Pari ongelmaa... - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

07.12.2008 22.08
022471599_r
Lahti
Moss, meillä on 75cm pitkä kurkkari, joten sitä ylimääräistä ketjua riittää. Kurkkari toimii pääosin niin, että tarvittaessa sen saa lyhyemmäksi taittamalla ylimääräisen ketjun tarpeeksi kauas ja napsauttamalla kiinni kahteen renkaaseen. (Hankala selittää, mutta näin ei siis ole kuristavalla)
Ethän tue pentutehtailua?
07.12.2008 22.08
Joukossa tyhmyys tiivistyy ;) mullaki koirat on erilaisia yhdessä kuin et jos vien niitä erikseen.
09.12.2008 18.11
020159656_r
Kerava
deli on oppinut olemaan vetämättä, kun olen aina antanut sille herkun, kun se katsoo mua silmiin. näin se joutuu koko ajan kävelemään mun vieressä, kun se vähän väliä katsoo mua. palkinto siis sillon, kun se itse katsoo, ja kyllä sillonkin kun käsketään, jos olet opettanut sille katsomisen:)
13.12.2008 22.48
Diva kirjoitti:
Rocco kirjoitti:
Meillä Rocco ottaa vaan Hipistä mallia rähinässä. Mutta laitoin Hipille sitruunapannan ja se lopetti haukkumisen niin silloin Roccokaan ei hauku. Niin eli mun vinkki ois siihen ettäse kumpi "näyttää mallia" pitää hiljentää niin silloin kummatkin (kuitenkin laumakäyttäytyminen) hiljenee.

Tota oon ihanvakavissani harkinnu, mut auttaako se sitruunapanta sit ku ne rähisee...ne ei hauku vaan múrisee ja rähisee?

kyllä se auttaa meillä ainakin. Sä voit lainata mun sitruuna pantaa ku en enään tarvii sitä, niin testaa ennenku hankit :)
13.12.2008 22.50

ihan siltä varalta että jos se ei toimikkaan sun korilla, Rocolla se ei toimi ku sen haukkuu sillon ihan huvikseen ku se on sen kaulassa.. -.-

Onkohan se jotenki hauskaa sen mielestä.. Se vaan yrittää leikkii se sumutteen kanssa mikä sieltä tulee =D

14.12.2008 09.08
020374404_r
Helsinki
Meillä ei estänyt mikään Elviksen vetämistä. Sitten laitettiin kuristuspanta ja sen avulla sitten harjoiteltiin. Nykyisin riittää että pojalla yskähtää tai ärähtää niin vetäminen loppuu. Ei tosiaan vedä enää ja on muutenkin erittäin kultainen poika :)
19.12.2008 10.06

meillä on ihan samat ongelmat kuin monella muullakin täällä. Vetäminen ei lopu sitten millään! Ei vaikka siitä vähän kipua koituisikin niin ei.... nyt ollaan hieman paremmalla puolella kun ton kuonopannan ostin. Eli suosittelen kokeilemaan sitä. Meillä on ollu valjaat->kainalot rikki, kurkkari/puolikurkkari->ei järin hyvä ratkaisu höyryveturille, pysähtyminen->hermojen palaminen&koiran kiljuminen kun turhautuu odotteluun, kääntyminen->kauhea tempominen suuntaan kuin suuntaan, makupalat/lelu->ei pysty keskittyä ulkona sellaisiin.

Eli suosittelen Diva kokeilemaan sitä kuonopantaa. :) Mustista ja Mirristä sain 7(?)eurolla toimivan pannan :D

19.12.2008 11.29
Nata kirjoitti:

meillä on ihan samat ongelmat kuin monella muullakin täällä. Vetäminen ei lopu sitten millään! Ei vaikka siitä vähän kipua koituisikin niin ei.... nyt ollaan hieman paremmalla puolella kun ton kuonopannan ostin. Eli suosittelen kokeilemaan sitä. Meillä on ollu valjaat->kainalot rikki, kurkkari/puolikurkkari->ei järin hyvä ratkaisu höyryveturille, pysähtyminen->hermojen palaminen&koiran kiljuminen kun turhautuu odotteluun, kääntyminen->kauhea tempominen suuntaan kuin suuntaan, makupalat/lelu->ei pysty keskittyä ulkona sellaisiin.

Eli suosittelen Diva kokeilemaan sitä kuonopantaa. :) Mustista ja Mirristä sain 7(?)eurolla toimivan pannan :D

Nata meillä on kuonopanta! Ei auta...rähjääväät silti :/
19.12.2008 11.29
Rocco kirjoitti:

ihan siltä varalta että jos se ei toimikkaan sun korilla, Rocolla se ei toimi ku sen haukkuu sillon ihan huvikseen ku se on sen kaulassa.. -.-

Onkohan se jotenki hauskaa sen mielestä.. Se vaan yrittää leikkii se sumutteen kanssa mikä sieltä tulee =D

Joo, ois kiva jos voisin lainata ;)
19.12.2008 12.19
022471599_r
Lahti
Kuonopanta ei vaikuta rähjäämiseen, vain kiskomiseen.
Ethän tue pentutehtailua?
19.12.2008 14.39

Mie en oo mikää välinekouluttaja. Kokeilen aina mieluummin muita keinoja kuin välineitä. jotenkin tuntuu turhalta vetästä kuristuspannat ja muut kaapista ku koira vetää ja sitä ei edes ole välttämättä opetettu olemaan vetämättä.

Asiasta on monia toppiikkeja:

Vetäminen

http://www.petsie.fi/forum.php?submit=Haku&fid=271&range=1

http://www.petsie.fi/forum.php?submit=Haku&fid=2686&range=1

http://www.kumikana.org/koulutus/vetaminen.htm , kirjoitus aiheesta

Kaikkea pitää kokeilla pitkään sanotaanko vaikka että vähintään kuukaus että alkaa vaikuttamaan tälläaisissa koiran pysyvissä opituissa tavoissa kuin vetämisessä.

21.12.2008 14.18
020603812_r
Tampere

me tehään judon kaa sitä että kun oon menossa takasi kämpille, siinä on sellanen muutaman sadanmetrin mittanen pätkä sellasia kalustohalleja eli laakeeta piha-aluetta.. judo ei millään haluis kävellä keskellä sitä vaan pitäs päästä haistelee reunoja.. me tehään sillätavalla että kun se lähtee kävelemään johonkin suuntaan, käännyn heti ku se lähtee sinnepäin, ja heti kun se huomaa että käännyin tai hihna loppuu, ja yrittää lähtee vetää toiselle reunalle, niin käännyn jo ennenku se ehtii mennä mun ohi, jonnekin toiseen suuntaan.. ja sitkun kävellään niin kävelen siksakkia ja teen ympyröitä joka suuntaan ja pysähtelen ja kääntyilen ihan koko ajan että koiran on seurattava että mitä omistaja tekee.. muuten matka ei edisty..

ja en nyt huomannu että kukaan olis kysyny, että onko sulla käytössä pantavai valjaat, flexi vai hihna?

21.12.2008 22.48
020920045_r
Oulu

Meillä auttoi vetämisongelmaan se, että kun Ilo veti --> minä tein täyskäännöksen ja otin Ilon vierelle --> käskin katsekontaktin ja kävelin muutaman askeleen --> käännös takaisin ja sitten vapaus mennä nuuskimaan. Ilolla ei siis auttanut pelkkä käännös ja odotus että kävelee nätisti, vaan mukaan piti ottaa tuo katsekontakti. Sit rupes homma luistamaan. :D

Divalle suosittelen myös tuota sitruunapantaa. Vaikuttaa siltä, että teillä on jo aika montaa keinoa kokeiltu eikä ole auttaneet.. Esim. vetämisessä harvoin auttaa mitkään pysähdykset yms. pysähdytään ja odotetaan että koira istuu --> matka jatkuu. Meillä kerran kokeilin tuota istumista, eikä todellakaan auttanut. ^^) heti kun pysähdyin, Ilo lätkäs ahterinsa maahan ja hihna kireellä tuijotti minua ja tietä. Eikä todellakaan hihna löystynyt. :P

15.06.2009 15.59
Siirretty Yleinen (koirat) ---> Koirien koulutus
03.07.2009 20.36
06.07.2009 11.08
021187841_r
Jyväskylä
Karma kirjoitti:

Itsehän en kyllä ole vielä kuullut koirasta, joka itsensä olisi kurkkarilla kuristanut hengiltä..

Niin, ja meillä kuonopanta ja kurkkari samassa hihnassa.

mutta mun mielestä ei ainakaan millään kuristuspannalla sitä pitäs tehdä. ja vedonesto valjaatkin satuttaa koiraa ihan kunnolla jos se vetää. ja kivun kautta ei pitäs koulutta ainakan mun mielestä

Mikähän siinä kurkkarissa sitten on vikana..? Kaikki satuttaa koiraa, jos niitä ei osaa käyttää.

Itseasiassa minä oon kuullut koirasta joka on hirttänyt itsensä... Se oli joku serkun setä helvetin idootti, oli laittanu sellasen koiralle JUOKSUNARUUN!!!! ,____,'' löisin jos saisin kiinni. Se oli sitte hirttäny itsensä siihen.

Ei kurkkarissa muuta vikaa ole, käytän iteki joka päivä.

Tohon ongelmaan 1... Veljen vaimolla oli kaks koiraa jotka käyttäyty just noin :D Se selitti jotain että toinen on oppinu ottamaan toisesta mallia ja yksin menee ku enkeli, mutta se toinen kyllä rayhäs yksinki...
06.07.2009 11.31

Meillä ei siis kumpikaan enää vedä, eikä Diva rähjää, mutta toi Donna...ei millään saada sen rähjäämistä loppumaan :/

06.07.2009 20.31
021954118_r
Kangasala

Ongelma 1: Kaverini koiraan auttoi se että vieraan ihmisen pitää laittaa koira nurin, loppui oireet heti.

Ongelma 2: Ainakin Leopoldilla auttoi että kun se vetää, pysähdyn ja tömäytän jalkani sen eteen ja näytän että tää on mun paikka kävellä, ei sun. Sitte kun se vetäs uudestaan tein sen uudestaan. Se auttoi.Enpä tiiä toimiiko muilla.Sitte yks keino oli että kun koira vetää mä lähdin käveleen sen edelle ja ohjasin sen mun taakse käveleen, pomotin sitä vähäsen...

06.07.2009 20.37

Juu, ei mulla muuta, mutta mietin vain, että saa olla aika haba tyyppi selättääkseen Donnan, etenkin jos se päättää pistää vähän hanttiin Olen muutenkin melkolailla selätystä vastaan, se toimii harvoin ja se pitäisi tehdä juuri oikein (jos edes sellaista tapaa on).

Valitettavasti en osaa auttaa, meillä itsekin kamppaillaan ohitusten kanssa. Jos ongelma ei tunnu vähenevän millään, auttaisikohan joku asiantunteva ongelmakoirakouluttaja?

06.07.2009 21.01
020004074_r
Isokyrö
Voisko joku kertoa noista ''vedonestovaljaista'' ?
Turha pelätä laukausta sillä yksinäisyys saman reiän nakertaa.
06.07.2009 21.18

Kaverini koiraan auttoi se että vieraan ihmisen pitää laittaa koira nurin, loppui oireet heti.

Pakko sanoa, että tätä keinoa en käyttäisi ikinä. Ilmeisesti koira rähisee sen takia, että on epävarma ja jos joku menee sen siitä selättämään niin ei hyvä. Sehän voi alkaa rähistä vaa kahta kauheemmin.

Meillä Nannin kanssa oli se ongelma, että saattoi rähistä joillekin vastaan tuleville koirille ja jos sitä alkoi kieltää ni se saattoi kiihdyksissään napata minuakin kädestä. Sitten otin avuksi sen, että olen opettanut "OHI" käskyn jonka kanssa me mennään toisten ohi, niin vapaana kuin hihnassa. Toki tollanen on aika turha siinä tapauksessa, jos koiralta "katoaa" ohitustilanteessa korvat kokonaan. Sillon kannattaa ite vaan pysyy mahd. varmana, eikä kiristellä turhaa hihnaa/ärjyy koiralle: se vaan pahentaa tilannetta ja tekee koiralle ohituksesta vielä epämukavamman ja edistää rähisemistä.

Koira aistii helvetin hyvin sielä remmin toisessa päässä olevan mielentilat jo remmin nykäisyistä, joten kannattaa ite mennä rentona toisten koirien ohi, eikä sanoa mitään kun koira rähisee, mutta kehua jos se menee edes hetken hyvin/ennen kuin rähinä alkaa.

Palkitse oikeasta käytöksestä, mutta älä huomioi väärää. Sillä pääsee pitkälle ;)

Nanni kuittaa
06.07.2009 21.28
020601222_r
Meillä on tepsiny se, että koira on oppinu seuraamaan. Ja kun alkaa vetää niin sanon, että seuraa niin sitten kauniisti seuraa vieressä. Monethan koirat vetää mutta se menee iän myötä.
www.noorakultsu.blogspot.com
06.07.2009 22.01

Mä yritän parhaillaan opettaa koirille "ohi" käskyä. Yksin kumpikaan ei pahemmin ärjy kenellekään mutta keskenään aina. Kun mulla on molemmat lenkillä, joudun kierittämään hihnat tolpan ympärille jotta molemmat käteni olisivat vapaita namitukseen. Namilla ollaan yritetty houkutella ajatukset muualle muttei aina kuitenkaan auta.

Olin jo melkein saanut ärjymiset pois kun taas Valtsu tänään... Rottweileri tuli vastaan ja heti aloitin namituksen. Kuitenkin kun olimme jo menneet koirakon ohi, alkoi rähinä. Siis vasta kun olin kehunut ja lopettanut namittamisen. Pitkään aikaan ei rähinöitä ole tullut, mikäköhän oli syynä tänään?

Olavin vetoon sen sijaan on löytynyt selvitys. Olavilla auttaa kun pitää hihnan todella lyhyellä ja nykii hihnasta monta kertaa peräkkäin vähän väliä. Labbisleirillä kouluttaja näytti moisen ja halusin tottakai heti kokeilla keinoa. Tämä on ainoa vähänkin nopeampi keino.

Tätä keinoa käyttäessäsi et voi käyttää koirallasi tavallista pantaa, tarvitset joko puolikuristavan tai kokokuristavan pannan. Meillä käytetään vuoroin puolikuristavaa ja noutajatalutinta, ikinä ei voida käyttää tavallista pantaa koska silloin ainoa toimiva keino ei toimisi. Kovapäisille koirille hyvä tekniikka, Valtsulla en tosin ikinä tätä käyttäisi.

Muokattu viimeksi: 06.07.09 22.04
06.07.2009 22.03
000055757_r

Meillä on kans tuo rähinä ongelma toisille koirille aika paha. Ja se on siis vain toisille uroskoirille. Ei nartuille. Sen takia mentiin arkitottelevaisuuskurssillekkin Neron kanssa. Siellä ei niinkään rähise toisille koirille, mutta aina lenkillä sen tekee. Kuristuspanta tällä hetkellä käytössä, mutta koirankouluttajakin sanoi, että se on huono, koska koira voi yhdistää kuristavan tunteen vastaan tulevaan koiraan, ja se vain yllyttää rähisemään lisää. Pitäisi siinä sitten saada Neron huomio minuun itseeni, mutta se on aika mahdotonta, sillä mulla on kyllä kädet täynnä työtä siinä, että saan Neron pidettyä, ja tuntuu siinä tilanteessa, että Nerolta katoaa korvat kokonaan, ei huomioi mitään siinä, kuin toisen koiran, ja sille haukkumisen. Meillä on myös vedonestovaljaat, jotka ei toimi. Pitäskö mun sitte laittaa Nerolle tavallinen kaulapanta? Millä saisin rähinän loppumaan? Koirankouluttaja sanoi vaan, että pitäisi saada huomio itseeni. Herkuilla se ei tehoa, sillä Nero ei ota herkkuja oman reviirin ulkopuolella, ellei sillä ole tosi nälkä, samoin lelujakaan ei huomioi oman reviirin ulkopuolella. Koirankouluttaja sanoi, että se on yleistä laumanvartijakoirilla. :/

Sori sekava teksti ^^"

06.07.2009 22.07
022297549_r
Espoo
Meilläkin Jekku veti paljon nuorempana, kun ei sitä pennusta heti alettu opettamaan hyvään hihnakäytökseen. Töitä piti sitten tehdä sen kanssa noin vuoden niin nyt se kulkee vetämättä, paitsi ohitustilanteissa. Meillä auttoi se, että opetti koiran seuraamaan ja lenkeillä aina herkut mukana, niin nyt se tulee välillä pyytämättä kävelemään vierelle ja samalla ottamaan kontaktia :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti