Luoksetulo ongelmia.. (Koirat > Koirien koulutus)

20.05.2007 22.20
021980194_r
Joensuu

Meillä on 1 vuotiaan sekarotusen koiran kanssa ongelmana luoksetulo.. Koitan tässä lyhyesti selittää meidän ongelmaa, toivottavasti saatte selvää :D

elikkäs..

Meillä on Rasmuksen kanssa ongelmana, että se ei usko luoksetuloa. Ollaan kovasti treenailtu että kaveri pitää koiraa, ja itse höykytän lelulla koiraa, ja sitten kun koira on tulossa innostuneesti niin kaveri päästää koiran irti.. Mut,Rasmus ei oikein innostu noista leluista tai makupaloista.

Myös ollaan kokeiltu että jos ei tule luokse,niin menen piiloon, mutta tuntuu siltä että koira vaan on innoissaan että nytpäs se emäntä lähti, ei kun pirskeet pystyyn vaan ;) Tuntuu vähän siltä että tuolla koiralla ei ole "laumaviettiä"..

Mut, ei se kun vapaana on niin lähde kauvaksi,aina näköpiirissä pysyy..hmm

tulee aika sekalaista tekstiä.. vaikee näin kirjoittamalla selittää.. :)

mutta,onko kellään erakko koiraa ;) jolla on saanut luoksetulon toimimaan, saisiko vinkkejä? :)

20.05.2007 23.38
000030827_r
älä nyt vaan ota nokkiisi mutta joka koiralla on mutta se pitää vaan oikein osaa kaivaa esiin. vaikea sanoa ilman että näkee ja tuntee yksilöä millä sen saisi pihalle sieltä.. eli niinkun lähes aina se vika tulee sinusta ei koirasta. (toivottavasti et suutu.. jokianen hyvä ohjaaja teitää että vika on yleisemmin itsessään)
21.05.2007 08.10
022273045_r
Joensuu

Juu,en suutu! niinhän se melkein aina on että omistajassahan se vika on.

JA tosiaan, näin kun koiraa ei ole nähnyt niin on vaikea vinkkejä antaa, mut jos jollain on ,niin voisi kokeilla toimiisiko se meillä..Tu koiruus on ollut ihan pennusta pitäen semmonen omantiensä kulkia..mut,jos se kiikastaa tuo luoksetulo juttu meillä siitä että meidän suhde ei ole kunnossa..
21.05.2007 08.11
021980194_r
Joensuu
höh,piti rasmuksen nimmarilla tulle :D
21.05.2007 09.04

Ahne koira on aina helppo opettaa vaikka mihin juttuihin, mutta jos ei makupalat kiinnosta on yritettävä vaikka naksutinta tai jotain joka kiinniittäis koiran huomion ja sitten tietenkin ne kehumiset kun koira tottelee.

Tietenkin se emännän/isännän ja koiran suhde pitää olla kunnossa ja jos on joskus menny rankaiseen koiraa siitä että se ei ole tullut luokse, niin se saattaa muistaa sen kauan ja sen takia väistellä.

Ite tein Leevin kanssa pari vuotta sitten kiireessäni sen virheen että hikeennyin siihen kun se ei heti totellu kun huusin sitä, se vaan mulkas mua ja jatkoi omia haistelujaan ...muutaman kerran huudettuani hikeennyin ja otin koiran niskasta kiinni ja haukuin sen...tänä päivänä mulla on Leevin kanssa ongelmia luoksetulossa. Se kyllä tulee, mutta ei enää iloisesti se näyttää myrtsiltä ja pikku hiljaa löntystelee luo.

Nami tehoaa siihen kyllä, mutta myös iloinen huutelu, niinkuin leikkiin huutais, kun kumarrun ja huudan että "tule, tule... pian pian...hopi hopi" ja taputan vielä käsiäni yhteen niin se ottaa sen leikkiinkutsuna ja silloin se saa jalat alleen ja hyppelehtii iloisesti luo. Silloin aina leikin sen kanssa hetken ja se on oikein onnellinen ja jos joudun laittamaan sen kiinni se on jo unohtanut yhteyden luoksetuloon ja kiinnilaittamiseen. Tavalliseen luoksetulopyyntöön se ei tahdo millään uskoa vaan pitää sitä maailman kammottavimpana asiana..ilmeestä päätellen.

Kannattaa yrittää erilaisia ääniä ja houkuttimia, kun koira tajuaa kuinka mukavaa on tulla luo niin se ehkä haluaa tulla useimminkin:)

Vieläkin joudun jossain tilanteessa ottamaan Leeviä kiinni ja käskemään sen istumaan rinnalle...ja joka kerta on kamala huuto niinkun vähintään nylkisin sitä elävältä. Leevi osaa teeskennellä ja on huomannut kuinka hyvin teeskenetely tehoaa vieraisiin ihmisiin...ei mee enää läpi mulle:)) Kyllä monet moittivat katseet oon saanut kun oon Leeviä komentanu pysymään rinnalla..se kun ei ihan helposti halua istua paikoillaan kun hajuja tulee ohikulkijan kauppakassista... Kiljunta kyllä joskus rassaa hermoja kun en vahingossakaan oo koskaan mokomaan karvaturria satuttanu...

En usko että Rasmuskaan niin erakko on etteikö siihen tehoais jonkinmoinen asia, se mikä sen saa reagoimaan on asia joka pitää itse yrittää hakea. Yritä sitkeästi ja palkitse sitä ja yritä säilyttää hermos...se ei kyllä aina ole ollenkaan helppoa kun pitäis saada koira luo ja se vaan huuhailee omissa oloissaan jossain puskan juurella:)

Ja jos mikään kotikonsti ei tehoa suosittelen koirapsykologin luona käymistä. Hän pystyy varmaan neuvomaan kun näkee koiran ja huomaa sen luonteen, kuten tuolla sanottiin koiraa näkemättä on vaikea antaa päteviä neuvoja.

Tsemppiä sulle, suloinen koirahan tuo Rasmus näyttää olevan:))

06.06.2007 21.51

Onko Rasmuksella mitään juttua mitä se rakastaa yli kaiken? Jotain leikkiä tai herkkua? (sanoit kyllä et ei oikeen namit kiinnosta, mut jos olis joku ihan älyttömän hyvä herkku)

Itse teen Ficon kanssa aina niin jos se ei tuu heti käskystä lähden juoksemaan sitä karkuun. Sillon se yleensä lähtee heti perään. : ) Tietysti heti kun koira on tullut luokse alkaa bailut! Herkkuja, leikkiä ja kehuja, ihan mitävaan siistiä! : ) Sit viel et kun opettaa koiraa tulemaan luokse ei kannata aina laittaa koiraa kiinni. Huutaa aina välillä vaan luokse ja päästää takaisin tekemään juttujaan. Esim. koirapuistossa kannattaa koira kutsua välillä luokse, palkita ja antaa luvan mennä jatkamaan leikkejään. Silloin omistaja pysyy mielenkiintoisena ja koira haluaa tulla luokse. Aina tapahtuu jotain kivaa kun koira tulee omistajan luo. : )

07.06.2007 08.45
020495391_r
Seinäjoki

No meillä oli sama tilanne, enkä itse silloin keksinyt ratkaisua... Rejmaa ei kiinnostanut juuri mikään. Tosin kaksi vuotiaana siitä tuli ahne possu ja nykyään se seisoo vaikka päällään jos niin vaadin :D No ei ihan kuitenkaan...

Voi olla myös tuo ikä. Se voi vähän kokeilla rajojaan ;) Enkä heti menisi sanomaan, että vika on sinussa, se vaan kuuluu sen elämän vaiheeseen.

Kauneutta on kaikkialla. Laita vain sydämesi silmiisi. - Hans Taeger
18.06.2007 09.41
Meillä yleensä tepsii tuossa tilanteessa, jos ei muu, niin lähde juoksemaan pois päin koirastasi. Meillä kun on vielä paimenkoira, ja halu pitää lauma koossa, niin lähtee kyllä perään juoksemaan.
18.06.2007 18.18
Meillä oli sama ongelma, Sera rakastaa yli kaiken kun sille heittelee palloa, kun heitin pallon, nappas suuhun ja lähti huitelemaan omiaan, ei tullut kun kutsuin, sit ku halus taas että heitän, niin tiputti pallon maahan monen metrin päähän, katto palloa ja sitte mua, ( että tuu hakemaan ), en hakenu palloa, vaan odotin, että se tuo sien mulle, no pikkuhiljaa, se alko tuomaan lähemmäs ja lähemmäs, kehuin hurjasti, yhtenä kertana se sitte hoksas et jos se ei tuo palloa, niin en myöskään heitä sitä sille, vaan otan pallon ja laitan taskuun, näin se oppi, nyt tuo palloa ja tulee kutsusta, vaikka ei oo palloa mukana.
18.06.2007 18.19
Lisään vielä, että KÄRSIVÄLLISYYTTÄ!
19.06.2007 16.43
021980194_r
Joensuu

kiitti vinkeistä :)

Ollaan kovasti treenailtu liinan kanssa luoksetuloa,että saan toruttua jos ei tule luokse. ja hieman on edistystäkin tullut :) Ehkäpä se luoksetulo viellä onnistuu.. toivossa on hyvä elää :D

09.02.2008 18.42
Meijän olavillaki oli huono luoksetulo, mut se on vähän parantunu ku ollaan alettu taas antaa sille namu kun se tulee huudosta :D nyt se on tosiaan reilusti parempi.
09.02.2008 19.45
Rasmus,ensinnäkin innostuuko Rasmus mistään lelusta ym.? Jos Rasmus tykkäisi nyt vaikka vetolelusta.. Aloitat ensin leikkimään sen kanssa niin että se riehaantuu,sitten kaverisi ottaa rasmusta pannasta kiinni ja menet vain parin metrin päähän ja kun pysähdyt ja heiluttelet lelua huudat TÄNNE-käskyn ja apurisi päästää koiran samalla sekunnilla luoksesi. Sitten älyttömästi kehuja ja leikitte paljn,kokeilette saman uudestaan ja mitä paremmin tämä alkaa sujua sen pitemmäksi otat matkan ja sitä kauemmin Rasmuksen pitää jaksaa odottaa ett' kutsu tulee...Kokeile! :)
15.06.2009 16.23
Siirretty Yleinen (koirat) osiosta koirien koulutus - osioon.
09.10.2009 17.09
020240299_r
Turku

meillä lähes saman tapainen ongelma. ninni antaa otta kiinni/tulee luokse suljetussa tilassa(esim. tarha) mutta vapaana ollessaan ei sitä saa kuin harvoin kiinni/tulemaan luokse. lenkillä neiti kävelee kiltisti vapaaana ei häviä näkökentästä mutta pihassa.... tai vieraissa ollessa. luokse tulosta ei voi edes puhua

hyviä vinkkejä otetaan vastaan

09.10.2009 19.36
021889704_r
treenaamista, treenaamista, treenaamista kyllä se siitä.. meillä ainakin autto se että koira oppii että totellaan, huvitti tai ei. ei oo yksinkertasesti muuta vaihtoehtoa kun se että totellaan ja tullaan luokse. äläkä ainakaan aluksi ala huutelemaan koiraa luoksesi jos se on juuri esim tekemässä tuttavuutta uuteen koiraan(jos se siis saa tehdä niin).vähän sekava mutta koira pitää saada tajuamaan että se tulee luokse, huvitti tai ei
09.10.2009 19.46

Mä luin eräästä koirakirjasta että koiran voi opettaa luokse tulemaan säikäyttämällä se. Heittämällä viereen joku tavara, jonka seurauksena omistajan helmoihin turvaan. Sitten sen pitäis ajankanssa oppia, jos luokse ei tulla säikähdetään ikävästi. ;)

Itse oon keksinyt semmosen, että jos koira ei suostu tuleen luokse. Sanon sille "Hei hei" ja lähen hitaasti käveleen pois päin ja se sitten luulee tulevansa jätetyksi ulos. Sitten rientää iloisesti luokse, koira on ollut niin pitkään etten muista miten tuon sille opetin. :D

Tai sitten se oli se juttu, kun oltiin kalareissulla, koira ei suostunut lähtemään mökille, nooh jätettiin se sinne veneelle, muka oltiin lähdössä pois, se tuli samaa kävely reittiä takaisin ja sitten oltiin oikeesti odottamassa koiraa/hakemassa sitä. Vois olla muuten siitä muuten tainnut oppia että parempi on pysyä matkassa mukana. Medän koiralla oli paha uhma ikä, kun se oli pentueen ainut pentu ja saatin se 2vk ainenkin yli luovutusiän. :P 

Muokattu viimeksi: 09.10.09 19.50
09.10.2009 19.48
Koirasta luoksetulemisen pitää olla mieluinen kokemus. Aina kun se tulee luokse, käskystä tai ei, kehu sitä vuolaasti ja voit esim. antaa sille namin tai leikkiä pikkuisen. Itse käskyn itse olen opettanut opettamalla ensin paikalla olemisen, josta on helppoa kutsua täpiönoissään oleva koira luokseen -> koira oppii käskyn hyvin helposti.
09.10.2009 20.25
020240299_r
Turku
kiitos vinkeistä. ninni tajuaa tulla luokse siinä menee vain aikaa. välillä 5min välillä puolituntia joskus 1min. neiti laahustaa luokseni(häntä tosin heiluu) ja vaikka miten kehun sitä ja saa namin sek olla sen jälkeen vapaana ei tule muutakuin sillä tavalla että juoksee vastakkaiseen suuntaan( siis koirasta pois päin) näin ninni tulee kuin ammuttu luokseni.
09.10.2009 21.26
022144310_r
Joensuu

meilläkin luoksetulo ongelmaa, ennen tuli moitteettomasti mutta nyt jää haistelee ja ihan kun ei kuuntelis ja säntää vaan kuselle :O ja sit monen mutkan kautta tulee :/ mutta voiskohan johtua siitä että lähenee tuo kahen vuoden ikä et alkaako uhmaamaan? kun 8kk:sena oli ihan samallainen että ei millään meinanu mennä kaaliin tuo että luokse on tultava HETI eeikä kohta.... mutta se meni sit ohi ajallaan..

09.10.2009 21.48
^ Mä luulen että se on se murkkuikä :D Saralla oli vähän aikasemmin kyllä, mutta se on koira- ja rotukohtaista.
12.10.2009 15.18
022219676_r
Veteli

Mulla meinaa kanssa olla Venlan kanssa ongelma, eihän tämä tosin ole ollut kun hieman reilun viikon mulla.

Aluksi, ekoina päivinä, tuli aina luokse pyydettäessä; kehuin paljon, annoin joinain kertoina namin, leikittiin hetki ja päästin takasin omiaan tutkimaan, mutta nyt on alkanut nimen ja tänne -komennon kuultuaan juoskemaan kun heikkopää karkuun. En lähe perään, jään odottamaan, mutta sitten kun alkaa juosta naapureiden pihaa/autotielle niin on pakko hakea pois. Välillä ei anna kiinni millään. On testattu myös tätä että sanotaan heihei ja lähetään pois, mutta siitäkös Venla vasta innostuukin; "Jeejee, nyt mä saan mennä minne huvittaa!"

Mikä vois mahdollisesti auttaa tässä, vai onko tää vaan ohimenevää pentuhömppäilyä?

12.10.2009 22.41
022219676_r
Veteli
Ketään vinkkejä tietäviä?
12.10.2009 23.03

En tiedä onko näistä mikään toimiva Venlalla.

Jos onnistuu, niin käytä jotain pitkää narua, mikä voi olla huomaamaton ja jos koira meinaa mennä väärään suuntaan, pieni kiskaisu ja kehuja, kun ottaa askelen kohti.

Toisena voi kokeilla sitä, että keksit jotain parempaa tekemistä, leikit pallolla, narulla, jollain muulla lelulla, löydät maasta jotain "mielenkiintoista" jne, (jätät koiran vaille huomiota) mikä vetäisi koiran mielenkiinnon. Kuitenkin jätät koiran silloin huomiotta ja kokeilet vähän myöhemmin luoksetulemista uudelleen ja palkitset, jos luokse tulee.

Oletko kokeilleet sitä, että juokset karkuun, kun koira meinaa lähteä pois? Voi olla, että lähtee siinä kohtaa perään. Jos tarpeeksi nopea olet, juokset piiloon ja kun koira löytää, kehuja paljon.

Toimiiko käsky sisätiloissa oikein? Kannattaa siellä antaa positiivista palautetta pennulle ja antaa nameja toistaiseksi aina, kun tekee kuten pyydetään, niin sisällä kuin ulkona.

Ulkona ollessa kannattaa harjoitella (jos mahdollista) sellaisella paikalla, että vaikka koira vähän kauemmas menisikin, niin ei vaaraan ajautuisi.

En tiedä kuinka toimivia/oikeita nämä temput ovat, mutta omalla kohdallani ovat toimineet.

13.10.2009 10.47
022219676_r
Veteli
Kiitos vinkeistä, täytyy testailla! (:
03.11.2009 23.24
022507738_r
Kemi
Meillä Tiuhti osaa kyllä tulla luokse osittaiin eli siis ainakin sisällä kotona tulee luuokse, kun kutsuu. Mutta sit ulkona juokse kohti, kun kutsuu (ainakn yleensä), mut meneekin sit ohi.

Tänään kun alkoi pentukurssi ja siellä harjoteltiin luoksetuloa, niin Tiuhti tuli kyllä juoksi minua kohti, mutta menkin ohi. Ei kuitenkaan mennyt muitten koirien luokse, vaan meni yhtä agility estettä haisteleen. (Pentukurssi järjestetään agilityhallissa, mutta esteet ovat siellä hallin reunoilla.)

Onko kellään muulla ollut tämmöisiä ongelmia?

Mut kaippa tuo tuosta menee, kun vaan tarpeeksi treenaa ulkona.
04.11.2009 09.03
022651391_r
Mikkeli
Nipsua ei kiinnosta esim. koirapuistossa jos yritän sitä kutsua luokse, on vissii nii innoissaa muista koirista mut ois silti kiva että tottelis. Ja nyt on saanu päähänsä ku ollaa vaikka metässä juoksuttaa sitä et ku tajuu et ollaan lähdössä et enpäs annakaan ottaa kiinni. No nykyää täytyyki jo alkaa ennakoimaa enneku se älyää et ollaa lähössä ja napata kiinni jo hyvissä ajoi ennen ku rupee tekee lähtöä..
Olet täällä nyt, olet ehkä huomenna, mutta oletko vuoden päästä, sillä tarvitsen sinua aina ♥
11.11.2009 21.52
022594531_r
Maaninka
meillä on pipan kanssa samanlainen ongelma, lenkillä ja koirapuistossa tulee tosi hyvin luokse kutsuttaessa, mutta sitten omalla pihamaalla, en tiiä mikä siinä on mutta kun kutsun koirat sisälle apu tepastelee sisälle ja pipa vaan kahtoo ja suurinpiirtein noituu siellä että en varmaan tule ku kerta päästitkii pihalle, voisko toimia semmonen että jos ei tule sisälle niin sitte pihalle naruun ja hakea jonku ajapäästä sisälle ja sitten seuraavalla kerralla taas vapaaksi vai pitääkö minun pojottaa siellä pihamaalla niin kauan että se sitten tulee sisälle? hyvät neuvot ois tarpeen!? :)
12.11.2009 18.01
019970856_r
Ii

Maku paloilla yms, ihan mikä koiran mielenkiinnon herättää niin sillä kokeilla.

Ja älä koskaan kun koira tulee luoksesi niin pistä kiinni, kehut sitä mutta älä missään nimessä pistä kiinni.

Koira ei saa siitä hyvää kokemusta ja tuskin tulee luoksesi.

Meillä sama ongelma, mutta onneksi on perso makkaroille niin sillä opetetaan

koira puistossa jos on tyhjänä paikka niin siellä on hyvä opettaa.

Tuo ku ei pysy näköpiirissä kun pääsee irti :D

Mutta tsemppiä teille ja toivottavasti onnistuu. :)

09.03.2010 20.40
Kun pyydät sitä luokse ja jossei se tuu, juokse karkuu ja innosta sitä, tai sitte opetat vaa luokstulon uudellee.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti