Kasvissyönti - Sivu 66 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

08.03.2016 20.00
020175009_r
Lalo kirjoitti:
^Mutta oothan sä kuitenkin valinnut sen lihaa syövän koiran.

niin olenkin. Ja kyllä mä käyn siitä moraalista taistelua päässäni vähintäänkin viikoittain, että onko koira eläin jota mun tarvitsisi pitää. Tietenkään en tuosta nykyisestä luovu, mutta seuraavan koiran hankintaa olen miettinyt siltä(kin) kantilta, että antaako mun moraali periksi. Mutta noh, kukin määrittelee mistä on valmis luopumaan ja koirassa menee mun raja ainakin toistaiseksi. Vegaanina ei kuitenkaan tarvitse varsinaisesti luopua mistään(toki mäkin olen vain "kotivegaani" ja kylässä/juhlissa yms. syön perus kasvista). Sen sijaan koiran sijasta menevää kasvissyöjälemmikkiä ei ole.. sellasta minkä voi ottaa mukaan useimpiin paikkoihin, sisäsiisti ja seurallinen. Eli koiranpidon suhteen olen kyllä itsekäs :)
08.03.2016 22.44
022675741_r
Helsinki
Kananmunista voisi vielä sanoa, että osaa kaikki koiraat, joita on tipuista puolet, tapetaan heti kuoriutumisen jälkeen koska ne on tuotannolle tarpeettomia. Mä en itse näe mitään syytä miksi mun pitäisi tappaa joku toinen vaikka se olisi elänyt tyytyväisenä, kun pärjään hyvin muutenkin. Kunnioitan mieluummin muiden halua elää :) Itse olen tehnyt valinnan olla hankkimatta lihansyöjiä kotiini. Moni muu vegaani taas valitsee toisin, ja heillä voi olla esim. rescuekoiria tai ennen veganismia hankittuja petoja.
08.03.2016 23.47
020175009_r

rescuekoiria tai kotimaisia kodinvaihtajia mäkin oon miettinyt ehkä eettisempänä vaihtoehtona. sen oon jo päättänyt että koiraa pienemmät tulee mulle vaan aikuisina kodinvaihtajina, mutta koirissa sitten taas erinäiset harrastukset on aika iso osa elämää ja myös se on mulle tosi tärkeetä, että koiraa voi huoletta pitää irti mikä ei sit taas ole aikuisella kodinvaihtajalla, etenkään metsästysrotuisella, mikään itsestäänselvyys. Pentu on kuitenkin niin paljon helpompi opettaa kun aikuinen joka pahimmassa tapauksessa ei ole koskaan ollut irti. Tietty siinä olis hyvä koulutusprojekti, mut ei nyt tähän elämäntilanteeseen. Ja koirissa se mikä muista eläimistä uupuu on se, että koiraa voi pitää niin monessa paikassa mukana ja koira toimii tosi hyvänä keskustelunavaajana ja seuralaisena esim. junassa, parinkin vuorokauden patikkaretkillä yms. missä muuten vois olla tosi yksinäistä. Muuten kanit riittäisi paremmin kuin hyvin.

Mutta kyllä mä silti näen sen parempana vaihtoehtona olla itse vegaani/kasvissyöjä ja pitää lihansyöjälemmikkiä kuin syödä itsekin lihaa ja silti pitää petolemmikkiä, siitäkin huolimatta että onhan se hiukkasen tekopyhää.

ps. vaahteramäen tila alkoi nyt ensimmäisenä Suomessa kasvattamaan munintakanojen kukkopoikasia ruuaksi, tähän asti ne kaikki on tosiaan menneet silppuriin heti kuoriuduttuaan. Vaahteramäen tapauksessa kyseessä on nyt kokeilu, ja lähitulevaisuudessa selvinnee onko kukkopoikien kasvattaminen taloudellisesti järkevää. Jos on, niin vaahteramäen friidoista tulee ainoat suomen kananmunat joiden kukotkin kasvaa aikuisiksi. Aika hienoa. Täytyy jatkossakin hakea välillä koiralle kananmunia munataksista, vaikka itse en enää niitä käytäkään :)

09.03.2016 08.32
022675741_r
Helsinki
"Mutta kyllä mä silti näen sen parempana vaihtoehtona olla itse vegaani/kasvissyöjä ja pitää lihansyöjälemmikkiä kuin syödä itsekin lihaa ja silti pitää petolemmikkiä". Niinpä, kaikki eläintuotteiden vähennys on kuitenkin hyväksi. Mun mielestä kaikista naurettavinta on että ihmiset jotka ei varmasti itse tee mitään kyseenalaistaa että varmasti sun kengät on tehty kehitysmaissa ja nauraa päälle että ootpa nyt tekopyhä kun et ollaan täydellinen. Mä pyrin miettiimään muunkin kulutuksen eettisyyttä pitkälle ja ostan mieluiten käytettyä ja lähituotettua, mutta täydellisyyteen ei voi koskaan päästä ainakaan ilman että oma pää hajoaa.
09.03.2016 08.58
022675741_r
Helsinki
Saaga kirjoitti:

En muutenkaan ymmärrä mitä pahaa juustossa ja kananmunissa oikein on? Eihän siinä mitään tapeta! 

Vastaampa vielä lainauksen kanssa. Kyllä tapetaan, paljonkin. Tosiaan, munantuotannossa joka toinen lintu, eli kaikki koiraat, tapetaan heti kuoriutumisen jälkeen turhina. Kanat munii yhden munintakauden, mutta sitten ne tapetaan noin 1,5v ikäisinä koska on kannattamatonta pitää niitä munintatauon aikana, jolloin ne munisi vähemmän. Munintansa lopettanut kana ei päädy edes ruuaksi, vaan eläinten rehuksi. Ihmisille ei kelpaa kana kun mureampaa broileria saa kaupasta.

Maidontuotannossa samalla lailla urosnaudat on tarpeettomia. Ne kasvatetaan teuraskokoon ja tapetaan. Lehmä saa pidemmän elämän, mutta sekin lopetetaan heti jos se ei tiinehdy, tai tuota tuotannon standardeihin tarpeeksi maitoa.

Vaikka itse pidän suurempana ongelmana eläinten oloja kuin lyhyttä elämää, niin tappaminen on erittäin kiinteä osa kaikkea eläintuotantoa. ja vaikka itse ostaisi kotiin luomumunia, joissa kanojen olot on tämänhetkisistä standardeista parhaat, voi olla varma että jos ostaa mitä tahansa valmista juttua jossa on munaa, se on halvinta mahdollista tehdasmunaa.
07.05.2016 06.22
022675741_r
Helsinki
Johan tää nyt menee mun yksinpuheluksi :'D Mites teidän kesäruokailut on alkaneet? Me ollaan jo päästy herkuttelemaan parsalla, vuohenputkella ja NYHTÖKAURALLA (!!) Kuulimpa myös että mun 5v pikkuveli on alkanut omatoimisesti valita kauramaitoa lehmämaidon sijaan kotona, koska se on parempaa :3
07.05.2016 13.33
022699866_r
Tampere

Mä ajattelin tänään tehdä täytettyjä sieniä uunissa, parsaa, kukkakaalia ja yrttiperunoita :) Sitä odotellessa, että pääsis grillaamaan. Mieskin on innostunut kokkailemaan pariin kertaan superhyvää linssi-kurpitsakeittoa! Ihan hurja muutos siihen, millasta tää meidän elo oli alussa.

Btw, hitto mä vihaan näitä ''sun ei tarvii tietää kuka on vegaani, ne kyllä kertoo sulle'' -juttuja. Siis se, että multa usein ruvetaan omatoimisesti kyselemään mun vegeilystä (en oo ees täysvegaani) ja sitten jälkeenpäin mussutetaan, että kun sä aina saarnaat kasvissyönnistä. Siis mitä? Mulla ei oo ikinä tapana ruveta saarnaamaan ihmisille aiheesta, mutta keskustelen siitä mielelläni jos jotain kiinnostaa tai jos multa kysellään. Just oli kumppanin kaveri kylässä, kun juuri puhjenneeseen keliakiaani liittyen totesin että näin siinä käy, kun ihmiset syövät jotain niiden ruokavalioon kuulumatonta. Vastaukseksi sain tolta kaverilta, että ''no älä nyt rupee saarnaa mulle ainakaan mistään kasvissyönnistä''. Suututti niin paljon tollanen nälviminen ja olettaminen ja tollanen tyhmä stereotypisointi että menin ihan sanattomaks. Jatkuvasti saa kuulla ruokailuihin liittyvissä tilanteissa kun vegeys tulee ilmi, ihan ihmeellisiä kommentteja. ''No mikä siinä nyt on ettet syö lihaa, se on hyvää!'' ''No älä ainakaan sitä nyt rupee tuputtaa''. ''Toi tofu näyttää ja maistuu ihan räältä''. Juu kiva, hyvää ruokahalua mullekkin vaan ja kiitos kunnioituksesta.

Tässä yllättävän hyvä teksti aiheeseen liittyen Enbuskelta. http://blogit.apu.fi/tuomaanevankeliumi/tuomas-enbuske-aaliohaaste/

''Ärsytyksessä on kyse ennustettavuuden hämärtymisestä. Ihmistä ahdistaa, kun joku ei ole käytökseltään kuin muut. Siksi vegaanius, homous, absolutismi – mikä tahansa poikkeama – ahdistaa liskoaivojamme. Poikkeama nimittäin vaatii ajattelua. Ja ajattelu taas on energian tuhlausta.

Kun aiemmin valkoisena lihansyöjämiehenä huusin elämäntapaani kulutuskäyttäytymiselläni, kukaan ei puhunut siitä tuputuksena. Myönnän, että itsekin ajattelin aiemmin, että vegaanit tai kasvissyöjät tyrkyttävät elämäntapaansa. Tämä johtui tietysti siitä, että olin ääliö. En nimittäin muista ikinä kenenkään tulleen keskeyttämään pihvinsyöntiäni tai kommentoineen sitä paheksuvasti.
Jos tarkkoja ollaan, kukaan ei ole edes mulkaissut pahalla, kun lautasellani on ollut eläimen raato. Sen sijaan lihansyöjät kommentoivat vegaaniuttani alituiseen.”

Muokattu viimeksi: 07.05.16 13.38
common sense is not so common
07.05.2016 16.07
000113144_r

Mullakin on lihaa syöviä kissoja, mulle tulee lihaa syövä koira. Mutta itse en ihmisenä tarvitse lihaa, lemmikkini taas tarvitsevat, joten se ei sinällään ole mun moraalin kanssa ristiriidassa. Kyllä, joudun ostamaan lihatuotteita, enkä haluaisi näinollen tukea lihatuotantoa, mutta lähinnä se oma moraalinen kynnys madaltuu siinä, kun en kuitenkaan itse niitä syö, ne menevät vain tarpeeseen. En ole tyytyväinen siihen, että tuen joiltain osin lihateollisuutta, mutta jos en ala itse metsästämään lemmikeilleni, se on vähän joko tai. Jotkuthan tekevät esimerkiksi kissoistaan tai koiristaan täysiä vegaaneja, ja se on minun mielestäni pahin vaihtoehto, sillä nämä elukat kun sattuvat olemaan lihansyöjiä, eivätkä pärjää samalla tavoin kuin ihmiset. 

Toki olisin voinut valita toisin, olla ottamatta näitä lemmikkejä joita minulla on, mutta toisaalta, sitten ne söisivät lihaa jossain muualla. En ole ottanut minua varten kasvatettuja lemmikkejä, vaan sellaisia, jotka olisivat anyway päätyneet jonnekin päin maailmaa mutustamaan samaa tai jopa laaduttomampaakin sapuskaa kuin mitä minä niille tarjoan. Ihminen ja eläimet kun ovat hieman eri asia, en oikeastaan pysty soveltamaan oman kasvissyönnin periaatteitani lemmikkeihini. Joitain asioita ei vain voi muuttaa, vaikka tokihan ideaali tilanne olisi, että nämä minun omistamani lemmikit voisivat syödä luomulihaa, joka on saanut arvoisensa elämän ennen teuraaksi joutumista. Anyway, tiivistettynä oma lihansyöntini on oma asiani, lemmikkieni lihansyönti sitten taas on erillään omista periaatteistani. Jos tätä pitää kaksinaismoralismina niin olkoot sitten niin, mutta itselleni se on vain velvollisuus antaa näille niiden tarvitsema ravinto, eikä sille oikein mitään voi.

07.05.2016 18.51
020175009_r

Ihan liikaa on tullut elettyä soijanugeteilla, kananuudelilla(juu on nimestään huolimatta vegaanista) ja vihiksillä, kun ruuanlaitto ei jaksaisi kiinnostaa. Tänään sentään tein ruokaa, ei kyllä ollut mikään makuelämys mutta kyllä sillä nälkä lähti. Jotain wokkityyppisiä pitäisi tehdä enemmänkin, ne yleensä jopa maistuu syötäviltä.

Vieläkin kokkaus on mulle aika opettelemista. En oo koskaan osannut tehdä kunnolla ruokaa. Kasvissyöjäksi siirtyessä työnsin kaikkeen mahdolliseen aina juustoa ja sillä sai kaikenlaisiin ruokiin makua, niin salaatit kuin pizzat ja laatikotkin. Kasa raejuustoa sai xtran tomaattikastike+soijarouhemössönkin maistumaan herkulliselta. No nyt olen elänyt "kotivegaanisti" eli arkena ja kotona syön vain vegaaniruokaa, kylässä/juhlissa/joskus kaupungilla peruskasvista. Vegaanistakin juustoa toki saa, mutta ei se ole maultaan eikä hinnaltaan samaa luokkaa joten olen nyt vieroittaunut juustoista kokonaan, ja suurimmaksi osaksi ruuat ei maistu miltään. Pelkästä ruuanlaittotaidostahan se tietysti on kiinni, kun vaan olisi intoa ja energiaa opetella :D no pitänee mennä selailemaan taas chocochiliä/vegaanihaasteen uutiskirjeitä josko jaksaisi kokeilla jotain uutta.

08.05.2016 15.21
022675741_r
Helsinki

Kävinpä eilen lopultakin Tallinnan V:ssä syömässä! oli kyllä melkoista herkkua alkupaloista jälkkäriin asti :D

06.06.2016 13.41
022646475_r

Tomaatti-basilika luomutofu. Vinkkejä mitä ruokia tästä voisi tehdä? //Tofu siis minulle vielä melko uusi juttu, en ole kuin kerran aiemmin tehnyt tofusta - silloinkin niinkin yksinkertaista kuin tofukiusaus. :D

Muokattu viimeksi: 06.06.16 13.50
06.06.2016 17.25

Jos täältä löytyy luonnonkosmetiikan käyttäjiä, niin tulkaahan ihmeessä jutskaileen, tein uuden keskustelun luonnonkosmetiikalle. :)

07.06.2016 20.08
022675741_r
Helsinki
Mä en oo kauheesti harrastanut noita maustettuja tofuja, mut vaikka murustettuna tuoretomaattikeiton päälle tarjoillessa? Perus kiinteää tofua kannattaa paistella kuumalla pannulla rapeaksi öljyn ja soijakastikkeen kanssa. Tai vaikka paloina sekoittaa mausteiseen ruokaan lopuksi.
14.06.2016 13.19
022699866_r
Tampere

Mä oon käyttänyt tofua tomaattipohjasissa keitoissa, wokeissa, marinoituna ja paistettuna vaikka uunibataatin tai perunan kanssa.. Vaihtoehtoja riittää.

Mä tein eilen vahingossa ihan superhyvää intialaispainotteista ruokaa! (Alunperin piti siis tehdä quornkeittoa.) Tomaattimurskaa, kermaista kookosmaitoa, ruskeita linssejä, paprikaa, porkkanaa, sipulia, valkosipulia, kukkakaalia ja kunnon mausteet! Juustokuminaa, currya, inkivääriä, kurkumaa, liraus hunajaa, sitruunamehua ja chilikastiketta. Maku parantuu vaan jääkaapissa päivä päivältä eikä toi ees jääny kaipaamaan mitään quornia tai tofua niinku alunperin suunnittelin. Innostuin tästä niin että googlettelin paljon erilaisia intialaisia ruokareseptejä jotka menee seuraavaksi kokeiluun.

common sense is not so common
23.06.2016 16.02
000113144_r

Huomaa kyllä että vuosien mittaan makunystyrät ovat hioutuneet, otin vahingossa tortillaan jauhelihamössöä mun soijamössön sijaan, tosin maistoin ensin lusikalla, ja se hetki kun tajusin että puraisin jauhelihaa soijan sijasta, sai yökkäysrefleksit heti päälle. :D Joo, jätinkin sitten koko tortillan tuolle toiselle osapuolelle.

Muokattu viimeksi: 23.06.16 16.02
23.06.2016 21.35
022706538_r

Laitoin sen maustetun tofun wokin sekaan kun uhkaavasti päiväys lähestyi ja tarvikkeet wokkiin sattui löytämään, ihan hyvää oli!

27.06.2016 11.23
000109584_r
Tein suosikki kasvispihvi resepti? Ja kastike sille? Myös herkullisen falafel pyöryköiden ja kastikkeen ohje hakusessa!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti