Akvaariokaloista. - Sivu 10 (Muut Lemmikit > Yleistä keskustelua muista lemmikeistä)

10.02.2011 16.34
Itselläni on akvaario ja rakastan kaloja ja etanoita :D Minulla on kaksi rapua jotka asuvat erillisessä akvaariossa, akvaario, jossa on kaloja ja sitten kaksi purkkia missä on etanoita ja niiden poikasia. Kaikki alkoi, kun toin kotiin salaa etanoita... Sitte mun kaverin äiti soitti, että onpa hauskaa kun hänellä on etanoita... Herkkuja voi mennä antamaan...
11.02.2011 20.45
021480363_r
Riihimäki

Tämän asian olen ottanut aiemminkin esille. Eli avainkirjoahventen kuteminen. Onko meidän ahvenissa jotain vikaa, ne on kutenut monet kerrat jo kohta parin vuoden ajan mutta ei ikinä tule poikasia. Ovat kerran saaneet olla jopa yksityisessä altaassa kutemassa mutta syövät kudun aina parin yön jälkeen. Altaassa on siis yksi koiras kahden naaraan kanssa, kutua on tapahtunut tasapuolisesti molemmilla.

12.02.2011 22.30
020330478_r

Täältä löytyy useampi satalitraa akvaariovettä.

1 x 30l

2 x 60l

1 x 84l

2 x 100l

6 x 120l

1 x 132l

1 x 180l

1 x 250l

1 x 300l

1 x 325l

1 x 500l

1 x 600l

15.02.2011 11.13
021714062_r
Hämeenlinna
Meillä on kans hirveesti akvaarioita, tosin ne on jo niin isoja ettei tänne mun huoneeseen mahdu. Olen tässä jo pitkän aikaa yrittäny metsästää semmosta sopivankokoista akvaarioita kamoineen, että niitä kaloja joskus sais. Monta vuotta tullu haaveiltua, kun ei ole niitä pitkään aikaan ollut :) Toivottavasti löytyis nyt jostain meikäläisellekin akvaario.
Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
15.02.2011 18.38

Meillä muutama noin 100l kieppeillä myynnissä... eli torilta löytyy kuvineen. Sitten jäis vielä aika monta vaikka eihän Tässä oikeasti enää muista mitä on ja mitä ei ole.

35l,2x 48l, 60l(30+30)jaettu (tyhjinä),60+63l,73l,98l,2x100l,112l,120l (tyhjät),128l, 185l plekoilla,198l terrana, 250l, 390l ahvenakva, 468l meriallas(tyhjä)+ 2 uutta allasta jotain 40 ja 60 litraset. Ja sitten naapuri kysy ohimennen "miten niin mopo lähti käsistä?" juu se ei ole meillä käynyt ja ilme oli kun kerroin mistä oli kyse....
02.03.2011 19.15

Ihan kamalaa tämä pienen ihmisen elämä. Piti ostaa 250l allas ja miksi? Ei hajuakaan, kun ei perjaatteessa ole edes tilaa tuollaiselle mutta joo piti ostaa...

Onneksi olen saanut myytyä noita altaita ihan kiitettävästi eli mitäs noita on jäljellä noin 500l, 390l, 250l, 250, 198l, 185l, 128l, 112l, 110l, 90l, pari 60l ja pari pientä alle 60l. Sitten noi 90l ja 112 on vielä myynnissä niin ja yksi 45l eli tuo pikkuallaskin myydään pois.

Niin ja sellanen räkkikin on myynnissä

18.03.2011 01.12
Jos haluaa meteliä akvaariooon suosittelen pilkkuantenni monneja nytkin kaikki 5kpl vetää pitkin allasta ja välillä kuuluu pzzzz kuin kännykkä puupöydällä tai sinne päin. Ne surraa sillai jännästi. Ainut huonopuoli on että ne vetää kaikki kalat jotka suusta alas mahtuu mutta hieman isompiin. Kaunis kala myöskin kiiltävä hopea pitkillä viiksillä...
21.03.2011 20.19
Voi herranjestas ku teillä ihmiset on akvaarioita : D Mulla 60, 120 ja 220 litraset. Mä tässä mietin että oisko kellää ehdotuksia tuohon 60 litraseen pohjakalaksi/kaloiksi kääpiöpallokalan seuraksi? Sorapohja, pH 6,5, lämpötila 25 ja veden kovuus semmone pehmeä-keskikova.
Ois kiva joku pikku parvikin, semmone mitä tuo pallo ei innostuis nyppimään. Monniahan noin pieneen ei voi laittaa. Siiaminpiikkisilmiä tai piikkisilmiä ois kiva hankkia, mutta niille ois paras se hiekkapohja. Ja mulla on tuossa 120 litrasessa hiekkapohja ja kolme piikkisilmää, ne kyllä rakastaa sitä pohjamatskussa myllertämistä ja sylkevät sitä hiekkaa kitusien kautta ulos :3
Täplänuolimonnitkin tarttis isomman altaan. Auttakaas mua, onko ehdotuksia?
22.03.2011 14.59
022570769_r
Iisalmi

Minulla on ollut nyt tammikuusta asti kaloja 80 litrasessa akvaariossani. olen kyllä vahvasti sitä mieltä että akvaariota ei ehkä kuitenkaan ole tarkoitettu minulle. Tai no, ei ainakaan noita kaloja. Ostin akvaarioon 3 ottoa ja 8 kuparitetraa. Tällä hetkellä elossa on 2 ottoa ja 6 kuparitetraa. Pumppu söi kaksi tetraa, joista toisen kylläkin sain pelastettua. mutta kun kalamäärä kasvoi hetkeksi 7:ään, kuoli parin päivän päästä yksi tetra, en tiedä mihin. no päätin että ehkä tuohon on sitten tarkoitettu vain 6 yksilön kuparitetra"parvi". otoista yksi kuoli kun oli työntynyt yöllä pumpun taakse. Nuo otot on niin hirvittävän touhukkaan hellyyttäviä, että ajattelin kyllä käydä ostamassa vielä yhden lisää.

Noista kuparitetroista en sen sijaan tykkää. kun kävin ostamassa tetroja, painotin, että haluan rauhallisia ja mukavia parvikaloja. No nämä kuulma on rauhallisia perusparvikaloja, vaikkakin urokset saattavat tehdä hetkellisiä haamureviirejä. No minäpä satuin sitten juuri saamaan jonkun ihme kiukkupussi isottelija ötökän, joka on vallannut noin 60 l altaasta, eikä sinne ole muilla tetroilla asiaa. Onneksi antaa sentään yleensä ottojen olla rauhassa. Mutta 5 muuta pienempää tetraa on siis joutunut ahtautumaan tuonne pieneen tilaan toiselle puolelle allasta. Jos erehtyvät vähänkin uimaan toista päätä kohti, hyökkää tuo isoin korsto uros omasta päädystää hätyyttelemään muita. Tekevätkö kaikki tetrat näin? ja voiko tuonne ottaa muita kaloja enää? jos ottaisin vaikka toisen pikku parven tai jonkun pariskunnan niin hätyyttelisikö tuo yksi nekin tohon pikku alueelle...?

Muokattu viimeksi: 22.03.11 15.01
28.03.2011 19.31

Minulla miljoonakaloja 60 litran akvassani. Mitä voisin sinne ottaa seuraksi?

Olen muutamia vaihtoehtoja katsonut, mutta en ole ihan varma.

28.03.2011 23.15

Miljoonakalat on vähän hankalia koska ovat kovemman veden kaloja. Perjaatteessa hohtomiljoonia mutta koska risteytyvät tavisten kanssa on tuloksena arvottomia kaloja sen miljoona eli ei kannata. Mites olis vaikka omenakotiloita tai sukarapuja? Omenakotiloita löytyy montaa eri väriä ja kaikki "yök mitä limoja" ihmiset on nykyään pakko pitää edes yhtä altaassaan.

Neontetrat ja sinineontetrat on myös kivoja pieniä parvikaloja. Neontetrat ainakin ovat rauhallisia meillä ja niitä on 10kpl pienessä altaassa. Kokonsa puolesta neontetroja tuonne sopii enemmänkin. Kysy jos joku vaikka vaihtaisi tai ostaisi nuo kuparit isompaan ja ostat itse kivempia tilalle.

Piti muuten mainita myös kääpiörasborat joita saa isomman parven tuollaiseen pieneen.

02.04.2011 13.07
Sekasotku kirjoitti:

Mites olis vaikka omenakotiloita tai sukarapuja?

Ite en laittais omenakotiloita miljoonakalojen kanssa (: Ovat noi millikset kumminkin niin kovia näykkimään kaikkea mielenkiintoista nii omppujen herkät tuntosarvet ois siinä kyllä vaarassa...

06.06.2011 09.25
oon harkinnut hankkivani jonkunlaisia kaloja tai vain yhden kultakalan mutta voiko kultakalaa laittaa n. 20L akvaarioon? :) jos ei, mitä kaloja ja kuinka monta suosittelisitte akvaariooni? :) (vastatkaa mulle yv, koska en käy lukemassa yleensä näitä keskusteluja, eli en näkisi teidän vastauksia. :D)
06.06.2011 21.06
*RIP Kalle kirjoitti:
oon harkinnut hankkivani jonkunlaisia kaloja tai vain yhden kultakalan mutta voiko kultakalaa laittaa n. 20L akvaarioon? :) jos ei, mitä kaloja ja kuinka monta suosittelisitte akvaariooni? :) (vastatkaa mulle yv, koska en käy lukemassa yleensä näitä keskusteluja, eli en näkisi teidän vastauksia. :D)

Oli nyt pakko vastata tänne voin toki tulla vielä laittamaan yv: tä, mutta ihan näin yleisesti että muutkin tätä miettivät voivat lukea. Ei missään nimessä!!

Eläinsuojelulain mukaan minimikoko altaalle on 40 litraa, mutta riippuen lajista ilmeisesti nykyään jotain hyvin pieniä lajeja voi pitää pienemmissäkin (?)

Kultakala on kookas laji ja tarvitsee vähintään 300 litraisen akvaarion ja aina mieluiten minimikokoa isomman. Se on myös parvikala ja tarvitsee ympärilleen muita kultiksia.

Tuollaiseen akvaarioon en suosittele kaloja vaan esimerkiksi sukarapuja tai jonkinnäköisiä kotiloita. Jos kaloja haluat täytyy sinun hankkia isompi purkki. Mitä isompi, sen kookkaampia kaloja voit sinne laittaa. Mitäpä jos selvittäisit ensin vaikka internetin kautta hieman akvaarion hoidosta, kalalajeista ja näin pois päin?

Muokattu viimeksi: 06.06.11 21.07
06.06.2011 21.50
Tänään hain Tiksin akvaariokurjesta taiston tuoho isoon altaaseen. Kruunuevä, tummansinisellä kropalla ja punasilla evillä, komia poika on! Tuolla oli älyttämästi valinnanvaraa varsinkin väreissä. Tänään vielä arasti akvassa liikku, jos sitä huomenna näkisi enempi ja saisi kuvattua:)
07.06.2011 08.47
joops, oon saanu vastauksia jo jonki verran niin taidan kuitenkin säästää rahat siihen 40L akvaarioon. :D
07.06.2011 11.51
*RIP Kalle kirjoitti:
joops, oon saanu vastauksia jo jonki verran niin taidan kuitenkin säästää rahat siihen 40L akvaarioon. :D

Noniin, muistat vaan sitten että sinne ei mitään isoja kaloja saa eikä oikeastaan hirveästi voi kaloja tunkea ^^

08.11.2011 21.06
018757913_r
Kuusankoski

Heippa, olis tulossa tommonen n.110l (81x36x45) akvaario ja oon alkanu miettiä ihan tälleen alustavasti mitä kaloja sinne haluisin, osaisko joku auttaa vähän että mitkä näistä sopisi yhteen ja millasia määriä kutakin uskaltaisi ottaa? Oon näitä kaloja miettiny

Neontetra tai kardinaalitetra

Siiaminpiikkisilmä

Hunajarihmakala

Taistelukala

Loistobarbi

Seeprakala

Kiilakylki

Platy

Partamonni tai täplämonni tai helmipartamonni

Onko hyviä vinkkejä tai ehdotuksia näin alustavasti?

08.11.2011 21.39
020416743_r
Turku

^

Esimerkiksi:

Lämpötila 26-27 astetta

Taistelukalakoiras TAI 3 naarasta TAI Hunajarihmakalakoiras/pieni haaremi.
15 kardinaalitetraa TAI 10 kiilakylkeä
6 piikkisilmää

Lämpötila 23 astetta

Kaksi seuraavista parvista:
10 seeprakalaa TAI 6 loistobarbia TAI 15 neontetraa
Partamonni

Kovan veden allas

10 platya
Partamonni

Muokattu viimeksi: 08.11.11 21.40
"Suuri ääni - suuri persoona." http://kehraten.blogspot.fi
08.11.2011 21.53
018757913_r
Kuusankoski
Kiitos siinä olikin hyviä vaihtoetoja, mites muuten sen tiedän että taistelukala uroksia ei kannata laittaa samaan mutta entäs jos on yksi koiras ja pari naarasta vai onko niilläkin taipumus tappelemaan?
08.11.2011 21.57
020416743_r
Turku
^ Se riippuu ihan kalojen luonteista. Joskus menee ihan ok haareminkin kanssa, joskus tulee ruumiita. Naaraat keskenäänkin saattaa olla vähän riski homma...
08.11.2011 22.12
018757913_r
Kuusankoski
aa okei hyvä tietää :) mites voiko piikkisilmää ja monnia pitää samassa?
09.11.2011 09.42
000097809_r

Meillä riehuu pilkkutauti ja kaikista eniten on kärsinyt kardinaalit. Niiden pyrstöt ovat tyveen asti syöpyneet(en tiedä miksi, ehkä taistelukala käynyt pöllyyttämässä?) ja taisto ei näytä pitävän niistä. Joten ajattelin että lopetan tetrat koska niillä ei kasva pyrstöt takaisin. Joten ajattelin ottaa rubiinitetroja. Siellä on ennestään: 1 partamonni, taisto, 8 kiilakylkeä. Mahtuisiko mukaan vielä rubiini- ja sitruunatetraparvi? Mielipiteitä näin kyselen :D

09.11.2011 16.53
021325504_r
Tampere

Nyt on siis vaihdeltu altaita ja käynnissä on 90l mutteri, 90l tuo pikkuallas, 128 miljoonakala/omenakotilo/sukarapula, 185l plekola ja vauva allas, 530l ahvenakva. Lisäksi on varastossa 250l ja 460l meriallas odottamassa. Toki eteisen 198l saa kohta terraariosta muuttua takaisin akvaarioksi paisuvan ahven tilanteen takia.

Sitten oli kultakehyksinen 136l allas myynnissäkin asti juuri vaihdetuilla silikoneilla.

Itse kasvattelin taistoja jonkun aikaa ja luultavasti kohta taas kun sopiva mies löytyy. Tosiaan jos poikueen urokset on samassa altaassa akaa joku niistä olemaan dominoiva ja muut saattavat piilottaa miehiset mittansa esim lyhyillä evillä yms. Taistot menee hyvin haaremissa mutta esim taisto ja 1 naaras on huono koska uros ajaa naarasta ja luultavasti tappaa sen. 1 uros ja 3 naarasta on ok. Kahta aikuista taistopoikaa ei siis saa laittaa samaan altaaseen mutta naaraita saa laittaa vaikka 5 samaan. Kannattaa toki katsoa niitä naaraita tarkkaan koska itse ostin 2 naarasta jotka alkoivat tappelemaan altaassa melkein heti, tarkempi tutkailu osoitti että olivat 2 urosta.

Jos aloittelijana laittaa taistoja vaikka sen haaremin ei kannata pelästyä sitä kutuintoa koska silloin taisto koiras antaa kirjaimellisesti turpiin naaraalle joka vasta kunnon selkäsaunan saatuaan sytyy kutupuuhiin. Jos naaras näyttää laihalta ja evät repaleiselta kututouhujen jälkeen laita naaras toiseen altaaseen toipumaan. Sillä että on 3 naarasta ainakin estetään yhden liikarasitus.

09.11.2011 19.42
Ahvenakva kirjoitti:

Lisäksi on varastossa 250l ja 460l meriallas odottamassa.

Nooh äläs kiusaa :/ Mullakin on ollut muutama meriallasta tossa odottamassa, mutta jostain syystä noi projektit on aina kaatuneet johonkin... Ehkä vielä jonain päivänä on tarpeeksi aikaa ja rahaa meripöntölle (:

10.11.2011 14.33
018757913_r
Kuusankoski
Hei kuinkas paljon tuota hiekkaa pitänee ostaa akvaarioon jonka mitat on P 81 x S 36 x K 45 cm ? jos sitä sen 5-7cm pohjalle laittaisi
10.11.2011 15.16
018757913_r
Kuusankoski

Ahaa ehkä löysinkin, kuulostaa aineskin oikealta meneekö näin

pituus x leveys x hiekkakerroksen korkeus

eli tässä tapauksessa 81 x 36 x 5= 14l

jos hiekan/soran paino on noin 1,8kg/litra

eli 14 x 1,8 = 25

Kuulostaa aineskin ihan järkevältä :D

10.11.2011 17.24
020416743_r
Turku
Kuulostaa ihan fiksulta joo. Mun 70 x 35 -altaan pohjalle meinaan oli just eikä melkeen sopivasti 1 säkki biltemaa. (16 kg)
10.11.2011 20.23
021325504_r
Tampere

Meriallas maksaa ylläpitää noin 10e/litra eli tuollainen 500l merivettä tulee kivan kalliiksi. Tuon mulle kertoi akvanpitäjät joilla merivettä.

No niin tuli sitten kirppikseltä ostettua n.20l mutteri allas kiitos vain sille joka sen toi ja halvalla laitto 5e myyntiin. Nyt siitä tulee sukarapula ja viereen tulee tuo 90l mutteri yövaloiksi ja taistolaksi tai josko suklaarihmoja sinne laittais.

Alettiin kunnostamaan tuota 198l akvaarioksi kun on robot vähentyneet niin kaloja sinnekkin vain.

10.11.2011 20.44
Ahvenakva kirjoitti:

Meriallas maksaa ylläpitää noin 10e/litra eli tuollainen 500l merivettä tulee kivan kalliiksi. Tuon mulle kertoi akvanpitäjät joilla merivettä.

No niin tuli sitten kirppikseltä ostettua n.20l mutteri allas kiitos vain sille joka sen toi ja halvalla laitto 5e myyntiin. Nyt siitä tulee sukarapula ja viereen tulee tuo 90l mutteri yövaloiksi ja taistolaksi tai josko suklaarihmoja sinne laittais.

Alettiin kunnostamaan tuota 198l akvaarioksi kun on robot vähentyneet niin kaloja sinnekkin vain.

Mmm... Joo itekkin tossa laskeskelin kalojen ja kaikkien sisustuksien kanssa että ihan mukavaisen oloiset hinnat jo aloittamiselle saatika sitten että pitäisi vielä ylläpitämiseen olla varaa + aikaa ja hermoja tuolle. No jospa tässä vielä sen pari vuotta opiskelen asiaa ja sitten pystyttäisi sen.

Tietysti mitä enemmän käytettynä ostaa tavaroita niin tulee halvemmaksi mutta joo se aloittaminen on kamalan kallista (tai no riippuen altaan koosta). Tuskin se ylläpito on niin vaikeaa kun aina kuvitellaan, mutta kuitenkin tarvitsee aikaa ja panostautumista asiaan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti