Akvaariokaloista. - Sivu 8 (Muut Lemmikit > Yleistä keskustelua muista lemmikeistä)

21.07.2010 12.10
Meillä oli timanttien kanssa jotain tetroja, en kuollaksenikaan muista mitä.
Olivat kuitenkin sen verran isoja, ettei riitoja tullut. Ja timanteille paljon pusikkoja niin ei tarvii tapella.
21.07.2010 20.47
020330478_r
Timanttikirjoahvenilla ja platyilla on aivan täysin erilaiset vesivaatimukset. Onneksi tulivat syödyiksi kuin olisivat sitkuttaneet väärissä vesioloissa kunnes kuolevat kitumalla.
22.07.2010 01.35
022598318_r
Vampula
Tässä on kantamista vaille valmiina uus 140l loota, ja vanhasta altaasta sinne on kaiketi tulossa vaan partisukko. Ideoita otetaan vastaan, että millasta kalastoo alkasin rakentamaan. Toisaalta kiinnostais joku monnisporukka, mutta tiedä sitten. Iso tetraparvikin vois olla komia. Ideoita?
Nälkä lähtee syömällä, vaimo juomalla ja mies koiralla.
24.07.2010 18.11

Naava/ Tässä hyvä ehdotus. Käy lainaamassa kirjastosta kirja ja tutkiskele sieltä kalalajeja. Löytyy varmasti helpommin mieleinen :)

25.07.2010 12.52
022598318_r
Vampula
Mä olen netistä selaillu kutakuinkin kaikki mahdolliset ja mahdottomat luettelot / sivut ja aina hakenu lisää tietoa kiinnostavista, mutta en ole silti päässy pitkällekään. (:
30.07.2010 11.26

meillä on 250l akvaario ja siellä on aika paljon kaloja. enkä ole ihan varma mutta ainakin siellä on

2xmaatiais partamonnia

1xtulipyrstö

1xomenakotilo

3x helmirihmakalaa

2x tai 3x palettikalaa (em oo varma kuin monta)

ja sitten on

mustatetroja, mustaneontetroja, intiaaninsulkia, rubiinitetroja 2x kirsikkabarbia

:) eli aika moinen sillisoppa meillä on :)

30.07.2010 13.39
Robin kirjoitti:
F I A N A kirjoitti:
Varotan, ei kannata ostaa taistelukalaa :D Ne on sikä ärsyttäviä, mun kavereilla on ollu, ne kiusaa ja tappaa kaloja, ne on hienoja mutta niistä on PALJON harmeja

no ei tasan ole!

Riippuu aivan siitä mitä kaloja laitaa taiston kanssa. Esim. Miljoonakalat. Niillä on isot värikkäät ja huntuvat pyrstöt, joka ärsyttää taistelukalaa ja tottakai se tappaa ne. Taisto pitää yhdistää sellaisten kalojen kanssa, jotka eivät ole "huntupyrstöisiä"

Ilmeisesti myös jotkut värikkäät kalat ärsyttävät sitä (?) Kalat kuitenkin näkevät värejä. Mutta ei taistelukalastakaan harmia tai vaivaa ole, jos sen pitää sen vaatimissa olosuhteissa.

30.07.2010 19.58
000028310_r

Naava: Itellä ollu vajaan vuoden 128-litrainen seka-allas, ja totta puhuen alkaa kyllästyttää. Multa löytyy tetraparvi ja monnisparvi, mutta oon kyllä päätyny siihen, että parvet käy pidemmän päälle aika tylsiksi kun ei persoonat eroitu jne.

Että jos mä olisin sä, suunnittelisin tohon jonkun lajiakvaarion tai biotoopin tai jonkun vastaavan vähän erikoisemman :)

Itelläkin nyt mielessä, jos vaihtais tohon tankkiin noitten parvien tilalle vaikkapa perhoskirjoahvenpariskunnan ja jonkun rihmakalahaaremin tai vastaavaa. Tai sitten, toinen mitä vähän tekis mieli, olis Tanganjika-allas!

30.07.2010 21.46
022598318_r
Vampula

kalat -> no jotain tämmöstä oon miettiny, mut sit kuitenkin kun ei ole ennen ollu oikein kunnon monnisparvea niin ne kiinnostaisivat, en vaan osaa päättää että mimmoset. :'D

Tuosta vanhasta olisi tulossa tuo partisukko uuteen akvaan, mutta piiloja yms on tulossa kyllä melko reilusti eli en uskoisi sen olevan ongelma?

30.07.2010 22.27
000028310_r
Naava: On toi mun helmimonnisparvikin aika vekkulia väkeä, sellasia ilosia hönöttäjiä lähinnä : ) Kuteekin varsin ahkerasti, nyt tosin on ollu tosi hiljasta kun helteiden takia lämpötila on noussu niille vähän turhan korkeaksi. Mutta eiköhän ne monnisorgiat jatku taas kunhan ilmat vähän viilenee :D
31.07.2010 16.02
022598318_r
Vampula

Osaako joku täällä sanoa suorilta (tiedän kyllä että löytyy kirjoistakin / netistä) että onko jollakin monnislajilla korkeammat lämpösuositukset? Ihan vaan sen tähden, että tää meidän kämppä on melko lämmin ja vesi on hiukan helpompi lämmittää kun olla viilentämässä. :'D

Eilen ja edellispäivänä kattelin / tutuistin myös nanoaltaisiin ja rupes kauheesti tekeen mieli pientä rapulaa tms. c(:

31.07.2010 19.11
Hyvin monen monnislajin lämpövaatimukset menevät siinä 22-28 asteen väillä, eli viileästä lämpimään. Helmi-, leopardi-,panda- ja kuparimonninen tulee ensimmäisenä mieleen ja nuo ovat aika yleisiäkin lajeja.
31.07.2010 21.00
022598318_r
Vampula

Niin mä muistelinkin, että aika laaja tuo haarukka. (: Tässä tarttee varmaan oikeesti ruveta raahaamaan sitä uutta allasta, kunhan jostain repäsen hiukan lisää tuota hienoa hiekkaa.

Ja jostain pitäisi saada hommattua pari petokotiloa siivoilemaan hiukan tuota pursuilevaa kierteislaumaa..

03.08.2010 12.44
000022169_r

Naava/ Jos tuntuu, että haluat parven, mutta yksilöllisemmätkin kalat käy, ja nyt riippuen muista kaloista, niin ehdotan vaikka jotain tetraparvea, sopivaa lajia monnisia, se partisukko ja joko taistelukala yksin tai pieni kirjoahvenpariskunta-/haaremi.

Taistoista sen verran, että itse suosittelen hankkimaan suoraan kasvattajalta, jolloin yksilön ikä on tiedossa (lyhytikäisiä kun ovat) eli saat todennäköisesti pidempiaikaisen kalasen, eläinkauppojen taistot on aika vanhoja. Nyt syksyllä pitäisi taas olla Tampereen akvaarioseuran syyshuutokauppa... ;) Muita teitä, esim. www.aqua-web.fi

03.08.2010 12.47
000022169_r
Kalasoppa kirjoitti:

Ja ero maatiaispartamonnin ja "tavallisen" partamonnin välillä on..?

Ainoastaan nimitys. Virallisemmin lähimmäksi menee täpläpartamonni, mutta tavallinen/maatiainen-kanta ei välttämättä ole kuitenkaan täysin puhdas.

03.08.2010 15.28
022598318_r
Vampula

No jotain tuon tapaista mä oon suunnitellu alusvasti, että monnisia + tetraparvi + partis + joku. Taistot on sinänsä ihan hyvä idea, mutta jostain syystä en ole niistä ikinä sillälailla oikein ihastunut, ei kuitenkaan aivan poissuljettu vaihtoehto, olis kuitenkin kiva saada sillälailla värikkäämpääkin kalaa näkyviin.

07.08.2010 17.28
020534039_r
Helsinki
Helmimonnisiahan usein suositellaan lämpimämpiin akvaarioihin, mutta ite ainakin omieni kohdalla oon huomannut, että viihtyy paremmin kuitenkin viileässä. Nyt kesällä kun veden lämpötila on noussu, niin monniset lähinnä nököttelee paikallaan, vaikka muuten kutee innokkaasti ja touhuilee muutenkin.
09.08.2010 12.05
Dibbadei, se pukkaisi ~80l sisustusakvaariota tässä syksyn tullen. :)
Aajattelin hommailla siihen taistelukala uroksen, kääpiörihmakalapariskunnan ja neontetroja.. Pohjakalasto vielä mietinnässä. :P
09.08.2010 15.58
022598318_r
Vampula

Tänään tuli tilattua tuohon uuteen altaaseen valaistuspuoli kuntoon (oikeastaan kahteen kertaan, en oikein luota siihen liikkeseen josta tilasin aamusta uudet putket ja kun tilatin muutakin netistä niin laitoin putket siihenkin, kun eivät kuitenkaan niin kalliit ole).

Hiekkaa olisin ehtinyt tänään hyvin pesemään, mutta tuo samainen liike ei myynyt hienoa hiekkaa, joten homma hiukan seisoo. Ideana oli siis hommata jatkoa uudesta hiekasta ja jatkaa tuolla vanhalla, mutta kun en tiedä koska ehdin siirtää kalat uuteen altaaseen (+ kypsytys yms) niin olisin halunnut saada uudet hiekat ensin.

Eipä kyllä ole kalastokaan vielä valmiiksi mietittynä, muiden kuin tuon partisukon ja monnisten (laji pitää vielä päättää) osalta.

09.08.2010 16.17

Mullakin on ollut tässä lähiaikoina kivasti hommaa. Pesin hiekat 240l akvaarioon ja 40l akvaarioon. Sitten kun tuohon 40 ällään saisi vielä valaisimen ja suodattimen... 140l tyhjensin eilen ja olisikin hommassa korallimurskeiden erottelu, kun allas muuttuu "tavis" akvaarioksi malawien siirryttyä isompaan. Ja kalaston miettimistä olisikin sitten noihin kahteen...

Mutta tuopa ei kai niin liittynyt akvaariokaloihin, paitsi tuo kalaston mietintä tuolla välissä :) Helteet kun lakkaisi jo, niin pääsisi uusia fisuja ostelemaan.

09.08.2010 19.45
022598318_r
Vampula
Niin, mun piti täältä kysellä ideoita tuohon kalastoon. Pohjalla tosiaan tulee olemaan partisukko + monnisia ja sitten muuten jokin tetraparvi ja sitten on ehdotettu esim. taistokalaa. Taistoihin en jostain syystä ole sillälailla ihastunut koskaan niin ajattelin kysellä sen tilalle jotain vaihtoehtoa, jos joku osaisi neuvoa. Altaan koko on tosiaan 140l ja korkeus on 40cm. (:
09.08.2010 20.08
Naava kirjoitti:
Niin, mun piti täältä kysellä ideoita tuohon kalastoon. Pohjalla tosiaan tulee olemaan partisukko + monnisia ja sitten muuten jokin tetraparvi ja sitten on ehdotettu esim. taistokalaa. Taistoihin en jostain syystä ole sillälailla ihastunut koskaan niin ajattelin kysellä sen tilalle jotain vaihtoehtoa, jos joku osaisi neuvoa. Altaan koko on tosiaan 140l ja korkeus on 40cm. (:

Altaan vesiarvot?

Jos haluat jonkun vähän isomman ns. pääkalan, miten ois joku rihmakala tai kääpiöahven-pariskunta? Esim kääpiörihmakala, ahvenista vaikkapa perhoskirjoahven tai töyhtökääpiöahven, ne on tosin jokseenkin herkkiä, joten puhdas vesi ja säännölliset vedenvaihdot on tärkeitä
09.08.2010 20.11
022598318_r
Vampula

No aika monesta lähteestä olen lukenu, että monnisetki kaiketi melko herkkiä arvojen muutoksille eli viikottaiset vedenvaihdot sitäkin kautta pakolliset. (:

Rihmakaloja tässä tutkiskelinkin juuri, ahvenet vieläkin tuntemattomampia meikäläiselle. <:

edit // vesiarvoja ei tosiaan vielä ole, kun allas vasta tuloillaan. (: 

edit 2// äkkitutkimisella tuo perhoskirjoahven vaikutti aika kivalta vaihtoehdolta, pitää tutkia lisää.  

Muokattu viimeksi: 09.08.10 20.15
09.08.2010 20.17
Niin joo, hankala sanoa vesiarvoja ku allas ei oo ees pystyssä :D

Ahvenista löytyy tosi paljon erilaisia lajeja, eri kokosta, eri väristä ja eri näköstä ja moneen makuun ja altaaseen sopivaa, voin suositella kovasti :) Monia lajeja on kans helppo kudettaa, siinä on lisää mielenkiintoa akvaarion pitoon. Reviirikaloina ne on melko luonteikkaita ja kutuaikaan voi olla äkäsiä muita kaloja kohtaan, joten mitään kovin arkaa kalaa ei niitten kanssa kannata pitää. Mulla on ollu arkoja sinineontetroja kääpiöakaroitten kanssa pienessä altaassa, kutuaikaan tetraparat oli ahisteltu altaan toiseen nurkkaan häpeämään ku naaras vahti poikasia :'D
09.08.2010 20.23
022598318_r
Vampula

Mä en varsinaisesti ole vielä tässä vaiheessa sillai kiinnostunut tuosta kudettamisesta, toki se tulevaisuudessa voisi olla ihan ajankohtaistakin. <:¨

Tällä hetkellä haen ehkä sellaista rauhallisempaa, tietysti olisi plussaa jos ei ihan koko ajan olisi kutemassa ihan vaan senkin tähden että mulla ei ole mahdollista tällä hetkellä sitten erottaa kutuparia ja / tai poikasia minnekään.

09.08.2010 20.28
Perhoskirjoahven vois sitte olla ihan hyvä, kiltiksi ainakin väittävät :D Poikasethan tulee aika helposti syödyiksi seura-akvaariossa, joten tuskin sun tarttee huolia siitä että kohta ois joku satapäinen lauma ahvenia kasvamassa. Meillä ahvenet kutee aika useinkin seuralassa, mutta joku ne poikaset aina popsii parempiin suihin
09.08.2010 21.14
022598318_r
Vampula

No sitä mä lueskelin, että olis kaiketi hiukan rauhallisempi / kiltimpi, ko muut. (: Mäkin luulin aikoinaan, että mollit poikaset joutus parempiin suihin.. -.-''

edit // osaisko joku heittää arviota, että minkäkokosta parvea esim. tetroja ja monnisia vois kuvitella tuolla alustavalla kokoonpanolla tuohon 140l akvaarioon? tietysti mitä isompi, sen parempi, mutta olisi tietysti kiva etteivät liian ahtaalla ole. 

Muokattu viimeksi: 09.08.10 22.04
10.08.2010 12.43
000104559_r
Mytty kirjoitti:
Dibbadei, se pukkaisi ~80l sisustusakvaariota tässä syksyn tullen. :)
Aajattelin hommailla siihen taistelukala uroksen, kääpiörihmakalapariskunnan ja neontetroja.. Pohjakalasto vielä mietinnässä. :P

Taistelukala ja kääpiörihmat eivät oikein sovi samaan altaaseen neontetrojen kanssa. Ensiksi mainitut tarvitsevat hyvin lämmintä, 26 asteista tai siitä lämpimämpää vettä, kun taas neontetrat viihtyvät viileässä, mieluiten max. 24 asteisessa vedessä. Kyseisiä kaloja ei siis saa samaan altaaseen ilman että lämpötila olisi joko toisille tai molemmille epäoptimaalinen.

Kannattaa myös harkita tuota taistelukala ja kääpiörihmakalapariskunta yhdistelmää vielä, koska allas on varsin pieni, ja molemmat niistä ovat reviirikaloja jotka valtaavat reviirinsä altaan pintaosista. Ellei altaassa ole paljon pintaan ulottuvia kasveja ja muita reviirirajoja (ja niistä huolimattakin) altaassa voisi syntyä tappeluita. Mikäli useammanlaisia ei-parvikaloja haluaa, kannattaisi ehkä ennemmin ottaa yksi pinnalta reviirin valtaava laji (eli esimerkiksi se taisto tai kääpiörihmat) ja yksi pohjan tuntumasta reviirin valtaava laji (esimerkiksi jokin pieneksi jäävä rauhallinen kääpiöahvenlaji, esimerkiksi perhoskirjoahven). Tällöin riitatilanteita ei niin herkästi synny. Ja tetraksi sitten jokin pieni lämpimämmässä viihtyvä väliveteen.

10.08.2010 12.48

Multa kuoli täs Kulta -niminen hunajarihma ja sitä ennen sen tyttöystävä Muru.

Tänne muuti Moona (hunajarihma)!

Mulla myös muutama neontetra ja kirsikka.

21.08.2010 01.35
019227570_r
Salo
Mulla on kai jotakin keskivertoa kamalampia petoja nuo timanttikirjoahvenet. Niiden kun pitäis niin hoivata poikasiaan, mut nämä ainakin syövät ne heti kun ne alkaa enemmän uiskentelemaan.... Ajattelin että ovat ressukat taas joutunu suodattimen kasvateiks, mut siellä ei ollu yhtän pientä raatoa edes, eikä pohjasta tullu raatoja lapon kanssa... Noo, jos kaverit tykkää olla omavarasia niin olkoon mun puolesta sitten. Mä kun just rikoin kutuparin, ja toinen on "kutematon" mut kuten tuolla jossain aiemmin sanoin niin kudettu on useammin kun entinen kutupari.. Tai siis ennen oli n. kerran 2kk, mut nää on innokas pari, lähes kerran viikossa. Pyrin kyllä aina jo kudut poistamaan, mutta nämäpä ovat oppineet että aina tulee paha käsi, jolta ne pitää viedä suojaan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti