Oma huone/koti - Sivu 178 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

28.06.2016 19.44
022703451_r
Kouvola

Mie uskallan alkaa nirsoksi näissä kämppäasioissa kun ei oo mitään kiirettä tästä nykysestä muuttaa pois. Ollaan ihan asenteella jos se sopiva löytyy.. :) 

Vähän kyllä harmittaa ettei sitä asuntoa saatu mikä oltais haluttu. Huomenna vielä soittelen ja kyselen mut kerta heiltä ei oo tullut yhteydenottoa niin meni vissiin toiselle.

28.06.2016 22.59
022526203_r
Tuusula

Tässä nyt vielä kuva meijän keittiöprojektista ennen ja jälkeen :) Kertaalleen oon tän tainnut tänne laittaakin, mutta samapa tuo nyt kun puheeks taas otin ton :D

Pieni kooltaan, suuri mieleltään...
29.06.2016 22.11
022703451_r
Kouvola

Nätiksi sait kyllä ^

Ähh mua masentaa. :D Tekis mieli sisustaa ja mennä Ikeaan ja kaikkea. Mut tää oma kämppä ei inspaa yhtään. Kun miettii vaan että jos sitä vaikka kohta muuttais pois.. En ees jaksais kunnolla siivota kun ajattelen vaan että sit pitää kuitenkin loppusiivous tehdä niin huolella. Ikkunatkin pitäis pestä mut säästelen JOS vaikka taivaalta yhtäkkiä tippuiskin uusi koti.

Joo, ei siis saatu sitä asuntoa mikä olis haluttu. Olishan se pitänyt arvata et ei tommosessa "kisassa" pärjää jossa vaan tuloja katotaan. Siks tykkään vuokrata suoraan yksityiseltä ja että pääsee myös omalla käyttäytymisellään vaikuttamaan siihen mielipiteeseen.

Enhän mä aina ollut näin nipo siitä mitä mä kodilta vaadin. Eka kämppä oli just se eka minkä vaan sain. Sopparin kirjoittamisen jälkeen tosin kuulin, että olisin toisenkin saanut, mut se oli kyllä sellanen läävä että onni onnettomuudessa.
Nyt vaan kun on sitä varaa valita (ja jättää valitsematta) niin.. tuskaillaan nyt sitten.

Muokattu viimeksi: 29.06.16 22.12
29.06.2016 23.29
000104479_r

Kyllä mäkin jos nyt oltais muuttamassa (mies ei halua ja tää on kyllä kivan halpakin, en vaan tykkää pohjaratkasusta) niin mä voisin myös jättää asunnon ottamatta jonkun asian takia, kun ei tosiaan oo pakottavaa tarvetta muuttaa. Tottakai tilanne olis eri, jos tulis vaikka ero tms.

29.06.2016 23.39
000113144_r

Toisena päivänä oon "en haluu muuttaa pitkään aikaan pois, tää on kiva kämppä" ja toisena päivänä voisin jo pakata tavaroita muuttolaatikoihin. :D Noh, mikäs tässä asuessa, katsellaan josko sellainen kiva omakotitalo vielä tulisi joskus vastaan.

30.06.2016 07.45
022664496_r

Kävin eilen vihdoin avaamassa asp-tilin. =)

Porukoiden kanssa asiasta juttelin, ja toinen oli sitä mieltä että kannattais tähdätä johonkin rivariin tai vastaavaan omalla pihalla varustettuun kämppään jostain hyvältä, mutta vähän syrjäisemmältä alueelta. Ja 5 - 6 km Turun keskustasta on siis syrjäinen. Toinen taas oli sitä mieltä, että pitäis hommata sijoitusmielessä hyvä kerrostalokämppä tulevan kampuksen läheisyydestä, keskustan tuntumasta... :B

Eiköhän ensin rauhassa katsella että mihin tästä sitten päätyy koulun jälkeen töihin - lähimpään mäkkäriin vaiko johonkin Hulsinkiin. :D Tulee muuten kivasti heti kaksi vuosineljännestä tässä viikon sisään täyteen, kun ensimmäinen erä osui vielä kesäkuuhun.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Mark Twain
30.06.2016 08.12
En tiedä pitäisikö avata asp- vai säästötili.. Molempia tarvitsisi, mutta ei ole varaa säästää kumpaakin. Asp-tilistä olisi enemmin hyötyä tulevaisuudessa, mutta tässä elämäntilanteessa säästötili olisi parempi.
30.06.2016 08.18
022438131_r
Helsinki

Voihan ne avata kummatkin ja säästää säästötilille vaikka pääasiallisesti ja Asp-tilille sitten, kun on vaikka säästötilillä riittävä hätävarasumma kasassa. Sinne Aspiinhan ei oo pakko laittaa joka kaudella (3kk pätkä) rahaa tai se 3kk tavoite voi olla vaan 150€ niin saa ne neljännekset helposti täyteen ja tarvii sitten vaan saada se loppusumma kasaan, ku alkais olla asunnon oston aika.

30.06.2016 08.32
022664496_r

Mä en ois voinut kuvitellakaan muuttavani kotoa yhtään mihinkään ilman säästötiliä. Enkä mä uskaltais kyllä pitää koiraakaan ilman säästöjä. :D Ei tää asp-säästäminen nyt kovin hyvään saumaan tule, kun pitäis opintotuella muutenkin kärvistellä mutta kerrankos tässä kärsitään.

30.06.2016 08.40
En minäkään varmaan olisi uskaltanut koiria ottaa ellei meitä olisi kaksi tässä niitä elättämässä. Hyvän tukiverkoston omaavana myös löytyy pari ketkä tiukan paikan tullen maksavat isommat laskut jos tulee ell reissuja tms. Jos nyt saisin uudestaan miettiä muuttaisinko "omilleni" niin en todellakaan, olisin kyllä kerännyt säästöjä huomattavasti enemmän.
30.06.2016 08.52
022664496_r

Mä en taas osaa omaksua tollasta "no kyllä joku muu sitten maksaa" -ajatusmaailmaa, vaikka ihan varmasti apua tarpeen tullen saisinkin. Jos vaikka ensimmäisen kahden koiran ostohinnat ja vuosittaiset kulut laittaiskin syrjään ja ostais vasta sitten sillä viidennellä tonnilla sen itse koiran, niin olis aika paljon helpompi elää ja hengittää kun ei tarvitsis miettiä keneltä pyytää rahaa milloin mihinkin.

Enkä mä nyt sano että ilman säästöjä joutuis vinkumaan koko ajan rahaa jostain, mutta mua ainakin ahdistais tieto siitä että jos koiralle/itselle/autolle/arvokkaalle elektroniikalle sattuu jotain, on itse kyvytön sitä maksamaan.

Mä esimerkiksi käyn autolla joka päivä toisessa kaupungissa asti töissä, ei mulla ole varaa ruveta keräämään jotain kolehtia jos siihen yhtäkkiä tuleekin joku vika ja edessä on kallis remontti ja/tai vara-auton hommaaminen jostain.

Toiset ottaa elämän vähän rennommin ja silleen, mutta mä nukun yöni näin paremmin. :D

30.06.2016 09.12
022701036_r
Mä nukkuisin yöni paremmin jos olis säästötili, mutta eipä kasva raha puissa :D joten ollaan vaan sovittu ettei esim. auto hajoa... siitä oon kyllä ehdoton, että elävää eläintä ei tähän talouteen tule ennen kuin taloudellinen tilanne on reippaasti plussalla. Suoraan sanoen en ymmärrä, miten kehdataan ottaa esim se koira ja joka kuukausi mietitään mistä sitä rahaa revitään, kun just ja just saatiin ehkä koira ruokittua ja mitä sitten ite syötäisiin.
http://raurx.blogspot.fi
30.06.2016 09.38
000113079_r

Tietty kaikilla se ei ole mahdollista kerryttää sellaista summaa säästöön, että sillä kaikki yllätyslaskut pystyisi kattamaan. En itsekään uskaltaisi koiraa pitää, jos ei edes muutamaa sataa ylimääräistä saisi kokoon kasattua vaikka onnettomuuden sattuessa (ihan jo senkin takia, että täällä ei eläinlääkäreiltä saa laskua, ainakaan alle 25-vuotias ja rahan siirtymisessäkin tililtä toiselle voi mennä tovi), mutta kun ne kulut saattaa olla niin paljon enemmänkin jos pahasti käy. Jos koira vaikka joutuisi isoon leikkaukseen niin ei siinä välttämättä tonnilla parillakaan selviä, ja esimerkiksi pelkillä opintotuilla sellaisen summan säästö ei ole helppoa saati nopeaa. Musta se vain lisää turvallisuuden tunnetta tietää, että lähipiirissä on ihmisiä, jotka kykenevät ja haluavat auttaa, jos joku ihan sellainen kaoottinen skenaario sattuisikin. 

Tietysti ensin yritetään aina pärjätä itse, enkä väittäisi ihan reiluksikaan muita ihmisiä kohtaan, jos ottaa elämän niin rennosti, että asenne on luokkaa "ei mun tarvitse itse edes yrittää, kun joku auttaa kuitenkin". Ja se, että esimerkiksi hankkii koiran jo valmiiksi epävarmaan ja huonoon rahatilanteeseen ilman säästöjä on mun mielestä vähän kyseenalaista. Varautuminen on se juttu, mutta siinäpä se juoni onkin, että mihin kaikkeen on mahdollista ja edes järkevää varautua. 

Meillä on kyllä myös ihan hyvät säästöt yleensä olemassa, joskaan ei millään tilillä ja nyt juuri lomalta kotiutuneena ne ovat lievästi sanottuna pienemmät... :D 

30.06.2016 09.50
022664496_r

Kaikilla on kuitenkin mahdollisuus valita, mihin ylijäävät rahansa käyttää (osamaksuostoksiin, elukoihin, autoon, lomailuun jne.). Ja käsittääkseni aikalailla yhtä persaukisena jokainen tänne syntyy, poislukien ne onnekkaat perijät tai muuten vaan kultalusikkameiningillä porhaltavat, joille kaikki ojennetaan valmina. Mutta eipä se rahankäyttöä tai säästämistä opeta.

Opiskelijaa kehnompaa rahatilannetta ei kyllä heti juolahda mieleen, jopa työttömän tai muuten vaan kotona rottailevan on helpompi kerryttää säästöjään. Mulla on tuttavia, jotka pystyvät yhteiskunnan avuista _laittamaan säästöön_ saman verran mitä mä saan opiskelijana kuussa käteen. Mun tuilla ei makseta edes asumista ja kiitos säästöjen, olen omillani jos jään työttömäksi. Sossut ja muut paskalaitokset ovat täällä vain palkitakseen oikeita elämäntapasurkimuksia. </3

Just sen takia mä katson vähän vinoon, kun nuoret hankkivat tossa "kriittisessä iässä" piskejä kasapäin. Se koululaisen talousahdinko on täysin todellinen kun opintotuilla yrittää elättää itseään ja siihen jotain karvalaumaa vielä päälle. Ja jos jättää koulut käymättä, niin talousahdinko on mahdollisesti elinikäinen.

30.06.2016 09.51
Meilläkin on rahaa kyllä säästössä, mutta "sukan varressa" ja ne olisi parempi saada jonnekkin tilin taakse, koska eihän sitä ikinä tiedä jos asunto palaa tai ryöstetään tms. Ja nyt "sukan varteenkin" on alkanut kertyä sen verran että parempi laittaa ne tilin taakse, mutta en vielä tiedä kumpi olisi järkevämpi. Kyllä yllättävistä ell laskuista tms selvittäisiin, mutta kyllä mua huojentaa se että jos luvut alkaa mennä viisi numeroisiksi niin joku on valmis auttamaan rahallisesti.
30.06.2016 10.08
022703451_r
Kouvola

Mie voin tunnustaa että nyt opintojen aikana oon lainaa nostanut aika suruttomasti. Kyllähän se sit ärsyttää maksella niitä pois aikanaan, mutta mutta.. Pyrin nyt saamaan opinnot tavoiteajassa ohi että niistäkin sais vähän pois. Onneks on 1,5 vuotta jäljellä tätä kitkuttelua enää.
Mulla olis korkea kynnys lainata keneltäkään "oikealta" ihmiseltä rahaa, joten on kiva että mahis silti on. Toisaalta näin äkkiä mietittynä ei tuu edes mieleen ketään jolta voisin. Vasta itse lainasin lähisukulaiselle 400..

Muokattu viimeksi: 30.06.16 10.10
30.06.2016 10.17
000113079_r

Aina se ei ole vaan mikään itsestäänselvyys, että rahaa jää yli, saati että sitä jäisi kaikilla saman verran. Uskon kuitenkin, että useammin se on kiinni siitä, ettei osata tai viitsitä säästää, kuin siitä, että pakolliset menot olisivat saman verran tai enemmän kuin tulot, vaikka tämäkin on mahdollista. Monet ihmiset kuitenkin odottavat oletuksena jotain luksus -elintasoa jokaisessa elämäntilanteessa, ja aina ne ei ole ne yhteiskunnan oikeasti köyhimmät luokat, jotka valittavat ja pitävät ääntä (hyvänä esimerkkinä Sipilän hallituksen päivähoitouudistus, maksut kasvoivat vain keskiluokkaisille ja sitä hyvätuloisemmille perheille, kun oikeasti vähätuloiset saattoivat saada lapsensa hoitoon jopa ilmaiseksi, tai ainakin maksut pienenivät. Kuuluiko siitäkään silti mitään muuta, kuin raivoa ja ruikutusta?). 

Mutta joka tapauksessa, vaikka rahatilanne olisi jokaisella syntyessä sama, niin se ei ole vain ihan puhtaasti tässä yhteiskunnassa itsestä ja omasta ahkeruudesta kiinni, miten sitä rahaa jatkossa tulee. Kun valitettavasti esimerkiksi työpaikkakin irtoaa niin paljon helpommin suhteilla kuin osaamisella tai opiskelulla. 

Mutta joo. Se on ihan totta, että yhteiskunnan avustus ei jakaudu tässä asiassa mitenkään fiksusti saati reilusti. Oman kokemuksen mukaan niillä työttömyystuillakaan ei kovin leveästi elele, mutta jos osaa säästää, niin kyllä niistä oikeasti ylimääräistäkin jää. Olisi kyllä silti ihan mukavaa, jos sossustakin jotain irtoaisi, kun kuitenkin kaksi ihmistä elelee reilusti alle tonnin tuloilla ja kummatkin tekee asioita tulojensa ja yhteiskunnan eteen, vaikka toinen onkin vasten omaa tahtoansa työtön. Kun tuntuu sieltä irtoavan monille muille vähemmän yritteliäillekin. Ihan eri asia se on kuitenkin opiskelijoilla, jos pelkillä tuilla yksinään omassa asunnossa elelee, niin aika ihmetyyppi täytyy jo olla, jos jotain vielä säästöönkin saa. 

Muokattu viimeksi: 30.06.16 10.22
30.06.2016 10.37
022664496_r

Juu ei ole itsestäänselvyys, mutta kaikilla muilla kuin opiskelijoilla ja (jollain tietyillä erikoistapauksilla, mut puhutaan nyt ihan tuikitavallisista ihmisistä, työttömistä, saikkulaisista, työssäkäyvistä jne.) sitä on melkein pakosti jäätävä yli, tai sitten yrittää väkisin ylläpitää liian korkeaa elintasoa. Joku yksinasuva lähihoitaja valitti Kioskissa, miten hänen 1800 euron kuukausipalkallaan ei tule (ilman lapsia ja eluikoita) toimeen.

Jollei ole viiden tonnin tuloja niin ei eletä kuin viiden tonnin tuloilla. Mäkin voisin asua satasen halvemmalla jossain opiskelijasäätiön kämpässä kaukana koulusta, mutta oon tietoisesti muuttanut vuokralle kämppään jonka vuokranmaksuun mun tuet eivät riitä. Mutta mun asia ei ole silloin valittaa Kioskissa miten mun pitäis saada lisää rahaa jostain, parempaa palkkaa ja korkeampaa opintotukea. Ihan itseaiheutettu ja tietoinen ongelma. :D

Mut tää on tää "ostaostaosta" -kulttuuri jossa osamaksua ja pikavippiä tarjotaan joka suunnasta, ihmisistä tulee lampaita jotka vaan hankkivat koska saa nyt just heti jonkun hyödykkeen X ja sitten kummastellaan vasta myöhemmin, että millä kaikki kulut kuitataan.

30.06.2016 10.44
022438131_r
Helsinki

Mulla on ollut säästötilillä hätävara rahaa jo ennen kuin täytin 18v ja muutin pois kotoa, mutta näin alkukesäisin se tili on voinut tyhjentyä, koska on pitänyt maksaa vuokra ja kesäkuun eläminen ennen kuin eka kesätyöpalkka tulee, mutta loppukesästä on taas saanut sinnekin taas jemmaan rahaa. Tosin on vielä yksi, josta saa muutaman päivän viiveellä vähän hätärahaa, jos vaikka ei oikeasti ole ruokaan (itselle ja/tai kissoille) rahaa tai muuta akuuttia. Mulla isoin rahareikä peruselämisen lisäksi (eli vuokra, laskut, ruoka, pakolliset vaatteet jne) on kissat, mutta oon opiskelijana onnistunut kasvattamaan rotukissapentueitakin pari, kun on ollut kesä-/osa-aikatöitä, joilla on voinut kustantaa ne pentujen extrakulut ja vanhempien testaamiset jne. Ku oppii elämään alle tonnilla kuussa (minä ja kissojen perusmenot ja siinä pystyy jopa ehkä jotain ekstraakin vielä tekemään esim. kissanäyttely) niin kunnon palkan saadessa jää jopa rahaa pyörimään ellei oo esim. isompia ell menoja tiedossa. Mulla on onneksi töissä käyvä mies ja vanhemmat tukiverkkona, jos tulis oikeasti hätä eli esim. rahaa ei vaan ole riittävästi vaikka hätä ell käyntiin tai vuokraan ja elämiseen, mutta ensisijaisesti haluan pärjätä itse.

30.06.2016 11.01
000113079_r

Joo, kyllä mäkin oon miettinyt jo pidemmän aikaa, että onko suurimalla osalla työssäkäyvistä aikuisista ihan totta joku salainen huumeongelma, kun kenelläkään ei tunnu raha riittävän mihinkään ja enemmän vain tarvittaisiin. :D Tulin sitten siihen tulokseen, että sitä se on, kun ottaa koko ikänsä lainaa joka ikiseen asiaan ja muutenkin ylläpitää sellaista elintasoa, että jääkaappi on aina tupaten täynnä ja asioita ostetaan kun halutaan. Itse kummisikin laskeskellut sitä, miten paljon jäisikään säästöön samanlaisilla tuloilla. 

30.06.2016 11.08
000104479_r

Mä en tiedä miten muilla, mutta kun mä pääsin ekaan kunnon työpaikkaan palkkatuelle, jäi käteen 1500e verojen jälkeen. Oli niin suuret suunnitelmat että laitan säästöön ja maksan opintolainaa pois mutta mitä sit kävikään kun se 6kk oli ohi. Olinhan mä jotain saanu säästöön ja muutamia satasia maksellu lainaa pois mutta edelleenkään en ymmärrä miten mä onnistuin sen koko palkan käyttämään melkein joka kuukausi. Nyt jos jotain vois tehä toisin, niin oisin laittanu menemään joka kuukausi x summan säästöön ja opintolainaan. Sillon vaan aatteli et kyllä mä sit ens kuussa säästän. 

Tässä meiän kämpässähän on tosi halpa vuokra, joku 530e niin ois ihan helposti pystyny laittamaan vaikka puoletkin säästöön. Mutta sillon kun ei ollut mitään kohdetta mihin säästää niin ei sitä sillon ajatellut. Nyt kun halusin koiran, oon eläny monta kuukautta tiukalla budjetilla koska oli jotain mihin mä todella halusin säästää. Emmä tiedä mitä mä yritän sanoa, mutta ehkä sitä että ei se säästäminen oo kaikille niin helppoa. Ja kun puhutte niistä aikuisista jotka valittaa että jää liian vähän rahaa käteen, niin miettikää oikeesti paljonko niiltä menee veroja ja minkä hintasia kämpät on esim helsingissä. Jos ei halua monen tunnin työmatkaa, toki sekin on valinta mutta mulla se söis motivaatiota jos ois liian pitkä työmatka.

30.06.2016 11.12
022701036_r

Elämä on valintoja. Ei vaan ole pakko asua esimerkiksi siellä helsingissä. Joku fiksu joskus sanonut, ettei ne suuret tulot vaan pienet menot.

http://raurx.blogspot.fi
30.06.2016 11.27
022664496_r

Ongelma ei automaattisesti ratkea muuttamalla Kyröön, sillä suuri osa työpaikoista sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Mutta Helsingissäkään ei ole pakko asua Pikku Huopalahden rantaloftissa, jos tulot ovat pienet. Oma elintaso ja kulutus pitäisi opetella hilaamaan sinne todellisen varallisuuden tasolle, eikä väkisin muuttaa siihen hienoimpaan ja tilavimpaan kämppään parhaalla sijainnilla. Toinen vaihtoehto on keksiä jokin keino ansaita enemmän rahaa.

Mulla jää palkkatyöstä alle 1500 euroa kuussa käteen. Yli kolmannes menee heti vuokraan, osa asp-tilille, loput käyttöön/säästöön. Tässä vaan on se jekku, että mun on pakko elää näillä kesäkauden palkoilla koko ensi vuosi, koska tosiaan vuokra ylittää jo tukien määrän. Jos saan jokaiselta kesäkuukaudelta säästöön 500 euroa, se tarkoittaa että mulla on koulun ohella 250 euroa kuussa käyttörahaa elämiseen ja olemiseen. Siitäkin osa menee siihen vajaaksi jäävään vuokrapottiin, reilu viiskymppiä kouluruokaan, loput omiin ja koiran menoihin. Lisäksi saa käydä töissä koulun ohella.

Mä syön makaronimössöä ympärivuotisesti, ostan koiranruokaa tarjouksista puoleksi vuodeksi kerrallaan, uhraan kaikki lomat ja osan viikonlopuista ja illoista työlle, yritän tehdä taloudellisesti järkeviä ja pitkänäköisiä päätöksiä, opiskelen ahkerasti ja yritän valmistua etuajassa päästäkseni tästä tilanteesta eroon. Olen asennoitunut siihen, että mulla ei ole varaa mihinkään, vaikka tilillä rahaa olisikin. Välillä toki tulee ostettua jotain isompaa tai turhaa ja tietyt luksusasiat sallin kuukausibudjettiini, jotta pysyn järjissäni.

Tää on aivan hullua ja työttömänä olisi enemmän rahaa käytössä, aikaakin olisi melko paljon enemmän kuin nyt. Mutta mä uskon että tää kaikki on hyödyksi tulevaisuutta ajatellen. Mun cv näyttää kivalta, valmistun ajallaan, asuntosäästäminen etenee, ja mikä parasta - tätä nykyistä elämäntilannetta kestää enää vuoden tai pari. Ja se on ihmiselämästä vähän pirun ohut siivu.

--

Mut jollen kykenisi säästämään niin tää mun keissihän eskaloituisi aika äkkiä. Mulla ei oo sellasta vaihtoehtoa että oho hups sinnepä menikin kaikki palkkarahat taivaan tuuliin. :D Tukiverkostokaan ei siinä kohtaa ymmärtäis, kun ois ite sössinyt asiansa ja joutuisi pyytämään satasia kuussa elämiseen...

Mun mielestä rahankäyttöä ym. valistavaa tietoutta pikavipeistä jne. voitaisiin opettaa ihan peruskoulussa pakollisena kaikille. Suurelta osalta kun tuntuu realiteetit puuttuvan taloudenhoidosta kokonaan.

Muokattu viimeksi: 30.06.16 11.41
30.06.2016 11.44
022438131_r
Helsinki

"Helsingissäkään ei ole pakko asua Pikku Huopalahden rantaloftissa" täällä on muuten paljon Hekan asuntoja melkein rannan tuntumassa, jotka hakkaa hinnaltaan monen muun alueen kämpätkin kauempaakin yksityiseltä/VVO/Sato tyyppisiltä katsottuna ;) Nimim. melkein meri näkyy partsilta, mutta on taloja tiellä :D

Ja jos pk-seudulla säästäis 100€ vuokrassa muuttamalla Vantaalle niin aikuisen seutumatkakortti kuukaudeksi maksaa n. 90€ eli siinä meni se etu ja työmatka vaan kasvoi. Ja joidenkin on vaan pakko asua pk-seudulla tai muussa asutuskeskuksessa, koska esim. mulle löytyy käytännössä töitä vain yliopistokaupungeista ja jos asuu syrjässä niin auto voi syödä ne vuokrasäästöhyödyt sitten. Kaupan kassa voi olla missä vaan suunnilleen, mutta bioinformaatikkojen työmarkkinat on aika suppeat, toki etätyö pikkasen voi helpottaa.

30.06.2016 12.21
022664496_r

Meinasin tosiaan niitä ihan oikeasti rannassa olevia, joista tyyliin kusee ikkunasta mereen ja autopaikalle on pidempi matka kuin veneelle. ;P Yks tuttu sattu sellasessa asumaan vuokralla ja sillä rahalla ois kyllä lyhennelly jo melkoista lainaakin.

Mä en halua säästää satasta vuokrassa edes Turun sisällä, mua ei vaan yhtään napostele kulkea kaikkialle bussilla tai autolla ja se pienestä vuokrasta saatu hyöty tosiaan kuolee niihin matkoihin sitten. :D Alueesta en tingi, mutta neliöistä ja kämpästä muuten kyllä. Tyhmää asua tän hintasessa yksiössä kun satasen-parin lisämaksusta sais kaksion. Ja parveke ois kiva. Tai oma piha. Ja sit ei enää hirveesti mitään säästöjä oliskaan.

30.06.2016 15.05
022671035_r
Tampere
Redi kirjoitti:

Alueesta en tingi, mutta neliöistä ja kämpästä muuten kyllä. 

Näinpä. Ennemmin asun Tampereen keskustan tuntumassa vähän pienemmässä ja kalliimmassa kämpässä kuin jossain Lentävänniemessä isommassa ja ehkä jopa hitusen halvemmassa. Tää valinta on ollut tietoinen ja eipä tästäkään kämpästä kahteen pekkaan jää maksettavaa kuin ~350 e/lärvi. 
30.06.2016 19.42
022677249_r
Lahti

Ah ei vitsi mikä tuuri kävi! Kuukauden päästä on edessä muutto kohti Jyväskylää ja sain sen ekan ja ainoan kämpän mitä kerkesin vasta hakemaan. Kannatti soittaa hakemuksen perää heti aamusta, ois muuten menny kämppä hyvin äkkiä jolleki muulle ku kyselijöitä kuulemma oli jonoks asti :D Kyseessä vasta täysin (vaatehuonetta lukuunottamatta) rempattu 39neliön yksiö, jossa saan vielä opiskelijakampanjan ansiosta asua ekan kuukauden ilmaseks (tai maksan autopaikan ainoastaan ja sähkön koska oma sähkösopimus). Vesimaksuja ei myöskään peritä ensimmäiseen 6kk. Hämmentävää, että kerranki ei tarvii vaan tyytyä johonki kämppään syystä että on koiria vaa oikeesti voi saada tollasen hienon ja kivan, rempatun kämpän :) Tuskin maltan odottaa!

This girl is on fire
30.06.2016 20.09
000113609_r

^ Meninasin kirjottaa että laitat sitte kans kuvia kun se on asutettu, mutta ehditköhän ennenku Petsie menee kiinni :D.. Mutta onnea!! Ihanaa kun käy kerranki just eikä melkein huippu tuuri. 

30.06.2016 20.18
022677249_r
Lahti
seibrin kirjoitti:

^ Meninasin kirjottaa että laitat sitte kans kuvia kun se on asutettu, mutta ehditköhän ennenku Petsie menee kiinni :D.. Mutta onnea!! Ihanaa kun käy kerranki just eikä melkein huippu tuuri. 

Kiitoksia! Saat sitten privana kuvia kunhan olen asettunut taloksi :>

This girl is on fire
30.06.2016 20.25
022705464_r
Turku

Miehen äiti on sitä mieltä että me ostetaan joku pikku kerrostalokaksio. Mä oon sitä mieltä, että me ostetaan tilava rivarikolmio, koska siinä kohtaa kun asp-tilillä on rahaa tarpeeksi lainan hakemiseen, alkaa olemaan jo lapsetkin ajankohtainen aihe. Mä en hitto vie rupea uutta asuntoa heti perään katsomaan. Kerrostalo on muutenkin sellanen paikka missä en vaan viihdy. 

eniveis, kävin tänään maksamassa meidän sohvan ja huomenna se tulee kotiin! Tuli samalla tehtyä pientä muutosta olkkarissa ja sisutus muuttui tummasta vaaleaksi. Oon tosi tyytyväinen ja odotan innolla että olkkari valmistuu. Menee tosin koko kesä olkkarin suhteen.

Mua ottaa himona nää naapurit päähän. Jatkuvaa ryypiskelyä ja möykkäämistä, toiset harrastaa seksiä aamuyöstä niin, että sänky jytisee ja muutenkin tuntuu remontoivan asuntoaan jatkuvasti, varsinkin yöllä. Naapuriin on myös muuttanut venäläisiä miehiä, jotka ovat kovaäänisiä, soittaa musiikkia huolella täysillä kellonajasta välittämättä ja kaikenlisäksi ovat ahdistavia, räkii parvekkeelta kävelyteille jne. Plus että joku paskottaa koiraansa meidän parkkipaikoille ja kävelyteille. 

Laitoinkin jo TVT:lle valitusta että nyt hitto vie ei voi olla niin vaikeeta löytää meille sitä kämppää. Yksityiset ja kaikki koluttu läpi, alan olemaan hieman turhautunut. Mies saa nykyisestä työpaikastaan vakkaripaikan, joten asunnon pitää myös sijaita kohtuullisella säteellä miehen työpaikasta. Tällä hetkellä kaikki asunnot ovat salon suunnalla...

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti