Oma huone/koti - Sivu 175 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

10.06.2016 10.55
000111969_r

Aika harvalla varmaan tulee muksuna mieleen alkaa säästää johonki omaan taloon, paitsi ellei vanhemmat oo pakottanu. :D Mulla tuli kans vast rippikoulun jälkeen keräysintoilu kaikkiin astioihin kun sain lahjaksi silloin hyvät alut niihin, niin rahat alko uppoomaan sit siihen. No, ei ainakaa tarvinnu miettii mistä syö kun muutti omilleen vaikka ei siinä tilanteessa ois tarvinnu mitää niin hienoa astiastoa ollakkaa vielä.

Toisaalta mun mielestä jokanen vanhempi jolla on varaa antaa lapselle silloin tällöin rahaa vois tehä fiksun päätöksen ja avata lapselleen (esim. 10 vuotiaalle) tilin minne se vois myöhemmin myös ite tallettaa rahaa omista palkoista ja minkä se vois sit avata ite vaik 25 vuotiaana ja päättää sit mitä tekee niillä rahoilla. Toki siis siinä puitteissa, että lapsi ei joudu lapsuuttaan sit kärsimään sen takia. :D

10.06.2016 11.48
000114014_r

Miulla aikanaan kun olin 11-vuotias osa isän perinnöstä laitettiin (tai siis äiti laitto :D) vakuutussäästöihin 15 vuodeksi (sain ne viime vuoden lopulla) ja osa meni meidän uuteen asuntoon. Kun äiti myi sen neljä vuotta sitten, sain prosenttiosuuden mukaisen summan rahaa, jolla sitten ostin tän nykyisen asunnon ja kun vakuutussäästö avautui sain sillä maksettua osani taloyhtiön kauheasta remonttiryppäästä (putket ja kylppäri, ulkosivu, katto, ikkunat ja parvekkeet). Muistan teininä kun olin kateellinen ystävälleni joka sai samantien osansa isänsä perinnöstä käyttöön, mutta nykyään olen tyytyväinen että äiti jakso tolloin vaikeana aikana kuitenkin sen verran paneutua raha-asioihin ja laitto miut odottamaan enkä heti täysikäiseksi tultuani saanu noita rahojani käyttöön.
Vaikka on kyllä tullut mietittyä, ettö sinällään ehkä juuri tämä asunto ei oliskaan ollut se fiksuin valinta :D Mutta tehty mikä tehty, eikä tässä asunnossa nyt varsinaisesti ole vikaa ja tykkään kyllä täällä asua. Ehkä se on vaan siinä, että olen tottunu liikkumaan paikasta toiseen ja kuitenkin syksyllä tulee kolmas vuosi samassa paikassa täyteen. On muuten ennätys sitten äitin luota lähtemisen kymmenen vuotta sitten

10.06.2016 11.51
022438131_r
Helsinki

Mä sain vaan astiakasat sellasen 10 vuoden aikana lahjaksi, kun joskus 11v äiti kysyi mitä sarjaa haluan alkaa kerätä. Rippilahjat oli mm. suurelta osin Tupperwarea ja yo-lahjat Teemaa ja tietty synttärit ja joulut jne. Kaks kulhoa oon ostanu ite ja kaks lusikkaa ;) Ja on siis sellanen 10 hengen astiasto ollu jo vuosia ja nyt häiden jälkeen vielä kattavammin juhla-astioitakin.

Meillä oli tilit (joku vakuutussäästöhässäkkä), jotka saatiin 18v ulos, joihin äiti oli laittanu rahaa. Oli kätevä tapa saada ajokorttirahat ja jäi siitä säästöönkin vielä vähän. Asp-tilinhän voi avata heti vaikka 18v ja pistää sinne kaiken ylimääräisen mitä pystyy niin hyvällä säkällä 20-25v onkin jo käsiraha asuntoon ja asp-eduilla.

10.06.2016 11.52
022673623_r
Muumilaakso

Meilläki porukat säästi meille rahaa, sekä jtn vakuutussäästöjuttu ja ku joskus mummu myi mehtiä nii se anto jokaiselle lapsenlapselle siit tietyn summan ja sain nää kaikki ku täytin 18 ja oikeestaa osa meni ajokorttiin, osa huonekaluihin ja loput kesän vuokriin ja takuuvuokraan, nii ja taisin ostaa objektiivin kameraanki niil rahoil et meni kyl tarpeeseen ja oon porukoille/mummulle ollu kiitollinen siit et ne säästi meille rahaa

Normal people have no idea how beautiful the darkness is.
10.06.2016 14.16
022664496_r

Mua ärsyttää kun en laittanu asp-tiliä heti täysi-ikäistyttyäni pystyyn. Se täytyy kuitenkin olla sen kaks vuotta ennen kuin pääsee lainaa nostamaan. Parin vuoden päästä pitäis valmistua koulusta että kivahan se ois sit muutaman vuoden sisään siitä oma tönö ostaa. Eikä mulla ole vieläkään asp-tiliä pystyssä. :D

Mieluummin tilapäisesti (vuosi-pari) jossain vähän pienemmässä ei-niin-unelmakotimaisessa kämpässä edullisella vuokralla kuin jatkuvasti haaveilemassa isommasta ja hienommasta (kalliimmasta) vuokrakämpästä. Säästän nekin rahat sitten siihen oman maksamiseen, pitkäaikainen vuokra-asuminen kun yleensä on pidemmällä tähtäilemällä vähän pönttöä.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Mark Twain
10.06.2016 14.23
022438131_r
Helsinki

Meillä on nyt asp-tili avattuna, ku saatiin häät ja ne kulut hoidettua ja pian munkin pitäis valmistua niin pitäis kahden töissäkäyvän (toivottavasti) pystyä säästämään niin parin vuoden päästä ois mahollista ostaa oma, jos saadaan kaupunki sovitettua sopivaksi, koska on ihan mahollista, että työt pitää edelleen arjet eri kaupungeissa ja kahen kämpän systeemin. Jos saan Helsingistä töitä jatkossa niin en kyllä haaveile muutosta ellei perhe kasva kokoa kaksijalkaisella vaippahousulla tai yllättäen liian isolla määrällä kissoja pysyvästi.

10.06.2016 14.28
022708867_r
Helsinki
Piu kirjoitti:
..pitkäaikainen vuokra-asuminen kun yleensä on pidemmällä tähtäilemällä vähän pönttöä.

Niin, riippuu mitä haluaa elämältä. Joo, mäkin haluan oman torpan jossa saan vanheta rauhassa, mutta ei kaikki halua. Joku ei halua koskaan sitoutua lainaan ja käyttää vaikka asuntosäästöltä säästyneet rahat siihen että matkustaa. Miettii kuinka paljon voisi matkustella ympäriinsä vaikka pelkällä 50 tonnilla, saati sitten 200 tonnilla. 
http://minskipinski.blogspot.com/
10.06.2016 14.33
022673623_r
Muumilaakso
Mindi kirjoitti:
Piu kirjoitti:
..pitkäaikainen vuokra-asuminen kun yleensä on pidemmällä tähtäilemällä vähän pönttöä.

Niin, riippuu mitä haluaa elämältä. Joo, mäkin haluan oman torpan jossa saan vanheta rauhassa, mutta ei kaikki halua. Joku ei halua koskaan sitoutua lainaan ja käyttää vaikka asuntosäästöltä säästyneet rahat siihen että matkustaa. Miettii kuinka paljon voisi matkustella ympäriinsä vaikka pelkällä 50 tonnilla, saati sitten 200 tonnilla. 

Kyl muaki vähä ahistaa se et ku miettii et pitäs koko loppuelämä viettää yhes tietyssä paikassa, mut toisaalta varmaan vanhempana sit ku on löytäny sen 'täydellisen' paikkakunnan ja alkaa perustaa perhettä nii kyl siin varmaa sit asettuu aloilleen
10.06.2016 14.37
022438131_r
Helsinki

Ja jotkut haluaa vaikka asuakin eri maissa, jolloin vuokrakämppä on helpompi jättää taakseen kuin myydä ja ostaa kämppiä. Ja Helsingissä Hekan asunto voi olla fiksumpi pitkäaikaisessa vuokra-asumisessa kuin omistusasunto, koska hinnat on niin pilvissä täällä. Ainakin niin miehen toinen mummi on jostain tutustaan puhunut. Esim. tällasessa asuntomyyntitilanteessa muuttaminen ei ookkaan niin helppoa, kun vanhaa ei saa myytyä, mutta vuokra-asunnon voit yleensä 1-3kk varoituksella irtisanoa ja vaihtaa parempaan.

Mä haluaisin kyllä omakotitalon joskus sillai hyvien kulkuyhteyksien ja palvelujen läheisyydestä, mutta vähän väljemmin asutusta paikasta (eli ei näe omasta ikkunasta naapurin ikkunasta sisään ja on pihaa mihin mahtuu kissatarhaa jne), mutta just nyt tää nykyinen asumismuoto on just passeli. Omaa kasvimaata kaipaisin, mutta jos ollaan jäämässä tänne niin sitten ens kesäksi vaan viljelypalsta jostain kolmesta kävelyetäisyydellä olevasta hakuun. Talvella en kuitenkaan pihalla mitään tee ja kesällä voi nyt vierailla perheenjäsenten ja tuttujen mökeillä.

10.06.2016 14.45
022664496_r

Mä nyt puhuin kuitenkin vain ja ainoastaan taloudellisesta näkökulmasta. Eihän kaikki halua käydä töissäkään, vaikka se olisikin usein hyödyllistä.

Jossain täytyy kuitenkin asua, niin halvemmaksihan se tulee maksella jotain parin huntin vastiketta vuokran sijaan? Ne rahat menee siihen vuokraan, jollei omaa osta. Ei niillä paljoa matkustella. :D Ensialkuun toki täytyy maksaa vastikkeen lisäksi lainanlyhennys, mutta yleensä pääsee silti ihan kohtuullisen halvalla.

Musta muuttaminen on vaivalloista, enkä siksi kaipaa mitään vuokralaisen vapautta vaihtaa paikkakuntaa kolmen kuukauden välein. Toisekseen en näe asunnon ostamista minään loppuelämän tuomitsevana "no tästä ei nyt sitten voi enää koskaan lähteä", voihan sen kämpän aina myydä ja ostaa uuden tai lähteä taas vuokralle? :P

Opiskellessa jne vuokra-asuminen on pop, kun lähitulevaisuuskin on täysin avoinna. Valmistumisen jälkeen kuitenkin toivon asettuvani jonnekin, enkä sitten enää halua tuhlata rahojani vuokra-asumiseen. Ei mulla niin suuria tuloja oo, että voisin loputtomasti vaan maksaa itseäni kipeäksi jollekin muulle. Mieluummin maksan itselleni.

Mut ehkä omistusasunnon ostaminen parikymppisenä ei sovi mihinkään takkutukkareppureissaaja-elämäntyyliin. Eikä tarvitsekaan sopia, jonkuhan niissä sijoitusasunnoissakin on asuttava ja tuotettava profiittia asunnon omistajalle. =D

10.06.2016 15.07
022496229_r
Pori
Mua kaduttaa, että me ostettiin oma sillon kun ostettiin(about 20vuotiaana). Ylläpitäminen on kallista omakotitalossa ja kauheesti vastuuta. Vakuutukset kalliit, kiinteistöverot ym. Ei me semmosia ajateltu sillon. Tiettt pienemmässä asunnossa pienemmät kulut jne.. Tätä ollaankin sit myyty varmaan pari vuotta yhteensä. En jaksa uskoa, että koskaan päästään tästä pois. Plääh. Mua ahdistaa omassa se, että mitä jos löytyykin jotain hometta tmv. Sit ei voi vaan vaihtaa asuntoa niinkun vuokralla vois. Mut joo en mä silti välttis vuokrallakaan haluis tän eläin ja lapsilauman kans olla :D häätö olis jo varmaan tullu xD.
10.06.2016 15.40
Itse ainakin ootan sitä että pääsen ostamaan oman asunnon. Toivottavasti kesän lopulla sais asp-tilin pystyy. Haluan talon maalta keskeltä ei mitään, sellaisen minkä saisi laittaa itse mieleisekseen tai vuokrattaisiin anopille vanhan tönö ja rakennettaisiin itselle uusi jos tontilla tilaa pisaa (mitä toivottavasti tulee olemaan). Ärsyttää maksaa vuokraa "turhaa" paljon mielummin lyhentaisin lainaa omasta asunnosta, mutta minkäs teet. Ei minua kammoksuta ajatus siitä että viettäisin lopun elämää jossain tietyssä talossa(eriasia jos ei siellä viihdy), musta ois ihanaa jos ois vaan se yks tietty talo missä asua ja siitä saisi tehdä juuri sellaisen kun tahtoo. Ahdistaa se että vuokra-asunnosta pitää muuttaa aina pois, sinne ei vaan voi asettua kunnolla taloksi kun tietää että sieltä pitää enemmin tai myöhemmin muuttaa pois.
10.06.2016 16.20
022664496_r

Mä en omakotitaloon kyllä haluais nevör evör, just osaksi noiden seikkojen takia mitä Olga tossa mainitsi. :D Mulle riittää ihan se rivari tietynlaiselta alueelta, en mä unelmoi mistään omasta tuvasta keskellä ei-mitään jossa vois pitää älytöntä elukkalaumaa olemattomalla tapakasvatuksella tmv. 

10.06.2016 17.18

Onko monella asp-tili? Minkä ikäisenä alotitte sen säästämisen ja millasin tavoittein?

10.06.2016 17.28
022664496_r

Hihi, nyt taas asiasta enemmän innostuneena varasin ajan pankkineuvotteluun. Jos vaikka sais sen asp-tilin avattua vihdoin. Mä luulen että mun asp-säästötavoite on sellanen öpaut 1 keur per kvartaali, lyö sit vaikka säästämisen jäihin jos elämäntilanne radikaalisti muuttuu tai asunnonostotarve siirtyy merkittävästi. Tai rupee säästämään vähän kovemmalla tahdilla jos alkaa näyttää siltä, että haluaa kämpän ostaa vaikka jo kolmen vuoden päästä. :D

10.06.2016 17.40
022703451_r
Kouvola

Mäkin mietin tota asp-tiliä. Vanhemmat alotti mulle teini-iässä pientä rahastoa keräämään, josta mm maksoin mun auton ja koiran. Nyt siellä rahaa ei oo enää paljon mitään, mut omalta tililtä lähtee 30€/kk sinne aina.

Mietin kans tota asp-tiliä, miten se toimii? Eli vissiin vähintään se kaks vuotta säästettävä, niinkö? Onko sinne aina pistettävä tietty summa kuussa vai voinko huonompana kuukautena jättää laittamatta :D

Olis kyllä hyvä jos sais sen avattua, ees vähän kerrytettyä jo nyt. Mitä aiemmin sen parempi. Tuntuu nykysten muutosten ansiosta jotenkin mahdottomalta jopa että joskus saisi ostettua ihan oman talon.

10.06.2016 17.46
022664496_r

ASP on valtion luoma systeemi ja se on pankista riippumatta aina samanlainen. Perusideana on se, että tilille säästetään vuosineljänneksittäin 150 - 3000 euroa ja vuosineljänneksiä voi myös jättää väliin. Tili on ilmainen perustaa ja sen voi koska tahansa lopettaa. Ööö. Mut tosiaan vähintään kahdeksan vuosineljänneksen ajan täytyy säästää ennen lainan nostamista, mut niiden neljännesten ei tarvii olla peräkkäisiä.

Googlaamalla löytää ihan rajattomasti tietoa. Korkoa saa sen yhden prosentin verran (joka on muuten huikea tässä taloustilanteessa!) ja sitten kun asunnon ostaa niin korkoa talletukselle maksetaan sit reippaammin.

10.06.2016 19.00
022699499_r
Turku

Mulla on kans asp-tili, ollu nyt sit jotain 3 vuotta. Sinne menee joka kk mun yheltä säästötililtä (vanhemmat säästänyt mulle) 50e  ja sit laitan ite sinne satunnaisesti rahaa, vielä en ihan järkyttävän paljon sinne laita, koska kerään ensin muita säästöjä. Sinne taitaa mennä ehkä kuukaudessa joku 100-200 euroa mun palkasta. 

Tosi käytännöllinen kyllä ja aion säästää sinne niin paljon rahaa ku vaan mahollista. En aio muutenkaan ostaa mitään super isoa omakotitaloa joka maksaa 300k, mielellään jos pääsis puolella ainakin :D 

Tällä hetkellä asun just remontoidussa asunnossa, tää on tällänen vanha neuvolarakennus ja tässä on neljä asuntoa yhdessä. Sijaitsee tosi kivalla alueella ja on vaan omakotitaloja vieressä. Tässä mä varmaan asun kunnes ostetan oman. 

10.06.2016 19.48
022703973_r
Kotka

Me säästettiin (tai no suurimmaks osaks mun avomies säästi.....) aspitilille 10 000e ja sitten kun löydettiin talo, josta haluttiin tarjota, räävittiin mun käyttö- ja säästötileiltä puuttuvat 4 tonnia, jotta meillä oli 10% käsiraha koossa. 

Saatiin toissapäivänä avaimet!! Nyt alkaa kamojen pakkaus ja roudaus, tänään viedään vene :D 

Saat olla juuri tuollainen, en tahdo valmista, tahdon sinut heikkouksineen
10.06.2016 22.32
022705464_r
Turku

Mä koin tänään supermasennushetken ikeassa, kun mun katselema lipasto eteiseen oli liian korkea. Mua päätä lyhyempi lipasto alkaa olemaan jo turhan korkea lipastoksi. Muut ikean lipastot sitten oli liian matalia, korkeita, liian leveitä. Yhtäkään alle 70cm kaposta ja n. metrin korkusta lipastoa ei ollut, mikä olis samalla tyylikäs ja valkoinen, istuis hemnes-lipaston rinnalle. 

Mulla on jäätävä sisustuskuume. Oon iskeny nyt hampaani eteiseen ja makuuhuoneeseen - kahteen helpoimpaan kohteeseen. Makuuhuoneen värimaailma on aika selkeä harmaa-valkoinen. Oon miettinyt jotain korosteväriä, mutten oikein keksi. Haluais kuitenkaan samaa mitä olkkarissa (turkoosi/vaaleansininen), mutta niin. Menisköhän vaaleanpunainen liiallisuuksiin :D Eteisestä oon heittänyt nyt kamalan puunvärisen tason pois, joka tuli appivanhemmilta meidän muuttaessa. Tilalle tuli Hemnesin valkonen kolme laatikkoinen lipasto ja oon tosi tyytyväinen. Istuu hyvin harmaan lattian ja valkosten seinien kanssa. Vielä kun sais sen toiseen törkeen ruman, puun värisen lipaston vekeen ja uuden tilalle, vaan eipä mistä löydy kriteereihin istuvaa, kapeaa ja korkeaa lipastoa :( 

Nyt kun miettii, me saatiin tosi hyvä alku omaan elämään miehen kanssa. Meillä oli säästöjä, kihlajaisista saatua tavaraa jo valmiina sekä huonekalujakin odottamassa. Miehen vanhemmat oli samana keväänä jo ostanut ihanan muhkean jenkkiparisängyn meille, joten siinäkin säästettiin se 600€ heti ensikättelyyn. Saatiin valkoinen nahkasohvakin jo valmiiksi, vaikkei mun makuun olekaan, niin kelpasi siihen hätään, varsinkin kun pentu oli tiedossa eikä raaskinut ostaa uutta hienoa. Tosin syksyllä meillä on sohvan osto edessä :) Pääsen sen myötä sisustamaan olkkarinkin uudelleen, hankala lähteä ostamaan mitään, kun ei vielä ole sohvastakaan tietoa. 

Saatiin 3kk muuton jälkeen häistä vaikka mitä arvokasta tavaraa, joita en olis ikinä raaskinut ostaa. 32kpl iittalan isoja valkosia lautasia, 32kpl keskikokoisia lautasia ja 20kpl leipälautasia. Olin kyllä hieman järkyttynyt paketteja avatessa että mihin hittoon näin paljon lautasia tarvii kaks ihmistä :D Mut anyway, saatiin lahjaks oikeesti todella paljon kalliita kodintavaroita, jotka oli hyödyks. Kallis pata mikä on tullut käyttöön, pari hiton kallista paistinpannuakin, joita vieläkin melkein vuoden jälkeen kohtelen kuin pientä vauvaa :D Sen lisäks että saatiin satojen eurojen edestä hyödyllistä tavaraa (taidetaan puhua jo ehkä reilusta tuhannesta?) niin saatiin samalla myös lahjakortteja eri liikkeisiin 450€ edestä. Tämän lisäks saatiin vielä käteistäkin sen verran, että raaskittiin lompsia samantien astianpesukonemarkkinoille ja hankkia astetta parempi härveli hurisemaan ja napata samalla moccamasterikin kainaloon, siltikin jäi vielä ylitse, vaikka gigantti kiitti ja kumarsi meidän lähdettyä reilu 800€ köyhempänä. Aika usein sitä uskaltaa olla aika kiittämätön, ei osaa yhtään arvostaa sitä mitä on jo. 

Rivitalo on mulle haave, mutta tyydyn ihan tähänkin. Meinasin olla hurja ja soittaa isännöitsijälle - jahka uskallan -, että saisko mitenkään heittää laminaattia lattiaan ja laittaa pari korostetapettia. Vaaleeta, ei mitään rajua. Eikä se laminaatti mun maailmaa kaada, vaikkei sitä saiskaan heittää lattialle, meillä on ihan kiva lattia. Harmaa/Vaalean harmahtava sekä harmaat listat. Kauheeta olis, jos olis puunväriset listat ja ovenkarmit/kahvat. Hyrr.. 

11.06.2016 02.12
022691691_r
Lahti

En omista asp-tiliä. Näillä tuloilla ei ole mitään järkeä edes tavallista säästötiliä pitää yllä. Miehellä on omistusasunto jossa asun. Minulla ei ole tähän asuntoon osaa eikä arpaa. Suunnitelmissa muutekaan ei ole Suomeen jäädä.

Edit// Koska en halua tuplapostata, muokkaillaan tätä.

Voihan kaikki maailman kirosanat. Olen toisinaan niin hirveän tyytyväinen pieneen suureen keittiöön, mutta nyt tuli totaaliturhautuminen.

Tiskikoneemme hajosi. Mieheni urhollisesti sitä yritti pelastaa, mutta oli jo aika päästää yli 12 vuotta vanha tiskikone eläkkeelle. Jotenka, alkoi projekti tiskikoneen metsästys. Saatiin ihan uskomaton tarjous, mistä oli lähes mahdotonta kieltäytyä, jotenka punnittiin vaihtoehdot: Otetaanko puoli-ilmainen uusi hiukkasen liian leveä tiskikone vai ostetaanko sopiva, mutta talouden kaatava tiskikone? Päätös oli kyllä meille ihan liian helppo.

Tänään tiskikone tuli, jouduimme eliminoimaan pienen piilosäilytystilan pois, että uusi tiskikoneemme mahtuisi koloonsa. Nyt tuossa keittiön lattialla on sen "pienen" säilytystilan sisältö. Miten hitossa semmoseen pieneen tilaan niin paljon tavaraa mahtui!?

Nyt kysynkin: kaikki mahdolliset sälytysvinkit KEITTIÖÖN, missä on hyvin vähän tiskitilaa, vielä vähemmän kaappitilaa, seinät jo täytetty hyllyillä ja kaikella mahdollisella, että saataisiin lisää säilytystilaa? Tehtiin jo puolvuotta sitten semmonen keittiön turhuuksien roinien poistamisoperaatio, mäkeen lähti paljon tavaraa alkaen kahvinkeittimestä, jatkuen kaikenmaailman kippoihin ja kuppeihin. Nyt omasta mielestäni keittiö on siinä mielessä perfect, koska kaapeissa kaikki on oikeasti tarpeellista, eikä mitään turhaa tilansyöjää. Ellei nyt lasketa noita miehen perinnöksi saamaa arvolasia.

Ruokaryhmän voisin heittää mäkeen tuolta, kun ei siitä ole edes tavaransäilytykseen tai työtasoksi. Kyseessä on siis hyvin korkea pöytä ja tuolit. ja kun ei siinä tule edes syötyäkään. Se on toiminut koko minun aikani semmoisena "se on muodon vuoksi olemassa" ja muutenkin siihen tulee koottua kaikkea semmoista tavaraa, mille en keksi sillä hetkellä paikkaa.

Muokattu viimeksi: 11.06.16 03.00
I bet you are naked under your clothes. What a bitch.
11.06.2016 11.14
022703451_r
Kouvola

Höh, ehdin jo innostua. Oli tullut uusi ilmoitus rivarista, kaksio ja meille sopivan hintainen. Löysin sitten saman kämpän ilmoituksen toiseltakin sivustolta, ja siellä sitten luki se ei eläimiä.. 

No joo. Pitää varmaan itsekin pistää se asp-tili pystyyn, eiköhän ton minimisumman pystyisi aina säästämään. 

11.06.2016 13.22
022664496_r

^ Kannattaa kysellä silti, kaikkialla tuntuu lukevan "ei eläimiä". Yksi sylikokoinen, aikuinen ja tavoille oppinut koira ei välttämättä kuitenkaan ole ongelma. ;) Ei se kyseleminen ainakaan mitään maksa!

Mä toin aikoinani koira-asian ilmi vasta juuri ennen näytöstä lähtöä, kun oltiin yksityisen vuokranantajan kanssa jo heitetty small talkia puolen tunnin ajan ja osoitettu, että ihan täysjärkinen vuokralaisehdokas kyseessä. Vuokranantaja tokaisi koira-asiaan vain, että kai se on lähinnä vuokralaisen päänvaiva. Näin koira oli tervetullut juuri täysin remontoituun yksiöön. :D 

11.06.2016 14.24
022268310_r

Miä oon aina saanut sellaisenkin vuokra-asunnon, johon ei saanut elämiä ottaa missään nimessä, vaikka on löytynyt vaikka ja mitä elukkaa :D lähinnä jo heti ekassa näytössä mainitsen kiinnostukseni laittaa maininnan soppariin, että otan täyden vastuun elukoista, korvaan kaikki mahdolliset kulut joita ne aiheuttaa ja olen maininnut myös, ettei ed. vuokranantajalla ole koskaan ollut myöskään mitään sanomista, että esim. koirat olisi jotain harmia aiheuttaneet. Pitää' tehdä itsestään niin vastustamaton vuokralainen, että elukat ei haittaa, ja mieluummin kertoo ihan suoraan, että vaikka tää on pieni ja siisti koira jonka kanssa harrastellaan paljon talon ulkopuolella ja vietetään kaikki vapaat mökillä. Toki suoraan allergiavapaat kämpät/talot luku erikseen. Jos on sellanen vanha fiini tai muuten vaan äkäsen olonen pariskunta/vuokranantaja, niin sellaisille en ole mainunnut elukoista enkä ole edes koko asunnosta ollut kiinnostunut, mulle riitti yksi joka soitti perään koko ajan onhan pihalta lehdet haravoitu samaan aikaan kuin muillakin naapureilla jne. kivaa..

Behind this mask is.. Another mask! Pretty cool, huh?
11.06.2016 14.45
022710586_r

^ Joo, toi erillismaininta vuokralaisen sitoutumisesta korvaamaan kaikki jutut on tosi jees, myös korkeampaa takuuvuokraa voi tarjota houkuttimeksi. 

“You cannot love everyone; it is ridiculous to think you can.” ― Anton Szandor LaVey
15.06.2016 16.46
022673623_r
Muumilaakso

Okei, nyt mulla alkaa pikkusen kiehumaan yli. Asun pienkerrostalossa ja mulla on oma sisäänkäynti. Nooh, täs talossa on tosi pieni piha + muutamia autotalleja, ja yks (kahesta) nuista lämmitetyistä paikoista kuuluu mun seinänaapurille et se maksaa siit tietyn summan kuussa. Ja sit tohon vois kyllä etuoven tykö jättää auton mut en kyl keskelle pihaa kehtaa parkkeerata etenki ku asun ihan toisella puolella taloa. Noh oon sit yleensä jättäny auton tohon toiselle lämmitystolppapaikalle koska vuokravälittäjä sano et siihen voi pysäköijä et se ei oo kenenkää. Nyt mulle sit käytiin valittaan etten saa pysäköijä siihen et tähän pihalle saa pysäköijä vain ne autot jotka kuuluu nuille jokka asuu tuol "sisällä". (anteeks mut mitä vttua). Yhtälailla mäki oon tän talon asukas vaikka mulla onki oma sisäänkäynti. Ja en ala maksamaan kuussa siitä et saan autolle parkkipaikan koska en ees omista omaa autoa. Toki voisin jättää tohon tien viereen auton mut siihenkää ei koskaan mahu ko toi yks tantta jättää aina tohon ihan keskelle auton et sen taakse eikä eteen mahu parkkeeraamaan.

Voispa vaa muuttaa pois täältä

15.06.2016 17.04
Kumpa itsekkin pääsisi muuttamaan.. alakerran naapurille on tullut koira joka huutaa päivällä tauotta, ymmärtäisin jos koira olisi pentu mutta ei ja kaiken lisäksi tuo samainen naapuri p*skattaa koiraansa pihalla. Muutenkin naapurusto täynnä koiria mitä saa koko ajan varoa kun hyökkää jostain kulman takaa. Täällä nyt muutenkaan mikään toimi, huoltomiehet käynyt jo 3 katsomassa vuoden aikana meidän tuuletusräppänöitä ja sanonut että ne täytyy vaihtaa, mutta mitään ei vieläkään ole tapahtunut..
15.06.2016 19.31
022673623_r
Muumilaakso
Joo mulla sama. Tosin nyt se toinen koira on kadonnut siit naapurista, se tulisi oikeesti 24/7 ja en oo ikinä viel nähny et ne käyttäis ees lenkillä sitä niiden koiraa. Maksimissaan päästää sen vapaasti ulos tarpeille
15.06.2016 20.29
022699136_r
Turku

Mulla on itelläni pussiton pölynimuri ja mä vihaan yli kaiken sen tyhjentämistä. Tyhjennän sen parvekkeella muovipussiin, mutta ällöttää kun se pöly silti pöllyää sieltä naamaan ja vaatteisiin. Siks kannatan pussillista, ensimmäinen ja viimeinen pussiton pölynimuri jonka tuun omistamaan :D

15.06.2016 23.36

Mulla on tää imuri ollu reilut puolitoista vuotta. Pituus suuttimesta töpseliin 13m, eli ei tartte koko aika olla töpselin paikkaa vaihtamassa joka huoneessa erikseen. 

Ihan hyvin tossa on mulle ainakin tehot riittäny yhen koiran huushollissa. Mulla on siihen vielä erillinen suutin mattoja varten, et saa karvat hyvin nukkamatoista pois. Ja ton imurin mukana tulee semmonen 3in1-pikkusuutin jolla saa hyvin puhisteltua sohvia ja tasoja.

Niin ja onhan se ihan kivan värinenkin :D

Hinta näköjään jo puonnu, syksyllä 2014 ku ostin ni makso Prismassa muistaakseni 150e. Eiköhän tosta ookin jo uudempiakin malleja tullu.

http://toffeakita.blogspot.fi/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti