Luoksetulo ongelmia.. - Sivu 7 (Koirat > Koirien koulutus)

22.03.2014 08.35

Tästä keskustelusta varmaan löytyis vastaus, mutta en jaksa lukea seitsemää sivua, joten kysyn uudestaan: miten aloittaa luoksetulon treenaaminen yksivuotiaan koiran kanssa, kun irti päästäminen on mahdotonta myös koirapuistossa? Koira on todella energinen ja nopea, eikä sitä huijata millään tempuilla. Niinpä irti päästäessä pitää olla varma, että koiran todella saa kiinni. 

Aluksi tein juuri niin kuin kaikissa kirjoissa neuvotaan, että kutsuin koiraa luokse ja annoin herkkuja, ettei se yhdistäisi luoksetuloa aina puistosta/metsästä pois lähtemiseen. Talvella kuitenkin vapaana ulkoilu ja koirapuistoilu jäi useaksi viikoksi koiran flunssan ja minun kiireideni takia ja kun sen jälkeen päästin koiran irti, se päätti, ettei enää ikinä anna ottaa kiinni. 

Koira pysyy ulkona näköetäisyydelläni ja tulee kutsusta luokse parin metrin päähän, mutta ei anna ottaa kiinni. Se siis ymmärtää "tänne"-käskyn, muttei halua totella sitä. Herkut tai leikit ei ulkona kiinnosta. Olen kokeillut sitäkin, etten kiinnitä koiraan mitään huomiota, mutta se ei välitä. Vaikka kävelisin monta sataa metriä huutamatta koiraa, se tulee luokseni (turvaetäisyyden päähän) tajuttuaan jääneensä yksin. 

25.03.2014 00.06
022428823_r
Lohja
Appa kirjoitti:

Koira pysyy ulkona näköetäisyydelläni ja tulee kutsusta luokse parin metrin päähän, mutta ei anna ottaa kiinni. Se siis ymmärtää "tänne"-käskyn, muttei halua totella sitä. Herkut tai leikit ei ulkona kiinnosta. Olen kokeillut sitäkin, etten kiinnitä koiraan mitään huomiota, mutta se ei välitä. Vaikka kävelisin monta sataa metriä huutamatta koiraa, se tulee luokseni (turvaetäisyyden päähän) tajuttuaan jääneensä yksin. 

Voi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn nyt kuitenkin: oletko antanut koiran juosta ja riekkua itsensä kunnolla väsyksiin, ennen kuin koitat ottaa sen kiinni? Esim. kahden tunnin lenkki metsässä(/jossain jossa ei ole muita), jonka aikana et edes yritä kutsua koiraa, ja vasta sitten yrität kouluttaa, kun koira muutenkin on valmis tekemään yhteistyötä/väsynyt.

Jos väsyttäminen ei toimi, ja koira selkeästi himmailee vaan omasta halustaan (ei esimerkiksi sinun 'vihaisen' käytöksesi vuoksi), niin pevi-kouluttajat tekevät laumahäätöjä, joista on ainakin oman lähipiirini kokemusten mukaan ollut apua luoksetulo-ongelmiin. Häätöä ei kannata yksin yrittää, vaan kouluttajan kanssa.

Miksi koiraa ei voi päästää irti koirapuistossa? Lähde hyvällä säällä puistoon, ota vaikka kirja ja termari messiin ja anna koiralle kunnolla aikaa hillua siellä puistossa, eipähän ainakaan juokse siellä autotielle tms.

Hyvä on laulu loppuvasta, lyhyestä virsi kaunis, miel' on jäämähän parempi, kuin on kesken katkemahan.
25.03.2014 06.45
Otu kirjoitti:

Voi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn nyt kuitenkin: oletko antanut koiran juosta ja riekkua itsensä kunnolla väsyksiin, ennen kuin koitat ottaa sen kiinni? Esim. kahden tunnin lenkki metsässä(/jossain jossa ei ole muita), jonka aikana et edes yritä kutsua koiraa, ja vasta sitten yrität kouluttaa, kun koira muutenkin on valmis tekemään yhteistyötä/väsynyt.

Jos väsyttäminen ei toimi, ja koira selkeästi himmailee vaan omasta halustaan (ei esimerkiksi sinun 'vihaisen' käytöksesi vuoksi), niin pevi-kouluttajat tekevät laumahäätöjä, joista on ainakin oman lähipiirini kokemusten mukaan ollut apua luoksetulo-ongelmiin. Häätöä ei kannata yksin yrittää, vaan kouluttajan kanssa.

Miksi koiraa ei voi päästää irti koirapuistossa? Lähde hyvällä säällä puistoon, ota vaikka kirja ja termari messiin ja anna koiralle kunnolla aikaa hillua siellä puistossa, eipähän ainakaan juokse siellä autotielle tms.

Ei tyhmiä kysymyksiä olekaan. Mutta kyllä olen antanut. Aina kun olen päästänyt koiran vapaaksi, lenkki on kestänyt parista tunnista eteenpäin. Viimeksi oltiin metsässä neljä tuntia, eikä koira osoittanut mitään väsymisen merkkejä ennen kuin päästiin kotiin. 

Koirapuistossa on sama ongelma: koiraa ei saa lähtemään pois. Se on niin nopea, että tyhjästä rajatusta alueesta ei ole juuri apua kiinniottamisessa, jos se ei itse halua lähteä.

Olen kyllä miettinyt sitä, että jos ensin tekisin ihan hullun metsälenkin (flexissä) ja sitten menisin koirapuistoon harjoittelemaan luoksetuloa, olisikohan koira kyllin väsynyt ja nälkäinen kiinnostuakseen herkuista? 

25.03.2014 09.05

^ Tai sitten siirrät kokonaan ruokinnan ns. ulkoruokintaan ja taskuun. Eli koira ei saa mitään ruokaa muualta kuin taskusta ja silloin kun se tottelee esimerkiksi noissa luoksetuloissa.

Leon veli paastosi pari viikkoa sen takia, kun se(kin) metsästä tms. poislähtiessä alkoi perseillä eikä tullut autoon millään vaan lällätteli siinä muutaman metrin päässä niin, ettei sitä kiinni saatu. Omistaja sitten teki niin, että koiran ruoka ämpäriin, ämpäri mukaan metsäreissulle ja autoon odottamaan kotiinlähtöä. Vähän ennen kotiinlähtöä sitten avasi ämpärin niin, että sieltä ruoat alkoivat haista ja jos koira tuli luokse hyvin niin sai ruoan mutta jos yhtään meinasi lällätellä niin ruoka meni takaisin "piiloon" ja sille päivälle ei muuta ruokaa tullut.

Tuo tietysti on melko radikaali keino, mutta kun koira osaa tasan tarkkaan ja tietää mitä tänne-käsky tarkoittaa ja on ennen sitä totellut kerrasta, ja se lähtee lällättelemään siitä huolimatta, niin siinä vaiheessa se ei tarvitse mitään kehuja tai herkkuja kun se vihdoin luokse tulee (omasta halustaan).

Meillä Leolle ja Kennallekin tuo laumahäätäminen on pahinta. Leon penskana kerran hääsin sängyltä pois ja minulta meni oikeasti kuukausi ennen kuin sain tuon sitten edes luvan kanssa tulemaan sänkyyn. Kennan olen kanssa kerran joutunut häätämään pois kun se alkoi kiusata Leoa vähän turhan innokkaasti, ja sen jälkeen siitä on nähnyt että se on ottanut tietyllä tapaa rauhallisemmin eikä pyri enää puremaan samalla tavalla kuin ennen sitä. Sitä odotellessa, että teiniakka alkaa luoksetuloissa perseillä nykyistä enemmän ja joutuu sen sitten ajamaan pois, että jos ei seura ja luoksetulo kelpaa niin voi mennä sitten ihan omiin oloihinsa (toivottavasti ei tartte, vaan nää ns. normikeinot riittävät - eli jos neiti lähtee lällättelemään en lähde kävelemään perässä enkä toista käskyä, jos se menee kauemmas eikä usko täällä-pyyntöä niin lähden kävelemään vastakkaiseen suuntaan Leon kanssa tai mennään piiloon, yms.).

Kun aurinko nousee on pakko liikkua.
26.03.2014 07.49

Kiitos, Kenna! Vastauksesi innoitti minut paneutumaan tähän ongelmaan ihan tosissaan. Olisin heti eilen ruokkinut koiran taskusta mutta jääkaapissa oli avattu jauheliha, niin oli pakko päästä siitä ensin eroon (eikä huvittanut ottaa sitä metsään mukaan). Otin kuitenkin lenkille kourallisen herkkuja ja alkusekoilun jälkeen koira tuli aina kiltisti luokse. Tietenkin on eri asia olla hihnassa kuin vapaana, mutta ainakin se sisäisti nopeasti, ettei luoksetulo ole niin kamalaa. Ensimmäisellä kerralla se nimittäin lähti hulluna juoksemaan ympyrää aivan kuin olisi ollut vapaana ja leikkinyt just sellasta lällättelyleikkiä. 

Ajattelin nyt pari viikkoa harjoitella luoksetuloa ahkerasti lenkin aikana ja mennä sitten koirapuistoon jonkun pitkän lenkin päätteeksi. Toi paastoamiskeino olis varmasti tosi toimiva, mutta mua pelottaa ne ensimmäiset päivät, jos ruoka ei houkutakaan tarpeeksi. 

03.04.2014 00.36

Itse olen aloittanut luoksetuloharjoitukset ihan kotona sisällä. Sitähän voi aloittaa vaikka ruokinnan yhteydessä, sama sana ja käsimerkki.

Ulkona tehtävissä harjoituksissa olen käyttänyt kahta eri herkkua: toinen perusnami jollekkin istumisharjoituksille yms. ja luoksetuloon keittänyt kattilassa eläinkaupassa myytäviä kananosia. Niitä käytän ainoastaan luoksetulon kanssa.

Mitä tärkeämpi asia, sen arvokkaampi herkku. Koirat on oppineet nopeesti, että luoksetullessa saa sitä extrahyväskää.

Harvemmin käytän sitten luoksetuloa siihen, että lähdetään pois koirapuistosta. Koska sehän nimenomaan syö sitä harjoituksen mukavuutta. Mutta sitäkin voi treenata, kun on puistossa, että vaikka koira tulisi, niin joka kerta ei lähdetäkään pois, vaan päästetään takaisin leikkimään. Tällöin koira ei koskaan tiedä milloin ei kannattaisi tulla luokse.

19.04.2014 07.52

^Sisällä mekin harjoitellaan melkein päivittäin, mutta ei se oikein auta luoksetuloa metsässä miljoonien virikkeiden ja hajujen ympäröimänä. 

Miten te sitten pääsette pois koirapuistosta, jos et käytä luoksetuloa? Tota taktiikkaa olen aina käyttänyt, että luoksetulo ei ole merkki kotiin lähtemisestä. Silloin kun ongelmat alkoivat, juttu olikin siinä, että koira ei tullut ollenkaan luokse edes ottamaan herkkua.

Nyt edistystä on kuitenkin tapahtunut huimasti! Olen tehnyt niin, että flexilenkillä (käytän flexiä aina kun lenkkeilen sellaisessa ympäristössä tai sellaiseen kellonaikaan, että koira saa kuljeskella ympäriinsä, eikä tarvitse pelätä, että tulee yllätyspyöräilijä takaa) kutsun koiraa aina välillä luokse ja otan pannasta kiinni ennen kuin palkitsen sen herkulla. Monesti ajoitan metsälenkit ruoka-aikaan, jolloin herkkujen sijaan tarjoilen kuivamuonaa taskusta. 

Pari viikkoa sitten kokeiltiin rauhallisessa metsässä päästää koira hihnan kanssa vapaaksi (raahasi siis parimetristä nylon-hihnaa perässään, jotta se olisi ollut helppo saada kiinni, mikäli olisi alkanut lällättelemään) ja luoksetulo toimi vähän viivytellen, mutta kuitenkin toimi! 

Tänään olin pari tuntia sitten koirapuistossa kokeilemassa luoksetuloa täysin vapaana ja jälleen kerran koira haisteli ruohotupsunsa loppuun, mutta tuli sitten luokse. Koira on juuri nyt kyllä tosi väsynyt (oltiin eilen illalla 4h lenkillä, jonka jälkeen koira nukahti ja makasi aamuun asti kuin kuollut), mutta silti koen tämän suureksi edistykseksi! 

19.04.2014 09.18
022710853_r
Kannus

Appa, miten olisi pitkä liina koiralle perään? Luoksetulotreeniä esim. pellolla, jossa se ei tartu niin helposti kiinni.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
19.04.2014 10.50

^Oon sitä miettinytkin, mutta en oo saanu aikaseks hommata sellasta. Vois kyllä kesällä, ellei homma ala sujua ihan näinkin.

Edit. Tajusin, että mulla on 100 metriä paracord-narua just tällaisia tarkoituksia varten! Löyty vielä yks lukkokin laatikosta. Vielä kun sais ton koiran vähän piristymään niin voitais lähteä kokeilemaan, miten noin ohut naru toimii. Katkea se ei ainakaan, mutta saattaa sotkeutua helposti.

Muokattu viimeksi: 19.04.14 11.11
20.05.2014 10.27

Haluan intoilla jollekin, että edistystä tapahtuu! Askertelin tosiaan paracordista 10-15 metriä pitkän hihnan ja flexiin kiinnitettynä siitä tulee yli 20 metriä. Ollaan sen kanssa treenailtu ja sit tietenkin ihan vaan lenkillä. 

Eilen kävi niin, että koira innostu jostakin ja sai vedettyä multa flexin kädestä (näin käy siis tosi harvoin ja yleensä on täysin mun moka). En tiedä, mitä se näki vai näkikö mitään, koska se juoksi pellolle (oltiin siis hiekkatiellä peltojen keskellä) ja lähti hulluna juoksemaan pientä mäennyppylää ympäri. Ehkä sillä oli vaan liikaa energiaa, kun ei oo päässy vapaana juoksemaan vähään aikaan, koska se juoksi mäen ympäri ihan täysillä ehkä 5 kertaa flexiä perässä raahaten, kunnes vauhti hidastui ja kutsuin sen luokse. Se jolkotteli kiltisti ja istui nätisti eteeni. En siis edes yrittänyt kutsua kesken juoksemisen, koska juoksemisesta ei ollut mitään haittaa. Lähistölläkään ei näkynyt lähestyviä lenkkeilijöitä tai pyöräilijöitä, joita karannut koira olisi voinut häiritä.

Kyllä tää tästä pikku hiljaa!

20.05.2014 10.36

Luoksetuloon karkeet ohjeet

Itsellä yks riistaviettinen koira ja kaks muuten vaan vajaata ja kaikille kohtalainen luoksetulo saatu opetettua. Mielelläni auttelen muitakin, blogista löytyy päivitetty yleiskarkea ohje. Voin siitä jatkaa yyveellä :>

21.05.2014 20.46

^Kävin katsomassa. Muuten kuulostaa tosi hyvältä, mutta toi 100 luoksetuloa 3km lenkin aikana... Onko se edes mahdollista? Millanen saavi pitää olla, että saa kannettua 100 herkkua mukana ja millanen koira ei kyllästy? Tai omistaja? 

21.05.2014 20.54

Se on vähän tuollainen suunnilleen, mutta siis kyllä se sujui ainakin meillä :) Tietty aivan riippuen koirasta. Jos tuon esim jakaa 1 kutsu per 100metriä, niin se on kymmenen luoksaria kilometri ja 30 kilometrin aikana. Jos tuon kolminkertaistaa, on se jo 90 luoksaria jne. :)

Koirahan on siis vapaana ja lenkki edetään hissukseen. Ainakin meillä vapaana pito lenkit mennään rauhakseltaan ja koira saa huidella ympäriinsä. Luokse kutsuin yleensä silloin, kun koira meni n. 20m päähän, eli esim. juuri ennen, kuin liina kiristyy. Sata nakkisiivua tulee suunnilleen yhdestä paketista ja mahtuvat taskuun, kokeiltu on :D

Luoksetulosta voi tehdä myös leikin, ei aina tylsää huutoa. Itse menin mm. piiloon, juoksin karkuun palkkasin vaihtelevasti jne jne. Tuo kohta viittasi muutenkin enemmän siihen, että jos koira on oppinut luoksetulon niin, että silloin joutuu aina hihnaan. Niin tarkoitus on saada koira ymmärtämään, että se tulee hakemaan vain makupalan ja saa jatkaa vapaana oloa :) Toki määrän voi soveltaa oman ja koiran jaksamisen ja edistymisen mukaan, mutta siis jos nyt kerran sadalla metrillä huutaa luo, niin se on hyvä alku.

22.05.2014 09.32

Ei toi sit niin pahalta kuulosta! Voisin tosiaan kokeilla. Pitää kyllä mennä sellaseen kellonaikaan, että ei oo kauheesti muita liikkeellä, tai pitkässä liinassa pitäminen on mahdotonta. Lähellä olevat hyvät lenkkimaastot kun on tosi täynnä juoksijoita ja pyöräilijöitä. 

Meillä on just vähän toi ongelma, että koira kyllä osaa luoksetulon, mutta pelkää joutuvansa kiinni. Siks toi vois sopia. Tai no siis tolla tavallahan oon tehnyt, mutten noin intensiivisesti. Eikä mulla oo ollu tarpeeks hyviä herkkuja :D 

22.05.2014 13.24

^ Kannattaa vaan kokeilla eri juttuja ihan koiran ruoasta vaikka ihmisten nakkeihin tai lihapulliin. Meillä suureksi herkuksi ovat osoittautuneet veriletut ja -makkarat ja voissa paistetut ryynimakkarat ja niitä ostetaankin vain harvoin, että se into niihin säilyy. Muulloin sitten toimii nakit, lihapullat, broilerin sydämet ja kivipiirat, possunsydämet, munuaiset, kieli. Maksaa en tätä nykyä enää hirveästi käytä, kun se tahtoo olla tosi tahmeaa ja sotkee sekä taskut että sormet ja kuivatut nuo vetävät lähes takuuvarmasti henkeen.

Ja jos tuntuu, että mitään semmoista superherkkua ei löydy, josta koira pitäisi tosi paljon niin toki voi kokeilla lelu- tai yleensäkin leikillä palkkaamista siitä luoksetulosta(kin). Meillä kulkee namien lisäksi taskussa kaksi narulelua, joiden kanssa sitten satunnaisesti riekutaan joko ihan muuten vain tai esimerkiksi juuri luoksetulon yhteydessä. Noista kummatkin palkkautuvat kyllä ruoastakin tosi hyvin, mutta niistä näkee myös sen, että varsinkin Kenna nauttii, kun saa repiä narulelua ja loppupeleissä voittaa sen itselleen ja kannella sitä jonkin aikaa (ylpeänä) mukanaan.

Eli se ruokapalkka ei välttämättä ole kaikille se paras ja sopivin, vaan joutuu käyttämään vähän enemmän mielikuvitusta, että sopiva palkkauskeino löytyy.

Toinen vaihtoehto on sitten (tästä jo kerroinkin tuolla aikaisemmin) arvottaa se ruoka pitämällä koira taskuruokinnalla jonkin aikaa, jolloin ruoka ei tule muulloin kuin esimerkiksi juuri irtiollessa ja luoksetulokutsua totellessa. Alussa voi mennä useampia päiviäkin paastotessa, mutta ei se koira itseään nälkään tapa, kun se huomaa että ruoka tulee sinulta silloin, kun se tekee niin kuin vaaditaan (kun se kerran jonkun tietyn asian osaa - tietenkään osaamatonta asiaa ei voida tällä tavalla vaatia). Kuten taisin myös mainita, Leon veli tosiaan paastosi pari viikkoa, kun pennun taloon tultua alkoi perseillä ulkona, eikä uskonut käskyjä tai kieltoja, ennen kuin tajusi alkaa taas käyttäytyä osaamallaan tavalla ja sai ruokaa.

Kun aurinko nousee on pakko liikkua.
28.11.2014 17.19
022610926_r
Pori

Meillä on nyt yhtäkkiä tullut luoksetulossa ongelma kun lähdetään lenkille. Lenkillä tulee luokse hyvin ja jos päästän vapaaksi pihassa tulee luokse hyvin. Mutta nykyään kun lähdetään lenkille ja menen alakerran eteiseen, koira ei tule. Jos menen yläkertaan katsomaan mitä se odottelee, se juoksee leikkisästi karkuun eikä anna ottaa itseään kiinni. En siis ole alkanut koiraa tässä tilanteessa jahtaamaan, olen vaan sitten ottanut ulkovaatteet pois ja koittanut vähän ajan päästä uudelleen.

Voisko tää olla nyt joku oire siitä kun ollaan n. neljä päivää oltu huomioimatta koiraa mitenkään kun koirakoulua varten on siis toi huomioimattomuus jakso nyt viikon eli vielä ens tiistaihin asti. Oisko se siis vaan jotain huomiohakuisuutta että yrittää saada jahtaamaan itseään?

28.11.2014 17.23

^Kuulostais ainakin siltä. 

28.11.2014 17.31
022610926_r
Pori

No, toivottavasti menis ohi sitten kun tää huomioimattomuus loppuu. Jotenkin vaan tosi rasittavaa lähteä lenkille kun toinen vaan pelleilee. :D

12.12.2014 13.06
022708264_r
Lieksa

Olga tuli minulle 2,5v ikäisenä ja olen todennut että makupalat on kova sana. Herkkuperse ja ahne osaa olla jos antaa olla, nätisti odottaa ruuan ja näin ei siinä mitään.

Luoksetulossa on ilmennyt ongelmaa. kun olemme esim. kahdestaan metsässä, hajut ja jäljet kiinnostavat 24/7. Olen käyttänyt pilliä saadakseni huomion, toimii välillä ja pillin jälkeen käytän sanaa "tänne". Olen kutsunut koiran siis luokse ja se tulee luokseni ja kiertää minut oikealta ja vasemmalle puolelle taakse sivulle, palkitsen makupalalla ja käsken "odota" ja hetken odotettua joko sanon "vapaa" ja saa jatkaa matkaansa tai sitten olen kytkenyt koiran tilanteessa jossa tuleekin ihmisä vastaan ja koira on kytkettävä. Mutta tämä luokse tulo ei aina ole täysin 100% varma, matkan varrella kun koira on tulossa kohti saattaa joku haju kiinnostaa enemmän tai sitten siellä on joku jälki mitä pitkin rupeaa matkaa jatkamaan, tai sitten ei vain ota kuuleviin korviinsa käskyä, kerran olga näki metsässä jonkun riista eläimen jonka jäljille lähti, haukkui ja etsi jälkeä kovasti, noh tuloksetta se säntäili omia menojaan ja yritin pillin avulla ja kutsulla saada koiran takaisin, se oli nii vauhkona "saaliin" hajusta ja jäljestä että ei kuunnellut käskyä, no odottelin samalla paikalla missä koira lähti omille teilleen ja meni joku 5-10min kun suostui luovuttamaan ja tulemaan lähemmäs minua, koira seisoi about 10m päässä minusta ja kutsuin luokse ja kaivelin taskusta herkkua, ei ollut kiinnostusta heti tulla mutta hetken haahuilun jälkeen tuli luokse ja kyykistyin koiran tasolle ja rapsuttelin ja kehuin koiraa luoksetulosta. Olgalla on herännyt kova metsästysvietti jäniksiä, oravia ja lintuja kohtaan. (viime syksynä käytimme lintu metsällä ja saimme ammuttua pyyn).

Koirapuistossa luoksetulossa ei ongelmaa, koira"treffeillä" / koirakoulun leikki hetkellä koiran luoksetulossa ei ole ongelmaa, mitä isommassa joukossa koira leikkii sen varmemmin se tulee luokse. 

Metsällä jos olen ystäväni ja hänen koiransa kanssa, olga tulee paremmin luokse kun hänellä on kaveri jonka kanssa juosta yhdessä ja toimia yhdessä, eli tukijoukon ollessa läsnä luoksetulo on helpompi kuin yksinään ollessa.

Haluaisin saada vinkkejä nyt koiran varmempaan luoksetuloon, olisko metsästysviettiselle koiralle jotain tiettyä tapaa mikä vahvistaa luoksetuloa? onko dummy lelusta jotain apua (on olemassa dummy leluja jotka voi täyttää herkuilla, ehkä herkkupersolle tälläinen hyvä)? pilliä olen siis tähän asti käyttänyt. 

Rakkautta ja rajoja.
12.12.2014 15.31
022708264_r
Lieksa

Kiitos kiitos. . .

Rakkautta ja rajoja.
12.12.2014 16.45

Jos ihmisellä on vaikeuksia koiran kanssa, saarna siitä, miten hän on epäonnistunut peruasioissa ei paljon auta. Minä ainakin voin myöntää epäonnistuneeni koulutuksessa ja sen takia häviäväni koiran silmissä kaikelle vähänkään kiinnostavammalle. Kun kysyn neuvoa, en halua kuulla, miten avuton ja surkea olen. Haluan kuulla, miten voin tulla paremmaksi koiranomistajaksi ja päästä yli vaikeuksista. 

12.12.2014 17.35
Appa kirjoitti:

Jos ihmisellä on vaikeuksia koiran kanssa, saarna siitä, miten hän on epäonnistunut peruasioissa ei paljon auta. Minä ainakin voin myöntää epäonnistuneeni koulutuksessa ja sen takia häviäväni koiran silmissä kaikelle vähänkään kiinnostavammalle. Kun kysyn neuvoa, en halua kuulla, miten avuton ja surkea olen. Haluan kuulla, miten voin tulla paremmaksi koiranomistajaksi ja päästä yli vaikeuksista. 

Aloita siitä, että kestät kritiikkiä! Kritiikki kasvattaa luonnetta ja luonteen mukana tulee yleensä auktoriteettia olemukseenkin.Jos ei ole auktoriteettia, niin ei edes täyden 10 tekninen suoritus ja täydellinen teoria osaaminen auta eteenpäin.

Muokattu viimeksi: 12.12.14 17.37
12.12.2014 17.39
ihrahiiri kirjoitti:

Ei se koira tottele varmasti jos se on oppinut, ettei käsky ole käsky vaan pyyntö. Jos omistaja epävarmana luuhaa koiransa perässä ja huhuilee, että tulisitkoooo, niin ei varmasti tule jos vapaanaolo muutenkin on harvinaista herkkua. 

Oikeudet ja vapaudet tulee omistajan kautta, niitä jaellaan sen mukaan miten hyvin käyttäydytään noin muuten, niitä rajoitetaan jos ruvetaan pelleilemään. 

TÄMÄ!

12.12.2014 18.04
hundflüsterer kirjoitti:
Appa kirjoitti:

Aloita siitä, että kestät kritiikkiä! Kritiikki kasvattaa luonnetta ja luonteen mukana tulee yleensä auktoriteettia olemukseenkin.Jos ei ole auktoriteettia, niin ei edes täyden 10 tekninen suoritus ja täydellinen teoria osaaminen auta eteenpäin.

Kestän kyllä kritiikkiä, mutta pelkkä kritiikki ei auta, ellei se sisällä ohjeita. Oma ongelmani on ennemminkin se, että auktoriteettia kyllä löytyy, mutta tekninen suoritus uupuu.

12.12.2014 18.30

Kuulisin mielelläni millä perustelet, että auktoriteettia löytyy? Mitä on sinun mielestä auktoriteetti??? 

Missä asioissa uupuu tekninen puoli?

12.12.2014 19.31

Jos koira on suojelutreeneissä "seuraa" käskyn alla, ei se katso taaksepäin vaikka maalimies hakkais piiskalla 20-30m päässä. Koira TIETÄÄ, että vaihtoehtona ei ole "taakse poistu".

Jos on riistaviettinen koira, sillekin on mahdollista opettaa, että ajoon lähtö ei ole sallittua. 

Oma koira on myös keppi-ja pallohullu, mutta "sivu" käskyn kuullessaan se pysähtyy, kuin seinään. Se TIETÄÄ, että ei ole vaihtoehtoa olemassa.

Luoksetulon pitää olla kannattavaa ja oikeaa toimintaa positiivisesti vahvistetaan (Ruoka, lelu, kehu, kosketus mm.taputus, silitys jne.). Jos ei toimita oikein niin ei tule positiivista palautetta, vaan jotakin negatiivista. Kytketään kii, leikit loppuu tai karkoitetaan laumasta yms.Laumasta karkoituksen kesto vaihtelee ihmisillä tunnista parista kuukauteen. Jos on tarpeeksi tehokasta toimintaa ja koiran saa häpeätilaan niin 3h riittää. Mainittakoon, että en ole ikinä käyttänyt koiraan jääkautta, enkä tule käyttämään. 3vk tjs. on aivan järjetön aika. 

Omistan koiran jolla on treenattu suojelua, joka on keppi-ja pallohullu sekä omaa riistavietin. Koiralla treenataan muun mm. peltojälkee ja joskus ajatan verijäljen. 

Se miten luoksetulo opetetaan on tapauskohtaista ja kestot vaihtelee koiran ja omistajan mukaan paljonkin.

13.12.2014 15.05
Rova kirjoitti:

5 kk suomenlapinkoirapentumme ei tottele luoksetulokäskyä toisia koiria nähdessään. Pentu kyllä vilkaisee kutsuessa taakseen, mutta tuntuu valitsevan joka toisella kerralla vieraan koirakon omistajansa sijaan.

Hirvittää, jos vastaan sattuukin joku kerta vihainen koira, eikä pentu siinä tilanteessa tottelekaan varmuudella. :(

Koen hankalaksi, että koira liikkuu vapaana ollessaan varsin kaukanakin minusta (pysyy kuitenkin näköetäisyydellä, pysähtyy tarkastamaan tulenko perässä ja ryntää kutsuessa reippaasti luokse), jolloin kontaktin varmuus tietysti heikkenee. 

Millaisia lavastettuja tilanteita olette järjestäneet pennuillenne luoksetuloa harjoitellessa? Kuinka olette vaikeuttaneet aste asteelta toisten koirien kohtaamista? 

Kovasti ollaan luettu kirjoja ja netistä löytyviä ohjeita, mutta koen muiden koiranomistajien omakohtaiset kokemukset kenties vieläkin arvokkaimmiksi.

- Koira kii, jos lähtee toisten luo! Pitämällä koiraa irti ja mahdollistamalla sille karkaamisen, tuet vain väärää toimintamallia.

Toiseksi tuo on vaarallista ja edesvastuutonta päästää vapaana juoksemaan, jos ei ole hanskassa. Se on yksi kunnon puraisu ja koirasi matka katkeaa siihen. Tällästä tapahtuu aina silloin tällöin. Toisen koiran omistajat ei välttämättä kaikki halua irtokoiria luokseen. Alleviivasin kohdan missä itsekin tiedostat asian, mutta silti pidät vapaana?????

- Opeta koirallesi katsekontakti

- Lavastettujen tilanteiden ei tarvitse sisältää koiria, vaan ylipäätänsä hallintaharjoituksia.

- Lähes jokainen koirakirja "neuvoo" asiat eri tavalla. Neuvojen toimivuuteen vaikuttaa se, miten hyvin kirjoittaja on osannut pukea "sanomansa" sanoiksi. Lukijan luetun ymmärtämiskyky on myös avainasemassa. Mikä lie kirjan kirjoittajan koiratausta????

Oma näkemykseni on, että osa kirjoista ihan OK, mutta silti niillä ei tee mitään. Koirat on yksilöitä, omistajat on erilaisia persoonia sekä elinympäristöt vaihtelee koirilla. Johtain ihan perusperusperusjuttuja voi kirjasta vilkaista.

Muokattu viimeksi: 13.12.14 15.08
13.12.2014 15.21
022710102_r
Ähtäri

HELP! Osaisiko joku auttaa, vien Jepen joskus metsään juoksemaan ja purkamaan energiaansa. Siellä ei koskaan ole muita ihmisiä tai koiria. Jepellä ei ole riistaviettiä, ei innostu leluista tai leikkimisestä, herkut menee jos tekee mieli. Se tietää tasan, mitä tänne tarkoittaa, mutta se tulee sitten kun huvittaa, oli näköetäisyydellä tai ei. Sitä ei yksinkertaisesti huvita totella. Toivoisin, että joku neuvoisi, miten sille opetetaan luoksetulo. Itse en osaa.

Anteeksi sekava teksti. :)

Muokattu viimeksi: 13.12.14 15.22
Karvanaattori
13.12.2014 22.32

Katsekontaktiin voi käyttää mm.katso sanaa. Itse käytän tänne käskyä, jolloin koira tulee teeen istumaan ja katsoo kunnes toisin käsketään. Ihan sama mitä sieltä takana on tai tulee ohi. Toinen on "sivu(lle)", jolloin koira on perusasennossa ja katsoo kunnes toisin käsketään. Edelleen katsekontakti pysyy, jos sanon "seuraa".

Hallintaharjoituksia on useita. Niitä käytetään sen mukaan, millainen koira on. Mikä sitä kiinnostaa...Pallot, kepit, ruoka, toiset koirat jne. Treenaan aina itse kunnon häiriön alla, koska kun koira oppii silloin toimimaan, toimii se varmasti pienenkin häiriön alla. Moni aloittaa vähäisen häiriön alla treenaamisen ja kestää valovuosia saada tuloksia.

Muokattu viimeksi: 13.12.14 22.34
15.12.2014 12.36
022708264_r
Lieksa

Olga osaa sivulle käskyn hyvin, katso käskyä ollaan treenattu ja hyvin on homma lähtenyt käyntiin, luokse tulos sisätiloissa onnistuu ongelmitta mutta ulkona metsässä on paljon kiinnostavampia ja kivempia asioita että koiruus ei heti käskemällä tule, hajut, jäljet, nämä pitää tutkia, millä tavalla saisin koiran kiinnostumaan enemmän minusta kun näistä houkutuksista? vai voiko vietille tehdä mitään? 

Rakkautta ja rajoja.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti