Ratsastussaappaat, -kengät, vai mitkä?! (Hevoset > Tarvikkeet ja varusteet)

06.02.2009 20.15
019291616_r
Lahti

Heips, Kysyisin nyt teiltä, että kun olen tässä nyt pohdiskellut uusien ratsastuskenkien/ -saappaiden hankkimista, niin kummat olisivat paremmat? Entiset ratsastuskenkäni ovat hyvät, ja niitten kanssa käytänkin hapsullisia chapseja.

Vaikka ne ovatkin todella hyvät, mutta nyt mietinkin sitä, että jos alan kisaamaan, niin mitkä jalkineet kannattaisi hankkia? Olisiko parempi hankkia suoraan ratsastusaappaat, vai sitten ratsastuskengät (jotkut johdpurit...?) ja niitten kanssa sitten nahkaiset chapsit? En välttämättä koskaan pääse kisaamaan "isoissa" kisoissa, ja voihan sitä sitten tietysti aina uusia hankkia, mutta mitkäs olisivat käytännöllisemmät?

Kiitoksia kaikille!

06.02.2009 20.43

Nahkasaappaat ehdottomasti! Ne kestää, kestää ja kestää ja ovat oikeasti hyvät.

Jos varaa ei ole nahkasaappaisiin, ni älä sitten osta kumisia saappaita, vaan suoraan nahkaiset johdpurit ja saappaanvarret. Huomattavasti paremmat nekin, kuin kumiset ratsastussaappaat.

06.02.2009 21.15

Ratsastatko yleensä ulkona vai maneesissa?

Nahkasaappaita minäkin suosittelen. Tosin jos ratsastat talvella aina ulkona, on tallikengät lämpimämmät, ja kätevät olla varalla kylmiä ilmoja varten. Miulla itselläni on nahkasaappaat + kovemmilla pakkasilla käytössä on vuorelliset tallikengät, jotka maksaa Horzessa n. 40e.

06.02.2009 21.22
Mm .. En osaa susta sanoa, mut mulla on molemmat.
Kylmille säille on kengät, koska saappaat .. Niissä tulee kylmä :S
06.02.2009 21.42
019291616_r
Lahti

hmm... kiitoksia vinkeistä! houkuttelis ne nahkaset johdpurit ja saappaanvarret, ois ehkä kätevimmät jos haluisinki käyttää sitten niitä johdpureja "vanhojen" chapsieni kanssa kumiset ratsastussaappaat on jo, halvalla kun sai ja alottelija silloin olin niin ne oli aika kätevät, kesti vettä

mitens nahkan laita? meneekö ihan muussiks kun saa vähän kosteutta? Vai kestääkö normikäytössä? esim. jos ratsastaa sateella kentällä, tai hakee pollen mutasesta tarhasta? Mikäs on muuten nahkasten hoito-ohje?

mulla vähän riippuu, missä pääsen ratsastaa, ei oo omaa hevosta maneesissa ehkä enimmäkseen, mutta myös ulkona kentällä tai maastossa mitkäs ois hyvät maastoilemisen kannalta? Sellasissa "sunnuntai-ratsastuksissa" ne mun vanhat ja kuluneet rats.kengät ois aika hyvät, ja sit sellasessa "paremmassa ratsastuksessa" sit jotku nahkaset

villasukat mahtuu mun rats.kenkiin, ei jäädy varpaat

06.02.2009 21.53
tallikengät ja mokkachapsit on kätevät ;)
06.02.2009 21.58
Mulla jäätyy saappaassa vaikka on tavalliset sukat, ratsastus-sukat ja villasukat.
06.02.2009 22.32
019291616_r
Lahti

Kite on oikeessa, ne on kyllä kätevät mutta entäs kisoissa? Minkälaisissa jalkineissa saa kisata? Onkos niissä jotkut tiukatkin säädökset...? Haaveena ois päästä joskus kisaamaan, esteitä

Luna, riippuu aina vähän paljon on pakkasta, ja tietty siitäkin että jos varpaat ei mahu liikkuu niin sit ne jäätyy vaikka ois kymmenet villasukat päällekkäin heh, pitäis muuten kokeilla tota..

Mulla tuppaa tulee kaikenlaisia kysymyksiä mieleen, vastailkaa jos tiedätte ees hitusen jotain kyseisestä asiasta, suuri apu

07.02.2009 10.16

Ehdottomasti nahkasaappaat, omat on kulutettu moneen kertaan eikä varpaat ole vielä kertaakaan jäätyneet/kastuneet. Kumisaappaat ovat kyllä varpaidenjäädytys-saappaat, ja nuoruudessa varpaansa sellaisissa palelluttaneena en laittaisi niitä enää jalkaani. Vaelluskengillä ratsailin ennen noita nahkasaappaita, mutta nilkan asennolle se ei kyllä mitenkään edullinen kenkä ole, -lämpimät kylläkin. Eli kunnon nahkasaapas! Maksaa itsensä kyllä nopsaan takaisin. Käytän samoja saappaita kisoissakin. Ne vaan paranee käytön myötä (pehmenee ja muotoutuu). Ridan jälkeen vaihdan sitten tallikenkään, kun puuhailen tallissa.

Jodphureista en ole vielä löytänyt semmoisia jotka istuisivat minun kapeaan jalkaan hyvin, kun niissähän ei ole nilkan kohdalla vartta. Mutta nehän on aika käytännölliset, ottaa vain varret pois ridan jälkeen.

Muokattu viimeksi: 07.02.09 10.23
07.02.2009 15.31
019291616_r
Lahti
kiittos Eppu pitää viel miettiä, jos sitä nyt koskaan ees kisaamaan alkaa, saahan sitä haaveilla.. ja pikkukisoissa pärjään ehkä mun vanhoilla rats.kengillä ja chapseilla hankkii paremmat sit kun on aika.. en ihan noista saappaista tiedä, en oo koskaan käyttäny ja sit kun muutenki käpeksin ympäriinsä niin pitää miettii myös käytännöllisyyttä.. liikaa kysymyksiä
07.02.2009 17.04
000041718_r

Nahkaiset saappaat ehottomasti! Tukevat ja ovat ikuiset. Jos ei ole varaa niin ehottomasti kunnon saappaanvarret ja jodhpurit. Niillä kumisilla aigleilla ei ole muuta virkaa kuin kurakenkinä-

Mulla on itelläni Mountain Horsen Richmond High Riderit. Niissä on turvakärki vielä ja ne kestää ja kestää. Eikä niissä ole -24:kaan palelutunu varpaat ilman villasukkia. Sekä ne tukee aivan mahtavasti.

07.02.2009 18.25
019291616_r
Lahti

voi vitsit, se on kyl kätevää kun ei varpaat jäädy mitens sit pitäis nahkasia hoitaa? Et pysyy kunnossa ja näin taisin tota jo kysyäkkin.. nooh, ei se mittee

07.02.2009 18.53
000041718_r
Mulla on semmosta jottai mustaa nahkabalsamia mitä vetäsen saappaiden pintaan rätillä aina :P Se puhdistaa ja pitää saappaat kunnossa .P
07.02.2009 19.05
mul kengät ja chapsit, en osaa enää saappail mennä : D
07.02.2009 19.26
020078282_r
Espoo
Kannattaa kyllä ne Nahkasaappaat hankkia, itse ostan Nahkasaappaat heti kun jalka ei enään varmasti kasva. Sen verran kalliit kyllä ovat.
29.06.2009 21.42
019683193_r
Jämsä

itse omistan aiglen ratsastussaappaat ja sekä talvi/kesä ratsastuskengät=)

Ratsastuskenkien kanssa käytän minichapseja .(: suosittelen kyllä molempia...:d

30.06.2009 10.18
MH jodhpurit turvakärjellä ja MH xcellisior minichapsit on myös pirunhyvä yhdistelmä ja melko edullinen kuitenkin mukavuunteensa nähden, (kengät n. 100 ja chapsit n. 99€)
30.06.2009 14.18
019813091_r
Ilomantsi

Itse kannatan kenkiä, joiden kanssa pitäisin chapseja. : ) mutta jokaisella on oma näkemyksensä asiasta!

30.06.2009 15.39

En mitenkään ihmeemmin ole nahkasaappaita yleensä hoitanut, käytön jälkeen vaan pyyhkiny puhtaiksi.

24.07.2009 03.54
Kengät ehottomasti :) saappaat on jäykät ja hiostavat ja inhottavat ;)
24.07.2009 09.21
022558435_r
Käytän tällä hetkellä kenkiä+mokkachapsejä, tarkoituksena on mulla kuitenkin joskus ostaa ne aidot nahkasaappaat. Niitä kumisia "saappaita" en ikinä ostaisi. (no ehkä kurakengiksi :D )
24.07.2009 11.12
020650414_r
Haukipudas
Itellä on nahkajodburit ja synteettiset chapsit, oon tykänny :) Kumisaappaatki löytyy, käytän vaan jos vaikka kurakeleillä pitää ratsia. Sit kun kisaamaan alan, niin ostan sellaset saappaanvarret :) Kengät pysyny tosi hyvänä kun rasvailee, kätevä aina samalla pestä ja rasvata kun huoltaa satuloita ^^
31.07.2009 21.03
Mä oon aina tykännyt enemmän jodhpureista ku saappaista. Tosin eipä jaloissani ikinä ole ollut hyvin istuvia nahkasaappaita, kumiset ratsastussaappaat kylläkin. Niistä mulle jäi se kuva, että mun istunta näytti ihan kamalalta, ja lisäks ne oli todella epämukavat jalassa. Aina välillä kun kavereitten hevosilla menen, käytän jodhpureita tai tavallisia vaelluskenkiä, joissa on tarpeeksi suuri kanta. Ja sitten sukat, säärystimet tai chapsit. :)
31.07.2009 21.32
020603812_r
Tampere

mitäs mieltä ootte maihareista ratsastettaessa? ratsastan aika epäsäännöllisesti ja harvemmin tuttujen polleilla, niin en ainakaan tässä elämäntilanteessa viittis ostaa kalliita ja hyviä kunnon saappaita. kumppareissa (älkää kysykö, miksi käytin niitä..) mun nilkat rasittuu hirveesti kun ei tue yhtään, mutta maiharit tukee. niin sanokaa mitä mieltä ootte, kun niissä maihareissa on teräskärki, et jos vaikka putooko niin onko niillä suurempi riski jäädä jalustimeen kiinni kun se kärki ei anna sit yhtään periks? ja tiiän kyllä missä kohtaa jalustinta pitäs pitää jalassa :)

muoks// niin ja kumiset ratsastussaappaat oli ihan hirveet. tais olla liian pienet, vaikka omaa kokoo oli, sekundakamaa, meni ainakin vartti joka kerta, että sain ne pois jalasta..

Muokattu viimeksi: 31.07.09 21.41
31.07.2009 22.03
Judo// Samoin, ei niitä pois jalasta saa kunnolla.
02.08.2009 14.05
021631106_r
Joroinen

kanataa ostaa ratsastus kengät turvakärkiset saapais ei pysty antaa kunnollla pohkeita

mun kaveri ratsastaa turvakärkikengillä sen mielestä ne on oikein sopivat

02.08.2009 14.11
000041718_r

"saappais ei pysty antaa kunnolla pohkeita"

ite asiassa pystyy. Kunnon nahkasaapas tukee niin että yläpohjetta ratsastaja voi käyttää tehokkaammin. Ja se on harjottelusta kiinni, ite oon kolme vuotta nahkasaappailla ratsastanu ja on miljoona kertaa paremmat kuin kengät ja chapsit. Mut jos tosissaan haluaa tuuppailla ja hypätä niin mun mielestä kunnon saapas on paras siihen. Tai sitten varret ja jodhpurit.

02.08.2009 14.21
meikäpojalta löytyy nahkasaappaat + sitten johpurit ja pikeurin chapsit. Käytän nykyään aina kyl saappaita. on ne vaan niin pirun hyvät ridatessa. jodhpureita + chapseja käytän joskus maastossa.
02.08.2009 19.17
Judo: kyllähän niillä varmaan pystyy menemään siinä missä vaikkapa vaelluskengilläkin. Kunhan ei ole niin leveät, että leveyden takia jää jalustimeen kiinni. Teräskärjen ei pitäisi estää jalustimen irtoamista jalasta.
09.10.2009 15.22
Siirretty alueelta toiselle.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti