Pari ongelmaa... (Koirat > Koirien koulutus)

07.12.2008 16.27

juuh, eli meillä olis pari ongelmaa joihin ois kiva saada jotain vinkkejä ;) Ja näitä keskusteluja jo varmaan löytyy mutta päätin silti tehdä uuden topon :)

ongelma 1)
Juuh, eli kun ollaan Divan ja Donnan kanssa lenkillä, siis niin että molemmat ovat mukana, ne rähjäävät minkä jaksavat...mutta kun ollaan yksitellen ne käyttäytyvät kun enkelit... :o Mistä voisi johtua ja olisiko kellään mitään vinkkejä? olisi kiva jos voisi molempien kanssa käydä samaan aikaan esim. kun vettä sataa...ettei montaa kertaa kylän ympäri tarvis lähteä :)

ongelma 2)
Ja niin, toinen ongelma on että Diva vetää ihan kauheesti :/ ollaan kokeiltu mm. sitä että kun koira vetää pysähdytään (= koira istuu ja odottaa, ja kun lähetään taas liikkeelle alkaa vetämään kahta kauheammin) ja sitä että kun koira vetää lähdetään toiseen suuntaan kävelemään (= koira vetää vaan innokkaammin toiseen suuntaan eikä päästä yhtään eteenpäin kun koko ajan pitää kääntyä). Olisi todella mukavaa jos voisi kävellä ilman että koko ajan joutuu pelkäämään että kaatuu (kun tiet ovat liukkaita)

Kiitos avusta jo etukäteen!

07.12.2008 18.54
019232878_r
Kiuruvesi

meijän koira oppi sillä, että otin tarpeeksi pitkän hihnan mukaan ja pyöritin sitä sen eessä. Jos se yritti mennä ohitse remmi kopsahtikin kuonoon..

Meijän koira ei ainaskaan enää jaksanut yrittää kun tarpeeksi monta kertaa kopsahti remmi kuonoon ja nykyään kävelee ihan nätisti lenkillä :)

Muokattu viimeksi: 07.12.08 18.54
07.12.2008 19.26
021041426_r
Lapua

ykköseen voi olla vastaus: Puollustavat toisiaan.

<> Meillä Reetun kanssa sama, yksinään on kuin enkeli mutta Pepin kanssa hirveä rähjääjä
Maan nopein makkaranmaistaja
07.12.2008 19.32
022644852_r
Mynämäki

2) a) Kuristuspanta ja nykäset kunnolla ja pysähdyt samalla kun vetää. Kieltokin vielä päälle. Kehut kun kulkee nätisti.
b) Vedonestovaljaat tai hihnan kietäminen vastan ympäri. Meillä molemmat toiminnassa ja vois sanoo että toimii.
c)Tai sitte kuonopanta, mikä ei kyllä itse vetämiseen auta mutta hyvä apu koiran hallinnassa. Näin olen kuullut mutten ole itse kokeillut.

"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
07.12.2008 19.37
Meillä Rocco ottaa vaan Hipistä mallia rähinässä. Mutta laitoin Hipille sitruunapannan ja se lopetti haukkumisen niin silloin Roccokaan ei hauku. Niin eli mun vinkki ois siihen ettäse kumpi "näyttää mallia" pitää hiljentää niin silloin kummatkin (kuitenkin laumakäyttäytyminen) hiljenee.
07.12.2008 19.38
022471599_r
Lahti
Kuonopanta on todella hyvä koulutuksen apuvälineenä. Auttaa paljolti kiskomiseen, holtittomaan ryntäilyyn ja turhaan hyppimiseen.
Ethän tue pentutehtailua?
07.12.2008 19.59
022112494_r
Joensuu

Meilläkin tokokouluttaja suositteli yhdelle naiselle kuonopantaa, kun hänen koiransa veti todella kovaa hihnassa :)

Elämä on elämääkin suurempi
07.12.2008 20.14

mutta toisaalta, kuonopanta tai mikään muukaan vedonestoväline ei ole mikään ratkaisu vetämisongelmaan. se on vain väliaikainen vedonpoisto. kun kuonopannan tva ottaa pois koira vetäää taas.

tällasia kokemuksia mulla itellä on ja samaa sano koiranomi. tää on mun kansta näihin vedonesto välineisiin :)

07.12.2008 20.18
Filla kirjoitti:

mutta toisaalta, kuonopanta tai mikään muukaan vedonestoväline ei ole mikään ratkaisu vetämisongelmaan. se on vain väliaikainen vedonpoisto. kun kuonopannan tva ottaa pois koira vetäää taas.

tällasia kokemuksia mulla itellä on ja samaa sano koiranomi. tää on mun kansta näihin vedonesto välineisiin :)

No siis noitten apuvälineitten aikana pitää kouluttaa sitä vetämistä pois. Eihän ne yksistään sitä ongelmaa poistakaan, miten se koira muka tajuais itekseen jossei sille opeta..noi on vaan apuna siinä mutta ihmisen se työ silti pitää tehdä
07.12.2008 20.23
Moss kirjoitti:
Filla kirjoitti:

No siis noitten apuvälineitten aikana pitää kouluttaa sitä vetämistä pois. Eihän ne yksistään sitä ongelmaa poistakaan, miten se koira muka tajuais itekseen jossei sille opeta..noi on vaan apuna siinä mutta ihmisen se työ silti pitää tehdä

niin en tarkottanukkan että koira itekseen oppis olemaan vetämättä. tottakai ihmisen on tehtävä se työ, mutta mun mielestä ei ainakaan millään kuristuspannalla sitä pitäs tehdä. ja vedonesto valjaatkin satuttaa koiraa ihan kunnolla jos se vetää. ja kivun kautta ei pitäs koulutta ainakan mun mielestä

mutta toki jokaisella voi olla mielipiteensä asiasta...

07.12.2008 20.25
022644852_r
Mynämäki
Moss kirjoitti:
Filla kirjoitti:

Nämä toimii samalla tavalla ku vaikka pysähtyminen.

1. Pysähtyminen
Koira vetää --> Taluttaja pysähtyy --> Hihna löystyy --> Matka jatkuu

2. Vedonestovaljaa
Koira vetää --> Valjaat tuntuu ikäviltä --> Hihna löystyy --> Siinä se

Kun koira on oppinut kulkemaan hina löysällä, on aivan sama mitä sillä on päällä. Vedonestovaljaat tai ilman. Jos vetää, niin sitte vaan uudestaan valjaat käyttöön.
Meillä tämä on toiminut ;)

"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
07.12.2008 20.27
022644852_r
Mynämäki
Filla kirjoitti:
Moss kirjoitti:
Filla kirjoitti:

niin en tarkottanukkan että koira itekseen oppis olemaan vetämättä. tottakai ihmisen on tehtävä se työ, mutta mun mielestä ei ainakaan millään kuristuspannalla sitä pitäs tehdä. ja vedonesto valjaatkin satuttaa koiraa ihan kunnolla jos se vetää. ja kivun kautta ei pitäs koulutta ainakan mun mielestä

joskus epämukavan tilan tuottaminen on se viimeinen valttikortti, kun muu ei auta. Divan omistaja on kokeillut pysähtymistä ja kääntymistä, joka ei ole tehonnut. Siispä on kokeiltava jotakin muuta. Sama meillä. Käyttöön otettiin vedonestovaljaat, jotka toimivat.

07.12.2008 20.32
Femma kirjoitti:
Filla kirjoitti:
Moss kirjoitti:
Filla kirjoitti:

joskus epämukavan tilan tuottaminen on se viimeinen valttikortti, kun muu ei auta. Divan omistaja on kokeillut pysähtymistä ja kääntymistä, joka ei ole tehonnut. Siispä on kokeiltava jotakin muuta. Sama meillä. Käyttöön otettiin vedonestovaljaat, jotka toimivat.

voihan se joillakin toimiakin. mutta ite varmaan periaattesta vastustan niitä kun oon kuullu niistä enemmään sitä miinusta kun plussaa.
07.12.2008 20.34
022644852_r
Mynämäki
Filla// Minkälaista miinusta olet kuullu?
07.12.2008 20.38
Femma kirjoitti:
Filla kirjoitti:
Moss kirjoitti:
Filla kirjoitti:

ei se kipu/epämukava olo aina sano sitä että koira tajuaa lopettaa vetämisen. tiiän koiria joille ei tehoa vaikka kuin kuristuspanta olis tai vedonestovaljaat kainaloissa hankais haavoille..ne vetää silti ja sillon ei kyl kuristuspantaa voi käyttää, tietää mikä on lopputulos
07.12.2008 20.39
Femma kirjoitti:
no ekaks se että ne satuttaa, jota vastaan minä ehottomasti oon. ja sitten se että monella koiralla joka on ottanut vedonesto valjaat käyttöön ne ei ole toimineet. tai siis vaikka ne satuttaa koira yrittää päästä eroon niistä vetämällä ja rimpuilemalla ja hyppimällä. jotkut on kuulemma menneet aivan paniikkiin kun on ne päällä. toinen on sitten se kuristuspanta. vaikka se meinaa kuristaa hengiltä, koira vaan vetää. siinä oli jo jotain.
07.12.2008 20.41
Filla kirjoitti:
Femma kirjoitti:
no ekaks se että ne satuttaa, jota vastaan minä ehottomasti oon. ja sitten se että monella koiralla joka on ottanut vedonesto valjaat käyttöön ne ei ole toimineet. tai siis vaikka ne satuttaa koira yrittää päästä eroon niistä vetämällä ja rimpuilemalla ja hyppimällä. jotkut on kuulemma menneet aivan paniikkiin kun on ne päällä. toinen on sitten se kuristuspanta. vaikka se meinaa kuristaa hengiltä, koira vaan vetää. siinä oli jo jotain.
jotkut koirat yrittää päästä nopeesti vetämällä eroon kivusta
07.12.2008 20.43
Moss kirjoitti:
Filla kirjoitti:
Femma kirjoitti:
jotkut koirat yrittää päästä nopeesti vetämällä eroon kivusta
niimpä.
07.12.2008 20.45

Femma// on pakko vielä sanoo, että ei mulla mitään sua vastaan oo. kun jotkut ottaa nokkiinsa jos on erimieltä jostain asiasta. toivottavsti et oo sellanen ;)

07.12.2008 20.47
022644852_r
Mynämäki

Eijei, minua vain kiinnosti kuulla että minkälaista miinusta, koska itellä ei ole kokemiusta kuin Femman kanssa näistä ja meillä siis toimineet :)

Toisilla toimii, toisilla ei.

07.12.2008 20.49
Femma kirjoitti:

Eijei, minua vain kiinnosti kuulla että minkälaista miinusta, koska itellä ei ole kokemiusta kuin Femman kanssa näistä ja meillä siis toimineet :)

Toisilla toimii, toisilla ei.

niinhän se vähän on :)
07.12.2008 20.52
021897017_r
Joensuu
Diva kirjoitti:

juuh, eli meillä olis pari ongelmaa joihin ois kiva saada jotain vinkkejä ;) Ja näitä keskusteluja jo varmaan löytyy mutta päätin silti tehdä uuden topon :)

ongelma 1)
Juuh, eli kun ollaan Divan ja Donnan kanssa lenkillä, siis niin että molemmat ovat mukana, ne rähjäävät minkä jaksavat...mutta kun ollaan yksitellen ne käyttäytyvät kun enkelit... :o Mistä voisi johtua ja olisiko kellään mitään vinkkejä? olisi kiva jos voisi molempien kanssa käydä samaan aikaan esim. kun vettä sataa...ettei montaa kertaa kylän ympäri tarvis lähteä :)

ongelma 2)
Ja niin, toinen ongelma on että Diva vetää ihan kauheesti :/ ollaan kokeiltu mm. sitä että kun koira vetää pysähdytään (= koira istuu ja odottaa, ja kun lähetään taas liikkeelle alkaa vetämään kahta kauheammin) ja sitä että kun koira vetää lähdetään toiseen suuntaan kävelemään (= koira vetää vaan innokkaammin toiseen suuntaan eikä päästä yhtään eteenpäin kun koko ajan pitää kääntyä). Olisi todella mukavaa jos voisi kävellä ilman että koko ajan joutuu pelkäämään että kaatuu (kun tiet ovat liukkaita)

Toi rähjääminen voi ihan yksinkertaisesti olla sitä että puolustavat omaa laumaansa kun teitä on sillon useempi liikenteessä. Meillä ainakin menee niin. Hirveesti en oo siitä torunu koska kyllä minusta koira saa muutamat haukut päästää mutta käskystä on naama tukittava. :D
07.12.2008 20.55
021897017_r
Joensuu
Karma kirjoitti:
Kuonopanta on todella hyvä koulutuksen apuvälineenä. Auttaa paljolti kiskomiseen, holtittomaan ryntäilyyn ja turhaan hyppimiseen.
Kuonopannan kans sitten ehottomasti kaks remmiä, toinen pannassa ja toinen kuonopannassa ja molemmat remmit lyhyellä ettei koira saa otettua vauhtia ja tehtyä esim jotain ihme loikkaa jossa voi katkasta niskansa tai ainakin vammautua.
07.12.2008 20.58
019657685_r

meillä kans koirat rupeaa yhdessä ollessa riehumaan vastaantuleville koirille, Lara tosin on rauhottunu eikä tee sitä kuin pakonollessa, Siiri ei vaan millään meinaa tajuta, että kun sanon milloin se täytyy lopettaa, niin se kans lopetetaan :D laumaa yrittää 'suojella' pahoilta koirilta kun arkajalka on.

kerran lenkillä kuuntelin musiikkia aika kovaa soittimestani, ja ohi meni rotikka joka rupes räyhäämään meidän koirille, Lara meni mun selän taakse piiloon ja Siiri huusi pari kertaa takaisin, ja sit ihan siinä meidän kohdalla sen omistaja karjui jotain mulle, en vain kuullut mitä kun musiikki soi niin kovaa :D aika vihaselta se näytti.

Never say goodbye, because saying goodbye means going away, and going away means forgetting. -Peter Pan
07.12.2008 21.35
022112494_r
Joensuu
Siiri kirjoitti:

meillä kans koirat rupeaa yhdessä ollessa riehumaan vastaantuleville koirille, Lara tosin on rauhottunu eikä tee sitä kuin pakonollessa, Siiri ei vaan millään meinaa tajuta, että kun sanon milloin se täytyy lopettaa, niin se kans lopetetaan :D laumaa yrittää 'suojella' pahoilta koirilta kun arkajalka on.

kerran lenkillä kuuntelin musiikkia aika kovaa soittimestani, ja ohi meni rotikka joka rupes räyhäämään meidän koirille, Lara meni mun selän taakse piiloon ja Siiri huusi pari kertaa takaisin, ja sit ihan siinä meidän kohdalla sen omistaja karjui jotain mulle, en vain kuullut mitä kun musiikki soi niin kovaa :D aika vihaselta se näytti.

Repesin tolle rotikka jutulle :D
Elämä on elämääkin suurempi
07.12.2008 21.54
022471599_r
Lahti

Itsehän en kyllä ole vielä kuullut koirasta, joka itsensä olisi kurkkarilla kuristanut hengiltä..

Niin, ja meillä kuonopanta ja kurkkari samassa hihnassa.

mutta mun mielestä ei ainakaan millään kuristuspannalla sitä pitäs tehdä. ja vedonesto valjaatkin satuttaa koiraa ihan kunnolla jos se vetää. ja kivun kautta ei pitäs koulutta ainakan mun mielestä

Mikähän siinä kurkkarissa sitten on vikana..? Kaikki satuttaa koiraa, jos niitä ei osaa käyttää.

Ethän tue pentutehtailua?
07.12.2008 21.58
Karma kirjoitti:

Itsehän en kyllä ole vielä kuullut koirasta, joka itsensä olisi kurkkarilla kuristanut hengiltä..

Niin, ja meillä kuonopanta ja kurkkari samassa hihnassa.

mutta mun mielestä ei ainakaan millään kuristuspannalla sitä pitäs tehdä. ja vedonesto valjaatkin satuttaa koiraa ihan kunnolla jos se vetää. ja kivun kautta ei pitäs koulutta ainakan mun mielestä

Mikähän siinä kurkkarissa sitten on vikana..? Kaikki satuttaa koiraa, jos niitä ei osaa käyttää.

satuttaahan se jos koiran antaa siinä vetää

muuten tuo kuonopanta/panta samassa remmissä niin onko sulla remmin lukko sekä pannan ja k-pannan rinkulassa kiinni samalla vai kulkeeko sulla jokin jatkopala k-pannasta pantaan ja remmi on sit pannassa kiinni? saikoha tosta selvää... :D

07.12.2008 22.03
Femma kirjoitti:

2) a) Kuristuspanta ja nykäset kunnolla ja pysähdyt samalla kun vetää. Kieltokin vielä päälle. Kehut kun kulkee nätisti.
b) Vedonestovaljaat tai hihnan kietäminen vastan ympäri. Meillä molemmat toiminnassa ja vois sanoo että toimii.
c)Tai sitte kuonopanta, mikä ei kyllä itse vetämiseen auta mutta hyvä apu koiran hallinnassa. Näin olen kuullut mutten ole itse kokeillut.

ei toimi toi a. Divalla nytki ketjupanta käytössä ja sitä saa koko ajan olla nykimässä
meiltä löytyy molemmat kuonopanta (Joka toisin on Donnalla käytössä) ja vedoinestovaljaat...mutta noissa valjaissa sellanen ongelma että koirat vetää kainalonsa verille :/

07.12.2008 22.06
Nuutti kirjoitti:
Diva kirjoitti:

ongelma 1)

ongelma 2)

Toi rähjääminen voi ihan yksinkertaisesti olla sitä että puolustavat omaa laumaansa kun teitä on sillon useempi liikenteessä. Meillä ainakin menee niin. Hirveesti en oo siitä torunu koska kyllä minusta koira saa muutamat haukut päästää mutta käskystä on naama tukittava. :D

Jep, mutta ku noi käy ihan kimppuun jos vastaantulevan luokse pääsee :/ Eikä siinä oikein sitten mitkään kiellot auta kun tytöt kadottavat korvansa heti kun mennään yhdessä ulos...Ja joo, se varmaan johtuu siitä että ne suojelee toisiansa mutta outo että ne sitten menee Söden kanssa ihan kiltisti, ja Södehän ei rähjää... ;)

07.12.2008 22.07
Rocco kirjoitti:
Meillä Rocco ottaa vaan Hipistä mallia rähinässä. Mutta laitoin Hipille sitruunapannan ja se lopetti haukkumisen niin silloin Roccokaan ei hauku. Niin eli mun vinkki ois siihen ettäse kumpi "näyttää mallia" pitää hiljentää niin silloin kummatkin (kuitenkin laumakäyttäytyminen) hiljenee.

Tota oon ihanvakavissani harkinnu, mut auttaako se sitruunapanta sit ku ne rähisee...ne ei hauku vaan múrisee ja rähisee?

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti