Apua, miten ns. "lainata" uroshamsteri? (Jyrsijät > Poikaset)

06.02.2009 20.52

Hei, minulla on tämmöinen ongelma.

Olemme juuri saaneet hamsterin, ja nyt tarvitsisimme vähän tietoa, koska tämä saisi poikasia, ja että mistä voisi lainata uroshamsteria. Ei tarvitse sanoa, että kannattaisi hankkia tietoa, ennenkuin ottaisi hamsterin, mutta olen todellakin tyhmä, ja myönnän sen. Olen edellisillä keskustelupalstoilla (muilla sivuilla) kysynyt tätä, mutta nämä kehoittavat hankkimaan ihan itse tietoa hamstereista lisää. Voiko siis uroshamstereita lainata, ja milloin hamsteri voi saada poikasia, minkä ikäisenä? Nyt se on vasta 3,5kk :)

Can i help me?

06.02.2009 20.55
021935917_r
Tampere

Olette juuri saaneet hamsterin ja nyt olette jo astuttamassa sen? Jos et ymmärrä edes nykyisestä hamsteristasi mitään (viitaten lauseeseesi "Ei tarvitse sanoa, että kannattaisi hankkia tietoa, ennenkuin ottaisi hamsterin, mutta olen todellakin tyhmä, ja myönnän sen"), miksi pitää olla teettämässä sillä poikasia heti??

Miksi haluat poikasia hamsterillesi?

Tekstistäsi päätellen et ole kovin vanha. Ovatko vanhemmat mukana hankkeessa? Ovatko he valmiita ottamaan selvää hamstereiden lisääntymisestä, pentujen hoidosta jne..? Ovatko he valmiita maksamaan mahdolliset eläinlääkärikulut, mikäli kaikki ei suju toivotunlaisesti? Onko poikasille kodit tiedossa? Kodittomia hamstereita on eläinkaupat pullollaan!!

Onko oma hamsterisi hankittu eläinkaupasta? En suosittelisi ylipäätään käyttämään eläinkaupasta hankittua eläintä jalostukseen (ovat hyvin usein sisäsiitettyjä).

Kehottaisin lämpimästi jättämään poikasten teettämisen oikeille kasvattajille!

Ps. Tarkoitat varmaan "Can you help me?" (Can i help me = voinko (minä) auttaa minua?)

Muokattu viimeksi: 06.02.09 20.59
wecope ♀ TK1 Promisehill Irish Rose "Mona" (s.06)
06.02.2009 21.04
000018109_r

Nimenomaan, minäkin haluaisin kuulla syyn MIKSI teettää poikaset? Kasvatus=jalostusta jalostus=jonkun ominaisuuden parantmista. Mikä hamsterissasi on niin upeata että sitä pitää lähteä jalostamaan? Mitä haet urokselta (väri, muoto tmstms..) Tiedäthän esim. että keltaista ja cremeä ei yhdistetä toistensa kanssa?

Hyvä syy hamstereiden teettämiselle ei ole "Hamsterillani on niin hyvä luonne ja haluan sen periytyvän." Tai joku muu "näistä tulee vain lemmikkihamstereita" tai "tämä on kokeilu-poikue, haluaisinko alkaa kasvattamaan" Hyvän lemmikkihamsterin saa myös kasvattajilta, jotka samalla jalostavat lajia, eli näin ollen niitä "rumia ja huonoja" eläimiä ei tule sotkemaan linjoja. Raakaa, kyllä, mutta totta. Niitä ei-mukavia/kivanluontosia hamstereita on aikas todella vähän, jolla siis olisi korvienvälissä se käytös, toinen asia on sitten omistajasta johtuvat asiat, esim- käsittelyn puute, mutta ne eivät periydy :)

Eli, mikä on syy että haluat poikaset teettää? Hamsteripoikueen kasvatus on valtava vastuu, ja jos on valmis niin ison vastuun ottamaan, niin on varmasti valmis myös hankkimaan ITSE tietoa (mm. hamsteriyhdistyksen sivut) lukemalla painettua tekstiä, nettiteksitä ja jo aiemmin kysyttyjä asioita (nuo sinunkin kysymykset on jo sataan kertaan käyty läpi..) SEKÄ hankkimaan kasvatukseen käytettävät eläimet kasvattajalta siihen tarkoitukseen. On tiedettävä mitä poikueelta haluaa (tietty väri, turkkimuunnos, tai jokin rakenteellinen seikka (vrt. itsellä erittäin kauniin päänmuodon omaava hamsteri --> etsii toisen vastaavan ja teettää poikueen = monta kauniin päänmuodon omaavaa). Valitettavasti tämänlaisia "kasvattajia" ei ole paljon, ja ne ovatkin suurimmaksi osaksi vain niitä ITSEKKÄITÄ poikasmäärän lisääjiä, joilla ei ole järkeä jättää homma asiasta tietäville ja osaaville ihmisille.

06.02.2009 21.04
019343024_r
Helsinki

Juuri tuota minä vähän pelkäsinkin.

Ei, olen jo 22vuotias. Minun piti korjata otsikko, mutta piti sitten laittaa lemmikistäkin kuva.

06.02.2009 21.05
019021223_r
Tampere
Vastaa kysymykseen, miksi pitää teettää poikasia.
Se on onnellinen, joka ei sure sitä mitä häneltä puuttuu, vaan iloitsee siitä mitä hänellä on.
06.02.2009 21.06
019343024_r
Helsinki
Haluan poikaset, koska no.. Haluan. En siksi, että ne periytyisivät. Ei sitä voi sanoa, olen vain niin eläinrakas. Älkää nyt käsittäkö sentään väärin.
06.02.2009 21.07
020067473_r
Helsinki

No kannattaa tehdä niin, kuten muutkin on sanonut, eli hanki tietoa kasvatuksesta. Se että et edes tiedä, minkä ikäisenä naaraan tulisi saada ekat poikaset ei ole kovin hyvä lähtökohta.

Kannattaa todella miettiä mitä tekee. Sukupuolien tunnistus ei ole välttämättä mikään piece of cake, se kannattaa opetella ennen kun alkaa teettää poikasia, muuten niitä on pian miljoona.. Ja olethan tietoinen hybrideistä? Kotien etsiminen ei ole kanssa helppoa aina.

Ja minä en ainakaan lainaisi urosta kenellekkään, joka ei tiedä mitä tekee :)

Mitäs me pienistä, kun ei pienetkään meistä!
06.02.2009 21.09
019021223_r
Tampere
Läppä kirjoitti:
Haluan poikaset, koska no.. Haluan. En siksi, että ne periytyisivät. Ei sitä voi sanoa, olen vain niin eläinrakas. Älkää nyt käsittäkö sentään väärin.
Voi herran jesta! AIVAN turha syy teettää poikue -.- Mäkin oon eläinrakas, mutta en kumminkaan teetä poikasia.
Huoh -.-
Se on onnellinen, joka ei sure sitä mitä häneltä puuttuu, vaan iloitsee siitä mitä hänellä on.
06.02.2009 21.10
021935917_r
Tampere
Läppä kirjoitti:
Jos TODELLA olet eläinrakas ja välität hamsteristasi ja hamstereista yleensä, jätät poikaset teettämättä.
06.02.2009 21.14
020067473_r
Helsinki

Sitäpaitsi jos ei halua ostaa edes urosta itselleen, niin mitä jos joutuu jättämään kaikki poikaset kotin jos niille ei löydy omia koteja?

Ja "poikaset on söpöjä" tai "koska haluan poikasia" ei ole hyvä syy lähteä kasvattamaan (tai lisäämään määrää, kasvatushan on sellaista jossa on jokin tarkoitus..)

06.02.2009 22.40
000018109_r

Voi LUOJA! Ei se eläinrakkaus riitä. Mitä haet poikasilta? Miksi niitä haluat? Koska ne on kivoja? Koska haluat nähdä niiden varttuvan? Koska, mitä? Siihen on oltava jokin syy. Voin vannoa, ettei yksikään VASTUUNTUNTOINEN hamsterinomistaja sinulle urosta lainaa noilla lähtökohdilla.

ps. Ei ikä takaa vastuuntuntoa ;)  

Muokattu viimeksi: 06.02.09 22.41
07.02.2009 00.41
000052516_r

No minusta on tyhmää huudella että jättää teetättämisen KASVATTAJILLE.
No ajatuksena kaunis mutta esim. minä joka olen hieman perehtynyt asiaan ja aloittelen ns. kasvatusta. En ole kasvattaja, mutta siitä huolimatta teetätän poikaset hamsterillani.

En suinkaan hetken mielijohteesta.

Kukaan kasvattaja ei lainaa alaikäiselle hamsteriurosta, sen voin vaikka 100% varmuudella sanoa. Kannattaa lueskella hieman sitä tietoa ensin ennen kuin haaveileekaan poikasten teetättämisestä.

Sitten kun siihen lainaamiseen asti päästään kannattaa tehdä ihan viralliset laina paperit hamsterista että JOS sattuu hassusti niin ei tule riitoja mistään asiasta.

07.02.2009 10.17
022471421_r
Hämeenlinna

Kukaan kasvattaja ei lainaa alaikäiselle hamsteriurosta, sen voin vaikka 100% varmuudella sanoa.

Mutta hän sanoi olevansa 22 vuotias ^

07.02.2009 10.35
021935917_r
Tampere

"No minusta on tyhmää huudella että jättää teetättämisen KASVATTAJILLE.
No ajatuksena kaunis mutta esim. minä joka olen hieman perehtynyt asiaan ja aloittelen ns. kasvatusta. En ole kasvattaja, mutta siitä huolimatta teetätän poikaset hamsterillani."

Ketjun aloittaja ei ollut perehtynyt edes hamstereiden hoitoon, saati sitten lisääntymiseen, tämän myönsi itsekin (edelleen viitaten lauseeseen "Ei tarvitse sanoa, että kannattaisi hankkia tietoa, ennenkuin ottaisi hamsterin, mutta olen todellakin tyhmä, ja myönnän sen"). Minusta on erittäin turhaa teettää poikasia vain koska on niin eläinrakas tai koska poikaset ovat niin söpöjä. Jos rakastaa eläintään, haluaa sen voivan mahdollisimman hyvin ja hoitaa sen parhaan taitonsa mukaan, tämä mielestäni tarkotittaa myös asioista selvää ottamista ENNEN lemmikin taloon tuloa.

Ketjun aloittaja ei ole edelleenkään antanut pätevää syytä miksi teettää hamsterilla poikasia, ja miksi juuri tällä hamsterilla? Eläinrakkaus ei ole pätevä syy poikasten teettämiseen.

Minusta tässä ajatuksessa ei ole mitään kaunista ja edelleenkin olen sitä mieltä, että jättää kasvattamisen kasvattaijlle. Hänellä on ilmeisesti ensimmäinen hamsteri (kun ei kerran hoidostakaan tiedä mitään) ja sekin on vasta 3,5kk vanha. Itse ainakin toivoisin kasvattajalta hieman pidempää kokemusta ko. lajista. Olkoot sitten jokainen mitä mieltä haluaa.

07.02.2009 13.52
019343024_r
Helsinki

Selitän nytten.

Haluan poikasia, koska ne ovat söpöjä, tiedän hamstereitten hoidosta paljonkin, mutta en ole perehtynyt poikasienasiaan! En ole lukenut netistä, ja olen jo harkinnut tätä siitä asti, kun sain hamsterin. Älkää yrittäkö kiltit vastustaa, kysyin vain teiltä kysymyksiä. Jotkut sivustot sanovat, että sitten joskus 3-5kk voi saada pentuja, jotkut 4-10kk, jotkut sitten vähemmän tai enemmän. Kyllä olen katsonut netistä hiukkasen tietoa. Sanokaa nyt vain, että mistä pystyy lainaamaan uroshamsteria? Kyllä olen valmis hoitamaan hamsterinpoikasia, mies opiskelee eläinlääkäriksi.

- Kiitos. -

07.02.2009 13.53
019343024_r
Helsinki

Ja mitä teitä on sitä vastaan, että haluan teettää poikasia? Lopultahan se on minun päätös, ei teidän.

- Korjaan myös tuohon edelliseen, että hamsterit ovat tällä hetkellä vähissä. Haluaisin myydä tätini eläinkauppaan pari hamsteria. Olisin muuten kysynyt tältä, mutta tämä sattuu olemaan nyt sairaslomalla, eikä minulla ole hänen numeroansa.

Kukaan ei ole vastannut kysymykseeni!!

07.02.2009 13.55
000015455_r
No voi tuhannen kerran taas näitä....
07.02.2009 14.01
021935917_r
Tampere
Ketjun aloittajalle: Jos miehesi kerran opiskelee eläinlääkäriksi ja tätisi on eläinkauppias, niin luulisi että heiltä saisit hyvinkin tietoa asiaan liittyen??
07.02.2009 14.03
voi hamsteri parkaa
07.02.2009 14.06
019343024_r
Helsinki
Mieheni OPISKELEE eläinlääkäriksi, vasta aloittelemassa juuri.. Tätini on tosiaan eläinkauppias, mutta siis olen ymmärtänyt jotakin, että kyllä voi lainata. Mutta siis mistä? Pitääkö nostaa joku aihe tuollta torilla, vai pitääkö tehdä ilmoitus johonkin kaupanseinälle?
07.02.2009 14.13
020067473_r
Helsinki

Anteeksi, mutta toivottavasti kukaan ei lainaa sinulle hamsteria. Sulla on perusasiat IHAN hukassa.

07.02.2009 14.15
022690474_r
Miten ei jotenki nyt mun korvaan kuulosta 22-vuotiaan kirjottamalta tekstiltä...

No kysy vaikka helsinkiläisiltä hamsterikasvattajilta urosta lainaan. "Moi, tahtoisin uroksen lainaan ku mun mielestä hamsterin poikaset on söpöjä ja tahon mun ensimmäisellä uudella hamsterillani teettää poikasia, vaikka en kyllä poikasista yhtään mitään ees tiiä. Mutta kyselen petsiessä niin varmasti osaan sitte ne hoitaa ((((:"

Mutta älä ihmettele jos sulle nauretaan päin naamaa ja kukaan ei suostu

(jotenki mää en oikein usko että helsingissä ei ois yhtäkään aktiivista kasvattajaa tällä hetkellä, viitaten siihe että sieltä on hamsterit muka lopussa...)
To a cat, "NO!" means "Not while I'm looking"
07.02.2009 14.16
019343024_r
Helsinki

Perustele vastauksesi.

Itselläni on ollut monia hamstereita, rottia, mutta koskaan poikasia ole teettänyt. Edelleenkin en kaipaa mielipiteitänne, että mitä olen päättänyt. Toivoisin kuitenkin, että vastaisitte.

07.02.2009 14.18
019343024_r
Helsinki
Ainakaan eläinkaupassa ei ole, kävin tänään siellä, missä täti onkin töissä. Siellä oli monia marsuja, gerbiileitä, kaneja, mutta hamstereita ei löytynyt. Myös hiiriä taisi olla pari.
07.02.2009 14.18
021935917_r
Tampere
Missy kirjoitti:
Miten ei jotenki nyt mun korvaan kuulosta 22-vuotiaan kirjottamalta tekstiltä...

No kysy vaikka helsinkiläisiltä hamsterikasvattajilta urosta lainaan. "Moi, tahtoisin uroksen lainaan ku mun mielestä hamsterin poikaset on söpöjä ja tahon mun ensimmäisellä uudella hamsterillani teettää poikasia, vaikka en kyllä poikasista yhtään mitään ees tiiä. Mutta kyselen petsiessä niin varmasti osaan sitte ne hoitaa ((((:"

Mutta älä ihmettele jos sulle nauretaan päin naamaa ja kukaan ei suostu

(jotenki mää en oikein usko että helsingissä ei ois yhtäkään aktiivista kasvattajaa tällä hetkellä, viitaten siihe että sieltä on hamsterit muka lopussa...)
Veit jalat suustani :)
07.02.2009 14.23
019322634_r
Helsinki

lainaan oman tekstini hamsuyhdistyksen foorumilta:

"nää asiat löytyy oikeesti kymmenen kertaan täältä foorumilta, tuolla ylälaidassa oikeella on linkki "Etsi", siellä on käyttöohjeet ja jos ei tuon vertaa tiedä uroksen lainaamisesta ja milloin naaras on sopivassa astutusiässä, niin suosittelisin hommaamaan lisää kokemuksia esim. sijoitushamsujen kautta ja muutenkin hommaamalla lisää hamsuja. se homma ei ainoastaan ole kivaa kun on pikkusia vauvapalleroita, se saattaa käydä hankalaksi ja naaras sekä poikaset saattavat myös menehtyä. täytyy myös varautua suuriinkin yllättäviin ell-kuluihin ja siihen ettei hamsupoikasia saa heti luovutusikäisinä myytyä."

ei oo mitään järkeä lähtee tähän hommaan ilman mitään muuta syytä kuin "hamsut on niin söpösii <3<3"

so cute and fat
07.02.2009 14.24
021948869_r
Raisio
ja tuosta eläinkauppaan myynnistä.. JOS nyt niitä poikasia teetät niin älä ainakaan eläinkauppaan anna myytäväksi
07.02.2009 14.27
022690474_r
En ihmettele jos eläinkaupoissa ei oo hamstereita, ei kukaan vastuullinen kasvattaja myy elikoita eläinkauppaan. Eikä kukaan järkevä eläimenomistaja osta elukkaa eläinkaupasta. Tässä keskustelussa on yks hyvä esimerkki miksei kannata ostaa
To a cat, "NO!" means "Not while I'm looking"
07.02.2009 14.32
022698701_r
Kaarina
Vai ei ole tädin numeroa... Nykyään puhelinnumerot löytää todella helposti. Riittää, että tietää nimen ja asuinpaikan. Ja olettaisin niiden olevan tiedossa. Tuntuu vaan jotenkin kummalliselta tekosyyltä toi numerojuttu sille, ettei ole viitsinyt juuri perehtyä asioihin. Niinkuin numeroita, myös tietoa löytää nykyään helposti. Jos ei muuten, niin sitten kirjastoon lainaamaan kirjoja.
07.02.2009 14.34
020067473_r
Helsinki

En ymmärrä ideaa: Poikasia teetetään, jotta omistaja saisi muutamia viikkoja seurata söpöjen poikasten kasvua. Sitten kun ne tulee luovutusikään eikä ostajia löydy, ne raahataan vain eläinkauppaan.

Tuo on todella vastuutonta minusta ajatella vain itseään, että saisi ihastella ihania poikasia luovutusikään asti.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti