niin ensiviikon pe tai sitä seuraavalla viikolla kun oma loma alkaa hakisin viljakäärmeen poikasen kotia :3

23.05.2014 22.42
022288525_r
Forssa

Huu, yksi mun ja miehen kauan haaveilema toive toteutu, tänään kotiutu jemeninkameleonttinaaras :3 Ikää neidillä 1,5v ja ruoka kelpas heti kun pääsi uuteen terraarioon :D 

Kanien armolla vuodesta 2009 <3 Herppeihin romahtanut vuodesta 2012 <3
24.05.2014 00.48

Onnea sinne :) ^ Jemeni täälläkin haaveissa, vielä joskus.

Tänään kotiutu itselle toinen käärme, viljis nimittäin. Ihana pieni, ikää 10kk.

http://www.petsie.fi/pets/269892-elaphe-pantherophis-guttatus-viljakaarme/pictures/22481861

10.08.2014 19.46

Paljon joudutte yleisesti maksamaan käärmeen tai liskon (esim. parta-agaman) kustannuksia per kuukausi (sähkö, ruoka)?

Muokattu viimeksi: 10.08.14 19.46
10.08.2014 22.37

Vauvakäärmeen ruokiin menee tällä hetkellä 20e/kk, isommalla 13e/kk, lämmityskustannuksista ei oo mitään hajua, tavalliset 40W ja 60W lamput palaa kymmenisen tuntia päivässä terroja lämmittämässä, joku fiksu varmaan osaa laskea mitä ne maksaa. :D Pohjamateriaaleihin saa satunnaisesti törsättyä isoja summia riippuen mitä ostaa, mutta tosi harvon niitä tarttee kokonaan vaihtaa, vanhan sekaan lisäilee aina sitä mukaa kun tuntuu että tarvii. Repti barkia mulla on sata litraa ~1000L terraariossa, mörttiröpöä pienemmässä mutta määrää en tiiä, sitä ei kuitenkaan tarvi ihan niin paljoa ku repti barkia.

Muokattu viimeksi: 10.08.14 22.54
10.08.2014 22.56
022330599_r
Raisio

Tänne olen hiukan laskeskellut kuluja meidän eläinlaumasta ylipäätään, yksi käärmekkin on menoineen listauksessa mukana :)
Mäkään en osaa sanoa, paljonko kuluja tulee sähkön käytöstä. Lierot syö korkeintaan pari hiirtä kuukaudessa, ja hiiret tulee omasta takaa. Yhden hiiren arvo on n. 1,50-2e, joten halvalla päästään. Pohjamatskuna Mörttiröpö, siitäkään ei paljoa kustannuksia tule edes vuositasolla, viljikset kun on niin siistejä otuksia :3
Leopardigekko syö ehkä 8 euron edestä/kuukausi, päälle sitten vitamiinit ja kalkki jotka on tosi riittoisia.
Alkuun kun panostaa hyvään (aikuis)terraarioon, mahdollisiin lämmityslaitteisiin ja muihin tarvikkeisiin, niin eipä noita kuluja ihan kauheana tule jatkossa. Femma-viljis on ollut mulla nyt reilu 6 vuotta, ja yhden uuden lämmityskaapelin olen sille joutunut hankkimaan. Muuten ollaan menty alkuperäisillä vermeillä. Tosin terraario on jo aikansa elänyt eikä kovin kaunis enää (toimii silti), ja ajattelin sen vaihtaa. Tai sitten rakennellaan terratorni, johon mahtuu sitten toinenkin viljis ja leoski :]

10.08.2014 23.06

Meillä on siistejä boia, ne tykkää käyttää vesiastioita vessanpönttönä. Toinen tosin porsastaa ku se hyppää oksilta suoraan sinne vesikippoon ja toisinaan saa aikamoisen sotkun aikaan ku loiskuttaa vettä. Nyt sillä on tosin semmone jättisuuri vesisaavi joka on ehkä puolillaan vaan vettä, niin jospa se pysyis siistimpänä ku ei loisku niin paljoa. Tai sitten ei, toivossa on toki aina hyvä elää...

10.08.2014 23.51

Käärmeet olisivat aivan upeita lemmikkejä. Toisaalta tässä herppeilyn aloittamisessa olen miettinyt tuota rahapuolta, kun meinaa nielaista sähköstä aika paljon. Kuitenkin vasta sitten harkitsen vakavasti jonkin herpin ottamista, kun on vakaammat tulot. Taitaisi tuleva avopuoliso lähteä samantien, jos himassa luikertelee muutakin kuin minä. Ehkä se lämpenee ajatukselle...

11.08.2014 00.28

En jaksa millään uskoa että sähkölasku ois jotenki erityisen suuri meno käärmeen pitämisessä. Joten googletin jonkun vattenfallin sähkönkulutus-laskurin, sen mukaan esim. mun tapauksessa 60W hehkulamppu joka palaa 10h/vrk, maksaa 33e vuodessaMusta tuntuu että lämpökaapeli tai matto ois edullisempikin vaihtoehto, oli tai ei, en oikein usko että tommonen summa kenenkään budjettia kaataa :D 

Tietenki riippuu elukasta ja terraariosta kui tehokkaan lämmityksen tarvii, pitääkö olla jotain erikoislamppuja ja haluaako lämmittää matolla, kaapelilla vai lampulla ja haluaako käyttää vielä jotain yleisvalastusta. Mulla ei oo muuta ku lämpölamput, en oo nähny tarvetta muulle valaistukselle. Ja puuterraariot tuntuu pysyvän lämpösempänä ku lasiset. Nyt kesäaikaan on ollu vähän ongelmaa ku terrat on suorastaan liian lämpimiä, en ees muista millo viimeksi oisin käärmeitä nähny lämpöpaikoilla...

11.08.2014 02.19
022330599_r
Raisio

Jep, enpä usko että yleisimpien herppien sähkönkulutus on sitä luokkaa, että tarvitsisi hirveästi omista menoista tinkiä :) Toki jokaisen eläimen pito maksaa ja yllättäviinkin kuluihin täytyy varautua, mutta mielestäni esim. viljakäärmeen tai leopardigekon hoito on verrattain edullista. Alkuun tietysti hurahtaa paljon rahaa, mutta taatusti ovat sen arvoisia ^^

11.08.2014 13.57

Olen ajatellut kuningaspytonia ja laskeskelin, että sähkökustannuksiin menee kuukaudessa n. 4€(?) lisää. Kuitenkin, ei siis kovin paljoa. Mä kun aina olen mieltänyt herppiharrastelun kalliiksi touhuksi.

Muokattu viimeksi: 11.08.14 13.57
11.08.2014 15.44
022330599_r
Raisio

Saattaahan siitä tulla tuntuvan hintaista, jos herppejä on kämppä pullollaan ja lajit on vaativia :) Itselläni ei ole kokemusta kunkkupytikoista, mutta luulisin että niidenkin suurin menoerä on ruoka. Käsittääkseni pientä rottaa yleensä syövät, ja joskus saatavuus voi olla huonoa (ainakin laadukkaiden yksilöiden kohdalla).

11.08.2014 16.03

Siitä ruokapuolestakin pitää ottaa selvää. Ei täällä Helsingin keskustassa ole edes mitään ihmeellistä lemmikkikauppaa, paitsi Musti ja Mirri josta ei saa herpeille mitään. Lähin on jossain vähän kauempana ja sielläkin valikoima oli viimenäkemältä aika surkea. Ja lukemani perusteella nuoremmat yksilöt syövät enemmän kuin aikuiset.

11.08.2014 17.31

Meillä isokokonen aikuinen kuningaspyton-naaras söi L-kokosta rottaa (grammoja en muista mutta niin suuria ku vaan kaupasta löyty), yhen rotan 3-4 viikon välein aikalailla. Söi jos söi, yleensä talvella piti monta kuukautta paastoa ja muullonkin saatto kieltäytyä ruuasta. Kannattaa katella esim. herppi.netistä onko Helsingissä mitään ruokaeläinkasvattajia (luulis olevan?), pääsee paljon halvemmalla ku ostaa ruuat kasvattajalta suoraan. Nettikaupoistakin saa pakasteita tilattua matkahuollon välityksellä, mutta ne ei välttämättä oo sen halvempia ku jossain paikallisessa liikkeessä.

11.08.2014 17.52

Huppistakeikkaa, tuli väärä sanavalina. Siis nuoret syövät useammin

Tuota en tullut ajatelleeksi yhtään, että suoraan ruokaeläinkasvattajalta ostaisi safkat. Kappalehinta ei ollut suurempien rottien kohdalla niin huikea n. 3-5€ kappale. Kiitos vinkistä :)

Muokattu viimeksi: 11.08.14 18.27
11.08.2014 19.41
Mahdollisten uv valojen vuosittainen uusiminenkin maksaa jonkin verran. :)
13.08.2014 22.43
022288525_r
Forssa

Itellä ollu nyt pitkän aikaan niin että tää määrä herppejä on sopiva, ei ainakaan enempää tule nyt vaikka välillä joitain lajeja tuleekin kuolailtua. Itse asiassa melkein olen kallistunut että josko myisi tuosta ainakin tuon yhden viljakäärmeen ja ehkä 1-2 harjasgekkoa. 

Tämän hetken herppilaumaan kuuluu:
2.0 parta-agama (jokin punainen ja tuollainen perusvärinen)
2.0 viljakäärme (candycane ja sunglow) 
1.1.1 harjasgekko (flame partial pinstripe dalmatian, flame dalmatian ja yksi jonka väri vielä hakusessa + 1 muna)
1.0 arovaraani 
0.1 jemeninkameleontti

Noiden lisäksihän meiltä löytyy sitten yksi metsämyyrä ja 12 kania.

Kanien armolla vuodesta 2009 <3 Herppeihin romahtanut vuodesta 2012 <3
16.08.2014 16.04
Väinö kirjoitti:

Noiden lisäksihän meiltä löytyy sitten yksi metsämyyrä ja 

Että mikä? :D Millanen lemmikki (kai se on lemmikkinä?) myyrä on?

17.08.2014 22.34
022542364_r

Huomenna mulle tulee kauan odoteltu kuningas pytikka neiti HBP's kasvattajalta. Boxi valmisteltu pikkuiselle, sisustettu, aamulla vielä tehdään reijät ja se on siinä. <3 :D

Python regius 0.1
17.08.2014 22.55

Oo, onnea uudesta vauvasta :) Vauvakäärmeet ja niitten vauvaterraariot on niin ihania :3 Mulla ois täällä poikasterraario vapaana, parempi laittaa äkkiä myyntiin ennen ku tulee mielitekoja... Tossa joku aika sitte laitoin isomman terran toiselle boalle (ja siirsin pikkuboan ison vanhaan), se on jo sen verran iso laitos että mun piti istua terraarion sisällä että ylsin kiinnittämään sisusteita o.o Tilasin kauhean läjän kasveja ja oksia yms, silti se on tosi avaran näkönen, käärmettä ei näytä häirittevän, mutta mun silmään sais olla paljon enempi kaikkea. Hmmh. Pitää joku puun karahka raahata metsästä vissiin.

17.08.2014 23.02
022542364_r

No ne on! :) Mua kauheasti jännittää ja pelottaa samaan aikaan. Lähinnä tää vuoden aika, kun on kohta talvi ja tuo pytikoiden paastoilu alkaa pikkuhiljaa. Onhan siihen aikaa, mutta silti... :D 

Boat on kyllä kanssa jotain niin... <3 On ollut sekin mietinnässä ensimmäiseksi käärmeeksi. Kattoo jos sitten jatkossa innostuu ottaa sellaisenkin. :D

Python regius 0.1
17.08.2014 23.15

Täällä päin aletaan myös valmistautumaan kunkkupytonin tuloon. Onnea myös edelliselle uudesta elikosta! 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti