Akvaariokaloista. - Sivu 11 (Muut Lemmikit > Yleistä keskustelua muista lemmikeistä)

12.11.2011 22.05
021325504_r
Tampere

Piti sitten laittaa iso allas uusiksi. Siirsin pari albiinoseeprat toiseen (ja sit ehkä vielä kolmanteen) altaaseen. Sisustin uusiksi ja nyt ahvenet vetää rallia tuolla. Varsinkin yhden kannon oksa joka ylettää pinnan päälle aiheuttaa ihmetystä kaikilla. Sitä pitää käydä tutkimassa koko ajan.

Pitää muistaa että mulla on tuolla Tapajos "redhead" tonkijoita kasvamassa ja niille ei ihan mikä vain sisustus käykkään. Toivotaan että ne kasvaa nopasti, joka päivä pitää kytätä että joko nyt.... joko nyt... mutta ne ei kasva ihan noin nopeasti....

Tuli perustettua 90l mutteri ja 20l muteri tuohon "yöpöydälle" olkkariin ja nyt pitäis keksia mitä sinne laittaa... suklaarihmat olis kivat mutta vaikeita pitää... taistot tuppaa kuiteski lisääntyyn ja sitten tarvittais altaita lisää ja ja ja.....

Robot sai kyytiä ja nyt on vettä altaassa josko se pitäis ja jos pitää on huomenna sen perustaminen sitten edessä. Siivosin plekolankin ja nyt siellä on entistä enemmän piiloja ym kivaa missä plekottaa päivät.

Kyllä sitä hieman pelottaa että mitä sitä vielä keksii... jos kukaan ei ostakkaan tuota 126l allasta niin.... ja yksi toinen allas tekisi mieleni ostaa mutta jostain pitäis taas saada järkeä tähän hommaan ja ISOT jarrut.....

19.11.2011 20.13
020786310_r
Tampere
  • Tulipa tänään tämäkin laitettua uusiksi. Punatimantti lapsista viimeiset 12 vaihdoin pieneen tonkijalajiin. Huomenna pitäisi noutaa uutta lajia vielä altaaseen ja sitten oliskin ahvenia
  • Helmikirjoahven
  • Sateenkaariahven
  • Lehtikala
  • Punatimanttiahven
  • Kääpiö albiinoseeprakirjoahven
  • Palettikala
  • Tapajos "redhead"
  • Geophagus Iporangensis tonkija
  • Täpläkoruahven?
  • Amatitlania siquia "seeprakirjoahvenen serkku"

Monneja löytys sitten tähän mennessä

• Sulkaripsimonni
  • Juovanokkamonni
  • Isovelhomonni
  • Salamanteripleko
  • Kääpiöpuupleko
  • partiksia

Pari plekoa tahtoisin mutta vielä enemmän että jäisi tilaa ottaa muutama afen laji vielä lisää. Multa on yleiset parvikalat jääneet pois kun yritin niitä pitää mutta eihän siitä tullut muuta kuin sanomista itseltäni joten en niitää pidä. Olishan sellanen 100kpl neontetroja tuolla aika kiva mutta ne vain ei ole mun kalojani.

Ensi viikolla pitäisi tulla myös selkäuimareita, käärmekala ym... eikä loppua näy

29.11.2011 21.00

Täältä löytyy 112-litrainen seurala jonka ostin pari viikkoa sitten käytettynä. Kalasto oli järkytys: 1 x pikkulehtikala, 2 x tiikerinuoliainen, 1 x neontetra, 4 x partamonni, 2 x rubiinitetra.

Tiikerinuoliaisille( - jotka ovat onneksi vasta viiden sentin pituisia) on jo uusi, ISOMPI koti tiedossa ja lehtikalakin pääsee vuodenvaihteessa uuteen kotiin jonne tulevat myös nuo 3 partamonninaarasta(jätän yhden koiraan itselleni).

PH on 6,9 ja lämpötila 26 astetta. Valot palavat 12 tuntia.

Tuonne olisi kiva ostaa jotain kaloja, jotka uisivat pinta/keskivedessä. Akvaariokauppias ei antanut mun ostaa tonne kääpiörihmakaloja eikä taistoa, koska ne kuulemmat nyppisivät lehtikalan eviä. Mitäs tonne sit laittais.. ?

08.12.2011 18.11
021325504_r
Tampere
Saahan sinne vaikka mitä. Voithan odottaa pienen hetken että lehtis saa uuden kodin ja sitten sinne laittaa rihmat. Toki itse laittaisin jonkun tosi kivan pikkuahvenen esim keltakääpiö, kääpiöakara, töyhtökääpiö jne kyllä niitä riittää...
13.12.2011 19.54
019939489_r
Kuopio
Tupsu kirjoitti:

Täältä löytyy 112-litrainen seurala jonka ostin pari viikkoa sitten käytettynä. Kalasto oli järkytys: 1 x pikkulehtikala, 2 x tiikerinuoliainen, 1 x neontetra, 4 x partamonni, 2 x rubiinitetra.

Tiikerinuoliaisille( - jotka ovat onneksi vasta viiden sentin pituisia) on jo uusi, ISOMPI koti tiedossa ja lehtikalakin pääsee vuodenvaihteessa uuteen kotiin jonne tulevat myös nuo 3 partamonninaarasta(jätän yhden koiraan itselleni).

PH on 6,9 ja lämpötila 26 astetta. Valot palavat 12 tuntia.

Tuonne olisi kiva ostaa jotain kaloja, jotka uisivat pinta/keskivedessä. Akvaariokauppias ei antanut mun ostaa tonne kääpiörihmakaloja eikä taistoa, koska ne kuulemmat nyppisivät lehtikalan eviä. Mitäs tonne sit laittais.. ?

Kunhan saat nuo ylimääräiset partikset pois, niin voisit hankkia pohjalle jonkun kivan monnisparven. Minkälainen pohjamateriaali sulla on siellä?

Kasvata myös noiden tetrojen parvikokoa, molemmat tetralajit kun on parvikaloja, niin niitä pitäis olla väh. 6kpl. Toki jos haluat luopua niistä ja pistää kalaston kokonaan uusiksi, niin sitten ei kannata ottaa uusia, vaan myydä ne jonkin parven jatkoksi.

Odota ensin, että saat nuo tikrut, partikset ja lehtikalan pois, hanki vasta sitten uusia kaloja. Siinä on myös hyvin aikaa pähkäillä mitä haluaa. :)

03.01.2012 23.17
020937342_r

Moikka ! (:

En ole tänne petsieen laittanut monnejani, siitä huolimatta mulla ois nyt ongelma >:

: Minulla on kaksi monnia, ja toiselta on katkennut osa viiksistä, ja niiden tilalla on semmoinen vähäniikun lanka, joka on sinisen värinen. Vaihtuuko monnien viikset ? ..vai onko kyse jostain vakavammasta? o.o

Kiitos ! >:

06.01.2012 12.47
021325504_r
Tampere

Minkälainen pohjamateriaali altaassas on? Jos karkeaa soraa niin se katkoo/kuluttaa monnisten viikset poikki ja pois. Monnit eivät vaihda viiksiään vaikka joillekkin saattaa kasvaa uusi. Hieno hiekka parempaa Biltemassa maksaa säkki 6-8e olikohan 17kg siinä.

Oma sulkaripsimonni jolta viiksi on poikki pärjää mutta kyllä ne niitä viiksiään aktiivisesti tarvitsevat etsiessään ruokaa ym.

Pidä huolta että vaihdat vettä ettei se viiksen tynkä tulehdu tms. Paranee kyllä kun terve allas.

25.02.2012 23.01
022584121_r
Mikkeli
Onko täällä kellään kärmekaloja? Millaisia kokemuksia?
26.02.2012 14.40
Nemo kirjoitti:
Onko täällä kellään kärmekaloja? Millaisia kokemuksia?

Mulla oli käärmekala ja on ollut jo varmaan vuoden mietinnässä hankkia uusi, mutta en oo saanut sitä vaan vielä hommattua.... :)

17.03.2012 01.37
021640879_r
Korpilahti
Ostin tänään 2 pikkuista marmorilehtikalaa ja olen aivan rakastunut niihin. Olen harrastanut akvaarioita vuodesta 2000 ja alusta asti olen halunnut lehtikaloja, mutta koskaan ei ole ollut tarpeeksi isoa akvaariota. Myöhemmin sain sitten isomman, mutta siinä oli aina jotain muita reviirikaloja, joten niiden hankinta ei onnistunut. Nyt viimein sitten tuli sopivasti tilaa akvaarioon. Ne on aivan uskomattoman hienoja ja ennekaikkea rohkeita kaloja! Tulivat alle tunnin päästä uuteen akvaarioon laskusta jo ihmettelemään etulasille kissan liikkeitä ja söivät myös niinkuin olisivat aina siinä asuneet.
Muokattu viimeksi: 17.03.12 01.39
19.03.2012 21.53
020797586_r
Urjala
Kyselisin että mikäköhän mahtaa vaivata mun kuparitetraa kun se on kääpiöitynyt ja sen väri on paljon haaleampi kuin muilla, osa muista kaloista ahdistelee ja jahtailee sitä.
25.03.2012 22.42

Oon miettinyt nyt akvaarion asukkaiden lisäämistä. Nyt on pieni levänhävitysoperaatio menossa jonka jälkeen kun sen saisi selätettyä ostaisin uuden lajin tuonne.

Kalastona on

• 6 kpl kardinaalitetra, tarkotus olisi saada parvea kasvatettua piakkoin 20:neen yksilöön
  • 1 kpl taistelukala koiras
  • 3 kpl helmirihmakala, 1 koiras + 2 naarasta
  • 6 kpl siaminpiikkisilmä
  • 1 kpl partamonni joka on todella laiskanpuoleinen

Ja akvaariolla on kokoa 120x35x45cm eli n. 190l

Mitähän tuonne voisi ottaa pohjalle vielä levänsyöjäksi, mulla on ollut joskus jtn nuolimonneja. Mutta niitä en enää tahtoisi.

Miettinyt oon perhoskirjoahven pariskuntaa, tulisiko akva liian ahtaaksi ja sopiiko joukkoon?

Muokattu viimeksi: 25.03.12 22.43
15.04.2012 22.03
020937342_r
Osaisko joku auttaa ? Ongelma on sellainen että oon vaihtanu jo kuukauden ajan joka viikko pari kertaa akvaarion veden, ja silti se on ihan vihreetä ja niiin likasta et huhhuh.. Pitäiskö vaa ottaa monnit pois ja tyhjentää akvaario ja lisää vettä ? :<
16.04.2012 19.46
020416743_r
Turku
^ Millainen suodatus sulla on ja minkä kokoinen allas?
"Suuri ääni - suuri persoona." http://kehraten.blogspot.fi
25.04.2012 16.52
021668736_r

Mun pitkäaikainen haave toteutui, meille muutti 3 viikkoo sitten musta norsukala Fantti Se on niiiiiin ihana. Rohkea, ei ujostele ollenkaan ja on kokoajan tutkimassa akvaariota ja muita kaloja. Ainut, mikä huolettaa on se, että Fantti on hirmu laiha... eläinkaupassakin sanoivat siitä, että on laiha ja kaipaa tuhtia sapuskaa. Netistä löytyy hirmu huonosti tietoa norsukaloista, olis kiva tietää niistä enemmänkin.

08.05.2012 13.08
021622999_r
Mikkeli

^Norsukalat on upeita! Saitko omasi tilaamalla eläinkauppaan?

Taisinkin jo jokuaika sitten kysellä, että onko täällä muita käärmekala harrastajia?

Jotain vinkkiä kaipaisin että mitä syöttää TODELLA nirsolle kärmekselle, se on ollut nyt syömättä jo vaikka kuinka kauan, mikään ei kelpaa. Mitään sairauden merkkejä ei löydy.
On tosi iso kokoinen kaveri, kaksi kertaa kaverinsa kokoinen.

Muokattu viimeksi: 08.05.12 13.10
11.05.2012 16.16

^Muistaakseni vastasinkin että olen omistanut käärmekalan ja jossain vaiheessa varmaan hankinkin uuden :)

Milloin olet sen hankkinut, lähiaikoina vai on ollut jo pidemmän aikaa? Kuinka pitkään on suunnilleen ollut syömättä, päiviä, viikkoja...?

+ mitä niille syötät?

06.08.2012 21.16
022514200_r
Rovaniemi
^ kirjoitti:
haluaisin ottaa itselleni akvaarion. :) eli hoito ja kustannukset ovat...? tiedän kyllä että erittäin hintavaa touhua..

Riippuu täysin akvaarion koosta meillä 180L. kalat,akvaario,suodatin,lämmitin,sora,kasvit,somisteet ja tarvikkeet makso kun otettiin akvaario niin 550euroo.....

08.08.2012 23.49
000049444_r
mulle on tulossa 60l akvaario ja sinne kirsikkasukarapuja ajattelin et voisin ottaa jotain kaloja sinne niitten kaveriksi niin mitkä kalat sopisi sinne?
11.08.2012 12.18
000097809_r

Parvi rasboroita? Vaikka kiilakylkiä :D Ja pohjalle voi otta esim pikkumonnisparven jos pohjalla on hiekka.

12.09.2012 11.21

Onko jollain seran ph testi näyttänyt päin mäntyjä? Itse ostin tippatestin ja akvaarion ph oli 9, mietin että ei voi olla mahdollista ja testasin JBL liusketestillä saaden tulokseksi n. 6.7. Nyt testasin meidän (Tuusula) vesijohtovedestä ph:n ja se näytti myöskin 9. Netistä luin että tuusulan veden ph on 7.7-7.8. Minäkun luulin että tippatestit on luotettavia, vai mikähän tässä oikein mättää :D

muoks. Mulla oli tuossa akvaariossa kamala leväongelma (sinilevää taisi olla) ja päätin pimentää akvaarion hetkeksi jos sillä lähtisi. Akva oli 5 päivää peitossa enkä tehnyt sille mnt en ees ruokkinut kaloja. Pelkäsin vähän kasvien puolesta, mutta mitä, toissapäivänä otin peiton pois ja kaikki kasvit niin elinvoimaisen näköisiä ja levät hävinneet kokonaan! Nyt on akvaario ollut kaksi päivää normaali valolla eikä levää ole näkynyt. Ennen kun sen siivosi pois niin ei mennyt kuin pari tuntia niin levälänttejä oli pitkin pohjaa. Toivottavasti ei tulekkaan takaisin :)

Kaksi ja puoli viikkoa niin olisi muutto, eli siis hyvä aika laittaa akvaariota uuteen uskoon :D Tilasin zooplussalta pitkävaikutteista pohjalannotetta hiekan alle, jos se auttaisi noita kasveja kasvamaan paremmin, Co2 alotuspakkaus tuli myös tilattua ja äsken tilasin 3D taustat tämmöiset http://www.lemmikkitarvike.fi/styroksitausta-ab13-kallioseina-harmaasavyinen-60x45-p-364.html, kaks kipaletta. En tykkää tuosta kun akvan takalasi kiiltelee vaikka siellä taustapaperi onkin ja tykkään noista 3D systeemeistä niin saa vähän erinäköseksi tuota akvaariota ja toiv kalat tykkää :)

Muokattu viimeksi: 12.09.12 16.23
28.09.2012 18.17
022388387_r
Seinäjoki

Hohhoijaa. Olin pari päivää sitten yhden puolituttuni luona käymässä. Hänellä oli akvaario joka ei ollut ihan parhaimmassa mahdollisessa kunnossa ja siellä uiskenteli vain kolme kalaa. Kyselin jotain akvaariosta, ja vastaus oli "Hullukaan noita nyt jaksa hoitaa, ollaan jo kauan koitettu päästä niistä eroon mutta ne ei vaan kuole! Hemmetin sitkeitä kaloja! :D"

Onko tuo ihan normaali tapa hankkiutua kaloista eroon? Yksi toinen kaverini hankkiutui kaloistaan eroon vetämällä ne vessanpöntöstä alas.. Jos kyselen jotain tapauksesta, hän ottaa sen vitsinä ja hyvä ettei ylpeänä naureskele sille.

Mutta jos haluaa eroon akvaariokaloistaan, mikä on oikea tapa hankkiutua niistä eroon? Tuskin ainakaan hoidon laiminlyöminen (tai oikeastaan kokonaan pois jättäminen) tai elävänä vessanpöntöstä alas vetäminen?

Muokattu viimeksi: 28.09.12 18.18
29.09.2012 20.49
Iso seura- akva kirjoitti:

Onko jollain seran ph testi näyttänyt päin mäntyjä? Itse ostin tippatestin ja akvaarion ph oli 9, mietin että ei voi olla mahdollista ja testasin JBL liusketestillä saaden tulokseksi n. 6.7. Nyt testasin meidän (Tuusula) vesijohtovedestä ph:n ja se näytti myöskin 9. Netistä luin että tuusulan veden ph on 7.7-7.8. Minäkun luulin että tippatestit on luotettavia, vai mikähän tässä oikein mättää :D

muoks. Mulla oli tuossa akvaariossa kamala leväongelma (sinilevää taisi olla) ja päätin pimentää akvaarion hetkeksi jos sillä lähtisi. Akva oli 5 päivää peitossa enkä tehnyt sille mnt en ees ruokkinut kaloja. Pelkäsin vähän kasvien puolesta, mutta mitä, toissapäivänä otin peiton pois ja kaikki kasvit niin elinvoimaisen näköisiä ja levät hävinneet kokonaan! Nyt on akvaario ollut kaksi päivää normaali valolla eikä levää ole näkynyt. Ennen kun sen siivosi pois niin ei mennyt kuin pari tuntia niin levälänttejä oli pitkin pohjaa. Toivottavasti ei tulekkaan takaisin :)

Kaksi ja puoli viikkoa niin olisi muutto, eli siis hyvä aika laittaa akvaariota uuteen uskoon :D Tilasin zooplussalta pitkävaikutteista pohjalannotetta hiekan alle, jos se auttaisi noita kasveja kasvamaan paremmin, Co2 alotuspakkaus tuli myös tilattua ja äsken tilasin 3D taustat tämmöiset http://www.lemmikkitarvike.fi/styroksitausta-ab13-kallioseina-harmaasavyinen-60x45-p-364.html, kaks kipaletta. En tykkää tuosta kun akvan takalasi kiiltelee vaikka siellä taustapaperi onkin ja tykkään noista 3D systeemeistä niin saa vähän erinäköseksi tuota akvaariota ja toiv kalat tykkää :)

Voihan toi pH -testi tosiaan näyttää väärin, itelläni ainakin Seran nitraattitesti näyttää AINA sen 12 mg/l ja en oikein siihen luota... Mullakin oli joskus sinilevä ongelma, pH oli kohonnut akvaarioni normaalista pH'sta(6.5) 8. Hankin äkkiä Tetra Aquan levänpoistotabletteja, jotka tehosivat heti. Ei ole sen jälkeen ainuttakaan sinilevää näkynyt.

Tänään ostin tohon 100 litraiseen akvaarioon 5 kpl jaguaarimonnisia, jotka ovat kyllä tosi vauhdikkaita ja rohkeita. Tulivat heti ihan etulasin lähelle ja tonkivat paljon pohjaa. Eivätkä säikähtäneet vaikka 10 senttinen partamonniukkokin tuli lähelle. ;)

11.02.2013 01.08
022073986_r

Ihmiset, tulkaa tänne juttelemaa :D!

I'm Beautiful in my way, because god makes no mistakes. I'm on the right track baby i was born this way ;)
09.06.2013 20.12
022564363_r
Seinäjoki

Heippahei ! :) 

Haaveilen akvaariosta, jonka koko olisi maksimissaan sen 120 litraa.. olen perehtynyt akvaarion hoitoon melko tarkasti, tosin moni asia oon jo unohtunut. Aion vielä tottakai kerrata oppimaani ! ;) Kysymys koskee kuitenkin kaloja.. Kaipailisin lajiehdotuksia akvaani, koko tosiaan sen 120 litraa :) Tykkään värikkäistä ja huntueväisistä kaloista, äskeiset kriteerit joko yhdessä tai erikseen ;) Mahdollisimman paljon haluaisin kaloja tuonne, että näyttäisi kauniilta. Teidän ei tarvitse huolehtia, mahtuvatko ehdottamanne lajit yhdessä akvaan, valitsen niistä sitten sopivimmat ja varmistan niiden yhteensopivuuden kirjasta, netistä tai muusta luotettavasta lähteestä :)  Latelette siis vain lajeja tulemaan ! :D Kiitos jo etukäteen.

09.06.2013 20.42
022564363_r
Seinäjoki

Nyt kun vähän selailin akvaariosivuja, ihastuin näihin lajeihin:

-kääpiöpallokala

-tulimakkarakala

-taistelukala

-molli

-salamanteripleko

-kardinaalitetra 

:)) 

09.06.2013 22.36
022073986_r
No.. hmm... En oo yhtää varma, mut ainakii piikkisilmät on komeen näkösii :D!
I'm Beautiful in my way, because god makes no mistakes. I'm on the right track baby i was born this way ;)
13.06.2013 10.43
021325504_r
Tampere

Jos värikästä haluat niin se on helppoa. Ajatuksena että jos tuonne haluat väriä oikein urakalla niin neontetrat on yksi ja sitten esim pienet barbit toinen vaihtoehto. Itselläni oli tuollaisessa taistelukala ja muutama naaras, sukarapuja ja omenakotiloita. Sitten oli partis mutta sitä ei kiinnostanut levä vaan nukkuminen. 

Parasta on mennä lukemaan aqua-web.fi keskustelupalstoja ja vaikka kirjautua sinne. Siellä paljon jopa suomen parhaita tietäjiä mutta muista että ajattelet myös omalla päälläsi koska joskus neuvot saattavat olla jotain muuta kuin sopivia neuvoja. 

13.06.2013 17.01
022564363_r
Seinäjoki

Selvä, kiitos :) !

16.06.2013 20.06
022702346_r
Säkylä

Eli kun olin itse hiukan pienempi, meillä oli kotona akvaarioita ja olin kovin ihastunut meidän miljoonakala-monni altaaseen. Nyt on allas taas laittamista vaille, joten pari kysymystä..

• Riittääkö yhdelle partamonnille (olen käsittänyt että naaraan voi laittaa pienempään altaaseen kuin koiraan?) 100 litran allas?
  • Sopivatko miljoonakala ja partamonni veden happamuuden ym. kannalta samaan altaaseen? Mitä vaatimuksia näillä lajeilla on?
  • Olen käsittänyt että sopiva määrä miljoonakalakoiraalle on naaraita 1:3. Allas on kuitenkin vain sen 100 litraa joten tuleeko uroksille riitaa tällä naarasmäärällä vai kannattaisiko ottaa enemmän naaraita urosta kohti?
  • Kuinka monta miljoonakalaa uskaltaisin ottaa partamonnin kanssa 100 litran akvaarioon, ottaen huomioon mahdolliset poikaset miljoonakaloilla?

Tiedän että netistä löytyy tietoa mutta netti tökkii joten kovin vaikeaa on. 

---

Muoks/ noniin, akvaario kaivettu varastosta ja testattu, ei vuoda! :) Löysin myös lämppärin ja suodattimen ja molemmat toimii. Akvaariokannen lamppu ei mennyt päälle, pitää käydä ostamassa uusi lamppu ja pitää sormet ristissä että vika on itse lampussa eikä kannessa.

Mietin tuota kalamäärää vieläkin. Miten se laskutoimitusmeni, montako kalaa tiettyyn vesilitraan menee? Oliko se 1 litra / kalasentti?

Olisiko ok ottaa 100 litran akvaarioon 1 partamonni ja 10 miljoonakalaa (2-3 koirasta, loput naaraita?). Miljoonakaloista tulisi senttejä n. 55 + partamonni.

(yliviivattuihin en tarvitse enää tietoa)

Muokattu viimeksi: 16.06.13 23.03
Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti