Uuden kissan odottajat - Sivu 46 (Kissat > Pennut)

17.03.2014 12.29
022427795_r
Vaasa
Hippu kirjoitti:
Hermanni kirjoitti:

Kissaa olen jo jonkinaikaa miettinyt ja nyt kaverilleni on syntynyt viisi kissanpentua.. Vapun jälkeen meille siis tulee uusi perheenjäsen, Mauri :)

Nyt vaan kaikenmaailman kissantarvikeostoksia pikkuhiljaa tekemään, vessan ja raapimispuun saan sukulaisilta.

Onnea tulevasta pennusta! Mutta mutta...

Muistathan kissanpentujen luovutusiän? Kissan pitää olla vähintään 12-viikkoiseksi kasvanut emonsa ja sisarustensa parissa, tätä nuorempana luovutetuille kissoille tulee herkästi käytöshäiriöitä. Sain ainakin sen käsityksen, että pennut olisi juuri syntyneet (parin viikon sisään tai jotain) ja että heti vapun jälkeen pentu jo muuttaa teille. Pahoittelen jos käsitin väärin.

Tarkkaa päivää ei olla vielä sovittu, siksi laitoin noin epämääräisesti tuon ajankohdan. Kyllä itse nuo luovutusikäjutut tiedän niin ihan 12 viikkoisena pentu meille tulee. Hyvä, että jollakin on aikaa noin tarkasti lukea muiden teksiä rivien välistä :)
17.03.2014 16.16
022507457_r
Orimattila

^Iski vain silmään sanamuodot, että pennut on NYT syntyneet ja teille tulee pentu VAPUN JÄLKEEN, niin siitä sai sen kuvan, että pennut syntyneet tyyliin viikon sisään ja luovutetaan toukokuun alussa. Vapun jälkeen voi tarkoittaa tietysti vaikka syyskuuta, jos tarkkoja ollaan, mutta sanamuoto antaa olettaa että kyse oli ihan heti vapun jälkeisistä päivistä. Ja olettaen että pennut on syntyneet tämän kuun puolella, niin toukokuun alku ei vielä missään nimessä ole luovutusajankohta. Niin paljon tiedän ihmisiä, joilla ei ole hajuakaan kissan luovutusiästä, niin siksi sitä herkästi tarkistaa silloin kun saattaisi olla mahdollisuus vaikuttaa.

En siis lukenut rivien välistä vaan ihan kirjaimellisesti ne rivit. :)

17.03.2014 17.15
022708116_r

Minusta tuota luovutusikäasiaa ei voi huomioida liikaa! Hienoa, että ihmiset puuttuvat ja muistuttelevat aktiivisesti :) Jos sillä on mahdollisuus korjata edes yhden ihmisen tietämättömyyttä niin se on hienoa! 

17.03.2014 17.26
022427795_r
Vaasa

Nojoo oikeasti hyvä kun sanoit, aina niitä ilmoituksia näkee missä annetaan pois vaikka kuinka nuoria kissanpentuja. Puhun noin epämääräisiä vain siksi, että en ole varma päivistä niin ajattelin, että ne voi tänne vähän ympäripyöreästikkin kirjoittaa. Mulla nyt on vähän sellainen tilanne, että pari kaveria ovat ehdottomasti sitä mieltä, että mun ei kannata mitään kissaa ottaa kun ei ole aikaisempaa omakohtaista kissakokemusta niin ehkä siksi itse vähän tulkitsin tuota viestiäsi väärin.. :D 

17.03.2014 17.29
022466121_r
Klaukkala

Kaikkihan sen ensimmäisen kissan joskus hankkii, ei se kokemattomuus sitä voi määritellä. :) Enemmänkin ehkä into selvittää asioita ko. eläimeen liittyen.

17.03.2014 17.31

Ei mullakaan oo mitään kunnon kissakokemusta, oon vaan hoitanu mummin entistä kissaa; huhuillu sisälle ulkoota, joskus ruokinu ja rapsuttanut :D Ja nyt on kaksi kissaa

http://maxjaciru.blogspot.fi/ ••• http://maxjaciru.suntuubi.com/
17.03.2014 17.59
022708116_r

Pakkohan se kokemuksen kartuttaminen on jostain alottaa ! :D
Itselläni on ollut kokemusta tasan kulkukissoista ja kavereiden kissoista. Rotukissoja en ollut pahemmin kohdannutkaan. Kissoista olin kuitenkin haaveillut koko ikäni ja innokkaasti etsin tietoa. Viime kesänä 21-vuotiaana haave vihdoin täyttyi, kaksin kappalein. Onnea Hermannille uudesta perheenjäsenestä! Kissat on yksi parhaista asioista mitä ihmiselle voi sattua :D

17.03.2014 18.04
Hermanni kirjoitti:

Kissaa olen jo jonkinaikaa miettinyt ja nyt kaverilleni on syntynyt viisi kissanpentua.. Vapun jälkeen meille siis tulee uusi perheenjäsen, Mauri :)

Nyt vaan kaikenmaailman kissantarvikeostoksia pikkuhiljaa tekemään, vessan ja raapimispuun saan sukulaisilta.

Aivan ihana nimi kissanpennulla! Mauri! :) <3

E: Ainiin, ja onnea tosiaan uudesta tulokkaasta!

Muokattu viimeksi: 17.03.14 18.05
~A cat is a poem.~
17.03.2014 20.22
022427795_r
Vaasa

Kiitoksia onnitteluista! Tänään kävinkin pentuja vähän katsomassa ja aivan ihania olivat kaikki. Tiedän jo kyllä mikä niistä tänne meille muuttaa, kunhan se vain on poika ja poikien vehkeet sillä mielestäni oli... :)

19.03.2014 07.20
022507457_r
Orimattila

Ei se kokemus kartu ennen kuin sitä pääsee kartuttamaan! Mun kissanhankinta oli aikoinaan aika extempore, kun osui kohdalle rääpäle, jolle samantien keksin nimen jos se olisi poika. Olihan se. Siitä tuli Lenni ja piti alkaa kiireesti opiskelemaan kaikkea mahdollista kissoista. Joskushan olin sitä mieltä että vihaan kissoja... :D

19.03.2014 19.15
022427795_r
Vaasa

Itseäni kyllä vähän jännittääkin se, että ei tosiaan sitä kissaa ole ennen ollut. Tietenkin olen kaikkea mahdollista tietoa lueskellut ja on sukulaisilla ja kavereilla kissoja, mutta en oikein tiedä vielä niistä mitään sellaisia asioita, mitkä tietäisin jos olisin vaikka koiraa hankkimassa. Tarkoitan ihan sellaisia asioita, kuten vaikka kuinka paljon pitää antaa ruokaa ja kuinka usein sitä hiekkalaatikkoa pitää siivota ja mikä kissanhiekka olisi parasta. Onneksi tietoa löytyy helposti ja sitten ku se oma kissu täällä on niin käytännön kauttahan nuo hiakkalaatikkoasiat selviävät :)

Minullahan vaan on ennenstään jo pieni eläinlauma ja kaikki tulevat toimeen keskenään. Tiedän, että Onni koirani tänne kissan varmasti hyväksyy, on ollut monesti hoidossa paikassa missä on kissoja. Ja eiköhän se kissakin Onniin totu kun pentu vielä on.. Kertokaas muut kenellä on valmiiksi ollut koira, että miten kissanpentu siihen suhtautui?

19.03.2014 19.31
022507457_r
Orimattila
Hermanni kirjoitti:

Kertokaas muut kenellä on valmiiksi ollut koira, että miten kissanpentu siihen suhtautui?

Meillä kissat on pari päivää sähisseet ja murisseet koirille, mutta sitten olleet jo ihan sujut niitten kanssa. Eli sitä ei kannata jännittää. Myös hoitokissat on meillä aina koiriin tottuneet tosi nopeesti.

Ja kissanhiekkoja on niin monelaista, että parhaimman löydät kokeilemalla. Kissa tottuu monenlaiseen, omistajan mieltymykset taitaa vaihdella enemmän. :D Itselleni mieluisinta on paakkuuntuva mikrohiekka, jonka päivittäin putsailen, tarvittaessa lisään vähän hiekkaa ja vaihdan hiekat kun haju alkaa olla niin voimakas että kissakin jo laatikolla käydessään haisee pissalle. Laadukas hiekka, joka maksaa hieman enemmän, maksaa itsensä takaisin kun koko hiekkaa ei tarvitse kuin harvoin vaihtaa kokonaan.

Pellettiä en ole koskaan kokeillut, mutta kristallihiekkaa kyllä, mistä ei noukita kuin kakat pois ja pissa imeytyy kiteisiin. Minusta liian epäkäytännöllinen ja epätaloudellinen ratkaisu, että ei ollut mun juttu. Ja kiteet kulkeutui kissan tassuissa ihan pitkin kämppää, hiekkaa sentään oon vain vessojen edustalla.

19.03.2014 20.05
Kasvattaja useimmiten kertoo, millaisesta hiekasta pennut pitävät. Meillä kokeiltiin kasvattajalla bentoniittiä, pellettiä ja mikrohiekkaa joista viimeisestä pennut pitivät.
http://maxjaciru.blogspot.fi/ ••• http://maxjaciru.suntuubi.com/
19.03.2014 20.29
022580385_r
Salo

Mulla oli Pate ennestään, kun Kip tuli. Pari ekaa päivää pelkäs, sit uskaltautu parvekkeella haistelemaan ja sen jälkeen ei oo välittäny. Meillä tosin Pate on lauman pomo jota jopa kissat kunnioittaa ja väistää. Tipillä ei oo pentuesosaruksia joten oli ennen mulle tuloa leikkiny vaan koiran kanssa. Ainoo joka sillon pelkäs oli Helmi :D

19.03.2014 20.36
022427795_r
Vaasa

Olis niin kätevää käyttää kissanhiekkana puupohjaisia pellettejä kun niitä on kaninikin hiekkalaatikossa, mutta ei kuulemma oikein toimi kissanpissan hajujen peittäjänä ja uskon kyllä kun kaninkin pissat haisee tosi helposti niistä :D

19.03.2014 20.40
022466121_r
Klaukkala

Joillain kissoilla kuulemma toimii hyvin, jotkut ovat puolestaan valittaneet hajuista. Meillä oli 2 hoitokissaa muutaman päivän, eikä laatikko haissut vaikkei sitä siivottu, siinä oli juurikin puupelletit.

19.03.2014 20.45
022438131_r
Helsinki

Kaikki kissat ei vaan pellettejä kelpuuta. Meillä ei kelpaa yhelle edes puupohjainen paakkuuntuva hiekka kakkosasialle, että hiekka täytyy valita kissan ja ihmisen kompromissina.

19.03.2014 20.54

Meillä on kahdella kastraattipojalla on PeeWeen vessa ja kuivikkeena siis (Vapon) puupelletti. Toimii moitteettomasti, helppo pitää puhtaana, "hiekka" ei kulkeudu, eikä vessa haise, vaikka en todellakaan ole mikään lootan himosiivooja :D Tykkään! Maxilla on entisessä kodissa ollut puupellettiä ulkotarhan vessassa, mutta pentu ei siihen ollut koskaan törmännyt, mutta silti nuo molemmat ovat ihan mukisematta vessaa käyttäneet heti ensi hetkistä alkaen.

Muokattu viimeksi: 19.03.14 20.56
19.03.2014 23.02
022226952_r
Nummela

Ite kun aikonaan TIuhtin hankin niin ekat kaksi päivää kisu tais jännittää koiria ja sähistä niille kun tulivat lähelle.
Vanhempi koirani eli russelini oli tosi hellä kissaa  kohtaan alusta asti ja sen TIuhti otti nopeemmin kaverikseen. Nuorempi eli harjakoirani piti kissan kehräämistä murinanana aluksi ja murisi takas/hyökki valehyökkäyksin päin jos kissa tuli liian lähelle. mut viikossa nuorempikin kissan hyväksy jo.

Nykyään ovat tosi hyviä kavereita keskenään, kissa on ihan orpona jos koirat on pitkään poissa ja erityisen sylinkipeä silloin. Ja harjakoirani on kissan kanssa ihan bestis nykysin, rakastavat puolin toisin pyytää toisa hippasille ja painileikkiin :D

Ite tykkään noista paakkuuntuvista mikrohiekoista eniten... niin helppo siivoota 1-2kertaa päivässä, mun kisuni on melko tarkka neiti ja pissat tulee helposti muualle kuin laatikkoon jos ei vähintään kerran päivässä laatikkoo siivota. Pelletit ja muut ois hankalia mun makuun siivottaviksi.
Pissajutut on ton kisun kanssas ollu melko haastavia ja sen verran mattoja pessy tässä viiime aikoina kun tuo ei pörrömattoa olkkarissa "hyväksynyt" vaan siihen tuli aina uudelleen pissat, että on uusi halpisnukkamatto sen tilalla ja toinen vessa ekan oheen...   Ärsyttävää vaan ku koen parhaaksi vessaksi ton boda cleanstep vessan joka on "portaallinen" iglutyylinen vessa, mutta se on niin iso ettei tänne kahta sellasta ns. nätsiti mahdu. Joten hankin heiluriovellisen perusvessan olkkariin. Vaan kun tossa ei ole niitä igluvessan "portaita" joihin jäisi tassuista hiekanmurut vessan sisään niin nyt ahistaa kun hiekanjyviä on tuo yks nurkka täys jollei rikkaimuria päivittäin sinne käytä... pienet on murheet, mut siisteysfriikille kauheeta :D 

Ainakin tätä kissanpentukuumetta lievittäny kummasti tää miten hankalaa voi vessajutut olla yhdenkin kissan kanssa vaikak kissa on leikattu, ei merkkaile ja vessan putaisi tosi säännöllisesti. Vaan vihdoin aletaan olla voitonpuolella, enää ei oo hetkeen pisuja näkyny väärässä paikassa...

...kissanpentukuume, täältä tullaan siis o.o kun ongelmat nykysten elikoiden kaa loppuu niin johan sitä ois saatava yks lisää xD Taas erehdyin kattelee pentuilmotuksia ties millä sivustoilla. Tekis niin mieli hankkii Tiuhtille kissakaveri...

19.03.2014 23.09
022259801_r
Lahti
Meillä koira pelotti aluksi, mutta samalla herätti valtavaa uteliaisuutta:D kauhea stalkkaus piilosta mikä toi koira on mutta jos koira huomasi niin karkuun:D
20.03.2014 12.06
022656112_r

Yksi räggiskasvattaja lupasi ilmoittaa jos pentueesta liikenisi siitostasoinen kilpparityttö! :) Nyt vaan jännitetään.

03.04.2014 19.12
022490667_r
Lahti

Herra Hessu muutti nyt meille Ruutin kaveriksi. :) Pari päivää on ollut ja ihan mahtava heppu! Aikamoinen riiviö, ja tykkää hirveästi leikkiä koirien ja Ruutin kanssa.

17.06.2014 12.32
022373334_r

Mulle on tulossa toivottavasti uusi kisu kohta. <3 Mun ei ollut mikään tarkoitus ottaa kolmatta kissaa ainakaan nyt just, mutta kun sellainen sattui kohdalle olin heti myyty! Mieheltä yritin joku aika sitten ruinata kolmatta kissaa mutta ei suostunut, nyt menin ihan omineen varaamaan kisun joten en tiedä miten ukko tähän suhtautuu, en vaan voinut jättää varaamatta sitä.

Kisu saapuis about 4vk päästä kotiin. Maatiainen on. En edes tiedä vielä kumpi on, tänään toivottavasti selviää. Väri on sellainen tosi vaalea kerma ja sillä on punaiset silmät. Väri ja ne silmät saikin mut siihen rakastumaan. <3 Menin viemää kummitädilleni itseltä kaninpoikasta joku aika sitten ja se halusi näyttää pentuja joiden olemassa olosta en edes siis tiennyt kun sinne menin. Sanoinkin ettei sais edes katsoa. No kun tämän varaamani näin niin reaktio oli "EIKÄ!? IHANA!" Sitten kun katsoin tarkemmin huomasin että sillä oli kaikenlisäksi punaiset silmät mikä on tosi harvinaista. :) Siinähän sitä sitten oltiin ja sanoin heti että mä haluan tuon. :D Meinasivat pitää itse toisen (kaksi oli) ja ajattelinkin että sen varmaan pitävät kyllä, mutta kun oli lasten kanssa keskustellut niin kissa olisikin minun jos sen haluan. <3 Olin yhtäaikaa järkyttynyt ja onnellinen, kun luulin että pitäisivät sen itse ja ei "tarvisi" sitä ottaa. :D Jos siis en olisi tätä pentua saanut niin tuskin meille kolmatta kissaa olisi tulossa aikoihin. :)

Jännittää niin kauheesti kun siitä on 8v kun on viimeksi ollut kissanpentu. <3 Nimeksi tulee luultavasti Mila jos on tyttö ja Latte jos on poika. :)

Home whitout a cat is just a house.
17.06.2014 17.21
022310625_r
Helsinki

^Onnittelut tulevasta pennusta, kissan silmät kuitenkin kannattaisi tarkistuttaa eläinlääkärillä jos ovat punaiset. Kuparin väriset silmät ovat mahdollisia kissoilla, mutta punoitus viittaa tulehdukseen...

18.06.2014 09.51
022373334_r

Eivät ole tulehtuneet vaan siis kyseessä on albiinokisu. Tulehtuneet silmät kyllä tunnistaisin, ihan siistit silmät ovat.

18.06.2014 12.05
022310625_r
Helsinki

Mielenkiintoista, en oivaltanut kissaa Albiinoksi kun kuvasit kissaa vaalean kerman väriseksi. Albiino kissat on TOSI harvinaisia ja silmät näyttävät punaisilta koska verkkokalvoilla ei ole pigmenttiä (väriään tulee silmänpohjan verisuonituksesta). Olisi jännää nähdä kuva pennusta :) 

18.06.2014 12.34
022259801_r
Lahti

En ole koskaan tavannut albiinokisua, muita eläimiä kylläkin:D meillä on kokovalkoinen kissa mutta sillä on ihan keltavihreät silmät (tuntuu vaihtelevan, minkä väriset silmät:) valo varmaan)

18.06.2014 13.32
022711334_r
Tarkoitetaanko nyt kirkkaan punaisia silmiä vai kuparin värisiä? Albiinot on tosiaan harvinaisia ja kissa on siinä kohtaa aivan vitivalkoinen. Punaisella /kerman värisellä kissalla voi olla todella tumman kuparit silmät, mutta ei kirkkaan punaisia :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make!"
18.06.2014 22.40
022373334_r

Mulla ei ole nyt kunnon kuvaa, mutta menen toivottavasti lähiaikoina katsomaan uudestaan, jospa silloin muistaisin kaikelta ihailultani ottaa jopa sen kuvankin. ;) Yhden kuvan oon saanut, mutta siinä ei juuri silmiä näy.  Mitkään tummat silmät ei oo, eikä kirkkaanpunaiset vaaleahkon punaiset.

muoks. Tässä se huono kuva, eipä tuosta juuri selvää silmistä saa.

Otto

Muokattu viimeksi: 18.06.14 23.05
19.06.2014 19.20
022453159_r
Kemi

^ Onpa nätti! Oletko vielä kertonut miehellesi pennun tulosta? Kannattaa hyvissä ajoin ettei pentu sitten kotiudu negatiiviseen ilmapiiriin, jos mies tarvitsee aikaa ajatuksen sulatukseen. :)

"Happiness is when what you think, what you say, and what you do are in harmony." - Mahatma Gandhi / pikkupeto.blogspot.fi

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti