Neuvoja koulutukseen - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

08.05.2009 08.12
019487034_r
Porvoo
Miten toi kuulostaakaan niin tutulta, meillä oli aikoinaan vähän saman tapasia "ongelmia" koiran kanssa. Meillä päästii ongelmasta ihan sillä eroon että joka kerta tiukka kielto ja tiukalla äänellä. Kyllähän se jonku verran aikaa vei ennen ku pentu sit tosiaan lopetti sen kokonaan, mut jatkuvasti kuitenkin väheni toi näykkiminen jaloista. Monet kokeilee sitä että vingahtaa kun pentu näykkii. Ootteko kokeillu sitä konstia ollenkaan? Sillähän koiratkin ja varsinki pennut toisilleen kommunikoi ja lopettavat "tappelun" siihen kun toista sattuu, ellei sit kyseessä tosiaan ole jääräpäinen pentu :)
08.05.2009 11.54
019500311_r
Helsinki
juu, kaikki kiljahdukset ja muut on ollu käytössä, mutta niinhän se on kyllä se jää sitten aikanaan pois....pentu oli kennelin rauhallisin koko pentueesta nyt se ihan naurattaa, niin oli...
08.05.2009 21.56

Meilläkin Tico oli pentuna aina kiinni varpaissa/sukissa/lahkeissa tms. varsinkin jos oli kävelemässä, niin herra alkoi napsia kauheasti. Huomiotta jättämisellä päästiin ongelmasta eroon, eli hänestä kun oli niin kiva liikkuvia jalkoja repiä, niin pysähdyin aina kun tuli siihen häärimään.. En siis sanonut mitään, edes katsonut koiraa jne, ja liikkeelle lähdin vasta kun lopetti jäytämisen. (niin ja tietenkin palkkasin, kun lopetti/ei purrut) =)

Näin lyhyesti selitettynä.

08.05.2009 22.35
Meillä tommonen lahkeista pureminen saatiin loppumaan kun hypättiin aina kun koira yritti näykkäistä. Ei siitä ikinä edes ehtinyt ongelmaa syntyä.
Makkaralla on kaksi päätä, toinen pää ja tää. Kun toista päätä puraisee niin toinen vielä jää... jos jää
08.05.2009 23.12
Meillä Onni puri pienenä käsiä ja jalkoja, itselläni oli käytössä juuri nuo vingahdukset ja "au" huudot jotta koira tajuaa että se "sattuu".
08.05.2009 23.45
Meilläki aluksi yritin Ticolle tuota "kiljahdusta" ja myös kieltämistä kokeilin, mutta poika vaan ylty niistä leikkimään.. :D
09.05.2009 11.01
022160529_r
Luka puree myös paljon, se on helpottunut sillä, että jos rupeaa puremaan, otetaan kädet pois ja jos vielä yrittää jatkaa, noustaan pystyyn selin koiraan. Meillä riehaantuu yleensä vaan lisää, jos vinkasee.
09.05.2009 11.28
021056777_r

Caro ei purru pentuna paljon yhtään. Lahkeessa yritti muutaman kerran roikkua, kerran tikkas mua nilkasta verille asti. Mut joka kerta ärähdin sille, kun sellasta yritti niin jäi lyhyeen. Kiljahtamisesta ja sellasesta innostuu vaan. Kyllä tuo nykyäänkin ottaa joskus käden suuhun, kun innostuu, mutta ei varsinaisesti pure.

Tami oli sitten paaaljon hankalampi tapaus. Ei voinu askeltakaan astua ettei ollut varpaassa kiinni Kun telkkariakin katto tai muuten istu niin tuli sillonkin repimään lahkeesta jne. Ratkastiin asia niin, että pentu joutu arestiin joka kerta, kun puri jalkoja. Tuntu, että pentuaikana se ei ollutkaan missään muualla, kun menossa arestiin, arestissa tai tulossa arestista

09.05.2009 11.32
Mä tein noitten kiljahdusten kanssa niin, että aina kun koira puri-->vingahdin ja jos pentu ei tajunnut itse lopettaa, jätin sen hetkeksi täysin huomiotta.
10.05.2009 17.30
019500311_r
Helsinki
hei taas..samat keinot meilläkin, mutta nyt muutamia kertoja minua siis mammaa joka ruokkii ja pääasiassa hoitaa, niin huomaan kyl selvän eron, en saa niin kovaa kohtelua kuin muut perheemme jäsenet..ja tottahan se on päiväpäivältä oppii aina enemmän.täytyy vaan olla tiukkana....eli voiton puolella olemme varmaankin kohta, huh,huh
11.05.2009 18.34
019671664_r
Ylivieska
Melkein aina kun Peppi (4kk 3vk) tulee sisälle, se ottaa millon minkäkin tavaran olohuoneesta tai kuistista ja kantaa sitä suussaan eikä anna pois muutakun repimällä. Antakaa neuvoja miten saisi tuon tavaroiden varastelun pois? Minua myös pelottaa että Peppi nielaisee jonkun tavaran. Onko tämä normaalia pennuilla ja karsiutuu iän myötä pois, vai pitääkö asialle tehdä jotain kiireesti? Kiitos jo etukäteen kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan!
11.05.2009 18.53
021056777_r
Peppi: Ihan normaalia pennun toimintaa. Paras tapa on ottaa kaikki kielletty pennun ulottuvilta ja opettaa pennulle "irti" käsky.
11.05.2009 19.08
sara kirjoitti:

hyviä neuvoja, mutta antakaas tähän vinkkejä..meille tuli vanhemman koiran kaveriksi pentu, nyt perheemme jäsenenä 2viikoa ja AUTS aina nilkoissa tai housunlahkeet, saatikka varpaat..niihin tarraa kiinni..komentoja on annettu ja suihkautettu get offiakin, hetken auttaa ja taas..apua ..meitin poppoolla on reitetyt jalat kohta ...

vanhempi koira antaa neuvoja pennulle koirakielellä, mutta varsinkin iltaisin jo väsähtää ja antaa homman minulle, eli mammalle...juuri kun se pentuhepuli iskee ilta aikaan...

penska nyt 9viikkoa ,muuten meillä menee lositavasti...ulos tehdään kaikki kakat ja suurinosa pisuistakin , eli sillä saralaa olemme voiton puolella yllättävän nopeesti...

Kiljaise tuskallisesti aina kun pentu puree, vaikka se ei sattuiskaan.

Sillä konstilla ainakin meillä on ihan jokainen pentu oppinut että pureminen sattuu. Pentu lopettaa puremisen jos se huomaa että toista sattuu. Pentu leikkii puremalla mutta se ei saa purra ihmistä ja toi on kyllä ihan hyvä tapa opettaa pentu olemaan purematta.

Se täytyyy vaan muistaa joka ainut kerta ja sanoa kaikille jotka pennun kanssa on tekemisissä että tekevät samalla tavalla.....ja sitten ihan oikeesti tuskanen kiljaus eikä naurunkiherrystä päälle...

EI kielto harvemmin tehoaa puremiseen.

Hienosti pentuliini onkin oppinut siisteyttä, vaikka vahinkoja varmaan vielä sattuukin

11.05.2009 20.09
019500311_r
Helsinki

tämäkin aamu taas parempi tuon näykkimisen osalta ja lueskelin tuossa nuita edellisiä juttuja..meillä myös kovasti tarraa esim.hihnaan ja ulkoilutilanteessa ja irti saaminen aika kamppailu, mutta nytpä hommasin sitten valjaat ja ihmeissään kakara kun ei remmi olekkaan siinä nenän edessä..

hauskaa seurata tuota poikaa, koska tyttömme ei tehny mitään noista jutuista penskana vaan kokeili kyllä, mut usko aikasen nopeesti, poika aika kovapää...

kotona sitten yrittää noita iltahepulin aikaan pissapapereita retuuttaa ja vauhti on kova...kun yrittää saada pois toivotonta, mutta hetkekis selkä käännettynä lopettaa...

kovat on pojan leukavoimat ei voi muuta sanoa kuin joka päiväinen harjotus tekee mestarin..

mikähän neuvoksi kun joka aamu herätys 15 vaille 5???olen yrittäny olla huomioimatta itkua joka alkaa, mutta sitten yltyy jo aariaksi ja eikuin kömmin ylös..muuten koko talo herää....

sisäsiisteys tosi hienolla mallilla, ne isot tarpeet vain ulos, mutta toki tuon ikäiseltä ei tarvii kauheasti odottaa vielä..mutta omasta viitseliäisyydestähän se on kyse kuinka nopsaa saan kakaran täysin siistikis..poijilla kait kestää hiukan kauemmin???

yritetty illalla , että valvoisi hiukan pitempään, mut aina kuin nakutettu jopa kesken ilahepulin kipittää oma paikka.. ja sammuu kuin "saunalyhty"...

11.05.2009 20.20

Onko kannattavaa purra pentua takaisin, kun se puree? :D Siskoni tekee tätä koiralleen, näemmä on toiminut, mutta en sitten tiedä..

11.05.2009 22.38

Mä en puris pentua takas kun pentu puree. Kyllä pentu tietää ettei me olla koiria vaikka samaa laumaa ollaankin, joten ihan muillakin tavoin voi viestittää ettei pureminen ole hyväksyttävää.

Itse käytän ensin vingahdusta, meillä se riittää. Tämän jälkeen tulisi huomioitta jättäminen esim selän kääntäminen jos se ei riitä niin menisin pois pennun ulottuvilta tai laittaisin pennun jäähylle esim. koiraportin taa. Toiset pennut ymmärtää kyllä kiellon mutta jatkaa silti pian sen jälkeen kun ovat pyydelleet anteeksi, tuolloin huomiotta jättäminen voisi toimia.

Muutenkaan en itse kannata sitä että ihmisen on käyttäydyttävä kuin koira eli elehdittävä koiran kielellä täysin. Esim ite en irvistele koirilleni. koirat oppivat pienestä asti ihmisten kanssa eläessään että hymy ei ole irvistelyä ja jos koiran opettaa reagoimaan ihmisen irvistykseen vihana tai varoituksena saattaa mahdollisesti ääritapauksessa vieraiden ihmisten hymy tehdä koirassa varautuneen tai puolustavan reaktion. Itse siis en kannata tälläisiä "äärikoiramaisia" elekieliä ihmisen suunnalta. Kukin tietysti päättää itse miten toimii.

11.05.2009 22.49

Meillä älähdetään jos purraan. Tosin Hypno ei pure kuin vain vahingossa innostuessaan, mutta toisaalta se kyllä voisi ihan hyvin silloinkin varoa puremasta [Ts. Serakaan ei pure vaikka into pinkeänä onkin.]. Toisinaan joudutaan älisemään, yleisesti ottaen Hypno kuitenkin leikkii kiltisti.

Miten opetetaan pentu syömästä ulkoa mitään, kun se jo sisällä vetää kaiken pikkukivistä jalopenoon asti? :D Hypno on varsinainen imuri ja sillä on harva se päivä vatsa sekaisin kun se syö metsien herkkuantimia. En tahdo odottaa päivää jolloin se syö jotain myrkyllistä, joten olisi kiva kuulla neuvoja superahneen pennun opettamiseen. Kiellot eivät auta, se kyllä lopettaa syömisen kieltäessä mutta odota kun silmä välttää, on uuden aarteen tuoksu jo nenässä.

Kokeiltiin etikkaa lihapullan sisässä joka heitettiin metsään. Hyvin katosi naamariin ja lisää etsittiin...

11.05.2009 22.57

Hypno mites ois jos laittaisit vaik hanskan tai sukan tai jonkun semmoisen sisään jotain herkkua jota se ei sieltä sais mut toki kiinnostuu siitä kun haisee. Sit opetat jätä, anna olla yms sellaisella käskyllä jättämään sen rauhaan ja superherkkua heti sulta kun antaa olla?

Tähän paljon toistoja ja nopeesti alkaa huomaamaan pentu et sitä koulutetaan, sit vois kokeilla esillä olevalla herkulla kun oot lähes varma et jättää herkun käskystä. Aina tietty riskinä et pentu tajuu ettet sä voi sille mitään ku herkku on niin et sen voi ottaa.

Mut tuohon väliin vois sit viel tehdä yhden koulutusvaiheen ja laittaa herkun jonkun ritilän alle mistä se ei sitä kuitenkaan saa mut ois näkyvillä.

11.05.2009 23.12

En usko että onnistuu, kun Hypnolla on nyt jo leluna sellainen sukkaviritelmä ja se on oppinut kaivamaan vaikeankin takaa sen namin itselleen. Ja siis se tosiaan antaa olla heti kun käsken niin ja palkkaan sen myös kun jättää sen ihanuuden rauhaan, mutta kun se on fiksu ja menee seuraavan metsänantimen luo, syö sitä hetken ja kun kuulee kiellon/kutsun, se tulee hakemaan minulta lisää namia jotta voi aloittaa uuden herkutteluretken :D

Mutta voisihan tuota toki kokeilla. Uskon että tuo menee nopeasti Hypnolle perille, joten eipä siinä mitään menetäkään.

12.05.2009 11.24
019500311_r
Helsinki
Hypno kirjoitti:

Meillä älähdetään jos purraan. Tosin Hypno ei pure kuin vain vahingossa innostuessaan, mutta toisaalta se kyllä voisi ihan hyvin silloinkin varoa puremasta [Ts. Serakaan ei pure vaikka into pinkeänä onkin.]. Toisinaan joudutaan älisemään, yleisesti ottaen Hypno kuitenkin leikkii kiltisti.

Miten opetetaan pentu syömästä ulkoa mitään, kun se jo sisällä vetää kaiken pikkukivistä jalopenoon asti? :D Hypno on varsinainen imuri ja sillä on harva se päivä vatsa sekaisin kun se syö metsien herkkuantimia. En tahdo odottaa päivää jolloin se syö jotain myrkyllistä, joten olisi kiva kuulla neuvoja superahneen pennun opettamiseen. Kiellot eivät auta, se kyllä lopettaa syömisen kieltäessä mutta odota kun silmä välttää, on uuden aarteen tuoksu jo nenässä.

Kokeiltiin etikkaa lihapullan sisässä joka heitettiin metsään. Hyvin katosi naamariin ja lisää etsittiin...

meillä auttoi kun hommasin ihan mieli lelun ja sitä kannetaan suussa ulkona, mut ei sisällä ollenkaan näkyvissä..eikä leikeissä mukana...

ylppeenä peppu heiluen kannetaan omaa juttua..

tuo ei aina kyl toimi kaikille, mut kannattaa kokalat..ja jos kakat esim. maistuu ulkoa..sain vanhemman koiran lopettaa syömisen ihan vaan ananaksella...

14.05.2009 16.59
019671664_r
Ylivieska
Caro kirjoitti:
Peppi: Ihan normaalia pennun toimintaa. Paras tapa on ottaa kaikki kielletty pennun ulottuvilta ja opettaa pennulle "irti" käsky.

kiitos. Aina kun pentu ottaa jotakin suuhunsa olemme sanoneet "irti" ja otamme tavaran Pepin suusta pois.

Toinen juttu on se, että kun käymme lenkillä koira jää haistelemaan tienreunoja ja etenemme todella hiljaa. Kiinnostaako koiraa hajut pentuna ja eikä välitä niistä enää aikuisena, koska saa pentuna haistella tarppeksi, vai jatkuuka tämä yhtä innostunut hasitelu? pitääkö koiraa vetää perässä että se tajuaa ettei ole mukavaa kun ei liikuta? Sillon se lenkkeily ei kyllä ole koiran mielestä mukavaa, kun päivän posti jää lukematta..

Muokattu viimeksi: 14.05.09 17.02
14.05.2009 22.40
021056777_r
Peppi kirjoitti:
Caro kirjoitti:

kiitos. Aina kun pentu ottaa jotakin suuhunsa olemme sanoneet "irti" ja otamme tavaran Pepin suusta pois.

Toinen juttu on se, että kun käymme lenkillä koira jää haistelemaan tienreunoja ja etenemme todella hiljaa. Kiinnostaako koiraa hajut pentuna ja eikä välitä niistä enää aikuisena, koska saa pentuna haistella tarppeksi, vai jatkuuka tämä yhtä innostunut hasitelu? pitääkö koiraa vetää perässä että se tajuaa ettei ole mukavaa kun ei liikuta? Sillon se lenkkeily ei kyllä ole koiran mielestä mukavaa, kun päivän posti jää lukematta..

Kyllä ne kiinnostaa aikuisenakin. Uroksia ehkä enemmän kuin narttuja. Ei sitä koiraa tartte perässä vetää, meillä ainakin on opetettu, että kun sanotaan "mennään" niin nokka irtoaa maasta ja jatketaan matkaa. Hajulenkit voi tehdä myös erikseen jolloin mennään koiran mukaan ja toisella lenkillä ei sitten haistella yhtään. Meillä kyllä joka lenkillä haistellaan enemmän ja joskus vähemmän.
14.05.2009 22.54
Caro kirjoitti:
Peppi kirjoitti:
Caro kirjoitti:

Toinen juttu on se, että kun käymme lenkillä koira jää haistelemaan tienreunoja ja etenemme todella hiljaa. Kiinnostaako koiraa hajut pentuna ja eikä välitä niistä enää aikuisena, koska saa pentuna haistella tarppeksi, vai jatkuuka tämä yhtä innostunut hasitelu? pitääkö koiraa vetää perässä että se tajuaa ettei ole mukavaa kun ei liikuta? Sillon se lenkkeily ei kyllä ole koiran mielestä mukavaa, kun päivän posti jää lukematta..

Kyllä ne kiinnostaa aikuisenakin. Uroksia ehkä enemmän kuin narttuja. Ei sitä koiraa tartte perässä vetää, meillä ainakin on opetettu, että kun sanotaan "mennään" niin nokka irtoaa maasta ja jatketaan matkaa. Hajulenkit voi tehdä myös erikseen jolloin mennään koiran mukaan ja toisella lenkillä ei sitten haistella yhtään. Meillä kyllä joka lenkillä haistellaan enemmän ja joskus vähemmän.
Meillä ei anneta haistella ollenkaan. Tai en kiellä, mutta en myöskään odota. Jos koira jää liikaa jälkeen, menen piiloon. Haistella saa, mutta sinne hajumaailmaan ei saa uppoutua niin ettei seuraa minne mennään. Jos annat pentuna aina vain haistella, koira oppii että sitä saa tehdä aikuisenakin ja sen pois työstäminen on vaikeaa. Nimim. kokemusta on.
14.05.2009 23.01
021056777_r

Musta taas mitään ongelmaa ei tule jos koiralle pennusta asti opettaa, että kun omistaja sanoo, että jatketaan matkaa niin sillon jatketaa. Ja miksei koira saisi haistella lenkillä. Mulla nuo ei vapaana ole kuin metsässä niin piiloon meneminen ei oikein onnistu ja seuraavat kyllä muutenkin minne menen.

Niin ja mulla tuo uros varsinkaan ei tee tarpeitaan ennen kuin on jonkun aikaa haistellut sopivaa kohtaa.

Muokattu viimeksi: 14.05.09 23.05
09.06.2009 13.40
019630682_r
Helsinki
Caro kirjoitti:

Caro ei purru pentuna paljon yhtään. Lahkeessa yritti muutaman kerran roikkua, kerran tikkas mua nilkasta verille asti. Mut joka kerta ärähdin sille, kun sellasta yritti niin jäi lyhyeen. Kiljahtamisesta ja sellasesta innostuu vaan. Kyllä tuo nykyäänkin ottaa joskus käden suuhun, kun innostuu, mutta ei varsinaisesti pure.

Tami oli sitten paaaljon hankalampi tapaus. Ei voinu askeltakaan astua ettei ollut varpaassa kiinni Kun telkkariakin katto tai muuten istu niin tuli sillonkin repimään lahkeesta jne. Ratkastiin asia niin, että pentu joutu arestiin joka kerta, kun puri jalkoja. Tuntu, että pentuaikana se ei ollutkaan missään muualla, kun menossa arestiin, arestissa tai tulossa arestista

Meillä ihan sama juttu kun tuon teidän Tamin kans, mut arestitoisessa huoneessa yksin on purrut yllättävänki nopesti, eikä ole tarvinnut laittaa muutamaan päivään sinne ollenkaan! Tälle riittää nykyään ihan vaimeakin vingahdus ja se näyttää pelästyvän "eikai äitä sattunut" :D ja pureminen loppuu siihen, olen tyytyväinen :)
09.06.2009 16.26
019866441_r
Iisalmi
Neuvoja? Onko väliä millaisia? :D
Koiran koulutus soramoto -menetelmällä
Muokattu viimeksi: 09.06.09 16.26
Ymmärsin jo kauan sitten etten tätä maailmaa voi muuttaa, mutta tiedän että kaikki voisi ajatella ikiomaan suuntaansa.
09.06.2009 21.20
020058367_r
Orimattila

Dana on nyt noin 8 kk ikäinen. Ihan ok sujuvat, istu, maahan yms perusjutut. MUTTA sitten, kun astumme ovesta ulos, hän käyttäytyy kuin hökelö.

Ensinnäkin Danalla on hirveä kiire ulos. Sata lasissa hän painaa kerrostalon portaat alas ja alaoven avatuani säntää nurmikolle tarpeilleen. (tämä ei tarkoita sitä, ettäkö kävisimme niin harvoin ulkona ja että hätä olisi niin suuri, vaan tämä tapahtuu joka ikinen kerta, vaikka menisimme ulos 5min välein.)

Noh, sitten lähdemme kävelemään. Fleksissä hän säntäilee, pomppii, nykii, juoksentelee tien laidasta laitaan...tätä hän touhuaa koko kävelyn ajan, riippumatta ajasta tai matkasta. Lyhyessä hihnassa,ns. "kuristushihnassa" hän tekee aivan samalla tavalla, kuristuu ennemmin kuin rauhoittuu. Dana ei enää varsinaisesti vedä vaan hötkyilee koko ajan sekä lyhkäsessä hihnassa meno on aika hulvatonta.

Olen kokeillut makupaloilla, vierellä kävelyä yms. Olen kokeillu jippoa, että ollaan pysähdytty aina kun hän vaikkapa nykäisee tai olen vaihtanut suuntaa, olen myös pitänyt hihnaa tiukalla, löysällä jnejne...

Olen myös tämän lisäksi yrittänyt harjoittaa peruskäskyjä ulkoilessa, mutta ainoa mitä hän EHKÄ malttaa tehdä on istua. Makupalatkaan eivät aina kiinnosta kovinkaan pitkälle. Joskus tuntuu kuin hän olisi ulkona aivan kuuro, häntä ei pätkääkään kiinnostaa mikään muu kuin säntäily ja törttöily.

Toivottavasti pääsemme pian tokoon tmv, mutta ennen sitä, olisiko kellään mitään hyviä vinkkejä :)

10.06.2009 16.39
019671664_r
Ylivieska
Dana: sanoit että asutte kerrostalossa, luultavasti myös keskellä vilkasta liikennettä? Voisikohan koira olla hermostunut vilkkaasta liikenteestä, vai jatkuuko tämä toheltaminen myös rauhallisemmissa paikossa? Auttaisikohan se että harjoittelisitte jossain rauhallisilla pikkuteillä näin kuten jo sanoit että makupaloilla yrittää saada vierelle. Mitä rotuja Danassa on, voihan se niinkin olla että se tarvitsee liikunta toodella paljon, ettei normaalit kävelylenkit riitä vaan pitää olla myös juoksulenkkejä. En tiedä teetkö Danan kanssa juoksulenkkejä, mutta kannattaa kokeilla. Itse olen tehnyt näin; kun Peppi vaihtaa väärälle puolelle tietä olen vetänyt sen oikealle puolelle ja sanonut "reuna" nykyään kun alan vetämään ja sanon reuna Peppi menee itse nätisti oikeaan reunaan Tsemppiä sinne! Toivottavasti tästä on edes pikkuisen apua!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti