Akvaariokaloista. - Sivu 7 (Muut Lemmikit > Yleistä keskustelua muista lemmikeistä)

22.03.2010 13.53
Kalat kirjoitti:

Tuonne sopisi esimerkiksi yksi taistelukala/parvi kääpiörasboroita ja kaveriksi sukarapuja, varsinkin kirsikkasukaravut on nätin värisiä.

Mitäs pohjakaloja tonne menee, jotai monnisia vai?

Jos ottaisin parven neontetroja, sukarapuja muutaman ja jonkun putsaajakalan, mahtuukos? hmm ja minkäs mukaan tonne katotaa kasvit, onko niillä niin väliä? Vai tarviikos akva välttämät putsaajakalaa...?

Muokattu viimeksi: 22.03.10 13.56
23.03.2010 13.40
Sanokaapas oisko tuohon n.100 litraseen järkee hommata mitään kaloja, kun on 2 huulirihmakalaa, 5 kardinaalitetraa ja monneja??
23.03.2010 16.48
Hanki lisää kardinaalitetroja, niitä voisi olla vaikka 10-15kpl. Mitä monneja altaassa on? esimerkiksi monniset ja nuolimonnit on veikeitä otuksia.
23.03.2010 20.09
Partamonneja. Niitäki on 5, likaa, mutta on vielä niin kamalan pieniä että ihan tarpeeksi tilaa.
25.03.2010 01.25

Mitäs kaikkea tarvitsisin, minulla on siis 43litrainen akvaario johon meinaan ottaa parven neontetroja ja joitain sukarapuja. Nuo tetrat vaativat paljon piiloja/kasvillisuutta, ostanko mieluummin eläviä kasveja, ja jos niin, niin onkos niin väliä mitä kasvia sinne pistää? Ja siinä tapauksessa varmaan vielä jotain kasvilannoitetta?

Suositelkaa halpa ja hyvä, pienireikäinen suodatin nuin pikkuseen akvaan?

Mitäpäs muuta tartteisin?

30.03.2010 15.54
020330478_r

Itse en laittaisi mitään sukarapuja kalojen kanssa. Kun ravut vaihtavat kuoren/nahkansa, ovat ne erittäin alttiita bakteeri- ja ihotulehduksille joita voi syntyä kun joku kaloista käy nyppäisemässä.

Ravuille ei myöskään sovellu perus vedenparannusaineet, vaan vaativat omansa, esimerkiksi Seran Blackwater aqutan.

Rapuja ihan parvi, vähintään 5 yksilöä.

Jos pelkää rapujen joutumista suodattimeen, voi suodattimen päälle vetäistä esimerkiksi sukkahousukangas sukan.

16.04.2010 16.47
Emily: miten ois jos jättäisit seeprakalat pois ja laittaisit isomman parven kuusiraitabarbeja, esim. 10kpl? tai miten olisi iso parvi esim. kardinaalitetroja? (20kpl vaikkapa) partamonni, helmimonniset ja perhoskirjoahvenet on ok, kunhan muistat laittaa tarpeeksi kasveja, jotta perhoskirjoahvennaaras pääsee piiloon, jos tulee "parisuhdekriisi". Monnisia varten pohjalle hienoa hiekkaa. Itselläni oli aikoinaan perhoskirjoahvenia ja ovat tosi fiksuja ja rohkeita kaloja. Koiras oppi nopeasti tunnistamaan myös ruokapurkin.
Muokattu viimeksi: 16.04.10 16.48
17.04.2010 15.29
Itse laittaisin vain yhden parven, eli joko mustatetrat tai kuusiraitabarbit. Ettei tulisi ruuhkaa samaan vesikerrokseen. Pitää olla monnisille hieno hiekka, muuten eivät pysty toteuttamaan kaiveluviettiään ja viiksetkin voi kärsiä sorasta.
17.04.2010 20.15
019670821_r
Helsinki

Mua kiinnostaisi nyt oikeesti uudistaa tuo akvaario lähes kokonaan..

Noista monnisista kun oli puhetta. Olen aina tykännyt noista monnisista, mutten koskaan ole saanut sellaisia hankittua. Ne siis tarvitsevat hienojakoista hiekkaa, joten kiinnostaisi kuulla miten sen hoito eroaa tuollaisen sorahiekan hoidosta (mitä on ollut tuolla n.10 vuotta..)?

Mitä mieltä olette jos hankkisin noiden nykyisten kalojen, eli 6 kardinaalitetran ja partamonnin lisäksi muutaman monnisen (monta?) ja 7-8 punapäätetraa? Punapäitä on ollut ennenkin, mutta nämä monniset on aivan uusi tuttavuus :) Akvaario on siis 120 l.

17.04.2010 21.22
020416743_r
Turku
Leia kirjoitti:
Ne siis tarvitsevat hienojakoista hiekkaa, joten kiinnostaisi kuulla miten sen hoito eroaa tuollaisen sorahiekan hoidosta (mitä on ollut tuolla n.10 vuotta..)

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että hienon hiekan hoito on huomattavasti helpompaa, kuin soran. *ska ei uppoa pohjan sisään vaan sen voi imuroida pinnalta, eikä pohja tarvitse muuta hoitoa kuin vähän pöyhimistä silloin tällöin tukkeutumisen estämiseksi (esim. haarukalla). Hienon hiekan voi tarvittaessa puhdistaa myös lapolla yhtä helposti kuin sorapohjan, joskin se vaatii hieman enemmän tarkkuutta, ja huomattavasti hitaamman virtauksen, jottei hiekka pääse nousemaan letkuun asti.

"Suuri ääni - suuri persoona." http://kehraten.blogspot.fi
17.04.2010 21.25
019670821_r
Helsinki
^Kiitos :)
17.04.2010 22.14
022584121_r
Mikkeli
Jep, itselläkin on hienoa hiekkaa, on huomattavasti helppohoitoisempaa kuin sora. Meillä kun isoin kultakala vielä tapasi imeskellä niitä kiviä, ja joskus ne juuttuivat sen suuhun niin että se ei itse saanut niitä pois. Tuosta hiekasta se ei ole kiinnostunut.
19.04.2010 22.34
019670821_r
Helsinki

Vaikka mulla on olltu tuo akvaario 10 vuotta niin tuntuu että olen ihan alkeissa vielä sen hoidossa.. ;)

Haluiskos joku kertoa miten hiekanvaihto ihan käytännössä tapahtuu. Tai lähinnä sitä meinaan että täytyykö mun tyhjentää tuo akvaario kokonaan kaloista lähtien kun vaihdan hiekan? Paljonkohan muuten hiekkaa tarvii tähän 120 litraiseen akvaarioon?

20.04.2010 00.06
020416743_r
Turku

Ei välttämättä tarvitse tyhjentää. Homman voi hoitaa varovasti myös niin, että jollain muovipurkilla nostelee vanhan hiekan pois (vaatii kärsivällisyyttä), laittaa uuden hiekan muovikassiin, josta leikkaa sitten veden alla kulman pois ja valuttaa hiekan varovasti pohjalle.

Käynnissä olevaan akvaarioon kannattaa vaihtaa hiekasta vain osa kerrallaan (max. puolet), ja odottaa viikko-pari ennen hiekanvaihdon jatkamista. Näin bakteerikannalla on vähän aikaa valloittaa uutta hiekkaa, eikä allas jää biologisesti tyhjän päälle.

Tuohon mun 200-litraiseen (pohja-ala 40 x 100 cm) meni n. 30 kg Kauniston Soran 1-2 mm puhallushiekkaa. Veikkaisin, 20 kiloa riittää ja reilusti. Suosittelen hakemaan rautakaupasta hiekkapuhallushiekkaa, esim. raekokoa 0,5-1 mm väliltä. Monniset tykkää, ja tulee halvaksi! Itsellä altaassa 1-2 mm Kauniston Soran hiekkaa. 40 kg säkin hinta oli muistaakseni jotain vitosen kieppeillä (vuosi sitten) :D

Sanoisinpa melkein, että kannattaa ostaa tuo iso säkki, ja laittaa siitä sitten oman maun mukaan sopivasti. Lopun voi vaikka lahjoittaa pois aqua-webin foorumin kautta, varmasti tekee kauppansa. :P

20.04.2010 01.05
Yhen kerran oon akvaariosta vaihtanu hiekan sillain, että akvassa ollu vedet ja kalat. En tee samaa hommaa enää IKINÄ uudestaan, oli sen verran työlästä. :D Koittaa ensin kauhoa sitä vanhaa hiekkaa/soraa pois, nehän lähtee veden mukana leviämään ja leijailemaan pitkin akvaariota ja aiheuttaa kauhean hiekkapyörteen ja sotkun, akvaario on yhtä liejua sitten. Ja kun sieltä pohjamateriaalin sisältä pöhähtää kaikki moska sinne veteen, ai ihanaa. <3 Meni ihan ikuisuus saada kaikki hiekka kauhottua jotenkin pois, tai no en mää ihan kaikkea ees ottanu ku ei hermot riittäny
20.04.2010 20.40

HEI!

oon hankkimas akvaa, ja saakohan 50-60 litraista akvaariota +suodatinta 80e? (:

22.04.2010 18.56
020416743_r
Turku

Tuon kokoiseen saa suodattimen uutena kolmella kympillä, ja jos suostuu ostamaan altaan ja valaisimen käytettynä (usein näitä myydään ilman suodatinta) niin ne saattaa saada jopa kahdella kympillä, jolloin jää budjetista vielä kolme kymppiä yli. :)

...ja sen kolme kymppiähän voisi oikeastaan käyttää muutamaan lisälitraan... ;)

22.04.2010 19.08
019670821_r
Helsinki
Mirnyj kirjoitti:

Ei välttämättä tarvitse tyhjentää. Homman voi hoitaa varovasti myös niin, että jollain muovipurkilla nostelee vanhan hiekan pois (vaatii kärsivällisyyttä), laittaa uuden hiekan muovikassiin, josta leikkaa sitten veden alla kulman pois ja valuttaa hiekan varovasti pohjalle.

Käynnissä olevaan akvaarioon kannattaa vaihtaa hiekasta vain osa kerrallaan (max. puolet), ja odottaa viikko-pari ennen hiekanvaihdon jatkamista. Näin bakteerikannalla on vähän aikaa valloittaa uutta hiekkaa, eikä allas jää biologisesti tyhjän päälle.

Tuohon mun 200-litraiseen (pohja-ala 40 x 100 cm) meni n. 30 kg Kauniston Soran 1-2 mm puhallushiekkaa. Veikkaisin, 20 kiloa riittää ja reilusti. Suosittelen hakemaan rautakaupasta hiekkapuhallushiekkaa, esim. raekokoa 0,5-1 mm väliltä. Monniset tykkää, ja tulee halvaksi! Itsellä altaassa 1-2 mm Kauniston Soran hiekkaa. 40 kg säkin hinta oli muistaakseni jotain vitosen kieppeillä (vuosi sitten) :D

Sanoisinpa melkein, että kannattaa ostaa tuo iso säkki, ja laittaa siitä sitten oman maun mukaan sopivasti. Lopun voi vaikka lahjoittaa pois aqua-webin foorumin kautta, varmasti tekee kauppansa. :P

Mahtaakohan tuollaista hiekkapuhallushiekkaa saada yhtään pienemmissä erisssä? Meinaan kun en itse omista autoa ;) Bussilla ehkä just max 10 kg pystyisin kerrallaan hakemaan. Mahtaako muuten eläinkaupassa myytävä hiekka olla minkä verran kalliimpaa? Ja onko niissä jotain eroja?

22.04.2010 19.24
Itse ostin pienempään altaaseen oliko 10 vai 15kg tollasta hienoa hiekkaa, maksoi jonkun 10€. Eli kalliimpaa on, mutta samaa tavaraa käytännössä.
22.04.2010 19.24
Tarttui taas tänään mukaan sievä taistelukala tyttö kaupasta.:)
22.04.2010 20.40
020416743_r
Turku

Leia/ Kaverilta kyyti sitten vaan, niin minäkin tein. :D

Biltemasta saa 17 kilon säkkejä. :) Eläinkaupoissa tosiaan saa yleensä pulittaa aika moninkertaisen hinnan. :/ Semmosenkin villin idean voisin heittää, että mitä jos soittaisit niihin rautakauppoihin ja kysyisit olisiko niillä vahingossa vaikka hajonneita säkkejä, joista voisit ostaa pienemmän erän :)

Muoks, osaan linkittää... -.-

Muokattu viimeksi: 22.04.10 21.51
22.04.2010 21.08
019670821_r
Helsinki
Saisinkin kyydin, mutta aika vaikee on järkkäillä sellasta kun harvalla tutullakaan on autoa ;) Mahtaakohan akvaarioliikkeestä saada millasissa erissä hiekkaa? Ei nyt 10 euroakaan paha hinta ole, vaikka tuo puhallushiekka onkin halvempaa.. Hmm.. täytyypi lähteä hiekan metsästykseen ;)
22.04.2010 21.55
020416743_r
Turku

Heh, kyllä mua ainakin olisi kirpaissut ja pahasti jos olisin tuota purkkia perustaessani joutunut laittamaan kolme kymppiä pelkkään hiekkaan. :D

Akvaarioliikkeistä saa hiekkaa yleensä n. 10 kg säkeissä, sekä ihan irtoversiona, mutta se se vasta kallista onkin :}

09.05.2010 20.00
020330478_r

Itse en laittaisi mustateroja alle 100l altaaseen, ovat niin reippaita uimareita. Ota mielummin vaikka neontetroja.

Partamonninkin suositus olisi vähintään 128litraa, siitä kasvaa kuitenkin se vähintään 15cm mötkäle.

09.05.2010 20.28

Ja ero maatiaispartamonnin ja "tavallisen" partamonnin välillä on..? 

Muokattu viimeksi: 09.05.10 20.28
15.05.2010 12.02
000049398_r

Nyt on meilläkin kala.. :D

Tällä hetkellä 1 taistelukala uros :) Naaraita tulossa 3 seuraksi myöhemmin

Sit meillä on kaksi kirsikkakatkarapua

24.05.2010 14.32
F I A N A kirjoitti:
Varotan, ei kannata ostaa taistelukalaa :D Ne on sikä ärsyttäviä, mun kavereilla on ollu, ne kiusaa ja tappaa kaloja, ne on hienoja mutta niistä on PALJON harmeja

no ei tasan ole!

25.05.2010 09.48
000028310_r
Taistelukaloilla tosiaan on taipumusta nimensäkin mukaan olla kovia taistelupukareita varsinkin oman lajisille ja muille näyttävän näköisille isoeväisille kaloille. Ja näissäkin paljon "luonne-eroja", jotkut koiraatkin saattaa olla rauhallisempia. Melkein kyllä kuitenkin sanoisin, että jos taistelukalan hommaa, kannattaa olla tiedossa joko itsellä tai tuttavalla vara-akvaario, mihin taiston voi siirtää jos ongelmia ilmenee muiden kalojen kanssa.
27.05.2010 18.52
Tänne saapui akva lisäystä: 40l puolikehyksellinen allas. :)
Oikein nätti pikkupaketti, asukeiksi laittelen ihan vihersukarapuja ja omenakotiloita, kunhan vesi selkenee.
15.07.2010 17.54
019227570_r
Salo

Kas niin, nyt on sitten koitettu ihan riskipelillä timanttikirjoahventen kavereita. Platyja suositeltiin, koska on kilttejä, no ne on ilmeisesti liian kilttejä, kaveri kun ei edes karkuun lähteny kun timanttiuros uhitteli ensin ja sit nauskastiinkin kaverin pää. Ja 2 muuta kans joutunu kitaan. Kuparitetrat pärjää paremmin, mutta parvi on puolittunu kuitenkin.. Taidanpas sit vaan tyytyä timantti-pariskuntaan ja partamonniin. Aika ykstoikkonen vaan se 108L allas, kun ei oo kun noi 3 siellä pörräämässä.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti