Koirien juoksumatto (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

26.12.2008 21.09
022561846_r
Kaarina

Suomessa on muutama eläinkauppa, josta voi ostaa koiralleen juoksumattoaikaa. Mitä mieltä ootte tästä?

Musta idea on ihan tyhmä. En tiedä voisiko siitä olla jotain apua kuntoutuksessa tms. En ainakaan keksi, että voisi olla. Oon sitä mieltä, et jos koiraa ei jaksa lenkittää, sitten sellaista ei kannata ottaa. Juoksumatto! Kaikkea sitä kuuleekin...

26.12.2008 21.12

Vesikuntoutuksessa käytetään juoksumattoja. Juoksumatto on siis altaassa johon lasketaan vettä ja koira sitten ravaa/lakkaa/jotenkin askeltaa matolla. Vedessä juokseminen on hellävaraisempaa nivelille ja lihaksille kuin maan pinnalla juokseminen ja on siten oiva kuntoutusmenetelmä.

Mutta normit juoksumatot ovat typeriä. Naurettavaa laittaa koira juoksemaan matolle kun ei itse jaksa koiraansa liikuttaa.

26.12.2008 21.23
021935917_r
Tampere
Eda kirjoitti:

Vesikuntoutuksessa käytetään juoksumattoja. Juoksumatto on siis altaassa johon lasketaan vettä ja koira sitten ravaa/lakkaa/jotenkin askeltaa matolla. Vedessä juokseminen on hellävaraisempaa nivelille ja lihaksille kuin maan pinnalla juokseminen ja on siten oiva kuntoutusmenetelmä.

Mutta normit juoksumatot ovat typeriä. Naurettavaa laittaa koira juoksemaan matolle kun ei itse jaksa koiraansa liikuttaa.

Komps. Kyllä sen verran pitää olla viitseliäisyyttä että kävelyttää koiraansa ihan normaalisti eikä jollain juoksumatolla.. Mielestäni se ei ole ollenkaan sama asia. Normaalissa kävelyssä koira saa liikunnan lisäksi paljon muitakin virikkeitä; erilaisia hajuja, vaihtelevaa maastoa, näkee erilaisia koiria, ihmisiä jne...

Mun mielestä tää on surkea idea, laiskojen koiranomistajien ei tarvi viedä koiriaan enää ollenkaan ulos, sehän voi tehdä tarpeensa hiekkalaatikkoon tai suoraan pesuhuoneen lavuaariin ja saa liikuntaa juoksumatolla?? Just joo..

Eri asia nuo kuntoutuksessa käytettävät vesijuoksumatot.

Muoks. kirj. virhe

Muokattu viimeksi: 26.12.08 21.29
wecope ♀ TK1 Promisehill Irish Rose "Mona" (s.06)
26.12.2008 21.26
Ei mitään järkeä semmosessa normimatossa et koira vaan jossain sisällä omistajan laiskuutta juoksee. En usko, että on koirastakaan kovin piristävää tai mukavaa matolla juosta..
26.12.2008 21.28
022471599_r
Lahti

Olettaisin, että voisi olla ihan hyvä apuväline jos tahtoo esimerkiksi kestävyyskokeeseen harjoitella.

Ethän tue pentutehtailua?
26.12.2008 21.59

Ja M&M:ssä on niitä 20 minuutiksi vuokrattavia mattoja. Ensimmäinwen kerta ilmaseks, kävisin jos ois Jns.

Ihan ok esim kuntoutuksessa, jos koira ei saa esim reväytellä itseään liukkaalla ulkona lainkaan tms.

Mutta en usko että laiskat koiranomistajat alkaa sitä hintaa maksamaan kun eivät jaksa lenkittää koiraasa.

26.12.2008 22.04
022312055_r
Hyvinkää

Joo toki kuntoutuksessa yms. loistava apuväline muttah..

Hyvin stressaavaa pidemmän päälle koiran kannalta, juosta nyt paikallaan ilman että pääsee eteenpäin. Ei voi pysähtyä koska muuten lennät seinään.
Varsin hauskan kuulloista touhua siis..

26.12.2008 22.13
019241106_r
Sipoo
Ei kukaan niin laiska voi olla ettei jaksais omaa koiraansa ulos lenkille viedä !! minun mielestäni aivan tyhmä idea !!
26.12.2008 22.22
022561846_r
Kaarina
Noista vesijuoksumatoista olen kuullut ja nähnyt niitä töllössä. Ne on eri asia ja hyviä kuntoutuksessa. Mutta Mustin & Mirrin matot on ihan tavallisia. Ja todellakin porukkaa houkutellaan sillä, et eka kerta on ilmainen. Jos ei jaksa ulkoilla koiransa kanssa, sit voi ottaa sellaisen lemmikin jolle ulkoilu ei ole niin must.
26.12.2008 22.24
022471599_r
Lahti

Jos ei jaksa lenkittää koiraa, miten te luulette ihmisten jaksavan nähdä vaivaa hilautua sinne Mustiin ja Mirriin?

Ethän tue pentutehtailua?
26.12.2008 22.45
puhuttiinkin tuosta viimeviikolla kaverin kanssa että on ihmiset laiskoiksi menneet kun koiralle pitää ostaa juoksumatto :D
26.12.2008 23.03

Miusta tuntuu edellee et vaan 'himotreenarit' ostaa sellasia, on ne varmaa sen verra kalliita. Esim jkävelykone on hevosillakin - kilpahevosilla, ei ihan joka tavan tallaajalla.

Vaikea kuvitella että se naapurin Pena ostaisi ylilihavalle piskilleen juoksumaton sinne olkkarin keskelle, saatika jos ois edes kuullu siitä. ;)

26.12.2008 23.45
019663376_r
Mielestäni kuntoutuksessa hyvä. Jos juoksuttaa koiraansa semmosessa ihan muuten vain, ei kiitos.
27.12.2008 02.27

munki mielestä varmasti hyvä apuväline.. mä saisin liikkua koirien kanssa 8h päivässä jos mä haluaisin ne kunnon lihakseen.. nää on kuitenki kestävyysliikkujia mutta onneks tää 3-4h (joskus enemmän) riittää ja molemmat on kuitenkin hyvässä fyysisessä kunnossa ja lihaksikkaita.. mutta jos ei ois rahastakiini voisin ostaakkin tuommosen vekottimen ;D juostaa me ihmisetkin matolla ;D

eise pelkkänä liikuntana ole mun mielestä edes eettisesti oikein mutta jos mulla ois koiria jotka kilpailis lajissa jossa vaaditaan mieletöntä kuntoa ja kestävyyttä ja suomensääolot ei aina oo parhaimmat tai maastot tai mahollisuudet ni mikseeeii... 

mulle kuntopyörä molemmille omat juoksumatot ja avot voin kattoa telkkaria ja kehittää kaikkien mein kuntoa ei tarvi sateessa lenkille lähteä ;D ;D hahaa  

Muokattu viimeksi: 27.12.08 02.31
27.12.2008 02.37
ändi häpeä ;D ;)
27.12.2008 17.20
Milo kirjoitti:

Miusta tuntuu edellee et vaan 'himotreenarit' ostaa sellasia, on ne varmaa sen verra kalliita. Esim jkävelykone on hevosillakin - kilpahevosilla, ei ihan joka tavan tallaajalla.

Vaikea kuvitella että se naapurin Pena ostaisi ylilihavalle piskilleen juoksumaton sinne olkkarin keskelle, saatika jos ois edes kuullu siitä. ;)

Samaa mieltä ;) Kyllä se aina on eri asia, jos huiput semmosia hommaa, mutta että tavan tallaajille... Ahahahaa, nauran itteni hengiltä.... Hahahh...
27.12.2008 17.41
Ihan hyvä esim. vinttikoirille tai muilla roduille,jotka harrastavat ratajuoksua tai maastojuoksua.Saavat siinä treenausta.Mutta itse en tuollaista käyttäisi =)
27.12.2008 17.49
022471421_r
Hämeenlinna
Ändin kanssa samoilla linjoilla. Se on ehkä ihan hyvä, mutta en korvais ulkoilua juoksumatolla.
28.12.2008 00.31
021967184_r
Liperi

Juoksumatto tuskin on edes kehitetty korvaamaan lenkkejä. Se on luultavasti tehty samoin perustein, kun on keksitty hevosten kävelytyskone.

Naurattaa ihan, kun heti rupeaa kuulumaan "iik kauheeta, laiskat ihmiset". Miten voi edes ajatella, että se on kehitetty vain laiskoja ihmisiä varten, jotka ei jaksa kusettaa koiriaan. Eihän ne siinä juoksumatossa voi edes kusta, joten sitä ei ole kehitetty korvaamaan lenkkejä.

Se on kehitetty koirille, jotka tarvitsevat äärimmäisen paljon liikuntaa, jotta niille kehittyisi kunnon lihakset ja loistava kunto. Näitä ovat esim. metsästys, pk ja ratakoirat. Todella harva ihminen pystyy liikuttamaan koiraansa niin paljon ilman "apuvälineitä". Täällä meidän metsässä koiraa (lk saksanseisoja, metsästyskoira) juoksutetaan hevosen perässä (IRTI), samalla treenataan hevonen ja koira. Koira voi siis itse määritellä tahdin yms.

Toki metässä on muutama dobberikin nähty lenkitettävän auton perässä (KIINNI). Mutta se jos jokin on epäinhimillinen treenaustapa. Ja kyllä asiasta on ilmoitettu monta kertaa, mutta kertaakaan ei olla rekkaria bongattu, niin asia ei etene.

Joillakin ei ole järkeviä treenausmahdollisuuksia, niin heille tällainen juoksumatto voi olla kullanarvoinen apu. Itse en ainakaan tämän takia tuomitse ko. vekotinta. Ainut miinuspuoli siinä on se, että koira ei voi määritellä vauhtia itse.

Tavan tallaajille, tätä vekotinta ei ole tarkoitettu :P Ja sen kertookin jo hinta :D

Rimpappaa
28.12.2008 00.35

Jenkkilässä esimerkiksi handlerit juoksuttavat koiria juoksumatoilla. Koirat ovat hihnastaan kiinni mattojen puomeissa etteivät vahingossakaan vain pääse pois. Mutta kyllä ne yksityisetkin, jos vain on tarpeeksi rahaa. Suomen mittapuulla tuskin näin on, mutta kun luodaan katse rapakon taakse, siellä on jo vaikka ja mitä.

Mutta minusta se menee vähän yli jos on koiralle ei saa kuntoa ja lihaksia muuten kuin juoksumatolla. Tai siis, sitten omistajasta ei vain ole siihen lajiin, jos ei saa liikutettua koiriaan niin paljon kuin laji vaatisi.

Kukin tosin tavallaan.

28.12.2008 00.50
020602818_r
Jyväskylä

Ulkoilua ei ainakaan juoksumatolla korvata ;)

vauhtiparrat...ainakin yksi
28.12.2008 01.02
022248835_r
Nousiainen
Rino kirjoitti:

Juoksumatto tuskin on edes kehitetty korvaamaan lenkkejä. Se on luultavasti tehty samoin perustein, kun on keksitty hevosten kävelytyskone.

Naurattaa ihan, kun heti rupeaa kuulumaan "iik kauheeta, laiskat ihmiset". Miten voi edes ajatella, että se on kehitetty vain laiskoja ihmisiä varten, jotka ei jaksa kusettaa koiriaan. Eihän ne siinä juoksumatossa voi edes kusta, joten sitä ei ole kehitetty korvaamaan lenkkejä.

Se on kehitetty koirille, jotka tarvitsevat äärimmäisen paljon liikuntaa, jotta niille kehittyisi kunnon lihakset ja loistava kunto. Näitä ovat esim. metsästys, pk ja ratakoirat. Todella harva ihminen pystyy liikuttamaan koiraansa niin paljon ilman "apuvälineitä". Täällä meidän metsässä koiraa (lk saksanseisoja, metsästyskoira) juoksutetaan hevosen perässä (IRTI), samalla treenataan hevonen ja koira. Koira voi siis itse määritellä tahdin yms.

Toki metässä on muutama dobberikin nähty lenkitettävän auton perässä (KIINNI). Mutta se jos jokin on epäinhimillinen treenaustapa. Ja kyllä asiasta on ilmoitettu monta kertaa, mutta kertaakaan ei olla rekkaria bongattu, niin asia ei etene.

Joillakin ei ole järkeviä treenausmahdollisuuksia, niin heille tällainen juoksumatto voi olla kullanarvoinen apu. Itse en ainakaan tämän takia tuomitse ko. vekotinta. Ainut miinuspuoli siinä on se, että koira ei voi määritellä vauhtia itse.

Tavan tallaajille, tätä vekotinta ei ole tarkoitettu :P Ja sen kertookin jo hinta :D

komps (:
dogs obsess about you as much as you obsess about them
23.09.2011 21.46
022551570_r
Seinäjoki

Rino, voihan sen koiran kusettaa vaan siinä omassa pihassa, ei se kusettaminen lenkkiä vaadi. Meillä ainakin tehään iltatarpeet vaan tuossa, koska saavat juosta päivässä niin monta tuntia vapaana.

Mutta ymmärrän kyllä tuon sun lihaspointin. Meillä on kaikki kuitenkin olleet erinomaisessa lihaskunnossa ilman juoksumattoakin, talvella vaan kun päästää upottavaan hankeen huhtomaan niin kyllä se massa sieltä tulee esiin.. Mutta tietysti se on täällä maalla niin eri asia. Kuinkahan moni käyttää juoksumattoja (suomessa) oikeasti koiran lihaksiston kasvattamiseen.. :P

"Koirat eivät ole koko elämä, mutta ne tekevät elämästämme kokonaisen." - Roger Caras
23.09.2011 21.49
022440893_r
Mynämäki
Rinoa komppaan myös. Hyvä apuväline ja harvalla nyt on varaa ostella semmosia mtn lenkkejä korvaamaan :D
23.09.2011 23.23
000050161_r
Meillä on pitkään ollut ostoslistalla juoksumatto meille ja koirille mutta nyt jos luultavasti pian muutetaan omakotitaloon niin saa jäädä ostamatta ainakin toistaiseksi. Olisi kätevää treenata ja juoksuttaa koiria sillä kun ulkona on liian kylmä/sataa vettä tms (meillä ainakin Indi ei pakkasilla talvella kauheasti tykkää pihalla olla ja vihaa vesisadetta, Lara pahasti vaikuttaa samanlaiselta nössöltä). Tietenkin peruslenkkien lisäksi sitten, täytyyhän koirien saada haistella ja olla ulkonakin. Siriusta (sen emä on ajokoira) kun ajattelee niin se varmaan rakastaisi sitä mattoa, se tykkää auton ja mönkijänkin perässä irti juosta. Katsotaan nyt tuleeko ikinä sellaista hankittua. Rahaa voisi toisaalta laittaa säästöön sen verran että sellaisen saisi, kuitenkin tulee tilanteita milloin niitä tarvitsisi.
23.09.2011 23.46
Käytiin muutama vuosi sitten testaamassa M&M:ssä tällästä ja ihan hauska vekotin 8) Se vois olla hyvä laiskoille koiranomistajille xD
24.09.2011 00.03
000050161_r
Omasta mielestäni laiskojen ihmisten ei pitäisi edes hankkia koiraa Mutta meille siis jos se juoksumatto joskus tulee niin ei tule sen takia ettei jaksettaisi koiraa/koiria normilenkille viedä. :D
24.09.2011 02.41
^Niinhän se on, mutta ne siltikin hankkii koiria, siis ne laiskat koiranomistajat x)
24.09.2011 07.27
022515957_r
Petsie_supportmember_small
Porvoo

Voin ihan rehellisesti myöntää, että minulla on koirille juoksumatto kotona ja en ole mikään laiska koiranomistaja. Hankin sen vajaa vuosi sitten kun Nalalle piti ruveta massaa keräämään ja oma selkä ei kestä sellaista juoksua mitä Nala olisi vaatinut että saa kunnon lihakset.

Ennen kun Nala menee juoksumatolle se saa puolentunnin hihnalenkin sitten tullaan kotiin juoksemaan matolle n. tunniksi(aloitetaan kevyesti että lihakset lämpeää kunnolla, sitten n. 20 min treeni ja lopuksi palautus) tämän jälkeen käytän sen vielä noin vartin hihnalenkillä! Eli tosi laiska omistaja kun 20min lihastenvahvistustreeniin menee minulta noin parituntia.

Kuten huomasitte tuosta niin ei se matto korvaa tavallista hihnalenkkiä ainakaan meillä :)

Eläköön vahvahermoiset, tasapainoiset, leikkisät ,taistelusta nauttivat luokseen päästävät ja reippaat koirat
23.07.2012 18.01
022223713_r
Lapua
Me käydään kaverilla juoksumattoilemassa suunnilleen joka toinen päivä, tarkoituksena vahvistaa Hukan etuosaa ja lihaksia. Hukalla on ulkokierteisyyttä edessä ja on melko löysä. Juoksumatolla raajat eivät mahdu kääntymään ulos päin kun alusta liikkuu. Tulee käytettyä myös eri lihasryhmiä kuin normaalissa tallustelussa.
I hope you understand that I'm never changing who I am.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti