Sijoituskissat - Sivu 3 (Kissat > Pennut)

11.02.2014 21.17
^ Ahaa, kiitos paljon (: Olen aina ihmetellut, kun Petsiessä puhutaan sijoituskissoista enkä koskaan ole tiennyt, mikä on sijoituskissa : D
http://maxjaciru.blogspot.fi/ ••• http://maxjaciru.suntuubi.com/
17.04.2014 11.14
022091228_r

Millaisilla ehdoilla olette tehneet sijoitussopimukset? Näyttelyt? Montako pentuetta?

17.04.2014 12.39
022558649_r
Ellan sijoitussopparissa oli muistaakseni, että yksi pentue. Ruskalla taas on yksi pentue, jossa väh. 1 naaras (ja pitiköhän olla väh 2 pentua?).

Ellalla oli, että kasvattaja voi ilmoittaa (ja maksaa) kissan näyttelyyn, mutta minulle piti ilmoittaa väh 2 viikkoa (vai 4? En muista) ennen. Jos haluan ylimääräistä käyttää, maksan itse. Ruskaa kasvattaja ei enää käytä näyttelyissä, joten niistä ei sovittu mitään (oletus - juttelen kasvattajan kanssa saanko viedä ja maksan itse).

Ellalla piti olla vakuutus (tapiolalta), väh eläinlääkärikuluvakuutus ja jalostuskissan vakuutus, joka oli minun maksettavanani. Ruskalla ei vakuutuspakkoa, eikä vakuusmaksua (Ellalla 200e, jäi kasvattajalle kissan omistajuuden siirtyessä).

Kummallakin muistaakseni hallintaoikeus siirtyi haltijalle, omistus- ja jalostusoikeuden jäädessä määräajaksi kasvattajalle. Ei siis leikkauspakkoa, vaan saisin itse vaikka kys kissoilla kasvattaa.
Muokattu viimeksi: 17.04.14 12.40
http://www.nethel-estel.blogspot.fi/
17.04.2014 14.13
022383876_r
Helsinki

Meillä Rambon ja Usvan sijoitussopimus on 1-2 pentueelle tilanteen mukaan ja molemmat leikataan pentueiden jälkeen, mikäli haluaisin siitosoikeuden siitä pitäisi sopia erikseen.  Meillä on kirjattu myös sopimukseen, että kissat synnyttävät ja hoitavat pennut kasvattajan luona.

Sopimuksen mukaan saan näyttelyttää kissoja vapaasti ja ensisijaisestihan molemmat ovat tulleet minulle näyttelykissoiksi. Maksan siis itse näyttelyt ja kasvattaja maksaa ne näyttelyt mihin ehdottomasti kissat haluaa.

Sopimuksen mukaan kissoilla on oltava vakuutus. Meillä kissat on vakuutettu Fenniassa, koska Fennia korvaa tarvittaessa myös keisarinleikkauksen, mutta kasvattaja ei ollut mitenkään määrittänyt mikä vakuutusyhtiö käy / on parempi tms.

Vakuusmaksu on molemmilla kissoilla ollut. Vakuusmaksu palautuu sopimuksen mukaan.

Kasvattaja maksaa kaikki siitostutkimukset sekä kaiken pentuihin liittyvän.

Ehtojen täytyttyä kissat siirtyvät omistukseeni.

Sopimus on tehty muokaten kissaliiton sijoitussopimuspaperia

________________________________________________________________________________________

Tärkeintä sijoituskissaa hankkiessa on että tulee toimeen kasvattajan kanssa, kyseessä on kuitenkin melko pitkä suhde. Itse olen lähes päivittäin yhteydessä tyttöjen kasvattajaan josta on tullut hyvä kaveri. Kun molemmille osapuolille on selvää kuinka toimitaan ei pääse syntymään turhia väärinymmärryksi, intressien ristiriitoja tms.

Itse en voisi olla tyytyväisempi kissoihini. Olen saanut parhaat kissat, vaikka välillä joudunkin sietämään kiimoja, mutta mielestäni se on täysin sen arvoista. Olen myös päässyt tutustumaan paremmin kasvatukseen kuin "rivikissanomistajana".

17.04.2014 14.50
022558649_r

^ Myös Tapiola korvaa samalle kissalle kaksi keisarinleikkausta.

Meillähän Ella synnytti meillä, kuten myös Ruska tulee tekemään. Ja tietysti kasvattaja maksaa kaikki jalostuskulut ja pentukulut (lukuunottamatta semmoisia meidän "haluamia" kuluja, kuten että tehtiin puutarha-arkusta pentulaatikko jne).

Ruska on sijoituksessa samalta kasvattajalta kuin Ellakin oli. Ellan kohdalta en häneen ole nykyään erityisesti yhteyksissä, sillä hän ei ole kys. kissan kasvattaja (vaikka kummatkin vanhemmat ovatkin hänen linjoistaan), mutta Ellan saadessani tutustuin myös Ellan kasvattajaan, jonka kanssa viestitellään enempi. Ruskakaan ei ole hänen kasvatti, mutta saatetaan sijoitussopimuksen jälkeenkin sen kuulumisia hänelle päivitellä, asuihan kissa heillä yli 4 vuotta ja oli kasvattajan miehen lempparikissa. ;)

// Muokkasin tuon vakuutuksen osalta, kun jalostuskissan lisävakuutus on poistunut käytöstä eli pentujen eläinlääkärikuluja tai hedelmättömyys yms tutkimuksia ei korvaa, mutta korvaakin aikaisemmasta tiedostani poiketen 2 kpl keisarinleikkauksia!

Muokattu viimeksi: 30.04.14 17.01
18.04.2014 21.03
022708116_r

Pamin sijoitussopimus on 1-2 pentueen ajaksi. Pennut syntyy ja kasvaa kasvattajan luona. Kasvattaja maksaa kaikki kulut jotka liittyy pennuttamiseen.
Kun sopimus täyttyy voin käyttää Pamia halutessani, vaikka omaan kasvatukseen tai sitten leikata.

Mitään näyttelypakkoa ei ole, eipä tuo varmaan kauheasti näyttelyissä menestyisikään liian kippuroiden korvien takia.
Vakuutuksiakaan ei ole - kokemuksen mukaan kasvattaja ei koe tarpeelliseksi niitä.

edit// + vakuusmaksuna puolet kissan hinnasta, joka palautuu kun sopimus täyttyy.  

Muokattu viimeksi: 20.04.14 12.18
20.04.2014 02.14
022562957_r
Turku

Mun eka sijoituskissa oli kolli. Tehtiin sopimus 2 pentueesta taikka 3 ikävuodesta. Sovittiin myös että jos kolli alkaa kauheasti merkkaamaan niin sen voi leikata. Kasvattaja maksoi vakuutuksen. Kasvattaja vei ja maksoi niihin näyttelyihin joihin halusi mutta jos mä itse halusin johonkin näyttelyyn niin maksoin itse. Kasvattaja luonnollisesti maksoi kaikki siitoskulut, naaraat tulivat mun luokse mutta yhden naaraan kiima oli jo mennyt ohi joten kolli lähti naaraan kotiin jossa se oli lainassa 2 viikkoa. Kollilla ei ollut leikkauspakkoa ja kun meidän sopimus oli jo ohi niin kasvattaja halusi lainata kollia omalle naaraalleen (eli naaraalle joka on mun luona sijoituksessa). Kasvattaja maksoi kollin siitostarkit (normi felv, fiv ja lisäksi vielä hcm, pra ja pk) sekä astutusrahan ja penturahan. Maksoin kollista 600 euroa jota ei palautettu, ilman sijoitusta kissan hinta olisi ollut 1200e.

Toinen sijoituskissa oli naaras. Kissa tuli mulle aikuisena kodinvaihtajana ja alun perinkään en maksanut siitä mitään. Kissa on eri kasvattajalta kuin mun sijoituskolli mutta omistaja on mun kollin kasvattaja. Sopimus oli 2 pentuetta tai 5 vuotta kissalla ikää. Kissa synnyttää mun luona ja mä hoidan pennut, omistaja maksaa kaikki jalostukseen liittyvät kulut sekä kissan vakuutuksen. Omistaja maksaa näyttelyt, sekä mulle ja kissalle hotellihuoneen jos oltiin näyttelyissä koko viikonloppu. Sijoitussopimus naaraan osalta päättyi vähän aikaa sitten, 1 pentu on vielä mun luona mutta se lähtee (sniff) ensi viikon torstaina.

Kolmas sijoituskissa oli kolli, saman kasvattajan omistama mutta ulkomaantuonti. Sopimus oli 2 pentueesta, omistaja maksaa kaikki siitoskulut ja vakuutuksen, mä en maksanut kissasta taaskaan senttiäkään. Kolli sai jälkikasvua tuon mun sijoitusnaaraan kanssa. Ikävä kyllä kun kollille tuli vähän enemmän ikää niin se alkoi tappelemaan mun muiden kissojen kanssa. Kolli kastroitiin mutta siitä ei ollut apua :( Kollille löydettiin uusi koti jossa se saa olla ainoana kissana. Kolli kerkisi saamaan vain 1 pentueen mutta onneksi pentuja tuli 7 ;)

Normaalistihan kasvattajat ottavat vakuusmaksun mutta mun kattien kasvattaja on tuttu vuosien ajalta. Hän tiesi miten pidän kissojani ja luotti sen verran ettei ottanut 2 jälkimmäisestä kissasta mitään maksua.

Viikon päästä mulle tulee pentu, jälleen samalta kasvattajalta :D Tosin tällä kertaa se tulee ihan omaksi, ostan sen yhteisomistukseen äitini kanssa. Pentu on mun ekan sijoituskollin ja -naaraan tyttärenpoika ;)

4 X OCI
22.04.2014 20.56
022558649_r
Estel kirjoitti:
Ellan sijoitussopparissa oli muistaakseni, että yksi pentue. Ruskalla taas on yksi pentue, jossa väh. 1 naaras (ja pitiköhän olla väh 2 pentua?).

Korjaan tätä Ruskan osalta kun tarkistin asian - yksi pentue, kuitenkin siten, että syntyy yksi jalostuskelpoinen naaras . Mahdollinen toinen pentue olisi kuitenkin viimeinen.
09.05.2015 16.40
000103534_r
Itse pidän todella paljon sijoituskissa mahdollisuudesta. Kasvattajaksi haluaisin jossain vaiheessa alkaa, mutta ei tässä elämän vaiheessa ole vielä mahdollisuutta joten päädyin ottamaan naaraan sijoitukseen, jotta saan mahdollisuuden osallistua kuitenkin kasvatustoimintaan, enkä ole kyllä katunut päivääkään! Omalla upealla kollillamme astutettiin naaras.Meille syntyi ensimmäinen sijoituskissapentue pääsiäisen tienoilla. Kaksi pentua tuli, musta tyttö ja valkoinen poika ja voiko enää mikään olla suloisempaa maailmassa kuin nuo pienet karvapallerot! Toinen pennuista etsii nyt sijoituskotia ja kollipoika pääsee kotiin, jossa saa toimia sitten siitoskollina.
Muokattu viimeksi: 09.05.15 19.30
09.05.2015 17.24
021865878_r

Multa lähti tällä viikolla eka sijoituskissa sijoituskotiinsa, kyseessä naaras ja 1-2 pentueen sopimuksella (sovittu siis 2 sopimuksessa, mutta mikäli tarvetta toiselle ei ole, siirtyy omistajuus jo aiemmin). Mä hoidan pääasiassa näyttelyt, mutta sijoistusperhe saa myös näyttelyttää, jos haluaa mennä jonnekin minne en itse ole menossa. Nyt on sovittu, että pennut syntyy meillä, mutta jätettiin auki vaihtoehto synnytyspaikan vaihtumisesta mikäli elämäntilanteet muuttuu. 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti