Luoksetulo ongelmia.. - Sivu 5 (Koirat > Koirien koulutus)

16.11.2011 22.03
Zeitvertreib kirjoitti:

Toi omani on ajettu jo pennusta pitäen oikeeseen toimintamalliin käyttämällä hyödyksi kaikki ne keinot mitkä vahvistaa niitä ominaisuuksia mitä haluan kaivaa koirasta esiin.

Ihan puhtaasta mielenkiinnosta, miten tää käytännössä tapahtuu? Ja miten saat käskyt niin vahvoiksi, että koira tulee ja/tai tottelee heti?

16.11.2011 22.19
022015417_r
Oulu

Kyllä molemmilla roduilla on saalisvietti mutta sakemannilla on palvelushalua, beaglellä ei. Sillä on helkkarin moinen riistavietti, jota on jalostettu iät ja ajat. Se ois sama jos sanoo puudelille että älä kasvata kiharaa turkkia. Mutta koko ajan harjoittelemma metässä luoksetuloa niistä jänön jälistä huolimatta, eikä tuo ole vielä kertaakaan karannut, kauemmas on lähtenyt mutta ikinä ei ole lähtenyt niin kauas että mua ei ois näkyny. Elikkä minä olen sille tärkeämpi kuin se saaliinhaju. mutta luoksetuloa pitää vielä harjoitella että se tulis siellä metässä saman tien. aina tulee mutta ei heti.

--

ja tosiaan on roduissa on yksilöitä, joillakin on vähemmän jotain viettiä ja joillakin sitten paljon enemmän. tuolla aikaisemmin yleistin vähän, että mikään ajava koira ei tuu, mutta tosiaan on yksilöitä.

Muokattu viimeksi: 19.11.11 06.35
"Money will buy you a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail"
16.11.2011 22.43

Edelleen jatkan Rooneyn kanssa, usko nyt jo hyvä ihminen, että antaa mulle minkä koiran tahansa pentuna tai omaksi aikuisena niin joka helkutin otus on pysäytetty ja saatu aisoihin. Omistin joskus 94 vuonna karkailevan buhundin joka tuli 1.5-vuotiaana mulle ja se karkaili, mut sillonkin sain karkaamisen kuriin. Enkä silloin paljon koirista tajunnut, mut en inttänyt sokeasti vastaan kuten moni petsiessä. Tietty se on kova paikka monelle, kun pitäisi myöntää oma kyvyttömyys ja silloin kun sen voi myöntää muille ja itselleen niin voi alkaa kehittymään.

Jos mulle annettaisiin beagle joka karkaa niin lyön vaikka koirani vetoa, että saan karkaamisen pois ja jos yrittää karkuun niin pistän koiran perään joka pysäyttää eli laumasta ei karata;) Doni koirani juoksee kii ja kippaa karkulaisen alleen kunnes noudan koiran takaisin.

Omistin joskus seropin joka karkasi 4 kertaa tultuaan mulle reilussa 2v iässä ja joka hiton kerta lähetin koiran ottaan kii ja aina karkulainen napattiin kii.

Kuis pitkälle luulette jonkun ajokoiran ehtivän, kun takaata tullaan liki 70km/h.?? luulen ettei pitkälle pötkitä XD

EI KOIRAT HALUA KARATA JOS NE OIKEIN KOULUTETAAN, MUT KUN NIITÄ EI KOULUTETA OIKEIN JOS KARKAA. H.A.L.L.I.N.T.A.A !!!!!!

Ajatan joskus koirillani jäniksiä ihan luvan kanssa jotta koirilta ei aina kielletä sitä hauskuutta, mutta tuolla tavoin siihen touhuun saadaan kontrolli.

16.11.2011 23.27
021559401_r
Oulu

Minä olen myös sitä mieltä, että jos koira tottuu pennusta pitäen kulkemaan irti laumansa kanssa, se tekee sitä koko loppuelämänsä, eli hakeutuu laumaan.

Mulla on kaks riistaviettistä koiraa joilel olen opettanut että kun rista nähdään, sen perään ei sännätä, vaan kysytään lopa (eli pysähdytään). Jos en anna mennä perään, otan koiran kiinni tai kutsun luokse. Joidenkin lintujen perään annan mennä, koska haluan kuitenkin vahvistaa riistaviettiä.Jäniksen perään annan luvan jos maasto on turvallista, mutat koska nuoei saa sitä kuitenkaan kiinni, se on parin sekuinnin juttu, ja kutsun takaisin.

Muokattu viimeksi: 16.11.11 23.29
Ainoata rakkautta jota rahalla voi ostaa: koirat
16.11.2011 23.31

Zeitvertreib, en edelleenkään saanut selville, miten tarkalleen koulutat koirasi. Tai miten koulutat koirasi hakemaan toisen koiran takaisin?

Ihan tosi, mua kiinnostaa mielettömästi. :)  

Muokattu viimeksi: 16.11.11 23.41
16.11.2011 23.31
022015417_r
Oulu

nonii jatketaanpas sitten sun kanssa. sanoinko jossain välissä että mun koira karkailee? sillä on luoksetulo ongelma silloinkun jänön jälki löytyy, mutta AINA joka ikinen kerta se ei lähe kauemmas mun näköetäisyydeltä. ja heti kun se näkee että oon jääny ja odotan sen luoksetuloa se tulee. Edelleen oon tehnyt itseni niin tärkeäksi että se asia mihin mun koira on jalostettu mitä ne on iät ja ajat tehneet eli ajaneet jänistä niin oon saanu itsestäni tärkeemmän. Mutta joka ikinen voi ymmärtää että riistaviettinen on vaikeampi kouluttaa kun esim. sakemanni luoksetuloltaan. se on fakta, sakut on palveluskoiria, beaglet on metsästyskoiria. miksi tehdä koirasta mihin se on tehty eri. Pitää ajatella järkevästi mihin koira on tehty ja toimia ja kouluttaa sen mukaan.

Ja hei hienoa että sulla on tommosia koiria jotka nappaa kii karkulaiset, ja vielä hienonpaa että sen ei tarvi mun koiraa ottaan kiinni, kun se ei karkaile.

16.11.2011 23.46

Ihan yksinkertaisesti, miten saan opettettua varman luoksetulon? En todellakaan syylistämään koiraa, tai koiran rotua. Mutta Aamu on tämmöinen kaiken riistan metsästyspysytykorva, joka tottelee pihassa yms. mut sitten kun mennään esim. metsään, niin siellä se menettää korvat ja alkaa vaan etsiä ihan mitä tahansa riistaa. Aamu on erittäin itsenäinen, ja pärjää itsestään metsällä vaikka monta tuntia. Miten saan itsestäni mielenkiintoisemman?? Aamua ei pätkän vertaa kiinnosta lelut tai vetolelut, eikä ruoka toimi motivaationa.

17.11.2011 01.46

Rio laumanjohtajani hakee "pysäytä tai kii" käskyillä karkulaisen, juoksee tavallaan selkään ja painaa maihin kunnes kerkeen paikalle. Olen joutunut "metsästämään" useasti takavuosina piikkikypsiä karkulaisia, koirat jotka otin ettei joudu piikille.

Rio se miten koulutan koiraani on niin pitkä ja monimutkainen asia ettei kannata alkaa kertomaan ja netin välityksellä oikean kuvan antaminen on enemmän kuin vaikeaa. Koirani ei paljon juhli ilmaisilla aterioilla, ruoka tienataan jollain tapaa ja jälki sisältää yhden annoksen ja koiran on syytä olla tarkkana tai muuten "aamupala" kummasti pienenee. Ratkon koira jutut psokologisesti...en la miettiin tiettyä metodia vaan muuntaudun tilanteen mukaan.

Itseasiassa saan beaglen tulemaan luokseni siinä missä sakemannin, en juurikaan näe eroa noilla, mutta vedätte koiria vääristä naruista ellette kykene saamaan rotua kuin rotua luoksenne. Ette osaa olla muuntautumiskykyisiä;)

Jokainen voi miettiä kuinka paljon todellista koirakokemusta omaa noin 20v koiranomistaja? Todellista näkemystä tuskin nimeksikään, kun 20-vuotias on oman elämänsäkin suhteen vielä aika sinisilmäinen. Puhua voi aina mitä tahansa, mutta jos tutkittaisiin jotain lähemmin näistä koirakoista niin löytyisi varmasti muutamassa minuutissa monia korjaamisen arvoisia juttuja, mut kukin tyylillään vaikkei se tuottaisi hyvää lopputulosta.

Mut en jaksa enää tällästä p*skaa vääntöä, kun alkaa vaan huvittaan ja tajuan päivä päivältä paremmin miksi ihmisillä on ongelmia koiransa kanssa...ihmisillä on ongelmia ittensä kanssa, siinäpä se vika.

17.11.2011 18.10
022015417_r
Oulu
oivoi. en ees viitti alentua vastaan tuohon sun romaaniin.
18.11.2011 00.44
021905273_r
Sysmä

Ohhoh.

Mulla on kaksi koiraa jotka hakee karkulaisen takaisin. Oli karkulainen sitten toinen koira tai mökillä aitauksesta karannut kani. Eipä tuo mitään suurempaa koulutusta ole kummaltakaan vaatinut. Ihan ollaan aluksi vaan näytetty itse mitä koiralta halutaan ja palkitsemalla pienimmästäkin onnistumisesta ollaan tähän päästy.

Toisaalta, omat koirani eivät kuitenkaan ole ihan täydellisiä vapaana liikkujia (enkä minä täydellinen kouluttaja). Bertalta katoaa kuulo ja näkö kun se lähtee ajamaan jänistä pellolle. Aina se kuitenkin hetkenpäästä tulee takaisin käskystä. Kotona sisätiloissa luoksetulo taas ei ole ongelma tää ryntää pää viidentenä jalkana luokse joka vihellyksestä / kun kuulee nimensä.

En nyt halua kyseenalaistaa sitä etteikö koira oppisi täydellisesti luokse tulemaan, mutta mikä sitten on täydellistä?
18.11.2011 07.14
021402327_r
Multia
kirjoitti:

Omistin joskus seropin joka karkasi 4 kertaa tultuaan mulle reilussa 2v iässä ja joka hiton kerta lähetin koiran ottaan kii ja aina karkulainen napattiin kii.

Doni koirani juoksee kii ja kippaa karkulaisen alleen kunnes noudan koiran takaisin.

Kuis pitkälle luulette jonkun ajokoiran ehtivän, kun takaata tullaan liki 70km/h.?? luulen ettei pitkälle pötkitä XD

Tässä ei naurata mikään muu kuin se että haluaisin tietää millä joku koira pysäyttää ja pitää aloillaan vaikkapa jonkun suuren laumanvartijan mutta joo niitä nyt ei tietenkään olekaan tarkoitus pitää irti... ja toivottavasti kukaan ei tule väittämäänkään että saisi vaikkapa keskarille tai etelävenäläiselle 100% luoksetulon

Edit:

Ja mun mielestä, mikä tahansa ominaisuus mikä koirassa on sisäsyntyisesti, niin sitä ei voi kouluttamalla sammuttaa 100% varmasti... Eikä nyt eläimeen voi muutenkaan 100% varmasti luottaa, mutta vielä vähemmän niiltä osin mihin se on jalostettu vuosisatojen aikana... vaikka vietti miten hiipuisi, niin se jää kuitenkin kytemään sinne jonnekin. Vaikka esimerkkinä nyt paljon puhuttu metsästyskoira...

mutta siis näin itse ajattelen asian

Muokattu viimeksi: 18.11.11 08.03
18.11.2011 08.01

Tulen väittämään jos puhutaan luoksetulon varmuudesta eikä siitä onko se huippunopea tulo.

Itseasiassa Doni on pitänyt maissa kaukkarin ja landseerin sekä sakut.

18.11.2011 08.15

Veikkaisin että silä eläimen henkisellä tilalla on enemmän merkitystä kuin fyysisellä voimalla ja koolla, kun eläimen laittaa pysäyttämään toisen tai kun eläin tekee ihan mitä vain missä se vuorovaikuttaa toisen koiran kanssa.
Jokainenhan tietää, että chihuahuallakin voi olla henkinen yliote jättirotuisesta koirasta. Miksi ei sitten vaikka sakemannilla. xP

18.11.2011 08.25
021402327_r
Multia
Sabotage kirjoitti:

Tulen väittämään jos puhutaan luoksetulon varmuudesta eikä siitä onko se huippunopea tulo.

Itseasiassa Doni on pitänyt maissa kaukkarin ja landseerin sekä sakut.

Juu kyllä se etelävenäläinenkin varmasti tulee takaisin, sitten joskus kun on ensin hoitanut asiansa mihin lähti... eriasia onkin tuleeko se takaisin koska sitä on kutsuttu vai palaako se vain takaisin reviirilleen, kunhan uhka on poistettu.

Henkinen yliote sakemanni vs. etelävenäläinen, keskari tms. rotu mikä on vahvasti vieraskoira agressiivinen, jalostettu koiraksi joka ei tunne käsitettä pelko (puhun nyt rodun omaisesta laumiksesta) en usko että sellainen koira taipuu minkään toisen koiran tahtoon... tai en usko ellen näe ja toivottavasti kukaan ei tule koskaan sitä kokeilemaan...

18.11.2011 09.52
Siis ei voi olla totta , että täälä nyt kirkkain silmin väitetään , että koiralle , ku koiralle ei voi saada varmaa luoksetuloa hoh hoijaa . Ette voi vaan myöntää , että teistä ei ole kouluttamaan koiralle sitä .
18.11.2011 10.02
021402327_r
Multia

totta tuo että mille tahansa koiralle musta ei ole sitä kouluttamaan. Mutta tulevan laumanvartijan kanssa en ikipäivänä ottaisi sitä riskiä, että antaisin sen ulkoilla pihassa ilman aitausta, vaikka olisi sitten millainen koiraguru opettamassa.

18.11.2011 10.51
Kapu kirjoitti:
Ja mun mielestä, mikä tahansa ominaisuus mikä koirassa on sisäsyntyisesti, niin sitä ei voi kouluttamalla sammuttaa 100% varmasti... Eikä nyt eläimeen voi muutenkaan 100% varmasti luottaa, mutta vielä vähemmän niiltä osin mihin se on jalostettu vuosisatojen aikana... vaikka vietti miten hiipuisi, niin se jää kuitenkin kytemään sinne jonnekin. Vaikka esimerkkinä nyt paljon puhuttu metsästyskoira.

Vietin/ominaisuuden sammuttaminen ja sen hallitseminen/kanavoiminen on kaks eri asiaa. Kaikkein nopeimmin minun karhukoira tekee luoksetulon hirvihaukulta. Miksi? Koska sen palkka on ihan käsittämättömän mahtava takasin haukkumaan pääseminen.

18.11.2011 11.36
WOW miten taitavia te olette!
18.11.2011 14.54
Kyse ei varmasti ollut siitä , että pitäisi koirien vietit sammuttaa
18.11.2011 15.31
kirjoitti:

Edelleen jatkan Rooneyn kanssa, usko nyt jo hyvä ihminen, että antaa mulle minkä koiran tahansa pentuna tai omaksi aikuisena niin joka helkutin otus on pysäytetty ja saatu aisoihin. Omistin joskus 94 vuonna karkailevan buhundin joka tuli 1.5-vuotiaana mulle ja se karkaili, mut sillonkin sain karkaamisen kuriin. Enkä silloin paljon koirista tajunnut, mut en inttänyt sokeasti vastaan kuten moni petsiessä. Tietty se on kova paikka monelle, kun pitäisi myöntää oma kyvyttömyys ja silloin kun sen voi myöntää muille ja itselleen niin voi alkaa kehittymään.

Jos mulle annettaisiin beagle joka karkaa niin lyön vaikka koirani vetoa, että saan karkaamisen pois ja jos yrittää karkuun niin pistän koiran perään joka pysäyttää eli laumasta ei karata;) Doni koirani juoksee kii ja kippaa karkulaisen alleen kunnes noudan koiran takaisin.

EI KOIRAT HALUA KARATA JOS NE OIKEIN KOULUTETAAN, MUT KUN NIITÄ EI KOULUTETA OIKEIN JOS KARKAA. H.A.L.L.I.N.T.A.A !!!!!!

Tässä tuli mun mielestä se asian ydin jo heti. Jo PENNULLE pitää opettaa se luoksetule varmaksi. Vaikeampi on aina lähteä aikuiselle koiralle luoksetuloa opettamaan (vaikka sekään ei ole mahdotonta).

Tuo on oikein hyvä jos on toinen koira mitä voi käyttää "hyväkseen" karkulaisen kuriin saamiseksi. Tätä toista koiraa ei vaan kaikilla ole ja juosten et sitä vanhempaa koiraa enään kiinni saa.

18.11.2011 15.53
Minä alan luoksetuloa opettamaan jo 8 vkoselle pennulle leikin varjolla :).Omistaja pitää olla kiinnostavampi koiralle kun mikään muu asia maailmassa .
18.11.2011 16.01
022421954_r
Pyssykylä
On se kyllä kumma että hehkutetaan maasta taivaisiin kuinka osaa opettaa koiralle ku koiralle 100% luoksetulon eikä muut osaa mitään ja on ihan pskoja, mutta sit ei vaivaudu kertomaan miten se luoksetulo on saatu niin varmaks :D Täällä vaan koko ajan toitotetaan, että sen voi opettaa kunhan osaa, mutta sitten ei niitä neuvoja anneta, mitä täällä juurikin haetaan.. kumma juttu.
Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä.
18.11.2011 16.01
zigi kirjoitti:
Minä alan luoksetuloa opettamaan jo 8 vkoselle pennulle leikin varjolla :).Omistaja pitää olla kiinnostavampi koiralle kun mikään muu asia maailmassa .

Samaa mieltä. :)

Vaikka tähän voin lisätä että Tinylla luoksetulo ei todellakaan ole varma. Juippi otti ja lähti rusakon metsästykseen ensimmäisen kerran puolen vuoden ikäisenä ja sinne meni. Tämän jälkeen rusakko jahdista tuli meille ongelma. Jos koira näki rusakon ennen mua niin lähti eikä meikäläisen huutelusta ollut mitään hyötyä. Nyt vasta kun koira on yli viisi vuotias on edistystä tapahtunut enkä silti luota koiraan 100%:n varmuudella.

Muokattu viimeksi: 18.11.11 16.07
18.11.2011 16.34
022485917_r
Klaukkala
Kiela kirjoitti:
On se kyllä kumma että hehkutetaan maasta taivaisiin kuinka osaa opettaa koiralle ku koiralle 100% luoksetulon eikä muut osaa mitään ja on ihan pskoja, mutta sit ei vaivaudu kertomaan miten se luoksetulo on saatu niin varmaks :D Täällä vaan koko ajan toitotetaan, että sen voi opettaa kunhan osaa, mutta sitten ei niitä neuvoja anneta, mitä täällä juurikin haetaan.. kumma juttu.

Tätä mietin itsekin. Kyllä on kummallista. :) Oikeen ns. "ammattilainen" täällä huutelee että "hohoo olette kaikki huonoja paitsi minä", mutta ei kerro että miten on sitten niin hyvän luoksetulon saavuttanut.

I'll start my own religion worshipping my dog Jack, cause dog spelled backwards is god and that's a fact
18.11.2011 17.51
021402327_r
Multia
Peski kirjoitti:
Kapu kirjoitti:
Ja mun mielestä, mikä tahansa ominaisuus mikä koirassa on sisäsyntyisesti, niin sitä ei voi kouluttamalla sammuttaa 100% varmasti... Eikä nyt eläimeen voi muutenkaan 100% varmasti luottaa, mutta vielä vähemmän niiltä osin mihin se on jalostettu vuosisatojen aikana... vaikka vietti miten hiipuisi, niin se jää kuitenkin kytemään sinne jonnekin. Vaikka esimerkkinä nyt paljon puhuttu metsästyskoira.

Vietin/ominaisuuden sammuttaminen ja sen hallitseminen/kanavoiminen on kaks eri asiaa. Kaikkein nopeimmin minun karhukoira tekee luoksetulon hirvihaukulta. Miksi? Koska sen palkka on ihan käsittämättömän mahtava takasin haukkumaan pääseminen.

Myönnän että mun oli ehkä väärin puuttua tuohon metsästyskoira osioon kun ei koirista omakohtaista kokemusta ole, mutta noin mielipide pohjalta

Muihinkaan rotuihin en puutu, mutta laumisten osalta en voi kun todeta, että luojan kiitos suurin osa laumis ihmisista jotka ottaa oli se EVP, keskari tai mikä tahansa tajuaa jo pennun hakiessa, ettei elättele toiveita jostain ihme koiragurusta joka kouluttaa niille varman käskyllä saatavan luoksetulon...

Jokainen valitkoon koiran/ rodun sen mukaan mitä niiltä haluaa ja miettiin minkä kouluttaminen millekin on tarkoituksen mukaista...

18.11.2011 17.52
Missy kirjoitti:
zigi kirjoitti:

Samaa mieltä. :)

Vaikka tähän voin lisätä että Tinylla luoksetulo ei todellakaan ole varma. Juippi otti ja lähti rusakon metsästykseen ensimmäisen kerran puolen vuoden ikäisenä ja sinne meni. Tämän jälkeen rusakko jahdista tuli meille ongelma. Jos koira näki rusakon ennen mua niin lähti eikä meikäläisen huutelusta ollut mitään hyötyä. Nyt vasta kun koira on yli viisi vuotias on edistystä tapahtunut enkä silti luota koiraan 100%:n varmuudella.

Meillä oli vuoden ikään asti ongelma jänikset , kun niitä oli niin kiva ajaa ajohaukku vaan kuului,kun parempikin ajokoira .Siinä piti lopulta ottaa pitkä liina avuksi , että sai pakotteen heti , kun ei totellut kutsua tilanteessa kuin tilanteessa .

19.11.2011 00.33

"On se kyllä kumma että hehkutetaan maasta taivaisiin kuinka osaa opettaa koiralle ku koiralle 100% luoksetulon eikä muut osaa mitään ja on ihan pskoja, mutta sit ei vaivaudu kertomaan miten se luoksetulo on saatu niin varmaks :D Täällä vaan koko ajan toitotetaan, että sen voi opettaa kunhan osaa, mutta sitten ei niitä neuvoja anneta, mitä täällä juurikin haetaan.. kumma juttu.

Tätä mietin itsekin. Kyllä on kummallista. :) Oikeen ns. "ammattilainen" täällä huutelee että "hohoo olette kaikki huonoja paitsi minä", mutta ei kerro että miten on sitten niin hyvän luoksetulon saavuttanut"

Hauskaa...olen vastannut kyllä, mutta ette ole ymmärtäneet eli niksejä en ole jakanut, mutta teiltä on mennyt ohi se kaikki mitä olen puhunut tekemisen innosta, teidän täytyy saada koira innostumaan teidän tarjoamasta toiminnasta ja tehdä itsestänne se maailman tärkein asia koiralle....kohta kysytte miten se tehdään?? Käyttäkää mielikuvitusta, vain taivas on sille rajana;) Luoksetuloon vaaditaan koiralta side ohjaajaan ja katsekontaktista aloitan n.8vk iässä ja sen on oltava 5min luokkaa jo 3kk iässä ja jos kontakti kestää niin ollaan jo pitkällä eikä luoksetulo ole ongelma jos koira on saatu seuraamaan isäntää. Teen katsekontaktiharjoituksia peilin edessä jotta näen peilin kautta pitääkö kontakti, turhia en ala kumartelemaan ja kattelemaan, koska koiran tehtävä on seurata isäntää eikä isännän koiraa.

Teen koirastani ahneen ja läheisen, ruoka on tienattava ja en eroa koirastani juuri ollenkaan sen ollessa alle 6kk, sitten pistän sen jonnekin hoitoon päiväksi jolloin kasvatan kaipausta isäntää kohtaan ja kotona jätän muutamaksi päiväksi koiran vähemmälle huomiolle jolloin saan aikaiseksi sen, että koira tulee itse hakemaan kontaktia ja saadaan samalla tuota "tökkimistä" jolla koira vaatii tekemistä itse ettei koiraa jatkossa tartte pakottaa töihin vaan se aktivoituu omasta tahdostaan jolloin saadaan puserrettua koirasta maksimaallinen vauhti ja into ulos.

Koiran ollessa ihan pieni luovutusikäinen pakenen siltä ja panen sen etsimään itseäni, 3kk iässä sakemanni juoksee samaa vauhtia mitä itse jolloin jatkan pakoharjoituksia "tänne" käskyn kanssa millä saavutetaan se, että isäntää on vahdittava ettei se karkaa, koira ajetaan sisään tuohon toimintamalliiin ja kun tehdään noita pakoharjoituksia niin koira oppii tekemään luoksetulon vauhdilla, isäntä on tavallaan saalis johon "isketään" vauhdilla ja sit imutan pentua vaikka minkälaisilla koukeroilla niin se oppii pysyyn mukana, Hypin paikalla kääännöksiä jolloin koira oppii aina tulemaan sivulle vaikka kääntyisin mihin suuntaan tahansa. pennun voi kierrättää sivulleen kuljettamalla namia käsien kautta sivulle ja koiran ollessa saavuttamassa namin, vedetään nami taaksepäin jolloin pentu istahtaa automaattisesti.

Mulla on oma tapa tehdä asioita ja kaikki perustuu pitkälti psykologiaan ja niihin satoihin kokemuksiin joita olen vuosien varrella nähnyt. Näen erilaisia asioita ja heti tiedän miten tulee toimia...

En ala muuttaan tapojani, koska eihän "voittajajoukkuettakaan" vaihdeta.

--

Tossa mulla on toi kuva niin tollasta verkkoa koira puree jotta pääsis isännän luokse ja jos koira yrittää purra tiensä vapaaksi isäntänsä luo tollasesta verkosta niin eiköhän se kerro siitä ettei sitä mikään pidättele tulemasta 100% luokse.

Muokattu viimeksi: 19.11.11 06.34
19.11.2011 00.52
021569174_r
Helsinki
Kida kirjoitti:
Kiela kirjoitti:

Tätä mietin itsekin. Kyllä on kummallista. :) Oikeen ns. "ammattilainen" täällä huutelee että "hohoo olette kaikki huonoja paitsi minä", mutta ei kerro että miten on sitten niin hyvän luoksetulon saavuttanut.

Nii-in. Ja kumma kyllä yksikään heistä ei ole minkään metsästyskoiran omistaja... Itse porokoiran ja pohjiksen omistajana voin sanoa, että näitä kahta ei voi edes verrata keskenään, vaikka porokin joskus on saattanut jäniksen perään pyrähtää, on se ollut todella, todella paljon helpompi kouluttaa luoksetuloon kuin pohjis, jolla riistaviettiä riittää maailman ääriin asti. EVP tuossa sanoikin erinomaisia vinkkejä luoksetulo-harjoitteluun, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikille koirille ei voi saada 100% luoksetulovarmuutta.

19.11.2011 09.23

Itse olen omistanut metsästyskoiria ja kasvanut niidenkin parissa ja pihakoiria on ollut mm.Buhund jota voi käyttää myös metsästykseen tarvittaessa.

Olen myös kouluttanut useita metsästyskoiria ja metsästyskoiramixejä ja jokaisen olen saanut kuriin.

Tärkeintä ei ole se millä nikseillä pyritään hyvään lopputulokseen vaan vieläkin tärkeämpää on se, että kuka tekee. Ei ole olemassa oikeaa tyyliä, mutta on olemassa tietty omistajatyyppi joka pistää koirat toimimaan erilaisillakin menetelmillä. Voisin koska tahansa vaihtaa niksini toisiin ja homma toimisi, mutta jos vaihtaisin oman olemukseni niin homma ei enää toimisi yhtä hyvin.

Riehuva ja epävarma ohjaaja ryhdittömässä olemuksessaan ei herätä kunnioitusta koirassa, mutta ohjaaja joka tulee ja ottaa tilan haltuunsa itsevarman ehdottomalla käytöksellä ilman turhia käskyjen toistoja saa koiran kunnioituksen.

19.11.2011 09.29
022465648_r
Oulu
EVP kirjoitti:

"On se kyllä kumma että hehkutetaan maasta taivaisiin kuinka osaa opettaa koiralle ku koiralle 100% luoksetulon eikä muut osaa mitään ja on ihan pskoja, mutta sit ei vaivaudu kertomaan miten se luoksetulo on saatu niin varmaks :D Täällä vaan koko ajan toitotetaan, että sen voi opettaa kunhan osaa, mutta sitten ei niitä neuvoja anneta, mitä täällä juurikin haetaan.. kumma juttu.

Tätä mietin itsekin. Kyllä on kummallista. :) Oikeen ns. "ammattilainen" täällä huutelee että "hohoo olette kaikki huonoja paitsi minä", mutta ei kerro että miten on sitten niin hyvän luoksetulon saavuttanut"

Hauskaa...olen vastannut kyllä, mutta ette ole ymmärtäneet eli niksejä en ole jakanut, mutta teiltä on mennyt ohi se kaikki mitä olen puhunut tekemisen innosta, teidän täytyy saada koira innostumaan teidän tarjoamasta toiminnasta ja tehdä itsestänne se maailman tärkein asia koiralle....kohta kysytte miten se tehdään?? Käyttäkää mielikuvitusta, vain taivas on sille rajana;) Luoksetuloon vaaditaan koiralta side ohjaajaan ja katsekontaktista aloitan n.8vk iässä ja sen on oltava 5min luokkaa jo 3kk iässä ja jos kontakti kestää niin ollaan jo pitkällä eikä luoksetulo ole ongelma jos koira on saatu seuraamaan isäntää. Teen katsekontaktiharjoituksia peilin edessä jotta näen peilin kautta pitääkö kontakti, turhia en ala kumartelemaan ja kattelemaan, koska koiran tehtävä on seurata isäntää eikä isännän koiraa.

Teen koirastani ahneen ja läheisen, ruoka on tienattava ja en eroa koirastani juuri ollenkaan sen ollessa alle 6kk, sitten pistän sen jonnekin hoitoon päiväksi jolloin kasvatan kaipausta isäntää kohtaan ja kotona jätän muutamaksi päiväksi koiran vähemmälle huomiolle jolloin saan aikaiseksi sen, että koira tulee itse hakemaan kontaktia ja saadaan samalla tuota "tökkimistä" jolla koira vaatii tekemistä itse ettei koiraa jatkossa tartte pakottaa töihin vaan se aktivoituu omasta tahdostaan jolloin saadaan puserrettua koirasta maksimaallinen vauhti ja into ulos.

Koiran ollessa ihan pieni luovutusikäinen pakenen siltä ja panen sen etsimään itseäni, 3kk iässä sakemanni juoksee samaa vauhtia mitä itse jolloin jatkan pakoharjoituksia "tänne" käskyn kanssa millä saavutetaan se, että isäntää on vahdittava ettei se karkaa, koira ajetaan sisään tuohon toimintamalliiin ja kun tehdään noita pakoharjoituksia niin koira oppii tekemään luoksetulon vauhdilla, isäntä on tavallaan saalis johon "isketään" vauhdilla ja sit imutan pentua vaikka minkälaisilla koukeroilla niin se oppii pysyyn mukana, Hypin paikalla kääännöksiä jolloin koira oppii aina tulemaan sivulle vaikka kääntyisin mihin suuntaan tahansa. pennun voi kierrättää sivulleen kuljettamalla namia käsien kautta sivulle ja koiran ollessa saavuttamassa namin, vedetään nami taaksepäin jolloin pentu istahtaa automaattisesti.

Mulla on oma tapa tehdä asioita ja kaikki perustuu pitkälti psykologiaan ja niihin satoihin kokemuksiin joita olen vuosien varrella nähnyt. Näen erilaisia asioita ja heti tiedän miten tulee toimia...

En ala muuttaan tapojani, koska eihän "voittajajoukkuettakaan" vaihdeta.

--

Tossa mulla on toi kuva niin tollasta verkkoa koira puree jotta pääsis isännän luokse ja jos koira yrittää purra tiensä vapaaksi isäntänsä luo tollasesta verkosta niin eiköhän se kerro siitä ettei sitä mikään pidättele tulemasta 100% luokse.

Aika mielenkiintoista että minä, 17v lukiolainen on saanut tuolla samalla tyylillä kahdelle erilaiselle koiralle luoksetulon kuntoon. Hyväksi todettu täälläkin. Toinen oli 5v tolleri ja toinen luovutusikäinen aussie. Kumpikin siis omia koiriani. Varsinkin tuota nykyistä koiraani, 17kk ikäistä aussieta pystyy pitämään irti missä tahansa ja se tulee mistä tahansa paikasta ja tilanteesta mun luokse. Mutta jossain vaiheessa kai se sitten vaan karkaa kun en ole ammattilainen? Vai?

Tuo alleviivattu kohta sai minutkin puuttumaan tähän keskusteluun, sanot että se on oma tapasi tehdä asioita, mutta suurin osa kouluttajista, koirakirjoista sekä lukuisat artikkelit netissä ohjaavat juuri tuolla tavoin opettamaan luoksetuloa. Toki esim. tuota hoitoon laittamista ei hirveästi mainosteta koska se on niiin kamalan julmaa ja ikävää koiralle kun tulee mamia ikävä. Mutta itse ainakin olen huomannut että kun koira menee johonkin hoitoon ja sitten kun sen käy hakemassa sieltä saa samalla hienon tottisreenin kun koira on niin innoissaan. Tulee hyvät koemaiset ilman palkkaa.

Duke.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti