Kysymyksiä ruokinnasta - Sivu 18 (Kanit > Kanien ruoka)

28.01.2014 18.20
022630132_r
HML

No mitä mä sille annan? Heinää ja vettä ja 1 rkl pellettiä? Ja toinen kysymys: Jos tollain ajatellaan, kaikki vihannekset on vesi tai sokeripitoisia...

+ Muru ei yksinkertaisesti syö heinää tarpeeksi, vaikka ei antaisi kuin vettä ja pellettiä lisänä. =(

Tiedä tästäkin nyt sitten... Ja jokapäivä ei ole sama lista.

Lemmikin pitää nauttia seurastasi, ja sinun pitää nauttia lemmikkisi seurasta!
28.01.2014 18.38

Jos itse kysyt apua, niin ei varmaan tarvitse ihan lekkeriksi vetää, jos vastaukset eivät miellytä. Vai?

Vettä nyt on tottakai jokaisessa vihanneksessa tai oikeastaan kaikessa elollisessa, mutta kyllä niillä vesipitoisuuksillakin on eroja. Jopa eri salaattien välillä on eroja, vaaleanvihreitä salaatteja kannattaa välttää, tummat, "jäykemmät" salaatit ovat ok.

Samaten sokeri. Totta kai sitä löytyy jokaisesta yhteyttävästä kasvista, mutta sen pitoisuuksien erot ovat vielä isompia kuin vesipitoisuuksien. Esimerkiksi omenan hiilihydraateista yli 80% on sokeria ja porkkanasta yli 60%. Vertailun vuoksi parsakaalissa vastaava luku on reilu 20%, varsisellerissä 35% ja basilikassa 5%.

Eli jos omena painaa 100g ja siinä on imeytyviä hiilihydraatteja 84%, niin se sisältää sokereita liki 70g. Vastaavasti 100g parsakaalia (imeytyviä hiilihydraatteja 23%) sisältää 4g sokereita. Että kyllä niissä on eroja...

Terve kani syö tarpeeksi heinää, jos ruokinta on kunnossa ja heinä kunnollista.

Muokattu viimeksi: 28.01.14 21.06
28.01.2014 19.00

Minä suosittelisin kiinnittämään huomiota myös siihen, millaisia ravintoaineita heinä tarjoaa. Kun on se heinäanalyysi näpeissä, on helpompi lähteä korjaamaan siitä ilmeneviä puutteita. Huonossa maaperässä kasvatettu, huonoissa sääolosuhteissa kasvanut ja huonosti hoidettu/säilötty heinä on sama kuin syöttäisi paperia kanille. Joku arvo saattaa muuten hyvässä heinässä olla päin peppua, mutta se on helposti hoidettavissa, kun ongelmasta tietää ja kysyy sitten vaikka kokeneemmilta, millaista lisäravintoa/ravinnetta kani tarvitsee.

28.01.2014 19.11

^ Tämä on aivan totta. Itse teetin juuri vähän aikaa sitten analyysin meidän heinästä ja vaikka se ulkoisesti onkin ihan hyvänoloista, niin valkuaiset olivat varsin alhaiset (tämä tosin kuuluu olleen varsin yleinen "ongelma" viime satokaudella, monessa heinässä ja viljassakin on tavallista vähemmän valkuaista, kun satotasot olivat keskimääräistä isompia). No, vähän lisää pellavarouhetta ruokintaan, niin korjaantui sekin (ulkokaneja kun ovat, niin tulee se pellavarouheen rasvakin ihan tarpeeseen).

Muokattu viimeksi: 28.01.14 19.11
28.01.2014 19.14
022679036_r
salo

Oliko se muuten niin että pellavarouheen voi sekoittaa suoraan esim. pelletin sekaan ettei tarvii mitään turvotella tai muuta?

Muokattu viimeksi: 28.01.14 19.15
28.01.2014 19.23

Biitti, pellavansiemenissä on haitallisia aineita, kuten syanogeenisiä glykosideja, fytiini- ja fenolihappoa sekä jotain B6-vitamiinin vastavaikuttajaa, jonka nimeä en kuollaksenikaan saa päähäni... Pellavarouheen valmistusprosessissa valtaosa näistä haitallisista aineista poistuu, mutta turvottaminen (kuumassa vedessä) myös edesauttaa haitta-aineiden tuhoutumista.

Tosin, rouhettakin saa aika isoja määriä syöttää, ennen kuin nuo haitta-aineet alkavat olla huonoksi. Turvottamisesta ei siis sinänsä ole mitään haittaa muttei toisaalta kamalasti hyötyäkään.

28.01.2014 19.36

Itse olen antanut rouhetta sekä sellaisenaan, että turvotettuna. Kyllähän se aika paljon turpoaa kostuessaan ja lisäksi näin talvisaikaan olen turvottanut ihan siitäkin syystä, että saavat samalla nestettä (vesikuppi kun tuppaa jäätymään, vaikka vesiä kuinka vaihtaa). 

Soija olisi myös oivallinen valkuaislisä (ja myös pellavarouhetta vähärasvaisempi), mutta koska isot rehutehtaat käyttävät kaikki perinteisen soijan lisäksi/sijasta GMO-soijaa, niin no thanks. Meillä kanit eivät syö pellettiä, vaan olen koonnut seoksen (jolle olen laskenut sisällön) eri komponenteista. Markkinoilta kun ei oikein löydy meidän tarkoituksiin (ja vaatimuksiin...) sopivaa pellettiä.

Muokattu viimeksi: 28.01.14 19.42
28.01.2014 20.50
022630132_r
HML
Pelle kirjoitti:

Jos itse kysyt apua, niin ei varmaan tarvitse ihan lekkeriksi vetää, jos vastaukset eivät miellytä. Vai?

Vettä nyt on tottakai jokaisessa vihanneksessa tai oikeastaan kaikessa elollisessa, mutta kyllä niillä vesipitoisuuksillakin on eroja.

Samaten sokeri. Totta kai sitä löytyy jokaisesta yhteyttävästä kasvista, mutta sen pitoisuuksien erot ovat vielä isompia kuin vesipitoisuuksien. Esimerkiksi omenan hiilihydraateista yli 80% on sokeria ja porkkanasta yli 60%. Vertailun vuoksi parsakaalissa vastaava luku on reilu 20%, varsisellerissä 35% ja basilikassa 5%.

Eli jos omena painaa 100g ja siinä on imeytyviä hiilihydraatteja 84%, niin se sisältää sokereita liki 70g. Vastaavasti 100g parsakaalia (imeytyviä hiilihydraatteja 23%) sisältää 4g sokereita. Että kyllä niissä on eroja...

Terve kani syö tarpeeksi heinää, jos ruokinta on kunnossa ja heinä kunnollista.

1. Ihan hyvin ne mua miellyttää. Mä en vaan tajua, että mitä mä sille voin enää oikeesti antaa?

2. Niin on, mutta herää sitten kysymys, onko vesi haitallista? No ei.

3. Ja ei, mä en ole sanonut että Muru saa vaan porkkanaa ja omenaa. Tiedän, että niissä on sokeria. Mutta ruokavaliossa on myös parsakaalia ja muita vihanneksia.

4. No onko Muru jo sitten netin perusteella sairaskin? Meillä ei ole peltoa jossa viljellä heinää. Ei, ei ole maatilaa josta ostaa. Ei, ei ole kyllä varaa ostaa 10€/2kg heiniä, eikä ole tilaa säilyttää isompia eriä. Valikoin silti suhteellisen tarkasti heinän, niistä mistä on valittava. Kai mä en sitten osaa kaniani ruokkia. Eipä ole kani ollut kertaakaan sairan 2 päivän ripulia lukuun ottamatta.

Enpä ole yhtä rankkoja diagnooseja netissä kuullut. Muru on myös varmaan kuolemassa yksinäisyyteen kun se ei saakaan lajitoverin seuraa. Niin ja lihavuutta unohtamatta.

-.-

Kyllä olen perus pessimisti. Ja kyllä, en rupea kuuntelemaan sitä että mut  tuomitaan netissä.

28.01.2014 20.54

Maatilalta ostettuna pien/minipaali maksaa huomattavasti vähemmän kuin vastaava määrä kaupan heinää. Kaupan päälle saat heinäanalyysin (eli takeen heinän laadusta sekä sen mahdollisuuden, että saat valita tarpeeksi hyvän heinän) ja takaat kanin terveyden.

28.01.2014 21.02

Joo... No, jos et halua ymmärtää, vaan otat neuvot henkilökohtaisina hyökkäyksinä, niin turhaanpa tässä aikaani tuhlaan.

28.01.2014 21.08
022679036_r
salo

okei, eli pellavarouhe on kaikin puolin parempaa kuin pellavansiemenet, koska rouheessa on vähemmän haitallisia aineita, ymmärsinkö oikein?

28.01.2014 23.04
022316532_r
Pyhäjärvi
Muru, ei kukaan ei ole tuominnut sinua. Ei kannata hermostua, sinua yritetään vain neuvoa. Älä ota kaikkea hyökkäyksenä sua vastaan, varsinkaan jos ihan hyvässä hengessä vastaillaan kysymyksiin. ;) Tässä hieman minun näkemyksiä asiasta.

1. No ainakin monet kaalit ovat hyvää ruokaa kanille. Lisäksi korostaisin vielä heinän tärkeyttä ruokavaliossa. Kokeilehan vaan jättää ylimääräiset pelletit pois. Veikkaan että jos muuta ei ole tarjolla, Murukin kyllä syö heinää ihan sopivasti. Meillä esimerkiksi pellettejä menee erittäin vähän, varsinkin kesäaikaan. Sen sijaan on tarjolla runsaasti hyvää heinää, eikä nuo kyllä itseään nälkään ole tapattamassa :D

2. No eihän vedestä luonnollisesti ole mitään haittaa. Mutta kun siitä ei ruuan seassa ole tavallaan mitään hyötyäkään, kun sitä kumminkin saa kupista/pullosta. Mieluummin sitten jotain oikeasti ravinteikasta ruokaa, ja vesi erikseen.

4. Minun käsittääkseni kukaan ei ole sanonut kaniasi sairaaksi. Tai tuominnut sinua huonoksi kaninomistajaksi jne. Tuo on taas sitä perus petsielogiikkkaa: esität kysymyksen, johon toiset vastaavat = loukkaus sinua kohtaan? Kaikella rakkaudella, minun mielestäni vetäisit nyt ne herneet nenuusi ihan suotta. Myös nuo "rankat diagnoosit" vetäisit ihan omasta päästäsi, minusta kai Pellen teksti oli oikein asiallinen.

Lisäksi veikkaan, että löydät kyllä jonkun maanviljelijän joka myy sinulle heinää, kun kyselet vaan rohkeasti. Kuitenkin se tulee halvemmaksi kuin kaupasta. Jos joku meiltä heinää pyytäisi, niin antaisin kyllä puoli-ilmaiseksi pois nurkista :D

Sasseli on passeli
29.01.2014 08.24
022433731_r
Klaukkala

Itsekin vähentäisin tuota tuoretta ja panostaisin sen laatuun. Esim. joka päivä kuppi täyteen (eli max. 2dl) tuoretta joka on hyvälaatuista, eli sellaisia tummia salaatteja, yrttejä, kukkakaalia ja parsakaalia, varsiselleriä, porkkanaa, kurkkua, omenaa, kyllä noita voisi luetella vaikka loputtomiin. Pääpaino kuitenkin ensimmäisenä listattuihin. Pelletin vähentäisin siihen 2-3rkl päivässä. Jos se nyt syö 3rkl eikä syö tarpeeksi heinää, niin vähentäisin kahteen.

Jos kani ei meinaa syödä heinää, niin se ei ole hyvä juttu. Kani tarvitsee ruonsulatuksen oikeanlaiseen toimimiseen todella paljon pitkää kuitua (heinästä tämän saa siis jokainen kani), ja jos kani ei syö heinää niin se laitetaan syömään. Ei riitä että ottaa vain tuoreet pois ja pitää pelletin, silloinhan kani syö pitkin päivää sitä pellettiä ja pärjää sillä. Voit vähentää ruoan vaikka vajaa 1rkl pellettiä päivässä ja 1cm pätkä porkkanaa tai iso salaatinlehti tms per päivä. Jos kani on jo valmiiksi hyväkuntoinen niin se kestää tuon kuurin aivan varmasti. Heinä ei ole kanille pahaksi vaan sen syöminen on kanille hyvin toimivan ruoansulatuksen kannalta tärkeä ehto.

Kanin, jonka ruoansulatus pelaa niin kuin pitääkin, papana näyttää tältä: http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/drop/fecals2.jpg ja kanin, joka saa liian vähän kuitua heinästä ja ruoansulatus ei täten pelitä kunnolla (ummetus) papana näyttää enemmänkin tältä: http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/drop/fecals3.jpg

Kani, joka on jo valmiiksi ummetuksella, on alttiimpi mm. pahentuneen ummetuksen kautta suolistotukoksille. Jos kani sairastuu, se reagoi liki automaattisesti tilaansa syömällä vähemmän ja myös vatsan toiminta muuttuu. Jos kani on jo valmiiksi ummetuksella, on seuraukset näistä paljon pahemmat kuin kanilla, jonka vatsa muuten toimii mainiosti. Uskaltaisin sanoa, että ainakin 90% kaneista sairastaa joskus jotenkin, vaikkapa sillä suolitukoksella. Tällaisen hoitaminen on yhtä kamppailua ajan kanssa, kani menee niin äkkiä huonoon kuntoon että ei tohdi aikailla ja jos ummetusta on jo valmiiksi ja vatsan toiminta todella hidasta, on maha vaikea saada taas toimintaan kun kani ei meinaa alkaa syömään sitä heinää, joka saisi vatsan taas käyntiin. Kanin ruoansulatus kun toimii myös niin, että pitää jatkuvalla syötöllä tulla tavaraa sisään ja mennä ulos, muuten vatsan toiminta pysähtyy ja tätä on todella vaikea saada enää siitä käynnistymään uudelleen.

Muoks. ja ne umpisuolipapanat. Kani, joka ei syö tarpeeksi heinää ja usein täten kärsii ummetuksesta, jättää melko herkästi myös umpisuolipapanansa syömättä koska ne ehtivät "vanheta" suolessa ennen ulostuloa. Näin tekemällä kani ei saa sille elintärkeitä vitamiineja, mikä myös tietenkin altistaa sairastumiselle.

Muokattu viimeksi: 29.01.14 08.25
http://siisinkarvakorvat.blogspot.fi/
29.01.2014 10.13

Uusilla silmillä jaksaa taas ihan erilailla vääntää ;)

Aikuinen kani kestää sokereita paremmin kuin poikanen/nuori, joille esim. runsas porkkanan syöttäminen voi helposti olla kohtalokasta. Sokerit yleensä imeytyvät jo mahassa, eikä niitä pääse edemmäs ruoansulatuselimistöön, mutta koska poikanen/nuori kani ei vielä kykene pilkkomaan kasvisokereita kovin tehokkaasti, menee iso osa sokereista sulamattomana suolistoon ja aiheuttaa siellä sopivat olosuhteet mm. E.colille ja klostridiumille. Aikuisen kanin kohdallakaan tämä ei ole mitenkään mahdoton skenaario, eipä tästä kovin kauaa ole, kun yhdellä ihmisellä kuoli kaneja liian runsaan porkkanan syötön takia (raju ripuli ja henki pois). Eri sokereiden sietokyvyssäkin on eroja. Parhaiten siedettyjä ovat maltoosi ja glukoosi. Huonommin kani sietää fruktoosia ja huonoiten sakkaroosia (jota esim. siinä porkkanassa on eniten...). Osoitteessa fineli.fi voi ihan itse käydä tutkimassa eri kasvien arvoja.

Tuoreruoka ja pelletti olisi hyvä tarjota kerralla tai vain parissa erässä, siis esimerkiksi aamulla pellettiä ja illalla tuoreruokaa. Jos niitä tarjotaan pitkin päivää ja vielä isompina annoksina, niin kani täyttää mahansa niillä ja heinä ei enää maistukaan. Kerrakka näitä molempia kannattaa antaa vain sellainen määrä, minkä kani syö heti/lyhyen ajan kuluessa.

30.01.2014 15.48
022107968_r

Tuolla jo aiemmin kyselin heinättömästä ruokavaliosta, johon vielä apua ehkä tarvisin. Nyt Wallendorfin ruokailun pääpainona on pellettimössö (Oxbow nuorisopelletti ja Rodo sekaisin [altromiinin jätin pois, ei tykännyt]). Papanan laatu on parantunut ja se on "kuituisempaa". Toisinaan laitan mössön sekaan Critical carea ja pellavarouhetta ja kaurahiutaletta tai soijarouhetta. Olen ajatellut tuon tujumman mössön aktivoivan suolistoa paremmin, ja niin se tuntuu tekevän. Tuoretta syö myös päivittäin.

Mutta toisaalta tarviiko tuota vanhuksen ruokailua enempää viilata? Kun vatsa kuitenkin pelittää ja ja ikäänsä sairaushistoriaansa nähden voi hyvin (puuta koputtaen).

30.01.2014 16.03

Biitti, tosiaan... rouhetta voi antaa kyllä turvottamattakin, mutta mikäli haluaa varman päälle pelata, turvottaminen kuumassa vedessä tuhoaa haitta-aineita. Tosin, pellavarouheen haitta-aineet ovat haitallisia vain isommissa pitoisuuksissa - en olisi huolissani ellet desimitalla ala laskea. Pellavansiemenienkin haitta-ainepitoisuudet ovat vähän... no, tuskin se kani teelusikalliseen kuolee, mutta pidemmässä juoksussa suosisin kumminkin rouhetta tai muuta valkuais/rasvalisää.

30.01.2014 16.04

Wallendorf: Itseasiassa kovin "tuju" eli proteiinipitoinen ravinto ei tuollaisessa tilanteessa ole kovin hyvä. Pelkästä pelletistä kanin on vaikea saada riittävästi kuituja (pitkät ja sulamattomat kuidut jäävät puuttumaan) ja siihen kun lisätään liiaksi proteiinia, niin ihan todellisena vaarana on ammuniakkimyrkytys. Tila voi kehittyä vähitellen, mutta lopulta kani kuolee siihen. Lisäksi ehkä harkitsisin Rodon jättämistä pois, sillä se sisältää varsin paljon sokereita ja myös tärkkelystä, mikä voi kanssa aiheuttaa ongelmia.

Tuoreruoassa kannattaa ehdottomasti suosia yrttejä yms. kuitupitoisempia kasveja, niistä kani saa edes vähän pitkiä kuituja.

M: Ja tuohon pellavarouheeseen vielä sen verran, että ihmisillähän sen säännöllisenkään kohtuukäytön ei ole todettu nostavan elimistön kadmiumtasoja, joten en minäkään usko sen olevan kohtuudella käytettynä kanille vaarallista. Meillä nuo kuusi ötökkää (kolme jättiä ja kolme kääpiötä) saavat päivässä yhteensä desin (kuivamassa) pellevarouhetta.

Muokattu viimeksi: 30.01.14 16.13
30.01.2014 16.44
022107968_r

Siis tuota tujumpaa kamaa annetaan toisinaan eli harvoin, kerran viikossa. Tiedän, että Rodo on vähän epäsuosittua, mutta muuta pellettiä Oxbow:n lisäksi ei syö ja RR:ää hän ei enää syö kuin hitusen. Yrttejä kyllä vedetään ja oraita myös, mutta herra on jo muutaman kerran meinannut tukehtua pitkään palaseen, joten niitäkin pitää pienistää.

31.01.2014 12.41

No, tuo nyt oli vain varoitus. 

Oxbow juniorissahan on jo itsessäänkin aika korkea proteiinipitoisuus, joten välttämättä mitään erillisen proteiinilisän tarvetta ei ole (ellei kani sitten ole hyvin laiha/massaton). Pellavarouheen sijasta voisit kokeilla myös pellavaöljyä, sitä saa ihan isommista marketeista. Tuossa pelletissä kun on varsin vähän rasvaa, niin vanhemmalle kanille pieni satunnainen rasvalisä ei välttämättä olisi yhtään pahitteeksi. Entä oletko kokeillut kuivattuja kasveja? Niitä voi jauhaa/silputa ja lisätä mössöön, näin ruokaan saa vaihtelua.

01.02.2014 11.50
022107968_r

Massaa ollaan juuri tuolla ruokavaliolla yritetty saada, eikä enää herra niin luisevalta tunnukaan. Pellavaöljyä olen lorautellut joskus ruokaan, käytän sitä itse ajoittan ravintolisänä, mutta nyt on käytössä eri öljyseos, jota olen myös varovasti antanut muutaman kerran..

Voi ei kuule kuivatut kasvit/yrtit käy, olen yrittänyt! Kuivatin syksyllä vadelman- ,mustaherukan, mustikan-, puolukan-, nokkosen-, koivunlehtiä ja yrttejä. Nuoremmat vetää ihan hulluna, mutta W syö vain tuoretta. :D Itse tein vadelman- ja mustaherukanlehdistä teetä ja niitä "lilluuntuneita" lehtiäkin jopa yritin tyrkyttää, mutta ei! Söin ne sitten itse.

01.02.2014 14.02
022683020_r

Me ostettiin eilen 25 kg säkki Hobby Plus Cuni Fit Plussaa. Tarkastelin sitten kotona sitä säkkiä, ja huomasin että siinä on päiväys joskus kesäkuussa 2014 (en muista tarkkaan). Meillä ei varmaan tuo säkki siihen mennessä kulu loppuun, joten mietin, että mitä sille ruualle sitten tapahtuu kun päiväys on mennyt, ja voiko sitä vielä sitten syöttää kaneille?

http://kanimaisia.blogspot.fi/
01.02.2014 15.17
022685481_r
Masku

Ei se myrkyksi muutu, se on vain parasta ennen päiväys johon asti valmistaja lupaa että kaikki mömmöt mitä ruoka pitää sisällään säilyttää tehonsa. Eli voi syöttää vielä sen kesäkuun jälkeen, kyllähän sitä oma nenä ja silmä osaa kertoa jos se  vielä hyvää on.

http://rabbits-milling-about.blogspot.fi
01.02.2014 16.45

Ei siinä ruoassa ainakaan ensi alkuun paljon muuta tapahdu, kuin että vitamiinit alkavat haihtua. Jos kovin vanhaa ruokaa syöttää, niin tämä on tietysti hyvä ottaa huomioon.

01.02.2014 19.20

Myös ihmisten ruoissa parasta ennen-päiväykseen saakka taataan ruoan koostumus, maku, laatu ja ravintoaineet 100% säilyviksi. Viimeinen käyttöpäiväkään ei ole mikään absoluuttinen totuus, vaikka tietyt tuotteet pilaantuvatkin helpommin. Itse olen syönyt viikonkin "vanhaa" (viimeinen käyttöpäivä) ruokaa, ei mitään ongelmia. Toki eläinravinnossa täytyy ottaa huomioon ravitsemukselliset asiat.

09.02.2014 16.15

Saako kaneille antaa kuivattuja mustikoita?(;

09.02.2014 17.58
022676237_r
Karstula

luulisin että saa...

"porkkanaa mulle"
09.02.2014 18.01

Kyllä saa :)

09.02.2014 18.09
022630132_r
HML

Saa antaa, mustikat yms. marjat ovat tuoreena sekä kuiattuna pienissä määrissä suorastaan loistavia vitamiinipommeja ja monien kanien herkkua.

09.02.2014 19.09

Kiitos tiedosta!(;.

10.02.2014 14.15
022627033_r

Miten kuivaatte marjat?ja missä? Entäs marjapuskien lehdet saako antaa?kesää ajatellen ois kivaa lisätä kaikkia monipuolisia tuoreita herkkuja:)

http://viivikatsujapuput.blogspot.fi

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti