Hamsterin ruokintainfo - Sivu 12 (Jyrsijät > Jyrsijöiden ruoka)

03.04.2013 15.40
022248218_r
Raasepori

Vihdoinkin tännekin peräkylään on tullut JR Farmin tuotteisiin suomenkieliset tarrat! : D

Ja uutuuksia oli myös tullut. Ostin kokeeksi Liljalle kuivattuja omenoita ja sellaisia "mansikkakeksejä", mut kumpikaan ei ollut mikään jymymenestys... x) Ehkä pitää kokeilla seuraavaksi vaikkapa kuivattua päärynää tai jotakin. Mitä muut on tykänneet näistä?

Had a bad dream
03.04.2013 16.00
022411619_r
Akaa

Lily tykkää hirveesti jyrsiä kuivattua banaania :) Mut empä oo kummosemmin antanu enää ku kerran niissä oli mato :o Hyi v ei tekis kyllä mieli ostaa enää.... Mutta kai mun pitää antaa Lilyn herkutella mut tarkistan vaan tarkkaan jokaisen banaanilastun :D Oon mä antanu myös kuivattua porkkanaa, se ei oo niin hyvin maistunu. Pitäs kans koittaa tota mansikkaa :) omenaa on pieni pala ollu mut ei se siitäkään nii välitä. :D Lily on totaalisen rakastunu semmosiin pienii käyriin valkosiin pähkinöihin :D se syö niitä ainakin yhen päivässä. ;)

// Hyvä minä, meinas taas tulla hieno kirjotusvirhe; herkutella = herutella x) Toinen tänään oli Tervetuloa = Tervetuolia :D

Fri(end) Boyfri(end) Girlfri(end) Mc(forever)Donalds -Ted
19.04.2013 10.43
022189955_r
Kiiminki

Voiko tuoretta maissia syöttää? En oo koskaan kuullutkaan että tuoretta on joku syöttänyt mutta luin englanninkielistä hamsterinruokinta kirjoitusta ja siellä luki vaan että maissi on hyväksi turkille. 

20.04.2013 21.09
000100014_r

^Voi syöttää.

20.04.2013 21.50
022189955_r
Kiiminki

Jeps :) 

25.04.2013 22.04
022208860_r
Sarhami kirjoitti:

Hei. Minulle olisi hamsterin ruokintaan liittyvä kysymys. En nyt ole varma, onko tämä viestiketju oikea paikka kysymykselleni, mutta voisiko joku ystävällisesti vastata pulmaani :)

Eli minulla on Kiki-talvikko, josta on tullut varsinainen ahne. Täytän illalla sen ruokakupin siemenseoksella ja seuraavana aamuna kuppi on jo täysin, ihan siis täysin, tyhjä! Olen seurannut hamsteriani ja huomannut, ettei se oikeastaan hamstraa ruokaansa, vaan se istuu ruokakupissaan jopa 15 min yhtä kyytiä syöden :DD

Syömisen se lopettaa sitten kun kuppi on lähes tyhjä ja yön aikana häviää loputkin. Kysymykseni olisi siis, täytänkö ruokakupin silti joka ilta, vaikka tämä neiti sen aina tyhjentääkin. Tiedän, että se lihoo tätä menoa, mutta tuntuu, että olisin julma omistaja jos en anna hamsterilleni ruokaa kupin tyhjentyessä.

Ps: Hamsterini saa 2-3 kertaa viikossa myös tuoreruokaa (kurkku, salaatti yms.) ,kuivaa rieskaa, näkkäriä, keitettyä riisiä ja välillä sokeritonta ja lisäaineetonta hedelmäpilttiä. Ruokin sitä siis monipuolisesti, joten tuo siemenseos ei tosiaankaan ole neidin ainoaa ravintoa.

Meillä ruokakupin tyhjentämiseen menee aikaa. Oletko seurannut, ettei hamsteri vain olisi hamstrannut ruokia johonkin kätköön, puruihin tai mökkiinsä sillä kuulostaa melko hullulta että yksi kääppäri SYÖ koko ruokakupin tyhjäksi vuorokaudessa. Tietenkin se riippuu myös kupin koosta sekä siitä kuinka paljon ruokaa sinne laitat :) jos et halua huonoa omatuntoa hamsterin ruokkimisesta voit antaa kuppiin aina vähän kerrallaan+ sitten monipuolista tuoreruokaa(niinkuin tähänkin asti olet antanut) ja salaatti ja kurkku kannattaa jättää vähemmälle koska ne sisältävät vähän ravintoainetta ja paljon nestettä, mutta toki saa antaa kunhan ei pääsääntöisesti;)

...ja muuten myös täällä ruokailu kestää kupilla melko pitkään:)

http://vauhtihirmusss.blogspot.fi/ ℓ٥ﻻ ﻉ√٥υ
01.05.2013 17.11
022411619_r
Akaa

Voihan hamsterille ostaa linnuille tarkoitettuja auringonkukansiemeniä? :D Kun ei jaksaisi aina sieltä siemenseoksesta kaivella, ja ne on niin kovasti mieleen ja pitäs vähän massaa saada tän neidin vyötärön ympärille. ;) Että eihän linnuille tarkoitetuissa auringonkukansiemenissä ole mitään ihmeellisiä aineita tai jotai mikä olisi hamsuille vaarallista? x)

Fri(end) Boyfri(end) Girlfri(end) Mc(forever)Donalds -Ted
01.05.2013 22.09

Samoja auringonkukansiemeniä ne on ku muutkin, eli voi syöttää.

23.05.2013 17.45
022248218_r
Raasepori

Pakko sanoa, että kumma tuo rapunzelin hamsterimix...

Nimittäin sekä Lilja että poikaystävän kumpikin hamsteri suorastaan sekosi sitä kuppiin saatuaan! Jokainen ryntäsi heti kaivelemaan ja syömään. o.o
Lilja ei ainakaan ole ikinä reagoinut mihinkään muuhun ruokaan noin.

Had a bad dream
27.05.2013 16.57
unknown kirjoitti:

voi että haluaisin toisen hamsterin kun olen kanille allerginen en voinut sitä pitää ja Väinö<3 kuoli heinäkuussa :/ mutta täällä pohjosempana ei löydä kasvattajan hamsuja ...... pelkästään eläinkaupasta, mutta kyllä sieltäkin joskus hyviä hamsuja saa.... niinkuin Väinö.... Mutta en haluaisi ostaa ja tukea eläinkaupan kasvatusta ....

Anteeks ei ole ihan aiheellinen tähän keskusteluun :x

Tuota... Jos ostat hamsterin kaupasta, sinähän vain annat sille paremman kodin! Katso Megaeläimestä, siellä niistä pidetään aika hyvää huolta. Kokemusta on, neljäs hamsteri meneillään, Omppu :3 . Tiedän, hassu nimi, ja se on todella söpö. Eli osta vain sieltä, annat hamsuille hyvän kodin ja voit olla ylpeä siitä!!

27.05.2013 16.58
Lilja kirjoitti:

Pakko sanoa, että kumma tuo rapunzelin hamsterimix...

Nimittäin sekä Lilja että poikaystävän kumpikin hamsteri suorastaan sekosi sitä kuppiin saatuaan! Jokainen ryntäsi heti kaivelemaan ja syömään. o.o
Lilja ei ainakaan ole ikinä reagoinut mihinkään muuhun ruokaan noin.

Varmaan tykkäsi paljon :) En ole sitten oikeastaan hirveän varma, joten ...
27.05.2013 20.39
1139384 kirjoitti:
Tuota... Jos ostat hamsterin kaupasta, sinähän vain annat sille paremman kodin!

Ja samalla teet menekkiä kaupalle eläimistä, teet tyhjää tilaa, mihin ottaa lisää tukkueläimiä. Eli ei ollenkaan hyvä idea ottaa kotia siksi, että olisi valmis tarjoamaan sille paremman kodin tai siksi, että sitä käy niin sääliksi.. Sama pätee koirapuolellakin tehtailijoisiin. Vaikka ne olisi huonossa paikassa, sieltä ottaminen vain lisää menekkiä = aina löytyy ostaja > teetän lisää pentuja.

Lilja, samaa olen kuullut :) Työkaveri osti meiltä hamsterillensa R. Hamsterimixiä ja tämä kuulemma oikein ahmi sitä ruokakipolla napaansa.

28.05.2013 19.36
Eirami kirjoitti:
1139384 kirjoitti:
Tuota... Jos ostat hamsterin kaupasta, sinähän vain annat sille paremman kodin!

Ja samalla teet menekkiä kaupalle eläimistä, teet tyhjää tilaa, mihin ottaa lisää tukkueläimiä. Eli ei ollenkaan hyvä idea ottaa kotia siksi, että olisi valmis tarjoamaan sille paremman kodin tai siksi, että sitä käy niin sääliksi.. Sama pätee koirapuolellakin tehtailijoisiin. Vaikka ne olisi huonossa paikassa, sieltä ottaminen vain lisää menekkiä = aina löytyy ostaja > teetän lisää pentuja.

Lilja, samaa olen kuullut :) Työkaveri osti meiltä hamsterillensa R. Hamsterimixiä ja tämä kuulemma oikein ahmi sitä ruokakipolla napaansa.

Okei, no minun mielestäni on ihan OK ottaa kaupasta... eihän se ole kaikkien mieleen :) 

P.S: Paljonko maksaa, jos ottaa kasvattajalta?

28.05.2013 20.18
000110929_r
20-25e^
28.05.2013 23.11

Omppu, tottakai on omat mielipiteet jokaisella. Mutta oikaisin vain tuon väärän tiedon siitä, että eläimiä kannattaa "pelastaa". Tällä tosiaan vain tukee toimintaa, lisää menekkiä ja tuottamista.

30.05.2013 19.19

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/p480x480/942592_506962942685066_1413866917_n.jpg

kuva kertoo ehkä enemmän kuin tuhat sanaa. tää pätee eläimeen kuin eläimeen.

30.05.2013 19.43
022704944_r
Lohja

Vaan ei kaikkiin eläinkauppoihin eläimet tule tukuista vaan kasvattajilta (ihan virallisilta sellaisilta).

Itse syötän hamsuille Bunny-hamsteriruokaa, on hyvälaatuista ja sisältää myös kuivattua jauhomatoa, sirkkaa yms. Sen lisäksi saa välillä vähän "tuhdimpaa" Versele Lagaa, jossa on sitten siemeniä yms. enemmän. Bunny itsessään on melko kevyttä.

Australianpaimenkoira Flow (s.25.01.2012) ja kotikissatytöt Missi ja Mimi (s.4.3.2011),
30.05.2013 23.56
000100014_r

^Versele Laga sisältää ainakin tuhdisti väri- ja säilöntäaineita, kannattaa vaihtaa johonkin parempaan.

31.05.2013 00.03
022704944_r
Lohja

Johan toki minä sen tiedän.  Bunnyn seassa jos välillä saa, ei siihen kuole.

Australianpaimenkoira Flow (s.25.01.2012) ja kotikissatytöt Missi ja Mimi (s.4.3.2011),
31.05.2013 13.35
000110339_r

Mä en ymmärrä ihmisiä... :D Syötkö sinäkin koko elämäsi vaikka mäkkärimättöö? Eihän siihen heti kuole, mutta ajankanssa kyllä.

Tarjolla on kuitenkin niin paljon hyviä seoksia, niin miksi väkisellä pitää valita se huonoin :D

Muokattu viimeksi: 31.05.13 13.36
31.05.2013 13.38
000100014_r

Ei välttämättä kuole vaikka syöttäisit pelkkää VL:aa mutta altistat silti riskille sairastua niiden väri- ja säilöntäaineiden aiheuttamiin sairauksiin tai kiusallisiin vaivoihin. Mikset syöttäisi samantien jotain laadukkaampaa toisena ravintona, tai pelkkää Bunnya? Ei se siemenseoksen tuhtius ole tärkein seikka.

31.05.2013 15.16
022704944_r
Lohja

Pappahamsuni oli vähän turhan laiha jossain vaiheessa ja sille piti saada lisää lihaa luiden päälle, yksinään Bunny oli liian kevyttä. Olen töissä eläintarvikeliikkeessä ja meillä ei myydä muuta kuin Bunnya ja Versele Lagaa. Siksipä ostan meiltä suoraan töistä, enkä muualta :) Jos en olisi itse töissä siellä niin voisin ostaakin jotain muuta. Hyvinpä tuo tuossa on porskuttanut. Tiedän kyllä ettei se ole parhainta ruokaa, enkä sitä ensimmäisenä asiakkaillekaan suosittele.

31.05.2013 15.48
022630237_r

Mää ainakin lisään tarvittaessa esim. maapähkinää hamsterin (tai minkä vaan jyrsijän) ruokaan jos pitää siitä saada tuhdimpaa. Halpaa, eikä lisä- ja väriaineita.
Toinen tietty on Rapunzelin Herkkumix mitä sekotan tavalliseen ruokaan.
Teen myös itse keksejä ja niiden sisällönhän saa päättää tarpeen mukaan.

02.06.2013 21.03
Flow kirjoitti:

Vaan ei kaikkiin eläinkauppoihin eläimet tule tukuista vaan kasvattajilta (ihan virallisilta sellaisilta).

Itse syötän hamsuille Bunny-hamsteriruokaa, on hyvälaatuista ja sisältää myös kuivattua jauhomatoa, sirkkaa yms. Sen lisäksi saa välillä vähän "tuhdimpaa" Versele Lagaa, jossa on sitten siemeniä yms. enemmän. Bunny itsessään on melko kevyttä.

Ei toki! En silti tukisi eläinkauppaa rahallisesti jos se pitää eläimiään huonosti - oli ne eläimet sitten alkujaan mistä tahansa.
03.06.2013 13.47
022248218_r
Raasepori
Zeus kirjoitti:

Ei toki! En silti tukisi eläinkauppaa rahallisesti jos se pitää eläimiään huonosti - oli ne eläimet sitten alkujaan mistä tahansa.

Anteeksi, pakko heittää tähän väliin, että mielestäni eläinkauppa (nimenomaan se yksi tietty) jossa kys. henkilö on töissä, pitää eläimiä suhteellisen hyvin, ainakin paljon paremmin kuin muut näkemäni. (:

Ja ei, en ole henkilön ystävä tai edes tuttava, olen asiakas. Piti vain päästä sanomaan... : D

Had a bad dream
03.06.2013 18.14
022704944_r
Lohja

Lilja, kiitos kaunis :) Hyvä kun asiakkaatkin osaa arvostaa vaivannäköä. Toki pidetään eläimistä mahdollisimman hyvää huolta ja pyritään tarjoamaan niille lajinmukaiset olosuhteet.

03.06.2013 22.53

Mä en edes ymmärrä sellaisia kasvattajia, jotka myy eläinkauppaan eläimiä myytäväksi. Vastuullinen kasvattaja ei tee näin ja en kyllä minä ainakaan tukisi sellaista virallista(kaan) kasvattajaa, joka eläinkauppaan tunkee eläimiään myytäväksi. Jos ei sen verran kiinnosta mihin ne eläimet päätyy, niin voi voi sentään...

Itselle ei tulisi mieleenkään viedä poikasia eläinkauppaan. Todellakin haluan itse myydä juuri kenelle koen parhaimmaksi poikasia (ja aikuisiakin...) myydä. Saanpahan ainakin itse valita mieleiseni ostajaehdokkaan ja saan ainakin jatkossa (toivottavasti) kuulla myös kasvattieni kuulumisia.

Muokattu viimeksi: 03.06.13 22.54
05.07.2013 21.17
019979590_r
Espoo

Meille luultavsti uusi asukki tulossa. :) Ja ruoka-asia oli mielessä. Siis, olen miettinyt jos sekoittaisin Rapunzel HamsteriMixiä ja Cispy Müsli Hamsteria keskenään. Vai kannattaako tarjota jompaa kumpaa ihan sellaisenaan? Iso kiitos etukäteen! :)

05.07.2013 22.35
000100014_r

Crispy Müsli Hamster on tosi huonolaatuista, ei kannata sitä syöttää.

06.07.2013 16.46
022014254_r
Turku
Ässä kirjoitti:

Mä en edes ymmärrä sellaisia kasvattajia, jotka myy eläinkauppaan eläimiä myytäväksi. Vastuullinen kasvattaja ei tee näin ja en kyllä minä ainakaan tukisi sellaista virallista(kaan) kasvattajaa, joka eläinkauppaan tunkee eläimiään myytäväksi. Jos ei sen verran kiinnosta mihin ne eläimet päätyy, niin voi voi sentään...

Ehkä et ole miettinyt asiaa tarpeeksi ja useammalta kantilta? Tuo asenteesihan takaa epämääräisten tukkueläinten kasvatuksen vastakin, jos kotimaiset kasvattajat eivät suostu myymään eläimiä edes vastuullisiin, esim. Eettisen eläinkaupan sertifikaatin saaneisiin liikkeisiin. Myös hyvät myymälät kyselevät asiakkaidensa taustoja, eläinten oloja ja antavat kunnolliset ohjeet. Samalla ne voivat varmistaa eläimen saavan asianmukaiset varusteet (esim. riittävän ison häkin).

Ässä kirjoitti:

Saanpahan ainakin itse valita mieleiseni ostajaehdokkaan ja saan ainakin jatkossa (toivottavasti) kuulla myös kasvattieni kuulumisia.

Tuo argumentti on usein kuultu, mutta harvapa meistä omaa niin kattavat psykologiset kyvyt, jotta voi varmistaa kasvattinsa päätyvän "hyvään perheeseen" ;) Mitä itse olen kasvattajilta ostanut, niin aika vähän mitään on kysytty. Eläinkaupan kautta myyminen ei myöskään estä sitä, etteikö kasvateistaan kuulisi jatkossa - kunhan pyytää antamaan yhteystiedot. MOT. (Ja anteeksi off topic -keskustelu :)

Ensin tutkitaan, pohditaan ja pähkitään, sitten hutkitaan - jos on tosiaan aihetta.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti