Kokemuksia rotikka/dogo-risteytyksestä??? - Sivu 7 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

20.01.2011 18.39

itte ymmärtänyt että dogo oli emä.

ja varmaan se miten koiraa kohtelee vaikuttaa millanen koirasta tulee;)

20.01.2011 18.46
Mili kirjoitti:

itte ymmärtänyt että dogo oli emä.

ja varmaan se miten koiraa kohtelee vaikuttaa millanen koirasta tulee;)

Tietenkin vaikuttaa, eihän kukaan ole muuta väittänytkään. Mutta olen käsittänyt että uros on ollut samassa taloudessa missä emäkin, joten jos koiria on kohdeltu siten että arkoja tulee niin eiköhän uroskin olisi käyttäytyny sen mukaisesti? Normaalilta aikuiselta dogolta tuollainen käytös ei lainkaan kuulosta.

Jos koiran arkuus johtuisi ihan huonosta kohtelusta tai muusta, niin jäisi se pentu siltikin sille tielle.

http://mossarit.webs.com/
20.01.2011 20.44
Joo siis tuolla koulutus/kohtelu jutulla meinasin ihan yleisestikkiin,en noita yhistelmän vanhempia..
20.01.2011 22.45
ei sitä enään voi perua miksi jauhaa siitä niin paljon ?! pää asia on että nelli on hyvässä kodissa nytten ;)
20.01.2011 23.25
Nelli kirjoitti:

Miulla oli syyni ottaa Nelli, en niistä sano tässä sen enempää.

Emä (dogo) ei ole ollut pentujen "kasvattajalla" pennusta lähtien, oli ollut arka ja pelokas etenkin miehiä kohtaan, kun oli uuteen kotiin tullut. Ja uros oli ystävällinen ja utelias vieraita kohtaan.

Ja ei Nellikään ketään karkuun juokse, sen puollustus on hyökkäys, oli se yksin tai miun kanssa. Sitä työstetään, ja nyt on taas parempi. Vieraan ihmisen (esim. juopon) ei tarvii kun huutaa jotain vastaan kävellessä ja otetaan jälleen takapakkia urakalla ja kaikki alkaa alusta. Just sen takia en käytä tuota ns. yleisillä ilmoilla, enkä etenkään myöhään illalla jollon humalaisia on enemmän liikkeellä kun keskellä päivää. Metsässä käydään joka päivä juoksemassa tunnin verran, ja sellasessa paikassa et saadaan olla ihan rauhassa.

Juu, en siis ole millään tavalla tuominnut toimintaasi. Sanonut vain miten itse olisin toiminut, minä en halua yhtään aralta tai aggressiiviselta koiralta jälkeläistä ettei perimässä sitä sitten tule esiin. Ja eikös tämä ollut vahinkopentue tai ainakin joku tällainen yhdistelmä oli.

Omani myöskin pimeällä murahtelee karvat pystyssä juopoille kuin isokokoisille hahmoille. Ihan tyypillistä nuorelle tällaiselle koiralle. Kuten itsekin sanoit, kehittyvät hitaasti kuten myös alanot. Mutta missään nimessä me ei vältellä näitä asioita, koska muuten koira ei pääse niistä "yli". Toistoja ja itsevarmuutta peliin, ja ollaan edistytty hurjasti.

Mirri, kukaan ole mitään täällä nyt jauhannu näiden pentujen ottamisesta. Nellin kanssa keskusteltu koirastaan ja käytöksestä.

21.01.2011 08.31
021733366_r
Salo

Joo, kyllähän tuollainen epäluuloisuus tulee esiin pimeällä ja varsinkin jos joku pääsee vähän yllättämään. Tohon agreen toisia lajitovereita kohtaan olen valmistautunut sopeutumaan, eli ei tule kaikkia koiria koskaan varmaan sietämäänkään.

isän puolelta puhdas dogo,emän rotikka/dobermann
21.01.2011 11.12

Meilläkin Rokilla on tota epävarmuutta ja arkuutta kaikkee uutta kohtaan. Lenkillä se saattaa säikähtää jopa minua jos meinaan liukastua. Jos oisin Rokia ottaessani ollut yhtään viisaampi, olis pentu jäänyt miulta ottamatta, ihan vaan emän arkuuden takia. Mut niinku Nelli-sisko sanoi, näillä mennään, rakas piski toi miulle on joka tapauksessa.

Lenkillä Roki agreaa toisille koirille vain jos toinen koira sen rähjäämisen aloittaa, muutoin saattaa vain hiljaa hieman vinkua et hei, tota oisin halunnu tervehtiä.

Siinä kohtaa missä loppuu ymmärrys, alkaa väkivalta.
21.01.2011 21.32
021733366_r
Salo

Mulla taas niin että epäröin ennakkoon aika paljon tämän pennun ottamista, kokemus ollut täysin ennakkoluulojen vastainen ja parempaa pentua en osaa kuvitella itelle.

Sisällä sohvaperuna ja ulkona täyttä säpinää, aina valmis peuhaamaan ja taisteluleikkiin ei juuri tartte yllyttää!

Ihan just kun tehty mulle. :-)

Nyt 20kk täynnä, hötkyilyt vähentyneet ja hyvin menee.Koira-agren vaan ei agre-koiran kanssa painitaan kyllä päivittäin!

Muokattu viimeksi: 20.02.11 18.01
20.03.2011 16.50
Bongasiko kukaan kuukaus sitten apulasta ilmotuksen, jossa oli dogo/rotikan pentuja myynnissä? Kiinnostas tietää et kuka ja mistäpäin tälläkertaa
21.03.2011 11.52
022179026_r
Tampere
Mää bongasin, Tampereelta näyttivät pennut olevan! ja joku kodinvahtaja dogo/rotikkaki oli vasta apulassa, kyllä niitä tuntuu nyt taas olevan...
21.03.2011 12.15
Niin näköjään..
21.03.2011 13.27
Täytyy kyllä tuollaisen yhdistelmän kanssa olla pirun tarkka ja hyvä kasvattaja, ettei mene myymään pentuja ensikoiraksi. Vaikka se riippuu ihan koulutuksesta ja omistajasta, luonteeltaan vahvan rodun edustajia on yleensä vaikeampi kouluttaa ja käsitellä. Nostan kyllä hattua kaikille ko. yhdistelmän omistajille, onnea matkaan!
21.03.2011 13.52
En taaskaan voi ymmärtää miks jotkut on niin vastaan tätäkin. Heti käytiin päälle niin kuin yleiset syyttäjät ja ilman tuntemista tuomittiin pennut "tappaja- tai vähintäänkin mielipuoli koiriksi" Ja moni kirjoitti myös sitä kuinka hankala tästä voi tulla ettei seropeista koskaan tiedä, noh niinhän se on, ELI voihan tämmönen koira periä pelkästään ne molempien rotujen HYVÄT puolet. Täällä kun moni kirjoitti kuinka niistä ei tiiä ja et perii ne huonot puolet. huhhhuh sanon minä. Ei sillä, kyllä tiedän, että tällainen voi olla haastava koulutettava, mutta niinhän voi olla minkä rotuinen tahansa, vaikka kultainennoutajaki. Tai voi ne kultsutki päälle hyökätä jos niillä on joku luonnevika. Ei tarvitse heti tuomita tietyn rotuisia koiria tappajakoiriksi.......Ristiriitasta sanon minä. Mmjööö älkääs vetäkö hernekeittopurkkia nokkaan, minä tulin vain ilmaisemaan mielipiteeni=) ps. voisin ottaakin tällaisen itselleni:)
Muokattu viimeksi: 21.03.11 13.56
24.03.2011 10.38

Nekulla oikein uhoomista... :  D

Toivon, ettei tälläisiä koiria myydä heppoisilla perusteilla koska dogojen ja rotikoiden kasvattajat harkitsevat yksistäänkin niiden myyntiä hyvin tarkasti koska tiedostavat, että ongelmia voi tulla. Toki kyseenalaistan jo pentujen teettäjänkin niin kyllä silloin myös, millaisiin kotiin tälläiset menee.

Rotikka erikseen ja dogo erikseen jolloin toimivat hyvin. Tälläisellä yhdistelmällä ei ole edes käyttöä jos ajatellaan käyttömielessä, muutakuin aletaan pelottelemaan ihmisiä ja toivon etteivät nämä päädy sellaisille ihmisille! Ehkä ruuminrakenteen voi hyvinkin päätellä ja ne sopivat toisilleen, ainoa mikä voi olla niin tulee liian massakkaita ja tälläin pitää olla tarkkoja ruokailujen kanssa.

Jos koirien pääkoppia ajattelee niin on liian voimakkaat vietit jolloin yhdistelmästä tulee hankala kun koirat yhdistetään. Molempien rotujen pelkät hyvät puolet voivat toki periytyä, mutta sekin on harvinaista kun molempien koirien puoliin kuuluu voimakkaat luonteet, puolustusviesti, taistelu tahtoa nämä vain vahvistaisivat toisiansa. Toki voi tulla sitten arkoja, pelkopurijoita, räyhääviä. Jotenkin on ikävä ajatella metsästysviettistä dogoa, yhdistettynä suojelevaan, paimentavaan ja vahtivaan rotikkaan. Ja itsepäisyyttä varmaan riittä myös koirilla. Ja molemmilla koirilla on terveyspuolella lonkkaviat. Itse en edes harkitsisi moista yhdistelmää vaikka rotikoita on ja dogonkin voisin ottaa.

Omistajille: Mitä ominaisuuksia näillä koirilla on, jotka on selvästi tullut toiselta puolelta eli rotikalta tai dogolta?

Muokattu viimeksi: 24.03.11 10.59
KOIRAT - www.papittaren.fi ja http://papittaren.blogspot.com/ MINÄ - http://sanojensolinaa.blogspot.com/
24.03.2011 16.08
Lyylille:

Roki:

Dogolta:

-erittäin voimakas laumavietti; kiintyminen omaan perheeseen

-voimakas taipumus puolustaa reviiriään

-norsun muisti

Rotikalta:

-vahtivietti

-suojelunhalu

Ja sit en oo varma kummalta ois perittynä Rokin kyky toimia itsenäisesti, annettua tehtävää (esim. haussa, jäljessä)

24.03.2011 19.12
021733366_r
Salo
Roki kirjoitti:
Lyylille:

Roki:

Dogolta:

-erittäin voimakas laumavietti; kiintyminen omaan perheeseen

-voimakas taipumus puolustaa reviiriään

-norsun muisti

Rotikalta:

-vahtivietti

-suojelunhalu

Ja sit en oo varma kummalta ois perittynä Rokin kyky toimia itsenäisesti, annettua tehtävää (esim. haussa, jäljessä)

Aika hyvin sopii nuo myös omaan "pentuun" vaikkakin tuo vielä keskekasvunen.ulkonäkö ja rakenne lähempänä dogoa ja ajattelisin että luonnekin vaikka omassa on ripaus dopermanniakin höysteenä.

parempaa koiraa en osaa nyt kuvitella itelle, Dogon voisin ottaa joskus jos olis tarpeeksi pätäkkää, rotikasta en oo ihan saletti et haluaisinko?

Muokattu viimeksi: 24.03.11 19.14
24.03.2011 19.36

^ Kiitos, kiinnostaa vaan miten nämä jakautuu, koska itse olen vakavasti koirien kohdalla sitä mieltä, että kasvatus vaikuttaa enemmän kun vanhempien vietit.

Eli näistäkin koirista saa varmasti hyviä oikealla kasvatuksella, eli ei parane aina uskoa ennakkoluuloihin vaikka tuo kuulostaa kamalalta yhdistelmästä ja itse sitä en toteuttaisi enkä haluaisi toteutettavaksi enempää koska voi tuottaa ongelmia väärissä käsissä, niin kuin kaikki koirat joillain vain suurempi riski.

Enhän itekkään tykkää rotikasta sen takia koska se on niin ihmisrakas ja haluaisin pidättyväisen, mutta silti rotikka on kasvatettava kiltiksi niin ei tule ongelmia ja onhan Lyylikin ollut maailman helpoin ja huolettomin koira..

Ja Rokille vielä: Molemmat toimii todella hyvin haussa ja jäljesä, dogolla on toki mettästysvietti valmiina. Molemmille roduille oikein hyvää aivotoimintaa..

KOIRAT - www.papittaren.fi ja http://papittaren.blogspot.com/ MINÄ - http://sanojensolinaa.blogspot.com/
26.03.2011 09.54

Olen Lyylin kanssa täysin samaa mieltä siitä että näitä yhdistelmiä en toivo putkahtelevan lisää! Vääriin käsiin päätyessään näistä kehittyy vain surua ja suurta murhetta. Näimpä apulan sivuilla että jo 11 viikkoinen tämmönen mix on kiertoon jo lähdössä. Surullista.

Roki on hyvin ohjailtavissa ja koulutus sujuu vauhdilla, jos vain koiran motivaation saa kohdalleen. Hakua harjoitellessa frisbee on Rokin mielestä maailman paras palkka, herra teki töitä semmosella vauhdilla kun tiesi että maalimies linkaisee frisbeen :D Frisbee suussa juoksee takaisin minun luokseni toivoen että se lentäisi uudelleen :D

28.03.2011 06.19

Juuri sitä itteensä;)

28.03.2011 20.20
021733366_r
Salo
Muusa kirjoitti:

Juuri sitä itteensä;)

en oo ite ninja enkä pro näissä asioissa puhumaan. mutta kärsivällisyydellä ja määrätietoisuudella tämäkin rotusekoitus saadaan kuosiin ja en usko että rotikan tai dogon tai sit dopermanin kouluttaja tai kasvattaja pääsee yhtään helpommalla!

01.04.2011 14.03
022710373_r
Nummela

Näin yli kolmikymppisen silmin pitkällä koirataustalla ihan ok yhdistelmä, jos vain kiinnittää huomiota perustottelevaisuuteen, johtajuuteen ja siihen, että koiraa palkataan rauhallisuudesta ja asioista luopumisesta. Esim. vetoleikkeihin ei pidä yllyttää jos ihminen ei niitä voita.Kerran kielletty asia on aina kielletty.

Mitään koiraa ei saisi pienten eikä nuorten lasten käsiin luovuttaa yksistään vaan koko perheessä pitäisi olla selkeät säännöt, että mitä koira saa tehdä ja mitä ei. Johdonmukaisuudella kasvatuksella koira ymmärtää rajansa ja sen on helpompi olla, kun tietää mikä aisa on oikein ja mikä ei. Johdonmukaisella koulutuksella ja aktivoinnilla, mitä tahansa koiraa voi pitää.

Vanhemmat on aina viime kädessä vastuussa koirasta, vaikka koira on lapsen/nuoren nimissä

Sellaista koiraa tai rotua ei pidä ottaa jota ei osaa hallita tai empii vähääkään, että pärjäänköhän tämän kanssa. Kaikki koirat, ne pienemmätkin, pitää peruskouluttaa ja sosiaalistaa muihin koiriin ja ihmisiin. Pieni koira ei ole yhtä kuin helppo koira.

Koirat on kaikki yksilöitä ja ennen kaikkea kaikki ovat koiria ja kun koiralla on tarpeeksi lajille tyypillistä tekemistä pärjää jo pitkälle. Lisäksi oman lisänsä tuo rotu - työ- ja metsästyskoirat, mitkä vaatii enemmän tekemistä kuin seurakoiriksi jalostetut jne. Jos tekemistä ei tarjoa tarpeeksi alkaa koira etsiä omaa tekemistä (stereokäyttäytyminen, kodin rikkominen jne).

02.04.2011 10.31
Jekku kirjoitti:

Esim. vetoleikkeihin ei pidä yllyttää jos ihminen ei niitä voita.Kerran kielletty asia on aina kielletty.

Pakko nyt kommentoida kun itselläni on rotu, joka on hyvin samankaltainen kuin dogo argentino ja kiinnipitävä rotu. Meillä vetoleikkejä leikitään paljon, ja kyllä koirani joskus on ne "voittanutkin". Tämä kasvattaa koiran itseluottamusta- ja varmuutta, hyvällä tavalla. Kuten dogot, alanotkin ovat nuorena yleensä epävarmoja koiria. Tämä tuottaa tottakai ongelmia, ja niiden luonteeseen tulisi lisätä itsevarmuutta jotta koira osaa toimia oikein eri tilanteissa. Ja ei, minun koirastani ei ole tullut hullua tappajaa vaikka joskus on voittanutkin muutamat vetoleikit..

02.04.2011 13.26
021083682_r
Orimattila

Ainakin näitä lukemalla käy selväksi se että osaamista ei ole tai tietoa tai taitoa osalla. Aika jännä että osa kirjoittaa vain lukemansa perusteella roduista. Sitten yhden sekarotuisen yksilön perusteella joka on vielä nuori.

Onneksi täällä on myöskin niitä joilla on kokemusta vaikeista roduista. Uskoisin että sen pohjalta he kirjoittavat koska nämä kaksi rotua ovat vaativia kouluttaa.

En suosittele tälläisiä yhdistelmiä, vaikka yhdistelmä voi olla helpompi kuin Dogo Argentino rotuna. Miksi pitää kaksi eri rotuista koiraa edes yhdistää kun on jo kaksi eri rotua. Rotuja on niin paljon olemassa jo että niistä pitäisi jo löytyä koira. Rottweiler on helpompi rotuna kouluttaa kuin Dogo Argentino yleensä. Dogo Argentinolla on vahvempi sukupuolivietti, joka voi häiritä koiran oppimista. Rodulla on suuri metsästysvietti joka tekee rodusta vaikemman kuin Rottweiler koulutuksessa.

Mitä tulee koiran vahvistamiseen ja palkkaamiseen niin osaava kouluttaja voi sitä käyttää. Väärää tietoa on se että ei saisi Dogo Argentioa palkata patukalla, pallolla. Täytyy osata koiraa kouluttaa jotta voi niitä hyödyntää koulutuksessa.

Rotu ei saa olla epävarma, en ole koskaan kuullut että rotu olisi pentuna epävarma. Pennut ovat yksilöitä, tulisi olla rodun omaava.  Kova ja pehmeä luonteinen pentu käyttäytyy erilailla eri tilanteissa.  Rotu tulisi olla kova luonteinen tai erittäin kova.

Muokattu viimeksi: 02.04.11 13.32
02.04.2011 15.44
Dogo kirjoitti:

Rotu ei saa olla epävarma, en ole koskaan kuullut että rotu olisi pentuna epävarma. Pennut ovat yksilöitä, tulisi olla rodun omaava. Kova ja pehmeä luonteinen pentu käyttäytyy erilailla eri tilanteissa. Rotu tulisi olla kova luonteinen tai erittäin kova.

Minä en puhunut pennuista, vaan nuorista (murrosikä, jne) koirista. Murkkuikäisillä koirilla usein luonnekin heittelee välillä yhtä mylläkkäästi ja joskus ylikorostuneesti (esimerkiksi reviiritietoisuus saattaa nostaa silloin eniten päätään..). Ei ole mitään salatiedettä, että tähän ikään kuuluu usein (ja varsinkin molosseilla) epävarmuutta. Se ei missään nimessä tarkoita, että jokainen tällainen olisi TAI että tällainen nuori koira ei olisi kova luonteeltaan. Ja lisäksi epävarmuutta voi esiintyä tietyissä asioissa, ei kaikessa. Epävarmuus vain on yleensä yksi murkkuikäisen nuoren koiran "oire".

Benin kasvattaja kasvattaa dogoja, ja lisäksi puolalainen alanokasvattaja omistaa myös dogoja (ovat ihan metsästyskäytössäkin), ja heiltä olen paljon kuullut myös dogoista (se kun oli yksi rotuvaihtoehto aikoinaan, mutta terveys käänsi pääni).

Muokattu viimeksi: 02.04.11 15.44
02.04.2011 19.10
021083682_r
Orimattila
Nola kirjoitti:
Dogo kirjoitti:

Rotu ei saa olla epävarma, en ole koskaan kuullut että rotu olisi pentuna epävarma. Pennut ovat yksilöitä, tulisi olla rodun omaava. Kova ja pehmeä luonteinen pentu käyttäytyy erilailla eri tilanteissa. Rotu tulisi olla kova luonteinen tai erittäin kova.

Minä en puhunut pennuista, vaan nuorista (murrosikä, jne) koirista. Murkkuikäisillä koirilla usein luonnekin heittelee välillä yhtä mylläkkäästi ja joskus ylikorostuneesti (esimerkiksi reviiritietoisuus saattaa nostaa silloin eniten päätään..). Ei ole mitään salatiedettä, että tähän ikään kuuluu usein (ja varsinkin molosseilla) epävarmuutta. Se ei missään nimessä tarkoita, että jokainen tällainen olisi TAI että tällainen nuori koira ei olisi kova luonteeltaan. Ja lisäksi epävarmuutta voi esiintyä tietyissä asioissa, ei kaikessa. Epävarmuus vain on yleensä yksi murkkuikäisen nuoren koiran "oire".

Benin kasvattaja kasvattaa dogoja, ja lisäksi puolalainen alanokasvattaja omistaa myös dogoja (ovat ihan metsästyskäytössäkin), ja heiltä olen paljon kuullut myös dogoista (se kun oli yksi rotuvaihtoehto aikoinaan, mutta terveys käänsi pääni).

Itse en tuota allekirjoita rodussa, ei ole rodulle tyypillinen käytös.

Muokattu viimeksi: 02.04.11 19.10
02.04.2011 19.28
021792077_r
Dogo kirjoitti:
Nola kirjoitti:
Dogo kirjoitti:

Nyt on pakko sanoa, vaikka harrastankin ihan erilaisia rotuja; eikö murrosikä, eli siis "mörköikä", ole ihan tutkitusti universaali ilmiö ja esiintyy joka rodussa jollain tasolla? Samaten kuin ihmisillä. Jokainen yksilö tietenkin reagoi siihen eri tavalla ja joillakin koirilla epävarmuutta voi esiintyä vähemmän, joillakin enemmän.

Väitän, ettei sellaista rotua olekaan, jonka jokainen yksilö selvittää mörköiän ilman epävarmuuden häivää.

02.04.2011 19.43
Karem kirjoitti:
Dogo kirjoitti:
Nola kirjoitti:
Dogo kirjoitti:

Nyt on pakko sanoa, vaikka harrastankin ihan erilaisia rotuja; eikö murrosikä, eli siis "mörköikä", ole ihan tutkitusti universaali ilmiö ja esiintyy joka rodussa jollain tasolla? Samaten kuin ihmisillä. Jokainen yksilö tietenkin reagoi siihen eri tavalla ja joillakin koirilla epävarmuutta voi esiintyä vähemmän, joillakin enemmän.

Väitän, ettei sellaista rotua olekaan, jonka jokainen yksilö selvittää mörköiän ilman epävarmuuden häivää.

Näin. Se ei tarkoita mitenkään sitä, että epävarmuus olisi tyypillinen ominaisuus jollekin rodulle. Mutta se tarkoittaa sitä, että se on suht. tyypillistä _nuorelle_ (lue: murkkuikäiselle) koiralle. Se ei siis ole rotumääritelmän mukainen käytös, eikä hyväksyttävää. Mutta on harvinaista, että nuori murkkuikäinen koira ei "oireile" epävarmuudesta. Varsinkin tietynlaiset molossirodut, jotka usein muutenkin suhtautuvat varauksellisesti ja epäluuloisesti tiettyihin asioihin, ovat epävarmoja jollakin asteella pahimmassa murkussaan. Minusta on hieman turhan kaunistelua tällaisten rotujen kohdalla, ettei voi varautua sen nuoruudessa tiettyihin oikkuihin.

Toki on eri asia, miten sen epävarmuuden käsittää..

02.04.2011 20.34
menin niinku ihan sanattomaks... mikä tän keksustelun alottajaa vaivaa... o.O jos tosiaankin tollasen pennun haluaa
02.04.2011 20.42
Olisko ne käytöstavat taas hyvä palautella mieleen, varsinkin kun ei itse synnitön ole.
02.04.2011 20.52
Siru kirjoitti:
menin niinku ihan sanattomaks... mikä tän keksustelun alottajaa vaivaa... o.O jos tosiaankin tollasen pennun haluaa

Mikähän minuakin vaivaa ko omistan kys. sekoituksen?

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti