Taakanveto - Sivu 5 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

20.10.2009 10.18
019922461_r
Höytiä

"koiratkin kilpailevat samaisessa lajissa hieman eri tavalla. Ihmisen ja koiran erottaa vain se, että jos ihmisellä on joku paikka kipeä niin se puudutetaan... koira jätetään pois kilpailusta"

Ja se, että koirasta ei voi olla varma, tekeekö se omasta halusta, vaiko pakotteesta/ omistajan miellyttämisestä.

Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä,sitä parempana pidän koiraani.
20.10.2009 11.34
019932892_r
eiks toi nyt oo sama ihan kaikes ? eihän sitä voi olla varma meniks aviomies naimisiin omasta tahdosta vai mitä se luuli muiden haluuvan ? jättääks koira purematta kenkiä sen takii et omistaja on pakottanu sen jättää purematta vai omasta halusta ... kakkaaks koira ulos vaan sen takia et sitä on kielletty kakkaamasta sisälle ? totako sä tarkotat?
20.10.2009 11.47
Huli kirjoitti:

"koiratkin kilpailevat samaisessa lajissa hieman eri tavalla. Ihmisen ja koiran erottaa vain se, että jos ihmisellä on joku paikka kipeä niin se puudutetaan... koira jätetään pois kilpailusta"

Ja se, että koirasta ei voi olla varma, tekeekö se omasta halusta, vaiko pakotteesta/ omistajan miellyttämisestä.

ja saman kysymyksen voi sitten esittää kaikissa muissakin lajeissa, miksi koira niin tekee? ;) Taakanvetoa sentään harrastaa suurimaksi osaksi rotuja joilla sitä mielyttämisen halua ei ole esim. verraten shelttiin.

20.10.2009 20.13
022144310_r
Joensuu
Gizmo kirjoitti:
Huli kirjoitti:

ja saman kysymyksen voi sitten esittää kaikissa muissakin lajeissa, miksi koira niin tekee? ;) Taakanvetoa sentään harrastaa suurimaksi osaksi rotuja joilla sitä mielyttämisen halua ei ole esim. verraten shelttiin.

mie olen samaa mieltä hulin kanssa tuosta et ei voi tietää milloin koira haluaa vain miellyttää omistajaansa.. :/

Gizmon kommenttiin ite kyllä kyseen alaistan tuon etteikö myös näillä bulleilla yms (veikkana että siihen viittasit tuolla että käytetään rotuja jotka ei halua miellyttää) olisi miellyttämisen halua. toki sheltit yms ovat yleisesti ottaen miellyttämisen haluisempia, ne haluavat miellyttää kaikkia, mutta kyllä tollanen esim. molonssikin tekee isäntänsä pyynnöstäkin paljon ja lajiin tuskin käytetään niitä yksilöitä jotka eivät olisi omistaja keskeisiä..

Siinä vaiheessa uskon kyllä että nuokin koirat nauttivat tuosta ihmisen hullusta pakko mielteestä (jep, en todellakaan pidä siitä että koiralla vedätetään 2000kg!!!! mutta hyvän maun rajoissa se on ihan okei, ja tietysti rekikoirat on asia erikseen he toimivat ryhmässä eikä kaikki paino jää yhden koiran harteille, mutta ei siitä sen enenpää ettei mee OT)kun ne tekevät sitä myös ventovieraan ihmisen kanssa, kytkemättömänä.

Mutta en myöskään kiellä, ettenkö vedättäisi omalla koirallani, mutta jos/kun joskus sitten vedätän niin ne painot ei kohoa todellakaan samassa suhteessa tuollaisiin lukuihin.

Tämä on minun mielipiteeni!

Muokattu viimeksi: 20.10.09 20.14
21.10.2009 22.10
019922461_r
Höytiä

Kyllä esmeks agilityssä koiraa ei saa innostettua tekemään, jos sitä ei kiinnosta. Miellyttämisenhalu on kovin yksilökohtaista myös, ja kaikilla koirilla on jonkin verran halua mielistellä omistajaa, koska laumavietti niin ohjaa tekemään.

Pointtina kuitenkin oli, että taakanvedossa saatetaan vedättää koiralla herkästi liian suurta painoa, jos se tekee vain miellyttämisenhalusta. Muut harrastukset eivät ole mielestäni niin riskialttiita.

Pakko sanoa vielä, että sheltti ei kyllä herkkä ole kaikkia mielistelemään.

bella // en ymmärtänyt ollenkaan mitä hait takaa kommentillasi. 

Muokattu viimeksi: 21.10.09 22.12
22.10.2009 07.55
019932892_r

anteeks en kirjottanu ihan selvästi tarkotin vaan sitä että missä menee ero tekeeks koira jotakin omasta halusta vai jonkun muun ? jos koira menee agilityssä 1 metrin tunnelin läpi niin onko se koiran juttu mutta 10 tai 100 metrin tunneli sitten omistajan miellyttämistä ? onks se raja 3 metrissä vai 5 metrissä vai 15 ?

varmaan jos jotkut koirat sais tehdä mitä haluais niin ne söis kaikki kännykät ja soffat mutta nyt kun ne "pakotetaan" olla syämättä niin ne no syömättä vaan omistajaa miellyttääkseen

22.10.2009 08.21
019931043_r
Helsinki

Pölkylle kiitos teoria vinkistä jos vaikka alkais harrastaa. Kaavio oli hyvä. Googlasin sen kaavion pullforce.jpg kuvan ja koko juttu löyty http://www.ewpf.org/training.php enklannin kielellä kylläkin. Suomalaiset on tosiaankin pärjännyt hyvin noissa virallisissa tilastoissa jo pitkään!

Surku jos pölkky on nyt eläkkeellä kun olisi varmaan näyttänyt mallia nuoremmille noissa sm kisoissa. Onko Pölkyn viimeiset viralliset tulokset vuodelta 06?

Ymmärsinkö oikein että Pölkky on olde ranhcilta? Onko tietoa onko olde ranhcilla tulossa pentuja?

22.10.2009 10.19
018418336_r
Helsinki

Tuo EWPF on ihan yhtälailla vihtiläisen pariskunnan luoma sivusto. Minunkin profiili oli /on siellä. Poistin kaikki kuvat ja tiedot itsestäni sivustolta ja laitoin viestin: poistin kaikki tiedot profiilistani koska en aio olla tekemisissä eläinrääkkääjien kanssa.

Meni viikko. sain kaveriltani viestin että käys kattomassa.. ko. viesti oli muutettu: Iam a fat homo.. ja tunnuksen salasanat muutettu jotta en pääse enään profiiliini sisään. Näin Toimii D*nkelit Vihdissä

tiedän 100% varmuudella että sivustolla on edelleen"taakanvetoyhdistyksiä" jotka ovat pyytäneet linkkiensä poistoa mutta mitään ei ole tapahtunut. (koska olen keskustellut ko. yhdistysten toimijoiden kanssa.)EWPF ei ole todellakaan mikään viralline kv-taakanveto järjestö.

Guntherille sen verran että se BBC:n dokumentti oli vain pintaraapaisu, nimimerkillä koko 3-dvd:n videoaineiston nähnyt. Enkä sanonut että kaikki sat*yssä , vaan mainitsin vain ja ainoastaan nuo tuomiot saaneet. Mukana on asiallista väkeäkin , tosin en ihan ymmärrä heidänkään periaatteita; jolla annetaan ymärtää että eläinsuojelurikokset on OK.

Pölkky on Olderanchilta, en tiedä onko pentuja tulossa ,eikä kyllä hirveesti kiinnostakkaan, ne kun ei "linjoiltaan " ole sitä mitä haen eli alkuperäisiä 100% vanhaenglanninbulldoggeja.

Ja Hulille edelleen.... herkästi liian suuria painoja... jos laitat liian suuret painot, koira ei vedä(ei edes miellyttämisen halusta), mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää.

Muokattu viimeksi: 22.10.09 10.21
22.10.2009 11.03

"Ja Hulille edelleen.... herkästi liian suuria painoja... jos laitat liian suuret painot, koira ei vedä(ei edes miellyttämisen halusta), mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää."

mä luulen että tässä tarkotettiin nyt sitä, että liian ruuria koiran kuntoon yms. nähden. Esim. että koiraa ei olla vielä tarpeeksi reenattu ja sitten pistetään liikaa painoa että katotaas vetääkö jne. ja sitten voi paikat revähtää..näin siis luulen, mutta Huli korjatkoon!

Ja mun mielestä noin, mitä yllä kirjotin, ei kyllä asianmukainen harrastaja tee jos koirastaan välittää..

Edit. Tosin en nyt tiedä käykö tuo järkeen mitä kirjoitin :D kun eihän se edelleenkään vedä liian painavaa mutta meinaan siis sitä, että esim. mä jaksaisin nostaa tietyn painosen, mutta eri asia onko se hyväks yhtäkkiä niin tehdä kun en ole siihen reenannut :P

Muokattu viimeksi: 22.10.09 11.06
22.10.2009 12.04
018418336_r
Helsinki

Joo noin ajateltuna kyllä. handlerin / omistajan vastullahan on ettei "revitä" koiraansa paskaksi.(anteeksi, pidin tätä itsestäänselvyytenä) Koiralle pitää kehittä pohjalle hyvä lihaskunto, ennenkuin painoja aletaan lisäämään, se on yksilöllistä kaikilla koirilla, toiset kehittyy nopeasti, toisilla se kestää kauemmin. Me kuitenkin treenataan niin että vedetään pennulla painoja jotka liikkuvat "helposti" noin vuoden ikään asti jolloin aloitamme lisäämään painoja, edelleenkin koiraa tarkkaillen.

Käytän esim Ronilla ns. "pyramidi" treeniä.. esim. 250kg - 5vetoa, 500 kg-4 vetoa, 700kg 3-vetoa ,900kg, 2 vetoa, 1100kg 1 veto... ja sama alaspäin... (painot viitteelliset, mut idea selviää) Lisänä jos tulee pitempää taukoa settien välillä , juoksutan koiraa juoksumatolla (pidetään lihakset lämpimänä)...

Tuosta miellyttämisen halusta sen verran että viimeisimmät tutkimuksethan osoittavat että koirilla ei ole miellyttämisen halua vaan se tekee asiat palkitsemisen takia, tiedä häntä.

Muokattu viimeksi: 22.10.09 12.05
22.10.2009 12.16

minä olen muuallakin seurannut tällaista taakanveto-vastaista keskustelua ja tuntuu että moni sen yhdistää koiratappeluihin, eläinrääkkäykseen. sathyyn, tähän tiettyyn pariskuntaan jne eikä voi tajuta että asianmukaisia harrastajia on ja että koira ei heti vedä mitään tonnin painoa vaan se vaatii reenaamista eikä se hetkessä tapahdu. Myös se tuntuu olevan epäselvää että niitä hurjia taakkoja ei vedetä jokapäivä ja monta kertaa..
Keskusteluihinn linkitellään kuvia ja videoita ihan järjettömistäkin vedoista jotka ei ole edes sitä oikeaa asianmukaista taakanvetoa.. O.o

Edelleenkään en kuitenkaan itse vedättäisi koirallani noita isoja taakkoja, en koe sitä tarpeelliseksi.. että pysyisin vaan kevyissä painoissa ja renkaissa yms. (vaikka Gizmokaan ei kyllä tule mitään vetelemään paskojen jalkojensa takia) mutta en nyt ihan eläinrääkkäykseksi kutsuisi kuitenkaan :D
ennen pidin tätä todella kyseenalaisena lajina mutta olen vähän mieltäni muuttanut kun olen enemmän ottanut selvää..

22.10.2009 22.13
019922461_r
Höytiä

"Ja Hulille edelleen.... herkästi liian suuria painoja... jos laitat liian suuret painot, koira ei vedä(ei edes miellyttämisen halusta), mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää."

Gizmohan tuon korjasikin jo.

"Tuosta miellyttämisen halusta sen verran että viimeisimmät tutkimuksethan osoittavat että koirilla ei ole miellyttämisen halua vaan se tekee asiat palkitsemisen takia, tiedä häntä."

Tähän sanoisin, että en usko mahdolliseksi. Koiralla on laumavietti, joka ohjaa sitä miellyttämään johtajaa. Toinen asia on, että kuka osaa olla koiralle sellainen omistaja, jota se haluaa miellyttää, ja kunnioittaa.

22.10.2009 23.03

Olen taakanvedosta sitä mieltä, että on ihan ok ja hyväksyttävää. Mutta mielestäni täytyy pysyä painon kanssa kohtuun rajoissa. Katsoin youtubesta videoita, juuri tuon sathyn videoita, meni liian pitkälle mielestäni. Koirat vetivät jopa 575 kg perässään ! Minusta se ei ollut lainkaan mukavaa katseltavaa. Tässä juuri mahtava esimerkki siitä : http://www.youtube.com/watch?v=w8Ewm-i6Zgk&feature=related vaikka onkin kiskojen päällä, vai mitkä nyt onkaan, liian paljon painoa on perässä. Valjakossakin painoa saa olla vain koiraa kohden 10 kg.

22.10.2009 23.05
Huli kirjoitti:

kompss.
23.10.2009 00.07

Mitä olen selvää ottanut, niin en vieläkään pahemmin usko, että tuo tuntuu koirasta kovin mukavalta. Lainaan vielä itseäni..

Itseasiassa vetäminen mitä MINUN TIETÄÄKSENI vapauttaa samalla tavalla endorfiinia koirissa kuin vaikkapa urheilu ihmisissä. Se, että lihakset pistetään tosissaan töihin. Itse taakanvetoa livenä seuranneena voin kyllä edelleen väittää, että ainakin osa koirista kyllä hinkuu kärryn eteen ;) Hyvä kun hanoissaan pysyvät.

Ja siitä miellyttämisenhalusta - suurin osa roduista, joilla taakanvetoa harrastetaan enimmäkseen, on miellyttämisenhalua alunalkaenkin hyvin vähän jos ollenkaan. Tervetuloa testaamaan Armasta/Leelaa ihan missä yhteydessä tahansa. Leela tekee, jos sillä on joku asia minkä se haluaa tai se nauttii hommasta.Nimenomaan jos SE haluaa. Sitä on ihan turha yrittää saada tekemään jotain, mitä se ei todellakaan halua tehdä.

Nyt tulee taas hirvittävä yleistys, mutta miten se on aina PK rotujen mistajat, joilla on oikeasti ihan sairaanloisia ongelmia ymmärtää ettei miellyttämisenhalu tai palvelusalttius ole kaikilla roduilla mikään itsestäänselvyys. Tai että kaikkien koirien menttaliteetti ei ole se, että ne elävät ollakseen omistajalleen mieliksi. 

Muokattu viimeksi: 23.10.09 00.13
23.10.2009 00.37
022600386_r
Lahti
Leela kirjoitti:

Mitä olen selvää ottanut, niin en vieläkään pahemmin usko, että tuo tuntuu koirasta kovin mukavalta. Lainaan vielä itseäni..

Itseasiassa vetäminen mitä MINUN TIETÄÄKSENI vapauttaa samalla tavalla endorfiinia koirissa kuin vaikkapa urheilu ihmisissä. Se, että lihakset pistetään tosissaan töihin. Itse taakanvetoa livenä seuranneena voin kyllä edelleen väittää, että ainakin osa koirista kyllä hinkuu kärryn eteen ;) Hyvä kun hanoissaan pysyvät.

Ja siitä miellyttämisenhalusta - suurin osa roduista, joilla taakanvetoa harrastetaan enimmäkseen, on miellyttämisenhalua alunalkaenkin hyvin vähän jos ollenkaan. Tervetuloa testaamaan Armasta/Leelaa ihan missä yhteydessä tahansa. Leela tekee, jos sillä on joku asia minkä se haluaa tai se nauttii hommasta.Nimenomaan jos SE haluaa. Sitä on ihan turha yrittää saada tekemään jotain, mitä se ei todellakaan halua tehdä.

Nyt tulee taas hirvittävä yleistys, mutta miten se on aina PK rotujen mistajat, joilla on oikeasti ihan sairaanloisia ongelmia ymmärtää ettei miellyttämisenhalu tai palvelusalttius ole kaikilla roduilla mikään itsestäänselvyys. Tai että kaikkien koirien menttaliteetti ei ole se, että ne elävät ollakseen omistajalleen mieliksi.

^ nyt komppaan kovasti! Olen seurannut sivusta kuinka PK koira ihmiset on ollu ihan sormi suussa vaikkapa am.akitojenkin kanssa, väittäen koiria mielenvikaisiksi tai muuten ongelmakoiriksi (tai vaikeasti toimiviksi), koska ne eivät käyttäydy samalla tavalla kuin muut palveluskoirat. Jotkut ei vaan ymmärrä miten isoja eroja koiraroduissa voi olla. Amerikanakita ei toimi kuten suurin osa muista koirista, eikä sitä pysty ymmärtämään ennen kuin omistaa sellaisen. Nämähän ei mitään taakanveto-rotua ole, mutta siis pätee varmasti niihinkin rotuihin.

Ei ole ihan niin yksinkertaista tuo miellyttämisenhalu ja palveluhalukkuus, kun mitä ihmiset näyttää ajattelevan.

23.10.2009 00.41
018418336_r
Helsinki

Lainaan tässä (Canis-lehdestä)Kanadalais-syntyisen koiragurun Jean Donaldsonin tekstiä "myyttejä koiran käyttäytymisestä":

Koirilla on synnynnäinen halu miellyttää(willing to please).

Tätä käsitettä ei ole koskaan konkreettisesti määritelty eikä testattu.On olemassa valtavasti todisteita siitä,että koirat,kuten kaikki normaalisti toimivat eläimet,motivoituvat ruoasta,vedestä ja seksistä sekä monien eläinten tapaan leikistä ja mahdollisuudesta olla lähellä niitä yksilöitä, joihin niillä on erityiinen suhde--erityisesti jos ne ovat olleet erossa pidemmän aikaa.

Koiria motivoivat myös,kuten kaikkia eläimiä,pelko ja kipu ja nämä ovatkin välttämättömiä välineitä niille kouluttajille, jotka kieltäytyvät hyödyntämästä ruokaa,leikkiä jne. ja puhuvat sen sijaan miellyttämisenhalusta.

Lisää ns. miellyttämisenhalusta löytyy ainakin Morten Egtvedtin ja Cecilie Kösten kirjasta Naksutinkoulutusta koirallesi...2 luku..sivut 22-23... Jostain syystä en ala sitä tänne kirjoittamaan... .. mul on tuos selän takana 3-hyllymetriä koirankoulutus opuksia... on niissä varmaan muissakin käsitelty aihetta fennel,kaimio,vilander ym,ym.... mut jollain piti tuota omaa aiempaa lausahdusta miellyttämisen halusta perustella....

Muokattu viimeksi: 23.10.09 00.45
23.10.2009 00.44

^ Paras esimerkki musta on se, kun lähdin vetämään yhdestä nimeltä mainitsemattomasta harrastajaseurasta (tokoryhmästä), koska kouluttaja oli oikeasti ihan pihalla kun menin sinne amstaffin kanssa. Mun koira oli tyhmä, vajaa, hidas ja ties mitä. Kehotti vaan jatkuvasti lepertelemään ja antamaan käskyt kimeällä innostuneella äänellä, joka sai Leelan kattomaan mua tasan "mitä vittua" ilmeellä.Meillä meni kotona treenatessa ihan hyvin, mutta sitten kun menin kentälle kaikki mitä tein oli väärin, vaikka koira tekikin mitä pyydettiin. Koska "ei koiraa voi motivoida tuolla tavalla".

Vaihdon yhdistystä ja uus kouluttaja toteaa heti et "tämä koira ei palvo maata kenenkään jalkojen alla, sitä ei siis voi lähestyä samalla tavalla kuin muita".

Leelan mielestä paras palkka esim on kun sitä mätkii patukalla päähän. Mene ja tiedä XD
23.10.2009 00.48
oon mäkin lukenut monesti että koira tekee vain hyötyäkseen siitä itse. ja että miellyttämisenhalun voisi paremmin korvata esim. helposti motivoitavalla
23.10.2009 00.51
^Mutta mites sitten kun esim. FWPAn taakanvetokisoissa ei muistaakseni saa käyttää mitään houkuttimia (leluja, nameja, jne) innostamaan koiraa vetämään. Ohjaaja seisoo pisteessä mihin koiran pitää vetää ja kutsuu luokse. Miksi koira, jolla ei ole miellyttämisenhalua vetää?

Ok, päästäkseen omistajansa luokse, mutta jos se ei halua vetää mä veikkaan että se sillon jää paikalleen huutamaan/ihmettelemään.
23.10.2009 00.55
Leela kirjoitti:
^Mutta mites sitten kun esim. FWPAn taakanvetokisoissa ei muistaakseni saa käyttää mitään houkuttimia (leluja, nameja, jne) innostamaan koiraa vetämään. Ohjaaja seisoo pisteessä mihin koiran pitää vetää ja kutsuu luokse. Miksi koira, jolla ei ole miellyttämisenhalua vetää?

Ok, päästäkseen omistajansa luokse, mutta jos se ei halua vetää mä veikkaan että se sillon jää paikalleen huutamaan/ihmettelemään.
enhän mä ole sanonutkaan etteikö koira vois haluta vetää :D jos sä siis tolla sitä meinasit
23.10.2009 09.13
019937411_r
Pölökky, Pölökky, Pölökky, taasko sie tääl riahut Mitä koiran kakkoo sie nyt kirjottelet tääll? Eikös siulle tullut potkut yhistyksestä kun kohtelit koira parkaa kilpailuis huonosti ja samaan aikoon yritit kusettoo koeran ostajii. Tais männä maine kun tuli viäl niitä sukupuita tuli sotkettua. Eiks vaan tää seuraava ole siu Pölkky kirjottama? . . . . . . . . . . . . hinnaksi. Vielä paremmin menee jos saat kasvattajan kirjoittamaan mukaan kirjeen jossa se kiittää sinua avusta ja suurena ystävällisyyden eleenä haluaa antaa sinulle lahjaksi koiranpennun, "vähäisen" arvoltaan, esim. 100 USD niin ALV:n osuus vaan pienenee......vaikka olisitkin maksanut sen 1500 USD:tä pennusta. Viranomaisena neuvoin juuri kuinka kusetetaan valtiota..... :-) . . . . . . . . . . . . . Eikös tollasesta vois joutuu vaikka vankilaan? Lähtöpassit yhistykset tuli ainaski. Kuulin et valituksia tuli niin paljon et korvat ihan kuumotti Lopetas ny se hassuttelu, mie menen takas hommiin, moicca
23.10.2009 14.57
018418336_r
Helsinki

Just niin, lähtöpassit tuli, mul on kaikki mailit tallessa... myöskin se jolla ilmoitan sa**ylle että ei tarvi lähettää enään jäsenmaksuja. ja saamani vastaus siihen.

Jos joku pystyy näyttämään toteen että kohtelen koiriani huonosti kotona tai kisoissa tuokoon näyttönsä esille, sellaista kun ei ole. Tuo kaikki em, kakkkoo on yhä edelleen dun::lien ja muutaman muun keksimää kakkoo. Yhtään koiraa en ole myynyt joten miten ihmeessä olen kusettanut yhtään ostajaa.

Se on totta että lähetin Pölkyn sukutaulun USAhan, rodun kehittäjän David Leavittin tutkittavaksi, alunperin sen takia että saisin pölkyn tuplarekattua sekä ARFfiin että LBAhan. Sain vastauksen että ei onnistu koska koiran sukupuussa ilmoitetut koirat eivät kaikki pidä paikkaansa ja että prosentuaaliseti alkuperäisiä linjoja on sukupuussa vain ja ainoastaan karvan yli 30%.. Sain sukupuun oikaistuna takaisin , sekin on tallessa.

Ainoa mitä olen sanonut jokaiselle minulta kasvattajista ja rodusta kiinnostuneista niin on se että pyytäkää nähdä terveystodistuksia,lonkkakuvia ja ennenkaikkea sukutaulut, jos kasvattaja ei pysty jotain näistä esittämään , unohtakaa koko kasvattaja.

En kiistä tuota viimeistä, mutta miten tuo liittyy taas koiranostajan kusettamiseen, olen neuvonut mahdollisen keinon jolla EU:n ulkopuolelta tuotavan pennun ALV:n osutta saa pienennettyä. joutua vankilaan, mistä? jos suomen laissa on porsaanreikiä joita ihmiset käyttävät hyväkseen(tarkoittaen että kaikki perustuu kauppalaskuun, paperiin joka voidaan kirjoitta käsin vaikka vessapaperille), ei se mielestäni ole meidän ihmisten vika vaan lainsäätäjien. tää menee jo ot mut:

Tullausarvo perustuu ensisijaisesti tavaran kauppa-arvoon eli hintaan, joka tavarasta on tosiasiallisesti maksettu tai on maksettava, kun se myydään vietäväksi EU:n tullialueelle.

Tämän vuoksi tavarasta on tullauksen yhteydessä esitettävä kauppalasku, josta ilmenevät mm. tavarasta maksettu hinta sekä toimitusehdot. Tullausarvoon sisällytetään lisäksi esimerkiksi kuljetuskustannukset EU:hun saapumispaikkaan saakka.

EU:hun tuotujen tavaroiden arvoperusteiset tullit lasketaan tavaroiden tullausarvon perusteella. Valtaosa EU:ssa kannettavista tulleista on arvoperusteisia. Tullausarvo on myös lähtökohtana maahantuonnin arvonlisäverolle.

Jos kauppa-arvoa ei voida käyttää, tullausarvo määritetään toissijaisilla arvonmäärittämismenetelmillä.

Edelleenkään ei tullut lähtöpasseja, erosin itse BBC: dokumentin jälkeisenä päivänä. Taidat Jykä kuulua itse niihin jotka hyväksyvät dun::lien toimet kun noin paasaat.

muoks...  niistä valituksista... se mistä aloin saamaan pa**aa niskaan oli se että aloin keräämään tietoa suomalaisen "vebien" terveyden tilanteesta, koska omalla on niin paljon kaikkee vialla, kasvattaja veti herneen nenään huutaen että ei näillä mitään ole ja et mitä vi**ua sä oikein mustamaalaat ? ... toinen asia : kun ilmoitin aikoinaan että menisin myös toisen yhdistyksen kisoihin kilpailemaan, niin sanottiin että sitä ei hyvällä katsota eikä takaisin ole tulemista... en siis mennyt ennenkuin tuo dokumentti julkaistiin.   Jos se ettei asioista saa puhua avoimesti..mm. terveys, aiheuttaa vastavuoroisen pas**njauhamisen/mustamaalaamisen niin voi voi, mua ei edelleenkään kiinnosta pätkääkään mitä ne sa**yssä musta ajattelee, itse tiedän että mulla on puhtaat jauhot pussissa. Ja jatkan edelleen ihmisten muistuttamista ko. ihmisten taustoistaja teoista.

Tää alkaa menee jo niin paljon OT... joten jos palattaisiin tuohon taakanvetoon...

Muokattu viimeksi: 23.10.09 18.49
23.10.2009 15.03
022600386_r
Lahti
Jykä kirjoitti:
Pölökky, Pölökky, Pölökky, taasko sie tääl riahut Mitä koiran kakkoo sie nyt kirjottelet tääll? Eikös siulle tullut potkut yhistyksestä kun kohtelit koira parkaa kilpailuis huonosti ja samaan aikoon yritit kusettoo koeran ostajii. Tais männä maine kun tuli viäl niitä sukupuita tuli sotkettua. Eiks vaan tää seuraava ole siu Pölkky kirjottama? . . . . . . . . . . . . hinnaksi. Vielä paremmin menee jos saat kasvattajan kirjoittamaan mukaan kirjeen jossa se kiittää sinua avusta ja suurena ystävällisyyden eleenä haluaa antaa sinulle lahjaksi koiranpennun, "vähäisen" arvoltaan, esim. 100 USD niin ALV:n osuus vaan pienenee......vaikka olisitkin maksanut sen 1500 USD:tä pennusta. Viranomaisena neuvoin juuri kuinka kusetetaan valtiota..... :-) . . . . . . . . . . . . . Eikös tollasesta vois joutuu vaikka vankilaan? Lähtöpassit yhistykset tuli ainaski. Kuulin et valituksia tuli niin paljon et korvat ihan kuumotti Lopetas ny se hassuttelu, mie menen takas hommiin, moicca

Kannattaa nyt taas vähän miettiä että minkälaisia syytöksiä ja saivarteluja tämmöselle keskustelufoorumille kirjoittaa.

Ja tässä voi toki miettiä itse kukakin, että kenen puolella se uskottavuus on...

23.10.2009 16.48
Gizmo kirjoitti:
Leela kirjoitti:

enhän mä ole sanonutkaan etteikö koira vois haluta vetää :D jos sä siis tolla sitä meinasit
Ei kun mä lähinnä spekuloin, että miksi sitä sitten kutsuisi :) Siis silleen mielenkiinnosta, että miksi sitä sit kutsuttaisiin.
23.10.2009 17.06
Mä voisin ajatella että ilman nameja/leluja tms. koira silti vetää ihan vaan sen takia, mitä monet sanoo miellyttämishaluksi. Koira haluaa miellyttää omistajaa/johtajaa, koska hyötyy itse siitä jos johtaja on koiraan tyytyväinen. (näinhän se on laumassakin..) Jos koira ei pitäisi ihmistä johtajanaan, ajattelisin että luultavasti se ei vetäisikään.
23.10.2009 17.09
022600386_r
Lahti

^ minä taas en näe asiaa noin yksinkertaisen oloisesti :'D roduissa on niin paljon eroa tuon miellyttämisenhalun kanssa, että vaikka se ihminen koiralle olisikin johtaja, niin ei se sitä tarkoita että koira automaattisesti vetää ihan vain sen takia että johtaja tulisi iloiseksi.

Kuulostaa ainakin omassa päässä ihan hupsulta.

26.10.2009 14.46
020047103_r
meillä ainakin hanista huomaa, mikäli paino on liian raskas sille ja se ei halua vetää, tällöin otataan ainakin meillä takapakkia.. ja kyllä uskon hanista sen näkeväni milloin se vetää mielellään ja millon ei.. Hani ei vaan yksinkertaisesti vedä, mikäli se ei halua.
24.11.2009 17.43

Eli siis joku tuossa jo mainitsikin Liika on liikaa.

Kuvat eivät miellytä silmiäni, ei sitten lainkaan. Painoa vedettävänä on liikaa. Koira ei ole kuin hevonen, sitä ei kuulu käyttää kuin hevonen, koiran runko on pienempi, ei kuin hevosen, koiran lihaksisto ei ole yhtä vahva kuin hevosen.

Sitten siihen korkeushyppyyn. Tässä voisi esim. käyttää vertailemalla taas vaikka ihmistä. Eli siis, koira ei minun mielestäni ole tarkoitettu hyppimään liiallisuuksia. Siitä voi olla monia haittavaikutuksia, mutta kunhan kohtuullisissa määrissä pysyy, no problem. Koira ei ole jänis.

----------------
"Kohta ei tarvita enään bensaakaan kun koirathan voisivat sensijaan vetää meidän automme ! Sehän olisikin kätevää ."

Muokattu viimeksi: 24.11.09 19.39
25.11.2009 12.27

Hiukan pisti huvittamaan kun luki tätä keskustelua...

Koiran alkuperäinen käyttötarkoitus - Alaskanmalamuutti mahlemut heimossa raskaiden kuormien vetäjä ankarissa olosuhteissa

Tässä nyt malamuutista, muuteillahan ei miellyttämisenhalua juurikaan ole, tokikin yksilöllistä mutta muutti ei vedä jos se ei halua. Kyllä meillä ainakin Windy pitää vetämisestä, samoin meen lapinkoira, vetää aikuista ihmistä kevyesti, ja pitää siitä, jos ei pitäisi ei se vetäisi. Emme pakota koiria vetämään vaan ne tekevät sen ihan omasta tahdostaan. Esim kuormanvetokokeissa malamuutti vetää ja saa tuloksen KVK1 mutta seuraavalla kerralla se ei vedäkkään vaan jää paikalleen kaivamaan kuoppaa.

Ja hyväksytyksi tulokseksi on vedettävä 5x koiran oma paino, eli laskekaas, mennään jo sadoissa kiloissa. Mutta tässä kuormaa vedetään sen 10 metriä, ei mitään kilometrejä.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti