Lonkka- ja kyynärkuvat - veikkauksia ja tuloksia - Sivu 58 (Koirat > Koirien hoitaminen)

21.03.2016 21.56
022625385_r
Jyväskylä

Täälläkin mennään samoilla kriteereillä kuin aiemmat, eli 0/0 ja C/C, joskin jälkimmäisten osalta homma kyllä riippuu myös siitä, miltä itse kuvat näyttävät.

Windyhän ylitti nuo kriteerit niukasti, kun se sai tulokseksi C/C ja 0/1 ja jälkimmäisen vuoksi jätettiin agility pois kuvioista, vaikkei se ollut ikinä oireillut eikä ole oireillut tänä päivänäkään. Tykkään kuitenkin ajatella, että tuo oireilattomuus voi hyvinkin olla agilityn lopettamisen ansiota. En halunnut lähteä sille "lopetetaan sitten jos alkaa oireilemaan"-linjalle, vaikka meille sitä monet tutut, koiran kasvattaja sekä kouluttajat ehdottivatkin. Olisihan se kivaa, jos oireilu olisi aina merkki siitä, että nyt on viisainta lopettaa laji ja sitten eletään ilman agilityä onnellisena elämän loppuun saakka, mutta yhtä lailla se oireilu voi alkaa vasta sitten, kun luusto on jo sökönä. Just sen takia en halunnut jatkaa lajia ja jäädä odottelemaan mitään oireilun merkkejä.

Muissa lajeissa (toko, rallytoko ja koiratanssi) voidaan kisata normaalisti, eikä tarvitse rajoittaa kotona sohville yms. hyppäämistä tai muuta arkea saati pelätä koiratanssiliikkeitä, joihin kuuluu hyppimistä. Agilityn koen kuitenkin liian kuormittavaksi ykköskyynärälle.

Nuo selkäjutut on puolestaan monimutkaisempia kun asteikko ei mene kovinkaan loogisesti. Dayan selkä on lausuttu puhtaaksi VA:N ja LTV:n osalta, mutta mun tekisi mieli käyttää Cloudykin tänä vuonna kuvattavana, kun siltä ei ole selkää kuvattu ja samalla voisi ottaa uusintakuvat lonkista ja kyynäristä ihan mielenkiinnon vuoksi samalla vaivalla, kun niiden läpivalaisusta on kuitenkin kulunut jo muutama vuosi.

http://treenikaverit.blogspot.fi/
22.03.2016 13.07
000047166_r
Bri kirjoitti:

Tuiteli/ Siis mitä mä oon jutellut asiaan perehtyneen ihmisen kanssa niin LTV asteikkohan on tällä hetkellä päin peetä. Se asteikko pitäs mennä niin, että LTV1 -> LTV2 -> LTV4 -> LTV3. Eli kolmonen on se kaikkein pahin. LTV4 ei yleensä haittaa koiran elämää, mutta se voi tosiaan muodostaa spondyloosia ja jos nuorella koiralla on kuvattu LTV4 niin se koira kannattaa kuvata uudestaan 5 vuoden iässä, koska jos se aikoo muodostaa ton takia spondya niin se on sen tehny jo tuohon ikään mennessä. Jos sitä spondya ei oo 5 vuotiaana niin sitten sitä spondya ei tuu ainakaan tuon LTV4 takia. Toki vanhenevalla koiralla on aina riski spondyloosiin, mutta se on iän tuomaa vaivaa. 

Mutta siis mä kyllä oireettoman LTV4 koiran kanssa uskaltaisin aksata jonkun verran. Alle 5 vuoden ikäsellä ehkä niin etten ihan maksimikorkeudella hypyttäis esteitä enkä kisais virallisia, mutta mölliratoja matalimmilla rimoilla niin en nää ongelmaa, jos koira ei oirehdi. :) Jos se koira kuvataan 5 vuoden iäs ja ei spondya niin sitten uskaltaisin ehkä mahdollisesti kattoa virallisia kisoja harvoin, olettaen että se koira on taas oireeton ja se pysyy oireettomana. Ihan koirakohtastahan tuo on miten ne reagoi ja myös omistajasta toki riippuu, että haluaako ottaa riskiä ja harrastaa rankemmin. 

Okei hyvä tietää! :)  Me ollaan tosiaan menossa todennäköisesti siinä muutaman vuoden päästä hakemaan se puttuva spondyloosilausunto eli se tulee sitten kivasti siinä samalla. Aksaa ei ollut koskaan tarkoituskaan harrastaa, mutta ajattelin, että joskus voisi vähän kokeilla muiden harrastusten rinnalla. Itselläni ei ole mitään paloa kisaamaan, mutta kokeilumielessä voisi olla kivaa. 
22.03.2016 14.18

^Joo en mä näkis ongelmaa sillon tällön aksassa, jos koira on oireeton. Kuhan muistaa extrahyvät alku- ja loppulämmittelyt niin eikun kokeilemaan vaan. Ja muistaa, että rakentaa sille koiralle hyvät lihakset ennenkun lähtee aksaamaan, vaikka sitä aksaa tekis vaan vähänkin, mutta lihas tukee huonoa luustoa ja näinollen on elintärkee se hyvä lihasmassa vaikka sen kanssa ei agia tehtäiskään. 

22.03.2016 18.18
022702347_r
Säkylä

Noniin, ohi on, ja saa huokaista helpotuksesta :)

(kennelliiton arvioita odotellessa. Nämä Ventelän arviot)

Lonkat: A/A ((B/B))
Kyynärät: 0/0
Polvet: 0/0
Olat: Terveet
Selkä: VA0, LTV1

Ja tuo ihan vimppa vika on kuulemma ennemmin kauneusvirhe kuin vakava ongelma... harrastamiseen, edes agilityyn ei kuulemma vaikuta mitenkään ja jalostukseenkin tytsyä käytetään silti, tietysti parasta olisi jos uros olisi LTV0. Ja täydellistä koiraa ei varmaan olekaan :) Ihana tietää että omistaa terveen tytsyn <3

Blogista näkee kuvat.

Muokattu viimeksi: 22.03.16 18.19
22.03.2016 18.34
022682281_r
Joensuu

En mie LTV1:stä puhuis kuitenkaan vähättelevästi "kauneusvirheenä". Kyllä se on vaan "vika" selässä vaikka pieni vika onkin. Sitä ei mun mielestä kuulu sivuuttaa olankohautuksella ja vähätellä. Itse olen myös kuullut koirista joilla ltv1 oireilee. Itsekin kuitenkin jalostukseen käyttäisin, mikäli uros on ehdottomasti selkäkuvattu ja ltv sillä on 0. Varsinkin omassa rodussa, jossa selkeästi näitä ltv tapauksia on alkanut ilmaantumaan (koska on alettu kuvata...), niin kohta ei olen yhtään koiraa joilla olisi puhdas ltv jos kaikki pitävät sitä ihan mitättömänä. Minunkin molemmilla aussieilla on ltv1 ja minä itse ainakin tiedostan sen ja pidän sitä jonkunlaisena "ongelmana", joskin melko mitättömänä sellaisena, mutta olen silti sitä mieltä, että siihen tulee kiinnittää huomiota.

22.03.2016 19.07
022702347_r
Säkylä

Hyvä että tiedät paremmin kuin Ventelä jonka sanoja lainasin :) Hän varmaan kuitenkin arvioi koirat yksilöinä, ja tässä tapauksessa muutos oli mitätön (koska LTV1 sisälle myös mahtuu eri tasoista probleemaa). Se ei poista ongelmaa ja tarkoitus ei ole sitä vähätellä mutta jos nyt aletaan penkoa joka ikinen nivel ja luunkappale koirasta ja tehdään pienestä poikkeamasta selkävika niin johan meille alkaa ''''sairaita'''' koiria tulla pilvin pimein. Ja johan yllä kerroin että siihen kiinnitetään huomiota urosvalinnassa.

Joidenkin lähteiden mukaan olisi verrattavissa Been lonkkaan. Tiedä siitä sitten.

Muokattu viimeksi: 22.03.16 19.29
22.03.2016 19.30
022682281_r
Joensuu

En minä väitä tietäväni paremmin kun joku muu, ilmaisin vain oman näkökantani asiaan. Mulla on myös todella mitätön ltv1 Brandy, meidän eläinlääkäri ei ollut ihan varma, onko se edes ltv1 kun oli niin pienenpieni muutos. Oydalla oli selkeämpi ltv1 ja sain itsekin verrata kuvia ja huomasin eron. Tiedän, että on eri tasoista ongelmaa, mutta ei niitä vähäisiäkään ongelmia pidä vähätellä saati lakaista maton alle. Sitä tässä lähinnä hain takaa.

22.03.2016 20.40
022689899_r
Riihimäki

Torella on LTV0, on rajatapaus ja silti se on se lanneranka joka sillä ongelmia aiheuttaa. Joskus näinkin, vaikka vähemmistöön Tore taitaakin ongelmansa kanssa kuulua. 

Jotkut ykköseksi lausutut kestää ja voi harrastaa huoletta veteraaneiksi asti, jotkut taas ei kestä. Kunhan menee koiran mukaan. Toren ongelmasta huolimatta mäkin astutin Traun LTV1-uroksella, valitsin oireettoman tapauksen mieluummin kuin kuvaamattoman, periytyi miten periytyi. Kahta LTV-koiraa en kuitenkaan yhdistäisi. Toren tapauksessahan lähin selkävikainen sukulainen on muistaakseni isän veli, ja näistä pennuista kolmella on selässä vikaa, kaikilla lannerangassa. Muut epävirallisesti terveitä, mutta epävirallisesti terve oli Torekin, että tiedä sitten. Tän yhden pentueen perusteella näyttäis periytyvän aika vahvasti.

Kaikilla on tyhmiä ajatuksia. Viisas vain kätkee ne.
22.03.2016 21.08
022710853_r
Kannus

Nutulla on myös LTV1 (sekä sen enolla LTV4, yksi nikama liikaa) ja LTVssä tässä rodussa jonkin verran on sanomista, mutta selkiä kokonaisuutena kuvataan tosi vähän. Viimesen 14kk sisällä on 38 selkälausuttua, joista 13 on lausuttu LTV1-LTV3. Rodun pevisa ei tosiaan vaadi ensimmäiseen pentueeseen yhtään mitään, mutta onneksi kasvattajat tutkii ainakin silmät ja pääosin myös lonkat ja kyynärätkin. 

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
23.03.2016 00.37
022676192_r
Oulu
Jalostus on täynnä riskien ottoja, harvoin täysin täydellistä koiraa tupsahtaa heti vaan sen eteen on tehtävä hommia. Aika usein menee niin jos sulla on luonteeltaan ja ulkonäöltään täydellisyyttä hipova, niin siltä löytyy joku vika terveyden puolelta. Jos taasen terveys priimaa niin ulkonäössä moitittavaa :D Ainakin omien koirien kohdalla.

Jotenkin välillä ihmetyttää kuinka helposti ihmiset olisi täällä netissä valmiita jättämään koiria pois jalostuksesta, mutta sitten mieli muuttuu kun omalla koiralla diagnosoidaan joku ja oikeasti jaksetaan sitten perehtyäkkin asiaan kuinka vakavasta vammasta on kyse.

LTVn näkee aika helposti pelkästään lonkkakuvistakin kun osaa katsoa, ainakin onko nolla vai joku muu. Multa löytyy 0, 2 ja 4, kellään ei oo juurikaan ongelmia selkänsä kanssa ollut paitsi nelosella on myös spondya ja pitäis kuvauttaa uudelleen niin näkisi onko pahentunut. Nollan pennuista on nyt 4/9 kuvattu selästä puhtaaksi, vaikka sukurasitteena löytyy LTV-vammaa tuonkin taustalla.

Itsellä on ainakin tarkotus käyttää LTV2sta jalostukseen, tähänastisista aussieista mitä on kuvattu niin suhteellisen harvalla on 2-4, aika usein näkyy nollaa etten menisi leimaamaan heti, että tästä tulis niin iso(hko) "ongelma" mitä sakemanneilla näkee. Ja tottakai siihen kiinnitän huomiota jatkojalostuksessa, toivottavasti saaden kasvattien omistajat mukaan kuvauttamaan jälkikasvun selät minun piikkiin. LTV3 en käyttäisi, LTV4 vain jos pysyy oireettomana 4-5 vuotiaaksi jos narttu, urokselle mieluiten pidempään.

Muokattu viimeksi: 23.03.16 00.38
23.03.2016 09.41
022482653_r
Joensuu

Virvan selkä on epävirallisesti kuvattu niin on LTV4.

http://mustanenat.blogspot.fi/
23.03.2016 15.18

Brandyn kanssa samoilla linjoilla, ihmetyttää kun joidenkin mielestä vika ei ole vika, vaikka onhan se. Kai se on niin vaikea myöntää, että oma koira ei oo täysin priimaa tavaraa?

Enkä viittaa Minka suhun, uskon kyllä että Minkan kohdalla kyse ei mistään muusta ole kuin kauneusvirheestä jos lekurikin niin sanoi. Mutta näitä riittää, jotka huokaisee helpotuksesta kun löytyikin "vaan" se LTV1 tai 2 jne. Mä en kyllä tuu olemaan mitenkään päin helpottunut jos Selmalta löytyy jotain vastaavaa vikaa. Tiedän että C/C lonkatkin tulis harmittaan mua mielettömästi koska ainahan sitä toivoo, että kaikki olis just eikä melkein kondiksessa.

23.03.2016 15.45

Mä en oo ainakaan nähny missään, että joku huokasee helpotuksesta jos koiralta löytyy vaan vaikka se LTV2 tai ykkönen. Ainoostaan sillon, jos tiedossa on että siellä jotain on ja on mahdollista, että se voi olla vakavampaakin kun tuo LTV2 niin sillon todellakin on helpottunut kun sieltä löytyykin "vaan" se LTV2. Toki varmasti on samanlaisia kuin Selma sanoi, mutta ei oo tullu itellä ainakaan vielä vastaan. :D 

Henk.kohtaisesti olin helpottunut kun kaverin koiralta löyty "vaan" LTV2 eikä LTV4 tai jopa sitä kolmosta mikä on se pahin kun sekin olis ollut ihan mahdollinen. Nyt sitä voi käyttää jalostukseen kun valitsee uroksen tarkkaan ja ei ohita olankohautuksella tuota vikaa ja jatkojalostuksella sitten toivottavasti saadaan terveydeltään mahdollisimman priimaa aikaan. Ei ehkä vielä ensimmäisen sukupolven aikana, mutta ehkä jo sitä seuraavassa. Jalostus on riskien ottamista ja aina on jotain mistä pitää tinkiä ja vaan kasvattaja itte voi päättää mikä on itelle se liian iso riski. 

Muokattu viimeksi: 23.03.16 15.46
23.03.2016 16.03
022692941_r
Somero
Meillä kävi just näin kun ylempänä mainittiin. Luonteeltaan aivan loistava peli. Kaksiviettinen tasapainoinen saalis & aggressio. Samalla kuitenkin ohjaajalleen nöyrä ja niin ihmis- kuin koirasosiaalinen. Meillä oli suunnitelmissa että jalostukseen käytettäisiin mutta kun tuo LTV3 pamahti tulokseksi joutui vaan nieleskelemään pettymystään ettei Nitro tule jatkamaan sukuaan. Positiivista on se että ei tule vaikuttamaam kisaamiseen ja saan pitää tuon harrastuskoirana menossa mukana. Kennelliitosta tuli että tulisi käyttää puhtaan kanssa jos haluaa käyttää jalostukseen mutta itse ajattelin rauhassa katsella tuota. Kuvautan uudestaan vanhempana(yli 4v) ja katsotaan onko esimerkiksi spondarimuutoksia joita nyt ei ollut. Samalla katsotaan tuo kyynärien tilanne. Ainakin itse sain sen käsityksen että Nitron LTV3 olisi rajatapaus siellä on joitain pienempiä kohtia jotka tekee eron nelosen ja kolmosen välillä.
23.03.2016 16.21
022676192_r
Oulu
^ Meinaat kai kakkosen ja kolmosen välillä? Nehän on periaatteessa samat, mutta toinen symmetrinen ja toinen epäsymmetrinen. Neloseksi menee heti jos ylimääränen nikama, tai yksi nikama liian vähän.
23.03.2016 16.33
022692941_r
Somero
Nitron kuvat on nähtävillä omassa albumissaan jos tahtoo vilkaista. Mutta jos siis muistan lappalaisen sanoja oikein niim seitsemäs nikama ei ole aivan täysin ristiluun näköinen. Kuvistahan pystyy laskemaan sen kuusi lannenikamaa ja liittoon se lähti epäilynä LTV4:sena.
23.03.2016 17.01
022676192_r
Oulu
Aivan eli sillä on periaatteessa molemmat, mutta kolmonen "pahempana" tulee papereihin kun ei voi kun yhden laittaa :D Joo epäsymmetrisyys näkyy kans aika selvästi Nitron kuvista, ei mitenkään ääripää mutta näkyy kuitenkin.
23.03.2016 18.55
022710854_r
Kannus

Nutua selkäkuviin viedessä totesinkin, että ihan sama mitä sieltä tulee, se ei enää hetkauta mua noiden silmien jälkeen, kun mä olin ihan satavarma, että tänä päivänä mulla on vain yksi koira enää. LTV1 meni lähes olan kohautuksella, mutta seuraillaan, jos jotain ilmenee harrastellessa. Nutu oli sijoituskoira vielä vuosi sitten, kunnes maaliskuun lopussa paljastui kaihi. Oon laittanut viestiä Kennelliittoon, että mikä Nutulla teki tuon arvion, kun uutta lonkkakuvaa ei tosiaan otettu. Vastausta odotellessa, sillä Lappalainen on lomalla.

Multa kysyttiinkin, että mitä mieltä mä olen LTV1 jalostuskäytöstä. Mä en oikein osaa vastata tähän, en toisaalta nää LTV1 yhdistämistä LTV0n kanssa, mutta kakkosta en enää käyttäisi. Kuitenkin pentua katsoessa mielummin otan terveistä yksilöistä. 

Muokattu viimeksi: 23.03.16 18.57
"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
23.03.2016 21.13
022702347_r
Säkylä

Hei Petsien asiantuntijat... :D

Olen nyt zoomaillut ja tutkinut noita Minkan kuvia oikein huolella. 

Kun vertaa kuvia kennelliiton ltv arvosteluohjeeseen niin minä en nää Minkalla jakautunutta ristiluun harjannetta. Se mitä minä nään, on että ensimmäinen häntänikama on luutunut kiinni ristiluuhun. Löysin netistä koiria joilla on sama juttu, lausuttuna LTV0. Muistan että Ventelä ei puhunut mitään keskiharjanteesta, vaan sanoi juurikin tuosta häntänikaman luutumisesta ja perään heitti LTV ykkösen. 
Noh, turhahan se on spekuloida, voisin vain odottaa tuloksia ja sitten vaikka kysäistä tarkempaa arviota kennelliiton lausujalta, mutta...

Mitä mieltä te olette kuvista? Lanneranka, lonkkakuva, rintaranka

23.03.2016 21.36
022676192_r
Oulu

Näyttää LTV0, mun käsityksen mukaan tuon häntänikaman ei pitäis vaikuttaa LTVn arvosteluun, epänormaali juttuhan se on mutta siihen ei kiinnitetä arvostelussa huomiota. Kuten myös muidenkin arvosteltavien juttujen kohdalla pitää muistaa että niissä kiinnitetään huomiota vain niihin tiettyihin asioihin, ja siellä saattaa olla muuta epänormaalia joka ei kuulu arvostelujen piiriin.

23.03.2016 21.44
022702347_r
Säkylä
Joo. Ventelähän puhui nimenomaan tuosta häntänikamasta puhuessaan kauneusvirheestä, ja heitti perään että "sen takia LTV1". Mietin että sanoiko hän sen LTV1 vahingossa. Ennen tutkimustyötäni ajattelin että tuo voisi olla syy LTV ykköseen.
23.03.2016 22.13
022676192_r
Oulu

Mulla oli vähän samat fiilikset Kinan kuvien kanssa, Knuutisen tuomio oli LTV4 heti kun näki tuon raon s1 ja s2 välillä. Kodalla kun kuitenkin on LTV4 (ylimääräinen nikama) ja sen kuvat muistan niin jäin ihmettelemään että onkos nyt ihan varma :D Kaivelin LTVn arvosteluohjetta ja olin heti että LTV2 tuo on ja myöhemmin sain sitte vielä mielipiteen toiselta henkilöltä että vois olla jopa LTV3, epäsymmetrisyyttä en itse kuitenkaan nähnyt ja LTV2 sieltä kennelliitosta sitten pamahti. Knuutisella on kuitenkin itselläänkin LTV4 koira, että sinällään jännä ettei kovin ole tuohon arvosteluun perehtynyt.

Lannerankalonkat  pistin punaiset nuolet noihin kohtiin missä se rako on, mielenkiintosta seurata miten perinnöllisyystutkinnat tän asian suhteen etenee.

Muokattu viimeksi: 23.03.16 22.17
04.04.2016 11.57
022683396_r

Nyt on käyty kuvissa Tofun kanssa. Selkä ja kyynärät ihan puhtaat, mutta lonkat, kuten corgilta olettaa saattaa todennäköisesti C tai D. Varmaksi ei osannut veikata koska "corgin lonkat on corgin lonkat" :D Eli ne oli siis löysät ja aika matala malja. Nivelrikkoa ei kuitenkaan ollut, mikä on tottakai hienoa. Nyt vaan joutuu jännäämään muutaman päivän vielä mitä kennelliitto noihin sanoo, mutta ellä oli sitä mieltä että ihan hyvillä mielin voi jatkaa agilityä, kunhan lihaskunnon ja painon pitää hyvänä. Itsekin olen tällä hetkellä sitä mieltä, että kyllä me nyt toistaiseksi jatketaan kevyttä aksailua (kisailu nyt ei ole ollut missään vaiheessa erityisemmin suunnitelmissa). Pidetään vaikka sitten esteet matalina jne. :) 

https://www.instagram.com/tofuthecorgi/
04.04.2016 12.55

Minkä ikäisenä olette kuvauttaneet isot, sellaiset n. 30kg ----> koirat? Neo täyttää jo varsin pian (vajaa 2kk päästä) sen vuoden ja kesäkuulle olisi heti joukkotarkki jos toinenkin oikein hyvillä tarjouksilla. Eihän tuo vielä ihan valmiiltakaan näytä muttei ole mikään kömpelyskään enää. En kyllä oikein usko että siellä enää vuotiaana mitään varsinaisesti liiemmin kesken on, ainakaan niin jottako se vaikuttaisi luustoon missään määrin ratkaisevasti, mutta mietityttääpä kuitenkin aiemmin vain sellaisia 20 kiloisia tutkituttaneena. Velipoikia on ainakin menossa kuville jo heti kesällä ja kyllähän se varhaisempi tieto helpottaisi tätä harrastusen miettimistä. Agilityäkin kuitenkin ihan varmasti kesällä mieluusti alettaisiin touhuamaan Neonkin kanssa ihan huvikseen kun oman yhdistyksen ulkokentälle on alle 200 metriä matkaa ja saan käytännössä käyttää sitä niin paljon kuin huvittaa.

04.04.2016 13.27
022683396_r

Neo: Mun käsittääkseni niin pienillä kuin isoillakin vuoden ikäiselle saa jo viralliset lonkka- ja kyynärkuvat ja selästäkin synnynnäiset selkämuutokset eli välimuotoinen lanne-ristinikama ja nikamien epämuotoisuus. Spondyloosin ja kalkkeutuneiden välilevyjen viralliseen lausuntoon vaaditaan kahden vuoden ikä. Toki lääkäri voi katsoa jo nuoremmalta näkyykö näitä kuvista. Korjatkaa joku jos muistan väärin! :D

https://www.instagram.com/tofuthecorgi/
04.04.2016 13.40

Joo siis tiedän että ne saa jo vuotiaana, mietin vain onko järkevää kuvauttaa vielä silloin.

04.04.2016 14.01

Mä kuvautin lansu-urokseltani kolmen vuoden iässä. Kahden vuoden iässä olisi jo ollut valmis, mutta sain kuvaamisen hoidettua vasta myöhemmin. Vuoden iässä tuo oli sellainen honkkelikoipi, että kuvaaminen tuskin olisi ollut kovinkaan kannattavaa, koska vasta kahden vuoden iässä se alkoi näyttämään enemmän aikuiselta. Meillä ei ollut kiirettä kuvaamisen suhteen, koska ei me kunnolla harrastettu ennen kuin tuo täytti kolme, koska en tajunnut paljon mitään koiraharrastuksista ikäni takia, ja vasta tuon ollessa vanhempi halusin harrastaa ja siksi kuvata koiruuden. Seuraavan koiran aion kuvata todennäköisesti aiemmin (tosin se on puolet pienempi), mutta kuitenkin mennä ohi sen vuoden iän, koska haluan, että koira on kuvauksien aikaan kunnolla kehittynyt. 

04.04.2016 16.52
022702347_r
Säkylä
Tulispa ne tulokset jo. 22.3. kuvattiin, seuraavana päivänä maksoin omakoirassa ja nyt odottelen malttamattomana :D selkäkuvissa tosin kestää vielö kauemmin varmaan kuin lonkissa ja kyynärissä, kun siitä ei ole maksukaan vielä näkyvissä.
04.04.2016 22.39
022682472_r
Uusikaupunki

Rina nyt ei edes ole iso, mutta mä aion kuvauttaa sen vuoden päästä, sit kun se on 1,5-vuotias. Tämä on kasvattajan suositus, eikä mulla ole mitään kiirettä, joten siihen ikään olen asennoitunut. Rankemmat harrastukset saavat siis odottaa sen aikaa.

http://nasujanera.blogspot.fi/
05.04.2016 07.23
000104879_r

Ite kuvautan sakemannit vasta 2veenä, sinne asti saavat rauhassa kasvaa (...ja tapaturmaisesti hajottaa ittensä kun ovat aivan kaheleita menijöitä). Toinen syy kyllä on että spondari lausunnon saa vasta 2veelle, joten mieluusti sinne odottelen, jotta saa koko rimpsun sitten kerralla lausuttua, vaikka spondari harvemmin noin nuoria koiria vaivaa, mutta jos vaivaa, niin kyllä se kertoo koiran luuston kestävyydestä omaa stooriaan, siksi pidän asiaa tärkeänä, että saadaan myös se nuoren iän lausunto. (:

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti