Australiankelpiet - Sivu 4 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

03.07.2016 18.19

SBCAKilla on foorumi, mutta se on aktiivisimmat vuotensa nähnyt. Suomalaista fb-ryhmää ei ole, ennen oli SBCAKin yhteinen ryhmä, mutta se tyhmyyksissä poistettiin.

Ja mitä tuohon perehtymiseen tulee, niin minä tein yhdistelmäni kanssa järjettömän ison selvittelytyön, mutta ei niitä tuloksia voi aina ennustaa. Voin sanoa, että harmittaa älyttömästi, mutta samalla annan pienen varotuksen sanan: jos meinaat Ruotsista hankkia koiran, niin siellä ei kuvata selkiä ollenkaan sivusta. Nyt on tullut LTV-tapauksia kelpieissä hurjasti jo ihan senkin takia, että kuvataan enemmän.

04.07.2016 08.37
022664496_r

Huh, enpä ois uskonut että kelpie on ihan noin hankala otus hankkia. :D

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Mark Twain
04.07.2016 15.25
022703104_r
Kitee

Hhmm.. Mistä aloittaisin :P

Miulla on ensimmäinen kelpie, jonka sain vähän reilu vuosi siitä kun laitoin ensimmäisen viestin emän omistajalle. Jos ensimmäinen astutus olisi onnistunu niin olisin saanut pennun puolessa vuodessa. Eikä ole kyse näyttelykennelistä ;) Mut olin jo suht hyvissä ajoin kyselemässäkin pentua. Toki nyt kelpieitten kysyntä on varmaan kasvanut, voi pentua lupaavista yhdistelmistä joutua odottamaan pitkäänkin, mutta hyvää kannattaa odottaa. Jos ei halua odottaa niin sitten täytyy vaihtaa yhdistelmää/kasvattajaa/rotua. En ollu kelpiepiireissä kun ensimmäisen kerran pentua kyselin, joten en koe saaneeni pentua suhteilla. Esittelin itseni emän omistajalle ja kasvattajalle, kävin heitä molempia tapaamassa henk koht kun pennut olivat vasta suunnitteluasteella, näin samalla mahdollisen tulevan koirani sukulaisia ja muita kelpejä. Kerroin rehellisesti kaikki, mitä halusin seuraavalta koiralta yms.. Keneenkään muuhun kasvattajaan en ole ikinä ollut yhteydessä. Kaikki sattui kerralla kohdalleen ja sain elämäni koiran. Toisinkin olisi voinut käydä, mutta oli varmaan hyvää onneakin matkassa. 

Kelpietä hankkiessa kannattaa ehdottomasti nähdä livenä erilaisia kelpieitä. Rodussa on niin paljon vaihtelua, että vain siten näkee mistä linjoista tulee minkäkinlaisia koiria. Koiranetti auttaa alkuun, mutta läheskään kaikkea se ei kerro, niin terveyden kun luonteiden puolesta. Pitää muistaa, että paperilla täydellinen koira ei sitä välttämättä luonnossa olekaan. Esim. vaikka koira olisi sikanopee aksavalio, niin se ei välttämättä tarkoita, että sillä muuten olisi kaikki muumit laaksossa. Tai toisinpäin koira, jolla ei ole mitään tuloksia voisi olla superhyvä koira, jos sen potentiaali olisi osattu käyttää oikein. Siksi se taustatyö ja yksilöiden näkeminen on tärkeää, rodussa kuin rodussa.  

Terveyspuolelta löytyy epiä, ocd:tä, lonkkavikaa, selkävaivoja, sydänvaivoja yms yms. Itsekin kun olen ulkomaalaisia kasvattajia seuraillut ja tuontia harkinnut, niin ensimmäisenä mietityttää nimenomaan tuo terveystausta. Ulkomailla tutkitaan vähemmän koiria kuin meillä ja toisaalta taas luokitukset voi olla erilaisia niin tuloksistakaan ei aina ota selvää. Suomalaisissa kelpeissä harmillisen paljon näkee huonoa lonkkaa ja nyt noita LTV-merkintöjä. Ja niinhän se on, että tieto lisää tuskaa. Mitä enemmän tongit sitä enemmän löytyy kaikkea. Aina ei terveistä taustoistakaan saa valitettavasti tervettä jälkeläistä, se on tuo genetiikka niin pirun hankala homma suuressa kaavassa. Ja sitten kun siihen lisätään ympäristötekijät niin avot. Ja vielä minä itse harkitsen kasvattamista... 

Kelpie on miulle TheRotu, vaikka onhan nää välillä "vähän" erikoisia :D mutta silti seuraavakin koira tulee olemaan kelpi. Suomessa ei kovin montaa kasvattajaa ole, mutta melkein kaikilta on harrastuskoiria tullut, joten en näkisi Suomalaisten kelpieitten tasoa niin huonona, mitä aiemmin on sanottu. Toki kaikista ei ole sinne kirkkaimpaan kärkeen tähtäämään, mutta eihän sinne kaikki haluakaan tähdätä, jolloin riittää vähemmätkin ominaisuudet. Joukkoon mahtuu sitten myös niitä huippuhyviä harrastuskoiria.

Rodun huonot luonnetesti-tulokset on kurjaa katsottavaa ja ainakin se jos sellaisilla koirilla teetetään pentuja. En pidä luonnetestitulosta kaiken kertovana, mutta kyllä se kuitenkin jotain koiran pääkopan sisällöstä ja muista ominaisuuksista kertoo. IMO normi tervepäinen koira selvittää luonnetestin läpi. Itse katson tarkkaan eri osa-alueita ja nimenomaan harrastuominaisuuksiin peilaten, onhan kelpiet kuitenkin työkoirarotu, eikä mikään sohvankoriste.

Itse olen rotuun rakastunut, mutta ei sitä kaikille kuitenkaan voi suositella. Olisi tosi kiva jos olisi enemmän keskustelua suomalaisten kelpie-ihmisten kesken. Nyt facebookista löytyy enimmäkseen vain ulkolaisia ryhmiä. Ja yksi suomalainen, mutta siellä nyt ei pahemmin keskustelua ole...

Huh, kauheen sekava sepostus, toivottavasti joku saa jotain selvää.

Ps. jos Itä-Suomessa päin liikut niin Terraa saa tulla katsomaan :) ja löytyy täältä muutama muukin johon varmasti saa tutustua. 

04.07.2016 16.37
022601515_r
Oulu

Ei kelpie ole vaikea rotu hankkia, tosiaan sillä vuodella yleensä selviää :) Etenkin jos on itsellä jotain harrastustaustaa ja osaa itsensä esitellä hyvin kasvattajalle. Mutta jos etsii jotain tiettyä, niin näin pienen ja sekalaisen rodun keskeltä sitä on vaikea löytää. Niinkuin Terra sanoikin, niin jos ei ole tarkkana eikä geenilotto suopea, niin erittäin helposti saa sekä fyysisesti että psyykkisesti heikon yksilön.

Tässä on sinun ystäväsi, kumppanisi, puolustajasi, sinun koirasi. Sinä olet hänen elämänsä, hänen rakkautensa ja hänen johtajansa. Hän tulee olemaan sinulle uskollinen viimeiseen sydämenlyöntiinsä asti. Sinun tulee olla hänen omistautumisensa arvoinen.
04.07.2016 16.44
022664496_r

Meinasin tosiaan, että mulle tuli ihan puskista tää kelpien hankinta verrattuna johonkin auspain hommaamiseen. Oon aina pitänyt kelpietä niin tylsänä tusinasessenä, etten ole voinut villemmissä unissanikaan ajatella kenenkään jonottavan sellasta jopa vuoden ajan. :D Siis jollei puhuta noista ihan eri muotin wörkkereistä.

Mutta ihan hyvä, että koiraa saa oikeasti odottaa ja tehdä työtä sen hankinnan eteen, kun ei nää vissiin sit kuitenkaan ihan shelttiin oo verrattavissa aktiivisuus- ja vaatimustasoltaan.

Muokattu viimeksi: 04.07.16 16.52
"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Mark Twain
04.07.2016 16.55

Meidän terveystuloksista puuttuu vielä yksi palapelin palanen, että olisin niistä julkisesti kirjoittanut blogiin tai foorumeille, mutta mainitsen sen että kirjainyhdistelmähän ei tee koirasta automaattisesti sairasta. Mua harmitti älyttömästi, että tälle tuli C/C -lonkat, mutta Limanille soittaessani tuomio oli ainoastaan matalat lonkkamaljat. Reisiluun päät ovat todella nätit ja istuvat hyvin, ainoastaan maljat ovat liian matalat ja toinen puoli on vähän löysä. Tietty se KoiraNetissä näyttää ilman selittelyjä siltä, että tän lonkat on huonot, mutta kuvista katsottuna ne ovat siistit. Ja yllätti, suvussa on lähes kaikki A ja B. Geenilottoa :( 

Missä on muuten ocd-tapauksia, en ole kelpieissä törmännyt kyllä vielä ollenkaan? Bortsua harkitessani todella suuressa osassa kiinnostavia yhdistelmiä oli jonkun mutkan takana ocd, joko piiloteltuna tai julkisena tietona.

Mä olen käynyt hirveän henkisen kamppailun siitä, otanko tulevaisuudessa toisen kelpien. En voi sanoa pitäväni siitä, että mihin suuntaan tätä rotua ovat eräät tahot viemässä. Onneksi on aikaa ja onneksi on tämä yksi, joka on loppuen lopuksi aika onnistunut ensimmäinen kelpie. Rauhoittunut niin älyttömästi puolen vuoden takaisesta.

Muokattu viimeksi: 04.07.16 16.56
04.07.2016 19.29
022601515_r
Oulu

Kaveri nyt laittoi kelpin ja eräästä lähestulkoon pelkästä näyttelytuloksiin perustavasta suomalaisesta nimeltämainitsemattomasta kennelistä sellaista kyseli, niin sielläkin oli vuoden jonot. Ja kennelistä tulee pentuja mun arvion mukaan noin kaksi pentuetta vuodessa. Kysyntää on paljon ja myyntiä vähän, niin pentuja alkaa tulemaan mitä ihmeellisimmistä yhdistelmistä. Vasta syntyi yksi sisarruspentue ja tiettävästi Kennelliitolla ei ollut tähän mitään sanomista ja kaikki pennut myytiin rekattuina.

Mitä itse olen kelpikelpistä haaveillut, niin on tullut huomattua että tää nykyinen kelpimuotti ei oo se mitä haen. Suurin osa kelpeistä näyttää enemmän pystykorvaisilta minilabbiksilta, kuin siltä että ne jaksaa paimentaa karjaa ja lampaita oikeissa töissä..

Ocdtä harva kertoo mihinkään, ne leikataan kaikessa hiljaisuudessa ja sairaus jatkaa kulkuaan. Osa kasvattajista on jopa sitä mieltä, että koska ocd on leikattavissa ts korjattavissa oleva, se ei ole välteltävissä oleva sairaus ja käyttävät niitä tai niiden sukulaisia jalostukseen. Meilläkin piti olla ocd koira, mutta vasta Jarmo Rintamäki (viimeisen päälle ocd-spesialisti) sanoi että kyseessä on ununited medial epicondyle eli UME. Leikkaus peruttiin ja seuraava siirto on kortisonipistokset niveleen.

Tässä on sinun ystäväsi, kumppanisi, puolustajasi, sinun koirasi. Sinä olet hänen elämänsä, hänen rakkautensa ja hänen johtajansa. Hän tulee olemaan sinulle uskollinen viimeiseen sydämenlyöntiinsä asti. Sinun tulee olla hänen omistautumisensa arvoinen.
04.07.2016 21.41
022703104_r
Kitee

Terralla myös lonkat c/c, kennelliiton puolelta en ole kysynyt selityksiä, mutta kuvannut ell sanoi että on löysyyttä, josta liitto saattaa rokottaa. Eli ei suurempia. Aikeissa kuvauttaa jossain vaiheessa uudestaan ja katsoa onko muuttuneet mihinkään suuntaan. Itselle nämä oli tosi harmi silloin, mutta nykyisin ihan ok. Näillä mennään. Oli aika yllätys kun Terran suvussakin a ja b muuten, yhdelle veljelle kuvattiin sitten hieman myöhemmin myös c. Sieltä isän puolelta ne tod näk tulee..

Tiedän kaksi kepietä (wk), joilta operoitu ocd. Eli löytyy kelpieistäkin, mutta varmaan kuitenkin aika vähän.

Joo se sisaruspentue oli aika "mielenkiintoinen".. mut oli nuo sentään laitettu ej-rekisteriin.

Ja kyllä kelpienkin varmasti saa hyvinkin helposti, mutta se mitä sieltä saa on sitten töysin eri asia. Ja on todellakin hyvä, että edes osa kasvattajista katsoo kelle pennun myy, koska kelpiet ei kyllä todellakaan ole verrattavissa sheltteihin, ainakaan vaatimustasoltaan noin niinkun yleisesti ottaen.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti