Vanhalle ihmiselle koira. (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

05.07.2007 18.27

Hei! Isoäidilläni on ollut koko elämänsä ajan koiria, ja suuri mastiffin sydän sammui viime lokakuussa.

Ja hän tarvitsisi uuden koiran.

Ajattelin että teillä olisi hyviä ehdotuksia?

Koiran pitäisi olla keskikokoinen, rauhallinen ja vähän liikunnallinen. Ihmisrakas.

Voisitteko ehdottaa jonkinlaisia koirarotuja, jotka täyttävät ylläolevat asiat?

Kiitos! :)

05.07.2007 19.33
000030827_r
suosittelisin tässä tapauksessa menoa apulaan siellä on monia koiria jotka etsivät uuttakotia esim eläkepäiviksi =)
05.07.2007 20.04

katsoin sieltä ja jäin miettimään että minkälaisia koiria ne sitten ovat...kun kaikissa lukee kiltti, totteleivainen, rauhallinen jne...

Jos ne eivät olekkaan sitä???

05.07.2007 20.18
020805520_r

Kannattaisi varmaan tutkia eri koirien rotumääritelmiä ja etsiä sitten sopiva henkilö auttamaan valinnassa :D joku vanhemman laatuinen koira voisi olla sopiva :) Mukavaa silti jos isoäitisi saisi vielä vanhuuden päivillään lemmikin rakastettavaksi, kun kerta edellinen koira kuoli :( Onnea etsinnöille ^^

05.07.2007 20.40
020367174_r
Ruotsalo
Kaiken moisia Rotutestejäkin kannattaa kokeilla, että mikä rotu sopisi mummullesi! :D Niitä löytyy kun kirjoittaa Googleen: Rotu testi yms. =) Mutta toivotaan että sopiva koira löytyy myös isoäidillesi! :D
05.07.2007 21.29
000030827_r
no yleensä voi sopia että koira tulee vaikka viikoksi koe ajalle. kyllä sillä musta muutama varteenotettava on =)
05.07.2007 22.56
021298719_r
Ylitornio

ÄLÄ OSTA SIKAA SÄKISSÄ! KÄY USEAMMAN KERRAN TUTUSTUMASSA JA PYYDÄ KÄYDÄ, VAIKKA LENKILLÄ KAKSIN KOIRAN KANS... MIKÄLI KIINNOSTAA...

pentu on paras valinta, mutta myös useamman vuoden ikäinen koira voi sopia ikäihmiselle, jos se vaikka on allergian vuoksi uuteen kotiin...tms.

mistäpä sitä tietää... vanhempi koira voi alkaa ikävöidä takaisin ja karata tai pahemmassa tapauksessa masentua ja "kuihtua" ...

on hankala sanoa mikä sopii ja mikä ei ja miksi sopisi tai ei sopisi...

05.07.2007 23.06
000030827_r

mä suosittelen yhä edelleen aikuista koiraa koska vanhalla ihmisellä ei välttämättä ole enää puhtia kouluttaa. hyviä kodinvaihtajia löytyy paljon. tietty huonojakin mutta sen saa nopeasti jo puhelimessa yleensä selville mikä koira kyseessä ja viimeistään 2 päivää sen jälkeen kun koira on tullut taloon..

ihan pikkasen selasin apulaa ja tää kuulostas msuta potenttiaaliselta riipuen tietty kuin aktiivinen mummo on?

Vielä vailla vakavasti otettavaa kotia 7-vuotias vizsla-uros. ( Kasvattini elävät yleensä 14-15 vuotiaiksi).

Koira on terve, mutta nuorena oppinut ylivarovaiseksi lasten suhteen. Mitä lienee tapahtunut. Haukkuherkkyyttä havaittavissa.

Erittäin hellyyttä kaipaava isokokoinen ja kiltti poika, joka etsii nyt uudelleen kotia, jossa saisi paljon liikuntaa, ja hellyyttä sekä huomioita, sillä niitä se kaipaa. Nykyinen omistaja ei pysty sairauden takia tarpeeksi liikkumaan koiran kanssa.

Haluan kyselyjä vain sellaisilta henkilöiltä jotka vakavissaan harkitsee kodin antamista tuon ikäiselle koiralle.

Tähänastisten kulujen peittämiseksi toivoisimme koirasta 100 €, mutta pääasia olisi hyvän, pysyvän kodin löytyminen.

soittasin ja kyselisin lisää tästä pojasta... 

07.07.2007 17.36

Hyvä olisi, ja itse asiassa kiinnostava vaihtoehto...mutta eikö vizlat tarvitse liikuntaa aika runsaasti?

Ja myöskin pentu olisi luult. mieluisempi.

07.07.2007 18.08
022249061_r
Saarijärvi

Mutta jaksaako mummosikouluttaa oentua ja viedä sitä ulos vartin välein jotta oppii sisäsiistiksi? ainahan pentu sillein olis kivempi mutta :S

Omasta mielestäni aikuinen koulutettu koira on kivempi ku pentu :D nytkin poikasystävällei tuli jämtin pentu ja on siinä aina omat hommasa. Ois kivaa ku se ois jo iso ja osais olla yksin ja vois pitää huoletta irti ja voi harrastella kaikkee.. :)

tiiminijtm.blogspot.com
07.07.2007 19.35
000030827_r

yhdyn jamiin kyl se aikunien on aina aikjuinen nytki kokoajan ottan et tuo yks aikuistuis henkisesti =D

jokainen koira tarvitsee liikuntaa paljon ja mitä isompi koira sitä enempi mut jos mummosi käy sen kaksikertaa päivässä pissa kakka lenkin ja sitten kerran päivää päästää sen juoksemaan vapaana niin varmasti riittää tuollekkin rodulle se liikunnaksi. ja kun ei oo mikään ihan nuorimmasta päästä enää tuo koira mutta pirun monta hyvää elin ikää jäljellä.

06.08.2008 00.50
022511892_r
Joo, on samaa mieltä että vanhalle ihmiselle vanha koira. Anteeksi!

Jos etsit kerran rauhallista ja vähän liikuntaa tarvitsevaa koiraa, niin yksikään koiranpentu ei sellainen ole! Tämä on karu totuus. Ja mikäpä olisi sen hyödyllisempää kuin antaa koti hylätylle vanhukselle (siis koiralle) eläkepäivien viettoon. Samalla taajudellahan nämä menisivät.

lapinkoera se olla pittää
06.08.2008 08.57
018797272_r
Hupu kirjoitti:

yhdyn jamiin kyl se aikunien on aina aikjuinen nytki kokoajan ottan et tuo yks aikuistuis henkisesti =D

jokainen koira tarvitsee liikuntaa paljon ja mitä isompi koira sitä enempi mut jos mummosi käy sen kaksikertaa päivässä pissa kakka lenkin ja sitten kerran päivää päästää sen juoksemaan vapaana niin varmasti riittää tuollekkin rodulle se liikunnaksi. ja kun ei oo mikään ihan nuorimmasta päästä enää tuo koira mutta pirun monta hyvää elin ikää jäljellä.

Tuossa ilmoituksessa lukee "Nykyinen omistaja ei pysty sairauden takia tarpeeksi liikkumaan koiran kanssa."

Ja tuo liikuntamäärä mitä itse sanoit tälle rodulle sopivaksi, pystyy varmasti sairaskin ihminen koiralle antamaan. Ja tuo nimenomaan kuulostaa siltä ettei hän pysty tarjoamaan tuota enempää liikuntaa. Koska ko. rotu on aktiivinen ja energinen koira, 7-vuotias tuollainen ei ole edes niin vanha ettei jaksaisi mennä kuin nuori koira. Vizsla tarvii oikeasti PALJON liikuntaa, en usko että vanha ihminen sitä voi tarjota. Kun edellinenkin koira on ollut mastiffi. Ja vapaana ei pahemmin metsästyskoiria pidetä, ja vizslaa edelleenkin myydään useimmiten vain metsästyskäyttöön.

Näin seisojasivulla:

"Rodun metsästysvaistot ovat tallella, joten parasta olisi, jos isäntä myös harrastaisi metsällä käyntiä"

"Unkarinvizsla kiintyy suuresti isäntäänsä, ja peruskoulutuksen saanutta koiraa voi sopivissa oloissa ulkoiluttaa vapaana."

Onko uudella omistajalla puhtia opettaa koiraa näin? Onko sopivia oloja?

En siltikään lähtisi aktiivista metsästyskoiraa suosittelemaan vanhalle ihmiselle.

http://mossarit.webs.com/
06.08.2008 09.23

Kyllä mä suosittelen aikuista koiraa jostain koirien suojakodista.

Sieltä saa upeita koiria joihin tyhmät omistajat ovat kyllästyneet tai jättäneet kokonaan heitteille.

Vanhemmalle ihmiselle on usein vaikeeta alkaa kouluttamaan vilkasta pentua. Ei missään tapauksessa metsästyskoiraa jos isoäitisi ei metsästä!

En tiedä isoäitisi ikää mutta jos hän on yli 60 vuotias niin en suosittele isoa koiraa vaikka edellinen onkin ollut iso.

Sellanen keskikokoinen rotu, jos isoäitisi on kova liikkumaan niin sitten koira joka myös vaatii liikuntaa. Silloin vanhempi ihminen saa hyvää terveysliikuntaa hyvän kaverin kanssa.

Pitää osata ottaa huomioon myös koiran mahdollinen elinikä ja isoäitisi ikä...

80 vuotiaalle ei missään tapauksessa pentua...70 vuotiaallekin pentu on aika iso rasite ...60 vuotiaalle pentu ehkä juuri ja juuri menettelee jos ihminen on hyväkuntoinen ja viitsii juosta koiran perässä.

50 ja alaspäin voi ihan hyvin ottaa myös pennun

Mä olen itse vanha kalkkis ja tiiän että koira on mitä parhain kaveri metsäretkille..ei mun tulis muuten joka päivä ulkoiltua..mä olen vähän laiska

Muokattu viimeksi: 06.08.08 09.44
06.08.2008 09.29
019663376_r

Mulla on aika kattava koirakirja ja siinä lukee että vanhuksille sopivia koirarotuja ovat

• Cavalier kingcharlesinspanieli
  • Japaninpystykorva
  • Belgialaiset kääpiökoirat
  • Kingcharlesinspanieli
  • Welsh corgit
  • Skotlanninterrieri
  • Chihuahuat
  • Mops
  • Ranskanbulldoggi

06.08.2008 14.04
021897017_r
Joensuu
Jos haluaa helpon koiran niin lyhyt karvanen vinttikoira, esim whippet. Liikunnaks riittää pari pissilenkkiä päivässä ja aidatulla alueella tunti tai kaks. Eli pitkiä hihna lenkkejä ei tartte jos oma piha on aidattu tai lähellä on tarha tms. missä pitää irti. Ja whippet on vinttikoirista vähinten vinttarimainen eli ei niin omanarvon tunteva ja paksu kallonen kun esim. afgaani, saluki tai venakko.
06.08.2008 15.04
022372196_r
Petsie_supportmember_small
Kontiolahti
Windy kirjoitti:

katsoin sieltä ja jäin miettimään että minkälaisia koiria ne sitten ovat...kun kaikissa lukee kiltti, totteleivainen, rauhallinen jne...

Jos ne eivät olekkaan sitä???

onni tuli meille apulan kautta eikä ole kaduttanut.
06.08.2008 15.07
022500381_r
Mynämäki

Hupua kompsin valtaosin.

Itse ehdottomasti sitä mieltä, että aikuinen rauhallinen koira vanhalle ihmiselle, olisi sopivin vaihtoehto.

"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
06.08.2008 15.11
Minä en ehkä niinkään pentua suosittelisi. Ehkä joku vanha koira eläkepäiviä viettämään. Riippuu tietenkin mummisi kunnosta ja minkä ikäinen hän on. Koska jos ottaa pennun ja sitten mummosi aika jättää ja koira on super kiintynyt mummiisi niin mitä sitten tehdä?
06.08.2008 15.12
aikuinen, ehkä jopa vanha koira olisi paras. kotia etsiviä on paljon (ulkomaillakin) ja varmasti sieltä joku vanhempikin koira löytyisi. :)
Muokattu viimeksi: 06.08.08 15.12
06.08.2008 15.16
Oon sitä mieltä myös ettei pentua kannata ottaa, vaan aikuinen koira ehdottomasti
06.08.2008 15.18
Siru kirjoitti:

Kyllä mä suosittelen aikuista koiraa jostain koirien suojakodista.

Sieltä saa upeita koiria joihin tyhmät omistajat ovat kyllästyneet tai jättäneet kokonaan heitteille.

Vanhemmalle ihmiselle on usein vaikeeta alkaa kouluttamaan vilkasta pentua. Ei missään tapauksessa metsästyskoiraa jos isoäitisi ei metsästä!

En tiedä isoäitisi ikää mutta jos hän on yli 60 vuotias niin en suosittele isoa koiraa vaikka edellinen onkin ollut iso.

Sellanen keskikokoinen rotu, jos isoäitisi on kova liikkumaan niin sitten koira joka myös vaatii liikuntaa. Silloin vanhempi ihminen saa hyvää terveysliikuntaa hyvän kaverin kanssa.

Pitää osata ottaa huomioon myös koiran mahdollinen elinikä ja isoäitisi ikä...

80 vuotiaalle ei missään tapauksessa pentua...70 vuotiaallekin pentu on aika iso rasite ...60 vuotiaalle pentu ehkä juuri ja juuri menettelee jos ihminen on hyväkuntoinen ja viitsii juosta koiran perässä.

50 ja alaspäin voi ihan hyvin ottaa myös pennun

Mä olen itse vanha kalkkis ja tiiän että koira on mitä parhain kaveri metsäretkille..ei mun tulis muuten joka päivä ulkoiltua..mä olen vähän laiska

Sori repesin tolle mut oon ihan samaa mieltä!

06.08.2008 15.22
Ja rescuessakin on niitä vanhoja koiria joille on hankala etsiä kotia, Koska nuoret ihmiset eivät välttämättä tahtoisi ottaa vanhaa koiraa.
06.08.2008 15.36
Heh..mua alko itekin naurattaan ajatus mummosta pyssy olalla...mutta ihan oikeesti niitäkin on olemassa
06.08.2008 15.41
Siru// Niin on. :D
06.08.2008 17.30
018797272_r
Nuutti kirjoitti:
Jos haluaa helpon koiran niin lyhyt karvanen vinttikoira, esim whippet. Liikunnaks riittää pari pissilenkkiä päivässä ja aidatulla alueella tunti tai kaks. Eli pitkiä hihna lenkkejä ei tartte jos oma piha on aidattu tai lähellä on tarha tms. missä pitää irti. Ja whippet on vinttikoirista vähinten vinttarimainen eli ei niin omanarvon tunteva ja paksu kallonen kun esim. afgaani, saluki tai venakko.

Whippettiä en silti suosittele jos ei ole sitä aidattua, hyvän kokoista pihaa. Tai missään mitään aluetta jossa voi vapaasti päästää irti, ilman että tarvii pelätä koiran lähtöä jäniksen tms perään. Myös aktivointi on tärkeää whippetille.

"Voidakseen hyvin vaatii whippet liikuntaa eri muodoissaan, peruskuntoa ylläpidetään kävelyillä hihnassa tai pyöräillen, mutta henkistä puolta tyydyttää eniten vapaana juokseminen spurtteineen, joko yksin tai kaverin kanssa. Metsälenkeistä nauttivat niin nuoret kuin vanhatkin whippetit, rauhallisempi etenemistahti metsän tuoksuja nuuhkien onkin monen veteraaniwhippetin päivän kohokohta!"

06.08.2008 18.11
022466698_r
Säkylä

Jos mummo haluaa keskikokoisen koiran ja mielellään pennun, niin kai ymmärtää että se pentu ja kun koira on nuori ei vastaa samaa kuin hänen vanha mastiffinsa? Entä kun vahva koira alkaa vetämään, riuhtomaan, remmirähjäämään ja kokeilemaan kunnolla rajojaan? Jotain mitä se mastiffi vanhus tuskin teki mummon muistiin...? 

Itse miettisin vakavasti aikuisen koiran hankintaa juurikin edellä mainituista syistä, pennusta on paljon vaivaa mutta myös täytyy olla henkistä kanttia ja lujuutta. Voihan mummolla näitä olla, mutta jos haluaa "valmiin" ja rauhallisen koiran (kuten mastiffi varmaan oli), niin todellakin aikuinen. Yllä joku mainitsi että vois mennä tutustumaan koiraan, ei tarvi ostaa sikaa säkissä. Hyvä! Siis turha alkaa arpomaan että onko ne kaikki ongelma koiria siellä (esim.) Apulassa. Käy katsomassa ja ulkoilemassa, tutustuu hiukan perheeseen, jossa koira on elänyt. Luulisi että rehellisin perustein koirastaan luopuvalla ei olisi mitään sitä vastaan että hiukan tunnustelee eikä tilaa matkahuollon kautta pakettina kotiin pelkän kuvan perusteella. En anna rotuehdotuksia, koska kannatan sitä aikuista ja jos ehdotan vaikka aikuista mopsia niin joudutte kauan etsimään, ehdotan siis aikuista ja sopivaa yksilöä.Voihan se olla vaikka sekarotuinenkin?

Toivottavasti isoäidillesi löytyy sopiva koira ja koiralle sopiva isoäiti

Muokattu viimeksi: 06.08.08 18.19
Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.
06.08.2008 20.52
021897017_r
Joensuu
Ben kirjoitti:
Nuutti kirjoitti:

Whippettiä en silti suosittele jos ei ole sitä aidattua, hyvän kokoista pihaa. Tai missään mitään aluetta jossa voi vapaasti päästää irti, ilman että tarvii pelätä koiran lähtöä jäniksen tms perään. Myös aktivointi on tärkeää whippetille.

"Voidakseen hyvin vaatii whippet liikuntaa eri muodoissaan, peruskuntoa ylläpidetään kävelyillä hihnassa tai pyöräillen, mutta henkistä puolta tyydyttää eniten vapaana juokseminen spurtteineen, joko yksin tai kaverin kanssa. Metsälenkeistä nauttivat niin nuoret kuin vanhatkin whippetit, rauhallisempi etenemistahti metsän tuoksuja nuuhkien onkin monen veteraaniwhippetin päivän kohokohta!"

No johan tuota kirjotin että jos on aidattu paikka missä pitää irti niin sitte ei tartte kovin pitkiä hihna lenkkejä... Ja kyllä luulen että whippeteille riittää aktivoinniks vapaana juokseminen kerran päivään kun hyvin riittää afgaaneille (ellen nyt satu omistamaan sekasikiö vinttareita).
06.08.2008 21.10
021935917_r
Tampere
Lilli kirjoitti:

Mulla on aika kattava koirakirja ja siinä lukee että vanhuksille sopivia koirarotuja ovat

• Cavalier kingcharlesinspanieli
  • Japaninpystykorva
  • Belgialaiset kääpiökoirat
  • Kingcharlesinspanieli
  • Welsh corgit
  • Skotlanninterrieri
  • Chihuahuat
  • Mops
  • Ranskanbulldoggi

Noista corgeista: Itse (tulevana kasvattajana) olen joutunut sen kysymyksen eteen, että sopiiko corgi vanhuksen lemmikiksi? Peruskoulutettuna yms varmaankin, mutta corgi on kuitenkin tosi vahva koira, vaikka onkin pieni, jos corgi esim. kiskoo hihnassa niin kyllä se aika lujaa jaksaa kiskoa, siinä saa nuorempikin pidellä kunnolla kiinni enkä voisi kuvitellakkaan että esim. oma mummoni jaksaisi siinä tilanteessa pitää tarpeeksi lujasti kiinni. Entäs koulutus? Corgi kohtalaisen kovapäisenä rotuna kaipaa kunnollisen peruskoulutuksen (vähintään!). Aktiivisena paimenkoira-rotuna se kaipaisi paljon tekemistä, esim. jonkin harrastuksen, kuten toko:n parissa (ei tietenkään pakollista harrastaa mitään, jos koiran kanssa muuten tulee touhuttua tarpeeksi) ja paljon liikuntaa. Valitettavasti corgi mielletään usein jalattomaksi "kääpiökoiraksi" joka on suloinen eikä se jaksa/pysty tekemään mitään. Todellisuus on aivan muuta.

wecope ♀ TK1 Promisehill Irish Rose "Mona" (s.06)
06.08.2008 22.02
018797272_r
Nuutti kirjoitti:
Ben kirjoitti:
Nuutti kirjoitti:

No johan tuota kirjotin että jos on aidattu paikka missä pitää irti niin sitte ei tartte kovin pitkiä hihna lenkkejä... Ja kyllä luulen että whippeteille riittää aktivoinniks vapaana juokseminen kerran päivään kun hyvin riittää afgaaneille (ellen nyt satu omistamaan sekasikiö vinttareita).
Unohdin tuon lauseen muokata kun poistin siitä alkukirjoituksen. Siksi siinä on tuo "silti suosittele". Mutta silti sen pihan pitäisi olla riittävän iso, ei mikään rivitalon pihan kokoinen alue.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti