Lampaat (Muut Lemmikit > Yleistä keskustelua muista lemmikeistä)

12.11.2008 18.44

Kertokaas joku hieman lampaiden hoidosta... täss tulis pari kysymystä...

* Voiko lampaille antaa esim. omenaa porkkanaa, yms...( Mistä ne pitää erityisen paljon)

* Kuinka usein vesi kannattaa vaihtaa päivässä?

* Minkälaisia lampaat ovat luonteeltaa? - Seuraako paljon ihmisiä?

* Tarraako lammas omistajaansa?

* Minkälainen aittaus kannattaa olla?

* Minkälainen ihmisten sisäänpääsy aittaukseen olis?

* Minkälainen niiden katos/ muu suoja kannattais olla?

* Kuinka paljon niitä kannattaa taluttaa?

-- Vastatkaa joku noihin kysymyksiin, niin tietää sit syöttää ja hoitaa niitä oikein ettei mitä sattuu niille anna yms...

13.11.2008 17.26

*Voi antaa kaikenlaista porkkanaa,omenaa,ruohoa,heinää,näkkäriä,ym. Oma lampaani tykkää erityisesti näkkäristä ja porkkanasta. Vaikka kaikki muukin menee aivan yhtä hyvin.

* Kun vesi ontosi likaista,tai vesi on loppu.

*Tosi ihania! Seuraa ihmistä kuin koira,kun ne luottavat ihmiseen. Vastaankin joka päivä tulevat. <3

*Kysymystä en oikein tajunnut,muttaa.. Jos tarkoitat tarrautumisella "leimaantumista" Niin kyllä leimautuvat! Mutta jos tarkoitat, mitä paljonkin luulen,että tarraavatko hampaillaan kiinni vaatteisiin.? No,kyllä ne sitäkin joskus tekevät,kun etsivät ruokaa. Kengännauhatkin ovat lampailleni maistuneet!x) Lampailla on aina nälkä! Vaikka ylenmäärin ruokaa ei voi lampaille antaa,koska lampaat eivät itse tunne sitä rajaa,koska on syönyt liikaa. Meiltäkin monta lammasta kuollut ähkyyn,koska ovatyön aikana karanneet syömään heinää,ym. Ja siksi ovissa täytyykin olla kunnon salvat.

* Aitaus oitää olla mahdollisimman turvallinen! Ei mitään nauloja pystyyn.Meillä on Sellaista tosi iso silmäistä verkkoa aitana.Jotkut käyttävät sähköaitausta puuaidan lisäksi, koska lampaat pääsevät pujahtamaan helposti pienestäkin kolosta (varsinkin karitsat) omat lampaamme karkaavat aina naapuriin,ja siksi isoveljenikin haluaisi sähkön omaan aitaamme.Ja mahdollisimman iso aitaus lampaille.Mitä enemmän lampaita,sitä isompi aitaus.Ja tietenkin vesiämpäri laitumelle,ja muistathan että lampaat juovat varsinkin kesähelteellä tosi paljon vettä. Meillä on pieni sateen ja auringon suoja laitumella.Se on kätevä,varsinkin aurinkoisina päivinä.

* Helppo sisäänpääsy,joka on lukittu hyvin salvalla.Meillä itsellämme on kaksi sisäänpääsyä laitumelle. Toinen on iso veräjä,ja toinen on pienempi ovi,joka on auringonsuojassa kiinni.

* Niinkuin jo sanoin, auringon-ja sateen suoja. Eihän se välttämätön ole,mutta tosi hyvin meillä toimii.Ja mieluiten tukevarakenteinen,ettei heti ekalla myräkällä ilmaan lähde.

* Se on aivan oma mielipide asia. Mä itse talutan melkein joka päivä,aina kun ehdin.Jos haluaa oikein kunnon "koulutetun" lampaan, kannattaa niin usein kuin mahdollista käydä taluttelemassa. Ei kuitenkaan liikaa saa rasittaa. Eikä liian kauan saa opettaa. Sitten voi keksiä muitakin tekemistä lampaan kanssa. Esim..hyppiä pieniä esteitä, opettaa lammasta pienten keveiden kärryjen eteen,voi juoksuttaa,mitä ikkinä keskitkin! Minkä toki pitää sopia lampaalle,eikä kärryjen kyytiin saa  raskasta painoa laittaa. :) JA ei tietenkään saa lammasta liikaa rasittaa.Mäkin pidän omalla lampaallani usein "vapaapäiviä" ,koska eihän lammasta tällaisiin tarkoituksiin ole kehitetty.Mutta ainakin mun omat lampaani tykkääväät,kun niiden kanssa touhuaa. Toivottavasti minusta oli apua. Voin vastata lisääkin tämmösiin kysymyksiin,näihin on kiva vastata"!

Ja täytyy myös suolakivi olla.Lampaan sorkat täytyy myös säännöllisesti vuolla,sen varmaan tiesitkin..?

Muokattu viimeksi: 26.12.08 11.03
16.11.2008 22.39

Kiitos, oli paljon paljon apua!<3

On kiva kun jollain on edes aikaa vastata tälläsiin...

Kirjoitan tänne heti lisää kysymyksiä ku aivoihin viilaa jokin häiritsevä kysymys...

Sulla oli hyvät ja täydelliset vastaukset! Kiitos tosi paljon...

Voin sit laittaa tähän samalle sivustolle kysymyksen jos tulee mieleen mut nyt ei ole mielessä mitään erikoista kysymystä. :)

-- Kiitos vielä kerran :) <333

03.07.2009 12.54
021714062_r
Hämeenlinna
Mulla olis sellainen kysymys, että kuinka moni harrastaa lampaiden kanssa agilityä, siis omalla pihalla? :) Olen siitäkin jotain kuullut.
Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
05.07.2009 12.00
021655060_r
Muurame

*Voiko lampaille antaa esim. omenaa porkkanaa, yms...( Mistä ne pitää erityisen paljon)

Voi antaa. Niille tuntuu kelpaavan melkein kaikki kelpaavan :D Omenan ja Porkkanan lisäksi melkein kaikki vihennekset käy, mutta kaupasta ostetuissa saattaa olla niitä säilöntäaineita, että kannattaa vähintäänkin pestä ne hedelmät/vihannekset.

* Kuinka usein vesi kannattaa vaihtaa päivässä?

Kannattaa katsoa vähän että onko likaista se vesi. Esimerkiks meidän naapurissa vuohilla ja lampailla on taipumusta papanoida vesiastiaan.. Eli vaihdat sitten kun likaantuu, mutta vähintään kerran päivässä.

* Minkälaisia lampaat ovat luonteeltaa? - Seuraako paljon ihmisiä?

Kokemukseni mukaan vuohet on seurallisempia. Riippuu tietenki paljon siitäkin, miten paljon niiden kanssa on. Kannattaa ottaa karitsa (mielellään vähintään kaksi), että se oppii pitämään sinua johtajanaan. Sillon niistä voi saada luottavaisia lemmikkejä.

* Tarraako lammas omistajaansa?

Öö. Jos meinasit siis leimaantumista, niin kyllä leimaantuvat jos olet niiden kanssa paljon. Juttelet niille ja harjailet niitä. Sillon ne oppii pitämään sua turvallisena ja luotettavana, jollon se leimaantuu hyvin.

* Minkälainen aittaus kannattaa olla?

Mahdollisimman vaihteleva. Siellä on hyvä olla puiden taimia, pajua ym, sillä lampaat tykkäävät kuoria puita, eli ei kannata tehdä aitausta äidin omenapuutarhaan :D Koska sillon sinne ei varmasti jää jäljelle mitään muuta kuin rungot. Esimerkiksi meidän naapurissa lampaat oli kuorineet kaatuneen männyn ihan kuorettomaksi. Se näytti suunnilleen hirreltä, josta rakennetaan mökkejä. Niin hyvin oli kuorittu! Ja voikukkaa on hyvä olla, sillä lampaat tykkäävät siitä erityisen paljon. Niille kelpaa lähes mikä vaan, mutta kannattaa katsoa netistä lampaille myrkylliset kasvit. Niitä kannattaa välttää aitauksessa, vaikka lempaat itsekin jonkin verran välttävät huonoja kasveja.

Aitauksessa tulisi olla vettä tarjolla jatkuvasti. Samoin suojainen katos tai metsän suoja varsinkin kesällä. Niin ja suolakivi pitää olla myöskin.

Aitaus kannattaa tehdä esimerkiksi verkosta. Se on kestävä, sillä lampaat eivät ole kovia karkailemaan ja hyppimään aitojen yli. Meidän naapurissa oli joskus aitaus, jossa oli kolme sähkölankaa, ylin noin metrin korkeudella. Se riitti hyvin. Eivät lampaat karkeilleet :D

* Minkälainen ihmisten sisäänpääsy aittaukseen olis?

Esimerkiksi ihan puuportti, tai vaan jossain kohtaa olisi niin, että verkon saa irrotettua tolpasta ja ihminen pääsee aitaukseen siitä.

* Minkälainen niiden katos/ muu suoja kannattais olla?

Jos nyt meinaat laitumelle suojaa, niin sinne käy hyvin esimerkiksi lautaseinäinen katos, jossa on vaan kolme seinää ja esimerkiksi pelti-/huopakatto. Lampaat eivät ole kovin arkoja kylmälle, mutta jos sinne katokseen pääsee vettä, niin sillon voi tulla vilu, koska ainakaan minun tuntemista lampaista kukaan ei erityisemmin tykkää vesisateesta.

Ja jos meinaat ihan ympäri vuoden asuttavaa tallia, niin esimerkiksi hevostalli tai navetta käy siihen oikein hyvin. Ja jos ei ole sellaista valmiina, niin esimerkiksi hevosille myytävät siirtotallit käyvät myös. Hinta on pari tonnia, mutta yleensä on kaikki eristykset jo valmiina, eli lähes muuttovalmiin asuinpaikan saat siitä lampaille.

* Kuinka paljon niitä kannattaa taluttaa?

Riippuu paljon siitä, kuinka paljon olet niiden kanssa muuten, ja kuinka suuri auitaus niillä on. Jos lampaat voivat olla vapaina pihalla kanssasi, niitä ei edes tarvitse taluttaa. Mutta kyllä niitä voi lähes päivittäin taluttaa, kunhan et vedä ihan hirmuisen pitkiä lenkkejä joka päivä. Vaihtelua vaihtelua...

Toivottavasti auttoi jotakin...

Muokattu viimeksi: 05.07.09 12.00
09.07.2009 14.33
017855921_r
Kokkola

Awwww... mä oon nyt kesätöissä paikassa, jossa on 28 highlanderia ja 40 lammasta kesälaitumella. Yksi niistä lampaista on jotenkin ystävystyny mun kanssa ja tulee aina tervehtimään ja rapsutettavaksi kun sinne laitumelle menen (aamuisin ne pitää siis laskea). Muut lampaat yleenä pysyttelee vähän kauempana, joskus tulevat haistelemaan tai rapsutettavaksi. Kutsun sitä yksi-ylitse-muiden-lammasta Kullanmuruksi tai Muruksi. Harmi että ensi keskiviikkona on viimeinen työpäivä.

Mitä muuten meinaa jos lampaan häntä alkaa välillä vispata? Yrittääkö se vain hätistellä kärpäsiä tms.? Muru tekee niin joskus kun sitä just rapsuttaa.

Jos joskus muutan maalle ja on tarpeeksi rahaa ja tietoutta niin hankin kyllä ilman muuta lampaita :P

"Vuh." -Donna
09.07.2009 14.43
Lammas olis kiva, jos vaan olis rahaa ja tietotaitoo + tilaa tarpeeksi :) Mummopuolen luona on viisi lammasta, joita sillontällön käyn rapsuttelemassa, harmi vaan että ne ovat siellä viimeistä talvea, ehkä. Ne lampaat on niinku koiria, seuraa perässä ja tottelee aika hyvin. Ja sit jos on leipää kädessä niin yks lammas hyppäsi mua vasten. Nimesin muuten yhen lampaan Hertaksi (ruskean kirjava), aivan mahtava ja se on juuri se yksi-yli-muiden-lammas siellä - rohkein, itsepäisin ja mielenkiintoisin lammas. Kovasti on mummopuoleni tarjonnut, että ota siitä itsellesi lammas mutta kun kerrostalossa asuu niin minne sen voi laittaa, parvekkeellekko? :D itse varmaan tekisin ilmoituksen eläinsuojeluviranomaisille. Toki, olisihan mummolassani tilaa mutta en tiedä, kun sen joutuisi siellä yksin olemaan ilman kaveria.

Mutta kyllä niitä lampaita joku päivä pari tulee! :P
09.07.2009 15.33
021655060_r
Muurame
Ainakin ite oon tulkinnut niin, että kun lampaita rapsuttaa ja häntä alkaa vispata, ne tykkää. Meidän naapurissa kun rapsuttaa yhtä vuohta tai lammasta aidan luona, niin siinä on kohta parikymmentä muutakin kerjäämässä rapsutuksia, ja useimmilla vispaa häntä <3
10.07.2009 13.55

Olen myöskin hoksannut että kun meidän lampaita rapsuttelee niin häntä rupee vispaamaan :) se on aina hauska seurata ku katsoo että kun menen sinne ja alan silittää niin häntä rupee ensimmäisenä heilumaan :D

Aina on meidänkin lampaat ensimmäisenä vastassa :) Kuuluu isolla määkintää kun ne näkee että sinne menee ja varsinkin hoitaja.. :)

22.07.2009 23.38
021714062_r
Hämeenlinna
Me ollaan nyt hankkimassa ruskeaa/mäyrän väristä pässikaritsaa (: Halutaan vähän muutakin väriä kuin mustaa ja valkoista. Tällä hetkellä 2 pässiä ja 6 uuhta + 2 karitsaa (:
16.08.2009 19.20

Iskä tuonne maalle ajatteli lampaita ja nytpä siis kysäisisin, että millainen perusravinto kun söisivät päivällä pihalla tuoretta ruohoa ja pajua? :---)

20.08.2009 17.17
021655060_r
Muurame
Weera kirjoitti:

Iskä tuonne maalle ajatteli lampaita ja nytpä siis kysäisisin, että millainen perusravinto kun söisivät päivällä pihalla tuoretta ruohoa ja pajua? :---)

Täysikasvuiset lampaat on aika hyviä pärjäämään niukallakin ravinnolla, ja mielestäni tuoretta ruohoa ja pajua jos saavat, ei muuta tarvitsekaan. Kuivaa heinää voi myös tarjota, varsinkin kun ilmat kylmenevät. Suolakivi on myös oltava saatavilla koko ajan.

Jos otette karitsoita, niille on hyvä syöttää väkirehua/kasvurehuakohan se oli. Sitä myydään ihan agrimarketin tapaisissa maatalous kaupoissa, sieltä kyselemällä saa lisätietoa ja auttavat varmasti juuri oikean rehun hankkimisessa..

Ja kaikille ehdottelen myös lampola.org nimistä nettisivustoa. Siellä on paljon lammasihmisiä, ja sieltäkin voi löytyä vastauksia :)

21.08.2009 19.07
Kiitos Iro!

Mitä mieltä te olette sellaisista ajatuksista, että lampaat ostetaan kesäksi ja teurastetaan/myydään kun ilmat viilenevät?
21.08.2009 19.36
021341922_r
Kurikka
Hyi kauheeta! Lampaat on yhtä lailla lemmikkejä (joillekkin) kuin koiratki!
21.08.2009 20.27
manu,
Noin tehdään monille lampaille ja possuille.
06.09.2009 17.20
021714062_r
Hämeenlinna
Weera: Kyllä mun mielestä noin voi tehdä. Ainakin monet tekevät myös sioille samalla lailla.
12.09.2009 19.56
Kiri:
Mä olen samaa mieltä.
13.09.2009 14.06
021655060_r
Muurame

Mun mielestä ei ole oikein, että otetaan lammas tai possu kesäksi ja sitten syksyllä teurastetaan se. Tai no onhan se parempi kuin se, että ne teurastettaisiin sillain, että ovat asuneet koko elämänsä suurissa sikaloissa.

Mutta ei ole kyllä oikein, koska lammas on kuitenkin aika pitkäikäinen eläin (voi elää yli 15v) joten karitsoilla voisi olla vielä vaikka kuinka monta kesää jäljellä. Joten ne lampaat voisi myydä syksyllä tai antaa jollekkin talvihoitoon, jos ei itse pysty pitämään niitä

13.09.2009 14.12

Olen Iron kanssa samaa mieltä. Miksi sitten ylipäätäänsäkään ottaa lammas, jos sen haluaa vain syödä? Silloin kannattaa oitis mennä kauppaan ostamaan sitä lampaanlihaa. Ei ole oikein eläintä kohtaan, varsinkaan kun on noinkin pitkäikäinen.

Eräs kaverini otti porsaan tuossa muutama vuosi sitten maatilalleen, jossa sai elää onnellista porsaan elämää vuoden verran, kunnes joutui lautaselle jouluaattona. En ymmärrä, miten hän pystyi tekemään noin. Luulisi hänenkin kiintyvän siihen röhkijään. Minun kävi sääliksi sitä pikkuista porsasta.. Toinen niin iloinen ja omistajansa perään, kunnes sitten tämän luottamus petettiin täysin. Kamalaa suorastaan.

Jos joku haluaa lampaita, niin niistä on myös huolehdittava koko niiden elämän ajan. Ei ole mitään järkeä hankkia, jos kuitenkin päätyisi lautaselle. Lampaanlihaahan saa ihan kaupoistakin. Turhaan sitä itse teurastamaan.

Muokattu viimeksi: 13.09.09 14.12
13.09.2009 14.16

Minusta kesälampaan tms. otto on yhtä tyhmää kuin joku kesäkissa. Jos eläimen ottaa niin ottaa sen sitten "täysillä". Niin typerää että nuoria eläimiä teurastetaan vaikka eläin eläisi pitkän elämän muuten. Toki tiedän sen että tuotantoeläinten ei anneta elää pitkään, jokusen vuoden ja sitten teuraaksi. Jotain niin törkeää.

Mutta nämä lampaat, jotka nyt on tarkoitettu lähinnä lemmikiksi niin luulisi sitten että niitä pidetään lemmikkeinä. Tuskin otetaan mitään kesäkoiraakaan? Lopetetaan sitten syksyllä. Juu ehkä vähän kökkö vertaus, mutta silti.
Otetaan se eläin sitten tosissaan jos sellanen hankitaan. Ja mielestäni sitten tuo on parempi vaihtoehto, että lampaat annetaan toiseen kotiin, eikä teuraaksi. Paras olisi jos ne vois pitää täysin itsellään.

Juu, no mutta olen itsekin haaveillut lampaista, jos joskus muuttais jonnekin missä on tilaa pitää niitä. Kaupungissa olen vielä tosin pysymässä monet vuodet, joten ehkä sitten joskus tulevaisuudessa tai sitten mökille isälle lampaita kun se sinne meinaa muuttaa vanhetessaan x) hah.

// Juuri näin eli Iron ja Kheprin kanssa samalla linjalla! Ihminen on ainut eläin joka sitten voi pettää.

Muokattu viimeksi: 13.09.09 14.18
13.09.2009 14.22
021714062_r
Hämeenlinna
Meilläkin kun noita lampaita on, niin ihan lemmikkejä ovat, eikä niitä pistetä pannulle missään vaiheessa. Mutta silti en näe siinä mitään pahaa, että se elukka sitten joskus teurastetaan. Ihan niinkuin kanejakin voi (en tiedä voiko) kasvattaa vaikka käärmeelle ruuaksi. Tiedän yhden joka tekee näin.
13.09.2009 14.29
Kiri kirjoitti:
Meilläkin kun noita lampaita on, niin ihan lemmikkejä ovat, eikä niitä pistetä pannulle missään vaiheessa. Mutta silti en näe siinä mitään pahaa, että se elukka sitten joskus teurastetaan. Ihan niinkuin kanejakin voi (en tiedä voiko) kasvattaa vaikka käärmeelle ruuaksi. Tiedän yhden joka tekee näin.
Kyllähän noita kaneja kasvatetaan ruoaksi. Samoin rottia ja hiiriä. Tuon minä kyllä ymmärrän erittäin hyvin, sillä tarvitsevathan käärmeetkin ruokaa elääkseen. Hiirten/rottien/kanien liha on niille välttämätön asia, sillä lihaa ei voi korvata esimerkiksi vihanneksilla.
Tämä on kuitenkin täysin eri asia kuin lampaiden teurastus ihmisten lautasille, sillä ihminen tulee kyllä toimeen ilman sitä lampaanlihaakin.
13.09.2009 15.11
021714062_r
Hämeenlinna
Khepri kirjoitti:
Kiri kirjoitti:
Kyllähän noita kaneja kasvatetaan ruoaksi. Samoin rottia ja hiiriä. Tuon minä kyllä ymmärrän erittäin hyvin, sillä tarvitsevathan käärmeetkin ruokaa elääkseen. Hiirten/rottien/kanien liha on niille välttämätön asia, sillä lihaa ei voi korvata esimerkiksi vihanneksilla.
Tämä on kuitenkin täysin eri asia kuin lampaiden teurastus ihmisten lautasille, sillä ihminen tulee kyllä toimeen ilman sitä lampaanlihaakin.
Niin, tuo kanijuttu oli kyllä vähän huono vertauskuva mutta minusta se on ihan yhtä väärin kuitenkin kanien tappaminen kun lampaidenkin. Minusta ei olisi kumpaankaan.
13.09.2009 18.01
Näin juu, ei meilläkään olisi pannulle menossa jos lampaita tulisi, mutta tuohan on totta, että jotkut ottavat lampaita ja sitten teurastavat ne.
Itse en myöskään näe Kirin tavoin siinä pahaa, mutta olisi se raakaa tappaa oma lammas :s
13.09.2009 18.34
021655060_r
Muurame

Joku sanoi että se olisi ihan sama kun ottais kesäkissan. Olen ehdottomasti samaa mieltä. Kaikki on kesäkissoja vastaan, mutta kesälampaita sallitaan kuitenkin. Ei siinä mitään laitonta ole, mutta kun mielestäni pitäisi erotella lemmikit ja "tuotantoeläimet" jotenkin toisistaan.

Jos mulla esimerkiksi olisi oma karjatila, jossa olisi lihakarjaa. Niin jos yksi niistä naudoista olisi mulle rakas, ja se olisi kuin lemmikki, en voisi mistään hinnasta syödä/ teurastaa sitä. Muut naudat voisin ehkä jopa antaa teurastukseen, mutta en sitä lemmikkinautaa. Oli huono esimerkki joo, mutta toivottavasti joku ymmärsi mun pointin :D

13.09.2009 18.40
^Iro, ymmärsin ja samaa mieltä olen :---)
En todellakaan pystyisi itse syömään lemmikkini lihaa.
15.09.2009 16.42
021714062_r
Hämeenlinna
^ Niin, mutta kun jotkut pystyy, ei siinä mielestäni mitään pahaa ole. Eikä muidenkaan eläinten lautaselle pistäminen, mutta itse en pystyisi enkä haluaisikaan. Mutta jos joku niin tekee, niin en mene sen luokse kirveen kanssa riehumaan. :D
23.10.2009 14.51
020180605_r
Lapua
onko lampaille mitään foorumia missään?
23.10.2009 16.54
000048835_r

http://www.lampola.org/

Google on kaikkien käytettävissä ja tuoki löytyi hakusanalla "lammasfoorumi".

02.11.2009 14.34

* Voiko lampaille antaa esim. omenaa porkkanaa, yms...( Mistä ne pitää erityisen paljon) Perjaatteessa voi ja perjaatteessa ei. Mikäli lammas on allerginen (harvinaista) niin ei tod. ja kaikkihan nyt sen tiesi. Joo, muuten voi antaa niin vapaasti kun haluaa.

* Kuinka usein vesi kannattaa vaihtaa päivässä? Joka päivä, ihan hygienisistä syistä ja muutenkin kun lampaat ovat niin janoisia ja nälkäisiä persoonia.

* Minkälaisia lampaat ovat luonteeltaa? - Seuraako paljon ihmisiä? Seuraa ja seuraa... lampaat ovat ahneita ja persoja ruoalle. Ne ovat kilttejä mutta saattavat syödä sormia koska luulevat sitä ruoaksi. Lammas osaa itse hakeutua omaan koloonsa sateen varalta ja laumassa on aina pomo. Lampaan äänehtimiseen tottuu, sillä pomo käskee yleensä aina lampaitaan perään yms.

* Tarraako lammas omistajaansa? Ei varsinaisesti.

* Minkälainen aittaus kannattaa olla? Suuri. Paljon ruohoa ja paikka jonne voi menä sateella. Yleensä aika "autio" eli ei paljoa asioita sisälle.

* Minkälainen ihmisten sisäänpääsy aittaukseen olis? Aita.

* Minkälainen niiden katos/ muu suoja kannattais olla? Vähän niinkuin autokatos.

* Kuinka paljon niitä kannattaa taluttaa? Valitse ihan vapaasti itse :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti